Ned. Stud. Orkest musiceerde in totaal onjuiste omgeving teeneiden Bach - primeur door de Cantorij in Groningen Miguel de Unamuno en het „Spaanse denken stijl kunst kalei öoscqqp Ondanks decepties toch veel succes Voor rokers we Kennismaking met Marcus-Passion99 Plannen van nieuwe Necl. Opera Stichting (pgericht 1 maart 1860 Donderdag 28 Januari 1965 Vijfde blad no. 31477 FEEERIEK VERLICHTE PIETERSKERK ELE malen beluisterden wij in de loop der jaren het Ned. Studenten Orkest, zij het vanzelfsprekend telkens in andere lm lamenstelling, maar nog nimmer in zulk een akoestisch volkomen laarvoor ongeschikte ruimte, als gisteravond in de feëériek ver lichte Pieterskerk. Het orkest had plaatsgenomen tegenover de preekstoel. Waar „,.j aan de discant zaten, klonken slechts flarden muziek naar ns toe, hetgeen een zuivere beoordeling zeer moeilijk maakte. Wij rezen, dat op welke plaats men ook gezeten heeft, dit het geval eweest zal zijn Intussen geheel let V.V.S.L.-es onder wie prin- e fi Margriet en studenten ge ilde Pieterskerk bleek wèl extra ver- jfVmd, doch niettemin vlogen dik- .eijjls vlagen van barre kou in het ind, hetgeen het luistergenot even- (in verhoogde. Vermoedelijk heeft jen voor het concert der 13e tour- Ife de Pieterskerk uitgekozen, om jn zovelen als mogelijk was de ge- ^enheid te bieden het bij te wonen, •kar of dit juist geweest is, ont- jljnnen wjj ten sterkste. In dit op- tltht moet dit conecrt dan ook he- 'e<j s uitermate teleurstellend genoemd rden. s Verbazingwekkend Overigens geloven wij, dart ook de estaties van het orkest, mede door als steeds stuwende en terzake rvdige leiding van Jan Brussen, aan je eisen voldaan hebben, vooral I in aanmerking genomen wordt, t hier uitsluitend, amateurs aan t werk zijn. Het is altijd verba- gwekkend kennis te nemen, van tgeen Brussen in twee weken tijd U Bergen (N.-H.) met deze grote JI ïare geselecteerde musici zowel uinelijke als vrouwelijke weet te 3 'eiken. 0 n de eerste plaats met zijn reus- R itig strijkerskorps bestaande uit 6t minder dan 18 eerste- en 18 »de violen, 12 alten, 12 celli en 6 itrabassen, waarmee hij een prach- verzadigde klank oproept. Dan met de blazers en het slagwerk, t speciaal in het door Hans Henke- ras voor het orkest geschreven ona Montana" („Geschenken van bergen"), met de op de seconde !c prachtig uitgetelde daverende a aleffecten van de pauken zijn gro- kansen benutte. )e veelbelovend gerealiseerde in- was voorbehouden aan de over- tende „Tweede Suite voor orkest" i Joh. Seb. Bach. Daarin konden I strijkers zich ten volle laten gel- en hoewel de grote bezetting ze- niet in overeenstemming is met ohs bedoelingen, bleek de luchtige, rkante interpretatie een kolfje ar de hand voor deze „moderne" 1 gd, die in de voortvarende pétil- ite ritmiek de nodige aansluiting I dt met wat tegenwoordig aan de I le van de dag is. Ijjzondere lof komt toe aan de vier Itisten (onder wie één dame), die isono de fluitpartij speelden in een ullende homogeniteit, alsof er chts van één solist sprake was. telfs in de, door het ganse ensem- verbazingwekkend knap gespeel- virtuoze Badinerie, was er geen kje te bespeuren. uitsluitend /Vee/. Studentenorkest con certeerde gisteravond in de stampvolleschitterend verlichte Pieterskerk. (Pot L.S.C.G.) De solo-altist van het Concertge bouworkest Klaas Boon, is op deze tournee de solist. Hij speelde het Concert voor altviool en orkest van Carl Stamitz (1748-1801), een werk. zoals er honderden in het dozijn gaan. De keuze voor altviool is ech ter beperkt, dus laten wij ook deze tegenvaller met het kinderlijk-naieve karakter maar niet al te zwaar ne men. In het Rondo ging het joyeus toe, zodat er toch het een en ander te genieten viel, vooral omdat Klaas Boon véél van zyn partij en de ca densen wist te maken, althans voor zover wij zijn spel konden opvangen. Bovendien was het prettig de klank van de alt, welke in het algemeen te weinig gehoord wordt, weer eens te mogen beluisteren. Henkemans: maakwerk >rDona Montana" ,het geschenk van de gemeente Bergen aan het N.S.O., waar dit orkest mar bekend jaarlijks zijn repetities houdt, ge schreven door Hans Henkemans, munt niet uit door originaliteit, of men zou de vele, meestal te onpas, opklinkende fervente paukenslagen, als zodanig willen beschouwen. Even zo vele schokkende explosies, die in de Pieterskerk een extra schokkende weerklank vonden. Het lijkt overigens alsof Henkemans veelvuldig Bartók tot voorbeeld heeft genomen. Wij hebben echter heel wat interessanter Nederlandse bijdragen voor het N.S.O. gehoord, dan dit los aan elkaar han gende, geforceerde epigonen-maak - werk ondanks het feit. dat deel I en Hl overeenkomsten met elkaar heb ben, waaraan al héél weinig echte vreugde te beleven valt De uitvoering van deze niet gemak kelijk te spelen compositie dwong echter groot respect af: zelfs voor beroepsmusici bevat zij de nodige voetangels en klemmen. Weldadig besluit Tot besluit een weldadig aandoende 99ste symfonie van Haydn, lichtvoe tig in beeld gebracht, met een spran kelende en geestige finale. Deze maakte hierna weer veel goed en deed bykans door de dikwyls hart verwarmende vertolking, de bittere kou vergeten. Dat was echt muzikantesk musice ren, waarin Jan Brussen en al de J. Elsendoorn bij Rott. Philh. Orkest De Stichting „Rotterdams Phil- harmonisoh Orkest" deelt mede dat met ingang van 1 september 1965 de heer J. Elsendoorn in de leiding van het Rotterdams Philharmonisch Or kest zal worden opgenomen. Hij zal als muzikaal adviseur optreden en daarnaast worden belast met pers zaken, publiciteit, propaganda en publiekwerving. Voorzover zijn huidige werkkring dit toelaat, zal de heer Elsendoorn reeds van nu af een deel van zijn toekomstige taak gaan verrichten. zijnen, over het algemeen punctueel, gedisciplineerd en met het nodige élan, zich als van ouds van hun bes te zijde deden kennen. Het applaus, dat telkenmale al enthousiast geweest was, nam hierna de vorm van een ovatie aan. De kerk stroomde hierna rillend leeg, de vetpotjes, die als illumina tie hadden gediend, doofden uit en de WSL-feestelljkheden zullen nog wel een tijdlang hebben voortge duurd, voor zover men tenminste geen nadelige gevolgen van het uren lang zitten in lage temperatuur heeft ondervonden 100 jaar Israels Herdenkingsexpositie in Laren Op 2 februari is het 100 jaar gele den, dat de kunstschilder Isaak Is raels werd geboren. Ter herdenking hiervan zal in het Singer museum in Laren een overzilchtstentoonstel 1 ing' van zijn werk worden gehouden, welke 10 april wordt geopend en tot 24 mei zal duren. Gelijk kort gemeld zal de Groninger Cantorij op 22 maart in de Nieuwe Kerk in Groningen een verrassende kerkmuzikale primeur brengen door de eerste uitvoering in ons land van de kortgeleden gereconstrueerde en voor het eerst in die vorm uitgegeven Sint Marcus—'Passion van Joh. Seb. Bach. Volgens Philipp Emanuel Bach zou zijn vader vijf lydensmuzieken heb ben geschreven. Totnutoe beschikte men slechts over de partituren van de Johannes-Passion en de Matthaus- Passion, die beide tegenwoordig veel vuldig worden uitgevoerd. Van een derde lijdensoratorium van Bach scheen slechts de tekst bewaard ge bleven. Dit bevindt zich in deel 3 van het geschrift „Ernst-, Scherz- hafften und Satyrischen Gedichte" van Bach's onafscheidelijke librettist Christian Friedrich Henrici, alias Picander, uitgegeven in 1732. De Herdenking 100ste geboortedag Belangrijke verworvenheden in de laatste halve eeuw 99 De 100ste geboortedag van de grote Spaanse romanschrijver, novellist, esayist, criticus en dramaturg Miguel de Unamuno is gistermiddag herdacht in een bijeenkomst van het Spaans, Por tugees en Ibero-Amerikaans instituut en het filosofisch instituut van de Rijksuniversiteit in Utrecht. De bijeenkomst, gepresideerd door Prins Bernhard in zijn kwaliteit van voorzitter van de Stich ting het Spaans, Portugees en Ibero-Amerikaans instituut, werd door vele representanten van de universitaire gemeenschap en andere belangstellenden bijgewoond. Vorig jaar, het officiële herden kingsjaar, werden reeds de Unamu- no-herdenkingen gehouden in Span je, Portugal, Franrijk, Duitsland en de V.S. Ook tijdens de herdenking in de Domstad werd de aandacht gevestigd op de actualiteit van de ideeën van de Spaanse filosoof en theoloog, die in 1864 in Bilbao werd geboren en in 1936 overleed. Prins Bernhard, die in 1956 in het Groot Auditorium van de Utrecht se Rijksuniversiteit ook de herden kingsbijeenkomst voor een andere grote Spanjaard (Jose Ortega y Gas set) leidde, introduceerde dr. Julian Marias, directeur van het befaam de „seminario de estudios de huma- nidades" in Madrid en opvolger van zijn beroemde leermeester Ortega y Gasset bij zijn gehoor. 'Hij sprak de herdenkingsrede uit in de Engel se taal, hetgeen Prins Bernhard aanleiding gaf met een zeker schuld gevoel te spreken van „de mislukking van de missie" van de Hispanisten in Nederland, aangezien zij er niet in zijn geslaagd Spaans voor alle Ne derlanders verstaanbaar te maken. Geslacht van 1898 Na de inleiding van Prins Bern hard, die hij in de Spaanse taal be sloot, vestigde dr. Marias in zijn herdenkingsrede de aandacht op de originaliteit van De Unamuno in verband met het „Spaanse denken, hoewel er slechts weinig nationale ideeën bestaan, is De Unamuno zich duidelijk bewust geweest dat het Spaans de historische ervaringen in zich draagt. De verdienste van schrijvers van het geslacht 1898, waartoe Ortega y Gasset en De Una muno behoorden, is geweest, dat zy de Spaanse realiteit hebben aanvaard zoals ze was en een vorm van den ken heeft gecreëerd, die men het „Spaanse denken" kan noemen. Tegen het einde van de 19de eeuw miste Spanje nog het wetenschappe lijk peil, dat de rest van West-Eu ropa reeds had bereikt. De groep vernieuwers was niet tevreden met het inhalen van de achterstand, wilde verder gaan: „eigen, or- ginele denkvormen scheppen". Op dit gebied zijn volgens dr. Marias Ga- nivet en De Unamuno baanbrekers geweest. Aan het geslacht van 1898 is het te danken dat Spanje zijn ei gen denken herkreeg. Ondanks het feit dat hij als kind van zijn tijd tot het irrationalisme werd gedreven, stelde De Unamuno met ongekende energie het probleem van de dood en de onsterfelijkheid aan de orde. Hij maakte daarbij ge bruik van litteraire vormen (romans en drama), waarmee hij vooruitliep op het existentialisme van de laatste decennia. De gevaren die door De Unamuno ingezette ontwikkeling bedreigen, noemde dr. Marias niet gering. De vryheidsbeperking, de geringe band met het verleden en het gemakkeiyk vergeten van de eis van helder- en duidelijkheid hebben wijsbegeerte ln Spanje voor een brede schare ontoe gankelijk gemaakt. Anderzijds zijn de verworvenheden van het Spaanse denken volgens spreker in de laat ste halve eeuw te belangrijk dan dat zy in de naaste toekomst verloren zouden kunnen gaan. De herdenking is o.m. bijgewoond door de voorzitter van de Eerste Ka mer, mr. J. Jonkman, de ambassa deurs van Spanje, België, Argentinië, Mexico, Cuba en Brazilië en vele dere representanten van het corps diplomatique. tekst is gebaseerd op het lijdensver haal volgens het Evangelie van Mar cus. Uit dit tekstboekje blykt dat Bach er muziek by gemaakt had. Muziek uit Trauer Ode Het was overigens wel bekend dat de muziek van een aantal koren en aria's uit de Marcus-Passion afkom- waren van de Bach-kantate 198: Trauer Ode voor de overleden keurvorstin Ohristiane Ebertiardine, uitgevoerd op 11 oktober 1727. Eén aria van de Marcus-Passion kan men terug vinden in Kantate 54 en één volkskoor (turba) in het Weihnachts Oratorium. Zo blijkt ook hier weer, dat Baoh, wanneer hij in tijdnood zat, gauw even wat bestaan de eigen composities bijeenraapte, hoewel hij dan natuurlijk wel dik wijls transcripties moest maken of op andere wijze partijen aanpassen aan andere stemmen en instrumenten. Na de omwerking heeft Bach de aldus ontstane Marcus-Passion in de Goede Week van 1731 voor het eerst uitge voerd. In 1764 was er vermoedelijk nog een Breitkopf-uitgave voorhan den van deze passiemuziek; daarna is de partituur in de mist geraakt. Van de recitatieven, de spraakzan- gen op de letteriyke teksten van het Evangelie, zoals men die in de beide bekende passiemuzieken van Bach aantreft en die ongetwijfeld ook voor de Marcus-Passion zyn geschreven, heeft men geen spoor teruggevonden. Reconstructie Nu heeft de Duitse musicoloog Diet/hard Hellmann een reconstruc tie gemaakt met als gegevens de tekst die Picander heeft nagelaten en d< muziek van de gedeelten uit de ge noemde Trauer Ode die Bach voor zijn Marcus-Passion had aangewend Hellmann beschikte echter over niet minder dan 16 koralen. Zonder citatieven was het moeilijk voo: deze koralen een zinvolle bestemming te vinden. Ook terwille van de sym metrie door Baoh steeds zo zin vol toegepast heeft men een aan tal koralen laten vallen. (De Mat- th&us-Passion heeft er 13 en de Jo hannes-Passion 11). Van de zes aria', die in de oorspronkelijke Marcus- Passion waren opgenomen heeft men er vijf een plaats gegeven in de nieu we versie. Tivee mogelijkheden In zijn in september 1964 bij Hans- sler-Verlag Stuttgart voor het eerst uitgegeven reconstructiepartituur heeft Hellmann, juist met het oog op het ontbreken van de recitatieven, twee mogelijkheden van uitvoering aangegeven. De eerste is een kantate van ongeveer 40 minuten, dus een ocncertvorm. Daarvoor hebben we dan: Een groot openingskoor „Geh Jesu, geh zu deiner Pein, ich will lange dich beweinen," verder vijf aria's (twee voor alt, twee voor praan en één voor tenor), vijf van de zestien koralen en een slotkoor („Waaiüjk een prachtig slotkoor,' zegt de initiatiefnemer voor de ko mende uitvoering in Groningen, de cantor-organist van de Nieuwe Kerk Evert Westra .dirigent van de Gro ninger Cantorij). Gelezen tekst De tweede mogelijkheid is dat men tóch de tekst van het ïydensverhaal volgens Sint Marcus invoegt, na melijk door eenvoudig die tekst te laten lezen op de plaatsen waar oorspronkelijk de recitatieven gestaan moeten hebben. Voor deze tweede versie (duur: circa l'A uur) kon dus aan twaalf van de zestien koralen een zinvolle bestemming worden ge geven door de invoeging van het Ïy densverhaal. Het spreekt vanzelf dat de cantor organist van de Groninger Cantory, die immers steeds de kerkmuziek als eredienst blyft beoefenen, voor de tweede mogelijkheid heeft gekozen. De eerste uitvoering van de nieuwe partituur had vorig jaar in Duitsland plaats. /OH. SEB. BACH Vermoedelijk eerste opvoering Strauss' Der Rosenkavalier (Van onze Haagse correspondent) Tegen het najaar hoopt de nieuwe Ned. Opera Stichting de eer ste voorstellingen te geven. Dat zal waarschijnlijk Richard Straus* „Der Rosenkavalier" worden in nauwe samenwerking met de Brus selse Muntschouwburg. Maurice Huisman, intendant van onze nieuwe opera, is directeur van dit gezelschap. Wat de opbouw van het programma voor dit seizoen betreft stelt men zich voor o.m. Alban Bergs „Wozzeck", Mozarts „Fi garo" en „Götterdammerung" van Richard Wagner te brengen. Den Haag zal van deze activiteiten echter weinig merken omdat, sinds K. en W. in vlammen is opgegaan, geen podium groot genoeg is, om er een opera van enige omvang uit te voeren. De voorstellingen zullen dan ook voornamelijk gegeven worden in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Wel speelt men nog met de gedachte „Figaro" en „Traviata" in te passen in het programma van de Kon. Schouwburg. De directie van dit theater is hierover nog niet be naderd, zodat men van die zijde geen mededelingen kon doen over de mogelijkheid daarvan. Maurice Huis man is dezer dagen in Den Haag geweest en heeft met het bestuur van het Residentie-Orkest overleg gepleegd over medewerking van dit orkest aan opera-uitvoeringen. Veel verder dan onderhandelingen is men nog niet gekomen en aan welke opera's het Haagse orkest zal mee werken is evenmin te zeggen. De heer Huisman is er kennelijk op voorbereid dat zyn taak by de Ned. Opera Stichting hem veel in Neder land zal brengen. Een aanvraag voor een huurvergunning van een Amster damse flat is inmiddels door de gemeente ingewilligd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 15