[k vecht tegen gebruik van vreemde woorden DAN MAAR ZONDER ENGELAND VERDER Aznavour in Kurzaal Plannen Holland Festival 1965 MARATHON VAN 32 LIEDJES Twintig jaar wegens gifmoord Spanning en sensatie in „Schijnhuwelijk" Films vat* deze week in Leiden „ALLEMAN" (pgericht 1 maart 1860 Vrijdag 11 december 1964 Derde blad no. 31439 L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. L.D. OVER RADIO EN T.V. \)ICK HOUW AART VAN „ATTENTIE": ATTENTIE'' bewerkt de actualiteiten met twaalf man, inclu- jef de eindredacteur Dick Houwaart (37). „Wat de N.T.S. be reft, van echt overlappen is geen sprake. We weten precies wat e N.T.S. doet. Trouwens, de N.T.S. geeft ook nooit opiniërende litzendingen of berichten. Neem een recent voorbeeld. Dat van je lonen en prijzen. De N.T.S. geeft het feitelijke nieuws. Wij aan slechts met geestverwanten nader op deze materie in. Dat |r doublures zouden zijn is volslagen onzin. We plegen nota bene laak overleg met de journaaldienst", zegt hij. Ook hier is de klacht, dat er te pinig mensen zijn. Alhoewel het pbod groot genoeg is. De N.C.R.V. j met „Attentie", ook elke dag karop de N.C.R.V. uitzendt op het leid behalve 's zondags. „Wij stel- b geen zaak aan de orde. We willen Iwoori journalistiek werkzaam zijn. e vinden het ook geen kunst om it publiek aan de stoel te binden [or dagelijks kijkjes te gaan nemen Hamburg, Parijs, Londen, of waar In ook. Ik vind dat wat buurman in de overkant overkomt, eigen- k belangrijker dan wat ergens zeer [r weg gebeurt. Ik ben ook geen fefhebber van het kopen van buiten- mdse actuele reportagefilms. Daar eb ik goede redenen voor". Lik vertrouw domweg een repor- Ige van de Engelsen over het pro- eem Zuid-Afrika, van de Duitsers [er Berlijn en van de Fransen over lgerije niet. Ik weet nooit of een irgeüjke film objectief en juist is doe zoiets liever met mijn eigen klerlandse ploeg al kost het dan leer tijd, meer geld en meer moeite, lat zit er nog een ideëel kantje aan [ze zaak. Een christelijke radio- nroep behoort een eigen visie te ebben. Begrijp me goed, ik ben een ertuigd Europeaan en ik wil van u-te de Europese gedachte stimu- ren, maar ik wil het in ieder geval if doen". Eigen mening i,Tendentieus? We hebben een ten mening, vaak een persoonlijke pie. Dat is iets anders. Men ver- prt de dingen. De mening van de (troepen is duidelijk en klaar, maar It is wat anders dan tendentieus, [ouwens, dit soort kreten neem ik Ik nooit serieus." „En dat over taalgebruik. Een ac cent in een stem vind ik een bepaal de charme hebben. Dat vind ik nooit erg. Ik ben wel een puritein en bo vendien lid van het Genootschap Ne derlandse Taal. Daarom vecht lk te gen het gebruik van vreemde woor den. Ik schrap ze meteen uit de tekst". Over de jeugd van de ver slaggevers, zegt de heer Houwaart: „Sommige jonkies menen inderdaad de wijsheid in pacht te hebben. Maar televisie is ook een jong medium, dat gedaan wordt en moet worden door jonge mensen. De jongeren mogen daarbij wel bepaalde dingen zeggen, maar opiniërende zaken doe ik liever zelf. Leeftijd zegt overigens weinig. Een man van 25 kan soms wijzere dingen zeggen dan iemand van 50 jaar". Niet reëel „En wat die regionale belangstel ling betreft: dat ls een klacht zonder reële inhoud. Neem me niet kwalijk, dat ik het zo zeg, maar een derge lijke klacht is alleen maar het af reageren van onlustgevoelens. Ik kan het toch ook niet helpen, dat het grote nieuws als politiek, par- l Advertentie GOUDEN VERLOVINGSRINGEN Desiree - Constant - Claudia [ratis graveren. Levenslange schr. arantie. (Luifelbaanzegels). kweller - Horloger F. W. PLESSEN levrijdingsplein 12 - Leiden Z.-W. Telefoon 26670 Nog geen keus systeem Europese kleuren-t.v. De adhoc-groep voor kleurentele visie van de Europese Radio Unie heeft in een vierdaagse conferentie in Hilversum geen keuze kunnen ma ken uit de drie verschillende syste men, die in geheel Europa zouden kunnen worden gebruikt. Overeen stemming over een uniformsysteem wordt van vitaal belang geacht voor de ontwikkeling van de Europese kleurentelevisie. Immers wanneer verschillende systemen worden ge bruikt is een Eurovisie-programma in kleuren vrijwel onmogelijk. Ondanks de „vrije lange en allerplezierigste" vergadering van vier dagen in Hil versum heeft men nog geen keuze kunnen maken tussen het Ameri kaanse N.TS.C„ het Franse Secam en het Duitse Pal-systeem. De groep komt op 21 januari weer bijeen in Parijs. Daar heeft men een week de tijd om tot een oplossing te komen. Dat zal wel moeten, anders heeft de bijeenkomst van 20 maart—8 april in Wenen geen zin. In het Holland Festival 1965 zullen drie opera's worden opgevoerd, tw. Don Giovanni van Mozart, „La belle Hélène" van Offenbach en de eerste opvoering na 1770 van Haydns opera „Le Pescatrici". Mozarts Don Giovan ni zal worden gedirigeerd door Giu- lini. Orkestconcerten zullen worden ver zorgd door het Clevelandorkest o.l.v. George Szell en voorts het Concert gebouworkest en het Residentie-or kest. Als dirigenten worden genoemd: Boulez, Haitink, Leinsdorf, Madema, Schuricht en Thomas. Toneel zal worden geboden door Je an-Louis Barrault en Madeleine Renaud en hun gezelschap, de Mün- .cbener Kammerspiele en de U.S.A. Company met een werk van James Baldwin. VOOR ZATERDAG 12 DECEMBER {Hilversum I, 403 m. ff. progr. 12.00 Angelus. 12.04 Reli- *U8 nws. 12.10 Country and Western >ress. 12.30 Meded. t.b.v. land- en nbouw. 12.33 Licht instr. ens. en igsolist. 13.00 Nws. 13.15 Marktber. 18 V. d. Jeugd. 14.10 Musicerende di- ttanten: fanfare-ork. 14.30 Voor de euters. 14.40 Franse les. 15.00 Lichte k.muz. en zangsolisten. 15.30 Signaal: scumentalre voor en over jonge men- n. 15.50 Lichte gram. 16.30 Motor raat. 16.40 Spiegelbeeld. 17.00 Amus.- uz. 17.30 Kunstkron. KRO: 18.00 Dansork. 18.20 Koorzang. 1-35 Pianospe" Ween, lezing. iten. 19.30 Promenade-ork. en zang- 'listeamusmuz. 20.30 Rieleksen: iius.progr. 21.35 Met man en paard: «Ierland. 22.25 Boekbespr. 2.30 Nws 1.40 Epiloog. 22.45 Kruispunt: gesprek 'er Christen-zijn in Kerk en wereld m vandaag. 23.15 Nwe klass. gram. et comm. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II, 298 m. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 20 Soc. strijdlied. 7.23 Lichte gram. 00 Nws. en soc. strijdlied.. 8.18 Klass. am. 8.40 Elektronisch orgelspel. 9.00 land- en tuinb. (Om 11.00 Nws.). 12.33 Act. sportnws. 12.65 VARA-var la. 13.00 Nws. 13.15 Lichte orkmuz. 13.40 Uit- progr. v. d. twintigers. 14.15 Radio Jaren. 16.00 Nws. 16.02 Boekbespr. 16.20 Amateurs, de microfoon ls voor TJ. 16.45 re, quiz. 20.00 Nws. 20.05 Trammelant in Loeren a/d Hor: amus.- progr. 21.00 Soc. comm. 21.15 Dansmuz. 21.45 Als de klok dertien slaat: De der patrouille, progr. 23.55-24.00 1 TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I: 15.00 Weekjournaal. automobilisten. 16.50 Attentie. 17.00- 17.45 V. d. kind. 19.30 Barend de Beer. 19.35 Lassie, TV-film. NTS: 20.00 Jour- Stiefbeen en Zoon. TV-spel. 21.00 At tentie. 21.15 Dan liever de lucht ln, musical. 22.30 Over naar Londen voor een rechtstreeks contaot met de WACB. NTS: 22.45 22.50 Journaal. Nederland II: NTS: 20.00 Nieuws ln het kort. 20.01 De Bailey's, TV-film. VARA: 20.25 Feest, zang en voordracht. 21.00 Sport met Spaak, Spaak met lement en sociale aangelegenheden zich afspeelt in het westen van het land. Als er werkelijk nieuws zit in de provincie, besteden we er aan dacht aan. Ook al is het niet eens van nationaal belang. En dat zijn de dingen die zich in het westen af spelen nu eenmaal bijna altijd wel". Toon Hermans geplaagd door keelaandoening „Niet doen Toon, ga naar huis", riep iemand woensdagavond uit de zaal van de Eindhovense schouw burg, waar Toon Hermans ondanks een keelaandoening trachtte met z\jn one-man-show het publiek te vermaken. Maar het ging niet. Hij had nauwelijks een stem en al na enkele minuten moest hij het po dium verlaten. Hij kreeg een don derend applaus na, waarmee de toe schouwers zijn volhouden beloonden. Zijn arts had hem het optreden ontraden, maar Toon Hermans wil de het publiek 's avonds niet te leurstellen. De keelontsteking blijkt thans echter van zodanige aard, dat de cabaretier heeft moeten beslui ten de serie voorstellingen in het Amsterdamse Carré die vanavond zou beginnen uit te stellen. Zijn arts heeft hem voor de komende dagen volstrekte rust voorgeschreven. Zo verliet Toon Hermans woensdagavond de Eindhovense schouwburg. (Van Haagse correspondent) Een marathon van 32 liedjes kost te Charles Aznavour gisteravond in de Scheveningse Kurzaal blijkbaar weinig inspanning, want hij zong zijn populaire en, minder populai re scheppingen bijzonder vlot. Maar toen omroepster Denise Maes hem aan het slot een Edison overreikte, die hier nog steeds op hem stond te wachten, ging hü toch even door de knieen, de kleine Armenier, die in een gemelijke stemming in de badplaats was aangekomen om ten behoeve van de A.V.R.O. een mon sterrecital bijeen te zingen, voldoen de om er twee uur beeldband mee te vullen. In Bussum knipt men de band in twee stukken. Het eerste deel wordt op dinsdagavond 29 december als i Domino-programma uitgezonden, de rest volgt enkele maanden later. Het t.v.-publiek zal minder het gevaar van een Aznavour-indigestie lopen, dan de toeschouwers in de Kurzaal. Zij hadden echter het geluk, dat het optreden na de pauze aanmerkelijk geanimeerder verliep dan ervoor. Er heerste een lauwe stemming, in de zaal, die zeker ook zal zijn veroor zaakt door de zanger zelf, die aan vankelijk meende met wat gladde routine wel van succes verzekerd te kunnen zijn. Maar met losmakertjes als „H faut savoir" en „Alleluia" wist hij het ijs te breken en toen hij bovendien hal verwege bereid was wat dieper in de reserves te tasten, was de basis ge legd voor een pakkende belevenis. Twee uur Aznavour is misschien wat veel, zijn liedjes zijn er te eenzijdig voor. Zijn jongste chansons bleken ook bij deze gelegenheid niet de meest geïnspireerde te zijn. „Hier re" en „c'Est triste venise" zijn echter gunstige uitzonderingen. De foto toont Aznavour, tijdens zijn optreden in de Kurzaal. De rechtbank in 's-Hertogenbosch heeft gisteren een loondorser uit Grave conform de eis veroordeeld tot twintig jaar gevangenisstraf met af trek van voorarrest, wegens gifmoord op zijn echtgenote (49). De nicht van de loondorser, een vrouw uit Beers, werd veroordeeld tot zes maan den voorwaardelijke gevangenisstraf met een proeftijd van twee jaar. De man heeft herhaaldelijk een rattenverdelgingsmiddel in de koffie van zijn echtgenote gedaan. Hij wil de na haar dood met zijn nicht trouwen. Wordt Stijn Streuvels „baron"? Een Brussels weekblad weet te mel den, dat Frank Lateur, de Belgische auteur Stijn Streuvels, met enkele andere Vlamingen In de adelstand zal worden verheven. Koning Bou- dewijn zou hem de titel van baron willen verlenen. Daar de verlenging van adellijke titels een prerogatief is van de Ko ning, was het niet mogelijk bevesti ging van het gerucht te verkrijgen. EERSTE NET KRO 7.30 uur Barend de Beer, voor de jeugd 7.35 uur De Flintstones 8.00 uur NTS-journaal 8.20 uur Brandpunt, actualiteiten 8.50 uur Stadhuis op stelten 9.15 uur Driekwart eeuw voetballeeuw 10.25 uur Epiloog 10.30 uur NTS-journaal 10.35 uur Stichting Socetura TWEEDE NET AVRO 8.00 uur Nieuws in het kort NTS 8.01 uur Zonder formules, wetenschappelijk 8.30 uur Danny Kaye Show 9.20, uur Vlucht KL-145, reportage 9.50 uur Parlementaire spiegel. TV NOORDZEE 6.30 7.00 de jeugd Mijn drie zonen, vi Popeye, tekenfilm 7.08 uur La grande aventure, documentaire 7.30 uur Hollywood Star Playhouse: „Moord op 'n inbreker" 10.00 uur Laramie: „Misdaad uit liefde". Waardering voor Heij ermans „De opgaande zon" beleefde zijn première op 24 december 1908 door de N.V. Ned. Tooneel Vereeniging in de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam. 24 december was de dag waarop Heij ermans bij voorkeur zijn stukken ten doop hield. Het is aan zijn 100-jarige ge boortedag te danken geweest dat „De wijze kater" is herontdekt, alsmede „Uitkomst". Nu kon men „De opgaande zon" met nieuwe, verraste ogen zien. Dit stuk maakte een bijzonder sterke indruk. Boordevol humor, vol wereldwijsheid ook, en natuur lijk (Heijermans bleef zichzelf ook in dit stuk trouw) vervuld van mannelijk sentiment, dat maakte dat in vele huiskamers de mensen het huilen nader stond dan het lachen. „De op gaande zon" vormde een bijzon der waardevolle bijdrage aan on ze met de dag groeiende waar dering voor Heijermans. Nu moet moet gezegd dat dit veronacht zaamde stuk in de bijzonder functionele regie van Herman Fortuyn een ideale opvoering kreeg, met een sublieme Frans van der Lingen als de alles vro lijk wegpratende vader met vlak daarnaast een verrassend over tuigende Elsje Scherjon en een voortreffelijke Nell Koppen, die in het bijzonder in haar „vro lijke" scène uitermate naturalis tisch was. Er was in hoge mate sprake van uitstekend ensemble- spel, terwijl de acteurs en actri ces toch uit de verschillende ge zelschappen waren gerecruteerd. Dit zal dus zowel aan Heijer mans als aan Fortuyn (en aan de spelers zelf natuurlijk) te danken zijn geweest. Gister avond werd bewezen dat Heijer mans behalve zijn „klassieke" stukken als „Op hoop van ze gen", „Uitkomst", „Schakels", ,,Eva bonheur" en ,De wijze ka ter" nog stukken heeft geschre ven die op z'n zachtst gezegd de 'moeite van het spelen waard zijn. Niet dat we te klagen heb ben over het gehalte van de to neel- en televisiestukken op onze beeldbuis maar zo nu en dan loopt er toch wel eens een nie mendalletje tussendoor dat kan beter had kunnen worden ver vangen door een van die minder bekende Heij ermans-stukken. B« deze is daarom het Heije Jaar-1964 met nog een ja Minister Luns: Minister mr. J. Luns heeft gisteren verklaard, dat de regering bereid is tot politieke consultaties tussen de zes landen van de Europese Gemeenschap ,zonder Britse deelneming als absolute voorwaarde te stellen. TRIANON De bekwame Britse regisseur Basil Dearden is er in geslaagd een zeer acceptabele film te maken van een gegeven, dat zich in feite beter leende voor een drie-stuiver-roman. Een invalide bullebak (Ralph Richardson), even rijk als onmoge lijk, tiranniseert zijn omgeving op onmenselijke wijze. Tot zijn slacht offers behoren ook pleegster (Gina Lollobrigidia) en een stoere neef (Sean Conpery). Dat tweetal smeedt dan een sliuw plan netje om in het bezit van ooms rijkdommen te komen. Zij móet met haar patiënt trouwen en dan neef lief goed betalen voor zijn bewezen diensten. Maar kort na het huwelijk sterft de man, die onder de goede zorgen van zijn tweede echtgenote net wat ontdooide, onder vreemde omstandigheden tijdens een zeereis. Wij zullen hier niet uit de doeken doen, welke wonderlijke taferelen zich nog afspelen vóór de politie heeft ontdekt hoe alles precies in zijn werk is gegaan. Mooi plaatje We zien daarbij nog de arme Gina hevig gekweld in een cel zitten, on schuldig verdacht van moord. Bijna aandoenlijk zijn haar pogingen om meer te zijn dan alleen object voor een attractief plaatje. Maar zelfs de grote capaciteiten van regisseur Dearden zijn niet toereikend om La Lollo uit te tillen boven wat zij is: een mooie vrouw, die hevig haar best doet om goed te acteren. Dat valt temeer op als zij staat tegenover een krachtfiguur als Ralph Richardson, die een levensechte tiran op het kleurrijke doek zet. Bijzonder knap is zijn creatie, wanneer hij als een dode in een invalidewagentje wordt rondgereden. Het is in het meest fascinerende gedeelte van de film. Tijdens het gesol met het lijk bouwt Dearden door geluidseffecten, beeldcomposi ties en snelle overgangen een bijna tastbare spanning op, die ons deed denken aan de beste produkten van Hitchcock. Trouwens in de gehele film toont Dearden zijn onweerleg bare talenten. Zijn verhaal is logisch opgebouwd, heeft tempo en wordt met verantwoord gebruikte filmische middelen verteld. Bij zo'n vertoon van vakmanschap nemen we dit scenario dan maar voor lief. Heerseres in Atlantis Weinig inhoud LID O Fransen en Italianen hebben de handen ineen geslagen om de (gemoderniseerde) roman van Pierre Benoit, l'Atlantide, te verfil men. Ondanks alle bijna overvloedi ge pracht en praal, waarin de pro- duktie is gehuld, is men er toch niet in geslaagd inhoud te geven aan de mystieke wereld, die „Atlantis" ten slotte is. Er is weinig tempo in de film en de verhaaltrant is evenmin van verblindende kwaliteit. Een drietal Fransen (John, Pierre en Robert), die boven de Sahara vliegt, verdwaalt in een plotseling opkomend noodweer en komt ten slotte door een vreemde „gids", Ta- nal, in het onder bergmassieven ge legen Atlantis terecht. Daar heerst de even mooie als menselijk onmo gelijke koningin, Antinea. Zij raakt verliefd op de brutale Robert, zeer tot ongenoegen van Tamal, die in dit STUDIO „Les Amants" Louis MaMe is zijn derde week inge- het kleine theater Sbeenetraat. Men heeft dus nog ge legenheid kennis te film, die door de filmkeuring jaren lang uit de Nederlandse bioscopen is gehouden. Maar géwijzigde inzich ten en het wegknippen van alle ge deelten, waarin toespellingen den gemaakt op het dochtertje van de labiele wouw (Jeanne Moreau), die haai* gezin in de steek laat, deden de keuring tooh overstag gaan. Zo dat men nu ook hier dit poëtische kunstwerk van Louis Malle kan zien. rijk een zeer voorname positie heeft. Dit leidt tot grote spanningen aan het hof, temeer omdat de Fransen gaame willen terugkeren naar de ge wone wereld. Zij bevinden zich na melijk in een gebied, waar hun land genoten een atoombom tot ontplof fing willen brengen. Antinea weigert echter toestemming te geven. John ontsnapt, maar wordt gepakt en op middeleeuwse wijze om het leven ge bracht. Als de onstuimige Robert daar zijn woede over uit, krijgt hij een plaats in de afschuwelijke goud mijnen. Hij wordt later na vele avonturen zelfs om het leven ge bracht door zijn arme vriend Pierre, die daartoe is aangezet, via een gif tig drankje, door de raadselachtige Antinea. Tenslotte zegeviert bij Ta- mal het gezonde verstand. Hij laat Pierre en zijn geliefde ontsnappen om de ontploffing van de atoombom te verhinderen Reprise LUXOR Bert Haanstra's film „Alleman", die op de Berlinale 1964 met een drietal onderscheidingen werd bekroond, is opnieuw in Leiden. „Alleman" is geen speelfilm; het is echter ook geen documentaire in die zin, dat hij constaterend vaststelt hoe we leven. Wel registreert Haan stra's camera bij fragmenten ons le ven van „vandaag". Soms is het er een loflied op; soms zijn het de iro nie en de humor. De regering voelt echter niets voor het opbouwen van een Europese po litieke organisatie, die tot deze zee beperkt blijft en zij wenst ook de militaire zaken buiten eventueel politiek overleg van de zes te laten, omdat die in de N.A.V.O. thuis be horen. Minister Luns verklaarde dit bij de bespreking van Europese Zaken in een openbare vergadering van de be grotingscommissie van de Tweede Kamer voor Buitenlandse Zaken. Hij voegde er evenwel aan toe, dat hij de vooruitzichten van een hervat ting van het politieke overleg van de zes zeer onzeker acht, gezien de on veranderde houding van Frankrijk ten aanzien van de plaats van Euro pa in de wereld. Opmerkingen De ministeriële verklaring sloot an bij opmerkingen, die woordvoer ders van verschillende fracties over de wenselijkheid van politiek overleg in het kader van de zes hadden ge maakt. Aanvankelijk zei de bewinds man n.a.v. deze opmerkingen, dat de regering „de wenselijkheid onder streept" van de consultatie van de zes, doch toen de KVP-woordvoer- der mr. P. H. Blaisse opheldering over deze terminologie vroeg, trok hij zün verklaring recht in boven gemelde zin. Motie De begrotingscommissie heeft tij dens dit debat met algemene stem men een motie aangenomen, inge diend door de heer Blaisse en een aantal andere afgevaardigden, waar in de regering wordt gesteund in haar voornemen vorige week in Brussel uitgesproken om te stre ven naar versterking en uitbreiding van de bevoegdheden van het Euro pese parlement. De motie verklaart dat by de komende herziening van de financieringsregeling voor het Europese oriëntatie- en garantiefonds voor de landbouw geen sprake kan zijn van vervanging der directe fi nanciële bijdragen der lidstaten door eigen middelen van de gemeenschap, zonder dat een centrale plaats wordt toegekend aan het Europese parle ment. Minister Luns aanvaardde deze motie, die t.z.t. bij de plenaire be handeling van de begroting weer aan de orde zal komen, gaarne als ver sterking van het standpunt der re- gering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5