Uniek beeldenpark te Oslo
vol bewogen symboliek
I
SCHERP DENKEN
Kom er
ACHT-er
KRAAN
LEVENSWERK VAN GVSTAV VIGELAND „07l".7h"hTr*
Verzinnebeelding van eeuwige
strijd van mens naar licht
HOE
WERKT
HET
Voor het opzetten van
hoogspanningsmasten,
inzweven van brugbo
gen, materiaalvervoer
in ontwikkelingsgebieden
enz.enz. wordt steeds
meer van de vliegende
kraan gebruikgemaakt.
hijskranen!
Deze helicopter heeft een 18meter
lange, sterke ruggegraat met een
bodemvrijheid van 3meter en een
breedte tussen dewielen vanSmeter
In een speciale cabine kunnen
tot 60 personen vervoerd
worden met een snelheid
van 275 km per uur.
Het meer dan 10 ton wegende
gevaarte kan met centimeter-
nauwkeurigheid hoven een last
gemanoeuvreerd worden door
de dan achteruit ziende 2de piloot.
Onze bridgerubriek
Vandaag doet II mee aan de
Europese kampioenschappen.
De tegenpartij is in drie SA te
recht gekomen, die II moet
trachten down te spelen. De
kaarten die II voorlopig ziet
zijn:
(tafel)
Sch. H 5
Ha. A H 3
W O Ru HB9 64
Z KI. B 8 7
Sch. V 9 8 7 6
Ha. V 6 5 2
Ru. V 8
KI. 9 4
Zuid was gever, niemand kwets
baar. Nadat zuid, west en noord
hadden gepast, opende oost één
klaver NZ pasten verder
west één harten oost twee rui
ten west twee SA oost drie
SA. Oosts klaveropening was uiter
aard conventioneel. Noord speelde
klaver drie voor, op tafel klaver
zeven, zuid klaver negen en west
won de slag met klavervrouw. In
slag 2 speelde west ruiten drie na,
noord ruiten twee, oost ruitenboer
en zuid neemt. Wat moet zuid na
spelen??
Proberen
Indien noord zou zijn uitgeko
men van klaver AH 632 moet zuid
natuurlijk klaver spelen, waarna
OW onmiddellijk down zijn. Heeft
noord die klavercombinatie, dan is
het echter zeker dat de westspeler
zowel schoppenaas als ruitenaas zal
hebben waarop zou west anders
twee SA geboden hebben?! Maal
ais west die kaarten heeft en
géén dekking meer in klaver, zou
west dan zomaar een ruitenslag
weggegeven hebben? Zou hij niet
liever éérst geprobeerd hebben rui
tenaas te spelen de vrouw kan
best eens sec vallen!
Is zuid eenmaal tot die redene
ring gekomen, dan mag hij aanne
men dat de leider (west) niet zo
bang voor de klaverkleur is en dat
noord dus vermoedelijk slechts een
matige vierkaart in klaver had.
Kom er ACHT-er
1. motief middelste pilaar an
ders
2. minder tekst op program
ma links
3. jas vrouw korter
4. middelste wapen anders
5. riem fototoestel smaller
6. ketting aan knots langer
7. meer tegels op de vloer
8. bril toerist anders.
Het spel kwam voor tijdens de
wedstrijd NederlandSpanje, die
door onze landgenoten royaal werd
gewonnen. De O W-spelers waren
BoenderHelleman. West had in
handen: Sch. B 10, H. B8 7 4 RA
7 3, KL H V 5 2. Wests uitstekende
speelplan was erop gebaseerd zuid
in de verleiding te brengen klaver
na te spelen, wat de Spanjaard
ook prompt deed. Noord, die o.a.
in schoppen A432 had, zou het
west nu nog moeilijk gemaakt
kunnen hebben door met klaveraas
te nemen en een kleine schoppen
na te spelen. Als west de situatie
dan juist taxeert en op tafel schop
penheer legt, wordt het contract
alsnog gewonnen maar het ia
een benauwd ogenblik.
Aan de tweede wedstrijdtafel
speelden de Nederlanders dr. W.
Oudshoorn-Komalijnslijper als NZ.
Het bieden verliep daar: oost één
ruiten west één harten
oost twee harten west drie rui
ten oost drie Sansatout. In dit
geval moest dus de zuidspeler uit
komen en hij had geen enkel pro
bleem: hij speelde schoppen zes
voor, noord won met schoppenaas
en speelde de kleur terug, zodat
de dekking in die kleur bij OW
verdwenen was. De Spaanse west
probeerde hierna ook de snit
ruiten, die mislukte en NZ gingen
zelfs twee down.
Ach tercloch tig
Had de Spaanse noordspeler, die
aan tafel I schoppen A432 en kla
ver A1063 had niet beter met
schoppen kunnen uitkomen? Noord
was vermoedelijk wat achterdoch
tig over de situatie in klaver
het klaverbod was immers conven
tioneel en west had die kleur ni
mer gesteund of geboden. Onge
twijfeld was het een moeilijke be
slissing, maar daar OW ook nim
mer de schoppekleur hadden gebo
den, lijkt er toch wat meer te zeg
gen voor een uitkomst in die hoge
kleur. Toch had zuid, door scherp
te redeneren, de zaak kunnen red
den. Als hy schoppen had nage
speeld, zouden OW niet verder ge
komen zijn dan acht slagen: zuid
kan op de lange ruitens nog juist
één schoppen, één harten en één
klaver missen. H. W. Filarski.
Antwoord op bridgevraag.
Het is best mogelijk dat
oost vrij zwaar down gaat
op dole klaveren, maar zuid
kan natuurlijk niet double
ren. Evenmin kan zuid pas
sen het zou noord voor
een onoverzichtelijke beslis
sing plaatsen. Is drie ruiten
een goed bod? Wat zou zuid
in deze situatie hebben moe
ten bieden met:
Sch. H 6 3
Ha. 8 7 4 2
Ru. B 9 7 4 3 2
KI.
Met een dergelijk spel zou
drie ruiten goed geweest zijn
het spel is zeker niet ge
schikt om al drie SA te wa
gen. In het oorspronkelijke
spel mag zuid echter ver
wachten, dat n.z. zes slagen
in ruiten zullen maken;
bovendien is het wel zeker,
dat noord tenminste één
goede dekking in klaveren
heeft. Zuid biede daarom
drie SA. De tweede prys is
voor vier ruiten, een troost-
prijsje voor vier klaveren
(waardoor n.z. dreigen te
hoog te komen).
Als energiebron dienen 2 gasturbines
van elk 4700 PK, die 6 rotorbladen
van 11 m aandrijven. Laadvermoqen
is 8 a 9 ton.
Een van de vele andere toepassingen is
hulp bij het leggen van pijpleidingen met
behulp van een speciaal materiaalplatform
Naar afgelegen rampgebieden
kan een noodhospitaal met
operatiekamer vervoerd wor
den over tot 4300m hoge
bergen.
Zaterdag 5 september 1964
Vigelands-Anlegget te Oslo.
-gr -t~ -■ -H ~R ~fl H ~0 e voor9rond Hnkst de
vel met de monoliet. Van het
9 beeld van vader en kind op de
J merkend voor Vigelands werk.
Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen
vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel.
De prachtige beeldenheuvel in het VigelandsAnlegget te Os- lo. In het midden de 17 m hoge
graniet-obelisk met 121 ineen- gestrengelde mensenfiguren.
EERTIG jaar van xljn leven heeft de be
roemde Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland
(1869-1943) gewerkt aan de beeldenverzame
ling in het 30 ha grote Vigelands-Anlegget in
Oslo, dat met zijn 150 gebeeldhouwde dynami
sche groepen als sculptureel park uniek ter we
reld is
Ronddwalen in dit park is als een indruk
wekkende blik in de diepste diepten der men
selijke levensdrang. In steen, ijzer, brons en
hout heeft de kunstenaar mensen en dieren uit
gebeeld in allerlei situaties en bezigheden die
vooral tot het gevoelsleven behoren.
Mensen, mensen
Wa&r men ook om zich heen
kijkt In het Vigeland-park, steeds
wordt het oog getroffen door beel
den, nu eens zwart, dan weer wit,
van naakte mannen, vrouwen en
kinderen van alle leeftijden, veelal
in groepen bijeen: zittende, staan
de, knielende, hurkende mensen;
springende, dansende, stoeiende,
zon-aanbiddende mensen; vaders
die met hun kinderen spelen en
moeders die deze kinderen omhel
zen; jonge mensen die elkaar in
de liefde hebben gevonden en oude
mensen in hun levensavond; men
sen in uitbundigheid en in ernst;
mensen met opgewekte en peinzen
de, vrolijke en bedroefde gezich
ten kortom: beelden van een
grote bewogenheid, die behalve de
enorme symbolische scheppings
drang van de kunstenaar ook diens
frappante psychologische opmer
kingsgave verraden. En allemaal
beelden van een volmaakte anato
mische juistheid, zodat ze alleen
daérom al in deze tijd, waarin de
moderne kunst het met de propor
ties niet zo nauw meer neemt, wel
dadig aandoen en spréken.
Hoogtepunt
meest gedurfde werken wordt
genoemd, het geheel af.
Emotionele
bouwkunst
Adolf Gustav Vigeland begon
op 20-jarige leeftijd met
beeldhouwen, nadat hij in
zijn jeugd veel houtsneden had
vervaardigd. Onder invloed van de
grote Franse beeldhouwer Rodin
was hij bezeten van de naturalis
tische stijl, in symbolische zin
aangewend. HU wilde in zUn wer
ken de beschouwer zichzelf doen
herkennen en hU wilde hem dóór
de aanschouwing van zijn verzin
nebeelde scheppingen tot medita
tie over het leven, over de zin van
het leven, stimuleren. In het Vi-
gelandsmuseum, het vroegere ate
lier van de kunstenaar zyn vele
van zyn oorspronkelijke werken
samengebracht: portretbusten van
bekende figuren, ca. 800 plastieken
en honderden houtsnUwerken.
Stuk voor stuk zUn de beelden
en beeldengroepen in het Vige
lands-Anlegget meesterwerken van
emotionele beeldhouwkunst. In
hun geheel vormen de scheppingen
een volstrekt origineel openlucht
museum, waar elke bezoeker wordt
geconfronteerd met verlangens en
gevoelens uit zUn. eigen leven, uit
gebeeld door een groot kunstenaar
met een rijk sentiment en een
grandioze antomisch-verantwoor-
de techniek.
Levensecht
Rond de beelden op de trap, in
en rond de fonteinen die het
met bloembedden versierde
park extra fleur geven, spelen dik
wijls kinderen, nauwelijks acht
slaand op en misschien nauwe
lijks Iets begrijpend van al die
letterlijk en figuurlijk naakte uit
beeldingen van het intiemste leven
en denkep van de mens. Zij spelen
er omdat het Vigelands-Anlegget
vrU toegankelijk is. En het is goed
dat zU er spelen. Want In hun
kinderlijke ongeremdheid zyn zij
een ontroerende onderstreping van
de levensechtheid van Vigelands
werk.
De beeldenheuvel In het Vige
land-park te Oslo (met de 17
m hoge mensenzuil) gezien
door het fraaie smeedijzeren
hek dat toegang geeft tot dit
unieke ..openluchtmuseum"
Wie het monumentale, even
eens met mensenfiguren
versierde smeedijzeren hek
is gepasseerd komt op een brug
met aan weerszijden op de beide
borstweringen in totaal 58 brons-
groepen, waarin de verschillende
stadia in het mensenleven worden
uitgebeeld. De kinderplaats telt 9
bronsfiguren die de ontwikkelings
fasen in het kinderleven tonen.
Rond een gigantische fonteingroep
geven 60 reliëf- en 23 houtgroepen
de hele levenscyclus weer, vanaf de
kinderjaren via jeugd, volwassen
heid en ouderdom tot de dood. Een
steenmozaiek in wit en zwart (het
labyrinth) is symbolisch voor de
(dwaal) weg des levens.
Zo nadert de bezoeker het
onmiskenbare hoogtepunt van
het park: de beeldenheuvel, be
kroond door ent merkwaardige
17 m hoge graniet-obelisk, op
welke monoliet 121 ineenge
strengelde mensenfiguren zich
als het ware wild omhoogwor-
stelen naar het licht. Deze zuil
is kenmerkend voor het hele
park: Vigeland heeft op sym
bolische wijze willen uitbeelden
de eeuwige strijd van de mens
naar het licht, naar kefinis en
inzicht, naar geluk en levens
wijsheid. Rond de mensenzuil
staan op de monumentale cir-
keltrap, geplaatst in 12 stralen
vanuit de basis van de obelisk.
36 grote granietgroepen van
mensen in levensuitingen. Ach
ter in het park sluit het Levens-
wiel, dat één van Vigelands
i