roxy
kunst
kAleiöoscQQP
De jonge Nederlandse
moeten zeker een kans
zangers
krijgen
RUDI BIERMAN EXPOSEERT
BEWOGEN AQUARELLEN
zacht
en zuiver
ja graag!
Ik wil Amsterdam n
prestige-opera geven
Behans „De man van
morgen:" middelmatig
EIGENLIJK EEN VERLOREN AVOND
3 Opgericht 1 maart 1860
Donderdag 8 oktober 1964
Derde blad no. 31384
Expositie bij Heuff
Natuurlijke plastieken van
beeldhouwer Wicher Meursing
au Bij Kunsthandel Heuff aan de Hof laan 7 te Wassenaar kan men
el voor interessante tentoonstellingen meestal wel goed terecht.
M Zo exposeren daar thans tot en met 15 oktober de aquarel-
|ba Hst Rudi Bierman en de beeldhouwer Wicher Meursing.
'8' Beide kunstenaars bezitten een gerenommeerde reputatie: hun
rsp vele tentonostellingen in binnen- en buiteland trokken grote be-
dtj langstelling.
man in zijn rijk picturaal palet met
opvallende spontaneïteit hanteert,
met daarnaast is er toch ook een
verstilde toets, wanneer het een zee
gezicht betreft.
De thans 45-jarige Bierman, die
zijn opleiding, behalve bij Kokosch-
ka, aanvankelijk ook o.a. genoot op
de Rijks Academie voor Beeldende
Kunsten in Amsterdam, is ongetwij
feld gegrepen door de wildheid van
de natuur en hij weet daar op sug
gestieve wijze
lenen.
b Aan Rudi Biermans werk is zeker
af te lezen, dat hij een leerling van
d de beroemde Kokoschka is geweest:
l sji bet is expressionistisch, bewogen,
lefS dramatisch, van driftige vaart en
van een sterk subjectieve visie, ge
tuigend van hartstocht, vervuld. Men
net dit alles in zijn stemmingsvolle
i es impressies uit de Provence, Rretagne,
LefS Zuid-Frankrijk, Corsica en Ierland
°SC' (ook vele in portefeuille) en men
d komt onder de indruk van de in-
sn{ dringende kracht van deze in felle
i «j kleuren gehouden gezichten op land
ioet> zee' waarin onherbergzame,
woeste karakter veelvuldig domi-
d Beert.
l sr# Paars, rood, blauw en groen zijn
J a In hoofdzaak de kleuren, welke Bier-
jBERT BRUGMAN
1 kreeg
J onderscheiding
f3 Bert Brugman heeft gisteravond
Lei in de Singerconcertzaal in Laren
(N.-H.) afscheid genomen van het
19 door hem opgerichte Nederlands
:r^ Marionettentheater.
1 Hij bracht samen met zijn vrouw
het zangspel „Bastien en Bastienne"
"J van Mozart, waarmee hij in 1923 in
een voorstelling op de zolder van zijn
vaders huis aan de Keizersgracht in
Amsterdam debuteerde. De nu 68-
Jarige Bert Brugman en zijn vrouw
BrugmanFrowijn werden na dit
o spel op grootse wijze door het publiek
'J gehuldigd.
Vier zoons van het artistieke echt-
paar zullen het Nederlandse Mario-
aii nettentheater voortzetten.
Tijdens de huldiging deelde burge-
meester mr. M. Tydeman van Blari-
cum, de woonplaats van de heer
rei Brugman, de afscheidnemende pop-
usj penspeler mee dat hij is benoemd
*l tot Ridder in de Orde van Dranje-
•ttj Nassau. De burgemeester reikte de
heer Brugman de versierselen bij
i5- deze onderscheiding uit.
Herriemakers op
Britse politieke
vergaderingen
>,ïk denk, dat de socialisten het wel
*eer moeilijk hebben als zij mensen
huren om te beletten, dat het publiek
i kennisneemt van het conservaMeve
standpunt", aldus verklaarde de
Britse premier Sir Alec Douglas
Home In Leeds, nadat zRn redevoe
ringen tot tweemaal toe door ge
schreeuw van herrieschoppers in de
saai onverstaanbaar waren gemaakt.
In York werd zijn rede van tien mi
nuten onderbroken door geroep als
..onzin" en „ga naar huis". Douglas
Home sprak over de successen van de
conservatieven in de afgelopen der
tien jaar. En ook in Leeds werd hij
ernstig gehinderd door gejoel van
tegenstanders, waarin zich het ge
juich van zijn volgelingen mengde.
De socialisten (Labour) nebben niet
onmiddellijk gereageerd op de be
schuldiging, dat zR herriemakers hu
ren. Maar Wilson de aanvoerder van
Labour, die met hetzelfde probleem
kampt, heeft wel in het openbaar
verklaard, dat hR de activiteiten van
herriemakers van beide partijen ern-
•tig betreurt.
Voorts treffen de plastieken, waar
mee Wicher Meursing de beschouwer
in kennis brengt.
ZR tonen o.a. zijn voorkeur aan
voor vliegende vogels, die hR ook op
RUDIE BIERMAN:
Ge zicht op Lescoline in
Bretagne".
diverse reliefs, in uiteenlopende mo
tieven, heeft uitgebeeld. Maar daar
naast moet U eens goed opletten, hoe
hR ook de menselijke realiteit tot in
de kern weet te vatten, bijv. in die
„Drie vrouwenfiguurtjes op een
bank": men ziét ze als 't ware met
elkaar praten, „roddelen" zo ge
wilt
Dan is
brons, een
steen), een
„kogelstoter" ln
„moeder met kind" (in
„naakt" of een „liggende
vrouw": zij allen zijn gehouden in
een opmerkelijke natuurlijkheid, zon
der dat daarin blijk gegeven wordt
van een of ander extravagant- „isme
Die natuurlijkheid is een van de
voornaamste facetten van de kleine,
sprekende scheppingen van Meur
sing, met wiens ontwerp voor een
helaas onuitgevoerd gebleven bevrij
dingsmonument men op deze expo
sitie ook kan kennis maken.
Er valt voor menigeen, die zich
daartoe aangetrokken voelt, veel te
waarderen in de beeldjes van deze
nu 36-jarige kunstenaar, die zijn
leerjaren doorbracht op de Acade
mies te Amsterdam en Den Haag.
Al met al zal een bezoek aan deze
expositie zeker de moeite Ionen!
BalletmeesterElie
Frankly overleden
In het Weesperpleinziekenhuis in
Amsterdam is op bRna 72-jarige
IeeftRd overleden de oud-balletmees-
ter Elie Frankly, die vele jaren de
revuebaUetten heeft geleid, o.a. in
het Flora Theater, bR de Bouwmees
ter Revue in het Paleis voor Volks
vlijt en de Fritz Hirsch Operette. Na
1945 was hR verbonden aan de Natio
nale Revue van Bob Peters. HR was
mede-oprichter van de eerste Neder
landse IJsrevue in 1948 in de Apollo-
hal in Amsterdam.
Elie Frankly, die sinds 1954 niet
meer actief bij de revuewereld be
trokken was, verleende ook nog enige
tijd zijn medewerking aan het circus
Strassburger en aan het Franse
circus Amair, dat in Noord-Afrika
optrad.
Première bij
Ned. Dans Theater
Het Ned. Dans Theater geeft op
14 oktober in de Kon. Schouwburg
in Den Haag een eerste uitvoering
van „recital voor cello en acht dan
sers", een nieuwe choreografie van
Benjamin Harkarvy op de zesde sui
te voor violoncello van J. S. Bach.
De montering is van Daniël Kar-
De uitvoerenden zijn: Willy de la
Bye, Marian Sarstadt, Alexandra Ra
dius, Tiny van Pel, Jaap Flier, Job
Sanders, Gerard Lemaitre en Char
les Czarny. De solo-suite wordt ge
speeld door de cellist Anne Bijlsma.
De voorstelling wordt geopend met
de „Grand pas Espagnole", e
eens van Benjamin Harkarvy op
muziek van Maurice MoszkowskL
Van Maurice Bejart wordt vervol
gens uitgevoerd de „sonate a trois"
(naar gegevens van Huis Clos) op
muziek van Bela Bartok.
Na de pauze volgt een integrale
uitvoering van de „Carmina Burana"
op muziek van Carl Orff, in de cho
reografie van John Butler.
EXPOSITIE VAN
LE CORBUSIER
Mevrouw S. Fougère uit Parijs
heeft gistermiddag in Delft in het
stedelijk museum ,Met Prinsen
hof" een tentoonstelling geopend,
die gewijd is aan het grafische
werk van de bekende tot Frans
man genaturaliseerde Zwitserse
architect Le Corbusier (Edouard
Jeanneret).
Ze deed dit als vertegenwoordigster
van het Franse ministerie van Bui
tenlandse Zaken, dat deze expositie
samenstelde voor een tournee door
verscheidene landen. In ons land is
Delft de eerste stad, waar deze ten
toonstelling tot 8 november te zien
is. Daarna gaat ze naar Haarlem.
De expositie bestaat uit enige se
ries aquatinten, namelijk de nooit
eerder geëxposeerde .Rijkseenheid",
de serie litoi'rafieën van het „gedicht
van de rechte hoek" (waarvan de
laatste en oorspronkelijke tekst aan
wezig is), de wit-op-zwart serie ,Ra-
nurge" en „Les petites confidences"
en een aantal lito's, waarbij de laat
ste tot nu toe: „De geopende hand".
Verder omvat de tentoonstelling eni
ge wandkleden, studies voor beeld
houwwerk en foto's van details van
bouwwerken die tot Le Corbusiers
oeuvre behoren.
E.V.O. WIJST
WEGGELD AF
Het bestuur van de „Algemene ver-
laders- en eigen vervoerders organi
satie" juicht het voorstel tot instel
ling van een rijks wegenfonds toe, zo
deelt het mee. Het stelt met voldoe
ning vast, dat thans concrete plan-
binnen een termijn van enke
le jaren ten uitvoer worden gebracht,
welke voor de landelijke distributie
iet vervoer van goederen van
grote betekenis kunnen worden ge
acht. De heffing van weggeld wijst
de E.V.O. echter met nadruk af.
De E.V.O. acht het beslist onjuist
dat het wegverkeer en- ven
dat reeds grote offers brengt, extra
wordt belast voor het gebruik van
autowegen. De E.V.O. acht de wegen
bouw primair de taak van de over
heid, die niet geheel mag worden
afgewenteld op de gebruiker van de
autowegen.
INTENDANT MAURICE HUISMAN:
w-
v
(Van onze Brusselse correspondent)
Maurice Huisman, de directeur van de Belgische Nationale
Opera, die tegelijktijdig met ingang van het seizoen 1965/66 inten
dant van de Ned. Opera in Amsterdam zal zijn, heeft het mag
in de opera-wereld met krijt aan de balk een privé-kantoor dat
nog geen zes vierkante meter groot is. Het meer dan 100 jaar oude
gebouw van de Brusselse Muntschouwburg heeft namelijk niet al te
veel ruimte en die er is werd besteed aan de toeschouwers, het to
neel en de artiesten. De administratie moet zich tevreden stellen
met een aantal kleine hokjes, die zo groot zijn als een hut op een
ouderwetse meerstomer. Het zegt wel iets over Huisman's beleid:
zuinig omspringen met het geld van de overheid en de voorrang
geven aan de kunst en het publiek.
van Herman Teirlinck hangt, de
Vlaamse schrRver die hij als zijn
geestelijke leidsman beschouwt, heeft
hij ons te woord gestaan. HR was
uiteraard verheugd over de nieuwe
taak die hem wacht maar hR on
derschat de vele moeilRkheden welke
te overwinnen zRn, niet. „Koor en het
orkest van de Ned. Opera worden
ontbonden. Ik zal echter uitvoerig
nagaan of 't nodig zal zRn 'n nieuw
orkest en 'n nieuw koor te arrangeren
en dan hebben natuurlijk de goede
krachten die er nu zRn, voorrang,
zo zei hR.
Of er echter een eigen orkest
zal komen, kon de heer Huisman
nog niet zeggen. Naar wR elders in
Brussel vernamen zou echter in ie
der geval contact worden opgeno
men met het Concertgebouworkest
ZRn benoeming
rige maand al melding hebben ge
maakt is thans officieel gewor
den, nadat de heer Huisman toe
stemming heeft gekregen van de
Belgische minister van Nationale Op
voeding en Cultuur zRn tRd te gaan
verdelen tussen Brussel en Amster
dam HR kan dat zonder gevaar doen
omdat hR wordt bRgestaan door zRn
administratrice, mevrouw Lotsy, met
wie hR ook een groot part van het
artistieke beleid deelt.
Contact zoeken
met orkesten
om sommige opera's te begeleiden
en eventueel ook met andere Neder
landse orkesten.
„Amsterdam heeft
een traditie
„Er is in Amsterdam, aldus Mau
rice Huisman een groot muzikaal
publiek en er is een grote muzikale
traditie. Denk aan het Concertge
bouw met Mengelberg en Van Bei-
num.denk aan de successen van de
vroegere Italiaanse opera, aan de ve
le goede voorstellingen van vroegere
opera's en ook aan die van de Ned.
Opera. Ik wil Amsterdam een „pres
tige- opera" geven, want dat is de
enige rechtvaardiging. Het moet héél
goed zRn, of anders niets. De tweede
gedachte van welke ik uitga is dat
jonge Nederlandse zangers een kans
moeten krRgen en dat de gevestigde
kunstenaars mits zR van internatio
nale klasse zRn, ook bR die opera
moeten kunnen zingen".
Uitwisseling
van produkties
Hoe het in de praktRk zal gaan,
weet de heer Huisman uiteraard nog
niet. HR heeft nu een jaar om alles
te bekRken. Van groot nut oordeelde
hR daaxbR dat hR als lid van de
commissie Reeser zich reeds uitvoe
rig met de problemen had kunnen
bezighouden.
Het staat vast, dat er uitwisseling
van produkties zal komen tussen
Amsterdam en Brussel en binnen
het kader van de eveneens op initia
tief van de nieuwe intendant opge
richte Europese organisatie van
opera-directeuren tussen Amsterdam
|en andere landen.
Vertrouwen
In ieder geval kan men vertrouwen
hebben. In nog geen vRf jaar heeft
de ex-directeur van de chemische
fabriek Huisman van de Brusselse
Muntschouwburg een bloeiend insti
tuut gemaakt: er is aUe reden om
te veronderstellen dat het hem op
het Leidseplein óók zal gelukken!
Advertentie
Sierlijke Engelse
Pendulette
vervaardigd uit antiek mat
notenhout.
Een sieraad in uw huis
kamer.
Voor sfeervolle uurwerken:
magnifiek!
Gratis kleurenfolder op
aanvraag bij:
Mauthe - Nederland
Postbus 2140 Utrecht
Nederlandse Comedie speelde:
Brendan Behan, de op 9 februari 1923 geboren Ierse toneelschrij
ver en verzetsheld, bekend (om zijn twee stukken en enkele ver
halen) en berucht (om zijn langjarige gevangenisstraffen, in ver
band met zijn politieke Instelling en zijn rampzalige, veelvuldig®
dronkenschap, gestorven op 21 maart van dit jaar, schreef in 1956
zijn „De man van morgen" ("The Quare Fellow"), dat gister
avond zijn Haagse première beleefde bij „De Nederlandse Co-
medie", het gezelschap, dat reeds in 1959 zijn tweede stuk „De gij
zelaar ("The Hostage") tot opvoering bracht.
Van hem is voorts bekend zijn
autobiografische roman „The Borstal
Boy" (van 1958), waarin Behan zRn
gevangeniservariiigen vastlegde.
.De man van morgen" speelt even-
eens in de gevangenis, welke hR uit
eigen ervaring zo goed gekend heeft
Het stuk behandelt de wederwaar
digheden van een aantal mannen
niet minder dan 22 zowel bewa
kers als gevangenen, op de dag en
in de nacht, voorafgaand aan de
terechtstelling van een der gevan
genen.
Die man zelf is niet in het stuk
betrokken, men spreekt slechte over
hem. Behan wil de spanning weer
geven, die de anderen in het voor
uitzicht van het ophangen van een
hunner ondergaan. Die man ver
moordde zRn eigen broer op afgrij-
selRke wRze: hR hakte hem met een
bRl in mootjes
Behan voert dan ook niet een plei
dooi voor afschaffing van de dood
straf, al Iaat hR in enkele passages
wel even blRken, hoe verschrikkelijk
die straf is. HR constateert, rappor
teert slechts, uitvoerig, veel te uit
voerig, van een dramatisch „toneel
stuk" is dan ook in dit documentaire
geval geen sprake.
Schreeuwen
Onder de regie van Han Benfcz v.
d. Berg schreeuwden bewakers en
gevangenen enige uren lang op net
toneel. Daarbij is van Brehans bril
jante geest niet veel te merken. .De
man van morgen" is doordrenkt van
een cynische, wrange humor, slechts
een enkele maal komt de toeschou
wer aan enige ontroering toe, verder
blRft hR volkomen onbewogen bR dit
spel van een aantal personages, die
niet uitgroeien boven de indruk
evenzoveel „ledepoppen" te zRn. Het
zal wel allemaal zo toegaan als
Behan het naar het IR kt verant
woord beschreven heeft, maar de
ernst van de situatie wordt toch
merendeels overspoeld door een
„komiekerigheid", waarvan vooral
Johan Kaart als de oude schurk
Dunlivan een handje heeft, al is hR
in dit kluchtige genre prima.
Eindeloos gepraat
Onder het ganse stel boeven, van
wie iedereen héél wat op z'n kerfstok
heeft, bevindt zich ook de gluiperige
Opa (Dick Swidde), die samen met
Johan Kaart de lachers wel eens op
-.'n hand heeft. Maar als geheel blRft
héél middelmatige voorstel
krachten, die met hun eindeloos ge
praat de aandacht slechts af en toe
kunnen boelen.
En wat de beul (Dries KrRn) be
treft: hR komt tevoorschRn als een
evengrote schoft als de hele troep,
waarin slechts de bewaker Crimmin
(Huib Broos) de enige sympathieke
genoemd mag worden.
WR hebben althans te oordelen
naar dit stuk niet goed begrepen,
waaraan Brendan Behan zijn grote
roem te danken heeft.
Het was eigenIRk een verloren
H.
Operettecomponist
Albert Willemetz
- 77 - gestorven
Met de operettecomponist Albert
Willemetz, die gisteren op 77-jarige
IeeftRd in Marnes la Coquette vlak
bR ParRs, waar hR de buurman van
zRn vriend en generatiegenoot Mau
rice Chevalier was, is gestorven,
heeft Frankrijk een zRner vrucht
baarste glories van deze eeuw ver
loren. Willemetz heeft inderdaad
niet minder dan 106 operettes, 2000
chansons, plus n»g een 90 revues op
zRn naam kunnen schrijven.
Wanneer men zRn oeuvre in zRn
geheel misschien geen onbetwiste
eeuwigheidswaarde toe mag kennen,
dan heeft Willemetz met operettes
als Phi-Phi, die meer dan 40.000
keer is opgevoerd en chansons
als Valentine, een der grootste suc
cesnummers van Maurice Chevalier,
ruim een halve eeuw de Franse
showbusiness of kleinkust niettemin
goeddeels beheerst. Willemetz heeft
ook als theater-directeur een belang-
rRke rol in het ParRse kunstleven
gespeeld. Figuren als Maurice Che
valier en Sacha Guitry en actrices
als Eddige Feuillère en Yvonne
Printemps hebben, vooral aan het
begin van hun carrière, ongetwRfeld
heel veel aan de thans gestorven
componist-manager te danken ge
had.
Première „De minnaar"
van Harold Pinter
De toneelgroep Centrum heeft het
aieuwste stuk van Harold Pinter
.De minnaar" (The lover) in studie
genomen. Op 30 oktober as. zal in
de Stadsschouwburg in H^riem de
vwiaio- ue ^nsscnouwDU'e in Harlem de
hng, gespeeld door middelmatige I eerste voorstelling worden gegeven.