Marika KILIUS Hans Jürgen BAUMLER VRIJHEID WIENER EISBEVEE en Dochters van Paula Wessely zijn beiden aan het toneel zelfs als Ik niet met een miljonair was getrouwd, zou ik er mee op willen houden", zegt hoogblonde Marika. „Per dot van rekening schaats ik al vanaf m'n derde. Ik vind 't langzamerhand welletjes". Van 7 oktober tot 8 november i in Amsterdam Het ijsstadion in 3|annheim zit volgepakt. Achtduizend mensen zijn een avondje-uit naar de Wiener Eisrevue. Ze zitten of staan op houten banken. Kijken in het donker naar de verblindend-witte vloer beneden. Alle koste lijke balletten, kleurige kostuums en walsmaten ten spijt, zijn ze maar voor één ding gekomen. En dat is voor de tweevoudige wereldkampioenen: het Zilveren Olympische paar Marika Kilius en Hans-Jürgen Baumler. nog niet wat ze zal gaan doen, zegt ze. Haar omgeving is beter op de hoogte. Ze wordt de laatste tijd herhaaldelijk genoemd alls toekom stige partner van Baumler, want de pas getrouwde Marika Kilius maakt er geen geheim van, dat ze binnen afzienbare tijd het ijs vaarwel wil zeggen. Contractbreuk Goed, Marika en Hans-Jürgen mogen dan een contract hebben getekend met Holiday on Ice voor een jaar (na de Wiener Eisrevue), maar wat dan nog? Op contract breuk staat duizend mark boete. En wat betekent zo'n bedrag voor een miljonairsvrouw? Meneer Zahn, haar echtgenoot, xifc goed bij kas. Hij werkt bij zijn vader, die een aanstekerfabriek heeft. „Maar Kon het gezelschap zich een beter visitekaartje wensen? Als ze opkomen davert het applaus uit 16.000 handen. Precies vijf mi nuten staan ze op het ijsmaar in die korte tijd schaatsen ze het publiek tot verrukking, met hun beroemde kür, een stukje show uit de West Side Story en een finale in walsmaat. Ze verdienen ieder f. 9000 per week. Dat is een heleboel geld als je net twintig bent. Maar de Wie ner Eisrevue haalt dat er dubbel en dwars uit. In Neurenberg, waar het paar een maand geleden zijn showcarrière begon, liep het storm. In Düsseldorf, dat na Mannheim op het programma stond, ging het niet anders. Maar in Nederland? Zeven oktober gaat de „Wiener Eisrevue" van start in de Amster damse Apollohal. Het is de enige plaats in het buitenland, die het paar aandoet. Want die revue be seft maar al te goed, dat zij met deze sterren de grootste kans op succes in Duitsland heeft. Uitge rekend in Amsterdam wordt het een treffen met de concurrent Want een jaar honderd meter van de Apollohal in de R.A.I. speelt op dat moment „Holiday on Ice" met Sjoukje Dijkstra. De directie van de „Wiener" heeft in die krachtmeting overigens een minder hard hoofd dan het lijkt. „Leuk is het natuurlijk niet. Maar we spelen maar vijf dagen samen. En dan, we rekenen op de enorme aanhang die het paar zich zeker ook in Nederland heeft ver worven". En de jongelui zelf? Baumler zegt: „Ik krijg gemiddeld 2000 brieven per dag. Daar zijn er heel wat bij uit Nederland. Die fans komen zeker kijken. Ik voor mij vind die ontmoeting met Holi day eigenlijk wel leuk. Alle oude bekenden uit de wedstrijdsfeer zijn in Amsterdam weer bij elkaar. Sjoukje en- de Italiaanse Anna Galmarini en wij. Het is alsof we de kampioenschappen nog eens overdoen". Andere troef De Wiener Eisrevue heeft overi gens nog een goede troef in han den voor haar optreden in Neder land. Dat is Joan Haanappel. Zij schaatst nu al weer vier jaar bij het gezelschap. Als soliste. En dat doet ze met veel talent. Op de ijs vloer van het Manmheimer stadion schaatste ze heel vrat applausjes los. Want het Haagse meisje is nog altijd even lichtvoetig en gra cieus als destijds in de wedstrijd sport. Ook die sportieve mentali teit is haar bijgebleven. Op de vraag of ze zich niet in de schaduw voelt staan van Marika Kilius en Hans-Jürgen Baumler, zegt ze eerlijk: „Nee, waarom? Deze mensen hebben zo hard ge werkt voor him succes, dat ik hen dit écht gun". We zitten in het kantoortje van het stadion. Uiterlijk is ze weinig veranderd. Alleen het bolle kinder gezicht van toen is smaller gewor den, De aangeplakte wimpers en de make up maken haar ogen hard. „Het werk is erg vermoeiend", verontschuldigt ze zich. Ja, ze heeft Sjoukje gezien in Valkenburg, Samen met nog enige mensen van de show. Of ze in haar nog een concurrente ziet? „Ach, eigenlijk is er niets veranderd. Toen we allerbei amateur waren, was het al zo. Maar daarom kun nen we nog wel heel goed met elkaar opschieten". Over anderhalf jaar loopt Joans contract bij de revue af. Ze weet Maar voorlopig schaatst ze nog met haar partner tot grote vreug de van het publiek. „Voor ons is de overgang van amateur naar be roeps niet zo groot geweest", vindt Hans-Jürgen. „Ook in het wed- strijdpaarrijdlen zit een heel sterk showelement. Alleen de spanning is nu weggevallen. Nü kan ik lachen als ik een fout maak. Maar tochIk ben wel erg zenuwach tig voor het optreden. Vooral bij ae premièrfe te Neurenberg. Nu zijn t dan wel niet meer de jurycijfers, maar is het het publiek. Wat vreemd was in het begin, was dat ik me moest schminken. Dat had ik nooit gedaan. Je uiterlijk speelt in de show een grote rol. Ik moet ook afvallen. Ik weeg nu 78 kilo. Dat moet minstens 73 worden. Bij de wedstrijden schaatste Je dat er wel af. Nu niet meer". Meeste post Over zijn uiterlijk hoeft Hans- Jürgen overigens niet te klagen, hij is groot, knap en ondanks alle roem bijzonder aardig gebleven. Hij krijgt van de twee ook de meeste post. Maar dat heeft een andere reden. Sinds het huwelijk van Marika Kilius krijgt hij dui zenden troostbrieven en huwelijks aanzoeken. Hij lacht er maar wat om: „Ik, de versmade minnaar? Misschien zijn Marika en ik de eerste veertien dagen, die we samen schaatsten, verliefd geweest. Méér is er nooit tussen ons geweest. We Is men pas in Leiden is ko- A men wonen, is het niet gemakkelijk zich in te leven in wat de rasechte Leide- naar voelt bij de 3 oktober her denking, het ontzet van Leiden. Men gaat dan vergelijkingen treffen met wat men wel kent bijv. de nationale bevrijding op de 5de mei 1945. Ook toen los gekomen uit de overheersing, onder de tyrannie weg, een ge val van opluchting, het ervaren van vrijheid. Maar toch moet er wel een diepgaand verschil zijn bij gelijksoortig sentiment. Ons volk, zo zouden we kun nen zeggen, is in 1945 opnieuw geboren, geschonden is het nieuw tevoorschijn gekomen in het geheel van volkeren. Lei den werd in 1574 voor de eer ste keer bewust in de wereld ge zet. Het werd uitgeheven uit de anonimiteit, het werd mondig. Dit vond zijn uitdrukking in de keuze, die Leiden destijds deed: een universiteit en niet Pr ij dom van belasting geduren de vele jaren. De sleutelstad had bewezen offers te kunnen brengen in de tijd van het be leg, dat het had moeten door maken. Het had niet ver trouwd op wat voor ogen was, maar geloofd in bevrijding. Dat dit geloof diep gefundeerd was bleek uit de keuze na het ont zet. Het greep niet de som gelds, die voorhanden lag, maar de universiteit, die er nog moest komen. Want wat is vrijheid? WOORD VAN BEZINNING Niet maar kunnen doen wat je wilt en grijpen naar wat be geerlijk is. Dat is Juist ónvrij heid, gebonden zijn aan onze natuurlijke begeerten en -mo mentele opwellingen. Een mens, die denkt vrij te zijn, als hij kan gaan waar hij wil is in werkelijkheid nog een slaaf van zijn oude gevoelspatronen. Hij draait in de cirkel van zijn éigen beperkt gezichtsvermogen rond. Wat Leiden eertijds koos draagt de klem in zich van ge- clchtsverruiming, horizonsver breding. Want wat symboliseert een universiteit? Inzicht en objectieve kennis, niet gebon den willen blijven aan oude pa tronen en daardoor het verle den overdragend, maar open staand voor vernieuwing en op de toekomst gericht. Daar ligt de mogelijkheid van werkelijke vrijheid. Want de voorwaarde voor vrijheid is het leer lingschap, het afstand doen van eigengereidheid en eigen wijsheid en het zich laten lei den en inleiden in hogere wijs heid, Dit is nooit beter en vol lediger uitgedrukt dan door onze Heer en Meester Jezus Christus. Tot Petrus heeft de Opgestane gezegd: Toen gij jongen waart, omgordet gij u- zelf en gij gingt, waar gij wil- det. maar wanneer gij eenmaal oud wordt, zult gij uw handen uitstrekken en een ander zal u omgorden en u brengen waar gij niet wüt". Van natuur heb ben wij de vrijheid niet lief, wel onze willekeur. De an der, die ons gordt ook via de wetenschap brengt ons daar waar we niet willen komen tot onze werkelijke vrijheid. wy klampen ons van nature aan onze gevangenis vast, oude principes en opvattingen bieden ons de zekerheid, die we menen niet te kunnen missen. Ook de wetenschap kan weer onder de oude heerschappj komen en tot verstarring lelden. Maar toch draagt de drang naar weten schap de kiem tot vernieuwing in zich en tot het zich openstel len voor de Grote Vernieuwer Jezus Christus, die gezegd heeft: „Zie, Ik maak alle din gen nieuw. Leiden: het bolwerk der vrij heid. De universiteit: praesi- dium libertatis. Leiden en Universiteit» zij horen wezenlijk by elkander, zy vieren belden feest op de derde oktober en wij met hen. M. J. Wagenvoorde, Hervormd predikant te Leiden Vrijdag 2 oktober 1964 Pagina 1 Elizabeth Orth en Christiane Hörbiger hebben veel naam Vader Attïla serieuze man (Van onze Weense correspondent) Enkele wéken geleden werd een zeker Elizabeth Orth als de beste actrice van het festival in Hersfeld (Duitsland) uitgeroepen. In Duits land heeft zij zich vooral een naam verworven als vertolkster van de Jeanne d'Arc-rol, maar slechts weinigen weten dat zij eigenlijk Hörbiger heet en de dochter is van het bekende acteursechtpaar At tila Hörbiger en Paula Wessely. Hun oudste dochter Elizabeth wilde ook de toneelloopbaan in slaan, maar om zich geheel vrij te kunnen ontwikkelen, nam zij een andere naam aan en ging naar Duitsland. De Hörbigers hebben nog een jongere dochter, Christiane, die nu 25 is en die eigeniyk door haar ouders bestemd was om een lunch room in het kurstadje Ischl over te nemen. Want Paula Wessely is een vrouw die praktisch denkt. Kunst is mooi, zegt ze, maar een goed lopende zaak lijkt me op den duur beter. Ze stamt trouwens zelf uit een zakenmilieu. Haar man komt uit academische kringen. De vader van Attila en Paul Hörbiger was indertijd een zeer bekende professor aan de Weense universi teit en zyn theoriën over het heel al deden veel stof opwaaien. Kort en goed: de lunchroom was voor Christiane bestemd, maar ook zy had toneelbloed en na veel gesoe bat mocht zy de toneelschool be zoeken. Haar eerste optreden was echter een catastrofe, zy acteerde niet vlot en al dadeiyk verspreidde zich in toneelkringen het gerucht dat men hier te maken had met een typisch geval van „protectie". In tegenstelling met rijn vlotte broer Paul is Attila Hörbiger ook in het gewone leven een serieuze man. Ik vroeg hem op de man af hoe dat nu eigeniyk zat met de loopbaan van zyn jongste dochter, waarop hy openhartig verklaarde, dat hy zyn dochter had afgeraden aan het toneel te gaan, dat hy haar op dit punt ook nooit heeft ondersteund en haar zelfs geen tips heeft gegeven, zy hebben nooit met elkaar gerepeteerd, ook niet tydens de repetities voor de komende televisie-film „an der schonen blauen Donau", waarin Hörbiger en Christiane als vader en dochter optreden. Moeilijke begintijd Thuis wordt ze „Nanni" ge noemd en ze geeft zelf toe dat zy het aanvankelijk heel moeilijk heeft gehad. De eerste drie jaar werd zy door de kritiek gekraakt, men noemde haar optreden styf, haar gebaren onbeholpen, alleen haar spreken was goed, maar daar in probeerde zy haar moeder te imiteren, aldus de kritiek. Haar loopbaan heeft zy aan een toeval te danken. Toen zy als meisje van 16 de handelsschool had beëindigd en met haar vader mee mocht naar het festival van Hersfeld,waar hy milmde, vroeg de regisseur Borsody of zij niet met haar vader in een andere film wil de optreden. Het werd een klein succes, daarop volgde de toneel school. Toen kwamen drie Jaar van hard Werken en van de grootste teleurstelling. Nu Is zy bekend uit de films „Kronprinz Rudolfs letzte Liebe" en de „Edeelweisskönig" zy is lid van het Burgtheater-ensem ble en zy vindt zichzelf het beste als Rosalinda in „As you like it" van Shakespeare en als het ver liefde meisje in „Leutnant Gustl" van Schnitzler. Geen imitatie Men kan Christiane Hörbiger geen groter plezier doen dan door te zeggen dat zy geen imitatie ia van haar moeder. Toch bjkt ze uiterlijk op Paula Wessely in haar jonge jaren. Ze hebben alle twee een donker, duidehjk verstaanbaar timbre in hun stem en wat nog begrijpeiyker is een zelfde soort van gebaren. Alleen de grote don kere ogen heeft Christiane van haar vader. Christiane kent haar grenzen en zy bewondert by voor beeld haar moeder om de manier waarop zy tydens een opgewon den toneelgesprek een handschoen telkens uit- en aantrekt. Op dit punt is haar moeder uniek. Christiane denkt er niet aan haar moeder te imiteren. Integen deel, zy heeft intussen haar eigen styi ontwikkeld en dit is nu ge- makkeiyker geworden, omdat zij niet meer by haar ouders in de prachtige villa achter Grinzing woont. Zy heeft haar eigen mo derne woning, nu zy getrouwd is met de regisseur Wolfgang Gluck. Op het ogenblik repeteert zy voor de hoofdrol in het stuk „De kinderen" van Hermann Bahr, dat eerst als film voor de Oostenrykse televisie wordt opgenomen. Daarna gaat zy er mee op tournee door Duitsland, Zwitserland en België en daarna zal zy deze rol ook in ons land vertolken. CHRISTIANE HÖRBIGER „Die Reise'\ Geen zoeklicht op i boekenmarkt In verband met vakantie i van onze medewerkster Clara f Eggink zal haar wekeiykse boekbespreking gedurende de f eerstvolgende weken ontbre- f ken, zijn gewoon goede vrienden". Maar zijn jeugdige bewonderaarsters wil len niet van die waarheid weten. De echtgenoot van Marika Kilius heeft dat tot zyn schade en schan de moeten ervaren. Toen hy laatst met zyn vrouw en Baumler een café binnenstapte, is hy compleet uitgejouwd. „Ik vind dat allemaal heel erg vervelend", zegt Marika's partner. „Al ben je dan een gevier de ster, dan heb je toch wel recht op persooniyk geluk? Ikzelf heb ook nogal eens last van die over dreven fanverering. 's Avonds na de voorsteUing moet ik vaak door de politie naar m'n hotel worden gebracht, omdat het publiek me niet wil laten gaan." Toekomst Wat zijn hun toekomstplannen? Zegt Marika: „Ik zou erg graag kinderen willlen hebben en gewoon gezellig thuis zyn". Hans-Jürgen denkt er anders over: „Voorlopig nog niet trouwen. Een goed schaatsster wordeh in de show. Of misschien een filmcar rière opbouwen. Er is van Marika en my een film gemaakt. De Grote Kür, heet die. Ik vind acteren erg fün. Er zyn me contracten aange boden". Maar hy heeft plezier in heel veel dongen. Zingen doet hy ook heel graag. En de platenmaat schappij was er als de kippen by om zijn stem vast te leggen. Van zijn eerste plaatje, vertelt hy trots, zijn er al 40.000 verkocht. „Bijna was ik nog in het Grand Gala du Diisque opgetreden in Amsterdam. Maar dat heb ik moeten afzeggen voor de show". De Wiener Eisrevue heeft voor in Amsterdam ook een Nederlandse troefde gra cieuze Joan Haanappel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 19