v.v.v. RICHT
00C 0P JAPAN
Klooster wordt een
op leidingscentruni
voor radio en t.v
„VAKANTIE
OP ZICHT"
Murielfascinerend
ontleden van de
menselijke ziel
SORAJA blijkt (nog)
geen groot actrice
Opgericht 1 maart 1860
Vrijdag 12 februari 1963
Derde blad no. 31490
L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V.
(Van onze Maastrichtse correspondent)
Meer en meer krijgen leegstaande kloosters in Limburg een
andere bestemming. Wordt in het klooster van de paters van de
missie van Marianhill in het zuidelijke Eijsden een internationaal
t.v.-instituut ondergebracht, het voormalige klooster van het H.
Hart van de zusters van Franciscanessen in Amby-Maastricht
wordt een internationaal opleidingscentrum voor televisie, film en
radio.
Dit is een initiatief van de A.V.C.
de „Stichting ter bevordering van
de audiovisuele communicatie op
christelijke grondslag". Deze jonge
stichting werkt samen met een ka
tholieke organisatie voor radio en
televisie en met één der Braziliaanse
voorlichtingsorganisaties De be
doeling van dit nieuwe centrum Am-
by is een film-, televisie- en radio-
produktie centrum te zijn voor de
ontwikkeling van de Zuidamerikaan-
se volken.
Veel belangstelling
Voor dit ontwikkelingswerk in
Zuid-Amerika worden na de verbou
wing in het ex-klooster instructieve
films, dia's, radio-opnamen en ander
voorlichtingsmateriaal gemaakt, na
peiling van de behoefte op dit gebied.
Voor dit experiment bestaat in pro
testantse en katholieke kringen gro
te belangstelling.
Directeur van dit centrum, in in-
ternaatsvorm, is pater J. Seegers, die
een filmopleiding achter de rug heeft
en zich van de medewerking verze
kerde van het Nederlands Filminsti
tuut. De eerste cursisten die in het
radio- en televisiecentrum Amby een
opleiding beginnen, zijn Nederlandse
jongemannen, die er een technische
scholing krijgen in de sector film en
televisie. Na hun opleiding gaan ze
in de Zuidamerikaanse ontwikkelings
l?nden werken op het terrein van de
voorlichting. Ook Belgen en Duit
sers kunnen in dit opleidingscentrum
een cursus komen volgen en in de
toekomst wil de A.V.C. tevens jonge-
GERO CASSETTES
in Zilvium - Zildura - Zilmeta
uitvoering.
JUWELIER - HORLOGER
F. W. PLESSEN
Bevrydingsplein 12 - Leiden Z.-W
Hj Telefoon 26670. Luifelbaanzegels.
erki
stba
„HELEENTJE"
VERLOOFD
(Van
r.t.v.-medewerkster)
Kleine meisjes worden groot. He
leentje van Capelle, dat kleine bij
dehandje dat 13 jaar geleden „En
dan gaan we naar de speeltuin" zong
en daar een succes van maakte met
een platen verkoop van 68.000 stuks
heeft zich gisteren verloofd. En die
verlovmg met de Fransman Georgi
Magri is niet helemaal onopgemerkt
gebleven.
De N.C.R.V.-radio besteedde er na
melijk aandacht aan. Men had de
verlovings-advertentie gelezen, had
uit het archief het speeltuinplaatje
van de toen zeven-jarige Heleentje
te voorschijn gehaald en afgedraaid
met een gesproken gelukwensje er
bij. Heleentje, die zich nu Helène
noemt is thans 20 jaar. Ze werkt, als
verkoopster in de grammofoonpla
tenzaak van Max van Praag in
Utrecht. Na de N.C.R.V.-uitzending
kwamen er al zeer snel vele reacties
onder andere van bezoekers van de
zaak die verbaasd zeiden „Hè, was
jij dat kleine meisje? We hebben
het nooit geweten."
Heeft Helène ooit nog platen-aspira
tie gehad? „Neen, want ik kan hele
maal niet zingen. Ik heb namelijk
nog hetzelfde kinderachtige stemme
tje van 13 jaar geleden".
Dat het speeltuinliedje een blij
vertje is, bewijst wel het feit dat
zeer onlangs een nieuwe kopie hier
van is uitgebracht.
ren uit de Zuidamerikaanse landen
in Amby gaan opleiden voor het
voorlichtingswerk.
Niet „naplaten"
en „afwassen"
(Va
r.t.v.-medewerkster
Twee graagbeluisterde V.A.R.A.-
radioprogramma's komen voorlopig
te vervallen: door plotselinge ziekte
van regisseur Gé Goudswaard kunt
u zaterdagavond niet naar „Even
naplaten" van Mies Bouwman en
maandag, vroeg op de avond, niet
naar Jacqueline met haar mannen-
haifuurtje „Onder de afwas" luis
teren.
Het programma van Mies wordt
vervangen door dansmuziek. Wat er
precies met het programma van
Jacqueline gebeurt is nog niet be
ken. Mocht Gé Goudswaard lan
ger uit de roulatie blijven, dan zal
hij waarschijnlijk in de regie worden
vervangen door Joop Koopman.
Nieuwe tv-serie:
(Van onze r.tv.-medewerkster)
De eerste televisie-opname (31
maart», die gemaakt zal worden in
het tot NTS-studio herbouwde
Bellevue in Amsterdam en die ver
zorgd zal worden door de K.R.O.,
luidt meteen een nieuwe serie in.
De K.R.O. begint dan met de op
namen van een reeks vakantiepro
gramma's die gepresenteerd zullen
worden door Stan Haag.
De serie krijgt de naam „Vakantie
op zicht", amusementsprogramma's,
waarin diverse vakantielanden zoals
Spanje, Italië, Joego-Slavië en Oos
tenrijk belicht zullen worden. Stan
Haag geeft onder andere tips, hoe
overal te komen met de verschillende
ons ter beschikking staande ver
voersmiddelen. In mei komt de eerste
uitzending. De teksten zijn van Stan
Haag en Casper de Groot. De laatste
tevens de samensteller.
AVRO-bode groter
(Van
/.-medewerkster)
De AVRO-bode is in vergroot for
maat verschenen. Het blad telt
thans 72 pagina's.
Voorts deelde men bij de A.V.R.O.-
mee, dat de omroepvereniging aan
dacht gaat besteden aan het song
festival in Polen (Nederlandse deel
neming door Conny van den Bos in
aigustus aanstaande)dat er een
koorfestival door de A.V.R.O. en de
„Bond van zangverenigingen" geor
ganiseerd wordt, waarvoor al meer
dan 100 aanmeldingen binnen geko
men zijn, dat op 19 april voor de
vijfde maal de radiojeugdmiddag
wordt gehouden en dat er ook dit
jaar weer aandacht zal worden be
steed aan het Chopin-ccncours dat
in maart in Warschau wordt ge
houden.
Er doen geruchten de ronde, dat
het ledenaantal van de A.V.R.O. zich
thans beweegt rondom de 380.000.
Deze geruchten krijgen wij niet be
vestigd. Het juiste ledental wordt
thans angstvallig verzwegen.
NEDERLAND 1 VARA
ee 7.30 uur Sportcommentaar
zl 8.00 uur NTS-journaal
1§ 8.20 uur Achter het nieuws, actualiteiten
8.45 uur Nederlands Songfestival 1965
1 9.10 uur Simon Carmiggelt leest voor
9.20 uur Rudi Carrell Show
H 10.00 uur Van Wingerden neemt afscheid
1 10.25 uur Signalement, kunstprogramma
j§ 10.50 uur NTS-journaal.
NEDERLAND 2 NCRV
M 8.00 uur Nieuws in het kort NTS
M 8.01 uur TM, tienerprogramma
8.45 uur Wie vermoordde Anne Frank? documentaire
M 9.10 uur Drie maal negen, politiefilm
j 9.35 uur Pianoconcert voor linkerhand, Kurt Lcimer
M 9.55 uur Attentie, actualiteiten.
STUDIO De ondertitel van de film ..Muriel die deze week
in het theater in de Steenstraat draait is "Le temps d un retours".
Vrij vertaald: ..Terugkeer naar het verleden". Die ondertitel geeft
waarschijnlijk het duidelijkst aan wat regisseur Alain Resnais en
scenarioschrijver Jean Cay rol met hun film bedoelen.
„De goede
buurman"
Brand in Woerden:
schade een ton
Een uitslaande brand heeft giste
ren een oud pand in de binnenstad
van Woerden in korte tijd in as ge
legd. Er waren in gevestigd een
kaaspakhuis, een opslagplaats van
veevoeder, een eierhandel, en een
fietsenmakerij. De brand ontstond in
de herstelplaats waar een bromfiets
in brand vloog. Hef vuur greep zo
snel om zich heen dat er voor de
fietsenmaker, de heer W de Vroege,
niets meer te redden viel. Hoewel
hij vrij ernstige brandwonden aan
hanaen en gezicht had opgelopen,
slaagde hij er nog in een vrijwel
nieuwe bestelauto uit het pakhuis
van de zaadhandelaar te rijden.
Het pand brandde geheel uit. De
schade wordt op minstens een ton
geschat.
Resnais „Verleden jaar in Ma-
riënbad" en „Hirosjima mon amour"
verweeft in zijn film heden en
verleden bijna onontwarbaar door
een. Het leven en de handelingen
van de hoofdpersonen in Muriel
wordt volkomen bepaald door gebeur
tenissen, die zich in het verleden
hebben afgespeeld. Een jongeman
kan een gruweldaad uit de Algerijnse
oorlog niet vergeten; een vrouw van
m'ddelbare leeftijd zoekt in het ver
leden een jeugdvriend naar
een ontsnapping uit haar zinloos
bestaan; de jeugdvriend ziet zich
steeds weer geconfronteerd met zijn
falen in het verleden. Deze „tijd
loosheid" van Resnais' film, gevoegd
bij flitsende en snel wisselende ta
ferelen maken Muriel tot een film,
die eigenlijk pas achteraf gevoelens
bij de bioscoopbezoeker opwekt. Die
„Erotiek"
Bette Davis sterk
in Damiani's film
LID O Onder supervisie van
producent Carlo Ponti regisseerde de
ons totnutoe onbekende Damiano
Damiani deze film naai- de roman
„Cecilia en de verveling" van Alber
to Moravia. Met niet te veel fanta
sie gaf hij gestalte aan een weinig
boeiend verhaaltje, dat draait om
een vrij slappe jongeman (Horst
Bucholz). Zijn zeer rijke moeder
woont in een immens kasteel, maar
daar wil hij niet leven. Hij geeft de
voorkeur aan de artiesten wijk in Ro
me. Als kunstschilder blijkt hij ech
ter geen succes. En dan leunt hij fi
nancieel gemakshalve toch maar op
zijn moeder. Zo heeft hij alle gele
genheid en tijd om zich te wijden
aan zijn „liefde" voor een toevallig
tegen het lijf gelopen model. Een
ogenschijnlijk zeer onderdanig
meisje (Oatherina Spaak), maar in
werkelijkheid een ongevoelig we
zentje, dat zich alleen maar om haar
amoureuze pretjes bekommert en
niet om de gevoelens van een an
der. Als ze daarbij aan een partner
niet genoeg heeft, wordt onze jonge
man vreselijk jaloers. Maar een hu
welijksaanzoek en een poging haar
„liefde" met veel geld te kopen, ba
ten niets. Het meisje gaat haar eigen
weg. „Gelukkig" komt de jongeman
dan door een auto-ongeluk tot in
keer en laat het meisje gaan. Damia
ni vertelt dit verhaaltje op weinig
geïnspireerde wijze, waarbij men de
hartstocht, welke de verhouding van
de jongelui kemmerkt, meer uit de
woorden dan uit de beelden leert.
Sterker is het werk van Damiani,
als hij het luxe leventje in het kas
teel schildert met Bette Davis (de
moeder) als een excellerend midde-
punt.
Jean-Baptistc Thierrée en
Martine Vatel in een scene uit
„Muriel".
gevoelens kunnen dan sterk uiteen
lopen. Maar een steeds weer terugke
rend motief is de oorlog. De oorlog
heeft diepe geestelijke wonden ach
tergelaten zowel bij de vrouw, die
haar liefde niet kan realiseren, als
bij haar stiefzoon, die het Algerijnse
meisje Muriel niet uit zijn geest kan
bannen. Haarscherp filmt Resnais
verleden in het heden in te passen
de problemen die hun pogingen het
met zich meebrengen. De jongeman
- gespeeld door Jean-Baptiste Thié-
rée slaagt daar niet in: zijn
vlucht in het eind van de film is
een vlucht uit het leven uit de wer
kelijkheid. De vrouw subliem ver
tolkt door Delphine Seyrig weet
zich althans tegenover de buitenwe
reld te handhaven, maar haar wan
hoop bij het vertrek van haar stief
zoon onthult iets van de diepe tra
giek, waarmee zij geconfronteerd
wordt. Resnais noemt zijn film „Mu
riel". Dat Algerijnse meisje dat
overigens in de hele film niet voor
komt moet dus de kern van de
problemen zijn en daarvan uitgaan
de kan men Resnais' film beschou
wen als een felle aanklacht tegen de
gruwelen van een oorlog (de Algerijn
se) die zich niet alleen in de oorlog
manifesteren, maar die zich als een
gezwel vastvreten in de menselijke
ziel. Dat uit zich by Resnais' hoofd
rolspeler vooral op het terrein van de
liefde.
De voortreffelijke cameratechniek
en het huiveringwekkende probleem,
dat wordt aangesneden maken Mu
riel tot een film die een aparte plaats
verdient onder de hedendaagse pro-
dukten van de Franse film.
Bus tegen busje:
VIER DODEN EN
VIJF GEWONDEN
Vier doden en vijf gewonden. Dit
is het trieste resultaat van een bot
sing in Hoogvliet tussen een volks
wagenbusje en een autobus van de
RET. Het ongeluk gebeurde op de
kruising Ha velaarstra a t V enkel weg.
Volgens de politie heeft de bestuur
der van het busje geen voorrang ver-
De slachtoffers en vier gewonden,
inzittenden van het busje, waren
werknemers van de N.V. Van Leer's
Vatenfabrieken in Rotterdam. Eén
buspassagier, een Spanjaard, werd
gewond. De slachtoffers zijn: J. de
Wilde (46), J. van der Slot (44), bei
den uit Vlaardingen, A. Kosten (47)
en zijn zoon A. L. Kosten (24) uit
Schiedam.
Luchthartig
TRIANON „De goede buurman
Sam" bezit alle ingrediënten om uit
te groeien tot een kostelijke komedie:
'n luchthartig verhaal, enkele prach
tige vondstj es en bovendien in de
hoofdrol niemand minder dan Jack
Lemmon, die in dit genre films naam
heeft gemaakt. Dat het er in dit
produkt niet geheel uitkomt, is een
wat raadselachtige zaak. Misschien
is het te wyten aan een wat lang
zame verhaaltrant, wellicht ook heeft
men Lemmon in deze film niet voor
zien van de juiste tegenspelers: een
wat styfjes optredende Edward G.
Robinson en een met te weinig raf
finement acterende Romy Schneider,
In elk geval komt Lemmon niet op
dreef in die mate als met Shirley
Maclaine, met wrie hy de onvergete-
lyke „The Apartment" maakte.
Jack Lemmon speelt de rol van
Sam, een goede lobbes, die met
zyn vrouw en kinderen een uiterst
gelukkig gezinnetje vonnt. De moei
lijkheden beginnen als de vriendin
Romy Schneider) van zijn vrouw
naast hem komt wonen en een er
fenis van 15 miljoen in het vooruit
zicht krygt gesteld, als zy maar aan
toont gelukkig getrouwd te zyn. Maar
daar mankeert het nu juist aan. zy
is gewikkeld in een nogel onduide-
ïyke echtscheidingsprocedure, het
geen de andere gegadigden voor de
buit wel onbekend is, maar niet ver
hindert, dat die toch eens poolshoogte
komen nemen. Sam, de goede buur
man, moet dan voor echtgenoot van
zyn buurvrouw spelen om het for
tuin haar in handen te spelen. Dat
leidt tot de gebruikeiyke situaties
vol vergissingen en verrassingen,
vooral als dan ook nog eens de ge
wezen echtgenoot van de buurvrouw
op het fcapyt verschynt.
De film komt in zyn soort zeker
boven de middelmaat uit, maar er
is beslist niet uitgehaald wat er uit
gehaald kon worden.
Levend ingemetseld
Niet alleen
griezelen
LUXOR Boris Karloff en Char
les Laughten vertolken de hoofdrol
len in de niet meer zo brandnieuwe
door Joseph Pevny geregiseerde film
„Levend in gemetseld". De film, die
is gebaseerd op het door Robert Louis
Stevenson geschreven boek „The
strange door", is echter niet wat men
gezien de naam van de Britse
acteur Karloff er van zou ver
wachten.
Het is geen griezelfilm in de ware
betekenis van het woord. De af grij
zende en weerzinwekkende scenes zo
als die in andere films van Boris
Karloff b.v. de Frankensteinserie
voorkomen, ontbreken dit keer. Zy
zouden overigens niet passen in de
ze film, die toch wel enige spannen
de momenten telt. De trouwparty,
die door een by vlagen waanzinnige
„edelman" uit wraak voor zyn
nicht wordt georganiseerd en toch
gelukkig eindigt, past daarvoor niet
zo goed in een griezelverhaal. Het
geheel is echter een spannende aan
gelegenheid geworden, waarin Boris
Karloff nog. eens duidelijk on
derstreept een goede zy het soms
eenzydige karakterspeler te zyn.
Wereldpremière eerste film
Songfestival
Als U het mij vraagt zullen
wij ze missen, volgende week, al
die juryleden, kenners zowel als
niet-kenners, om van de half-
kenners maar te zwijgen. Ook
Teddy zullen we missen (ze was
schor) jurylid Wauben was zelis
zo schor geworden dat hy zijn
vrouw had gestuurd, die nu ook
alle andere juryleden heeft aan
gestoken, zodat een gedecideerde
jury zaterdagavond de uitein
delijke keus zal moeten maken.
Of Ger Timmerman dan een
serieuze gegadigde is? Zijn liedje
„Waar de wind de zomer vindt"
zegevierde met 16 stemmen.
„Het lichtpunt van mijn leven"
werd tweede met 11, en „Alleen"
derde met 4 stemmen.
Portret van "n moord
„Portret van een moord" bleek
een vrij slimme thriller, al hielp
het toeval de schrijver vele
handjes. De waarschynlijkheids-
factor was dan ook niet groot,
maar dat is bij thrillers een
overkomenlijke handicap. Wal
ter van der Kamp had met
„schaar en lijmpot" de dubbelrol
van Andrea Domburg behendig
aaneengelijmd, maar het acte
ren leed onder de onzekerheid
van sommige medespelenden,
iimn
die waarschijnlijk teweinig tijd
hadden gehad om hun rollen te
leren. Dat gold dan vooral voor j|
Andrea Domburg, die zich blyk-
baar te levendig had ingeleefd
in haar rol van de vrouw met |j
geheugenstoornis.
Boeiende
Bernard Haitink j
Ongemeen boeiend was de
repetitie die we met de camera's
bijwoonden van Mahler's Twee-
de Symphonie door het Concert-
gebouworkest. Men vraagt zich E
af waarom er voortaan niet nog
uitsluitend repetities worden
uitgezonden, want ze zijn inte-
ressanter dan de uitvoeringen
zelf. en in het voorbygaan leer
je de muziek ook nog beter door-
gronden dan bij zo'n gewone
uitzending, die van het begin af
rechtstreeks doorloopt tot het
einde. De verschrikkelijke scènes
tussen dirigent en orkestleden j|
waarom Toscanini en ook Men-
gelberg bekend stond, bleef ons
hier bespaard. Zo is Haitink
niet, al was het duidelijk dat hij
wel zyn eigen wil wenst door te
drijven. De waardering voor de
concerten op de televisie, die
niet zo heel groot is onder de
kykers, zal door deze uitzending |j
zeker gegroeid zijn!
!lllllil!lllllllllllll!llll!lllill!lllllllilll!i;illlTfilll!ll!III!illilll;!!!;ill!llllllllllll'lilO!lllliliili!ll!!;F
VOOR ZATERDAG 13 FEBRUARI
I, 402 in.
VARA: 7.00 Nws; 7.10 Ochtendgym.
7.20 Soc. strijdlied; 7.23 Lichte gram.
(7.30 Van de voorpag., praatje); 8.00
Nws en soc. strijdlied; 8.13 Lichte
gram.; 8.30 Wegwijs, tips voor trips en
vakanties; 8.40 Lichte gram.; 9.00 Loon
naar werken, praatje; 9.10 Pianorecital
klas. muz.; 9.35 Waterstanden; VPRO:
9.40 In gesprek: lez. over gesprekken
nu en in de bijbel; 9.55 School en ge
zin. praatje. VARA: 10.00 Buitenlands
weekoverz.; 10.15 Z.O. 135: gev. progr..
(Om 11.00 Nws); 12.27 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Act. sport-
nws; 12.55 VARA-Varia; 13.00 Nws.
13.15 Lichte orkestmuz. en zang; 13.55
Uitlaat, progr. voor de twintigers; 14.10
Radio Jazzclub; 14.40 Indonesië nu.
vraaggesprek; 15.00 Ned. zangers uit
vroeger jaren; 16.00 Nws; 16.02 Boek-
bepreking; 16.20 Lichte gram.; 16.45
fi zangsoliste; 17.05 Salon-
Weekjo
Orgelspel
orkest; 17.30 Weëkjournaal;
en commentaar; 18.20 Tijd
agers; 19.10 Je
quiz; 20.00 V
Loeren a.d. I
Nat. Finale
18.00 Nws
(Van i
Italiaanse correspondent)
Ex-keizerin Soraya van Per-
zie. gefotografeerd bij haar aan
komst bij het theater in Milaan,
waar de première van haar eer
ste film ging.
Terwyl een legertje politiemannen
nauwelyks in staat was de opdrin
gende menigte in bedwang te hou
den, kwam gisteravond een ner
veuze ex-keizerin Soraja by het
Teatro Uuovo in Milaan aan, om
de première van haar eerste film,
„de drie gezichten van een vrouw"
bij te wonen.
Binnen in de bioscoop, die versierd
was met de prachtigste bloemen
en waar Italiaanse televisieman
nen druk gebarend in de weer
waren, wachtte eenzelfde soort pu
bliek als ook in de film zelf een
rol speelt: rijke aristocratische da
mes en heren in uiterst elegante
avondkleding. Er schitterden juwe
len voor niet te schatten kapitalen.
Ondanks het feit, dat de regie van
de driedelige film in handen is
geweest van mannen als Mauro Bo-
lionini, Michelangelo Antonioni en
Franco Inovina, heeft Soraja al
thans (nog) niet de opvatting van
de producer Dino Laurentiis kun
nen waar maken, die beweert dat
zij echt talent bezit. Wel is Soraja
die overigens zegt dramatische
rellen te prefereren, ook op het
vitte doek een bijzonder mooie
vrouw. Op zichzelf is dit, gevoegd
bij haar verleden, misschien al vol
doende om volle zalen te trekken.
Wanneer dit gebeurt, zal zy door
gaan met filmen en dat getuigt
van doorzettingsvermogen na de
vele moeilykheden, die zich by het
opnemen van deze film aanvanke
lijk hebben voorgedaan en ertoe
leidden dat de regisseur Alberto
Lattuada van verdere medewerking
afzag. Men zal zich ook herinne
ren, dat de vervaardiging van twee
andere films waarin Soraja een
rol zou spelen, geen doorgang heeft
gevonden.
^Metr.-orkest, koor
-24.00aNws.
Hilversum II. 298 m.
liederen; 7.55 Overweging; 8.00 DJlnn.
gevar. progr.; 12.03 Licht instr. en
semble met zangsolisten; 12.24 Markt-
ber.; 12.27 Meded. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws; 12.40 Rellg.
-tlng: We
twee beroepen.
Vraaggesprek van Claude Bellonl met
mei. mr. drs. J. J. Marsman van het
Rijksarbeidsbureau in Den Haag; 12.55
Licht instr. kwartet met aangsoliste;
13.15 Voor de jeugd; 14.10 Musicerende
dilettanten en mannenkoor; 14.30 Voor
de kleuters; 14.40 Franse les; 15.00
Llohte orkestmuz. en zangsollste; 15.30
16.30 Gitaarduo. 17.00 Lichte gram.
17.30 Kunstkroniek; 18.00 Licht orkest.
18.20 Jazzmuz.; 18.50 Lichtbaken, lez.
19.00 Nws; 19.10 Act.; 19.30 Kamer
orkest en soliste: klas. muz.; 20.20
Gitaarspel: Spaanse muziek. 20.30 Rle-
leksen, gevar. progr.; 21.35 Man en
paard: een vrijmoedige kijk op act.
zaken; 21.45 Roulette, een spelletje
met gram.; 22.00 Vlaamse en Ned. lied
jes; 22.25 Boekbespreking; 22.30 Nws;
22.40 Epiloog; 22.45 Kruispunt: Ge
sprek over Christen-zyn ln kerk en
wereld van vandaag; 23.15 Nieuwe
klas. gram.; 23.55—24.00 Nws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I: NTS: 10.00 Teleac - In
leiding door Z. Exc. minister mr. Th. H.
Bot. 10.05 Teleac - Een rondgang door
Uw huls, televisiecursus (herh van
woensdag jl.). 10.30-11,00 Teleac - Mo
derne onderwijsmethoden en didactiek,
televisiecursus (herh. v. woensdag 11
15.00 Weekjournaal. 15.25 Hardy's Log
boek (Hardy's Bordbuch). TV-film.
KRO: 16.00 Huisje, boompje, beestje:
Voorlichting en praktische tips. 17.00-
17.45 V. d. kind. NTS: 18.30 Reportage
Europese kampioenschappen kunstrij
den te Moskou. KRO: 19.30 Barend de
(Beer. 19.35 Sir Lancelot. TV-fllm. NTS-
20.00 Journaal en weeroverzricht. KRO-
20.20 Brandpunt. NTS: 20.50 Ned Song
festival 1965 - finale. KRO: 21.25 Bo
nanza. TV-fllm. 22 15 Epiloog. NTS:
22.20 Journaal. 22.25 Eurovisie: De we
reldkampioenschappen schaatsen op de
lange baan te Oslo. 22.45-23.45 Voort
zetting van de Europese kampioen
schappen kunstryden te Moskou.
Nederland II: NTS: 20.00 Nieuws ln
het kort. VPRO: 20.01 De Hospita, bal
let. 20.25 Die Rebellion. TV-spel. 21.50-
22.10 Voetangels en klemmen, serie
programma's over enkele aspecten van
het hulshoudeiyk beheer.
Nu ln de laatste jaren de beper
kende maatregelen, waarmee de Ja
panse regering ter besparing van de
viezen haar landgenoten binnen
eigen grenzen hield, enigszins zyn
gelenigd, richt de A.N.V.V., evenals
de Amsterdamse V.V.V.het oog op
het land van de ryzende zon. Met
ide bedoeling lucratieve bronnen aan
I te boren zijn gistermiddag A.N.V.V.-
directeur J. A. Risseeuw uit Den
j Haag en V.V.V.-directeur J. Stry-
kers uit Amsterdam van Schiphol
Inaar Tokio vertrokken-