Bonn krijgt een muzentempel van aluminium en glas kunst kaleiöoscQQP automonteurs, bollenkwekers, winkeliers... Veel frisse lucht geen slechte plaats Eigentijdse kunst in Haags Gemeentemuseum Arthur Miller kwaad op de Russische pers ——Opgericht 1 maart 1860 STIIi- |j„ „La Bohème" in el™> nieuw Congresgebouw riarki Een vooral in muziekkringen met veel spanning verbeide ge beurtenis heeft zich gisteravond hfgespeeld in het begin januari Boor Prinses Margriet geopende nternationale congrescentrum I.A.I., aan het Europaplein in Amsterdam. Voor de eerste maal werd de grote zaal, die Llaats biedt aan 1500 personen, [gebruikt als schouwburg en wel voor de opvoering van de opera ,La Bohème" van Puccini door de Ned. Opera. De uitvoering bedoeld als z.g. stadsrand voorstelling voor de bewoners van de buitenwijken van de stad, waartoe speciale theaterbussen waren ingelegd. De grote zaal vormt het hoofd- lestanddeel van het aan het RAI- itoons tellingsgebouw grenzende •ongrescentrum, en kan worden ge- iruikt zowel voor congresbijeenkom- iten als voor theater- en concert [oeleinden. De zaal heeft de vorm een zeshoek en bevat een to- 1 van 22 meter breed en 25 me- diep. De toneeltoren is 21 meter toog. Reeds gisteravond na de ge- ouden generale repetitie had men ervaring opgedaan met de ikoestische mogelijkheden van de nieuwe zaal, m.a.w. in hoeverre zij opera-uitvoeringen geschikt is. en ander vormde tijdens de druk onderwerp van ge sprek. De meningen der deskundigen akoestiek liepen uiteen. ,La Bohème" werd uitgevoerd on- leiding van Arrigo Guarnieri in enscenering van Harry Wich en ;eregisseerd door Jacqueline Jacobi. De solisten waren Els Bolkestein, 'ilma Driessen, Ettore Babini, Pie- ran den Berg, Bert Bijnen en Smit. De vrijwel geheel bezette ;aal toonde zich zeer enthousiast ietgeen tot uiting kwam in een gdurig applaus en bloemen voor de beide dames-artiesten. Woensdag 3 februari 1965 Vierde blad no. 31482 Jean-Paul Sartre naar Amerika Jean-Paul Sartre, de Franse ro manschrijver die het vorige Jaar de Nobelprijs voor de letterkunde ge weigerd heeft, zal in april voor de Cornell Universiteit een vijftal lezingen houden over het leven en iet werk van de 19e-eeuwse Franse romanschrijver Gustave Flaubert, laubert is misschien het best be- if kend door zijn roman „Madame Bo- rary". Zij sparen, samen met ruim 1.800.000 andere Nederlanders, bij de Raiffeisenbank. Omdat zij er de keus hebben uit vele spaarvormen en in een strikt persoonlijke sfeer worden geadviseerd. Zij weten, dat zij bij meer dan 1000 banken en bijkantoren óók terecht kunnen voor alle andere bankzaken. Hun spaargeld (samen A\ miljard gulden) wordt, door de plaatselijke Raiffeisenbanken, aangewend in de lokale sfeer om de leefbaarheid van het land te vergroten. de spaarbank met volledige bankservice Duitslancls modernste theater Kunstvoorwerpen uit kasteel gestolen Inbrekers hebben In de nacht van maandag op dinsdag in de om geving van Parijs kostbare voorwer pen ter waarde van anderhalf mil joen gulden gestolen uit een 17 de- eeuws kasteel. Tot hun buit behoren vier schilderijen van grote meesters, waaronder twee Renoirs, en antiek zilverwerk. De bewoners waren af- J—» EN van de modernste theaters van Duitsland wordt thans ge bouwd in Bonn. de hoofdstad van de Duitse Bondsrepubliek. Dit voorjaar zal het geweldige bouwwerkdat zowel voor toneel- als voor operavoorstellingen geschikt is. officieel worden geopend. De mogelijkheid bestaat dat de Britse koningin als eerste hoge staatsgast het nieuwe theater met een bezoek zal vereren. Op het programma staan onder andere Shakespeare's Koning Hendrik IV" en Goethe's „Egmont"Met de opening van dit comfortabele opera- en theatergebouw worden de Bonner toneelvrienden voor een tijd vol ontberingen schadeloos gesteld. Sedert de verwoesting van hun oude ..Hoftheater" in de Tweede Wereldoorlog hebben zij zich met een gymnastiekzaal, later met de vertrekken van de Bonner Burgervereniging als „Muzenasiel" tevreden moeten stellen. matlsch doet verlopen. Alleen de schijnwerpers die de afzonderlijke toneelspelers beschijnen en daarme de elke kleine beweging op het toneel moeten volgen, worden nog met de hand bediend. Nieuwste snufjes Aanvankelijk was de burgerij van Bonn niet erg enthousiast over het „beton-blok" aan de Rijn. Nu ech ter, nadat de naakte betonnen vlak ken onder een glanzend dekkleed van ongeveer 11.000 alumlnlumpla- ten verdwenen zijn, vervult het de stad met trots. Behalve de complete inrichting van een modern theatergebouw met garderobes, repetitiezalen, coulissen- magazijnen, werkplaatsen en een vleugel, waarin de administratie ge vestigd is, biedt het bouwwerk ook een groot aantal theater- en toneel technische snufjes. Als eerste theater van de Bonds republiek wordt deze schouwburg uit gerust met een automatisch elektro nisch gestuurde verlichtingsinstalla tie. Telkens bij de laatste verlich tingsrepetitie wordt er een ponskaart gemaakt, die bij alle verdere voor stellingen en scènebelichting auto- In het Haags Gemeentemuseum is van heden af als vervolg op de „Nieuwe realisten" (o.a. popart), een tentoonstelling te zien van andere eigentijdse kunstuitingen. Eigenlijk zijn het er twee, namelijk die van Marcel Duchamp en de nagenoeg complete col lectie kinetische kunst uit Krefeld, die zijn samengesmolten, en waaraan op de 19e van deze maand nog enige werken van de Hagenaar Livinus van der Bundt zullen worden toegevoegd. Deze laatste zal, als zijn gezondheidstoestand dat toelaat, regel matig zijn „lichtorgel" bespelen. Aan dit instrument, dat in op dracht van de Stichting „Lichtschildering" door het Rijksnijver- heidslaboratorium in Delft wordt vervaardigd, wordt thans de laatste hand gelegd. Marcel Duchamp is op de tentoon stelling vertegenwoordigd met schil- deryen, ready-mades en documen- „Ready-mades" zijn alledaagse voorwerpen die Duchamp tot kunst- of misschien juister, anti-kunstvoor werp verheft: een fietswiel, een fon- iZZteintje, draaiende spiralen (rotore- liefs) e.d. De verzameling kinetische kunst bestaat uit machinetjes, al dan niet in beweging of geluidmakend- ma teriaalconstructies, voorwerpen die alleen optisch bewegen. Vooral een klein instrumentje van Jean Tin- guely trekt de aandacht omdat het op eenvoudige wijze twee staal draad j es grillige figuren doet be schrijven tegen een zwart fond en tegelijk een bizar getingel laat ho- De expositie van Marcel Duchamp en de kinetische kunst uit Krefeld blijven t/m 14 maart in Den Haag. Daarna gaan ze naar het Stedelijk Van Abbemuseum in Eindhoven waar ze van 20 maart t/m 2 april te zien zullen zijn. Het werk van Livi nus van der Bundt is t/m 11 april ln het 'Haags Gemeentemuseum te bezichtigen. Alle toneelvormen Nieuw is ook de constructie van het z.g. geheel variabale toneel, de uitvinding van een jonge Westduit- se ingenieur. Met behulp van twee beweegbare delen kan men alle denkbare toneelvormen samenstellen. Een deel van het ongeveer 400 vier kante meter grote toneeloppervlak kan bij operavoorstellingen verzon ken en veranderd worden in een orkestbak. Het hoofdtoneel zelf ls in drie podia verdeeld, die elk af- zondelijk verzonken kunnen worden. Daarachter bevindt zich tenslotte nog een draaitoneel, dat men met enkele handgrepen naar voren kan trekken. Opmerkelijk is ook de inrichting van de toeschouwersruimte. In de Bonner „Muzentempel" bestaan geen slechte plaatsen. Geen van de in totaal 900 zitplaatsen is verder dan 24 meter van het toneel ver wijderd. De luchtverversing is zo ge ïnstalleerd, dat iedere bezoeker zich gedurende de voorstelling naar be hoefte frisse lucht kan toeblazen. Natuurlijk moest Bonn als zij het dan ook wat provisorische hoofdstad bij de inrichting van het nieuwe theater rekening houden met zijn representatieve plichten. Voor staatsbezoeken en vooraanstaande eregasten werd derhalve een com fortabel logeplatform met eigen gar derobes en converaatlevertrekken ln- gerWit. 22 miljoen mark Deze nieuwbouw, waarvan de bouwstoffen hoofdzakelijk uit alu- munium en glas bestaan, zal tot zijn voltooiing minstens 22 miljoen D- mark verslinden. De ontwerpen voor deze nieuwe schouwburg zijn af komstig van het jonge architecten- duo Klaus Gesier en Wilfried Beek- Erlang uit Stuttgart. Expositie Wim van Hasselt Van 16 tot 31 maart wordt in een kunstzaal aan de Quai des Orfevres in Parijs een tentoonstelling gehou den van werk van de Nederlandse kunstschilder wijlen Wim van Has selt. ZIJN LAATSTE STUK VERDRAAID De Amerikaanse toneelschrijver, Arthur Miller, heeft gisteren kritiek geleverd op de Russische pers omdat in zijn nieuwe stuk veranderingen werden aangebracht ten dienste van de communis tische propaganda. „Zij verdraaien alles", zei hij tot een verslaggever tijdens een ochtendwandeling met zijn vrouw in de Gorkistraat in Moskou. Miller leverde commentaar op een kritiek op zijn stuk, „Incident in Vichy", die in de Prawda van 18 Januari verscheen. Het stuk gaat naar bekend over een groep Joden die door de nazi's in Vichy (Frankrijk) gearresteerd werden voor ondervra ging. Een Oostenrijks edelman geeft zijn papieren aan een Jood en komt om het leven. De Prawda maakte echter geen melding van het offer van de Oos tenrijker. Daarvoor in de plaats schreef het dat een communistische het offer bracht. Het blad beschreef de arbeider als de „held van het stuk". De „Prawda" zei, dat de kritiek gebaseerd was op een vraaggesprek met Miller. Miller verklaarde echter tegenover de verslaggever, dat hij na de pr- mière van het stuk geen interview aan verslaggevers gegeven had en dat hij een artikel geschreven had voor de New York Times lnplaats van interviews te geven. De Prawda maakte evenwel geen melding van het artikel in de New York Times. Israëls-expositie in Haarlems Prentenkabinet In het Prentenkabinet van het Frans Halsmuseum in Haarlem zal van 6 februari tot 5 april een expositie worden gehouden van tekeningen, aquarellen, pastels en grafiek van Isaac Israels. Aanlei ding is het feit. dat het dit jaar een eeuw geleden is dat de kun stenaar werd geboren. De opening der expositie geschiedt op vrijdag as. in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum, door mr. C. B. Reinhold, vriend van Isaac Is- raëls. Mej. A. Wagner van het Haagse Gemeentemuseum zal een inleiding houden. Glas en aluminium zijn de voornaamste bouwstoffen van de nieuwe muzentempelin Bonn. die als Duitslands mo dernste theater geldt. Gala - avoncl Necl. Dans Theater in Brussel Het „Nederlands Dans Theater geeft vandaag een galavoorstel ling in het „Palais des beaux arts in Brussel in samenwerking met het Philips Philharmonisch Koor en het Brabants Orkest onder lei ding van Hein Jordans. Het programma vermeldt: „Madri- galesco" choreografie Benjamin Har- karvy, muziek Antonio Vivaldi. „Wed ding cake", choreografie Job Sanders, muziek Camille Saint-Saëns. solist, Jan Beekmans, piano. „Opus twaalf" choreografie Hans van Manen, mu ziek Bela Bartök. Na de pauze volgt een integrale scenische uitvoering van de „Carmina Burana" in de choreografie van John Butler op de gelijknamige compositie van Carl Orff. Naast Danstheater, koor en orkest werken hieraan mee Wilma Driessen, sopraan, Gerard Ho ning, tenor, Leo Ketelaar, bariton. In totaal verlenen 300 personen hun medewerking aan deze uitvoering. Piet Kee weer op tournee door V.S. De Haarlemse stadsorganlst Piet Kee is vandaag van Schiphol vertrok ken voor een tournee door Amerika, hij 25 concerten zal geven. Op Het is eenzelfde soort tournee als in 1961, alleen is het programma nu niet zo overladen als toen. Voor een deel bestaat de tournee weer uit z.g. „masterclasses", openbare lessen tij dens een middag of avond aan uni versiteiten. Een achttal concerten geeft Plet Kee voor The American Guild of Organists. In Pittsburgh zal hy in Saint Pauls Cathedral het in 1962 daar geplaatste orgel van de Duitser Von Beckerath bespelen, een viermanuaals mechanisch orgel dat van een superieure kwaliteit schijnt te zijn. In Detroit zal Piet Kee een nieuw orgel inwijden, namelijk in de Saint John Episcopal Church. In Oklahoma City treedt Piet Kee op in het kader van het Barokfestival. De organist zal in Amerika wer ken spelen van onder meer Obrecht, Sweelinck, Van der Horst en Piet Kee. Nat. Ballet schorst Leonie Nicholas „Omdat ik het onverantwoord vond een zo zware rol zonder repeti tie over te nemen ben lk voor eem week geschorst". Dat ls de visie van soliste Leonie Nicholas op de laat ste onverkwikkelijke zaak waarmee het Nationale Ballet in het nieuws komt. „Ik ben pas zes weken ziek ge weest. Voor ik de gelegenheid had gekregen weer helemaal ln vorm te komen, moest ik de planken weer op. Ik was toen pas veertien dagen terug. Kort daarop moest ik twee zware rollen over nemen. Een in „La Bayadère" en een in „Graduation Ball", dat ik drie Jaar geleden heb gedanst, maar waarvoor ik geen re petitie meer kon krijgen. Toen ik dat weigerde, ben ik vrijdag ge schorst zonder dat er van overleg sprake is geweest". Het Nationale Ballet verklaarde het niet willen optreden van Leonie als dienstweigering te beschouwen. Vandaar deze maatregel. „Op 27 Januari stond ze voor het eerst in „Graduation Ball". Toen ze op 29 januari dezelfde rol in Maastricht moest dansen, weigerde ze. Ze zei er niet voor te voelen 300 kilometer te reizen voor één rol". Johan Fiolet hegraven In een sobere plechtigheid op verzoek werden geen toespraken ge houden is gisterochtend het stof felijk overschot van de op 63-Jarige leeftijd overleden toneelspeler Johan Fiolet op de begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam naar zijn laatste rust plaats gebracht. Onder de talloze belangstellenden, die de met vele bloemstukken bedekte baar volgden, waren vooraanstaande figuren uit de toneel-, radio- en televisiewereld. Nederlandse bloemisten naar Detroit Van 20 t/m 23 februari a^. wordt in Detroit het 45-jarig bestaan van de Michigan State Florists Associa tion gevierd met demonstraties bloemsierkunst voor Fleurop-Inter- flora bloemisten uit vele landen, ge titeld International Show Time for Florists. Nederland zal op deze demonstra ties vertegenwoordigd worden door de heren C. Veldhuis uit Hillegom, namens het Centraal Bloembollen comité en J. F. v. d. Valk uit Delft, die namens Fleurop-Nederland zal demonstreren in welke stijl de Ne derlandse bloemisten by verschillen de gelegenheden passende arrange menten vervaardigen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 11