HARI: MATA EEN ONDERGRONDSE TRAM IN STUTTGARTS CENTRUM Eenheid en waarheid GEEN Dl USE SPIONNE GEEN „ECHTE" DANSERES... Tweemaal vergissing van de tijdgenoten OPLOSSING VAN VERKEERSPROBLEMEN Pagina 1 Zaterdag 17 oktober 1964 (Van onze correspondent te Rome) Over Mata Hari die o.a. vier jaar van 1892—1895 in jiden waar zij leerlinge was van de „Kweekschool voor be- 4?aarschoolonderwijzeressen aan het Rapenburg dachten wij alles i weten. Er zijn over haar een oneindig aantal boeken versche len. En het beeld, dat men zich doorgaans van haar maakt, is vrij impel: een beeldschone vrouw, geboren in Leeuwarden, die zich itgeeft voor „Indisch", in nachtlokalen optreedt als danseres met yulpse", Indische dansen, voor en tijdens de eerste wereldoorlog contact kwam met heel wat Franse en geallieerde officieren, die haar tegenwoordigheid onvoorzichtige dingen zeiden, niet we- nde, dat ,Mata Hari' een sluwe spionne was in dienst der Duit- B is. Maar tenslotte werd zij door de handige Franse contra- lionage op heterdaad betrapt en eindigde haar leven voor het 1 lecutie-peleton. MATA HARI den gelegd op haar bontmantels, vond zy, dat zy dit wel als een vergoeding kon beschouwen. Er werd haar ook een nummer gege ven om te corresponderen met Ber lijn. Maar het flesje onzichtbare inkt gooide zij onmiddellijk in het afvoerkanaal Later terug in Pa rijs wilde zij weer naar Holland en ging, daar ze natuurlijk niet door het front kon reizen, met een Spaans schip. Dit werd door de En gelsen aangehouden en zij werd als verdacht persoon van boord ge haald en teruggestuurd naar Span je. Daar zij absoluut naar Den Haag wilde, bleef haar toen alleen de weg over Frankrijk, Zwitserland Duitsland!. Daartoe had zij 'n Duits- visum nodig. Om dat te krijgen stelde zij zich in Madrid onder „haar nummer" in verbinding met de Duitse militaire attaché, ver telde de man (op wie zij overigens dadelijk verliefd werd: uniformen waren voor haar onweerstaanbaar) een paar onbenulligheden, b.v. dat de koning van Griekenland beslist pro-Duits was, wat iedereen wel wist en kreeg toezegging, dat zij in Bern het visum zou krijgen. Van diezelfde Duitser wist zü voor de Fransen zeer belangrijke militaire berichten los te krügen, die zü ook in Parüs prompt aan Ladoux, chef van de Geheime Dienst, meedeelde. Maar Ladoux vertrouwde haar niet meer. Hy had bovendien van zijn Engelse collega een soort be risping gekregen, omdat hy zich van die vrouw bediende, tegen wie de Engelsen hem hadden gewaar schuwd. Waagenaar maakt volko men dtddelük, dat zy spioneerde, weinig en gedurende zeer korte fljd in Franse dienst en de Duitsers alleen bedroog. Foto onder: Zo zal binnen twee jaar een van de drukste pleinen in de binnenstad van Stuttgart er uitzien. Hier zal de eerste Westduitse ondergrondse tram rijden. Boven: Kosten noch moeite worden gespaard bij de bouw van de onderaardse stopplaatsen. hagenaars „De moord op Mata Hari Thans verscheen er een boek in Waagenaars „De moord op Ida Hari", waarin aan de ui van talrijke documenten rdt bewezen, dat van die ngbare voorstelling ongeveer i tlt waar is en dat Mata Hari B heel wat interessanter fi- iiris dan men zich had voor- Iteld. Het boek is op 15 okto- r ie „verjaardag" van Mata rts dood, uitgekomen in Am- dam, Londen en in Duits- i. De Franse vertaling zal f een kleine vertraging het jj it zien. 3? He is de schrijver van dit boek hoe komt hü aan zijn belang eend en volkomen nieuw ma- - Bal? 8am Waagenaar is van iprong Nederlander, maar werd 8 i Jaren geleden Amerikaan. Hij 4 en fotograaf-journalist, die met de boeken, vooral met zijn foto- k „Vrouwen van Rome", later ügd door „Vrouwen van Israël" eendacht heeft getrokken. HU nt sedert verscheidene jaren in ne, waar hy „PIx ine." verte- iroordigt. a 1930/35 was Waagenaar de re- nechef, we zouden nu spreken tde „public relations-man" van t Iro-Goldwyn Mayer in Parijs, die tyd werd er een film ge- ikt over Mata Hari. Natuuriyk het niet meer dan het gewone iywoodprodukt, waarbij de his- Khe waarheid byzaak is. j wr Waagenaar meende, dat 1 om voor zyn reclame gege- s te verkrygen over Mata Hari, best zou doen eens naar Ne land te gaan, waar hy dacht wel het een en ander over haar linden zou zyn en waar zeker weel mensen moesten leven, die r gekend hadden. Weinig kon vermoeden, dat hy zo ontzet- d veel zou vinden en dat het triaal zo belangryk zou biy- w Hy heeft er dan ook wyseiyk fa de filmpropaganda maar een L beiden deel van gebruikt en 5 de rest ter zyde tot hy tyd *"11 vinden het materiaal verder tel te vullen en van de merk- jj idige vrouw, die Mata Hari k te zyn geweest, meer studie rlaken. 11 heeft daar 32 jaar mee ge- t1* 't 1 ij dienstmeisje 'Anna Lientjes »k verwacht vond hy in Ne- ffid nog heel wat mensen, die hadden gekend, o.a. de be- t schilder van Mondaine retten, Piet van der Hem, die portret van haar heeft ge- 1 Berd, dat nu eigendom is van - leer Waagenaar. i a van haar vele vroegere ken- I b, verwees Waagenaar naar mond: „daar moet haar vroe- dienstmeisje nog wonen". Dat te kloppen. Het was een toen rig vrouwtje, Anna Lientjes, buitengewoon verknocht was laar vroegere meesteres, Mar- ia Geertruida Zelle. want dat le echte naam van de danse- Juffrouw Lientjes was in de r, die voorafging aan het be- v van Waagenaar erg ziek ge en had toen, naar hy zei van mevrouw verbrand zo- iet niet in verkeerde handen omen". Maar toen Waagenaar ele middag met haar had zit- iraten en bUjkbaar haar ver- 1 en had gewonnen, bleek het, 11 toch niet „alles" had ver- t Heel omzichtig, als een ire schat, haalde zy twee in leer gebonden boeken te Jhijn, goud op snee, de plak ta van Mata Hari en ook nog I heel byzondere brieven, o.a. 4e componist Massenet, die zy bewaard en die zy nu aan fenaar toevertrouwde. Voor ons is alles wat met de dans als kunstuiting samenhangt van byzondere betekenis en dus hebben wy het niet weinig op prys gesteld, by Waagenaar thuis naar hartelust in die plakboeken, waar zyn boek ten dele op terug gaat, te kunnen bladeren. Wat blykt? Dat Mata Hari, al zou zy in onze tyd als danseres stellig niet „au serieux" worden genomen (maar geldt datzelfde niet voor b.v. Loie Fuller en enkele andere „groten" uit die tyd?) eigenlyk de grootste en zeker de meest bekende danse res is, die Nederland ooit heeft voortgebracht, Polly de Heus-Cun- ninghamme eventueel uitgesloten. In het begin was haar dansen niet meer dan een imitatie van Javaanse dansen, maar een ver maard oriëntalist als prof. Guimet (oprichter in Parüs van het „mu- see Guimet" voor Oosterse kunst) biykt zo weinig van de danstaal der Oosterse volkeren te hebben ge weten, dat hü haar aankondigde als een „Indische danseres", dus uit India. Eerlijk gezegd Rjkt ons dat bijna onmogelijk, hoewel men in die tüd veel minder reisde dan te genwoordig en er zelfs in Parys geen of nauwelijks gelegenheid be stond om echte Indische of Ja vaanse dansen te zien. Maar de naam „Mata Hari" Maleis was en niet Hindi of Tamil, zal hü toch wel geweten hebben! Het lijkt ons daarom waarschijnlijker, dat hü haar tot „Indisch" promoveerde, omdat „Javaans" voor Parüzenaars een wel héél vaag begrip was. Zij nam het niet zo nauiv Mata Hari zelf nam het niet zo nauw, wat de naam van haar dan sen betrof. Zü heeft overal in Eu ropa gedanst en heus niet in. nacht lokalen, maar in theaters van naam. Wilde men. dat het „In disch" was, dan vond zy dit best. Vroeg iemand haar, of zy uit Bor neo kwam en haar dansen van dat eiland stamden, dan antwoordde zy zonder meer „zeker, het zyn de dansen van heel wilde stammen uit het binnenland. Ik ben daar - geboren" en zy fantaseerde er lus tig op los. In het ene krantearbi- kei vertelt zy, dat haar wieg in India heeft gestaan „In Madoera" Myn vader was daar gouverneur, mijn grootvader, een officier had' 'n Indiase adellijk» dame getrouwd. Myn vader was ook officier en zelf ben ik ook weer met een offi cier getrouwd, maar dat werd een mislukking". Alleen de laatste woor den, haar huwelyk met de officier van het Nederlands-Indische leger Mac. Leod, klopte. Een paar weken later heette zij geboren in Wies- baden. zy had geen voorkeur. Maar wel trachtte zü ook van de techniek van de klassieke dans altijd iets onder de knie te krü gen en toen Diaghilew in Parüs verscheen, probeerde zü opgeno men te worden bü de „Ballets Rus- ses'". Maar juist de Russen wis ten iets te veel van klassieke dans af om er in te lopen. De theater- directies In West-Europa en ook de toenmalige critici aanvaardden baar wel degelyk ook als „klassie ke" danseres. Zij heeft gedanst in de Opera in Monte Carlo tot grote voldoening van de vermaarde di recteur Ginsbourg. En zü is de enige Nederlandse danseres tot nn toe, die ooit de „gewüde plan ken" van de „Scala" in Milaan be trad. En niet zo maar als iets bijkom stigs. Neen, zy trad op als eerste danseres by de opening van het seizoen in november 1911. Wie weet, wat „opening van het seizoen" in Milaan zeggen wil, begrypt zonder meer, dat zy als een ster van de eerste grootte werd beschouwd. Het ballet dat zy danste was „Bac chus en Gambrinus" en zü was daarin „Venus". Maar ook in „Ar- mida" van Gluck danste zy in de Scala. En het gaat nog verder, wy zagen een blodzyde van „Vogue" met afbeeldingen van beroemde danseressen: Taglioni, Cerroto, Fanny Elsler, Anna Pawlowa, Isa dora Duncan en Mata Hari, als volkomen gelijkwaardige. Men was beslist niet kritisch im die dagen en zeker niet in Parys en wanneer het om een by zonder knappe en niet al te preutse dame ging maar goed, zy danste dan toch maar in de „Scala" tezamen met de wereldvermaarde Zambelli en met Olga Preobrajenskaja, van wie zy opmerkt, „heel wat te hebben ge leerd". „Spionage" pijnlijk geval En de spionage? „Dat is een pyn- ïyk geval". Het biykt en Waage naar publiceert de documenten, dat de Fransen een vrouw hebben „ver moord", die als spionne juist in hun dienst stond!. Het moet gezegd, zy deed het wel erg onhandig en daar het haar fysiek vrywel onmo- geiyk was de waarheid te spreken, probeerde zy met een netwerk van leugens bepaalde verdachte zaken goed te praten. En intelligent was zü beslist niet. Dus stellig niet op gewassen tegen de geheime dienst, zy had in Den Haag een aanbod gekregen om voor de Duitsers te spioneren en ging daarop in, omdat haar een flink bedrag werd voorge schoten. Daar de Duitsers by het uitbreken van de oorlog beslag had- Als eerste Westduitse stad heeft Stuttgart besloten een verkeerssysteem in te voeren, dat aan alle eisen van de hui dige tijd en ook van de toekomst zal voldoen. Het voornaamste punt is, dat de tram onder gronds zal rijden. De reusach tige bouwputten midden in het centrum van de stad zijn reeds veelbezochte studieobjecten voor binnen- en buitenlandse des kundigen geworden. Alle grote steden staan namelijk voor het zelfde probleem: zij moeten de verkeersstroom verwerken, die vooral 's ochtends en 's avonds een bijna niet meer te ontwar ren verkeerskluwen veroorzaakt. Voordat het stadsbestuur besloot dit miljoenenproject aan te pakken werd een zeer nauwkeurig onder soek naar de doelmatigheid en de rentabiliteit van een metro en een ondergrondse tram ingesteld, een onderzoek diat ondubbelzinnig in het voordeel van de ondergrondse tram uitviel. Dat het verkeer van de grote steden zich in de toekomst voor een groot deel ondier de grond zal moeten afspelen, in een opvat ting welke onderschreven wordt door alle erkende deskundigen uit de westelijke landen. Voor de ste den met een inwonertal van een half tot één miljoen heeft Stuttgart pionierswerk verricht. Gebleken is namelijk, dat de ondergrondse tram voor steden van deze grootte de voorkeur verdient. Het aanwezige wagenpark en alle bedrijfsinrichtm- gen kunnen namely k verder ge bruikt worden en die tram kan ge woon biyven rijden terwyi men met de aanleg van nieuwe trajecten be zig is. De totale" kosten van het project in Stuttgart worden begroot op 375 miljoen mark, een bedrag waarover deze stad niet kan beschikken. Daarom zal de tram in de binnen stad van Stuttgart in twaalf etap pes onder de grond worden ge bracht, in de buiteniwytoen krijgt de tram een eigen spoorbaan. Men is begonnen met het moei- lykste deel: een kruising van drie verdiepingen. Binnen twee jaar zul len hier de eerste trams kunnen rij den. Op het Charlottenplein (zie modelfoto) passeren dagelijks meer dan 70.000 motorvoertuigen. Hier kruisen twee veel bereden autowe gen elkaar: wat lag dus meer voor de hand dan ook de auto's onder de grond te laten ryden. De Zwaben, die het algemeen als voorzichtig en spaarzaam bekend staan, hebben met dit project bewezen, dat zy zeer vooruitstrevend denken nu het er om gaat een moellük stedelijk pro bleem op te lossen. Vele buibenkerkeMjken stoten zich aan de verdeeldheid der kerken. Hoe is het mo- geiyk, dat, als er één Vader in de hemelen is, er zoveel ver schillende kerken zyn, die allen zeggen Hem te dienen, maar on derling elkaar bestrijden of ten minste niet met elkaar samen werken. Hoe is dit te rijmen met Gods liefde? Gelukkig zyn er tegenwoordig al wel gesprekken gaande tussen de verschillende christelyke kerkgenootschappen, er is ook gemeenschappeiy k werk denk aan de kerkbouwactie, waarin 9 kerken samengaan. Maar wat dan weer te denken van uitingen binnen de kerken waarin gewaarschuwd wordt te gen samengaan en eenheid uit naam der Waarheid? Welke waarheid? De waarheid van de bybel. Maar alle christelijke kerken beroepen zich toch pp de bybel? Nu kan de waarheid van de éne kerk ingaan tegen die van de andere kerk, terwyi zy beiden Christus dienen? Zouden die waarheden werke- ïyk zo tegen elkaar ingaan, als de belijders van die waarheden zelf beweren. Ik moet in dit verband denken aan een Oosterse parabel, die deze situatie heel goed uitbeeldt. Vier geblinddoekte mannen worden vanuit verschillende richtingen naar een olifant ge leid. Deze moeben zy om beur ten betasten en daarna naar waarheid getuigen wat ze heb ben waargenomen. De eerste man heeft de slurf van het dier te paikken. Na grondig onderzoek beweert hy met stelligheid: „Dit is een lan ge holle buis". De tweede komt van de tegenovergestelde kant en krijgt de staart van het dier in handen. Hy begint eveneens een zeer gewetensvol onderzoek. „Hoe komt gy er by, zegt hy, WOORD VAN BEZINNING „een holle buis? Het is een lange massieve stok met een pluim er onder aan". De derde, die van links komt, staat voor de enorme zij kant van het beest. Hy verklaart de beide anderen voor gek. „Gy met uw nauwgezette beschrij vingen, alsof dit machtige te be grenzen zou rijn. Het is een groot ommeteiyk gebied", zei hy, als strijkende over de flank van de olifant. Tenslotte maakt een vierde, van rechts komend, een ontmoeting met een poot van het beest. Hy beweert „ofschoon gij allen wel iets van de waar heid getast hebt, zy t gy er toch naast, het is wel lang en rond en machtig, maar het is een ge- geweldige ruif". Wat dunkt u? Hebben niet al le vier een waarheid ontdekt? Maar hebben ze ook niet alle vier onwaarheid gesproken, waar ze elkaar gingen bestrijden in plaats van naar elkaar te luis teren en zich open te stellen voor de waarheid van de ander? Zouden ze, indien ze dit wel ge daan hadden, niet dichter by de Waarheid gekomen zyn? In de bybel wordt gesproken over de véélkleurige wysheid Gods. Wat is de mens, dat hy deze zou kunnen bevatten met zyn verstand? Moeben we het dan maar opgeven naar waar heid te zoeken? Vinden we bocih altijd maar een stukje van de waarheid? In de parabel waren het geblinddoekte mannen. Van nature rijn wy dit allen, be paald door de „richting", van waar wy komen. Is het moge lijk, dat mensen met open ogen door het leven gaan? Dat zy open ogen krijgen voor de stuk jes waarheid van anderen? Ik geloof, dat mensen er rijp voor kunnen worden. Ik geloof, dat het geheim van de waarheid juist opengaat in gemeenschap. Waar twee of drie in my n naam verenigd zyn? ben Ik in hun midden", zegt Hij, die de weg, d« waarheid en het leven Is. Eenheid is meer dan een op telsom van stukjes feitelyke waarheid, zoals de gehele olifant meer is dan kop, iyf, staart en poten. Eenheid en waarheid ho ren tezamen. Want juist in het samengaan van mensen en me ningen komen die krachten vrij. die de delen tot één geheel kun nen omsmeden, als by een schei kundig proces. Zeker zal er by zo'n proces warmteontwikkeling en een sterk bruisen ontstaan. Bet vuur, ontsprongen aan de botsingen der geesten, kan door de liefde gelouterd,, herschep pend en vernieuwend optreden. Dit geldt voor de samenleving der kerken, waar de waarheden der verschillende kericen door de Heilige Geest, tot de veelkleu rige wysheid Gods kan worden omgesmeed. Dit geldt evenzeer voor het samengaan van men sen, bevolkingsgroepen, volkeren. Er is pas sprake van werkeiyke eenheid en vrijheid, waar alle hun aandeel van waarheid heb ben ingebracht. M. J. WAGENVOORDE, Ned. Herv. Predikant. Voorganger Vrijzinnig Her vormden Leiden en Oegst- geest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 7