Festival van Spoleto in ban van de magiër NOEREJEW Met Bohan de boer op De grootste danser van huidige tijd Rundveestapel breidt zich uit Mode in Parijs LEIDSCH DAGBLAD MAANDAG 3 AUGUSTUS 1964 HIJ LEERDE EEN ANDERE STIJL j (Van onze correspondent) Het restaurantje van Marcello ligt tegen een heuvel, het in- Windige is niet meer dan een grot. Maar voor de ingang staan, al naar het uitkomt, 12 tot 20 tafels en de helling is zo steil, dat de allerhoogste wel 20 meter hoger staan dan die voor de deur van de kroeg. Een dozijn oeroude, machtige lindebomen in volle bloei zorgen voor schaduw. Het is stampvol gasten en de kelners lopen niet als in andere plaatsen bedrijvig heen en weer, maar rennen als Marathonlopers de hellingen op en af. leefden, dan zou hy dat glaasje wijn met die „groten" drinken, zo goed als hy nu aanzit met Barber of Menotti of Rossellini. En wij, niet anders dan belangstellende gasten van Spo- leto's Festival, hebben daar, vele honderden als wij zyn, deel aan. Juist dit voortdurend en ongedwon gen contact met grote scheppende en uitvoerende kunstenaars maakt Spoleto, voor wie zich in dat wereldje thuis voelt, tot zulk een unieke be- Aan een tafeltje zit hleek, met holle wangen en stelbaar lange, rossigblonde haren: Rudolf Noerejew, de afgod van Spo leto. Doreen Wells en een paar an dere dansers van het „Royal Ballet" vormen een soort lijfwacht om hem heen. Sir Frederick Ashton, in druk gesprek met 4e Amerikaanse compo nist Samuel Barber, pleegt af en toe overleg met Dame Ninette de Valois, die aan een ander tafeltje zit: „Is er een ballet met muziek van Barber op komst?" De vermaar de jonge Amerikaanse pianist John Browning heeft ons een half uur ge leden doen genieten van Barbers meesterlijke Sonata. Hy zit nu met de leden van het „Beaux arts quar tet" achter een niet al te mals bief stukje. „Dominique" Slungelend verschijnt „Domini que" op het toneel, een jonge Frans man, die in Parijs in dure nachtlo kalen liedjes zingt met dezelfde schorre stem, die we van Edith Piaf zo goed kennen. In Spoleto valt hy een ietsje buiten de toon, maar hy wil er by zijn, bezoekt concerten en balletvoorstellingen en zingt nu, van tafel tot tafel lopend, een paar van zUn liedjes. Met de vrienden en be kenden komt hy eerst een praatje maken en geeft ze dan een honder- lire-stuk met het verzoek, dat straks in zyn centenbakje te gooien: „geld trekt geld Door die eigenaardi ge manier om de overigens beschei den kosten van zyn Spoletyns ver- biyf te dekken, hoort „Dominique er toch eigenlijk wel by. Kamermuziek een vondst Dit is Spoleto zo tegen half twee 's middags, een hoogtepunt iedere dag. Alle gasten van Marcello ko men regelrecht uit het „Teatro Caio Melisso", dat unieke 17de eeuwse theatertje, waar Menotti ons iedere dag weer op een uurtje kamermuziek onthaalt. Die ten alleen reeds maken het Festival van Spoleto tot iets heel byzonders. Waar kan men in één maand dertig keer een concert van kamermuziek bijwonen mol in elk concert, drie, vier verachittmde virtuoz»? Het gaat niet om het algemeen bekende repertoire, maar de man die met de leiding is belast, een groot pianist, Charles Wadsworth, die te- gelyk eigenschappen bezit, welke hem als hy een paar eeuwen vroe ger had geleefd tot een muzikale hofnar zouden hebben gemaakt, zorgt ervoor, dat wy minder beken de, maar waardevolle werken horen soms zelfs van vrijwel totaal verge ten componisten. Die vondst, kamermuziek van twaalf tot 1 uur 's middags, blykt uiterst gelukkig. Ieder is dan fris, meer ontvanke- ïyk dan in de late middag of 's avonds. En Wadsworth heeft ons gelukkig weer doen begrijpen, dat Vivaldi en Mozart, Handel en Tele- mann nooit de bedoeling hebben ge had, dat we met gebogen hoofd en somber kyken naar hun muziek zou den luisteren. Zy wilden vreugde schenken, schreven voor feestende lieden in een tyd, die vrolyker was dan de onze. Vandaar dat in Spoleto met grote ernst en toewyding wordt gemusiceerd, maar Wadsworth ver staat de kunst om ieder nummer met een grapje aan te kondigen in een vreemd mengsel van Amerikaans en heel slecht Italiaans, waarbii het publiek wordt verzocht hem te hel- Muziek is in Spoleto een ontspan- ning ell een genot, niet een „teak. Een droogi)ruim heeft opgemerkt. „Hy behandelt Bach en Mozart als- of hy een uur geleden een glaasje wjjn met levenis! Springplank De universiteit van Boston heeft twee jaar geleden een speciale prys ingesteld voor kamermuziek, de prys .Festival der twee werelden". In 1963 werd geen enkel werk door de strenge jury bekroond. Dit jaar werd de prijs (heen- en terugreis naar Spoleto, verbiyf aldaar, uitvoering het bekroonde werk en 500 dol lar contant) uitgereikt aan de Ita- lo-Amerikaan John Gorigliano voor zyn Sonata voor viool en piano, een belangwekkend stuk in een min of meer neo-romantische styi. Wan neer zal ook in ons land eens een soortgelijke prys worden ingesteld? Spoleto is al sedert jaren dè spring plank voor jong talent op het gebied van muziek, zang, ballet en toneel Was de „Rosenkavalier" het eve nement van de eerste helft van di Festival, Noerejew's herschepping van „Raymonda", een alleen in de Sowjet-Unie op het repertoire pry- kend oud ballet van Petipa op mu ziek van Glazoenow, houdt ons thans bezig. Het was al een gebeurtenis op zichzelf: Noerejew immers heeft het bestaan, dezelfde dansers van he' „Royal Ballet", die dit jaar het Hol land Festival opluisterden, te doen dansen in een styl, die niet de hun ne is. Wat de choreografie betreft, wilde hy namelyk van geen promis weten. Natuuriyk heeft hy het ballet be snoeid, het dwaasromantische ver haal tot een minimum teruggebracht zonder echter iets weg te knippen Russische stijl van 1960 „Raymonda", in de vorm zoals we het te Spoleto zien, is als ballet ten volle aanvaardbaar. Het gekke ver haal stoort niet. De décors van Beni Montresor hebben ten doel alle aan dacht te concentreren op de dans en ze slaagden daarin zo goed. dank zy hun volkomen onbeduidendheid, ve al gauw vergeten dat er dé- rijn en de indruk krijgen, dat een leeg toneel wordt gedanst. De kostuums in hun wat zwakke pastelkleuren zyn al even onopval lend. Maar de choreografie is mee slepend mooi. Het is byna alles zui ver Petipa, met hier en daar een tikkeltje Noerejew, d.w.z. Russische styi 1960. Het geheel doet daardoor eigenlyk aan als een groot avond vullend ballet van Balanchine; maar dat is niet bevreemdend, als men weet, dat veel van wat wy in Ba lanchine bewonderen teruggaat op Petipa-balletten, die in het Westen niet bekend zyn. Doreen Wells: reeds „ballerina" is reeds een „ballerina" in de bes te zin van dat woord: haar benen en voeten zyn uitstekend en zy staat op haar „pointes" met onfeilbare zeker heid. De houding van het hoofd is heel goed, haar gezicht is weinig, haar ogen zyn zeer expressief. Een wat stugge, rechte rug maakt haar minder geschikt voor deze open, brede manier van dansen, die uit de feesteiyke optochten en dan sen, vaak in gewaand-volkse styi („Pas Espagnol", „Grand pas Hong- rois", enz.) die nu eenmaal by Peti pa de hoofdzaak zyn. En dat alles wordt gedanst in de styl, waarin de Russen het plegen te doen, dus vol gens de echte Italiaans-Franse tra ditie. die alleen in Moskou en Le ningrad bewaard is gebleven. Na tuuriyk lukt het nog niet helemaal, Engelsen hebben nu eenmaal héél wat bedremmeldheid en ingetogen heid te overwinnen, voor zy zich echt durven laten gaan met al het vuur en het élan, dat de Slavische volken eigen is. Maar Noerejew dat wonder van onze tyd! is bezig de klassieke dans in Engeland en dat wordt op den duur waarschyn- lyk in West-Europa, volkomen in ere te herstellen. Zyn beste leerlinge is totnutoe Dame Margot Fonteyn. die ondanks haar leeftyd (ze is 45) eerst thans, dank zy de jonge Rus, het hoogtepunt van haar geweldige carrière heeft bereikt. Wat hij waard is RUDOLF NOEREJEW in een van zijn grootse scènes. dit bij iedere voorstelling beter. De wyze waarop Noerejew haar na iede re voorstelling onmiddellyk liet wat zij goed en wat zy niet goed deed en haar de volgende dag by de repetities weer hielp, soms met schampere opmerking, maar vaak ook met een ontroerende toewyding, was werkelyk uniek. Niets ontgaat Noerejew, de minder goede elementen onder de dansers vinden hem een onuitstaanbare uit slover, of zijn bang voor hem; de besten dragen hem op handen ei seffen, wat deze man waard is. De grootste danser van onze tyd niet alleen, maar een intelligent choreo graaf en een bezielend leermeester. Natuuriyk is het een feest de stellingen by te wonen, maar het voorrecht heeft door Noerejew te worden uitgenodigd by de repeti ties, of hem te mogen gadeslaan on middellyk na de voorstelling wan neer het applaus nog maar nauwe- lyks is verstomd en hij ieders fou ten corrigeert (in de eerste plaats zyn eigen en die van Doreen Wells) beleeft nog héél iets anders. Nieuwe uitgaven Onschuld te geef, door A. Veil, Apekool, door I. Adler, Vreemdeling In Engeland, door Q. Mikes. J ÜK, UUU1 u. pipo en de rldderschrlk, door W. Kaf ^verovert Brlxholm, door R. Ul- ricl. ABC-pockets. Uitg.: De Arbeiders pers, Amsterdam. Tiies. door V. Mahieu. 4e druk. Luie stoel, door Johan Fabricius. 3e Totdat de dag aanbreekt, door L. Rinser. 2e druk. lütg.: H. P. Leopold, ^Moord^tussen de buien door. 3 Ne derlandse misdaadromans door EU As ser. A. C. Baantjer en Th. M. Eerd- mans. Uitg.: De Arbeiderspers, Am sterdam. De lacht en al haar vreugden, aoor Uitg.: L. J. Veen, Amster dam. Katten .A. Soderb__„ Merls, Amsterdam. Rond de Veemarkt Schaarste aan rundvlees blijft voorlopig bestaan (Van l deskundige medewerker) De slachtveemarkt, die onder invloed van de verruiming van de invoer enige tyd onderhevig is geweest aan een prysdruk, waarvan sommigen de verwachting hadden, dat deze nog wel verder zou aanhouden, heeft zich de laatste twee weken toch weer hersteld, zy het niet geheel en al tot het peil van de hoogste pryzen, die wy enkele maanden geleden hebben ge kend. Wanneer we een verklaring hiervoor zoeken, menen we, dat het teleurstellende aanbod daarvoor is aan te wyzen. Want hoewel we nu mid den in de periode zyn beland, waarin het in de weiden slachtryp gegroeide vee in ruimere mate aan de markt pleegt te komen (juni is als regel in aanbodverloop de slechtste maand en wat de pryzen betreft een topmaand), is dit thans geenszins het geval. Integendeel, de aanvoeren zyn bepaald zeer krap gebleven, om niet te zeggen nog verder verkrapt. En dat we dan ook met de prijzen niet verder uitschieten, moet worden geweten aan het feit, dat niet alleen de binnenlandse consumptie minimaal is, maar voorts aan de zeer beperkte «itvoer door de staking in Frankryk. slagers enige weken geleden besloten de aankopen van rundvlees te staken totdat de prijzen voor slachtvee zo danig zouden zyn gedaald, dat deze weer een lonende marge overlaten voor de slager, die in zyn verkoop prijzen gebonden is aan door de Franse regering vastgestelde maxi- Is door onvoldoende uitvoer de slachtveeprijs in ons land dus niet opnieuw sterk gestegen, anderzijds heeft een vermindering van de in voer die vooral een gevolg was van de in ons land gedaalde pry zen, maar tevens van het beperkte aanbod in de exporterende landen ertoe bygedragen dat de pryzen niet verder konden inzakken. Nu de slachtcyfers over d» eerste vyf maanden van 1964 bekend zyn biykt, dat er aan binnenlandse run deren dit jaar in ons land 81.869 stuks minder geslacht zyn dan gedu rende de eerste vyf maanden van 1963. De rundvleesproduktie daalde hiervoor met rond 23.000 ton (vlees met been) of met byna 25%. Een toeneming daartegenover van de vet- kalfsvleesproduktie kon hiervoor weinig soelaas bieden. In de eerste plaats omdat deze toeneming maar ruim 3000 ton beliep en deze meer- hoeveelheid ook nog werd uitgevoerd en in de tweede plaats, omdat daar tegenover de produktie Uit het feit, dat de slachtingen van vette en graskalveren met 38.000 stuks toenamen, terwyi daaren tegen de slachtingen van nuchtere kalveren met maar liefst 185.000 stuks verminderden, biykt, dat er in ons land toch een tendens bestaat naar een vergroting van de rundvee stapel. Pryzen en voedervoorziening, die in 1962/63 leidden tot een grote afslachting van rundvee, hebben thans het vertrouwen by de veehou ders hersteld. Uit de steekproeven die op een aantal bedryven, maan delijks worden gehouden, biykt ook wel, dat het aantal melkkoeien bezig is toe te nemen. Waar andere Jaren de mei-cyfers in juli bekend waren, zyn door de omzetting van de vroegere PVC's, waarby de PBH's werden vervangen door DBH's (plaatseiyke bureauhou ders werden districtsbureauhouders), genoemde cyfers nu nog niet be schikbaar. Dit zal vermoedelyk sep tember of misschien zelfs oktober worden. Deze cyfers geven steeds een goed inzicht in de opbouw en de ontwikkeling van de veestapel en het is te betreuren, dat de genoemde reorganisatie oorzaak is, dat het be- dryfsleven nu eerst maanden na datum over deze cyfers de beschik king zal krygen. Dat past. zo dach ten wy, toch niet in deze tyd van snelheid. Hoe het zy, dat de veestapel dit jaar zal worden uitgebreid staat vast en dit betekent, dat er voor slach ting minder dieren beschikbaar zul len zyn. Zodat de conclusie weer mag luiden dat de schaarste aan rundvlees voorlopig niet van de baan kan zyn. Daarbij is het feit, dat ontelbaar vele nuchteren kalveren tegenwoordig tot vetkalf worden ge mest om dan op een geslacht gewicht van slechts 100 kg aan de slachte ryen te worden afgeleverd, uiteraard een nadeel voor het totale produktie- volume aan vlees. Maar zolang de prjjzen, welke het buitenland be- Bloeiend Groot-Briltanië In Groot-Brittanië wordt dit jaar door de British Travel and Holidays Association een campagne gevoerd dit land door middel van bloe- i te verfraaien. Volgens berichten loopt deze aktie goed en is de mede werking van Gemeentebesturen en instellingen vrij groot .Verder heb ben ook tal van particulieren bloem bakken beplant en extra zorg be steed aan hun tuin, aldus het „vak blad Bloemisterij. In tal van dorpen en steden wor den voorts bloemschikwedstrijden ge organiseerd zodat al met al „de bloem" in 't middelpunt van de be langstelling staat. Argentijnen eten meer vlees De Argentijnse Staatssecretaris voor de Landbouw heeft onlangs verklaard dat, wanneer de vleessitua tie niet verbetert, Argentinië het grootste vleesexporterende land ter wereld over 10 jaar vlees zal moe ten invoeren. In de twintiger jaren exporteerde dit land de helft van de totale vlees- produktie; langzamerhand is deze hoeveelheid verminderd tot gemid deld 20%, aldus de Keur-Stamboeker. Als één van de oorzaken wordt het sterk toegenomen binnenlands ver bruik genoemd. de Russen eigen is. En ook de iets te korte armen doen ons toch nog altyd de afwezigheid van Dame Margot betreuren. Voor Noerejew is er in het ballet betrekkelyk weinig te dansen. Dat weinige doet hy su bliem en wanneer hy op het toneel is, ziet men niemand anders. Het is magisch, zoals waarachtige kunst be hoort te zyn en zo zelden is! MARKTBERICHTEN pelen 9-14, andyvle 10-27, pronk! BARNEVELD, aug. Vette k kwal. f 3.10-3.35, 2e f 2.90-8.05, 3e kwal. KATWIJK AAN DEN RUN, 1 aJ4) Groenteveiling: waspeen per kist K Davi 4-4.80, A2 3.20-5.70, BI 4.70-5.30, boinh 6 peen per 100 boe 31-43, bloemkool pKTffel 100 et.. 6 st. per bak A-extra 35, AJIn o 16-34, A2 13, 8 st. per I waspeen 15.000 kg. bloemkoolaar 30.000 stuks. ROTTERDAM, 3 augustus Het leider is Vefuer R markt: totale aanvoer 1651, vetCnT,pr koelen en ossen 977, varkens 674 stuk?1""* Pryzen (resp. Ie, 2e en 3e kwal.) vette koeien (in Cts per kg) 400-43(»et a( 375-395, 355-375; varkens (levend g4 Zy 1 wicht) (id.) 200, 195, 190. ffijïlla Handel: aanvoer vette koelen evejZ groter, handel kalm, pryzen onveranut jg derd, prima's boven notering, aflootjnner gedrukt, worstkoelen f 3.45-3.65 per k£"ff_r varkens (levend gew.) ruimer, ze?°"~ kalm, lager, vooral 2de en 3de kwal, prima vleesvarkens boven noterin^e^ zeugen f 1.50-1. De heer W. F. GToeneveld uiE*,ie Katwijk aan Zee slaagde voor hef1^- tweede stuurman grot*onde handelsvaart. Pacht vlaai lulie Duro; taalt voor vers kalfsvlees, nog dien aard zyn, dat de rood-rund- vleesprijzen daartegen niet kunnen concurreren, zal dit niet veranderen. Overigens zyn er nog wel andere factoren, die hierby een rol spelen. noemen slechts het feit, dat de opfokduur van nuchter kalf tot vet kalf slechts 3 maanden Is, terwyi het verkrijgen van rood-rund- een dier minstens 1% tot 2 jaar oud moet zyn. De omzetsnelheid in het boerenbedrijf is dus met het mes ten van vette kalveren veel groter, de markt is op een dergelyke korte ter- myn gemakkelijker te overzien en het risico van teleurstelling dus min der groot. Het enige, dat thans pleit vóór een uitbreiding van de veestapel t.g.v. de rundvleesproduktie is de door minister Biesheuvel ingestelde richtprys, die de veehouders redely- ke zekerheid geeft omtrent de toe komstige opbrengst, terwyl voorts in de per 1 nov. a.s. van kracht wor dende EEG-rundvlees-regeling ook een richtprijs-regeling is opgenomen, die de producenten (enig) houvast geeft. De vraag is alleen ligt de richt prijs hoog genoeg om de produktie aan te moedigen? By het wolvee zien we ook een uit bouw van de stapel met als gevolg een krap aanbod voor de slacht. Daarmee gepaard gaan hoge prijzen. Of deze zich in de komende herfst, wanneer de slachtryp geworden voorjaarslammeren aan de markt zullen komen, nog zullen gelden is uiteraard een vraag. Wel moet men er bepaald op hopen, want de wei- ders hebben de magere lammeren duur moeten betalen. Tenslotte dan nog iets over de var- kensmarkt, welke de laatste tyd nog al wat ups en downs kende, maar die in de afgelopen weken een vaste en verhogende tendens heeft te zien ge geven. Dat werd vooral veroorzaakt door de grote vraag naar karbonade den, een onderdeel van het varken dat wel byzonder sterk mede de prijs bepaalt, welke de slachteryen voor het slachtvarken willen betalen. Daarentegen was de uitvoer van slachtvarkens en onderdelen minder groot dan eerder het geval is geweest, zodat er van een hausse in de var kens prijzen toch nog geen sprake kon zyn. De afgelopen week trok de export wel weer aan, maar de pry zen waren niet van dien aard, dat hierdoor de varkensprys met een sprong omhoog kon gaan. Het bleef dan ook by een sprongetje van door een genomen 5 ct. per kg. Nu met de bouwvakantie het hoog tepunt in het vakantieseizoen is ge passeerd en de steden dus niet meer minimaal bevolkt zyn, kan de bin nenlandse vraag naar vlees weer wat toenemen. Men moet echter wel re- (Van onze mode-redactrice) PARIJS. De collectie van Dior was een complete verrassing. Wat bleek? De komende winter gaan we aan de hand van Mare Bohan de boer op. Wijde boe- rinnenrokken, wijde jasjes met schouderstukken en grote om slagdoeken met franje. Dat was wat Bohan ons voorschotelde. Een loflied dus op het buitenle ven. Het materiaal voor deze sportieve modellen was ruig en warm: tweeds en mohair gaven de toon aan. Mare Bohan kon weer rekenen op een uitverkocht huis. Het publiek vergaapte zich in de salon, op de trappen en in de gang van de langste show van de week. In twee uur tijd werden maar liefst 194 modellen getoond. zyn modieuze marathon werd ge opend! met tailleurs. Veel wijlde rok ken, gerimpeld in de taille, met bloe- sende jersey truitjes en lange drie kwart jasjes met ragliammouwen. Daarnaast kwamen ook portefeuille- en rechte rokken voor met korte, vierkante jakjes. By deze japonnen werd de taille keurig op de plaats gehouden door kleine, smalle cein tuurtjes. Ook hierby veel bewegings vrijheid: bloesende hjfjes en wyde rokken. De stoffen werden by deze modellen platter in de vorm van jer sey en wol. Daarnaast kwamen ook aansluitende japonnetjes voor die de buste veel nadruk gaven maar die tooh nooit een tweede huid werden. kening houden met het feit, dat va kantiegangers als regel platzak terugkeren, zodat de koopkracht voorshands niet zal leiden tot grote bestellingen by de slager. Zodra het aanbod van slachtvarkens dan ook ruimer zou worden dan het thans is en we naderen hoe langer hoe meer de tyd waarin het aanbod over vloedig zal wordenmoet men middelen om een eventueel varkenshouderij catastrofale prijs ontwikkeling te voorkomen. Hetgeen maar gelukkig is ook met het oog op de zo noodzakelyke continuiteit in de produktie van vlees. Karakteristiek voor de mantels wa ren kleine kraagjes, matig gebruik van bont, brede ronde domsenide rokken. Veel aandacht kreeg bij Bohan ook het hoofd. Heel grappig wa ren de hoge, platte boevenpetten, die ver vooruit staken. Bohan koos tevens grote, Russische om slagdoeken die met franje waren versierd. Voor de avond bracht hij lange haarnetten, die tot diep in de hals afhingen en waren opge- smokt met zwarte gitten of struis- Voor de avondkleding was er veel zwart. De taille schoot naar boven en vormde vaak een empire-iyn. Met zyn gala-toiletten maakte Bohen veel furore. In oosterse styl waren eer lan ge, slanke japonnen van geborduur de goudlamé. Andere creaties om te onthouden waren die van zwart en bruin fluweel met brede, bollende rokken en strakke keursjes. Ze kon den zo zyn weggestopt van een schil derijtje van Valasquez. Het grote suc ces was het wapperende mousseline toilet, het kreeg bij Bóhan een har- nasachitig effect door brede banden over de mouwen en buste van grijze en bruine franje. JACQUES HEIM Bij Jacques Hein heeft de vrouw het komend seizoen de broek aan. Hij brengt namelijk een amusante maar heel draag bare vondst: broek-tailleur. Dat is een soort zeven-achtste tuniek waaronder een jersey kniebroek uitsteekt met een bontrand. Heim heeft met dit nieuwtje nogal wat opzien gebaard, want hij heeft de naam bijzonder conventioneel te zijn. Daarom laat mevrouw De Gaulle zich al jarenlang door hem kleden. Heim, of liever gezegd zyn ontwer per Jean Pommarede heeft die bar rière dus doorbroken. En met veel succes. De collectie die hy toonde was versohrikkelyk jong. Dat begon al by de sportensembles. Onder lange, ze ven-achtste jasjeg staken lange wol len kousen uit, waarvan het boord in dezelfde kleuren was gebreid als die van het jasje. Het materiaal was uiterst geraffineerd: zebra-huidjes, luipaard en Breitschwanz. Ze werden gecompleteerd door cagoulen die tot op de schouders reikten. Kleine hoedjes voor op hetj£J hoofd gedragen zien we steeds mei weer terug in de collectie van jeanne Lanvin. bra: De tailleurs hadden losse, zeven*. Bor achtste jasjes, waarvan de rok bijna gar volkomen was vervangen door de geh kniebroek. j Ook by de japonnen een nieuw- tje: een laag over de taille lopende I™ soort ritssluiting van goud- of zil- ZU vergalon. De middag-japonnetjes waren nauwsluitend als een fou- draal. Maar aan voor. en achter- fev kant van de rok uitgerust mettro' twee losse, wapperende panldeni.Jul De rechte of schuine mantels om- ver derscheidden zich door de prodh- tige coupe. lel' JEANNE LANVIN ml] Een byna rimpelloze show by Lan- vin J. F. Orahay, die de collectie ont wierp, was er kennelijk niet op uit om de mode-verslaggeefsters aan „hob- nerws" te helpen. Hy ontwerpt in de eerste plaats voor rijn klanten, die hy dan ook een mooie, draagbare ooi1-1 lectie voorzette, zonder excentriciteit. Ook Orahay ontwierp voor de spor tieve Jeugd een paar kniebroeken. Niet zo geraffineerd als by Heim en duidelyk bestemd voor het dragen binnenshuis. Ze werden namelijk niet onder een tuniek gedragen of onder een jas, maar vast aan een Ujfje. Een soort korte maillot dus. Voor een kleine verrassing zorgde hy by de ja ponnen, waarvan de zoom eindigde in kleine, uitspringende plooitjes waar van de banen opkropen. Het effect: een balflonzo. Heel stijl-vol waren oök de japon nen met omslagdoek, waarvan de punt op de rug eindigide. De mantels waren een kruising tussen de redin gote en de rechte jas. Ze waren ruim in de rug, hadd eneen brede raglan mouw en waren van voren getail leerd. Aan het slot van zijn show zorgde Crahay toch nog voor een elektrische schok: een zwarte, lange avondjapon, van zijden mousseline, die volkomen door zichtig was. Het publiek vroeg zich een paar minuten af, of het daaronder nu écht bloot was. Dat was het niet. De mannequin bleek een maillot te dragen van vlees kleurige mousseline.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 12