De Duitse kunst van nu is niet creatief SIMON VAN WATTUM KREEG HENDRIK DE VRIESPRIJS roblnson Kongolese rebellen namen bloedbaden in China als voorbeeld kunst kAleiöoscQQP 24.90 Reproducerend een volmaakte graad PdmP" bevrijd) Donderdag 17 december 1964 Vierde blad no. 31444 Burgemeester Tuin van Groningen heeft gistermiddag de Hendrik de Vriesprijs 1964, de culturele prijs van de stad Gronin gen, uitgereikt aan Simon van Wattum in Winschoten, die voor namelijk in het Gronings schrijft en dicht. De plechtigheid werd o.m. bijgewoond door de schilder-dichter Hendrik de Vries, naar wie de prijs is genoemd en de jury die B. en W. hebben geadviseerd. De voorzitter van de jury prof. dr. J. Elema zei in zijn motivering van de prijs o.m. dat Simon van Wattum als enkeling tussen twee fronten stond, gevormd door enerzijds de Ne derlands sprekenden die onverschil lig staan tegenover het dialect en anderzijds diegenen die weliswaar Gronings spreken, maar het dialect uitsluitend geschikt achten voor het gewone dagelijkse gebruik. Door de toekenning van deze prijs eren wij >n van Wattum om zijn kun- larsschap, om de wijze waarop hU de streektaal aanwendt voor igeving op dichterlijk niveau, al dus prof. Elema. non van Wattum zei in zijn dankwoord dat de eigen taal een deel is van zijn persoonlijkheid. Hij hoop te dat deze prijstoekenning bijdraagt meer begrip voor de regionale cultuur en erkenning van het werk ïen groep jongeren op zich heeft genomen. De heer Klompsma droeg uit het werk van Simon van Wat tum de „Sonnettenkrans Twaistried" Leerlingen van het Groninger Muzieklyceum gaven muzikale entou rage aan het geheel. mister In zwart en bruin. Maten: 30 t/m 43 Haagse kunstenaars tekenen hun stad Vier a vijf Haagse kunstenaars zijn of worden binnenkort aange zocht in een tekening een karak teristiek punt van Den Haag in beeld te brengen. Deze opdracht wordt verstrekt door de gemeen te Den Haag, die deze werken zal gebruiken als onderdeel van de documentatie voor potentiële klanten van het toekomstig Con gresgebouw. Aan wie deze opdracht zal worden gegeven is nog niet precies bekend De kunstenaars zullen een onder werp krijgen, dat representatief voor Den Haag. Men denkt daarbij aan het Scheveningse strand, het Vredespaleis, het Voorhout, het ge restaureerde deel van het paleis Noordeinde en de Grote Marktstraat. De tekeningen zullen op zodanig for maat worden gereproduceerd (onge veer 40 x 30). dat zij ingelijst kunnen worden. In verband met de hoge kos ten zal de oplaag beperkt blijven en de 2000 exemplaren niet te boven gaan. Burgemeester Tuin van Gro ningen heeft gisteren de Hen drik de Vriesprijs uitgereikt aan de dichter Simon van Wattum. Onder de velen, die Van Wat tum kwamen gelukwensen, be vonden zich enige prijswinnaars uit vorige jaren. Op de foto v.l.n.r. Hendrik de Vries. mr. H. P. Schönfeld Wichers (de schrijver Belcampo) winnaar in 1960. Simon van Wattum (1964) en Jan Boer (1956). Jubileum Culturele Raad Noord-Holland Een regionale omroep 1 Tijdens de viering van het 10- jarig bestaan van de Culturele Raad Noord-Holland heeft de Com missaris der Koningin mr. F. J. Kra nenburg in zijn functie van voor zitter van het Anjerfonds Noord- Holland, meegedeeld dat aan de ju bilerende raad een caravan zal wor den aangeboden. Deze is bestemd voor het houden van rijdende ten toonstellingen, waardoor het moge lijk is de bewoners in vele plaatsen in de gelegenheid te stellen de ten toonstellingen te zien. In het verle den werden in diverse plaatsen ten toonstellingen houden in minder ge schikte gebouwen. De viering geschiedde gistermiddag in de Stadsschouwburg en daarbij waren leden van Ged. Staten, Prov. Staten, burgemeesters uit Noord- Holland, o.w. de Amsterdamse burge meester, mr. G. van Hall, en afge vaardigden van culturele instelingen tegenwoordig. De voorzitter van de Culturele Raad, de heer B. J. Calb deelde mee dat de raad de opleiding van diri genten wil realiseren. Ook denkt de raad aan de stichting van een re gionale televisie omroep. Hiervoor is een commissie gevormd. Volgens spreker bestaat er in de provincies nog te veel isolationisme. De raad hoopt de regionale zaak te bevor deren. In zijn toespraak zei mr. Kranen burg o.a. dat het niet gemakkelijk zal zijn de stichting van een regio-, nale televisie te realiseren omdat het publiek zeer kritisch gestemd is. Als geschenk van culturele instellingen uit de provincie bood de heer J. van Os van Abeelen een bedrag aan dat bestemd zal worden om panelen aan te kopen voor tentoonstellingsruimte. Na de pauze heeft de heer J. Kas sies, secretaris van de Raad voor de Kunst een referaat gehouden over „Op zoek naar cultuur". (Van onze correspondent) '4 FGELOPEN zomer vertelde een Franse wijnboer in het ge- -4X bied van Saumur mij dat volgens hem Duitsers en Fransen maar moesten samen gaan en dat de Amerikanen Europa beter konden verlaten. Nu verkocht de man veel van zijn wijn aan de Bondsrepubliek. Dit kan omgekeerd niet worden gezegd van Fritz Erler. de vice-voorzitter van de Westduitse sociaal democraten, die onlangs voor de Franse televisie heeft opgemerkt: „De Ver enigde Staten zijn onze geallieerden, maar Frankrijk is onze vriend". Ook het Franse blad Le Monde schreef dat het een absolute vergissing was om te menen, dat de Bondsrepubliek zich met een blij gemoed „in dienst van de Verenigde Staten" had gesteld. De schrijver van het artikel. Jacques Nobecourt. kwam echter tot de conclusie dat de Duitsers steeds meer een gesprek onder elkaar willen en stukje bij beetje de draden aan het spinnen zijn. waaruit op zekere dag een onverwachte vorm van samengaan van Oost- en Westduitsers te voorschijn kan komen. Culturele uitwisseling Dit is wel een erg verre toekomst verwachting. Voorlopig richt West- Duitsland de blik nog op het Wes ten. Er bestaat in elk geval nog de „culturele" uitwisseling tussen de Bondsrepubliek en Frankrijk, die zich echter al te veel op het offi ciële terrein beweegt. Gezegd moet worden dat de Duitsers zich eerlijker inspannen dat de Fransen. Het is waar dat bijv. in de univer siteitsbibliotheek van Bonn in de leeszaal tijdschriften als „Temps Mo- dernes", „Mercure de France" of „Nouvelle Revue Franqaise" schitte ren door afwezigheid. Het is waar dat geen Duitser in zijn bioscoop ooit de ware stem van een Jouvet, Brasseur of Gabin hoort, om van Brigitte Bardot of Jeanne Moreau nog maar te zwijgen, want alle films worden nagesynchroniseerd. Het is ook waar dat de meeste oudere Duit hun herinneringen aan Frank rijk bij voorkeur ontlenen aan de jaren '39 tot '45, toen ze (en ze spreken daar met een zekere sen timentaliteit over) door de Fransen zo gastvrij en vol begrip werden ont vangen. Vertaalde romans Maar daar staat tegenover dat een aantal belangrijke romans en poli tieke geschriften met even veel ijver als dat met de films wordt gedaan, worden vertaald en dit geval met aanzienlijk groter succes. Een boek als „L'état et Ie citoyen", dat door &e club Jean Moulin in alle anoni miteit werd opgesteld (deze club vai Franse intellectuelen discussieert over alle mogelijke actuele politieke zaken) ligt in Duitse vertaling in de voornaamste boekwinkels hier in de etaloge. Misschien een ongeweten eerbetoon aan de verzetsheld Jean Moulin, die voor een Duits executie peloton het leven liet. Maar al doen de Duitsers meer hun best, de Fransen hebben aan zienlijk meer te bieden. In de Bondsrepubliek heerst op cultureel- produktief niveau een ernstige ma laise. Ze is het ernstigste in de film wereld, maar ook in de litteraire wereld is weinig opmerkelijks y Lemen. De eens jonge de Gruppe '47 hebben intussen grijze haren en helaas concentreert iedere literaire discussie, ieder lite rair gesprek, zich bijna in hoofd zaak om hen. Hun paus is en blijft Heinrich Böll, de man van het ook in Nederland vertaalde „Billard oir half tien". Iemand zei me onlangs We zijn nu wel uitgebillard" en hei s waar dat een schrijver als Böll de aandacht niet gespannen houdt. Ik herinner me een opmerking Ernst von Salomon, de auteur uit de laatste jaren van wereldoorlog I het stralende Berlijn van de twinti ger jaren, die me zei dat hij de hele Gruppe '47 naar de maatstaven van zijn tijd „vijfderangs" vond. Nu be hoorde tot „zijn tijd" o.a. een man als Ernst Jünger, die met frijn theo rieën meer dan wie ook in de voor oorlogse literatuur de weg naar het nationaal-socialisme gebaand heeft. Tot „zijn tijd" behoorden evenwel ook mensen als Thomas Mann, Ste fan Zweig, Max Brod, Alfred Do- bi in, Carl Zuckmayer en vele ande ren. Ze verlieten Duitsland en Oos tenrijk na Hitiers machtsovername en emigreerden naar Amerika. Opzienbarend artikel Naar aanleiding van een versche nen bloemlezing uit deze z.g. „Emi- grationsliteratur" moet worden ge wezen op een opzienbarend artikel in „Die Zeit". De bespreker van de bloemlezing merkt in dit artikel op: „Het schijnt mij weinig zeker dat het weer inburgeren van deze literatuur in de Bondsrepubliek een succes ge worden zou zijn. Ook waar men ern stig probeerde deze literatuur te in tegreren. bleef het succes meestal mager. Waarom eigenlijk? Het gaat eenvoudig hierom dat men, wanneer men zich bezighoudt met het werk van de eens verdrevenen, zich onver mijdelijk moet confronteren met de discussie over het jongste verleden en het heden. Tot deze dicussie is men in de Bondsrepubliek ook heden nog maar zelden bereid. De boeken van de geëmigreerde schrijvers kunnen dan ook niet (enige uitzonderingen daargelaten) als levende factoren worden beschouwd". De reproducerende kunsten zijn in tegenstelling tot de scheppende in de Bondsrepubliek tot een graad van bijna volmaaktheid gestegen. Thea terstukken worden na hun première- •-ook-ter-wereld in Duitsland snel en kundig vertaald en door spe lers van hoge klasse op de Duitse tonelen gebracht. Schouwburgen en muziekzalen zijn van de modernste inrichtingen voorzien en op zichzelf een beschouwing waard. De Duitse orkesten behoren ook zonder Mengelberg en Frutwangler tot de beste ter wereld. Er is geen Duitse stad meer in de Bondsrepubliek die naast zijn hypermoderne „Kongres- halle" (want congressen moeten er altijd zijn) ook een indrukwekkend theater bezit. Bonn achterop De enige uitzondering vormt de Bundeshauptstadt Bonn. Het gloed nieuwe Stadttheater is nog niet ge reed, maar moet het zijn als het in 1965 door Koningin Elizabeth van Engeland plechtig zal worden ge opend. Maar ook dan zal Bonn het voorlopig met zijn eigen provinciaal toneelgezelschap moeten blijven doen. Want zoals op zoveel andere terreinen blijkt plotseling in dezf overgangsfase in de geschiedenis van de Bondsrepubliek dat Bonn achter op is geraakt. In Enschede: Plannen tot behoud schoorsteenpijp van Jannink (Van onze correspondent». De „eerste Enschedese kunste- naarssociëteit" heeft het gemeente- bestuur van Enschede een brief ge- zonden, waarin twee plannen wor den voorgesteld, opdat de met onder gang bedreigde schoorsteenpijp van de textielfabriek van Jannink voor het nagesclacht bewaard kan blijven „Onze aan monumenten arme stad", zo staat in de brief", bezit in de merkwaardige en karakteristieke fabrieksschoorstenen enkele unieke tekens, die naar onze mening behou den dienen te worden. Het eventuele herbouwen zal voor latere genera ties onuitvoerbaar zijn. „De kunstenaars bieden het ge meentebestuur twee maquettes aan, die laten zien, wat er zou kunnen gebeuren met de schoorsteen. Bij het ene plan gaat men uit van een vrij- hangend platform, met een toe- gangstrap en rustbanken, die uit zicht geven op de binnenstad. Het geheel uit te voeren in gewapend beton. De pijp zou bij deze oplossing gezandstraald moeten worden, waar bij de zuivere natuurkleur van de bakstenen weer naar voren komt. Het tweede plan voorziet in het opstellen van drie beeldhouwwerken, allen in relatie tot de pijp, met rustbanken op de begane grond en de mogelijk heid tot beplanting rondom en het aanbrengen van waterpartijen. „In verband met de vergevorderde afbraak van de fabriek", aldus de brief, „hopen wij, dat het slopen van de schoorsteen voorkomen kan wor den". Nederlands orgel in Carnegie Hall Carnegie Hall Corporation heeft aan de Zaandamse orgelbouwer Flen- trop opdracht gegeven tot het bou wen van een drie klaviers-orgel in de grote zaal met ruim 2700 zit plaatsen in Carnegie Hail New York. Het instrument is ontworpen in de stijl van de klassieke orgelbouw. Premières bij Studio De toneelgroep „Studio" heeft in studie genomen en zal begin februari voor de eerste maal opvoeren „Het gat" van de Nederlandse auteur Lo- dewijk de Boer. Deze behandelt in dit stuk (wat hij zelf noemt „a coo play") de geestelijke machtspositie van een mens op zijn medemens, daarbij zijn eigen leven en het leven van zijn vriend en diens vrouw ver nietigend. Tot de medespelenden be horen: Cocki Boonstra, Jules Hamel. Peter Oosthoek en Erik Plooyer. De regie voert Peter Oosthoek. De toneelgroep Studio heeft voorts de rechten voor Nederland verwor ven van „A scent of flowers" door James Saunders. Dit stuk handelt over een jong meisje, dat haar eigen begrafenis meemaakt, waardoor de motieven duidelijk, worden die haar tot zelfmoord hebben aangezet. Het stuk heeft in Londen sterk de aan dacht getrokken. Nurejews amandelen worden geknipt Rudolf Nurejew, de befaamde Rus sische danser, die van het Leningrad ballet naar het westen overliep, is vandaag opgenomen in een Londens ziekenhuis, waar zijn amandelen ge knipt zullen worden. Nurejew is thans verbonden aan het Britse Royal Ballet. „De rebellen moeten het voorbeeld volgen van communistisch' China, dat miljoenen mensen doodde", aldus een Kongolese op standelingenleider, die geciteerd wordt in een witboek van de Kongolese regering, dat dezer dagen is verschenen en dat o.m. verspreid is onder de afgevaardigden van de Verenigde Naties in New York. Het witboek toont met foto's aan, dat de rebellie in Kongo mogelijk is geworden door Russische en Chinese wapen- leveranties. In het rebellenblad „Martyr" verklaarde „president" Gbenye:: „Wij zullen onze fetisjen (vereerde voorwerpen bij pri mitieve stammen) vervaardigen van de harten van Amerikanen en Belgen en wij zullen ons kleden in hun huiden" Volgens het witboek was het Olen- ga, die er bij de rebellen op aan drong het voorbeeld van de Chinese communisten te volgen en zoveel mogelijk mensen te doden. „Dat was de reden waarom de Chinezen slaag den", aldus Olenga. In een uitzen ding voor Radio-Stanleystad ver klaarde Gbenye, dat „verscheidenen van onze officieren uit Moskou, Cairo, Algerije, Ghana, Guinee en Tsjecho-Slowakije zijn teruggekeerd. Nu zullen wü anderen uitsturen om vastzittend slijn De sopraan Els Bolkestein die onlangs tijdens een voorstelling in Londen moest invallenzingt vanavond voor het eerst de hoofdrol in de opera „Die Zau- berflöte" van Mozart in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Links de bariton Gé Smit als „Papageno". rechts Els Bolke stein als „Pamina" Kunsthandel onderscheiden De eigenaar van de Amsterdamse kunsthandel Galerie d'Eendt, de heer Will Hoogstraate, heeft uit Italië be richt ontvangen dat zijn kunsthandel is onderscheiden met de zilveren ster, een internationale prijs van Europa Arte in Italië voor artiesten, kunst critici en kunstinstellingen. De prijs zal hem op 6 januari in Bologna wor den uitgereikt. Nog enige Nederlanders kregen een speciale vermelding en wel de schil der Karei Appel, de beeldhouwer Jaap Mooy en de kunsthistorica me vrouw Henriette Van Dam van Isselt. De kunsthandel van de heer Hoog straate werd de prijs toegekend we gens het vele werk verricht op artis tiek en cultureel gebied en voor het bevorderen van de kunstspreiding. Kerstnummer Drukkersweekblad Wederom is verschenen het fraai uitgevoerde kerstnummer van het Drukkersweekblad Autolijn, tot stand gekomen door de samenwerking tus sen de Federatie der Werkgevers organisaties in Met Boekdrukkers- bedrijf en de Vereniging van Neder landse Chemigrafische Inrichtingen. Die samenwerking heeft ook dit jaar tot artistieke en deskundige resul taten geleid, waarvan in het bijzon der genoemd moeten worden de geslaagde kleurenprodukties van schilderijen (panelen) en oude kaar ten. Talrijke (kleinen) foto's verho gen in niet geringe mate de waarde van dit als altijd bezienswaardige, doch ook lezenswaardige boekwerk. Men leert er opnieuw uit, tot welk een hoog peil de grafische kunst in al haar geledingen in ons land ge stegen is. Het doornemen van dit nummer verschaft een groot esthe tisch genoegen. Hoge prijzen voor Japanse prenten De gisteravond in Amsterdam ge houden kunstveiling bij Paul Brandt ondervond grote belangstelling van buitenlandse zijde, waaronder veel verzamelaars van Japanse prenten. Een serie van 38 prenten van Ho- kusai (eerste drukken) bracht teza men ruim f 56.000 op. Een boekje, ge tekend door de Japanner Utamaro werd geveild voor f 4100 en een prent (20 x 30 cm) van dezelfde kunstenaar f 2600. Dit was de eerste veiling van be langrijke Japanse prenten. Het boek verhaalt de voorgeschie denis van de opstand sinds augustus 1961. Op zeker ogenblik was drie kwart van Kongo in handen van de rebellen of werd rechtstreeks door de rebellen bedreigd. Niet alleen in Stanleystad, maar ook in Paulis zijn de rebellen met buitengewone mis dadigheid opgetreden: er werden vierduizend personen afgeslacht. Sommigen van hen moesten benzine drinken, waarna hun magen werden opgesneden en in brand gestoken. Er is een in het witboek o.a. een verklaring opgenomen van een ge tuige over een dag bloedig werk op het grootste plein van Paulis: „Op donderdag 20 augustus plaatste lui tenant Mathias Deo Yoema een mi crofoon op het grote plein en sprak de menigte met grote heftigheid toe Op het terras van het regeringsbu reau zaten Kongolese gevangenen. Zij werden naar het midden van het plein gebracht. De „simba's" zei den dat zij moesten gaan liggen en op een teken van Deo wierpen de rebellen zich op hun gevangenen en vermoordden hen. Sommigen had den stokken, anderen kapmessen, nog anderen vuurwapens De politieka- - pel op het terras speelde een mars en de moordenaars trokken in op tocht om het plein, zwaaiend met hun met bloed bevlektewapens en tussen de lichamenen doorlopend. Daarna draaiden zij grammofoon platen en kinderen van tien jaar dwongen mensen die op hun executie stonden te wachten om te dansen, terwijl zij ook gedwongen werden stembiljetten van het recente refe rendum op te eten". een hoofdstuk van het witboek het gebruik van zwarte magie door de rebellen wordt gezegd, dat Olenga vaak gezien werd in gezel schap van „mama Onoma", een be ruchte tovenares. Hij gebruikte haar wilde voorspellingen om zijn soldaten op te hitsen. „Getuigen hebben tonelen bijge woond waar de slachtoffers uiteen gerukt werden en wier hart later gebruikt werd als ritueel voedsel. „Deze wreedheden werden bewust aangemoedigd door de rebellenlei ders. en toch hebben zij, die ver antwoordelijk voor dit alles zijn, de steun gekregen van zekere landen onder voorwendsel dat zij strijden de zaak van het Kongolese nationalisme". In het witboek wordt gezegd, dat de rebellen hulp ontvangen van de Sowjet-Unie, de Chinese communis ten, Egypte en Algerije en uit de republiek Kongo van Brazzaville en het Koninkrijk Boeroendi. Chinezen leiden vluchtelingen op Chinese communisten, die de rege ring en de leiders van de vakbon den omgekocht hebben, hebben in Boeroendi de macht overgenomen in een mate dat de Mwami (Koning) „een gevangene is van zijn eigen paleis", aldus het Amerikaanse week blad „Life". Roy Rowan, een redacteur van het blad. schrijft dat hij en zijn vrouw na een bezoek aan Boejoem- boera, de hoofdstad van Boeroendi. „nog steeds min of meer beduusd zijn door hetgeen wij zagen: vreem de dingen, grappige dingen maar ook onheilspellende dingen". „Communistisch-China maakt van Boeroendi zijn eigen gesubsidieerd controlecentrum van waaruit het Kongo op kookpunt kan houden", aldus Rowan. „Boejoemboera gonst van de onwaarschijnlijke hoeveel heid Chinezen. Werkend vanuit de grootste ambassade in het land pro beren zij wanhopig de wapentoevoer naar de „simba's" (Kongolese rebel len) gaande te houden De mwami van Boeroendi „komt tot de ontdekking dat zijn macht begint te tanen zodat hij eigenlijk leen gevangene is in zijn eigen pa- leis nadat de Chinezen het land zijn j binnengekomen", aldus Rowan. „De- zelfde procedure gebruikend, die zij [volgden in Tanzania en Kenia, be gonnen de Chinezen „rechtstreekse i hulp" aan Boeroendi te geven. In plaats van geld te steken in nieuwe scholen, ziekenhuizen en vliegvelden, zoals Amerika en Afrika doen. steken zij hun geld in enveloppen en deze komen rechtstreeks terecht in de zakken van uitgezochte regerings- en vakbondsleiders „De Chinezen", aldus gaat het artikel verder, „richten Watoetsi- vluchtelingen af die uit het nabu rige Koninkrijk Roeanda zijn verdre ven en leiden hen op in noord-Boe- roendi voor het heroveren van hun land In Roeanda. Wat de Chinezen in feite van plan zijn is de Wa- toetsi-troepen in Kongo te gebrui ken. Het is mogelijk dat zU er spoe dig duizenden hebben, die dan gaan schieten op de nationalistische sol daten van Tsjombe", aldus Rowan,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 7