Medewerking verlenen aan een nieuwe Opera Celestina"grandioze IDA WASSERMAN Elf jarige Anton winnaar van de Gouden Helm kunst kaleiöoscoQP Om haar moet men dit stuk gaan zien Ontbinding huidige instituut goedkeuren ^gericht 1 maart 1860 Maandag 7 september 1964 Derde blad no. 31358 De ..Haagsche Comedie" is er dit jaar vroeg bij: thans ging in de Kon. Schouwburg in Den Haag een tweede première, n.l. die ,van de 15e eeuwse tragi-comedie „Celestina" van de joodse- tot het katholicisme bekeerde Spaanse schrijver Fernando de Rojas, een oorspronkelijk uitermate lijvig boekdeel, dat door re gisseur Joris Diels sterk bekort en tot de essentiële handeling be perkt, in vijf bedrijven ten tonele gevoerd werd in de moderne pi puntige vertaling van Dolf Verspoor. De Rojas, wiens vindingskracht Shakespeareaanse allure is tijd ver vooruit! doch let diens verheven niveau bereikt, in dit bij uitstek op de pure Olust" gerichte stuk, heeft hierin Joris Diels gelegenheid gegeven echtgenote Ida Wasserman te schitteren in de haar prachtig ;ende rol van de oude koppe- toverkol „Celestina een ;ige, meedogenloze, geraffineerde, toch ook levenswijze vrouw, die ver- -jefde paartjes voor goed geld tot ikaar brengt en dit ook hier doet. Het gaat om de liefde tussen de Longe edelman Calls to en de char doch aanvankelijk kuise en hooghartige adellijke Melibea, die niets van Calisto wil weten, 10loch door de stluwe intriges van Jelestina, de beruchte bordeelhoud er, wordt dit wel het geval, al indigt deze jonge liefde op diep tra wijze. Zij heeft voor haar "jemiddeling de hulp ingeroepen van Ie dienstknechten Sempronio en nWmeno, die voor hun handlangers- Wisten tenslotte een grote beloning ^asen. Wanneer Celestina daaraan net voldoet, wordt zij door hen op je meest gruwelijke wijze, met zó m zóveel dolksteken! door hen enfgemaakt Dit is een der hoogte- junten, dat nog gevolgd wordt door 1 Jndere ellende: Calisto verongelukt A Malibeo stort zich in haar wan- iloop van de toren omdat zij diens tood niet overleven kan. ziet: een melodramatisch ge- •jBven, doch met diepere filosofische chtergrond. Malibeo's vader Plebe- j To brengt ten afscheid nog een mgdurige tè langdurige tira- dje een aanklacht tegen de liefde, in de grond de oorzaak van He ongeluk is. :ke 2 til In hoofdzaak moet men dit stuk -clftan zien om het grandioze spel van aifla Wasserman in deze „Tragicome- uaa de Calisto y Melibea", zoals de üo&rspronkelgke titel luidde. Hoe zij ee» werk gaat in de talrijke uiter- kiate wulpse scènes niets voor en „puritein!" indringend gere- tgisseerd door Joris Diels, hoe zij een nutherpe uitbeelding geeft van de ob- styene, sluwe sjacheraarster met my- lieke neigingen en bezweringen, in se^rmidabel tegenspel tot de slechts ,,'j> grove winst beluste knechten, is deaarlijk adembenemend. g' Ondanks dit alles konden wij op en duur, door hetgeen in andere iènes te berde werd gebracht, soms jiet aan een gevoel van langademig- luq heid ontkomen: de sterke coupures ingrijpende wijzigingen die Joris Diels aanbracht, bleken af en toe toch nog onvoldoende geweest te zyn. Het geduld werd meermalen te :er op proef gesteld Niettemin een stuk, dat, speciaal ook door de van een typisch Spaanse sfeer doortrokken rijdbare en snel wisselende décors van Harry Wich, alsmede de fascinerende kostuums in menig opzicht de aandacht ge vangen hield. Een kleurenpalet zon der weerga! Talrijke regievondsten de sprong van de toren was fabel achtig ingenieus uitgedacht en gerea liseerd konden op menig punt die aandacht verhogen. Naast Ida Wasserman, wier veel heid aan facetten voor de zoveelste maal nadrukkelijk tot expressie kwam, boeide ook het spel van Jules 'I Tentoonstelling p Rie van Goor in 3 „De Ruif" In hotel „De Ruif' aan de Jan- ossensteeg 59 is zaterdagmiddag oor mevrouw Colijn een expositie eopend van tekeningen en aqua- illen van de Amsterdamse kunste aar Rie van Goor. Zij merkte op etroffen te zijn door de kracht, de ormgeving en de eigen visie van lie van Goor by wie men, naast tn merkwaardige wilskracht een rote doelgerichtigheid constateert. Mevrouw Colijn herinnerde voorts ar twee uitspraken: die van Mar- In Buber, n.l. „Het kunstwerk re- Bert, als ik 't niet volledig dien, reekt het mij" en die van Cicero: biscipline is de stut van het leven", leze beide beginselen bepalen de ersoon en het werk van Rie van foor. Wij persoonlijk zijn tot de conclu- !e gekomen, dat haar tekeningen oorlopig een diepere indruk nala- jn dan haar aquarellen. Er is bij tie van Goor sprake van eerlijk en üiver werk, dat speciaal doorbreekt 1 haar krachtige impressies uit de (rovence en Bretagne. Doch ook een ïdruk van „Molendrecht", waarin de kunst van het weglaten" door liddel van het accent leggen op de likele zaken, waar het inderdaad p aankomt, zo veelzeggend tot uit- Irukking komt, stempelen haar tot en tekenares, voor wie het boven- taande nadri:kkelijk van toepas ing is. Rie van Goor weet als ge- plg van een grote mate van zelf- iritiek veeal reeds tot de kern der lingen door te dringen, hetgeen ver- leugende perspectieven voor de toe- jomst inhoudt. In hoeverre ook haar aquarellen, relke nog een amateuristische in- lag vertonen Rie van Goor is mtodictate een gelijkwaardig ni- 'eau zullen gaan vertonen, zal die oekomst moeten uitwijzen. In ieder *val hebben wij hier te maken met èmand, die het met de kunst ern- itig neemt en wier verdere ontwik teling men met belangstelling tege moet mag zien. H. Croiset als Calisto: een door zijn grote liefde verteerde jongeman, is liefde als in „Romeo en Julia" zo'n noodlotige afloop vindt. Paula Petri bood in haar rol van Melibea iets zwakker tegenspel. Haar verleidelijke schoonheid vergoedde intussen veel van hetgeen bij haar aan innerlijke emotie tekort schoot. Uitstekend waren de beide schel men door Bas ten Batenburg en Jules Rooyaards getypeerd: zware jongens, met wie niemand graag om gang zou willen hebben: zij staan voor niets. Trins Snijders als Me- libea's dienstmaagd, de enige die de tragische gang van zaken voorziet, bracht een zielkundig uitstekend ge troffen creatie. Gijsbert Tersteeg voldeed als de vader, ondanks de lar moyante inslag van zijn haast ein deloos lfj kende slotclaus. Zowel elementen van de klucht als van het drama zyn in „Celestina" in ruime mate voorhanden, zodat wjj wel geloven dat de Haagsche Co medie met dit stuk een goede gooi naar een groot nieuw succes maakt, ondanks de hierboven genoemde be- bouwer Max Moller is de kostbare alt-viool ter beschikking van Schld- lof gesteld. Volgens een schatting van ken ners bedraagt het over de wereld verdeelde aantal Stradivarius-violen ca. 700. Van de alt-violen die de grote Italiaanse vioolbouwer gemaakt heeft zijn er slechts twaalf bewaard gebleven. Zes daarvan zijn in col lecties. Ze worden wel bespeeld, maar kunnen niet worden verkocht. Van de overige zes is dezer dagen de nu aan de heer Schidlof ter beschikking gestelde alt-viool uit Amerika, waar de meeste in de loop der jaren heen zijn gegaan, naar Europa teruggeko men. De geschiedenis van deze alt viool gaat terug tot 1792, toen de markies Dalla Rosa het instrument naar Engeland bracht en het later verkocht aan de in die dagen be kende Engelse vioolbouwer John Betts. Het laatst maakte de viool deel uit van het complete Stradiva rius-kwartet bestaande uit 3 violen en een cello dat in het bezit was van de Amerikaanse cellist Gerald War burg. Deze stond de altviool af ten behoeve van het Amadeus-kwartet. Voorstel B. en W. van Amsterdam Gelet enerzijds op de impasse waarin de Ned. Opera zich be vindt, anderzijds op het aanbod van de Staatssecretaris een nieuwe opera te Amsterdam in he leven te roepen, verkiezen B. en W. van Amsterdam mee te werken aan de totstandkoming van een nieuw opera-instituut. Als gelvolg daarvan dient volgens B. en W. goedkeuring te worden verleend aan het liquidatiebesluit van het bestuur van de Stichting de Ned. Opera. Derhalve stellen B. en W. de gemeenteraad voor het besluit tot ontbinding van deze Stichting goed te keuren. (De Staatssecretaris van O. K. en W. heeft reeds te kennen gegeven zijn goedkeuring te zullen verlenen Red. L.D.). Voortbouwen op traditie In een voordracht aan de raad geven B. en W. een uitvoerig over zicht van de geschiedenis der Neder landse opera sinds de oprichting van de stichting in mei 1946. Evenals de staatssecretaris en de commissie- Reeser menen B. en W dat in een kunstinstelling als de Nederlandse Opera getracht moet worden het hoogste artistieke peil te bereiken. Dit doel moet door directie en geën- lerden in een sfeer van hechte samenwerking worden nagestreefd. Met de staatssecretaris zijn B. en W. voorts van mening dat de operakunst in ons land moet worden bevorderd en dat een nieuw te stichten Opera instituut in Amsterdam zal moeten worden gevestigd. B. en W. overwe gen daarbij dat de huidige Neder landse opera daar steeds is gevestigd geweest en dat haar medewerkers zowel in de arstistieke als in de technische en administratieve sector te Amsterdam wonen of op andere wijze aan de stad zijn verbonden. Als de nieuwe opera te Amsterdam wordt gevestigd, zullen haar werkzaamhe den voortbouwen op een operatradi tie, die zich daar reeds heeft ontwik keld. Sterkere binding Een sterkere binding van het ope ra-instituut aan de overheid i.e. de Rijksoverheid dan tot nu toe het geval is geweest, achten B. en W. juist. De nieuwe stichting kan door het Rijk in het leven worden geroe pen en de bestuursleden zullen door de rijksoverheid kunnen worden be noemd en ontslagen. Aan het be stuur zal een gedelegeerde van het Rijk worden toegevoegd. Dat ten minste de helft van het aantal ope ravoorstellingen in Amsterdam zal worden gegeven, heeft de instemming In hun voordracht aan de raad over de Ned. Opera vervolgen B. en W. aldus nu vaststaat dat de Rijksoverheid op het standpunt staat dat de nieuwe Opera Id Amsterdam zal worden gevestigd, achten B. W. het hun plicht te bevorderen dat er in Amsterdam een goede huisves ting voor dit instituut zal worden tot stand gebracht. De theatersitua tie in Amsterdam is van dien aard, dat het bouwen van een muziek theater gemotiveerd is. Van een dergelijk gebouw zal de nieuwe opera uiteraard niet uitsluitende gebruikster kunnen zijn. Bij de bouw zal rekening moeten orden gehouden met de mogelijke ontwikkeling van deze nieuwe instel ling voor muziekdramatische kunst. De structuur van het gebouw zal daarom een flexibel karakter dienen te bezitten. De nieuwe opera zal dan ïn later stadium een complete accommodatie in het gebouw kunnen verkrijgen. Het ligt voor de hand dat met de verwezenlijking van een v gebouw een reeks van jaren zal zijn gemoeid. In deze periode zal de stadsschouwburg ook voor de opera beschikbaar moeten blijven. B. en W. hebben maatregelen in over weging ,die een verbetering van de zo bezwaarlijke samenwoning in de naaste toekomst beogen. Beperkt speelplan Door de liquidatie van de Stich ting zal er een periode intreden, waarin toch nog voorstellingen zul len worden gegeven. Het bestuur heeft een voor 1964/65 opgesteld be perkt speelplan goedgekeurd. B. en W. hopen dat een nieuwe opera in het seizoen 1965/66 haar werkzaam heden zal kunnen beginnen. Jan Handerson naar Stadttheater „Hildesheim" Na negen jaar als „jeune premier" verbonden te zijn geweest aan de Hoofdstad-operette is de zanger Jan Handerson voor het volgend seizoen geconstarcteerd door 't Duitse stadt theater „Hildesheim". Hij zal daar titelrollen gaan vervullen in de ope rettes „Paganini" van Lehar en „Der Vogelhandler" van Zeiler. (Van één redacteuren) Zijn gezicht staat verbeten onder de witte valhelm. Gespannen tuurt hij door de spijlen van het voor hem iets te hoge stuur. Daar komt de laatste bocht. Even dreigt de wagen te slippen. Maar op het juiste moment geeft de coureur behendig tegenstuur en zonder het gas los te laten zoeft hij over de eindstreep. Onder aplaus en bravo-geroep wordt zijn tijd bekendgemaakt: 0,3 seconde sneller dan zijn naaste rivaal. De elfjarige Anton Zandbergen is de Stirling Moss" van Rijnsburg geworden! Dit gebeurde zaterdagmidlag. Voor de derde achtereenvolgende dag had BP op het parkeerterrein van het veilinggebouw Flora een hon derd meter lang, 8 vormig circuit uitgezet, dat aan weerszijden werd af gezoomd door een rij zware stro balen. Kleurige autootjes, nauwkeu rig verkleinde modellen van Ferrari- racewagens, snorden over het boch tige parcours. De beide voorgaande dagen hadden enkele honderden jon gens en meisjes van negen tot en met dertien jaar uit Rijnsburg en enkele tientallen uit Oegsteest en omgeving zich ingespannen om de finale te bereiken van de Jeugd Grand Prix, die zaterdagmiddag werd verreden. Veilig Het ging vooral om behendigheid en zelfbeheersing. De wagentjes kun nen namelyk niet harder rijden dan 30 km, doordat de 175 cc motortjes zijn afgesteld. Maar zelfs bij een hogere snelheid dan 20 km liepen de deelnemertjes al het risico uit de bocht te vliegen een escapade waaraan overigens niet 't minste ge vaar was verbonden: op elk autootje is namelijk een speciale beveiliging aangebracht, waardoor de motor af slaat zodra de voorbumper een stro baal raakt Het waren dus de behendigste cou reurs van Rijnsburg en die men zaterdagmiddag werk zag. Spijtig genoeg konden ze niet altijd voldoende zelfbeheersing opbrengen: kennelijk speelden de fi nale-zenuwen velen parten. Geregeld vloog een al te haastige rijder in de strobalen. Na twee spannende uren ging de strijd tussen drie Rijnsburgse jon gere, die ieder, met stilstaande start, twee ronden moesten rijden. Als eer ste kroop de dertienjarige Anne Ou- wersloot achter het stuur. Hij maak te een tijd van 35,8 seconden De twaalfjarige Jac. van Egmond rook al de overwinning, toen hy er ver- Op het ere-podium. V.l.n.r.: Jac. van Egmond. Jan- neke van Ittersum, Anton Zand bergen en Anne Ouwersloot volgens 1,2 seconde korter over deed. Maar het was tenslotte de elfjarige Anton, die zich de behendigste en snelste coureur toonde. Erepodium Evenlater stonden zij met z'n drie ën op het erepodium, samen de der tienjarige Janneke van Ittersum, eveneens uit Rynsburg, die de coupe des dames had gewonnen. Burge meester B. H. Koomans van Rijns burg reikte met een toepasselijk woord de prijzen uit: voor alle vier een beker en bloemen en voor An ton bovendien een Gouden Helm en een lauwerkrans. Volgend jaar zullen ln ver moedelijk Apeldoorn Janneke en Anton deelnemen aan de nationale Jeugd Grand Prix. Jan Juffermans uit Oegstgeest 20 jaar die reeds eerder in onze stad exposeerde, houdt thans een tentoonstelling van zijn nieuwste werk in de Boerhaavezaal. Deze bijzonder produktieve jongeman., die binnenkort verhuist naar Zeeuws Vlaanderen (Axel), waar hij een woning gevonden heeft, blijkt in sterke mate vooruit te zijn gegaan. Hij treft door zijn rake tekeningen en schil derijen: met weinig weet hij veel te zeggen. Reeds eerder hebben wij echter opgemerkt, dat Juffermans te veel rekent op zijn blijk baar aangeboren vlotheid en los en vast alles exposeert wat hij ge maakt heeft. Een diepere analyse van hetgeen hem onder het oog komt. zou zeker niet onwelkom zijn. Niettemin zien wij met belang stelling de verdere groei van Juffermanswiens talent onmisken baar is, tegemoet. Mits hij zich de nodige zelfkritiek eigen weet te maken, zal de toekomst zeker nog meerdere verrassingen voor hem, evenals voor de beschouwer van zijn werk kunnen inhouden. Hierboven een van zijn karakteristieke schetsen. ..r_(Foto Chris Stapels, Leiden) Duitsland verwerpt Russisch protest De Duitse Bondsrepubliek heeft een Russisch protest tegen haar deel neming aan de voorgestelde multi laterale kernmacht van de NAVO verworpen, zo blijkt uit een nota waarvan de tekst zaterdag in Bonn werd gepubliceerd. De nota, die op 2 september in Moskou werd over handigd, vormde een antwoord op een Russische nota van 11 juli. Volgen de Westduitse nota moet Bonn „met nadruk elke poging af wijzen om zijn soevereine recht op zelfverdediging te betwistend Anton neemt de laatste bocht. St.-Maartenskerk Tiel gerestaureerd Als bekroning van de herbouw van het door de oorlog zo zwaar getroffen Tiel is zaterdagmid dag de fraai gerestaureerde St.- Maartenskerk, die uit de 14de eeuw dateert, door de voorzitter van de kerk-commissie. de heer M. Bekker, aan de praeses van de kerkeraad van de N.-H. Ge meente. ds. J. Boneschansker overgedragen. Thans is de St. Maarten mooier dan hjj ooit is geweest. De praeses van de kerkeraad aan vaardde in grote dankbaarheid dit bedehuis, waardoor het kerkelijk le ven grotere mogelijkheden krijgt. Na mens het Convent van kerken in Tiel sprak pater J. A. A. M. Busch zijn vreugde uit over de restauratie, die door bundeling van krachten tot stand is gekomen. Hij hoopte vurig dat het ideaal van de oecumenische gedachte ooit nog eens verwezenlijkt zal worden. Op verzoek van de voorzitter van de culturele raad Tiel stelde de Com missaris van de Koningin in de pro vincie Gelderland, mr. H. W. Bloe- mers het nieuwe, uit 47 klokken be staande carillon, in werking. De burgemeester van Tiel, mr. A. A. H. Stolk, releveerde de geschiede nis van toren en klokken en stelde het „gelui" bestaande uit 4 klokken, in werking. Fusie Twentsche Bank— NHM 3 oktober een feit In een brief aan cliënten delen de directeis van de Ncd. Handel-Maat- schappij en de Twentsche Bank mede dat de reeds aangekondigde fusie van beide banken in de „Algemene Bank Nederland NV" op 3 oktober defini tief een feit wordt. Zoals bekend, zijn de directieleden en de commissa rissen van de Twentsche Bank in ge lijke functie benoemd by de „Alge mene Bank Nederland". De ABN is gevestigd in Amster dam en houdt mede kantoor in alle kantoren van de Twentsche Bank in Nederland. Het samenvoegen van de beide bedrijven op 3 oktober brengt met zich, dat op die datum de ver schillende zakelijke relaties, op een uitzondering na, worden overge bracht naar de ABN, overeenkomstig de positie op die datum. Het over brengen betekent, dat met ingang van 3 oktober de ABN geheel de plaats inneemt van de NHM en de Twentsche Bank en de vorderingen en rechten van beide banken op haar cliënten zullen overgaan op de ABN. Deze neemt hierdoor de aansprake lijkheid en de verplichtingen tegen over de cliënten oven Bij Haagsche Comedie" Stradivarius-alt voor Amadeuskwartet De altist van het Amadeuskwartet, Peter Schidlof, beschikt sedert kort over een Stradivarius alt-viooL Een combinatie van Nederlandse kunst minnaars heeft dit instrument door bemiddeling van een Newyorkse handelaar in de V.S. kunnen kopen. Op advies van de Nederlandse viool- Jeugd Grand Prix in Rijnsburg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5