Sociale positie van de beeldende kunstenaars kunst kaleiöoscQQp RAPPORT COMMISSIE REESER zonder WERKELIJKHEIDSZIN FRISSE EXPOSITIE VAN VIJF NOORD WIJKSE KUNSTENAARS kant en klaar, drinken maar! Brood voor liet hart in Yaoundé Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 31 juli 1964 Vierde blad no. 31328 Muziekorganisaties verklaren Niets wettigt liquidatie Stichting Ned. Opera De wijze waarop de Commissie (-Reeser) zich van haar taak heeft gekweten heeft ons diep teleurgesteld. Nergens blijkt dat de commissie zich ook maar één ogenblik heeft bezig gehouden met de werkelijke problematiek rondom het operawezen in het algemeen en rondom de opera in Nederland in het bijzonder. Zo begint een schrijven dat het bestuur van de Algemene Bond kunstenaars (aangesloten bij NVV), mede namens de besturen van de Ned. Federatie van beroeps verenigingen van kunstenaars, de Ned. beroepsvereniging voor muziek dramatische kunst, de algemene bond „Mercurius", de Bond van christelijke kunstenaars in Neder land en de Ned. Kath. Bond musici en artiesten, heeft gericht tot de staatssecretaris voor O., K. en W. drs. L. J.M. van de Laar, naar aan leiding van het opera-rapport dat de Commissie-Reeser aan de genoemde bewindsman op diens verzoek om ad vies heeft uitgebracht. Het schrijven vervolgt: „Zij (de Commissie) heeft in het eerste deel van haar rapport een aantal alge meenheden en desiderata neergelegd, die voor insiders reeds tientallen van jaren evenzovele vanzelfsprekendhe den zijn. In het tweede deel van haar rap- de. Bij lezing daarvan hebben wü i afgevraagd, of de commissie wel op de hoogte is van de in Nederland gangbare praktijk in het orkestwe- De voorstellen, die zij doet zijn ners van elke werkelijkheidszin gespeend en wel in een mate, die het overbodig maakt, ertegen te op poneren. Uit persreacties is inmid dels gebleken, hoe vooraanstaande figuren uit de leiding van grote sym fonie-orkesten over de denkbeelden pan de commissie oordelen. In het bijzonder verontrust het ons, dat op de orkestsector het ac cent werd gelegd, terwijl aan de as pecten van de beroepsopleiding en beroepsuitoefening van de Neder landse kunstenaars o.i. onvoldoende aandacht werd besteed. De verkla ring die u terzake van het rapport heeft verstrekt heeft ons verbaasd. stelling, dat de belangstel ling van het publiek in de over gangsfase zal moeten uitmaken of permanente opera-voorziening gewettigd is, zet niet alleen alle ar tistieke en materiële investeringen sinds 20 jaren op losse schroeven, doch geeft daarenboven blijk van fundering van cultuurpolitiek, die wij noodlottig achten. Belang stelling van het publiek kan immers nimmer tot uitgangspunt van zulk ten politiek worden gemaakt. De brief besluit: „Mede in het licht van het feit, dat het rapport-Reeser in beginsel uitgaat van een ensemble-opera, zyn wij eens te meer tot de slotsom ge komen, dat niets de liquidatie van de Stichting De Ned. Opera wettigt, zolang niet is vastgesteld, dat deze liquidatie onontkoombaar is. Het be wijs daarvan is tot dusver door nie mand geleverd. Wy hopen binnen afzienbare tyd met eigen gedachten te komen tot oplossing van de hui dige moeilijkheden". Hoofdbestuur NTB verklaart De commissie onder leiding van prof. Reeser heeft in haar rapport inzake de toekomst van de opera in Nederland volgens een communiqué het hoofdbestuur van de Ned. Toonkunstenaarsbond, een aantal be- langrijke adviezen verstrekt, die ze- voor realisering in aanmerking dienen te komen. Het uitgangspunt dat de opera in Nederland een Staatsopera zal zqn op hoog niveau en dat de bouw van een werkelijk operatheater niet langer meer kan worden uitgesteld, zal nie mand betwisten. De bouw van operacentrum in de omgeving Leiden, kan niet binnen afzienbare tyd tot de mogelijkheden nog af gezien van de wenselijkheid wor den gerekend. De commissie heeft gekozen voor een opera met beperkt publiek. Als het Nederlandse volk grote subsidie-offers moet brengen voor een opera, dan zal het een opera voor het gehele volk moeten zijn. De hoog te waarop de commissie de opera wil situeren, mag volgens de NTB geen reden zyn om te tornen aan het be staan van de opera op dit moment. De commissie veroordeelt het ope ra-orkest zonder meer. Wij vragen ons af of het deel van het rapport waarin o.m. de opera's waar twee de vier commissieleden de leiding hebben als voorbeelden worden aan gehaald, wel geheel overwogen is. Beslist oneens zyn wij met de op vatting dat de leiding van een Staatsopera eenhoofdig moet zijn. Wij prefereren leiding van meerdere personen met ruime deelname van de geëngageer- den. Recente gebeurtenissen in een buitenlandse opera hebben het ge- aangetoond van het eenhoof dige leiderschap. Een uitgebreide di rectie zonder deelname van hen, die de uitvoeringen technisch en artis tiek mogelijk maken, zoals dat thans hier het geval is, dient eveneens te verdwijnen. Alhoewel terloops, heeft de commissie opgemerkt dat bij de opbouw van de nieuwe opera gebruik moeten worden gemaakt van dc krachten van de oude opera. Inder daad ook ons bestuur is van mening dat met de sanering van de huidige opera, d.w.z. met een volledige ver nieuwing van het leidinggevend ap paraat en het aantrekken van een aantal deskundigen, zowel uit bin nen- als buitenland, verder gegaan moet worden met de opbouw van de Nederlandse operacultuur". Prijs' Contour' voor echtpaar De Rooden De prijs voor ceramiek, die werd ingesteld voor het beste stuk aarde werk op de jaarlijkse „Contour ten toonstellingen" door de Kon. Delft- se aardewerkfabriek „De Porcelyne fles" in Delft is thans voor de twee de maal toegekend en wel aan het echtpaar De Rooden uit Amsterdam. Jan de Rooden en zijn vrouw. 'John ny Rolf, namen dit jaar voor de eerste maal aan de „contour" in het Delftse —Prinsenhof" deel. De prijs is hun uitgereikt door de directeur van „De Porcelyne Fles", de heer der Hoop. KOM MET UW GEZIN NAAR DIERENPARK WASSENAAR BIJ HITTE KOEL BIJ WIND BESCHUT BIJ REGEN DROOG LOUISEHAL en PARADIJSHAL, leeuwen, tijgers, olifanten, DE ENIGE ZEE-OLIFANT TER WERELD, giraffen, zebra's, bisons, zeeleeuwen, beren, rendieren, roofvogels, TRO PISCH AQUARIUM, gorilla's, oran oetangs, chimpansees, 40 apesoorten. CAFE-RESTAURANT GROTE SPEELTUIN Groot parkeerterrein Geopend van 820 uur. Attractie tijdens badseizoen Prijzenswaardig initiatief Het is nu druk in Noordwijk. De badgasten krioelen er als het zand der zee: ze paraderen door de Hooftstraat en als ze goed uitkijken, zullen ze bemerken dat daar in een zaal van perceel 64 een frisse expositie is te zien van vijf racechte Noordwijkse kunstenaars, waaraan men in menig op zicht vreugde kan beleven. Men kan de vraag stellen of er tegenwoordig niet te veel geëxpo seerd wordt. Tentoonstellingen zijn er bij de vleet en het valt dikwijls voor de leek niet mee, het kaf van het koren te onderscheiden. Maar deze expositie loont toch ongetwij feld de moeite: zij vertegenwoordigt kunstzinnig Noordwijk op z'n best. De vijf kunstenaars waar het hier n gaat, deden reeds meermalen van zich spreken en hebben een goede naam. Zij zijn Henny Bal, Ab Steen voorden, Koen Mertens, Krijn Gie- en Tosca van den Haak. Van Henny Bal (studeerde aan de Rot terdamse Academie» hangen er en kele van zijn kleurige, abstracte schilderijen. Ook treft hij met zijn ingenieuze bouwsels van hout en zink. Een model van een metalen toren doet het verlangen opkomen, dit ontwerp eens in werkelijkheid uitgevoerd te zien. Het zou wellicht een imponerende indruk kunnen maken. Bal kreeg met de 24-ja- rige Krijn Giezen van gemeente wege de opdracht het gebouw van het Groen-Wit-Gele Kruis te versie ren: de eerste de buiten-, de tweede de binnenzijde. Met veel genoegen namen wij kennis van de dynami sche gouaches van deze talentvolle Krijn Giezen, die aan de Haagse Academie zijn opleiding kreeg. Zeer in het bijzonder trekt zijn van een romantische sfeer doortrokken .mate riaal-schilderij" de aandacht. Daar in zijn allerlei vergane strandvoor- werpen als netten, dozen, jute-zak- Rapport aan Raad voor de Kunst Slechts 10 vindt bestaan opgrond van scheppend werk In gunstige jaren is minstens de helft van de georganiseerde kunstenaars (een aantal dat ligt tussen de 1300 en 1400), aange wezen op nevenarbeid, nevenberoep of sociale uitkering en in on- junstige jaren kan het percentage daarvan stijgen tot boven de 60. Het percentage van hen, die uitsluitend van hun beroepsarbeid levend een menswaardig inkomen hadden, hun bestaan dus vinden uitsluitend op grond van de arbeid als scheppend kunstenaar, be droeg nog geen 10%. Kitsch tiert welig Tot deze conclusie komt de op 8 april van dit jaar overleden J. W. Havermans, destijds lid van de Raad voor de Kunst, in een rapport over de sociale positie der beeldende kunstenaars (1946—1961). De opvat ting is gerechtvaardigd dat, zolang de verkoop van het schilderij niet aanmerkelijk stijgt, er altijd een zeer belangrijk deel van de beeldende kunstenaars en kunstschilders aan gewezen zal blijven op de sociale re gelingen. Gesteld wordt, dat de si tuatie der beeldende kunstenaars, ook onder de schilders, mede door verhoogde vraag op de markt van de nevenarbeid, in de latere jaren iets beter is geworden dan voorheen. „Oi deze ontwikkeling zich doorzet en zo ja, geedurende hoe lange tijd, weet geen mens, maar aannemelijk is het dat 'n terugslag zich te zijner tijd zal doen gelden. Het zal goed zijn tegen die komende moeilijkheden gewapend te zijn met inzicht en ervaring en met de geldeiyke middelen om een stoot op te vangen", aldus het rap heden, waaronder het overgrote deel van de beoefenaars der vrije schilder kunst en van de jonge kunstenaars in alle takken der beeldende kunst moeten leven, vinden zich weerspie geld in de niet-verminderde werk zaamheden van de sociale instituten. Waar verbetering werd bereikt, ging deze meestal gepaard met het aan vaarden van een nevenberoep of van duurzame nevenarbeid, hetgeen er op duidt, dat er aan de verhouding De sociale positie van de beeldende kunstenaars bleek in de besproken periode uitermate conjunctuurgevoe lig te zijn. De periode van voorspoed was zeer kort, daarentegen sterkte de periode van tegenspoed zich mene stijging der prijzen t.o.v. het vooroorlogse niveau achtergebleven, aldus een volgende conclusie. Prijsverhoging Het vraagstuk van een eventuele verhoging van de prqs van werken van beeldende kunst, zowel by de subsidiëring van de aankopen van particulieren als bij de honorering in de z.g. „contra-prestatieregeling" dient ernstig onder de ogen te wor den gezien. In het rapport, uitgebracht aan de Raad voor de Kunst, wordt o.m. aan gedrongen op het bevorderen van kunstonderricht op de schoien. Ook bij technisch- en vakonderwijs en op het bevorderen van het in het leven roepen van cursussen voor beeldende expressie voor de jeugd en op de be vordering van de amateuristische kunstbeoefening. Gepleit wordt voor maatregelen ter stabilisatie van het voorzieningsfonds voor kunstenaars en voor herziening va stel van maatregelen voor aankopen en opdrachten door de Rijksoverheid, voor de percentage regeling t.a.v. de Rijksgebouwen en voor verbeteringen van de zoge noemde „beeldendekunstenaars- re geling" voor o.m. kunstenaars van 64 jaar en ouder. Volgens het rapport dient hetver- schijnsel van nevenberoep en neven arbeid en hun invloed op het schep pend vermogen en de beroepsarbeid van de beeldende kunstenaar te wor den onderzocht. De mogeiykheid van een subsidie met aflopend karakter aan jonge afgestudeerde kunstenaars en aan hen, die met deze geiykge- steld kunnen worden, dient eve onder oog te worden genomen. Werk van pottebakker KOEN MERTENS (Foto LJD./Holvaet) ken enz. tot een structureel Impo sant geheel verwerkt. Op deze weg voortgaand, kunnen wij nog meer visueel interessante vondsten van hem verwachten. Giezens veelzijdig heid blijkt voorts o.a. uit zijn op Perzische miniaturen en Russische ikonen geïnspireerde, kleurige en de coratieve wandkleden. Ab Steenvoorden, wiens werk wij onlangs naar aanleiding van zijn ex positie in de Boerhaavezaal uitvoe rig bespraken, is aanwezig met eni ge i aquarellen, het duinland- HOFPREDIKER MET EMERITAAT Ds. F. J. Berkel, hofprediker van Koningin Juliana en oudste van de Apeldoornse predikanten en praeses van de centrale kerkeraad van de hervormde gemeente van Apeldoorn en Het Loo, hoopt op 27 augustus zijn 65ste verjaardag te vieren. Volgens de hervormde kerkewet moet deze geziene Apeldoornse predikant in verband daarmee zijn emeritaat aan vragen, hetgeen hem per 30 april van het komende jaar wordt verleend. Dat wil niet zeggen, dat ds. Berkel daarmee tegelijkertijd afscheid neemt van de Apeldoornse gemeente. Het ligt namelijk in de bedoeling, dat hij vanaf dat ogenblik bijstand gaat ver lenen in het pastoraat en dat zal gebeuren in het r.-k, zie- Op 21 september is het veertig Jaar geleden, dat ds. Berkel het predik ambt aanvaardde. Hij werd op 27 augustus 1899 in Lage Vuursche ge boren en studeerde aan het Inter naat Ruimzicht in Doetinchem en aan de Rijksuniversiteit te Utrecht voor het predikambt, waar hij cum laude voor het kandidaatsexamen slaagde. Na tot 1929 in Schoonebeek te hebben gestaan werd hij benoemd in Apeldoorn, waar hij op 30 augus tus in de Grote Kerk werd bevestigd Op 15 apr'l 1947 werd ds. Berkel be noemd tot hofprediker, in welke functie hij op 9 oktober van hetzelfde jaar Prinses Maria Christina In de Domkerk doopte. schap in velerlei schakering uitbeel den, voorts met vloeiende penteke ningen onder de titel „Duindromen" en zijn van vroeger bekende fasci nerende collages „Don Quichotte" en „De schreeuw". Koen Mertens, voortkomend uit een oud en bekend Noordwij ks pot- tebakkersgeslacht. toont een serie fraai gevormde potten en vazen in welgekozen kleuren, daarbij getui gend van gedegen ambachtelijk kun- En tenslotte is daar Tosca van den 'Haak, wier ceramisch werk zich dit maal in hoofdzaak bepaalt tot een serie realistische dierfiguren, waar bij zij van vakkundigheid en een zui vere kijk blijk geeft. Deze welverzorgde, tot half sep tember durende expositie vormt een artistieke attractie tijdens het bad seizoen. De kunstminnaar zal (er) niet bedrogen uit komen. Een prüzenswaardig initiatief! Juwelendiefstal in Lausanne Van een tentoonstelling van hor loges en juwelen, die in het paleis Beaulieu in Lausanne wordt gehou den, z(jn gisternacht juwelen tot een waarde van naar schatting tweemil- „Onkwetsbare" rebellen toch gesneuveld Zestig fanatieke aanhangers van de Loempa-sekte van de „profetes" Alice Lensjina zyn gisteren ge sneuveld, toen Noordrhodeelsche regeringstroepen een offensief tegen hen Inzette. De volgelingen van de profetes veroorzaken al enige tyd bloedige incidenten in het noordelijke district Sjinsali. Twee bataljons van het Noordrhode- sische leger bezetten na een kort vuurgevecht het dorp Sione waar uit Alice Lensjina afkomstig is en waar zich de „kerk" van de sekte bevindt. Tweeduizend man politie en militairen namen aan de actie deel. Onder de rebellen die met speren en messen streden en zich onkwetsbaar achtten vielen voorts honderd gewonden. Slecht twee militairen werden gewond. Vrouwen en kinderen die een toe vlucht hadden gezocht in de Loem- pa-kerk, een voormalige, uit steen opgetrokken graanschuur, werden met traangas daaruit verdreven. Toen de strijd voorbij was, miste men slechts één persoon: de „pro fetes". Waar zü zich bevindt, is niet bekend. joen Zwitserse franken (ruim ander half miljoen gulden) gestolen. Van de vijftien vitrines werden - 'J olkomen 'Rembrandt' in Japan ontdekt? 'Volle mucin'' 300jaar geleden gemaakt Een inwoner van Kyoto, de hoofdstad van de gelijknamige Ja panse provincie, heeft acht jaar geleden een schilderij, dat de naam ..volle maan" draagt, gekocht. Hij heeft nu Nederlandse deskun digen verzocht te willen nagaan of het hier wellicht een werk van Rembrandt betreft. Infra-rode en met X-stralen van het schilderij genomen foto's zijn toegezonden aan dr. A. F. E. van Schendel, hoofddirecteur en tevens directeur der afdeling schilderijen van het rijksmuseum te Amsterdam, aldus een mededeling van het te To kio gevestigde instituut voor naspo ringen naar waardevolle culturele zaken. Het hoofd van de afdeling onder zoek van dit instituut, Konzo Toisji, heeft medegedeeld dat op het in 1956 in Japan gekochte schilderij een in 1806 door een Japanse schilder ge plaatste aantekening staat, waarin deze verklaart dat het schilderij „vol le maan" van de hand van Rem brandt is. De eigenaar, de 63-jarige Juitsji Mitsjagami, heeft reeds ruim 100 Japanners, die deskundig zyn op een of ander met schilderyen in verband staand gebied, geraadpleegd. Hieruit zyn de volgende gevolgtrekkingen ge maakt: het schilderij kan er één zyn geweest van de 21 Nederlandse schil derijen, die de gezagvoerder van een Nederlands schip in 1663 aan de toenmalige Sjogoen de Sjogoens waren militaire leiders, die zeer lang in Japan het feiteiyke gezag hebben uitgeoefend ten geschenke heeft gegeven. Het schildex-ij moet ongeveer 300 jaar geleden zijn vervaardigd. Dit blijkt o.m. uit de stand van de maan, van een sterrenbeeld en het verloop van de melkweg. Voorts zijn het doek van het schilderij en de gebruikte verf ook ongeveer 300 jaar oud. De Japanse deskundigen zijn ook tot de slotsom gekomen dat het schil derij door een Nederlandse of Scandl navische schilder moet zijn vervaar digd, dit in verband met de kleuren- compositie ervan. „Ik ben vol lof voor Rotterdamse recherche" (Van onze Rotterdamse correspondent) Naar aanleiding van vragen aan de minister van Justitie over het ver hoor dat hem ls afgenomen, zei de echtgenoot van de vermoorde mevr. Hagers ons, dat hij door de Rotter damse politie uiterst correct was be handeld. Hij had tijdens zijn verblijf in het Ëolitiebureau tien uur kunnen slapen. Ilj kreeg steeds voldoende maaltijden en voor elk verhoor ook koffie of thee. Hij begrijpt niet dat sommige kranten hebben geschreven, dat hij aan een soort derde graadsverhoor onderworpen zou zijn geweest. „Ik ben vol lof voor de Rotterdamse re cherche. Ik had me zo'n verhoor heel Advertentie Rassenpolitiek „immoreel" De Anglicaanse aartsbisschop van Kaapstad heeft Zuid-Afrika's rassen politiek als „immoreel" bestempeld. Het gevangen zetten van mensen zonder vorm van proces en de ter doodveroordelingen noemde hij „bar baars". Een massaal protest van over de gehele wereld toonde, dat het Zuid-Afrika was, dat in de recente sabotageprocessen van Rivonia schul dig bevonden werd, en niet de acht beklaagden die levenslang kregen, zo schreef aartsbisschop Robert Selby Taylor in het kerkblad .Goede Hoop'. Geld uit Nederland goed besteed Ruim anderhalf miljoen brachten de Nederlandse protestanten via kerkconcerten en tal van acties vorig jaar bijeen tijdens de in zameling ..Brood voor het hart". Daarvan was pl.m. f 400.000 be stemd voor het Evangelisch lectuurcentrum in Yaoundé, de hoofd stad van Kameroen. Van dit geld zijn o.a. de kantoren, waaraan op de foto de laatste hand wordt gelegd, gebouwd en ingericht. Thans is men begonnen met de bouw van het grote hoofdgebouw, dat uiteindelijk drie verdiepingen zal tellen. Voorlopig wordt deze bouw beperkt tot de begane grond en de eerste verdieping. In Yaoundé rekent men er op, dat tegen de tijd, dat men aan de bouw van de twee reste rende verdiepingen gaat beginnen, hiervoor ook de resterende geldmid delen, o.a. uit Duitsland, aanwezig zijn. Momenteel heeft men in dit lectuurcentrum reeds de beschikking over een documentatie van ruim duizend titels. Inmiddels is dit cen trum ook begonnen met het uitge ven van een serie boekjes over prak tische onderwerpen, zoals: Hoe lap ik een fiets, Hoe houd ik kippen, Hoe fok ik varkens, Hoe leid ik een vergadering. Hoe organiseer ik een kerkelijke administratie. Naast de uitgave van een drietal theologische tijdschriften, zijn enkele manuscrip ten in voorbereiding, waaronder één, die handelt over de geschiedenis van de Presbyteriaanse Kerk in Kame roen. De offers, gebracht in het ka der van de Nederlandse actie „Brood voor het hart" worden in Yaoundé goed besteed. NED. HERV. KERK Beroepen door de Generale Synode tot predikanten voor buitengewone werkzaamheden: A. als gevangenlspred. te Den Haag, G. Nutbey te Vught, B. als geest. verz. Jeugdgevangenis te Benson-Oxford- Schaft, laatstelijk vrljgem. pred.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 11