MillyScott: Ik ben een kwaliteitszangeres kunst laleiöoscoqp Euripides „Elektra" in moderne opvatting en cjiótereH TONEELGROEP CENTRUM: HENNIORRI WAS FASCINEREND De steden verstikken door verkeersbeleid Opgericht 1 maart 1860 Maandag 4 januari 1965 Derde blad no. 31456 L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. (Van onze r.t.v.-medewerkster) Milly Scott is weer helemaal beter. Dat hebben de televisie kijkers nog onlangs kunnen zien. In haar woning, ergens in Am sterdam zegt Milly Scott: ..Iedereen is verbaasd als men mij tegenkomt, of als ik ergens optreedt, maar ik ben toch al weer van 12 november af aan de gang". Haar zenuwinzinking, na die af- derland weg, schuwelijke tournee door Suriname, is Milly Scott te boven. En ook die I kleine crisis toen ze omdat ze weer te vlug aan het werk wilde, haar stem kwijt raakte. Avond aan avond staat ze op de planken in alle de len van het land. Geregeld is ze voor de radio, vanavond voor de televi sie en er komt binnenkort ook nog een grammofoonplaat. Bedacht Waarom we haar niet meer zo veel voor de televisie zien? „Ik heb lange tijd voor „Zo is het gewerkt en ook dit jaar wilde de V.A.R.A. mij er weer bij hebben. Maar ik heb me bedacht en tenslotte nee gezegd. In „Zo is het zing ik steeds een jazz nummer. Maar ja, dat is nu een maal een genre dat een heleboel mensen niet ligt. En wat krijg je dan? Je wordt gekraakt op dat ene nummer. Die Amerikaanse componistenserie van vorig jaar vond ik enig. Dat heb ik met hart en ziel gedaan. Een eigen serie televisie-shows. Nou eerlijk, daar zag ik niet zoveel in. Er zijn al zoveel van dergelijke shows. Voor mij zag het er net uit, als voor een ander. Een paar num mertjes zingen in het geijkte genre. Maar daar voel ik niets voor. Je wordt dan ogenblikkelijk vergeleken met anderen, die dat soort ook zin gen. „Niet dat ik bang ben voor ver gelijkingen, maar ik kan méér gen res zingen. En dat wil ik in een ei gen show laten uitkomen. En dan is er nog iets. Ik was het boven dien niet eens met de gage. Ik laat met niet in de maling nemen op financieel gebied. Ik houd van zin gen en al zal ik er wel nooit rijk van worden, ik moet wél betaald worden. Dat klinkt wat trots, maar het is toch zo, dat ik een kwali teitszangeres ben, die al 12 jaar op het podium staat. Ik moet me aan de geldende prijs houden. Ik werk nooit onder de markt". Geen ruzie „Ik heb geen ruzie gehad met de V.A.R.A., zoals sommigen beweren. Dan had ik toch nooit bij de V.AR.A.-radio zo vaak een op treden gehad. Je moet nuchter blij ven. Ik leef van de schnabbels en ter wille van een serie t.v.-shows, zou ik er een stel van hebben moe ten laten schieten. Zoiets moet er dan toch wel weer uitkomen". Radiowerk heeft ze inderdaad vol doende. Ze zingt nu eens met „Ritmo Caliente", dan weer met het Metro- pole Orkest, met de Zaaiers of met de Skymasters. Het liefste zingt ze calypso's en Dixieland „Nico Tim merman van de V.P.R.O. en wil met mij graag een uitzending met dit soort muziek maken. En dan niet te vergeten de gospels. Niet tevreden Met de nieuwe plaat die binnen kort uitkomt, is Milly niet helemaal tevreden. „Ik zou zo graag iets wil len zingen, dat helemaal voor mij ge maakt is. Zowel de tekst als de mu ziek. Maar hoe vind je zoiets? Je wordt bovendien steeds kritischer, hoe langer je in het vak bent. Ik kan het niet over mijn hart verkrij gen om zo maar, voor het lieve va- te gaan zingen. Het moet me toch op z'n minst zelf iets doen. En het vinden van een goed orkest of goede combo, die bij jou en bij het liedje past, is ook geen kleinig heid. Klopt dat niet, dan ben je ner gens meer. Kijk maar naar de el lende van Suriname. Nu heb ik het zachtjes aan op dat punt wel voor elkaar. Ik zing bijvoorbeeld heel graag met het cocktailkwartet onder leiding van Hennie Tonnema". De plannen voor Polen zijn ook afgezegd. „Eerst zou ik daar met een combo heengaan, naderhand hoorde ik dat ik daar play-back met zijn eigen Nederlandse platen zou moe ten zingen. Dat systeem verafschuw ik". Opnieuw contact tussen familie van Loekie en Kees Brusse (Van onze A'damse correspondent) Kees Brusse stelt op het ogenblik pogingen in het werk om zijn film „Mensen van morgen" binnenkort opnieuw in roulatie te kunnen bren gen. Hiertoe hebben onderhandelin gen plaats met de ouders van Loekie. de jongeman wiens aandeel in de film destijds tot een gerechtelijke procedure heeft geleid. De eis van Loekie's ouders, dat hun zoon niet op het filmdoek mocht komen, werd toen toegewezen. Sinds enige tijd is er opnieuw con tact tussen de maker van de film, Kees Brusse, en de familie van Loe kie. De filmmaatschappij Sapphire, die de film in produktie heeft ge bracht, wil over de mogelijkheid van het opnieuw vertonen van „Mensen van morgen" nog geen mededelingen doen. Voorlopig geen nieuwe protesten van t.v.-eiland (Van onze Amsterdamse correspondent) Het officiële protest dat de Britse High Seas Television Limited eind vorige week bij de Nederlandse rege ring heeft ingediend tegen het 1 zegelen van de zenders op het REM- eiland, is geschied via de raadsman van deze maatschappij in ons land, mr. K. J. Sluyter in Amsterdam. Naar hij ons verzekerde, heeft hij tegelijkertijd een soortgelijk protest ingediend namens de eigenaresse 1 het t.v.-eiland de Panamese maat schappij Excomar. Op beide protesten j is geantwoord, dat zij ter afdoening in handen van de Justitie zijn gesteld. De zendmaatschappij en de eigena- resse van het eiland zullen voorlopig volstaan met deze protesten, aldus |j mr. Sluyter. Op de vraag of gebruik zal worden I gemaakt van de mogelijkheid van het Wetboek van Strafvordering om bij de rechtbank een bezwaarschrift in te dienen tegen het optreden van de of ficier van Justitie, zei hij: „Daar staat een termijn van vijf jaren v wy hebben dus alle tijd". NEDERLAND 1 NTS 7.30 uur Woord voor woord, bijbelvertelling 7.35 uur Kenmerk, kerkrubriek NTS-journaal Zendtijd politieke partijen (PSP) De baas in huis, film Eugéne Delacroix, documentaire NTS-journaal 8.00 uur 10.10 10.25 NEDERLAND 2 AVRO Langspeelplaat van Victor Borge De Deense pianist en komiek Vic tor Borge heeft een bijzondere lang speelplaat gemaakt, welke voor 100 dollar per stuk zal worden verkocht om geld bijeen te brengen voor beur zen voor Scandinavische studenten. Op de ene zijde staat de tekst van „The legend" van Borge. Hij vertelt, hoe de Denen gedurende de tweede wereldoorlog bijna 8.000 joden van de nazi's hebben gered. Ook de Zwe den prijst hjj voor het opnemen van vluchtelingen. De vervaardiging van de plaats ls door Borge en zijn medewerkers betaald ten behoeve van een organisatie, ge naamd „Dank aan de Denen", een Amerikaanse groep, gesticht om de Denen te danken voor de redding van de joden. De organisatie, welke tot dusverre 100.000 dollar heeft ingezameld, hoopt een fonds van een miljoen dollar bij een te brengen, waarvan per jaar 45.000 dollar zal worden gebruikt voor 45 beurzen voor Deense-, Zweedse en Noorse studenten in hun eigen landen en de V.S. Nieuws in het kort NTS Het gesprek van de dag AVRO's TV-magazine Jazz in beeld Sterren kijken. Van de drie Elektra-tragedies uit het Griekenland van de vijfde eeuw voor onze jaartelling zijn alleen die van de Aischylus en Sofokles tot dusver in ons land gespeeld. De „Elektra" van Euripides is hier, voor zo ver bekend, nog geen enkele keer op gevoerd voordat de toneelgroep Centrum het werk in de Haar lemse Stadsschouwburg als Nieuwjaarspremière over het voet licht bracht. DINSDAG 5 JANUARI 1965 Hilversum I. 402 m. AVRO- 7.00 Nvvs. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Beiaard conc. 7.30 Lichte gr.muz. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRÖ: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gr.muz. 8.50 Ochtend gymn. 9.00 De groenteman. 9.05 Oude muz. (gr.). 9.15 Klein omroepkoor, ka- merork en zangsolisten: kl. muz. 9.35 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken: 12.00 Lichte gr.muz. 12.17 Overheidsvoorlichting: Uitz. voor de landbouw 12.27 Meded. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Licht muz. 16.00 Nws. solisten 13.00 Nws. 13.10 Meded.. act. of gr.muz. 13.25 Beursber. 13.30 Licht ork. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Hartewens Festival 1964. 15.30 Van lezing. 15.45 Lichte gr.- vs. 16.02 II maestro di opera (opn.). 16.30 Voor de Jeugd 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Lichte gr.muz. voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Evt. act. 18.20 Lichte gr.muz. 18.55 Paris vous parle, gespr. brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Operamuz. (gr.). 20.00 Nws. 20.0o Radar, radioperiodiek. 20.45 Gev. muz. progr. voor de mil. 21.35 Toneelbesch. 21.45 Sitar. een radiotijdschr voor gi- volkslied. 22.30 Nieuws en 23.05 Venster op de hedendaagse muz.. muz. lez. 23.40 Populaire liedjes. 23.55- 24.00 Nws. Hilversum II. 298 m. KRO: 7.00 Meditatie. 7.05 Klas. muz. 7.30 Nws. 7.40 Overweging. 7.45 Klas kamermuz. (gr.). 8.00 Overwe ging. 8.05 Klas. gr muz. 8.30 Nws. 8.40 Voor de huisvr. 9.40 Schoolradio. 10 00 Klas gr.muz. 11.00 Voor de vr. 11.30 Lichte lez. 12.0 i Voor de boe progr. 14.50 leksen, anu ren. 12.15 Folkloristisch ensemble (gr.). 12 27 Meded. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act. of gr muz. 12.50 Lichte gr.muz. 13.35 Lichte gr.muz. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Gev. muz. 14.50 Lichtbaken, lez. 15.00 Rie- tsprogr. (herh. van /oor de zieken. 16.30 Onderwég!, godsdienstig progr. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de kinderen. 17.50 Overheidsvoorl.Curacao in kleu ren. Spr. G. ""10 Uitz. van i... GPV. 18.30 Lichte gr.muz. 18. mijn geval, vragenbeantwoord Nws. 19 10 Act. 19.30 Metrop< solist. 20.00 Klavecimbelrecital: oude muz. 20.25 Wiener Festwochenorkest en zangsolisten: kl. lied. 20.50 Kerkor- lconc.mod. muz. 21.20 Radiophil- gelconc.: mo harmonisch c 23.15 Lichte gr.muz. 23.55-24.00 TELEVISIEPROGRAMMA Nederland I NTS: 19.00 Week journaal 19.30 En gel Journaal. NCRV: 20.30 Pa Pinkelman en Tante Pollewop. beeldverh. 20.25 Attentie. NTS: 20.50 Hootenanny: muz progr. NCRV: 21.15 Onder vier ogen. 21.50 'n Liedje met Caroline. 22.15 Dagsluiting. NTS: 22.25-22.30 Journaal. Nederland II: NTS- 20.00 Nws. in het kort. 20.01 In vertrouwde handen - Galstenen en hun behan., med. progr. VARA: 20.25 De zaak Connolly. Perry Mason-film. 21.15 Filmvenster 21.45 Achter het nieuws. IKOR'CVK: 22 10-22.35 Inter view met de prot. theoloog prof. dr. Karl Barth (herh. op verz. met onder titeling). Die geringe belangstelling voor Euripides' „Elektra" is in het licht moderne toneelopvattingen be paald niet gerechtvaardigd, want van de drie tragedies staat deze onge twijfeld het dichtst bij de heden daagse mens. De versie van Aischy lus, de „Choephori", is nog diep ge worteld in de rituele oorsprong van het Griekse drama, die de godde lijke onaantastbaarheid der overle veringen stelt tegenover de nietig heid van de mens en zijn individueel lot. Bij Sofokles is de belangrijkheid van dc mens en zijn lot al kelijk toegenomen, maar in moreel opzicht aanvaardt Sofokles blinde lings de besluiten van de Godenwe reld, en dus ook de dubbele moon die er in dit geval de consequent» van is, zonder zich zorgen te maken over de gevolgen daarvan niet alleen voor de samenleving ma: ook voor de daders zelf. Karakters uit onze tijd Tegenover deze conformistische dramatiseringen staat de uiterst non-conformistische „Elektra" van Euripides, waarin diens twijfel aan de rechtvaardigheid der hemelse lots- bestiering duidelijk doorklinkt en het conflict tussen mens en Godenwereld zich aankondigt. Euripides toont ons een Elektra en een Orestes die ka rakters t haar verbannen jongere broer, Ores tes. Orestes keert terug, maar niet als stralende held en wraaklustig als Eiktra, eerder als een voorzichtige ietwat aarzelende jongeman, die door Elektra's fanatisme moet worden aangevuurd voor hy de gehate stief vader op arglistige wijze (niet, zoals bij Sofokles, met open vizier) ver moordt. Dan is* de beurt aan Cly- temnestra, die door Orestes slechts kan worden gedood als Elektra zijn hand vasthoudt. Dramatisch boeiend Dit verloop van het drama is psy chologisch volkomen consequent en daarom dramatisch ook nu nog zo bijzonder boeiend. Een hoogtepunt daarbij is de dialoog tussen moeder en dochter, waarin Clytemnestra haar eigen wandaden probeert te rechtvaardigen en vergeefs toenade ring zoekt tot haar onvermurwbare dochter, een scène die alleen andere woordkeus en kostuums nodig zou hebben om zich in het heden te kun nen afspelen. Ook de zelfbeschuldi- gen van Orestes en Elektra na de moedermoord zijn diep aangrijpend, juist door de bekende klanken die wij er in horen. Maar alle bekende klanken verstommen opeens wan neer, vlak daarna de „Deus ex ma china" verschijnt in de vorm var Clytemnestra's tot halfgoden verhe ven broers, Castor en Pollux. Bij monde van Castor wordt de hande ling dan verder afgewikkeld en een moreel oordeel (dat nogal vernieti gend voor Apollo is) uitgesproken. Ook worden Elektra en Pylades, die in het hele stuk geen voord hebben gewisseld, ongevraagd met elkaar op gescheept als man en vrouw, slot is dus wel een wat teleurstel lende anticlimax van de overigens zo sterke tragedie. Mariano Picon Sal as - 63 - overleden Bekend Venezolaans schrijver Mariano Picon Salas. een van de bekendste Venezolaanse schrijvers, is woensdag op 63-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden en zaterdag met een officiële regeringsplechtig heid begraven. President Raul Leoni en leden van zyn kabinet waren bij de teraardebestelling aanwezig. Salas, die zijn land ook als diplo- maat heeft gediend, was bekend om j zijn essays en gedichten. Als diplomaat heeft hij gewerkt in Chiü, Tsjecho-Slowakije en de Unes co in Parijs en Genève. Venezolaanse critici hebben zijn historische, sociologische en politieke studies die in verscheidene talen ver taald zijn, geprezen. Wijzigingen in de toneelwereld Naar wij vernemen zal de acteur Ton van Duinhoven, thans verbon den aan de toneelgroep „Ensemble" in het seizoen 1965'66 verbonden zijn aan de toneelgroep „Centrum", Voorts zal Max Croiset in het ko mend seizoen deel uitmaken van de Haagsche Comedie". Diefstal van munten en vazen in Lecce Uit het Fiorelli-museum in de Zuid- italiaanse plaats Lecce zijn geduren de de jaarwisseling 93 gouden, zilve- bronzen munten gestolen, sommige uit het oude Rome afkomstig waren en sommige uit de middeleeuwen. Ook werden 30 Romeinse vazen uit de derde en vierde eeuw vermist. De dieven waren het museum vi^ een stal naast het gebouw binnenge drongen. De diefstal werd ontdekt toen het museum weer open ging. „Wie van (le drie?" en „Wachtwoord" De AVRO speelde zaterdag avond voor het eerst haar REM-aandeel uit. Begonnen werd met een afleverinkje van mr. Magoo, waarbij kijkers met een zwak geheugen eraan her innerd werden, dat dit stokdove kereltje bijna dagelijks voor Noordzee T.V. optrad, en later op de avond mochten de heer Brandei en Noordzee-meermin Hetty Bennink meespelen in het raadspelletje „Wachtwoord". „Wie van de drie?" had een paar aardige ontkopingen. Al leen Anten Geesink werd gera den, ondanks het feit, dat de juryleden geblinddoekt waren. Een der andere drie, Rijk de Gooyer, werd door Eva Marga- dant aan zijn stem als Johnny Kraaykamp herkend! Johnny en Ryk die de avond besloten, bleken opnieuw met hun Engel se. door Dick Sternheim ver taalde en bewerkte teksten en vooral T.V.-ideeën, voortref felijk raad te weten. De baard- aanplakkerijen bleken in Neder land echter minder aan te slaan dan in Engeland. Het verdient aanbeveling, dat Johnny en Ryk goede nummers niet al te lang uitspelen, zoals met het cylo- foonnummer gebeurde. Finland Op Nederland 2 zaterdagavond een lachertje. De Finse T.V. had een bijdrage geleverd aan de serie „Rendez-vous met Europa", en was op de lumineuze ge dachte gekomen een Zuidameri- kaanse show te arrangeren met in het Fins gezongen bossa no- Flederniaus De bfj na drie uur durende operette „Die Fledermaus" van Johan Strauss, een van de sma kelijkste operettes uit het we reldrepertoire, kwam zondag voor 2/3 deel op Nederland 2 en voor het laatste deel op Nederland 1. Dit was een hoogst ongewenste programmering. Weliswaar kon iedereen die Nederland 2 (en dus ook Nederland 1) bezat, de ope rette desgewenst in zyn geheel volgen, maar wat moesten de kijkers die slechts Nederland 1 konden zien met alleen het =j staartje van de vleermuis? Het was overigens een alleraardigste uitvoering, met Felicia Wethers als de Russische prins Orlowsky j= als aanminnig, ook visueel hoogtepunt. In plaats van de gematigde ondertiteling, die de KRO de laatste tyd by opera's E en operettes toepast, kregen we EE zo'n langdurige dienstregeling vooraf van Jan Willem Hofstra, waarbij ieder normaal mens al na anderhalve minuut het spoor volledig byster raakte in de veel- heid van namen en situaties. i| Bescheiden ondertiteling ver- dient de voorkeur. In het koet „Moskou vandaag" was een BB.C.-documentaire over Mos- kou, waarin Fitzroy Maclean voor de oorlog secretaris van de Britse legatie in Moskou (en in de oorlog in 1943 bij de partisa- E nen van Tito gedropt als ver- EE bindingsofficier tussen de gealli- eerden en het Joegoslavische verzet» vergelijkingen trok tus- sen Moskou voor en na de oor- log, die sterk in het voordeel van nu uitvielen' „We hoeven niet bang te zijn voor Chroesjtsjow", meende hy. In zyn cabaretkro- niek bewees Wim lbo hulde aan Julia de Gruyter, wegens haar s 60-jarig jubileum. De jubilaresse 1 las een verhaal voor van Ernst Claes, die zelf ook nog even wat g vertelde, en werd gehuldigd door f| Magda Janssens, die in aanwe- zigheid van de consul-genera al ff van België het idee opperde, dat g onze zuiderburen hun gewaar- j| deerde landgenote een maand- g geld van bijv. f 200,- zouden toe- g kennen. Marie Cecile Moerdyk, 1 die in 22 talen zingt, zonder dat g het verschil ooit hinderiyk hoor- E; baar wordt, zong de jubilaresse 1 toe. Een sympathiek feestje, door g Wim lbo sympathiek op het beeldscherm gebracht. Niemand 1 doet in Nederland zoveel voor g de bejaardenzorg als Wim lbo. g Tenslotte nog een enkel woord g over 't filmpje van René van Nie, 1 wiens „wonder boompje" vorig J jaar naar 17 landen werd ver- i kocht. „Opmerkingen van een g slentelaar" toonde aan, dat de g filmer opmerkingsgave bezit. =j maar aan bundeling nog niet 1 toe is. iiiimuiiiui l!l!llllillllllUIIII!DlIIIIII!ilIIIIIIG!illllli!!II!I!iii1ilL,IUIIIiDIIil!iil1IIi!!IDIII!ill!ll!!li:iliOIII ordt aangedaan. Voor zover het dramatisch gebeuren ermee gemoeid was heeft hij daar prachtige effec ten mee bereikt, maar voor de koren was dit recept onbruikbaar, omdat deze, door inhoud en stijl, niet mo dern kunnen worden vertolkt. Daar door vormden de koren het eeu wige probleem bij een hedendaagse vertoning van een Griekse tragedie ook nu weer een detonerend ele ment in een opvoering die overigens grote kwaliteiten had. Het fascinerende middelpunt van die opvoering was de Elektra van Henni Orri, zeer modern opgevat en ontdaan van alle stoffige romantiek. Euripides was wellicht nog méér vecht gedaan met een nog fuireuser, nog feller door haar opgezweepte vertolking. Maar Henni Orri liet de smart, de door wanhoop verdofte wrok de gekwetste vrouwelijkheid van Elektra overheersen, en haar creatie was er bepaald niet minder om. Zij bereikte momenten van waarlyk grote toneelspeelkunst. De Orestes van Carol Linssen kon daar niet tegen op (hetgeen trouwens goed overeenkomt met de opzet van Euripides», maar toch was ook dit een knap gespeelde rol. Heel mooi was de confrontatie van moeder en dochter in de ene grote scène van Clytemnestra, wier krakter van ui- terlyke hoogheid, waarachter arm zalig schuldbesef schuilgaat, door Elisabeth Andersen boeiend werd vertolkt. Van de overige medewer- BURGEMEESTER VAN DEN HAAG t Met pijn en leedwezen moet worden vastgesteld, hoe in een periode van algemene welvaart primaire gemeenschapsbelangen in de „houdgreep" van landseconomie en onverbiddelijke con- junctuurpolitiek bekneld zijn geraakt. Een ongelijke partij, waar bij de afhankelijk gemaakte gemeenten op de knieën moeten. Dit harde feit levert geen opgewekte terugblik op het Anton Geesink- jaar 1964. Staak gefluit Dit zei burgemeester mr. H. A. M. Kolfschoten van Den Haag van middag in zijn nieuwjaarsrede. Hy zei o.m. dat wegenplannen en wegen netten, die niet in de grote steden en stedelijke agglomeraties hun lo gische voltooiing vinden, een econo mische krachtverspilling betekenen. De grote, snelle verkeersbaan door het land is nog altijd middel, maar de stad en haar bereikbaarheid zyn doel. Een verkeersbeleid in ons klei ne land. dat onze steden en stede lijk agglomeraties afsnoert en ver stikt, kan geen goed beleid zijn, al dus mr. Kolfschoten. Uit de Groninger aardgasputten is dit jaar circa 200 miljoen kubieke meter gas aan de Gasunie geleverd, belangrijk meer dan aanvankelyk werd geraamd. Voor het komende jaar wordt een sterke verhoging van In zyn nieuwjaarsrede heeft de voorzitter van de Utrechtse Kamer van Koophandel en Fabrieken van middag als zyn mening te kennen gegeven, dat op het gebied van de luchtverontreiniging en de lawaai bestrijding ingrijpende maatregelen niet kunnen uitblijven. Met de la waaibestrijding zou naar zyn oor deel de verkeerspolitie al direct kun nen beginnen door bij de verkeers regeling het „enerverende fluiten" tot een minimum te beperken. „De ver keerslichten fluiten immers ook niet", aldus de heer W. A. Fentener van Vlissingen. Prachtige effecten ^oor^e^ster worden vermid. Keuvel als bode. en Nell Knoop als heeft de president-directeur j Staatsmynen, de heer A. C. tier, vanmiddag meegedeeld Ovaties z^n nieuwjaarsrede voor eigen tijd konden debuteerd als regisseur treurspel zijn. Deze Elektra, verteerd van haat jegens haar moeder en stiefvader, te- 't algemeen gen haar wil uitgehuwelijkt aai arme boer in wiens hut zij haar gere luxueuse milieu niet kan honderd vertegenwoordigers in de stampvolle schouw- personeel in Geleen. Rot- i zijn drie- geten. i een klas- Lr daarbij in burg aan het slot minutenlang I goed geslaagd. Hij applaus, dat aangroeide tot een ova- j heeft gezocht naar een speelstuk van tie. in 't bijzonder voor Henni Orri. Staatsmijnen !- j moderne allure, waarin de geldig- De avond werd besloten met Cen- - heid van de karakters v<»or onze tijd trum's Nieuwjaarswens, geschreven De financiële resultaten van de i 1964 beter dan het voorafgaande jaar en ook aangewezen op de terugkeer haar wraakneming duidelijk tot haar recht komt zonder door Sybr. M. Koops onder de titel ivoor z^n de l dat de archaische handeling geweld I „Haarlem, open stad". I gunstig, zo zei hy nog. Postzegelbcurs van Philatelisteiuentnim Het „Philatelistencentrum", afde ling Leiden houdt woensdag ter vie ring van het éénjarig bestaan in de onderofficiers-mess van de Doelen kazerne een byzondere postzegel avond. Op deze beurs zal tevens een veiling worden gehouden, waarvoor zeer mooi materiaal o.a. van Neder land en Overzee, is toegevoegd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1965 | | pagina 5