DOODVONNIS VOOR VIJFENDERTIG MILJOEN OORLOG EN VREDE Eer en schande DAS ANTLITZ DES FUHRERS" Een van iedere zestig op aarde Was die Zukuuff bring!, das wissen wir nicht Zaterdag 22 augustus 1964 Simpele pennestreek van kwart eeuw geleden (Van een onzer redacteuren) Er trekt een kolonne mensen langs een weg. In rijen van vier bij vier. Mensen van allerlei leeftijd, van baby's tot grijsaards. Mensen van allerlei ras. Mensen van allerlei aard en welstand. 1 Het lijkt een hele rij wanneer het einde van de stoet na een kwartier nog niet in zicht komt. De kwartieren rijen zich aaneen tot uren. De kolonne trekt verder. De uren worden dagen, de dagen worden weken, de kolonne loopt voort, dag en nacht. De weken worden maanden. Het einde komt na twee en een halve maand. De kop van de kolonne bevindt zich dan bijna negenduizend kilometer verder. Zoiets als van Amsterdam naar Curasao Vijf en dertig miljoen mensen zijn dan voorbijgetrokken: ter dood veroor deelden wier vonnis een kwart eeuw geleden met een enkele pennestreek werd bekrachtigd. Een vonnis dat in de zes jaren nadien met een tempo van gemiddeld 16.000 per dag zou worden voltrokken, iedere vier seconden één, zes jaren lang, een van iedere zestig mensen op aarde de doden van de tweede wereldoorlog. Monsterverbond tussen twee gezworen vijanden Op 23 augustus 1939 zette Stalin in Moskou zijn handtekening onder een niet-aanvalsverdrag tussen Rusland en Duitsland, een monsterver bond tussen de gezworen vijanden fascisme en communisme, ultrarechts en uiterst links. Dit akkoord gaf Hitier vrij spel in Polen. Hij wist zo goed als zeker dat een aanval op Polen oorlog met Engeland en Frankrijk zou betekenen. Na de bezetting van de Saar, het Rijnland, Oostenrijk en Tsjecho-Slowakije zonder dat er een schot viel, zouden de geallieerden ditmaal vermoedelijk het been stijf houden. Het verbond met Rusland gaf hem niettemin de kans, Polen binnen te vallen zonder het risico van twee-frontenoorlog, terwijl hij van het zwakke Engeland en Frankrijk alleen weinig te duchten zou hebben. Vele schuldigen 1 Stalin maakte zich met zijn handtekening onder het akkoord in zekere zin medeschuldig aan het uitbreken van de tweede wereldoor log. Zonder die handtekening zou Duitsland de fatale stap waar schijnlijk niet hebben durven zet ten. Maar Stalin had van zijn stand ten van Engeland het Kremlin antichambreerden onderhandelingen over een militair verbond tussen het westen en Rus land. Stalin was niet méér schuldig dan vele geallieerde politici dit wa ren door nalatigheid, door onder ling wantrouwen, door gebrek aan realiteitszin en door hun streven om de vrede te redden tot élke prijs, waardoor zij zich stap voor stap in zes jaren langs een gevaar lijk hellend vlak naar de tweede wereldoorlog lieten slepen. Eén dader Er was slechts één werkelijke da der, één hoofdschuldige, één man die een week na het monsterver bond de wereld in een chaos zou storten: Adolf Hitler. De man, die bij het vernemen van de onderte kening in Moskou in een hyste rische vreugde-uitbarsting gilde „Ik heb de wereld in mijn zak". Niet lang daarvoor had Hitier ge zegd dat het hoogste, wat de mens op aarde bereiken kon, was dat zijn naamstempel op een periode der wereldgeschiedenis gezet zou worden. De eerstgenoemde uitlating zou een grandioze misrekening blijken, de tweede werd door de geschiede nis bevestigd, al was het dac. in andere zin dan Hitier bedoelde. Hij zal in de geschiedenis blijven voortleven als de grootste usurpa tor aller tijden, als de aanstichter van de onmenselijkste wreedheden en de initiatiefnemer tot een nieuw soort misdaad, de genocide, als de waanzinnige onmens die de wereld naar een ongekende vernietiging leidde en in zijn eigen val bewust en gewild zoveel mogelijk mensen, ook zijn eigen volk, meesleepte. Al in september 1942, bijna drie ja ren voor zijn val, zei hij in een redevoering ,,Wir werden dafür sorgen, dass nicht nur der Anstan- dige an der Front stirbt, sondern das auch der Unanstandige zuhau- se unter keinen Umstanden diese Zeit überleben wird." Geen „omzien in wrok" Wjj behoren niet tot hen, die menen, dat de geschiedenis zich herhaalt, en dat het daarom goed vervallen, de geschiedenis echter geeft door het eindeloos wisselend patroon der samenleving een tel kens weer ander beeld van het con flict tussen falend idealisme en on uitroeibare boosaardigheid. Het is dan ook niet daarom, dat wij aan de verbijsterende gebeurtenissen van de jaren 1939 tot 1945 willen herinneren in een serie onder het motto „Terugblik op die Hel". erucfbiik op do etlsi Evenmin geloven wij dat het goed is, rancunes levendig te hou den bij hen, die de ellende van deze hel op aarde hebben doorleefd, noch om jongeren in deze rancunes te indoctrineren uit angst, dat deze gevoelens anders met de generaties zouden uitsterven. Toch is het goed, van tijd tot tijd herinnerd te worden aan de ellende, waar de wereld een kwart eeuw geleden doorheen moest gaan. Uit die ellende is de wereld van vandaag geboren, met alle onvol maaktheden en conflicten maar ook met alle (gelukkig vele) posi tieve aspecten. Maar een herinne ring kan meer zijn dan begrip voor de oorsprong van de wereld waarin wij leven. Hoewel de geschiedenis zich nimmer herhaalt kan Zij toch les sen geven voor de toekomst, kan zij voorbeelden stellen, kan zij het streven naar het goede bevorderen, kan zij waarschuwen tegen het kwaad. Hellend vlak De weg naai' de hel van een kwart eeuw geleden was er een van onmacht, om zich staande te hou den op een eenmaal betreden hel lend vlak. Met een verbijsterend koelbloedig elan wist Hitler in eigen land de bij zijn komst ver deelde krachten te bundelen, weer- spannigen te liquideren en een niets ontziend machtsapparaat op te bouwen, terwijl hij naar buiten zijn land stukje bij beetje wist te vergroten. Met herinnering aan de ellende van de eerste wereldoorlog voor ogen, in het groeiend besef bovendien van vele onredelijke as pecten van het verdrag van Ver sailles, tenslotte onderling verdeeld en militair zwak aanvaardde het westen zij het protesterend op papier telkens weer die „laatste territoriale verlangens" van de machtswellustige Duitse dictator. Men was niet bereid tot een nieu we oorlog voor de zelfstandigheid van een toch in wezen Duits Oos tenrijk, men was niet bereid tot onvoorstelbare offers voor een strookje Sudetenland dat door Duitsers werd bewoond. Een handdruk tussen Stcdin en Ribbentrop bezegelt op 23 augustus 1939 het lot van de wereld en het doodvonnis van 35 miljoen mensen: een kortstondig monster-verbond tussen ultra-rechts en extreem-links, dat het uitbreken van de tweede wereldoorlog mogelijk maakte. Laatste les Het is goed zich dit alles nog eens te herinneren, omdat de NAVO, het systeem van collectieve veiligheid van thans, alleen dan krachtig genoeg kan zijn wanneer allen beseffen, dat zonder deze ge zamenlijke verantwoordelijkheid de vrije wereld weer de prooi zou kunnen worden van de politiek van stap voor stap en beetje bij beetje. Het ontbreken van een systeem van collectieve veiligheid, waarin de aanval op één, hoe nietig ook, als een aanval op allen beschouwd moet worden en allen tot reactie aanzet, is een van de belangrijk ste oorzaken van de tweede wereld oorlog geweest. En het is ook goed om nog eens met de neus gedrukt te worden op het beangstigend verschijnsel van de oppervlakkigheid der werkelijke menselijke beschaving. In de ja ren 1939 tot 1945 werden mensen tot dieren. Dat was niet alleen het geval bij de gerenommeerd sadis tisch heïletuig als Eichmann, Hey- drich en Use Koch, het gold voor vele, beangstigend vele mensen als u en ik. Tegenover opbloeiend heroiek idealisme en bewonderens waardige geestelijke adeldom groei den mensonwaardige machtswel lust, verbijsterende dierlijkheid en verzaking van alle zedelijke nor men, zoals men dat voordien niet voor mogelijk zou hebben gehou den. Het is goed, zich dit alles nog eens voor ogen te stellen nu wij leven in een wereld, die boordevol zit met mense lijke problemen en vraagstuk ken omtrent het werkelijk sa men-leven. Op 23 augustus 1939 werd het sein gegeven tot deze laat ste afschuwelijke les der histo rie. Een les die wij NU zullen moeten leren, want de tijd voor een herexamen is voorbij. De Engelse premier Cham berlain kwam eind septem ber 1938 terug uit München waar hij akkoord was ge gaan met afstand van grote delen van Tsjecho-Slowakije aan Duitsland en staatkun dige verdeling van de res tanten van het land. Tsje cho-Slowakije was bij die onderhandelingen niet aan wezig. Chamberlain was slechts op één resultaat uit: de vrede redden ten koste van alles. Typerend voor twee ziens wijzen van die dagen waren de uitlatingen van Cham berlain en van Churdhill, de latere leider van Engeland en de vrije wereld. „Ik breng U vrede in eer", deelde Chamberlain mede. „Ik geloof dat het vrede zal zijn voor onze dagen". Bitter was het antwoord van Churchill„Engeland en Frankrijk moesten kiezen tussen oorlog en schande. Z|j hebben de schande ge kozen. Z|j zullen de oorlog krijgen WOORD VAiN BEZINNING BIJ het lezen van deze pagi na zullen er heel wat her inneringen in u opkomen. De tijd gaat snel. Het is vijfen twintig jaar geleden. De wereld gistte. Een crisis-tijd werd be ëindigd, maar op catastrofale wijze. Er brak een wereldoorlog uit. Niemand wist eigenlijk wat dat was; maar lang zou het wel niet duren. en bovendien, Nederland bleef buiten schot. Het duurde wél lang en ons land bleef niét buiten schot: ons land zou ook getroffen en vertrapt worden. Bij het lezen van deze pagina zullen er ook velen zijn bij wie geen herinneringen opkomen. Een nieuwe generatie groeide op, zonder te weten wat oorlog ken: ik moet oppassen, ik moet voorzichtig zijn, me vooral aan de regels houden. Wie weet, zal God me straffen. Misschien wel met oorlog! Die angst is met een vredes verdrag niet weggenomen. Je leest in de krant liever niet over politieke spanningen. De bom mocht eens barsten! Bang zijn voor oorlog is, dacht ik, iets anders dan ver langen naar vrede. Wij denken meestal, dat vrede de toestand is, waarin oorlog ontbreekt. Maar vrede, echte vrede is iets anders. Zou vrede riet vooral zijn, dat wij mensen niet meer behoeven te vluchten in verre reizen, in zaken, in muziek, in roddelpraat? Zou vrede ook niet zijn, dat we niet meer behoeven te vluchten voor God? Zeifs door naar de kerk te gaan kun je vluchten voor God. Angst is de vijand van God. De vijand ook van de vrede. Na vijfentwintig jaar gaan betekent. Zoiets leer je niet op school. We zouden een ogenblik kun nen denken aan al het leed: aan de talloos gevallenen, aan hen, die achterbleven, aan con centratiekampen, aan bombar dementen. Liever zou lk u vragen een ogenblik met me te denken aan de nieuwe wereld, die geboren werd uit het puin van de oorlog. Nieuwe steden zijn gebouwd; stadswijken zijn uit de grond gerezen; het straatbeeld is met al die auto's veranderd; er zijn nieuwe mensen geboren, met nieuwe ideeën en nieuwe over tuigingen. Het werd een koude wereld: de zelfde confectie-mensen, de zelfde betonhuizen, de zelfde haast, de zelfde ijver naar meer welvaart. En de kerken zijn minder vol dan in die oorlog. Vaak hoor Je zeggen, dat men toen wel kon bidden en wel naar de kerk kon gaan. Zou de vergelijking wel eerlijk zijn? Het zou betekenen, dat nood inderdaad leert bid den? Maar angst is een negatieve eigenschap en kam dus nooit een waarachtige drijfveer zijn voor een godsdienstig beleven. Bange mensen zijn nauwelijks mensen. Angst sluit ons af. Angst laat ons overal dreiging zien. De bange mens is als een kind in een donkere kast: je houdt het niet uit. Angst voor God? Je gaat den- we zien, dat het nooit vrede is geworden. De oorlog is gebleven. Wat minder zichtbaar mis schien. Misschien pas plotseling merkbaar, als je staat tegenover een medemens. Het concentra tiekamp of het bombardement is misschien wat kleiner gewor den. Maar slachtoffers maken we dagelijks. God. Naastenliefde. Vrede. Drie woorden, die dicht by el kaar staan. Angst sluit ons voor God. Angst bant de vrede uit. Angst doodt de ander. Angst maakt onze ijver zo groot, dat het die ijver wordt, waaraan de wereld ten onder gaat. Soms zie je even iets van de wereld, zoals bedoeld is door de Schepper. Dat kan zijn, als je een enkel vers leest van de pro feet Jesaja. Het gaat je voor ogen komen, wat vrede is: zjj zullen hun zwaarden tot ploeg scharen omsmeden. Hun speren tot snoeimessen. De wolf en het lam zullen samen weiden. Na vijfentwintig vette jaren smeden wij onze wapens nog steeds niet om. Speren worden atoombommen of dodende woorden. En geen wolf weidt met het lam. De angst is geble- En toch, als wij naar die vre de verlangen, die de wereld ons niet geven kan, dan verlangen we naar God en het zal niet vergeefs zijn. Pastoor J. Bergers, Oud-Katholieke Parochie LEIDEN. Russland und Deutschland haben einen Pakt abge- schlossen, der zwischen uns beiden für alle Zukunft jede Gewaltenwendung aus- schliesst. Diese politische Entscheidung bedeutet eine ungefreure Wende für die Zu kunft und ist eine endgül- tige". 1 september 1939 DEZE FOTO S MET CITATEN UIT REDEVOERINGEN ALS ONDERSCHRIFTEN ZIJN ONTLEEND AAN EEN IN 1943 ILLEGAAL IN DUITSLAND VERSPREID GESCHRIFT ONDER DE TITEL 11 „Wo der Deutsche Soldat steht, kommt kein ander er hin". 11 december 1940 „Der Krieg im Westen ist beendet". „Wir werden Hire Stadie ausradieren 24 september 1940 Dieser Gegner, Russland, besteht nicht aus Soldaten, sondern zum teü aus Be stiert". 8 oktober 1941 „Ich spreche es erst heute aus, weü ich es erst heute aussprechen darf, dass dieser Gegner, Russland, bereits ge- brochen ist und sich nie wie der erheben wird". 8 oktober 1941

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 7