„Con Amore" zong waardig ,Ein Deutsche» Requiem" van Brahms kunst kaleiöoscoqp -I EEN HOOGGESTEMDE AVOND Meesterlijke zang van Schey in Bach wajang* „DE DICHTER HERMAN GORTER": EXPERIMENTELE EXPOSITIE Weer hoge prijzen op kunstveiling Uitslag en winnaars Sinterklaas-prijsvraag Nieuwe regeling voor uitreiking ganzenborden Opgericht 1 maart 1860 Donderdag 26 november 1964 Achtste blad no. 3142® Dirigent Joh. Pasveer had het zich met zijn Chr. Oratorium- vereniging ,,Con Amore" niet gemakkelijk gemaakt door de uit voering van twee meesterwerken uit de muziekliteratuur, n.l. het uit 1868 daterende ,,Ein Deutsches Requiem" van Joh. Brahms en na de pauze de wonderbaarlijke kantate van Joh. Seb. Bach, ,,Ich will den Kreuzstab gerne tragen", waarin Herman Schey op even wonderbaarlijke wijze de solopartij, het allervoornaamste onder deel, zong. De hoofdschotel voor het koor evenwel lag in Brahms' „Requiem", waarin deze een summum aan innigheid en monumen tale expressie weet te bereiken. Brahms schiep met deze indruk wekkende, doch uiterst moeilijk te zingen compositie, gebaseerd op bij belteksten een dramatische verklan king, in de eerste plaats geboren uit de diepere betekenis van het woord, gepaard gaand aan een gereserveerde plastiek. Brahms schrijft loodzwaar. Het is dan ook voor een koor vóór alles zaak, zorg te dragen voor een transparante stemvoering, opdat de klank niet in een brei versmelt. Welnu: dit is gelukkig in hoofdza ken geslaagd, al verhelen wij ons niet dat dit bijv. in de magistrale fuga „Der gerechten Seelen" slechts ten- dele het geval kon zijn: Brahms maakt het zijn vertolkers hier dan ook wel bitter moeilijk Voor het overige heeft het koor be wonderenswaardig gezongen, zelfs kon de doorzichtigheid bewaard blijven in het grandioze dubbele fugatische ,Herr, du bist würdig", gevolgd door het edel-vertroostende, vredige, slot koor „Selig sind die Toten", welke woorden ook reeds tijdens de diep doorvoelde inzet te beluisteren zijn. Dit verlossende besluit heeft de sombere Brahms dan toch wel aller treffendst weten te vinden en uit te drukken, terwijl het door het koor ontroerend gerealiseerd werd. Naast het reine klanktimbre der sopranen willen wij ditmaal speciaal onze waardering uiten voor de prestaties der tenoren, die zich niet alleen tegenover de andere groepen wisten te handhaven, maar zich zelfs soms met ere en glans onderscheidden. Pasveer had koor en Gelders Or kest, die merendeels in harmonische samenwerking op elkaar waren gestemd, goed in de hand en gaf met groot verantwoordelijkheidsbesef de schat aan muzikale waarden, hier verzameld, een waardige visie op het werk, welke van nauwe verwant schap met Brahms' muzikaal verhe- In Uw eigen tyd - naar Uw eigen smaak thuis zelf Uw haar verzorgen met POLY-Color Kleurshampoo ven wereld sprak. De moeiiyke Inzet ten lieten aan accuratesse weinig of niets te wensen, slechts de dictie kan nog aan duidelijkheid winnen.. Solisten waren de sopraan Annette de la Bije en de bas Herman Schey. De eerste was thans zodanig in con ditie, dat wij het betreurden haar slechts zó kort gehoord te heb ben. Moeiteloos, stralend en met een perfecte adembeheersing heeft zij haar hoogliggende partij gezongen. Het blijft een welhaast ongeloof waardig raadsel dat de bas Herman Schey nauwelijks of niets aan vitali teit heeft ingeboet, noch aan mach tige klanksonoriteit. Doch bovenal is daar zijn doorwrochte muzikaliteit, waardoor elke nuance en elk woord de volle waarde en de diepste beteke nis verkrijgt. Hij blijft een impone rend voorbeeld voor iedere jongere: ólles wat hij doet, komt uit de „hoge school" der volmaakte zang- en voor drachtskunst. Dat bleek temeer in de Bach kan tate „Ich will den Kreuzstab gerne tragen", (van 1731 of 1732) Daarin wordt elke gedachte muzikaal geniaal uitgebeeld en juist daarom is er nau welijks een betere interpreet denk baar dan Schey, die zowel in recita tief als aria elk subtiel détail tot in uiterste precisie doorgrondt en er de fjjnzinnigste illustratie aan verleent. Wat hij bijv. in subliem en luchtig samengaan met obligaathobo en or gel, eminent bespeeld door Simon C. Jansen in het „Endlich, endlich wird mein Joch wieder von mir welchen müssen", presteerde werd tot een hoogtepunt van uitdrukkingsvermo gen. Wij herinneren ons niet deze aria ooit zo intens doorleefd gehoord te hebben. Trouwens: deze van een mystisch verlangen doortrokken kan tate schenkt eigenlijk zulk een bij voortduring boeiende aaneenschake ling van geniale invallen, dat zij tot de belangrijkste van de grote Tho mascantor gerekend mag worden. En onverbeterlijk .meesterzanger" als Herman Schey schenkt er volko en het evenwaardige relief aan. Het koor had hier slechts een kort aandeel. Het wist echter door stjjlzui- verheid, geestelijk begrip en klank- homogeniteit de opgeroepen sfeer vast te houden, wat op zichzelf al compliment inhoudt evenals het Gelders Orkest, dat met oprechte toewijding blijk gaf het een eer te achten Schey te mogen begeleiden. Deze hooggestemde, van diepe ernst vervulde avond oogstte warme dank baarheid. Annette de la Bije is met fraaie bloemen gehuldigd. Met erken telijkheid mogen wij gewagen, dat Pasveer deze avond zware proeven bekwaamheid waardig en kundig heeft afgelegd. Gezien zijn jeugd, ligt ►or ,,Con Amore" met hem aan de top nog veel in het verschiet! H. Was Uw haar thuis zelf met POLY-Color Kleursham poo en zie hoe prachtig Uw haarkleur opgefrist wordt - en hoe de eerste grijze haar tjes hun oorspronkelijke kleur helemaal terugkrij gen. Even gemakkelijk kunt U Uw haar ook een andere, modieuze tint geven. Keus uit 20 nuances, f2.25. Verkrijgbaar bij Uw dro gist of parfumerie-zaak. Haar-Cosmetica PLANTEN MARGARINE ongezouten puur plantaardig licht verteerbaar dus gezond Herdenking verdrag Lentzeburger Theater speelt in Den Haag Ter herdenking van het feit, dat 15 jaar geleden het cultureel verdrag tussen Nederland en Luxemburg werd ondertekend, zullen in Nederland in Luxemburg enkele manifestaties plaatshebben. Op 3 december a.s. zal in „Dilligen- tia" in Den Haag het Luxemburgse toneelgezelschap „Letzeburger Thea ter" optreden met Woyzeck", drama van de Duitse schrijver Georg Biichner (1813—1837), alsmede met een blijspel in één bedrijf van Luxemburgse schrijver Batty Weber (1860—1941) getiteld „En Teschte- ment". De voorstelling vindt plaat; onder auspiciën van de minister var OKenW, mr. Th. H. Bot en van d< Luxemburgse minister van Nationale Opvoeding en Culturele Zaken, P. Grégoire. Voorts zal in Luxemburg op 9 de cember a.s. een optreden van het Ned. Danstheater plaatsvinden in de stads- schouwburg van de stad Luxemburg. Het programma vermeldt: „Madriga- lesco", van Benjamin Harkarvy op muziek van Antonio Vivaldi, „De Maan in de Trapeze" van Hans Manen, muziek van Benjamin Brit ten, „Omnibus" eveneens van Hans van Manen op muziek van Eddie Sauter en Jean Sibelius, en „Car- mlna Burana" van John Butler, muziek van Carl Orff. Gedurende deze 15 jaar hebben over en weer een groot aantal studen ten van het ene land studies en we tenschappelijke onderzoekingen ver richt in het andere land. Voorts vonden kunsttentoonstel lingen en uitwisseling van concerten plaats, terwyl ook deskundigen uit beide landen in het andere land voor drachten hebben gegeven over ver schillende onderwerpen op cultureel gebied. CON AMORE" zong gisteravond in de Stadsge- hoorzaal op waardige wijze Ein Deutsches Requiem" van Johan nes Brahms. (p0to L.D./Hoivast) Sierlijke Engelseg Pendulette vervaardigd uit antiek mat notenhout. Een sieraad in uw huis kamer. Voor sfeervoile uurwerken: magnifiek! Gratis kleurenfolder op aanvraag bij: Mauthe - Nederland Postbus 2140 - Utrecht Premières bij „Nationale Ballet" Dinsdagavond, 8 december wordt In theater Carré een balletvoorstel ling gegeven genaamd „Dans 64" met choreografieën van Rudi van Dantzig en Koert Stuyf. Rudi van Dantzig zal zijn nieuwe ballet „Een Finse auto" ten doop houden op muziek van Peter Schat. Dit ballet werd door Rudi van Dant zig en Peter Schat gecreëerd in op dracht van het gemeentebestuur van Amsterdam. Sonia Gaskell stelt leden van het Nationale Ballet ter beschikking voor de uitvoering van de „Finse auto" en het ballet „Ombres". Koert Stuyf brengt met „The oontemporary dance company" drie premières op muziek van Peter Schat, Berio en Stockhausen, met als soliste o.a. Ellen Edinoff. Prof. dr. G. Stuiveling heeft gister middag ln de hal van het Maagden huls ln Amsterdam de tentoonstel ling „De dichter Herman Gorter, vragen met en zonder antwoord" geopend. Deze expositie ls ter ge legenheid van de 100ste geboortedag van Herman Gorter (26 november) ln opdracht van de afdeling letter kunde van het Instituut voor Neder landse taal en letterkunde der universiteit van Amsterdam, door drs Enno Endt en drs E. Braches gearrangeerd. De heer W. van Wageningen en de firma N. P. Enderberg in Amsterdam zorgden, met medewerking van de foto-afde ling van de Universiteitsbibliotheek, voor de vormgeving. De titel „De dichter Herman Gor ter" bedoelt er de nadruk op te leg gen, dat het onderwerp is „de dich terlijke ontwikkeling van deze groot ste der tachtiger poëten". De expo santen richten zich tot hen die in het werk van Gorter zijn geïnteres seerd en die daardoor meestal ook in staat zijn zich door het werk een beeld te vormen van de mens daar achter. De inrichters zeggen te hebben getracht zich op de achtergrond te houden en de poëzie voor zichzelf te laten spreken. Als zodanig is huns inziens deze Op de eerste dag van de jubileum veiling van het 125 jaar bestaande veilingbedrijf A. Mak N.V. In Dor drecht zjjn hoge prjjzcn betaald voor oude en moderne schilderyen. Voor „Zomerlandschap met molen" en „Waterlandschap met ijsvermaak" van die 19de eeuwer J. J. C. Spohler werd in combinatie f. 7000 betaald. J. H. B. Koekkoek's „Aan de Zuider zee" bracht f. 2350 op en „Spuiwater en Delf toe vaart Rotterdam" van de 20sfce eeuwse schilder J. H. Masten broek verwisselde voor f. 2000 van eigenaar. „Avondstemming" van J. Rosierse ging weg voor f. 1900 en „Avondstemming" van T. Sidney Cooper werd geveild voor f. 1850. Een portret van Yvette Guilbert, toege schreven aan E. Mannet werd ver kocht voor f. 1000. 's Avonds bracht een werk van Rodolphe Bresdin voorstellende „Les t.rois baigneuses" f. 2000 op. Het Rijksprentenkabinet kocht voor f. 200 een werk aan van dezelfde meester genaamd „La chasse aux oiseaux". Een schilderij van Paul Cézanne voorstellende „Les baig- neurs" werd verkocht voor f. 2100 en een ets van James Ensor „La van- geance de hop-frog" voor f. 1300. rozebotteljam van Zwaardemaker is zo NEEMT VAKER ZWAARDEMAKER De Franse auteur Georges Conchon werd geïnterviewd het bekend worden van de be kroning van zijn boek ..De wilde staat" met de ..Prix Goncourt", een der hoogste onderscheidin gen in de litteratuur. De persen draaien: om meer exemplaren te maken van het „Leidse ganzenbord", dat als premie gesteld was op het deel- nemen aan de Sinterklaasprijs vraag van de twee gelijke staf- jes! Wij hadden enige duizenden exemplaren van dit bijzonder aardige spel ln voorraad, en dachten daarmee royaal toe te komen. Maar het aantal inzen dingen is zo groot geworden, dat er nieuwe exemplaren moeten worden bijgedrukt. Wij kunnen ons daardoor niet houden aan de toezegging, dat alle deelne mers op 2 dec. hun ganzenbord zouden kunnen komen afhalen. Bovendien zou die uitreiking op één middag tot chaotische toe standen leiden. Wy hebben derhalve een nieu we regeling voor de uitreiking getroffen, die wü hieronder zul len publiceren. Maar stelt U ge rust: iedere inzender kan er van verzekerd zyn, dat hü desge wenst zyn ganzenbord voor het „heerlyk avondje" in zyn bezit kan hebben. Eerst echter de oplossing en de namen en adressen van de prijswinnaars. Over die oplos sing hoeft eigenlijk nauwelijks iets geschreven te worden: heel Leiden scheen die te weten na enkele dagen. De stafjes num mer 48 en 70 waren geljjk, geen van de andere. Achteraf is gebleken, dat niet een Zwarte Piet maar Sinter klaas zélf de fout heeft gemaakt. Dit ter geruststelling van die mensen, die meenden in het be geleidend verhaal van de puzzel een verkapte vorm van rassen discriminatie te zien. Ja waar achtig, die mensen zijn er óók Enfin, Sinterklaas heeft ons, zijn pappenheimers kennende, per soonlijk er van verwittigd dat hij zelf zo stom was geweest. Hij wijt dit aan zijn ouderdom. We zullen het hem gaarne vergeven. PRIJZEN Nu de namen en adressen van de pryswinnaars EERSTE PRIJS f25,—: J. Klemens, Timorstraat 52 in Leiden. TWEEDE PRIJS f20,— Addie St ikke lorum, Oranje gracht 120, Leiden. DERDE PRIJS f 15,—t B. Schellingerhout, Hogewaard 129, Koudekerk. VIERDE PRIJS flO,— Mej. M. Ouwehand, Boslaan 49, Katwyk. TIEN PRIJZEN VAN f 5,—: Denny Ravensbergen, Hoog landse Kerkgracht 4A; J. J. van der Weyden, Celebesstraat 23, Oegstgeest; Mej. W. Ber gers, Nieuwe Ryn 5, Leiden; A. J. Dekker, Herenstraat 50, Leiden; Charl. Gordyn, Prin ses Wilhehninastraat 31, Lei den; P. Lens, Calandstraat 27, Leiden; H. Teske, Papelaan 90, Voorschoten; Paultje Roden burg, Voorstraat 79, Noord- wijk; Hans Noordsy, Charl. de Bourbonstraat 24, Alphen a. d. Ryn; Dirk de Mooy, Evert- senstraat 6, Rynsburg. Deze pryzen worden de win naars toegezonden, zy kunnen dus niet aan ons bureau worden afgehaald. Wel kunnen de Prijs winnaars evenals alle andere deelnemers aan ons bureau (of elders, zie de opgave hieronder) een ganzenbordspel afhalen. Volgens alfabet Zoals gezegd heeft de stroom inzendingen ons enigszins over vallen, zodat wij een geheel an der schema voor de uitreiking van de ganzenbordspelen moes ten opstellen. De deelnemers uit LEIDEN, LEIDERDORP en OEGST GEEST kunnen hun spel ko men afhalen aan ons bureau, Wittesingel 1 in Leiden, vol gens het volgende rooster, geregeld naar de beginletter van de achternaam: F tot en met K: dinsdag 1 december. L tot en met O woensdag 2 december. Op deze dagen kunnen de spelen in ontvangst worden genomen tussen 8 uur des ochtends en half zes des mid dags. Buiten Leiden De deelnemers in alle andere gemeenten (dus buiten Lelden, Oegstgeest en Leiderdorp) kun nen hun spel afhalen by de plaatselijke agent van het Leidsch Dagblad, waarvan wy de namen en adressen hieronder publiceren, vanaf vrijdag 4 de cember te 4 uur des middags. Deze adressen zijn: AarlanderveenH. Boekhout, J. van Damstraat 5. Abbenes, dorp: J. Feellus, Huig- sloterdijk 324. Alphen: P. Butterman, Hooft- straat 110. Benthuizen: T. Pos, Molenstraat 15. Bodegraven: E. van der Beek, Pr. Beatrixstraat 29. Boskoop: mevrouw de Wit, Tuinstraat 117. Burgerveen: M. Bakker, Gele- vinkstraat, Nieuw-Vennep. Hazerswoude-dorp: D. Kroon, Dorpsstraat 87. Hazerswoude-Rijndijk: zie Kou dekerk. Hlllegom: mevrouw Spreeuw, Kerkstraat 17. Kaagdorp: Verhaar, Pr. Bern- hardlaan 4. Katwijk-Binnen: J. de Winter, Kerkstraat 77. Katwijk-Zee: Duyvenbode, Pr. Beatrixlaan 51. Koudekerk: J. de Kooter, Bea trixstraat 15. Letmuiden: van Bgmond, Heren weg 182. Lisse: W. van de Laan, Kanaal straat 26. Llsserdijk: Eigenbrood, Liaser- dyk 492. Nieuwe-Wetering: de Oude-We tering. Nieuwkoop: M. Jansen, Zuid einde 50. Nieuw-Vennep: J. van Oroenln- gen, Venneperweg 671. Noordwyk-Binnen: Molenkamp, Marjoleinstraat 14. Noordwyk-Zee: van de Berg, Julianastraat 15. Nieuwveen: van Veen, Kooistra- straat 11. Noordwij kerhout r mevr. Welt*, van 't Haafstraat L Oude-Wetering: J. Oouayn, Plantage 26. Rijnsaterwoude: «de Leimui den. Rijnsburg: Ravensbergen, Burg. Hermanstraat 25. Sassenhelm, mevrouw van de Kraan-van Zuylen, Linden- laan 4. Ter Aar: mevrouw Servaas, Oostkanaal 41b. Valkenburg: C. Ouwersloot, Hoofdstraat 86. Voorhout: D. Bol, Romeney- straat 6. Voorschoten: M. Ruytenbeek, Papelaan 182. Waddinxveen: A. de Wit, A. van Solmstraat 1. Warmond, van Winsen, Dek- kersgaard 10. Wassenaar: J. H. M. Brouwer, Schoolstraat 14. Woubrugge: mevrouw van Dorp, Dr. Lothlaan 11. Zoeterwoude: P. van de Krogt, Vlietweg 26. Zwammerdam: van de Hooven, Bruggestraat 15. Tot slot: bedankt voor de grote belangstelling, en veel plezier met het ganzenbord!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 25