KERK ZEGT NEEN TEGEN KERNWAPEN Bij het vijftienjarig bestaan der D.D.R. ERVORMD SYNODAAL GESCHRIFT Kerk cliënt haar leden in keuze politieke partij vrij te laten DE VROUW IN HET AMBT HERVORMD SYNODAAL GESCHRIFT CHRISTENEN HEBBEN SCHULD AAN HUIDIGE WERELDSITUATIE Verklaring werkgevers Meer bescherming belang werknemers DICTATUUR VAN ONFATSOEN BEDREIGT DUITSLAND LL1USCH DAGBLAD WOENSDAG 18 NOVEMBER 1964 an samenwerking met niet-christenen zijn grote voordelen verbonden Aan de mogelijkheid van samenwerking met hen die zich niet- nstenen noemen in het verband van een algemene partij, zijn on kenbaar grote voordelen verbonden. Er zijn ernstige bezwaren te noemen tegen de mogelijkheid dat n zich organiseert in een christelijke politieke partij. Aldus twee constateringen in het gisteren verschenen geschrift Ir politieke verantwoordelijkheid van de kerk", waarin over gingen van de generale synode van de Ned. Herv. Kerk zijn op- iomen. KERK EN STAAT geschrift, uitdrukkelijk geen ierlijk schrijven, werd door de le aanvaard in haar verga g van 18 februari van dit Conclusie van de synode is, \ie kerk haar leden in de keu- mn de partijen en van de poegingen daartoe dient vrij men". Zij zijn en als christe nen als burger mondig. fc zal haar bemoeienis met de Weke partijen niet zover kun- uitstrekken, dat zij ook 'ht positief voor te schrijven, de inhoud van haar pro ma's dient te zijn. Het is een van geestelijk belang, dat de n van de kerk en haar ambts iers zich er steeds meer in nen de verschillende partij- ie van elkander te aanvaar- het geschrift wordt ondermeer «rig ingegaan op deze partij - f. Er wordt gewezen op de mo theid tot samenwerking tónen in algemene politieke Jen. „Sommigen zoeken de grond deze mogelijkheid vooral daar- lat men op deze wijze samen- een gemeenschappelijke deschatting, welke historisch is «ld uit het evangelie", aldus de e. de daaraan verbonden „onmis- ire belangrijke voordelen" wordt gerekend, dat men op deze wijze hrlsten de anderen niet geheel hun vervreemding van het gelie overlaat. kerk dient zich, naar de me- van de synode, wel de ernsti- raag te stellen, of men langs weg trouw kan blijven aan het dat het politieke handelen idanig zijn geestelijke achter- moet vinden in de openba- Ten aanzien van de mogelij k- ot organisatie in een chris- politieke partij wordt in het ft opgemerkt, dat een zo- partij, gelijk ook in andere i van christelijke organisatie, le gelovige mogelijk maakt zijn en publieke bestaan te door- in een milieu, dat harmonieert lijn diepste overtuigingen. Ernstige bezwaren de „ernstige bezwaren", die ten christelijke politieke party rerbonden, worden gerekend de deling van de naam van Chris- oor een slechte politieke prak- de isolering van de kerk van geheel van het volk, de diep- ie opsplitsing van het volk en genstelling tussen het hoge ide- m de verwerkeluking daarvan, lijn evenzovele bezwaren waar de kerk met zorg denkt", aldus ijnodaal geschrift. een toelichting op deze over igen heeft ds. P. G. van den praeses van het moderamen le generale synode van de Ned. CONCILIE-WERK KOMT SCHOT 'an onze correspondent) concilie zitting begon gisteren stemmen over verscheidene Daarbij was van grote be- de stemming over de in ituk III van het schema „De pa" ingelaste amendementen, werd gestemd over de vraag: Ie concilie vaders van oordeel, theologische commissie de "^dementen goed of niet goed Ingelast. Mer kon alleen stem- met de vorm placet of non De uitslag van 2.099 voor en n. Dat er toch wel iets van fining was, bleek uit het feit oen daarna hoofdstuk IV en stuk V, van het zelfde schema, tsp. handelen over de leken en het voor allen geldende geroe- &tin tot heiligheid, er' slechts mstemmers waren voor hoofd- IV en slechts 4 voor hoofdstuk begint nu werkelijk schot in ferk te komen. Men heeft nl. Idellijk daarop een proefstem- gedaan om te zien of de pro- Es over de priesteropleiding, die *d ontvangen worden, reeds lin om er over te stemmen, leek het geval, slechts 41 con vers vonden dat men daar nog mee moes twachten. Men heeft P gestemd over de inleiding en de eerste 12 artikelen van die slties en dat werd alles met wemig stemmen tegen en een kt aantal stemmen onder voor- d aangenomen. ziet er dus naar uit dat za- bij de slotzitting de schema's de kerk, over de oecumene en hien ook over de priesterop kunnen worden afgekondigd. qj) I het de bedoeling is om mor- "o? te stemmen over de Herv. kerk, gistermiddag met nadruk gesteld dat dit geschrift wordt ge kenmerkt door de opvatting dat kerk en staat ten diepste met elkaar ver bonden zijn, omdat zij beiden „in het rijk van God" staan. Naar zijn oordeel is de politiek geen zuiver zakelijke affaire, omdat de mens er mee gemoeid is. Een kerk, die zich op geen enkele wijze met politiek be moeit zou een breuk toebrengen aan de geheelheid van het Koninkrijk Gods. Haar afzijdigheid in politieke zaken zou theologisch betekenen, dat zij overheid en staat, pblitieke par tij en maatschappelijke organisaties buiten het Koningkrijk Gods ziet staan, aldus het synodaal geschrift. Gesteld wordt o.m., dat de vraag niet is, of de kerk een directe poli tieke verantwoordeiykheid heeft, maar in welke vormen zij zich hier van kwijt in haar ambten, in haar leden en in haar ambtelijke verga deringen. Machtsconcentraties In het geschrift wordt voorts in gegaan op het bestaan van meer machtsconcentraties dan alleen die van de politieke partijen. Hierbij wordt gedacht met name aan stands- en beroepsorganisaties. „Het lijkt er soms op, dat zulke functionale een heden en groepen meer de vormge ving van het publieke leven bepa len, op politieke beslissingen vooruit lopend, dan het overleg in en tussen de partijen", aldus" het geschrift. In de overwegingen wordt ach tereenvolgens aandacht geschonken aan de onderwerpen: het Koninkrijk Gods in de veelheid van de bijbelse verkondiging, het Koninkrijk Gods in de geschiedenis, de kerk, de staat en de politieke partij en aan de voorbede, de zielszorg en de pro fetie als politieke verantwoordelijk heid van de kerk. De Nationale Vrouwenraad heeft een adres gezonden aan de generale synode van de Ned. Herv. Kerk. Hierin verzoekt de raad (die 52 vrou wenorganisaties omvat) de synode met klem, de volledige openstelling van het ambt van predikant voor de vrouw nog eens onder ogen te zien. In de brief wordt o.m. gezegd, dat de vrouw nu toch op alle terreinen haar gelijkwaardigheid aan de man wel heeft bewezen en dat openstel ling van het predikanteambt voor haar de positie van de kerk in de huidige geseculariseerde wereld zal versterken. Het onderwerp van „De vrouw in het ambt" was op de vergadering van de raad in Utrecht ter sprake gebracht door mevrouw ds. T. C. C. Scholten- van Iterson die onlangs is beroepen door de hervormde ge meente van Heerde. Zij schetste de motieven pro en contra die door de verschillende kerken, vaak op bij belse gronden, worden gebruikt. In de Ned. Herv. Kerk staat het ambt van ouderling en diaken wel voor vrouwen open, ijiaar voor het beroe pen van een vrouw als predikant wordt slechts in sommige gevallen zoals voor ziekenhuizen, inrichtin gen en in een grote gemeente in Noordholland- dispensatie verleend. Als men de een wel en de ander geen dispensatie geeft, is er geen sprake meer van principe of van een bijbelse motivering, aldus mevrouw Scholben. Dienstweigering De generale synode van de Ned. Herv. Kerk heeft gisteren .Woord en wederwoord'' in de openbaarheid gebracht. Het is een voortzetting van het geschrift over de kernwapenen, dat in 1962 verscheen en waarover in het gehele land discussies ontston den. Ds. F. H. Landsman, secretaris voor algemene zaken van het moderamen van de kerk gaf in Den Haag tijdens een pers conferentie een toelichting op het nieuwe geschrift. VRAAGSTUK HOOGST gezien worden als een herderlijk schrijven. Zulk een herderlijk schrij ven heeft een afgeleid gezag, het is te vergelijken met een preek. Het herderlijk schrijven heeft geen bin dend gezag en het gaat dus niet aan om hem, die de beslissingen van een herderlijk schrijven niet kunnen aanvaarden, terstond te bestempelen als mensen die het belijden van de kerk aantasten. ACTUEEL Sedert het verschUnen van het eerste geschrift over de kernwapenen is er byna geen synodevergadering voorbUgegaan, aldus Ds. Landsman, dat er niet over het probleem van de kernwapenen is gesproken. De synode heeft het nieuwe geschrift uitgegeven omdat ze vond dat ze de kerk noch de maatschappH een dienst zou bewyzen als ze niet ver der over het probleem zou spreken, temeer daar het vraagstuk hoogst actueel bleef en de reacties op het eerste geschrift voornamelijk anti thetisch waren. In het nieuwe geschrift zijn geen nieuwe concrete vraagstukken aan gesneden. Men is daarentegen inge gaan op de meest saillante vragen die na het eerst geschrift zijn op geworpen, tevens die vragen waar door de synode zich in geweten het meest aangesproken voelde. In het vervolggeschrift dat nu is verschenen heeft de synode vastge houden aan wat ze in het eerste ge schrift gezegd heeft. Ze heeft gedaan, aldus ds. Landsman, wat ook kardi naal Alfrink bij het concilie gedaan heeft, namelijk het vragen van een duidelijke veroordeling van het kern wapen. Radicaal „neen' Het vervolggeschrift belicht voor namelijk vier aspecten die in het eerste boekje of niet, of minder breed aan de orde zijn gekomen. In de eerste plaats wordt nu uitvoerig in gegaan op de vraag welk gezag aan het geschrift over de kernwapenen moet worden toegekend. In de twee de plaats geeft het nieuwe geschrift een wat bredere argumentatie voor het radicale „neen" dat de kerk te genover het kernwapen liet horen. Ten derde wordt nu uitvoeriger inge gaan op het onderscheid tussen het aanwezig zyn en het gebruik van kernwapens en in de vierde plaats speelt het begrip „solidariteit" in het „Woord en wederwoord" een grotere rol dan in het eerste geschrift. In „Woord en wederwoord" heeft de synode het gezag van het ge schrift over de kernwapenen aan de orde gesteld. Ze deed dit om ant woord te geven op de bij leden van de hervormde kerk gerezen vraag: „word ik van ontrouw beticht als ik het niet met de synode eens ben?". In „Woord en wederwoord" wordt het verschil uiteengezet tussen een belijdenisgeschrift en een herderlijk schrijven. Een belijdenisgeschrift ont leent zijn gezag als het ware aan de bijbel zelf en het wordt door de loof. Wordt ook daartegen weinig be zwaar geopeerd dan zal ook die ver klaring nog kunnen worden afge kondigd en dan moet men zeggen dat de derde zitting werkeiyk ein digt met een meer dan bevredigend resultaat. Er werd nog een korte discussie gevoerd over de priesteropleiding. Daarna werd het volgende schema- ingeleid, dat over het r.katholiek onderwijs, officieel heet het over de christelijke opvoeding, hetgeen dus 'S inzake de vrijheid van ge- ruimer gebied bestrijkt, handelt. Atoomtijdperk eist ombuigen van denken In de tweede plaats wordt in „Woord en wederwoord" duideiyker dan in het geschrift over de kernwa penen gesteld, dat men er zich nog niet voldoende van bewust is, dat de mensheid door het kunnen vervaar digen van het kernwapen in een ge heel nieuw stadium is gekomen, waardoor alle dingen opnieuw moe ten worden doordacht. Wie niet kan meedoen met het ombuigen van het denken, hoort eigeniyk in dit atoom tijdperk niet thuis. In de samenleving heeft de ont wikkeling van de internationale sa menlevingsvormen en de internatio nale rechtsorde geen gelijke tred ge houden met de ontwikkeling van het technisch kunnen. Het is een concre te taak van christenen en kerken het ontstaan van deze samenlevingsvor men en van deze rechtsorde te be vorderen. In de derde plaats wordt uitvoerig ingegaan op de onderscheiding tus sen aanwezigheid en gebruik van kernwapens. Het radicale „neen" van de synode, zo wordt gezegd, is pri mair gericht tegen het gebruik er van, maar het strekt zich in zoverre ook uit tot hun aanwezigheid als zij in het perspectief moeten worden ge zien van een eventueel gebruik. Samen uitweg vinden Het vierde aspect dat in „Woord en wederwoord" wordt belicht is het be grip van de solidariteit. Met klem wordt betoogd, dat het besef bestaat dat christenen gewone mensen zijn die ook grote schuld hebben aan de situatie waarin de wereld is geko men. Een tweede zijde van die soli dariteit is, dat het besef leeft dat met alle mensen samen getracht moet worden een uitweg te vinden. Schending menselijke waardigheid „Wij hebben de taak ons land en volk te redden van verdorvenheid, om onbevreesd het misbruik van vrijheid, de ontaarding van onze vrouwen, de schending van de men- seiyke waardigheid aan de kaak te stellen en om aan te dringen op verzet tegen de vernietiging van de zielen", aldus de verklaring. De synode zegt verder, dat in de tien geboden voorschriften vastge legd zün die heden ten dage nog geldig zyn en doet op de West- Duitsers een beroep om de voor spoed de baas te biyven. In de laatste hoofdstukken wordt ingegaan op de onderwerpen militai re dienst en dienstweigering. Het zou volstrekt in strijd zijn met de strek king van het synodale geschrift zo wordt gesteld om christenen die in militaire dienst, zijn, hetzij als dienstplichtige, hetzij omdat ze vrij willig voor het militaire beroep heb ben gekozen, te beschouwen als men sen die hun christen-zijn hebben ver zaakt. Het „neen" tegen de kernwapenen wordt voor zover de synode het kan inzien, niet gediend door dienstwei gering, maar het moet gemeengoed worden van overheden en volkeren. NED. HERV. KERK Beroepen te Lunteren (vac. K. d. Pol) R. de Bruin te Ztten-Andelst te Honselersdljk F. Brouwer te Hllle- gom te Diepenveen A. W. J. A. Knorth, vlc. te Velp te Glessenburg (toez.) H. J. Smit te Stellendam. Be dankt voor Winterswijk (vac. dr. W. Bloemendaal) Ph. J. Stoutjesdljk te Hellendoorn voor Papendrecht J. den Hoed te Wijk by Heusden. GEREF. KERKEN Beroepen te Bolsward (2e pred.pl. - In comb, met Schettens) G. v. Halse- ma te Amsterdam te Grijpskerk H. Hazenberg te SurhulsterveenAange nomen naar Almelo (vac. dr. A. Wind) A. IJkema te Putten. Bedankt voor Klazienaveen (vac. Joh. Dijkstra) J. de Jongh te Nes (W.-D.). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Leerdam H. C. v. d. Ent te Mlddelharnls. Bedankt voor Schie dam en voor Urk M. Baan te Zeist. Optreden kerkeraad in strijd met kerkorde (Van onze correspondent). Het optreden van de kerkeraad van de hervormde gemeente te Elburg, dat heeft geleid tot de bekentenis van een van haar voorgangers, zal nader worden onderzocht door de commissie van opzicht van de provinciale kerk vergadering in Gelderland. Daarbij zullen ook de bezwaren (de provin ciale kerkvergadering heeft namelijk geëist, dat de klacht aan haar zou worden doorgestuurd) worden behan deld die de Elburger kerkeraad zou hebben naar aanleiding van het ge drag van deze predikant. Ds. J. J. van der Krift te Ermelo, die lid is van het breedmoderamen en de commis sie voor opzicht in Gelderland van de Ned. Herv. Kerk, heeft verklaard, dat het optreden van de Elburger Prof. dr. A. J. Rasker uit Oegst- geest schrijft ons: Het gebeurt nogal eens, dat iemand tegen je zegt: „ik ben ook in de D.D.R. geweest", en dan blijkt bij soonlijke hulp aan het Oosten, die zij verleenden was, hoe royaal ook, toch maar een geringe deelname in de lasten, die in hoofdzaak op him volksgenoten in het Oosten, een navraag meestal dat dat bezoek zich i kwart van het gehele volk, worden niet verder heeft uitgestrekt dan enkele dagen in Oost-Berlijn. En dan volgen onmiddellijk beschrijvin gen van het verschil in welstands- niveau en in menselijke bewegings vrijheid tussen de beide delen van Duitsland, die natuurlijk in de beide delen van Berlijn bijzonder voelbaar is. Dit niveauverschil heeft aanlei ding gegeven tot een enorme af vloeiing van mensen en van econo mische waarden naar het Westen, waardoor de opbouw van de DDR nog moeilijker en de tegenstelling nog groter werd, totdat de muur in augustus 1961 daar een eind aan maakte. Nu is het ongetwijfeld een koud kunstje, de Bundesrepublik hemel hoog te veiiheffen, omdat het daar zo goed is, en de D.D.R. te misprij zen. Men kan dait ook nog in ruimer verband zetten, door de Amerikanen te loven voor de hulp, die zij aan West-Duitsland hebben gegeven voor de snelle opbouw van de Bundesre publik en de Russen te laken, dat zij tot ongeveer 1956 Oost-Duitsland hebben „leeggeplunderd". Toch is het goed, te overwegen, dat „het goed hebben" niet altijd hetzelfde Is als „gelijk hebben". Men kan het namelijk ook proberen als volgt te zien. Oost-Duitsland heeft, eerst als Russische bezettingszone, later als DDR. gedurende ongeveer tien jaar de hele last van herstelbetalingen en herbouw van het door alle Duitsers samen verwoeste Rusland opgebracht, terwijl West-Duitsland, na de „Wahrungsreform" en later als Bun desrepublik zich snel over een aan Amerikaans voorbeeld georiënteerd welvaartspeil mocht verheugen. De Russen hebben de Duitsers in die tijd op ongeveer hetzelfde niveau laten leven als waarop zij zelf leefden en men kan niet zeggen, dat dat na alles wat in de oorlog had plaatsgevonden onredelijk was, maar het kostte vol gens een schatting, die een West- duitae econoom gemaakt heeft de Oostduitsers een 6000 mark per per soon, dat is dus rond 100 miljard totaal. De Westduitsers ontsprongen afgewenteld. Dit te verzwijgen tegelijk te klagen over de last van deling van him land heeft in de mond en de geest van vele West duitsers een toon van onboetvaardig heid en zelfrechtvaardiging. Een andere toon was gehoord, toen in oktober 1945 in Stuttgart de Raad van de Evangelische Kerken in het toen nog ongedeelde Duitsland bij ge legenheid van het bezoek van dr. Visser "t Hooft uitsprak: „Wij zijn voor dit bezoek te meer dankbaar, omdat wij ons met ons volk niet slechts in een grote gemeenschap van lijden weten, maar ook in een so lidariteit van schuld. Met grote smart zeggen wij: door ons is oneindig veel leed over vele volkeren en landen gebracht". In een niet religieuze vorm heeft de president van de Volkskam- mer der DDR. prof. Johannes Dieck- mann hetzelfde gezegd in het ge denkboek van de DDR. bij haar vijftienjarig bestaan: „Altijd nog staan wij telkens weer verbijsterd voor het ontzettende feit, dat ons aan humanistische tradities zo rijke volk zich in de Hitlertijd tot barbarij en in Hitiers oorlog tot gruwelijke onmenselijkheid heeft laten verlei den". Het geeft een beetje moed en troost, wanneer wij van tijd tot tijd in beide delen van Duitsland zulke woorden horen. Want schulderken ning kan tot verzoening en verzoe ning kan tot vrede leiden. Maar veel vaker horen we klanken van de koude oorlog, aan beide zij den van de grens die Duitsland ver deelt. De hele Oost-West-tegenstel ling die door de wereld gaat met alle spanningen die daarbij behoren, is in de beide Duitslanden, en in de bedde delen van Berlijn nog eens extra, geconcentreerd. Men is daar om in Duitsland wel geneigd te me nen, dat hier de kern van de wereld politiek, de politieke navel van de wereld, ligt. In zekere zin is dat zo, maar men krijgt er alleen een rechte kijk op, wanneer men bedenkt, dat er dan meer zulke navels zijn, en dat volkeren als de Koreanen en de Viet- namezen eenzelfde lot van verdeling, in nog veel ergere vorm, en tegelijk die dans gemakkelijk, maar alle per- veel minder door hun eigen schuld, Het Verbond van Nederlandse Werkgevers en het Centraal Sociaal Werk geversverbond hebben vandaag in een gezameniyke verklaring over de medezeggenschap van de werknemers in de onderneming verklaard, dat zy in overleg willen treden over een mogelyke verdere bescherming van de be langen van de werknemers. Verleden week heeft de f VARA mijn portret met een f tekst uitgezonden, die uitge- f geven iverd voor een door mij j „aan Ulbricht en zijn onder- j danen" gezonden gelukwens ter gelegenheid van het vijl- tienjarig bestaan van de J DDR. De VARA had slecht a gelezen. Het was een verslag j van een interview, begin juli j a gegeven aan een journalist a van „Neues Deutschland", t j waarin mij verzocht werd op t a twee vragen te antwoorden: t l Waarin ziet U de betekenis i l van de DDR? en Hoe waar- t deert U haar streven naar t l een veilige vredesregeling in t i Europa? Mijn antwoord dat dus geen groet aan UI- i i bricht was is door de jour- t i nalist niet zo samengevat als t ik het zelf gedaan zou heb- i ben. Daarom stel ik het op f prijs dat de Redactie van het f 4 „Leidsch Dagblad" mij de ge- f legenheid gaf, mijn mening f met eigen woorden en uitvoe- f riger weer te geven. Zoals ik J het hier geschreven heb, heb ik het overigens zoioel in f West- als in Oost-Duitsland 4 herhaaldelijk openlijk gezegd 1 en geschreven. Zy denken daarbij onder meer aan een verbetering van de werkwijze van de ondernemingsraden, waarbij aan de orde kunnen komen: het vaststellen van een minimumaantal vergaderingen, de toelating van des kundigen, de Instelling van een da gelijks bestuur en de communicatie van de leden van de raad met het personeel van de onderneming. Ver der kan, aldus de verbonden, wor den overwogen om de wettelijke ver plichting tot het Instellen van een ondernemingsraad te verscherpen. De verbonden menen, dat in alge mene zin de bescherming van d< werknemers ligt in: 1. een zo groot mogelijke open heid van de overnemer over het door hem gevoerde beleid. 2. een goed werkend systeem van sociale verzekeringen. te kunnen spelen, ln strijd ls met de kerkorde. Als de kerkeraad bezwaren heeft tegen een predikant, dan moe ten die bezwaren als een schriftelijke klacht worden gezonden aan de pro vinciale commissie voor het opzicht. Daarom noemt ds. Van der Krift het optreden van de Elburgse kerke raad onchristelijk. Hij is van mening dat het college voor dit gedrag moet kerkeraad, die meende eigen rechter worden berispt. In boeken films en sexualiteit De synode van de Evangelisch Kerk van Duitsland heeft de gelovigen ge waarschuwd, dat een nieuwe dictatuur in hun welvarende land de macht dreigt over te nemen: „de dictatuur van het onfatsoen". Deze verklaring, die zijn weerga niet kent, is door de synode uitgegeven op Duitslands officiële dag van gebed en boetedoening. De symptomen van zedelijk ver- i angstaanjagend val in ons openbare en particu liere leven nemen op een angst aanjagende wijze toe, aldus het communiquéloaarin verklaard wordt, dat in boeken en tijd schriften over sex en perversie wordt geschreven „onder het voorwendsel van maatschappelij ke kritiek of voorgewende zede lijke verontwaardiging" „In films worden de meest in tieme zaken in het openbaar ge bracht of zij overtreffen elkaar in het vertonen van wreedheden. Alcohol en sexualiteit ve.woesten talloze huwelijken. Het aantal ge vallen van abortus provocatus is Dikwijls ge noeg worden onze wegen door brute roekeloosheid oorden van verschrik kingen, in het bijzonder op de zon dagen". aldus het communiqué. De synode richt zich in het by- zonder tot haar lidmaten in de Bondsrepubliek. Pamfletten met de tekst van het communiqué zullen in kerkdiensten verspreid worden. „Wij christenen, onze gemeenten en kerken zyn diep beschaamd om dat deze feiten onthullen, dat onze boodschap en ons onderricht geen effect sorteren". „Wy lopen het gevaar onder de dictatuur van het onfatsoen te komen". 4. de bereidheid van de werkne mer om een optimale arbeidspresta tie te leveren. 5. de bevordering van de eman cipatie, waarvan de betrokkenen be ter voor hun eigen belangen kun nen opkomen. 6. een vakbeweging, die de advo caat van de werknemers kan zijn, met een open oog voor de noodzaak de werkgelegenheid ln stand te hou den. De verbonden menen, dat ln ons land een behoorlijk arsenaal van mo gelijkheden ter bescherming van de belangen van de werknemers ter be schikking staat. Een uitgebreid ap paraat van communicatiemiddelen (pers, radio en televisie) brengt in ons dicht bevolkte land een kenne- Ujk onredelijk handelen van onder nemerskant met welhaast onfeilba re zekerheid aan het licht. De wer king van de publieke opinie doet de rest. Secretaris van Stellendam weer gearresteerd De Rijksrecherche heeft voor de tweede m&al de gemeentesecretaris van Stellendam aangehouden, in ver band met grondspeculaties in zijn gemeente. De man wordt thans om. verdacht van valsheid in geschrifte! Hij zal vrydag voor de officier van Justitie in Rotterdam, mr. I. H. van 'i Roemer, worden geleid. Half september van dit Jaar werd de gemeentesecretaris, samen met een 62-jarige redacteur van een streekblad in Mlddelharnls, voor de eerste maal gearresteerd. De streek bladredacteur zou gronden, die hy had opgekocht en waarvoor de ge meentesecretaris de te optimistische aanbeveling had verstrekt, dat deze voor recreatiegebied en bouwgrond bestemd zouden zyn, met grote winsten hebben verkocht. Na de verkoop bleek echter dat de uit eindelijke bestemming van de gron den zuiver agrarisch was. Het bedrag dat de gemeentesecretaris voor de grond toucheerde zou het viervou dige hebben bedragen van de wer kelijke waarde. ondergaan. De consequentie hiervan is, dat een bijdrage van de Duitsers tot de vrede in de wereld niet in het stellen van maximale eisen van eigen belang en eigen aanspraken kan be staan, maar veeleer in een beschei den vragen naar het offer, dat zijzelf tot verzoening en ontspanning onder de volkeren zouden kunnen brengen. Dan zullen zij ook zien dat de zo gewenste hereniging alleen kan plaats vinden over de omweg van ontspanning, tot welke de Duitsers een wezenlijke bijdrage zouden kun nen brengen. De omgekeerde volg orde: eerst hereniging en dan ont spanning belooft geen resultaat. Zij heeft in de ogen en oren van Duits lands naburen teveel met de geest van de koude oorlog te maken. En het streven naar medezeggenschap over kernwapenen door middel van de multilaterale a toornvloot (West- Duitsland zal volgens de laagste op gave 32% betalen en ls ook wel be reid hoger te gaan, maar eist dan ook in dezelfde verhouding aandeel aan de besluitvorming), gepaard met een Nofcstandgezetzgebung, die in de cember wel zal worden aangenomen en die griezelig veel op een Duits- perfectionistische oorlogsvoorberei ding („für den Emstfall", „für den Verteldigungsfall") gelijkt, is niet in staat die naburen gerust te stellen. Een bereidheid duidelijke stappen tot ontwapening te doen zou voor de rust in de wereld bevorder lij ker zijn. Van de kant van de DDR. zijn daartoe herhaaldelijk voorstellen aan de re gering der Bundesrepublik gedaan, zonder enige reactie. Nu weten we allemaal wel, dat men in het Westen de DDR., niet vertrouwt en dat men haar zelfs niet erkent, maar het ls goed, ook dit eens in wijder verband te zien. De oostelijke buren van Duitsland denken daar anders over. zy gunnen de hereniging wel, maar zijn daarvoor niet bijzonder geïnte resseerd, wanneer dat tot opheffing van de rust die de existentie van de DDR. hun nu geeft zou leiden. ,De DDR. is de eerste Duitse staat die geen .Drang nach Osten" heeft, zegt de Poolse Lutherse bisschop Wantula en drukt daarmee uit, wat in zijn hele volk leeft. En de Polen zyn zioh wel bewust ,dat, wanneer Duitsland de oorlog gewonnen had, er nu geen ln tweeën gedeeld Polen, maar hele maal geen Polen meer zou zyn. Dat een .Drang nach Osten" in de Bun desrepublik niet bestaat (niet als re- geringspolitiek weliswaar, maar als een tendens die tot in de hoogste kringen getolereerd en soms zelf be vorderd wordt) kan men echter niet zeggen. Op het Duitse volk rust in deze tijd een enorme verantwoordelijkheid. Het zou tot het heil der wereld, zelfs tot het voortbestaan van de mensheid, een grote bijdrage kunnen geven, als het op zijn eigen terrein de geest van de koude oorlog zou uitbannen; als het inplaats van oefenveld van koude oorlog een oefenveld van vreedzame coëxistentie zou willen zijn. Dat is de historische kans, die dit volk gegeven is door de Heer der geschiedenis. Het grijpen van kans zou met name kunnen be staan in de bereidheid van de Bun- >lik, de existentie van de DD.R. althans factisch te erkennen de moeilijke weg van toenadering en samenwerking op velerlei gebied te gaan. Samen een vredesverdrag te sluiten met de landen, met welke het gehele Duitse volk in oorlog ge weest is, en de lasten die zulk een vredesverdrag inhoudt met een ze kere boetvaardigheid samen te dra gen, zou zowel een bijdrage tot de onderlinge broederschap en echte lotsverbondenheid van alle Duitsers als een bijdrage tot herstel van rust in de wereld zyn. En het zou ook een realistische, zy het lange, weg tot de zo vurig begeerde hereniging zyn. Alle andere wegen zyn echter illusies. Ook herstel van menselijke verhoudingen en vermeerderde bewe- gingsvryheid en reismogelijkheden voor de Oostduitsers zouden daardoor als een extra geschenk in de schoot vallen. De onzin, dat men medelijden heeft met de „achter de muur" op gesloten Oostduitsers en tegelijk door de niet-erkenning van de DDR. en haar paspoorten aan die Oostduit sers het reizen naar het Westen be lemmert. zoals herhaaldelijk, ook vanwege Nederland, gebeurt, kan dan een eind hebben. En de muur, die niet de oorzaak maar het gevolg is van de koude oorlog zal dan als van zelf verdwijnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 7