Moord in de kathedraal Van Ildebrande Pizzetli Grumiaux schitterde in Mozart-Strawinsky VANAVOND BEGINT SONGFESTIVAL OPERA IN CONCERTVORM: 5 Muziekdrama als een mysteriespel en gisteren T.v.-week vol liedjes Jpgericht 1 maart 1860 Maandag 8 februari 1965 Derde blad no. 31486 Je- s gl >oie (Van onze Kunstredactie) idert serie 0Pera~concerten °P de vrije zaterdagmiddag in het keizfOncertgebouw in Amsterdam, besloot de VARA j.l. weekeinde de gleze drukbezochte reeks met de première voor Nederland van de igst|pera „De moord in de kathedraal" van de thans 84-jarige Ita- componist Ildebrande Pizzetti. ppnuel Beckett i J-*in belde manne n au'Sinds de première in 1958 te Mi an kreeg deze compositie, door de ^ondichter bewerkt naar het toneel- tel van Thomas Steam Eliot overal s zijir wereld tal van opvoeringen en eidetyncert-uitvoeringen de aard van de erooij de Italiaanse tekst overgezette issassinio nella cattedrale" leent J;h voor een vertolking op het con- irtpodium, want de mise en scene laat niet zozeer in het emotionele lak, al is het historische verhaal lt 1170 over de moord van de aarts- 6Schop Thomas Backett in zijn ithedraal nog zo macaber. Pizzetti teft evenals de toneelschrijver Eliot religieuze sfeer willen typeren en oog daartoe zijn muziekdrama even- jer om naar het mysterie-spel. In ew York heeft men deze opera als mcertuitvoering zelfs in kostuums l met decors gegeven. Dit heeft de ARA niet gedaan voor de toekom- ilge radio-uitzending, alhoewel men dan ook genoegen voor de T.V. iu hebben gehad. Het drama begint op het moment de door Koning Hendrik II van Dgeland tot Aartsbisschop verheven conflict tus- het kerkelijk >zag, naar Frankrijk was uitgewe- »n en nu zes jaar voor een ver lening terugkeerde. Innebeeldig wordt Thomas Beckett >or l»r verleidingen geplaatst: een vro- |k verblijf aan het hof, een machts- >sitie als kanselier, een revolution aire greep en ten laatste het mar- jlaarschap, culminerend in de loord. Declamatie-stijl Pizzetti heeft een melodische de- (amatie-stijl in zijn muziek gevolgd, ie doet herinneren aan de expres- je in Moessorgsky's „Boris Godoe- 24|w". Ze is evenwel aanmerkelijk —Jnder theatraal, maar niettemin Twt Pizzetti de contrastwerking tus- W/Êtm het priesterschap en de Staat, let daartussen de opinie van het >lk, wel van scherpe contouren >orzien. Daar bovenuit rijst de •oomheid van de Aartsbisschop, die }m tot een heilige van de r.k. kerk ïeft doen worden. Deze laatste in grote devotie ge- >tte vroomheid domineerde overwe- ;nd in Pizzetti's opera, die in sce- Ische opvoering opmerkelijk statisch tl moeten zijn. De dramatische cli- iaxen waren nu te gering om daar- iede circa anderhalf uur geboeid te annen worden. Maar nochtans reeg de concertuitvoering enige >rekende hoogtepunten. Deze dankten we allereerst aan de trigent Fulvio Vemizzi, die met rote zekerheid van dirigeren en pmerkelijke gespannenheid de com- ositie interpreteerde. Hij had daar- De het uitnemend spelende omroep- rkest tot zijn beschikking en daar- laast het altijd voortreffelijk zingen- Ie groot omroepkoor. ,'arel Laout, die als repetitor van dit s» Nieuw werk voor solo-viool De Sonate voor solo-viool van Ri- hard Rodney Stuart Bennett (die op II januari j.l. in Londen in première s gegaan) is een belangrijke aan- Vinst voor het repertoire voor solo- fiool. Bennett, die zo niet een van Ie meest vooraanstaande dan toch en van de veelzijdigste jonge Britse omponisten is, heeft naar zijn eigen in (eggen invloed van Henze en Dalla- Hccolo ondergaan. Bennettfs nieuwe )pera „The Mines of Sulphur" zal in nei Groot Brittannië vertegenwoor- ügen op het Internationale Festival foor hedendaagse muziek in Zagreb. >n Weer een aap dood Nieuwe klap voor Blijdorp •erdamse diergaarde Blijdorp heeft Jpnieuw het leven geëist van een r orang-oetan. Zaterdag is de in 1961 p^eboren Job aan de ziekte overleden, Terwijl de in 1957 geboren Peek ster kend" is. Deze laatste was een troe- L^elkind van de diergaade, omdat hfj lie eerste mensaap was, waarop in het Rotterdamse kinderziekenhuis ïiumet succes een blindedarmoperatie kas verricht. Ill £r zijn nu nog vier gezonde orang- l|betans in Blijdorp: Barbara, die ziek is geweest, Tineke, Nina en Ju lia. Alle mannelijke exemplaren zijn ice.bezweken. De gorilla's en chimpan- ir. Bees blijken veel beter tegen de ziek te te kunnen. Bij hen hebben HlUllfcich geen sterfgevallen voorgedaan, toegankelijk huis is, zodat met de ge- koor had gefuctioneerd had zijn eigen Baarns jeugdkoor medegeno men. Al deze ensembles werkten uit muntend. Lof voor solisten Deze lof verdient ook een deel van de solisten. Ugo Trama als zanger van de rol van Thomas Beckett, toonde weer zfjn buitengewone zang kunst Met zfjn prachtige stem schonk hfj stille ontroering aan de kerst-predikatie en wekte emotie bij het sterven van de martelaar ge worden Aartsbisschop. Pizzetti's opera vraagt naast deze voornaamste zangrol, nog een tien tal andere solisten. Daartoe waren op het concertpodium verschenen: Marijke van der Lugt, Aafje Heynis, Fred Bongers, Arjan Blanken, Henk Driessen, David HollesteUe, Simon v der Geest, Max van Egmond, Ber nard Kruysen en Marco Bakker. De dames solisten zongen in de sfeer van hun coryfeëen-rol, de heren ver- Dr. J. F. Obermayr - 69 - overleden Op 69-jarige leeftijd is in het Dia- conessenhuis in Haarlem overleden dr. J. F. Obermayr uit Heemstede, oud-directeur van de zomeracademie voor organisten. De heer Obermayr, die in Salzburg geboren is, woonde al vele jaren in ons land. Hij studeerde aan de Salzburger Hochschule für Musik, en was cellist dirigent, musi coloog en tevens een der oprichters van de Salzburger Festspiele. Van 1950 tot juli 1964 is dr. Ober mayr directeur geweest van de Haar lemse zomeracademie voor organis ten, die jaarlijks na afloop van het internationaal improvisatieconcours voor organisten wordt gehouden. Expositie „Vijftig jaren beeldhouwkunst" Morgen wordt in de Grosvenor Gal lery in Londen een belangrijke ten toonstelling geopend van werk van 45 beeldhouwers uit verschillende landen, die zich over een periode van meer dan een halve eeuw uit strekt. Zo zal op deze expositie zowel Ar- chipenko's beroemde „Boksters" uit 1914 te zien zijn als het werk van een groep beeldhouwers die zullen deel nemen aan de tentoonstelling „Bri tish Sculpture of the Sixties" in de Tate Gallery. Tot de Europese kun stenaars die op de Grosvenor ten toonstelling vertegenwoordigd zijn behoren Rudolf Hoflehner (Oosten rijk), Cascella, Silvestri, Cervelli, Viania, Mastroianni en Crippa (Ita lië), Evensen (Zweden), Chavignier (Frankrijk) en twee vooraanstaande Spaanse beeldhouwers Pablo Serra no en Amadeo Gabino. De huidige generatie Britse beeld houwers wordt vertegenwoordigd Michael Ayrton, John Hoskin, Brian Wall en Peter Startup. tolkten de partijen van priesters en ridders. Daaruit muntten voorname lijk Max van Egmond, Arjan Blan ken en David HollesteUe uit. Pizzetti's Opera „De moord in de kathedraal" wordt op het program ma een muzikale tragedie genoemd. Het is in feite een statische opera, die het voor een concert wellicht beter zal doen, als het geheel met decors en kostuums visueel is ver sterkt. kunst" kaleióoscoop Mr. J. H. Waage: secretaris van de NATU De oud-zakelijk leider van het Con certgebouworkest en van het Natio nale baUet, mr. H. J. Waage uit Ber gen (N-H) is met ingang van 1 maart a.s. benoemd tot algemeen secretaris van de Ned. Amateur Toneelunie. Het dagelijks bestuur heeft hem tij dens een zaterdag in Utrecht gehou den vergadering aangewezen als op volger van mr. H. J. Zeevalking uit Utrecht, die landelijk administrateur is geworden van de Orde van de Vrij metselaars, maar wel lid van 1 hoofdbestuur van de NATU blijft. De heer Waage werd in 1948 di recteur van de Groninger Orkestver eniging en later ook van de Stads schouwburg in Groningen; van 1953 tot 1961 was hij zakelijk leider het Concertgebouworkest in Amster dam. Eind 1961 werd hfj aangetrok ken als zakelijk leider van het pas geformeerde Nationale Ballet doch aan deze taak kon hij zich slechts acht maanden wijden. Enkele weken geleden is de verbintenis van de heer Waage met het Nationale Ballet ge- (Bijzondere medewerking) Het zondagmiddagconcert van gisteren met het Concertgebouw orkest, stelde de Belgische violist Arthur Grumiaux volkomen in de centrale plaats. Niet alleen dat hij Mozarts eerste vioolconcert in bes gr. t. KV 207 met het Adagio als een kleinood speelde, hij trad ten tweede male solistisch op en wel met het vioolconcert in d. gr. t. van Igor Strawinsky, dat deze componist in 1931 voor de Amerikaanse violist Samuel Dushkin schreef. Deze conceptie ligt een jaar voltooiing van zijn Symphonie Psaumes, doch men hoort er minder van dan de in 1918 gecomponeerde „Histoire du soldat". Het mag zjjn dat Strawinsky zonder terugviel op de viooltechniek deze compositie, omdat hij kelijk weinig vrede had met zijn violistische kennis voor het concipë- van een volbloed vioolconcert, r hfj bleef naar zijr hart het meest verbonden aan vroegere dub- belgrepen, snelle figuraties, felle ak koorden enz. Toch werd net vioolconcert bij de eerste opvoeringen een evenement. De kritieken van toen zijn vol res pect voor de neo-klassieke stijl, waar toe Strawinsky reeds overging met hoofdzaak de oude Italianen en Bach. Voor die dagen van begin 1930 gold bij de ene recensent de objec tiviteit van toonkarakter, waarbij de romantiek geheel was uitgeschakeld, terwijl een ander zich verrukt toont Strawinsky's suggestief timbre, mee hij de viool liet uitkomen. Dat laatste schrijft men niet alleen Parfjs, maar ook in Leipzig en elders, wel een bewijs dat deze sub stantiële viool-klank de essentie van Dushkins vertolking was. Dit heeft ons gistermiddag in hoge mate getroffen in de vertolking van Atthur Grumiaux zelfs heviger door diens gezonde muzikale toon. De Toccata werd puur van musiceer-as- pecten opgebouwd en de daaropvol gende beide aria's tintelden van menselijke lyriek, die Strawinsky zo zuiver uit Vivaldi's en Bachs oeuvre putte. Voor Grumiaux was de inter pretatie van twee vioolconcerten op deze concertmiddag een zware opga- Hij heeft er op meesterlijke wijze l voldaan en stelde dus de Cabaret van ,De Haagsche Comedie" Op zaterdag 27 februari geeft de werkgroep Haagsche Comedie in „Het paradijs", het theatertje boven de Kon. Schouwburg, de première van „eigen land is kout waard", een door Dolf de Vries geschreven en geregis seerd cabaret, waaraan naast deze medewerken Anne-Marie Heyligers, Anne Oostveen en Kees Coolen. Muziek en begeleiding zijn van Pe ter Westerhoud. Het decor is van Hep van Delft. Bizarre naakten mochten niet in Gorkumse „Nieuwe Doelen" In de Stadsgehoorzaal van Gorinchem, „De Nieuwe Doelen", is zaterdag middag een tentoonstelling geopend buiten aanwezigheid van de schilde rijen. Deze waren namelijk, op last van de regenten van de gehoorzaal, uit het gebouw verwijderd. De criticus P. A. Begeer uit Rotterdam heeft niette min zijn vrijwel ongewijzigde openingsrede uitgesproken. Hij wees er daarbij alleen nog op dat ingrijpen van de overheid in kunstmanifestaties niets nieuws is. Begeer kreeg daar als lid van „De Branding" een halve eeuw geleden al mee te maken. voelens van anderen rekening moet worden gehouden. De aard van Fer- werda's nieuwe werk was een on aangename verrassing voor het college, dat hier noch de bezoekers van het Lurelei-Cabaret. noch de de zer dagen in het gebouw bijeenko mende Ulo-scholieren op wilde ver gasten. Op aanraden van de pas benoemde ambtenaar voor Culturele Zaken van de gemeente, was kort nadat Ferwer- da zijn werk had opgehangen, al één gouache verwijderd, maar dat bleek niet voldoende te zijn. De culturele zaken van Gorinchem zijn in handen gelegd van de heer Robert Rooze- mond, de vjn. directeur van de veel besproken „Stichting Kunstkontakt" in Amsterdam, een kunstverkoop bureau dat bezweken is toen de daar toe gebruikte „Toonkerk" aan de Zeedijk levensgevaarlijk bouwvallig bleek te zijn. De jonge schilder, die thans ook ge dichten schrijft en aan een boek werkt, zegt voor zijn expositie f 200, onkosten te hebben gemaakt Die wil hij op het Schouwburgbestuur verha- Nu in krotwoning Na deze rede gingen de genodigden te voet van de schouwburg naar de krotwoning, waar de 23-jarige expo sant, de schilder Will Ferwerda met w en kind woont en werkt. Het onbewoonbaar verklaarde huis is des tijds zonder vergunning door hem be trokken. Op de krakende zolder kon den de bezoekers vaststellen dat Fer werda, die ten tijde van zijn vorige expositie in „De Nieuwe Doelen" nog abstract werkte, thans bizarre en lugubere naakten schildert in nieuw- figuratieve trant. Vooral de gouaches vonden waardering bij de heer P. Be- Onaangename verrassing De regenten onder voorzitter schap van de burgemeester, mr. L. R. Ridder van Rappard plegen zich te onthouden van een artistiek oor deel. Zij gaan er echter van uit, dat de Stadsgehoorzaal een voor ieder Bij de aanvang van het concert heeft Bernard Haitink op gespannen wijze de Piccolo Sinfonia van Leon Orthel geïnterpreteerd. Dit is muziek naar zijn hart en hij weet de parti tuur in al zijn differentiaties te rea liseren. Orthels compositie van een kwart eeuw geleden leeft nog ten Het programma besloot met Tsjai- kowsky's bloeiende romantische ouverture-fantaisie „Romeo en Ju lia", een treffende afsluiting voor Haitinks brede dirigent-esprit. Uitreiking Juliana- Boudewijnprijs De Juliana-Boudeioijnprijs van de gemeente Heer voor de beste publikatie op populair-weten- schappelijk- of journalistiek ge bied met betrekking tot Neder lands- of Belgisch Limburg, is za terdagmiddag is de raadzaal van Heer uitgereikt aan dr. L. Roppe, Gouverneur des Konings in Lim burg te Hasselt. De prijs werd op 10 juli 1959 in gesteld aan de vooravond van het bezoek van Koning Boudewijn en Koningin Juliana aan de gemeen te Heer, waar een monument werd opgericht ter nagedachtenis aan de fusillade van elf Belgisch- Limburgse verzetstrijders op 12 september 1944. De prijs werd aan dr. Roppe o.m. toegekend voor zijn publikatie „Een omstreden huwelijk", dat handelt over de correspondentie van Koning Willem I en gravin Henriëtte d'Oul- tremont, die op 17 februari 1841 met de Koning in het huwelijk trad. De uitreiking werd door vele autoriteiten bijgewoond, o.w. de Belgische ambas sadeur in Nederland, F. X. baron van der Straten Waillet, de Commissaris der Koningin in Limburg en zijn voorganger, prof. Rogier, leden Ged. Staten en burgemeesters uit Nederlands en Belgisch-Limburg. In zijn antwoord hield dr. Roppe een pleidooi voor oprechte en eerlijke toe nadering tussen de Benelux-partners in het algemeen en de beide Limbur- :n in het bijzonder, Igor Belski in ons land Vandaag is uit Moskou op Schip hol aangekomen de Russische ballet- meester-choreograaf Igor Belski, die Amsterdam bij het Nationale Bal let de repetities zal leiden van de eerste, derde, en vierde akte van het ballet „Het zwanenmeer" van Tsjai- kowski. Dit ballet zal op 12 maart door het Nationale Ballet in de nieuwe schouwburg in Apeldoorn in première worden gebracht. Het is de eerste maal dat Igor Belski, die in Lenin grad de supervisie heeft over de in studering van de grote klassieke bal letten, Rusland heeft verlaten om bij buitenlands gezelschap te wer ken. NEDERLAND 1 NTS 8.30 8.55 i 10.30 i Die goeie ouwe tjjd. Comedy Caper Openbaar Kunstbezit NTS-journaal Politieke uitzending Nederlands Songfestival 1965 Vier mannen der duisternis, speelfilm NTS-joumaal. 1 NEDERLAND 2 NCRV Nieuws in het kort NTS Rendez-vous a Paris Micro, wetenschappelijk Geheime brigade, film Het boek Prediker Attentie, actualiteiten. L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. (Van r.t.v.-medewerkster gint weer zover. Vanavond be- eigen nationale songfesti val, terrein van jarenlang gekibbel geharrewar rondom de liedjes, juryleden en sterren. Ditmaal zal het allemaal anders en beslist beter gaan Vijf solisten krijgen allen avond na avond dezelfde kans. Drie jury's zullen bekijken wie van de vijf het beste tevoorschijn komt. Die dan de man of de vrouw, die naar Montreux wordt gezonden om op 20 deel te nemen aan het tiende Eurovisie Songfestival. Al die jaren Nederland op dit festival enthou siast van de partij geweest. Twee maal wisten Nederlandse artiesten zelfs de eerste prijs in de wacht te slepen. In 1956, toen het festival Lugano voor de eerste maal werd gehouden werd ons land vertegen woordigd door Jettie Pearls en Cor- ry Brokken, die resp. „De vogels van Holland" en „Voorgoed voorbij" zon- In 1957 won Corry Brokken met „Net als toen" het festival van Frankfort am Mein. In 1958 toen het festival in Hilversum werd gehouden, •erd Nederland weer door Corry Brokken vertegenwoordigd, nu met ,Heel de wereld". Het festival in Cannes in 1959 leverde weer een Ne derlands succes op, toen Teddy Schol ten met „Een beetje" won. In 1960 toen de B.B.C. in Londen als gast heer optrad werd Rudi Carrell af gevaardigd met „Wat een geluk". In 1961 werd het festival weer in Can- gehouden. Daar zong Greetje Kauffeld. „Wat een dag". In 1962 organiseerde Luxemburg het zang feest. Daar zongen namens ons land De Spelbrekers het liedje „Katinka". In 1963, weer in Londen, kwam An- Palmen met „Een speeldoos" uit. In 1964 tenslotte ging Anneke Grön- Kopenhagen met „Jij bent mijn leven". Een hef jong Italiaans meisje. Gi- güola Cinquetti, was het die vorig jaar de eerste prijs in de wacht Spits afbijten Bij ons bijt vanavond een jong sterretje de spits af: Trea Dobbs. Drie liedjes: een vluggertje en twee wat langzamere. „Zenuwachtig? Wel- ik wacht maar rustig af", zegt Morgen komt Ronnie Tober aan bod. „Ik ben wel een beetje nerveus. In Amerika heb ik al vaker aan dit soort wedstrijden deelgenomen en er ook verscnillende prijzen gewonnen. r hier ben ik echt een nieuwko- mertje". Woensdag is Connie van den Bos in de beurteen hele nuchtere reële vrouw. Haar commentaar: „Wie tot slot wint is niet zo belangrijk. Het enige belangrijke is, dat de sfeer "ooo Ki onderling goed blijft. Ik hoop dat we de' vrou- elkaar na afloop van dit festival nog Volaan recht in de ogen kunnen kijken". loeren Donderdag Nederlands eerste- smartlapzanger Gert Timmerman. Van enige gespannenheid is bij Gert geen sprake. Plankenkoorts is hem vreemd. „Ik doe straks mijn uiterste best. Dat lijkt me voldoende". Shirley Zwerus zingt vrijdagavond. Zal ze weer zo verrassend uit de bus komen als toen in Knokke? „Ik maak me geen al te hoge illusies. Een song festival is belangrijk maar niet het allerbelangrijkste. Dat blijft toch het stugge doorwerken en volhouden." Finale Zaterdag dan de Nederlandse fi nale. Iedere deelnemer zingt dan zijn door de drie jury's bekroonde liedje uit de voorronden. Aan het slot van deze finale wordt bekendgemaakt, wie van de solisten ons land mag verte genwoordigen op de internationale finale van het Eurosongfestival in Napels. Interview met Vogt Twee gesprekken vormden de pikantste bestanddelen van het saterdagavondprogramma. Eerst had Bob Spaak op Nederland 2 een telefoongesprek met boks- scheidsrechter Benny Bril over broodjes (want de boksbond had om duistere redenen scheids rechter Bril geen toestemming verleend voor een interview, dus over boksen durfde Spaak niet te sprekenen daarna, ook op Nederland 2, verraste VARA's „Achter het nieuws" met een interview met Willem Vogt, die zojuist als honorair adviseur van de AVRO ontslagen was. Voorpaginanieuws, en dus een onderwerp voor een actualitei tenrubriek. Herman Wigbold knapte een en ander op keurige wijze op, kritisch tegenover Vogt, enfin net alsof het geen penibele omroepkwestie maar een vakbondskwestie was of zo- Iets. Direct na afloop van het interview, waarin Vogt zijn kritiek op de voorzitter van de AVRO, de heer Slotemaker, had gehandhaafd, werd deze opge beld voor commentaar. Wat hij zei was opmerkelijk rustig en tactvol, zo in de trant van: „oude pionier, die het allemaal niet meer zo kan bijsloffen". Als honorair adviseur was de heer Vogt ontslagen omdat het hem niet gepast had dergelijke kritiek te uiten buiten de AVRO om, maar „hij blijft üd van ver dienste. en terecht". Willem Vogt, die tijdens dit telefoon gesprek met Slotemaker in het beeld bleef, zat kennelijk, te popelen om nog iets te zeggen, maar toen „hoor en wederhoor" was toegepast sloot de VARA deze AVRO-discussie. Rowold-Halsema Het tweede televisie-optreden van Ben Rowold en Frans Hal- sema begon vrij zwak, haalde in het middenspel goed op, om met een paar sterke nummers (Irene en Mosselman) de eindindruk toch nog op ruim voldoende te bepalen. Weinig gelukkig was het, dat Rowold begon met zijn leuterpraatje over keizer Kareis hond, wat wel in een zaal kan, en dan halverwege als de men sen al zfjn opgewarmd en weten wie ze voor hebben, maar wat nu alleen maar bevreemding zal hebben gewekt in de meeste huiskamers. Halsema en Rowold zijn in staat tot uitschieters die zich onderscheiden door een specifieke t.v-aanpak. Misschien is juist het feit dat zij voor dit seizoen niet meer dan drie pro gramma's hebben willen aan nemen omdat zij het medium eerst wilden uitproberen, er de Dorzaak van dat deze tweede uitzending minder was dan de eerste. Je moet immers groeien in Je eigen genre, en je groeit gemakkelijker en ook voorspoe diger op als je in beweging blijft, dan wanneer je bedlegerig Galilea-actie De VPRO leidde avond de Galilea-actie in, die ten doel heeft gelden in te zamelen (via het Joods-Natio naal Fonds, giro 597000) om een gebied in Centraal-Galilea vruchtbaar en produktief te maken. De reportage (he Bouke Poelstra had gemaakt, was dui delijk, informatief en ook goed, zij het hier dan misschien iets te „mooi gefilmd" om geheel effectief te zijn. De heer Bezek, die 30 jaar geleden Nederland verliet om in Israël te gaan pionieren, was de hoofdpersoon in deze reportage. Later werd hij in levende lijve ook nog even in „Mensen kijken" ge toond. Dit programma onder scheidt zich van soortgenoten door een aardige, maar ook ambitieuse opzet, die net niet „gehaald" wordt. Ro van Dijk in Oscar Wilde Als Ko van Dijk zfjn kleine dramatische eenacter opvoert als inleiding voor het korte spel waarin hij daarna de hoofdrol speelt, dan kan men hem nau welijks „au serieux" nemen, maar is hij eenmaal bezig als acteur dan dwingt hij toch weer alle bewondering af. Zo ook gisteren, in het Florentijnse treurspel van Oscar Wilde. On danks de gekunstelde taal en de gekunstelde mise-en-scène (die vooruit liep op de tekst, toen Ko van Dijk nog slechts be vroedde dat zijn vrouw overspel pleegde, terwijl Ramses Shaffy deze vrouw al diep in de ogen stond te kijken terwijl hij ver lief derig op haar insprak), was het een heel aardig spel, dat eindigde met het cynisme dat ons van Wilde vertrouwder was dan de versvorm waarin hij dit stuk gegoten had. Kunstgrepen In Kunstgrepen vatte Pi ene Janssen (eindelijk) de heden daagse kunst aan, al was de be drijver ervan: Picasso, dan al 83 jaar oud. Het werd een goed programma, waar weer die con troversiële vonk vanaf sloeg die wij de laatste tijd nog al eens gemist hebben bij Pierre Jans sen, al stoorde het toch weer dat zijn „verdediging" van Picasso voornamelijk berustte op zijn overtuiging dat ook alle vervormingen op het oorspron kelijk uitgebeelde „leken", zon der verder schilderkunstige ar gumenten (compositie, doorbre king van verstarde vormen, etc.) te berde te brengen. Maar goed, de eerste stap is gezet, met be langstelling wachten we de verdere ontwikkeling van Pierre Janssen in de richting van de kunst af. siiiiiiiniiiiiRiiiiiiiiniiuiiiiiiniiiiiiimiiiiiiiiiii DINSDAG 9 FEBRUARI 1965 AVRO: 7.00 Nws. 7.10. Ochtendgyrrm. 7.20 Lichte gr muz. VPRO: 7.50 Dag opening. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Lichte 8.50 Ochtendgymn. 9.00 De 9.40 Morgenwijd. 10.00 Ar beidsvitaminen. 10.50 Voor de kleuters. rité?, door H. Wielek. 11.32 Voor Nws. 13.10 Meded., 13.25 Beursber. 13.3 14.00 Voor de olmbeioude e De Aesculaep op den Hollantschen Paxnas, klankb. 16.00 Nws. 16.02 Piano recital semi-kl actueel. 18.20 Pianospel: 18.30 Radio-Volks-Univ.: samenwerking /oor de Gespr. brief uit Parijs. Sticusa. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 10 Muziek.- 20.00 Nws. 20.05 Variété-Thea ter: gev. progr. 21.20 Lichte orkestmuz 21.45 Gehoord, gezien, gelezen, veer tiendaagse gedachtenwfsseling over film. toneel tot muzlekbegrlj en meded. 22.4 Gespr. brief. 23.05 Mod. Franse kamer- al itel ten. 23.00 23.55-24.00 Nieuws Hllversnm II. 298 m. KRO: 7.00 Het levende Woord. 7.05 Lichte gr.muz. en report. (7.3Ó-7 40 Nws. 8.00-8.05 Overweging). 8.30 Nws. 11.30 Lichte grmuz 1150 12.50 Draaien siëste: lichte- 14.50 Licht baken, lez. 15.00 Rleleksen gev. progr. (herh. van zaterdag jl.). 16.00 Voor de zieken. 16.40 Or mn? 17.00 Voor de Jeugd. 17.50 voorlichting: Nws. uit de N 8.50 Van klanten t__ 19.00 Nws. 19.10 Act 20 00 Planoduo: ej Jlsrael. israëli- .55 Vlaanderen 1965: be- er de Vlaamse problema tiek. 21.10 Radio Kamerork., klein om roepkoor: kl. muz. 22.05 Gew. muz 22.25 Boekbespr. 22 30 Nws. 22.40 Epi loog. 22.45 Vreemd.een keuze uit woord, zang en dan® van elders en anders. 23.15 Licht instr. ensemble. 23.35 Licht instr. kwartet en zangso- 11ste. 23.55-24.00 Nws. Televisieprogramma's - Nederland 1: ,-Y^A: 14.05-14.30 Schoolt, v, NTS: Gehoorgestoor- m 20.00 Journaal. Songfestival. KRO' Hazel - 21.35 Progr. gewijd aan de schrijver Karl Ma" 00 «- J poort, pi 22.50 Journaal. Televisieprogramma's - Nederland 2: NTS: 20.00 Nws ln het kort AVRO: 20.01 Cara Williams.... getrouwd on- 20.25 Artistieke Wr-°—21.10 De 5e Co lonne. TVspel. IKOR CVK- 22,10-22.35 sport, documentali )FOONPL.\TENPRO DRAADOMROEP Over de 4e lf|n I. Gyula Davld. Concert altviool; Staats Concert-Orkest o.l.v. Janos Ferencslk. n. Béla Bartók. 1. Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celes ta. Andante tranqulllo. Allegro. Adagio. Allegro molto. RIAS Symphonie Or kest Berlijn, o.l.v. Ferenc Frlcsay. fiool en orkest. Al- Allegro Sympno- Orkest van Radio Leipzig o.l.v. speelwerk. Lied.' Veldslag" erTnèderïaag van Napoleon. Intermezzo. Intocht van het Keizerlijk hof. John Leach, cym- baal; Symphonie Orkest van Radio Berlijn o.l.v. Ferenc Frlcsay. Belgisch-Nederlandse expositie in Antwerpen Minister-president Th. Lefèvre, de minister van nationale opvoeding en cultuur, R. van Elslande, de Neder landse ambassadeur in België, baron De Vos van Steenwijk, en tal van vertegenwoordigers uit de wereld van kunst en cultuur hebben zaterdag middag in Antwerpen in het Kon. Museum voor Schone Kunsten de of ficiële opening bijgewoond van de tentoonstelling „De kunstenaar in de wereld". De expositie is tot stand gekomen in het kader van het Belgisch-Neder lands cultureel akkoord. De hoofd-conservator van het mu seum. H. van Beselare, belichtte in zfjn rede de achtergronden van de gezamenlijke manifestatie, waarbij werken van Noord- en Zuidneder landse meesters bijeen zfjn gebraoht. Minister van Elslande noemde de tentoonstelling een symbool van het Belgisch-Nederlandse akkoord.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 5