Duitse artsen beproeven de muziek-therapie KERAMIEK VAN ETIE VAN REES TREKT AANDACHT Hebt u in die mosselvisser ergens uzelf herhend kunst Wat doet een mosselvisser bij Hoogovens HOOGOVENS IJMUIDEN Verbluffend succes bij de neurotici Verschil van mening over portret Koningin Opgericht 1 maart 1860 Woensdag 9 september 1964 Derde blad no. 313C3 TUSSEN MENS EN DIERTE ARNHEM Exotische dierimpressies mild-realistiscli karakter iHet werk van het keramiste Etie van Rees (74), is méér dan dat van een lieve oude dame. Een eerste vluchtige kennismaking met haar keramisch oeuvre waarvan thans In het Gemeentemuseum te Arnhem onder de titel „Tussen mens en dier" een overzichtstentoonstelling wordt gehou- I den, laat gemakkelijk reminicenties na aan kitscherige, potsierlijke I en tot de verbeelding van plattelanders, dorp- en stedelingen en aanhangers van alle godsdiensten sprekende creaties. Maar naar- mate men vaker langs de in glazen kasten uitgestalde keramisch verdeelde fauna wandelt en de afzonderlijke veelkleurige plasties leen aan een nadere beschouwing onderwerpt komt men tot de overtuiging dat men dit standpunt moet laten varen. Boven de tijd uit De tentoonstelling „Tussen mens Jen dier"'is een opmerkelijke, ver van iet moderne tijdsrumoer en onaan- j)e jgedaan door de talloze erotomale ve Jmanifestaties heeft Etie van Rees 95* [met een optimale sensitiviteit een ^*2[oeuvre geschapen dat boven de tyd h, sjuitgrijpt. Juist door een uiterst )üs3nauwkeurige en scherpe observatie eideiyan de mens kon zij komen tot een i universele aan geen enkel schema ge- bonden prestatie. Het werk van Etie trifijvan Rees is veelzijdig en munt uit lde4door sublieme vormgeving en een ge- ^g jperfectloneerde techniek. irfni| Haar onderwerpen zijn steeds die- ren maar toegerust met menselijke fleti|eigenschappen welke soms zo sterk '"naar voren springen dat de wereld van Etie van Rees tegelijkertijd een luguber surreëel en mildrealistisch karakter krijgt. De plastieken van ^Etie van Rees zijn ongrijpbaar en Een der exotische figuren van de kunstenares Etie van Reest Tuimelende watergeest niet onder een noemer te brengen. Dit is misschien te verklaren vanuit het feit dat haar werk qua voorstel ling dermate ongecompliceerd en zo nauw met het oer-primitieve verbon den is dat het nuchter verstand ver stek moet laten gaan. Het oer-primi tieve element treedt echter nau welijks op de voorgrond. Het is vak kundig weggemoffeld achter een fijnzinnige techniek en een veelkleu rig penseel. De dierenwereld die zij oproept maakt dan ook een sterk exotische indruk (Etie van Rees werd geboren in Indonesië). De scala van mense lijke eigenschappen heeft zij uitge beeld in staande, liggende, slapende, grenzende en luchthappende, koeste rende, verbaasde en dreigende die- (GJ). Rosendal, kraandrijver - zie ook elders op deze pagina) Bent u, net als hjj indertijd, ook uit op meer mogelijkheden voor de toekomst? Met andere woorden: hebt u ook het gevoel dat u meer kunt bereiken als u maar de kans krijgt? Misschien heeft deze mosselvisser u dan op een idee gebracht. Want de kans is heel groot dat u bij Hoogovens wèl helemaal uit de voeten komt zoals u dat eigenlijk al zo lang wilt. Hoogovens hééft door zij n omvang en opbouw de mogelijkheden. En u zou allicht eens een visje kunnen uitgooien. Denk daar eens over na en praat er thuis eens over. Als u met vragen zit, kunt q altijd bellen, schrijven of even langskomen bij de afd. personeelszaken, ge bouw „Buitenhof", Staalstraat in Velsen-Noord. Elke maandag t/m vrijdag, |Van 8.30 tot 17.00 uur, bent u welkom. Telefoon: 02550-6611, toestel 1111. HOOGOVENS IJMUIDEN renkoppen, waarin de ogen een op de voorgrond springende rol spelen. Soms valt de grens tussen mens en dier bijna geheel weg. Voorbeelden van een verrassende ironie zijn o.m. de opschrikuil, tam varken, The late James Dean Esq., de president der onderontwikkelde gebieden en de verschrikte witte blad misvaas. Etie van Rees, die eigenlijk kunstschilderes is ging zich een jaar of tien geleden per toeval op kera misch werk toeleggen. De meeste van de tentoongestelde plastieken zijn afkon.stig uit particuliere verzame lingen. De tentoonstelling duurt tot 5 ok tober. TAPIJT VOOR NIJMEGENS SCHOUWBURG GEREED In de Herstelplaats voor Antiek Textiel aan het Leidseplein in Haar lem is een wandtapijt voor de stads schouwburg van Nijmegen gereed gekomen. Het tapijt, dat geweven Is naar ontwerp van de Fransman Jean Lur?at, heeft een lengte van 8.90 meter en een hoogte van 2.30 meter en is daarmee het grootste in Neder land geëxposeerde doek van Lur?at. Twee dames hebben twee jaar lang onafgebroken aan het wollen wand kleed gewerkt. Het tapijt dat de naam van „Fiction" heeft gekregen heeft een zwart fond, waarop in heldere kleuren uiteenspattend vuur werk is geweven. Bovendien zijn er enige vignetten op aangebracht, die betrekking hebben op het theater. De waarde van het wandtapijt zou liggen tussen de f. 30.000 en f. 35.000. Van 11 tot 21 september zal het tapijt in het Frans Halsmuseum ln Haar lem worden tentoongesteld. Op zaterdag 26 september wordt het officieel door de Industriële Kring van Nijmegen aan de stadsschouw burg aangeboden. (G.D. Rosendal, kraandrijver Dat kan honderd-en-één redenen hebben. Meneer Rosendal had er drie. In de eerste plaats wilde hij vast werk met een vast inkomen en met vaste werktijden. Dan, bij een bedrijf dat hem de mogelijkheid bood om te ontdekken waar zijn beste kansen lagen. En dat hem bovendien aan een woning kon helpen. Daarom werd het Hoogovens. Hij is er nu kraandrijver. Met een vast en goed loon, met voldoende armslag voor grotere toekomstplannen en met een woning, in Heemskerk. Natuurlijk is dat allemaal] niet vanzelf gegaan. „Ik pas me nogal moeilijk aan", zegt hij zelf, „en ik moest nog alles leren. Maar het is ons gelukt. „Ons", want vanaf de allereerste dagwordt jecarrière door iedereen met raad en daad gevolgd". In al die fabrieken en fabriekjes bij Hoogovens komt U' mensen als meneer Rosendal tegen. Zij kwamen, zagen en overwonnen. Vervangt muziek medicijnen? Wij kennen allen de vrolijk makende uitwerking van de muziek, het meeslepende van muzikale ritmen, maar ook de droevig en wee moedig stemmende of zelfs het tot tranen roerende geweld van mu zikale indrukken. Reeds de Griekse filosofen Pythagoras en Plato hebben in hun werken de invloed van de muziek op het zieteleven van de mens beschreven. Pas sedert enkele jaren weet men echter, dat deze bekende inwerkingen ook aanzienlijke veranderingen bin nen het bereik van het lichamelijke veroorzaken. Duitse artsen konden aantonen, dat bij muzikale indrukken hoofdzakelijk veranderd, resp. beïnvloed worden: amplitude en ritme van de ademhaling, de functie van het hart, de spanningstoe stand (tonus) van de spieren, alsmede de secretie van inwendige organen. Ontdekking Daarbij kwam nog een andere be langwekkende ontdekking. Ongeveer 90% van alle mensen beschikken over een natuurlijke muzikaliteit, d.w.z. zij zijn ontvankelijk voor muzikale genietingen. Zij allen bezitten al dus formuleert de wetenschap het tegenwoordig een „psychisch or- i" voor muziek, dat door mu- ziekopvoeding, oefening en het be- tn van een instrument nog ge stimuleerd en verfijnd kan worden. De medische ervaring toont nu aan, een verwaarlozing van dit „or gaan", bijv. door een langaanhou- dend gebrek aan muzikale indruk- tot ziekteverschijnselen zelfs mede tot de oorzaken van een neu- behoren. Met andere woorden, het ontbreken en het i gemis van muzikale indrukken kan in sommige gevallen iemand „ziek maken". „Genezend" AU echter vaststaat, dat het „psy- ohische orgaan" voor muziek zo sterk op het ontbreken van muziek- indrukken reageert, dan moet om gekeerd muziek als genezende fac tor aangewend kunnen worden. Het is deze gedachtengang, die een nieu- richting van de moderne genees kunde volgt, en waaraan men thans de Duitse Bondsrepubliek steeds meer aandacht 6chenkt: zij is onder laam „gerichte muziektherapie" bekend geworden. Duitse artsen maakten onlangs melding van opmerkelijke successen met de muziektherapie. Zo leed een patient aan een neurose met hard nekkige huiduitslag. Uit de voorge schiedenis van de zieke bleek, dat de patiënt zijn levenswijze om dwin gende persoonlijke redenen volko men moest wijzigen. De muziek, zo wel zijn pianospel als ook het luis teren naar klassieke muziek, was voor hem 'n onontbeerlijk levensge woonte, of beter gezegd, tot een veel- betekend deel van zijn zieleleven ge- warden. Na de verandering had hij geen gelegenheid meer piano te spe len of goede muziek te beluisteren. Toen schreven de artsen hem by wyze van proef een overeenkomstige muzikale „kuur" voor, dat wil zeg gen, zy maakten het de onder be hoeftige omstandigheden levende pa tiënt mogeiyk, dagehjks een rijkely- ke „dosis" goede muzik door gram mofoonplaten tot zich te nemen. De uitwerking was zelfs voor de dokto ren verbluffend. Niet alleen de psy- choneurotische symptomen, maar ook de huiduitslag verdwenen bin nen korte tyd. Nog vele proeven Ondanks zulke en soortgelijke po sitieve resultaten wordt de muziek therapie echter nog van alle kanten aangevochten. Volgens de mening van verschillende doktoren gaat het hierby nergens anders om dan om psychotherapie met behulp van de bekende methoden van concentratie, kalmering en ontspanning. Muziek therapie it, dus, zo beweren deze artsen, ten allen tijde door een an dere, op kalmering en geconcentreer de geestelijke afleiding uitlopende werkmethode te vervangen. Er zul len derhalve nog vele proeven ge daan moeten worden, om uit te vin den, of er inderdaad een specifieke geneeskrachtige werking van de mu ziek uitgaat. „Forum" zong Wagners Der fliegende Hollander Het operagezelschap „Forum" heeft fn de Twentse Schouwburg in Enschede de eerste van de vier pre mières van dit seizoen gebracht. nL „Der fliegende Hollander" van Ri chard Wagner. De uitvoering stond onder regie van de artistiek directeur van „Forum", Paul Pella, die ook het begeleidend Overijssels Orkest dirigeerde. De 230 studenten van de Tech nische Hogeschool Twente woonden als gast van „Forum" deze première Schilderij van Kees Verwey Is gelijkenis wel voldoende? (Van onze Haarlemse correspondent) Het portret, dat de Haarlemse schilder Kees Verwey van Koningin Juliana gemaakt heeft voor de Oranjegalerij van Delft, hangt thans in de benedenhal van het stadhuis aldaar. Hoewel B. en W. van Delft nog geen beslissing hebben genomen over de plaatsing van het portret in de Oranjegalerij, is het onwaar schijnlijk dat dit spoedig zal gebeuren. Allereerst omdat de Oran jegalerij thans is verspreid in verband met de restauratie van de raadzaal, maar ook omdat het Delfts gemeentebestuur de gelijke nis van het portret groter wenst. Het gemeentebestuur van Delft verleende de eervolle opdracht in februari 1963 aan Kees Verwey, na advies ingewonnen te hebben van de sectie beeldende kunsten van de culturele raad van Zuid-Holland. De Oranjegalerij bevat portretten van alle vorsten en vorstinnen van het Huis van Oranje die geregeerd heb ben. De galerij is begonnen met doe ken van Michiel Jansz. Mierevelt, hofschilder van de Prinses van Oran je. In maart 1963 heeft de Koningin de heer Verwey tydens een thee ge legenheid gegeven haar te schetsen, daarmee haar besluit doorbrekend niet meer voor schilders te poseren. De heer Verwey heeft het portret een jaar geleden voltooid en afge leverd. De sectie „Beeldende kunst" van de Culturele Raad Zuid-Holland heeft het portret beoordeeld. Zij bestaat uit de oud-burgemees- r van Gouda mr. dr. K. F. O. Ja- les, de heer J. N. van Wessem, di recteur van het museum De Laken de heer Chr. de Moor. Beide laatstgenoemde achten het portret meester James vindt de gelijkenis onvoldoende. De heer De Moor sprak als zijn me ning uit dat enkele lichte wyzigin- gen het Delftse bezwaar dat de gelijkenis niet voldoende is zouden kunnen opheffen. De heer Van Wes sem heeft daarover de heer Verwey gepolst, die slechts een mogeiykheld daartoe ziet als de Koningin bereid zou zijn nogmaals te poseren. De hele zaak heeft een diepere achtergrond. Wie de Oranje-galery- kent weet dat de portretten sinds de vorige eeuw van gebrekkige kwaliteit zyn en dat het door Van der Hem gemaakte portret van Koningin Wilhelmina wat dat betreft de kroon spant De diepere achtergrond is dat de regerende personen niet steeds het volste begrip hebben voor de bete kenis die hun poseren voor de por trettisten heeft. Koningin Juliana heeft weliswaar de heer Verwey in staat gesteld schetsen te maken, maar het lykt onvoldoende. Het commentaar van de heer Ver wey: „Omdat het een byzondere op dracht was heb ik 't geaccepteerd voortreffelyk schildery. Burge- maar van poseren harerzyds was Frans Hoek speelde de rol van Da land, een Noorse zeeman. Aan het slot werd de spelers dank gebracht door het door de studenten gezongen ,Jo Vivat" en een langdurig applaus van het publiek. Vijfde Mozart-dag in Schagen Op zondag 27 september wordt in Schagen de vijfde Mozart-dag ge houden en zal de Nederlandse Mo zart-vereniging, die de dag organi seert, tevens haar 25-jarig bestaan vieren. Het programma bestaat o.m. uit een officiële ontvangst door het Schagens gemeentebestuur van het bestuur en de leden der Mozart- vereniging en begunstigers der actie „Pro Mozart". In de schouwburgzaal wordt een concert gegeven waaraan medewer ken Nelly Groenevelt (sopraan), Fredy Doomernik (mezzo-sopraan) Otto Ottens (bas), Jan Koene (kla rinet en bassethoorn), Jaap Stolp (klarinet en bassethoorn)Dirk Mes man (bassethoorn) en Brian Pollard (fagot). Voorts wordt in theater „Royal" een tweede concert uitge voerd door het N.H. Philhar. Orkest onder leiding van Henri Arends. De pianist Hans Henkemans zal aan dit concert zyn medewerking verlenen. MUSICI VRAGEN 3 1/2 PROCENT De bü het NW, NKV en CNV aangesloten kunstenaarsorganisaties hebben zich tot de Ned. Radio Unie gewend inzake uitbetaling van de 354 uitkering, die aan de ambte naren wordt verstrekt. De organi saties hebben bovendien, in samen werking met het Orkestenverbond en de Bond voor muziekdramatische kunst, eenzelfde stap ondernomen bij het contactorgaan van Neder landse symfonie- en opera-orkes ten, zo deelt de secretaris van de algemene bond van kunstenaars mede. Zoals bekend heeft enige dagen geleden het hoofdbestuur van de Ned. Toonkunstenaarsband telegra fisch aan de minister van O K en W en het College van Ryksbemidde- laars verzocht toestemming te geven voor de nabetaling van 3% procent salarisverhoging met ingang van 1 januari 1964 voor de musici in de radio-, opera- en symfonieorkesten. daarby geen sprake. Voor deze situa tie zien alle schilders zich geplaatst en de resultaten ervan laten zich dat aanzien. Dat de Koningin beslo ten heeft niet meer te poseren hangt daarmee samen. Maar een besluit echt te poseren had ook onder werp van overweging kunnen zyn. In dat licht bezien is de kwestie of het om zyn schilderkunstige kwa liteiten geroemde portrc van Keen Verwey in de Oranje-galery komt, soort proefproces.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5