vrachtvaarder-beeldhouwer verdient de aandacht kunst kadeiöoscoQp JAN VEGTER: Zakelijkheid en kunst hand in hand Utopie Grand Gala Du Disque Met een kaalgeschoren hoofd de winter in Conservatief verzet tegen Braziliaanse hervormingsplannen Piet van Egmond in een oud programma LEIDSCH DAGBLAD WOENSDAG 29 JULI 1964 (Van onze kunstredactie) DE wijdse blik te Zwijndrecht op de brede Merwestroom, met Dordrecht en zijn vierkante toren aan de overzij, doet het echt-Hollandse hart goed. Daar liggen aan de wallekant de lange schepen der talloze vrachtvaarders, die uittrekken naar plaatsen aan de Rijn of naar Antwerpen. Hollands glorie op zijn best! Een zwaar bestaan, dat van vrachtvaarder. Zo'n 98 uur per week in toüw is voor hem niets bijzonders. Daar draait een stoere man zijn hand niet voor om. Hij lacht eenvoudig om .officiële" 45 werkuren. Een keihard zwervend, maar tevens interessant bestaan, dat wei nig tijd laat voor rust. En tóch en tóch: een enkeling weet zich aan zijn gewone arbeid te onttrekken, zodra er een uur van „vrijheid" op overschiet. Zo'n enkeling is Jan Vegter (39), van ouder tot ouder stammend uit een rasechte vrachtvaardersfamilie. Een artistieke enkeling in dat leger van meest nuchter-zakelijke man nen, die met hart en ziel aan het water verbonden zijn. Kunstzin was Jan Vegter van den beginne af aan eigen. Hij tekende en schilderde al vroeg, zo tussen alle vaarbedrijvigheid door. Als auto- tant werd toegelaten tot de vierde (hoogste) klasse der Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam. Wie zou dat van een vrachtvaarder verwacht hebben Al gauw bleek toen zijn natuur lijke voorliefde: de beeldhouwkunst. Daarop wierp hij zich met hand en tand. Hij richtte een atelier op in zijn 542 ton metende Kempenaar (schip). Zodra er een rustpauze te vinden was, concentreerde hij zich met al zijn energie en al zijn idealisme op datgene wat hem in de grond het liefste was: vorm geven aan figuren die thans reeds hier en daar een plaats in fabrieken of bij particu lieren gevonden hebben. Daarbij zoekt Vegter, voortkomend uit het abstracte, naar een nieuwe vormgeving. Wij hebben deze figuren bezichtigd in de werkplaats van zijn vijftig meter lange schip en werden er door getroffen. Het door hem gebezigde materiaal is, naast hout, polyester. En de resultaten van zijn noeste arbeid zijn verrassend. Onthulling beeld „Pourquoi" Schepping van Miletic Het in beton vervaardigde beeld „Pourquoi" van de Joego slavische beeldhouwer Slavomir M. Miletic zal maandagavond 3 augustus worden onthuld in de Breestraat te Koog aan de Zaan. Het beeld, dat veel gelijkenis ver toont met het omstreden en inmid dels in stukken gevallen gipsen beeld „De houtwerker", dat door de Zaan- damse gemeente werd geweigerd, is bij raadsbesluit van 26 juni aange kocht door het gemeentebestuur van Koog aan de Zaan. „Pourquoi" (Waarom) stelt een voortschrijdende mannenfiguur voor, die de armen vragend omhoog heft. De kunstcriticus drs. H. Redeker zal de onthulling verrichten. Salvomir M. Miletic werd op 3 april 1930 als boerenzoon in Servië gebo ren. Hij studeerde aan de Vrije Aca demie en de Kunstacademie te Bel grado en de Academie des beaux arts te Parijs. Miletic exposeerde in Pa rijs, Den Haag, Amsterdam en Zaan dam. „Man" van Jan Vegte proporties gehouden, uitdrukkings volle vrouwelijke naakten, die het scheppingsvermogen van deze een voudige, bezield werkende kunste naar duidelijk verraden. Wij zouden Jan Vegter een „beze tene" willen noemen, wiens niet af latende toewijding aan de kunst KOSTBAAR SLIPPERTJE VAN KOEIEN De rijbaan van de antislipschool van de KNAC in Drachten is geheel vernield en daardoor voorlopig on bruikbaar geworden. Terwijl de school, wegens vakantie was geslo ten, hebben koeien die in het naast gelegen weiland graasden, kans ge zien er ongemerkt een kostbaar slip- •ertje te maken. Met hun hoeven lebben over de gehele lengte van de baan (350 m) gaten getrapt in het kwetsbare wegdek. De koeien zijn vermoedelijk door paarden in het weiland opgejaagd en in hun t dwars door de prikkeldraad versperring gesprongen. Het wegdek van de antislipschool bestaat uit een bitumen laag. Bij i weer wordt deze laag zacht, alleen door waterbevloeiing ontstaat •en harde bovenlaag. Toen de koeien de baan ophuppelden in het afgelopen weekeinde was de deklaag zacht, dat de dieren er meteen doorheen zakten. Er zal wel niets anders opzitten, dan dat er een ge heel nieuwe bitumen laag wordt aan gebracht, zo zegt de leiding van de school. Wat wij zagen, rechtvaardigt ver trouwen in hem. Men zal ongetwij feld in de toekomst nog meer van Jan Vegter horen. Stellig niet uitsluitend om die allermerkwaar digste combinatie „vrachtvaarder- de kunst met intuïtie persoonlijke visie, heeft weten vinden! de vrachtreis in de andere valt, wonderlijk mag heten. Of is dat niet zo verwonderlijk voor iemand, die de sfeervolle natuur van het water land dagelijks met volle teugen on- Jan Vegter heeft het ons in ieder geval duidelijk gemaakt, dat zakelijkheid en kunstzin hand in hand kunnen gaan. Zodra hij er de kans toe ziet, laat hij het „varen" varen en gaat hij zich volledig wij den aan datgene, wat hij als „op dracht" voelt: namelijk de beeld houwkunst tot op de bodem peilen. De hooggestemde -plannen, ver vat in het rapport van de Com missie van Advies inzake de opera in ons land, geven de indruk, dat de praktijk wel zeer moeilijk met de theorie in overeenstemming zal zijn te brengen. Zij zijn dermate ingrijpend en daarbij afgestemd op landen, waarbij de opera even nodig is als brood: gelijk in Italië, Duitsland en Oostenrijk. Daar lijkt het in Nederland nog niet op Een ieder zal zich verheugen over elk project, dat kan dienen tot bevordering der muziek-dra- matische kunst, doch wat hier loordt voorgesteld, doet de vraag rijzen, of het artistiek zowel als financieel ooit zal zijn te rea liseren. Het is alsof enige deskun dige mannen, voorzeker met vurig idealisme bezield, de hoofden bij elkaar gestoken hebben, doch daarbij weinig rekening hielden met de praktijk. De kosten zullen ontzagwekkend zijn, zo ontzag wekkend, dat gevreesd moet wor den, dat zelfs de overheid deze niet of nauwelijks kan opbrengen. Wij hadden gedacht, dat men zou inhaken op het „bestaande" en daarop voortbouwend, zou ko men tot ingrijpende wijzigingen en verbeteringen. Doch wat hier wordt voorgesteld is zo radicaal en fantastisch, dat nog veel v miljoenen in een bodemloze put zullen verdwijnen dat tot nu Mits men in een handomdraai ons ganse volk tot „operaliefhebber" zou kunnen maken. Het „topniveau" waaraan de Cómmissie denkt, moge voor in stellingen, welke op een lang durige operatraditie kunnen wij zen, denkbaar zijn. Vooralsnog beschouwen wij dit wat ons land betreft als een utopie. Werkelijkszin lijkt aan deze overigens goedbedoelde plan nen, totaal te ontbreken. Vondst te Brno In de Tsjechoslowaakse stad Brno zijn arbeiders enkele dagen geleden tijdens werkzaamheden gestuit op de funderingen van een gebouw, dat nu is geïdentificeerd als de in 1870 verwoeste St.-Nicholaskerk, die gebruikt werd door in Brno wo: de Nederlandse families. Diefstal uit Tropenmuseum Bij de politie is aangifte gedaan /an diefstal uit het Tropenmuseum te Amsterdam van een geelkoperen 44 cm hoge, koffiekan afkomstig uit Jemen. JAN VEGTER Hoe zeer wij ons er ook over zouden verheut.en, indien 'n Ope raschouwburg in onze onmiddel lijke omgeving mocht verrijzen. En hoe zeer ivij er ons ook over verheugen, dat de Commissie Reeser blijkbaar uitgaat van de gedachte, dat alleen het beste- van-het-beste goed genoeg geacht kan worden. De beide gala-avonden var het Grand Gala Du Disque zul len dit jaar in het Concertge bouw tc Amsterdam plaatsvin den: de klassieke op vrijdag 25 september, de populaire op zaterdag 3 oktober. Het Grand Gala Du Disque viert dit jaar het eerste lustrum. Parijse haute couture-shows zijn begonnen President Castello Branco van Bra zilië ondervindt bü zijn pogingen om hervormingsplannen door te voe ren steeds meer tegenstand van de conservatieve politici in het land. De oppositie van de conservatieve vleu gel wekt minder bevreemding als men weet dat Branco's hervormings plannen zeer grote gelijkenis verto nen met die van de afgezette, links georiënteerde president Goulart. Branco is er van overtuigd dat de verwezenlijking van zijn voorstellen noodzakelijk is om Brazilië zijn plaats onder de ontwikkelde landen in de wereld te laten in nemen. De generaals, die tegen ex-presi dent Goulart en zijn hervormingen waren gekant, hebben president Branco toegerust met de meest uit gebreide volmachten die een Brazi liaanse president ooit in de geschie denis van het land heeft gehad. De president zou met de macht die hem is toebedeeld de voorstel len vrij gemakkelijk door het Con gres kunnen krijgen. Maar hij geeft er de voorkeur aan om de zaak niet te forceren en tracht allereerst poli tieke steun voor zijn denkbeelden te krijgen. Sinds de overname van het be wind door Branco zjjn de buiten- Orgelconcert in Katwijk Met als uitzondering Francks suggestieve Pièce Heroïque Al wat Piet van Egmond gisteren in de Katwijkse Nieuwe Kerk voor een talrijk publiek liet horen, had de laatste jaren al eerder op zijn Katwijkse en Noordwijkse orgelprogramma's gestaan. Met name Bach's Passacaglia en Fuga in c, Handel's Concert in Bes, Mendelssohn's 1ste Sonate in f en Max Reger's Koraalbewer king Jerusalem, die hochgebaute Stadt'. Een en ander met één uit zondering: Franck's suggestieve „Piéce Héroïque". Een Improvi satie ten besluit betekent bij Piet van Egmond een onafwendbaar heid. Een pluspunt is altijd zijn kijk op registraties. Daarover hoeft dan ook niet te worden uitgewijd. Met één voorbehoud nochtans, dat de Passa caglia betroft. Passacaglia is een be naming voor een oudspaanse dans en wordt toegepast op een oompositie, waarvan het thema voornamelijk en bij herhaling in de basligging ver schijnt, terwijl dit thema steeds op nieuw door een variatie wordt ge- contrapunteerd. Het aantal variaties beloopt hier wel een twintigtal. De meeste daarvan zijn verfijnd en sober door de concertgever overgebracht, maar in sommige wijdde de organist zoveel aandacht aan de bovenstem men, dat het thema praktisch zoek raakte. V/e hadden in ieder geval ook twintig maal wel onderscheidbaar het thema zelf dienen te horen en dit was vooral in het begin niet het ge val. Het magistrale stuk liep wat mat, we zouden willen zeggen wat saai na verteld door te weinig sprekende fra sering en door een, zij het gering, te kort aan contrasten. De fuga gaf een volledig doorzicht op het stemmen- Handel's concert bevredigde het minst. De populariteit ervan huist in het eerste Allegro, dat wel de barok ke vaart kreeg, maar helaas een rus teloze. Het tweede Allegro bezat veel meer natuur. De Menselssohn-vedtol- king gaf daarentegen geen reden tot bedenking. Het eerste deel ervan is weinig interessant en derft boven tijdelijk karakter. Maar de twee lang zame middendelen, het Adagio vooal, zijn vol poëtiek, het mild-zoete ten spijt. César Franck klonk ideaal op dit min of meer op het type Cavaillé- Coll geïnspireerde orgel. Ieder detail werd verklaard en de blik op het ge heel bleef er ongeschonden bij. Max Reger's koraal werd vervolgens jui chend en boeiend neergezet. De Improvisatie speelde ditmaal ons Psalm 138 (melodie van Léon Bourgeois). Na een stevig geïnstru menteerde inleiding, een soort hoog Franck-tableautje. De melodie wordt dan speels-motivisch gehandeld na een teruggrijpen op de inleiding versnelling uitgevoerd. Aandoenlijk gekleurd keert een koraaldeel terug en een regel wordt gevarieerd als uit komende stem uitgebracht. Het had hier mogen eindigen, maar de ge schiedenis gaat voort in toccata- trant, om uit te monden in het hym nische volle koraal. Allemaal knap en handig bjjelkaar gehaald, briljant van techniek en gelbeheersing, echter zonder eigen of oorspronkelijke wending kunstloos. vloeit het land weer binnen. Er wordt hard gewerkt de inflatie te bestrij den en de nationale economie te versterken. De econoom Campos, die tijdens het bewind van Goulart am bassadeur in Washington was, heeft hiertoe plannen ontworpen. De president heeft ook een voor stel ingediend om analfabeten bij ge meenteraadsverkiezingen het stem recht toe te kennen. Hij bereidt op het ogenblik een landhervormings het uitkeren van regeringsgelden op lange termijn aan eigenaren van genationalliseerde gronden. Vele an dere hervormingswetten op het ge bied van het bankwezen, belasting zaken, administratie en behuizing zijn bij het congres ingediend. Het is voornamelijk de Nationale Democratische Unie onder leiding van de gouverneur van de provincie Guanabara, Carlos Lacerda, die zich indertijd al het heftigst tegen Gou- lart's hervormingsplannen verzette en die nu de krachtigste oppositie te gen president Branco vormt, die zich 't meest in 't nieuwe bewind teleur gesteld voelt. Het nieuwe bewind staat op het standpunt dat de revolu tie tegen Goulart niet alleen noodza kelijk was om het communisme te onderdrukken maar tevens om de zo noodzakelijke hervormingen door te „Het elementaire verschil tussen Goulart en ons is dat Goulart de communisten toestond de hervorming te misbruiken voor het plegen van subversieve activiteiten. Degenen die ons bij de omwenteling hebben ge steund en zich nu verzetten tegen de hervormingen, houden zich zelf voor de gek als zij denken dat de presi dent niet zal doorzetten. De revolu tie is niet uitgevoerd om de privile ges van speciale belangengroepen in stand te houden". Dit verklaarde een zegsman van de Braziliaanse re gering kortgeleden. Behalve over de hervormingsplan nen van de president maken de le den van Lacerda's Democratische Unie zich grote zorgen over de bood schap van Branco aan het congres dat bjj de presidentsverkiezingen voortaan een absolute meerderheid noodzakelqk is. De partij ziet dit voorstel van Branco als een poging de kandida tuur van Lacerda voor de verkiezin gen van volgend jaar te verzwakken. Lacerda wordt besschoud als de be langrijkste tegenkandidaat van Bran co speciaal nu een andere favoriet, ex-president Kubitschek, alle poli tieke rechten zijn ontnomen. Daar komt nog bij, dat het militai re bewind heeft geëist, dat de presi dentsverkiezingen tot 1966 zullen worden uitgesteld om re revolutie 'n kans te geven. De militaire leiders hebben tevens voorgesteld de nieu we president door de leden van het nationale Congres te laten aanwij zen. Dit zou hun in staat stellen hun eigen man te kiezen. Het voorstel van Branco behelst een plan tot het houden van de pre sidentsverkiezingen in 1966. Indien geen enkele kandidaat een absolute meerderheid zou weten te behalen, zou het Congres worden verzocht een president aan te wyzen- Dit voor stel komt dus in grote trekken over een met dat van de legerleiding. Brazilië heeft twaalf politieke par tijen. Op het ogenblik zijn er reeds drie kandidaten voor het president schap. Verwacht mag worden dat zich er nog meer zullen aandienen. Dat één der kandidaten een absolu te meerderheid krijgt, moet daarom (Van onze mode-redactrice) Parijs Voor de Parijse hau te couture is de langste week van het jaar begonnen: die van de wintercollecties. Dat het buiten tropisch warm was ver anderde daar niets aan. In de salons van de grote modehuizen pakten de mannequins zich warm in tegen de kou. De jonge Duitse ontwerper Yorn beet 's morgens de spits af met een kleine, maar uiterst elegante show. Hij is in de leer geweest bij de grote Balenciaga en bouwt op dit basis met veel talent voort. Opmerkelijke aan dacht kreeg bij hem de zogeheten „robetailleur", een japon met jasje, die bedriegelyk veel lijkt op een mantelpak. Later op de dag zagen we dit mo del ook herhaaldelijk bij Esterel, waar het de klassieke tailleurs zo goed als verdrongen heeft. De ruim vallende jasjes van deze modellen waren Yorn heuplang of driekwart. De brede revere,kragen en manchetten w« afgezet met marterbont. De japonnen en robes hadden een laaggeplaatst strik - c ein/tuur t j edat was vastgestikt. De rokken-op-de-knie waren meestal schuin afgeplooid. Yorn had ook het paradepaardje van de lentecollectie, de tuniek, van stal gehaald. Tuniekjassen, - ken en -mantels, het was er weea lemaal. Aan het slot van de show bereidde Yom zijn publiek een lichtvoetig feest van mousseline en kanten uit- gaanstoiletten. Prachtige geplisseerde creaties, die aan hals en mouwen wa ren afgezet met wapperende volants. Ook Jaques Esterel bracht een wervelende lijn in zijn collectie. Dat kwam vooral naar voren in de rokken van zijn robestailleurs die geplooid of geplisseerd waren. Voor het opwaaien van de rok ken had Esterel een alleraardig ste oplossing gevonden in de vorm van een strakke onderrok van de zelfde stof. Bij deze ruime rokken behoorden lange, zeven-achtste jasjes. Tailleurs met gérende rok ken werden gecombineerd met korte aangesloten jasjes met cein tuur. De taille was uitgesproken laag. Hij gebruikte veel geruite tweed, ook voor zijn mantels, die aangeslo ten waren met gérende of ruim val lende rok. Esterel inspireert zich dui delijk op de ndet meer zo jonge, wel gestelde vrouw. Zijn modellen misten op enkele uitzonderingen r Album met Rembrandt-etsen In Moskou Is een album van Rem- brandts etsen uitgegeven, dat af beeldingen van ongeveer zeventig werken bevat die zich in het Poesj- kin-museum van Schone Kunsten bevinden. Het album is voorzien een inleiding van de hand Jewgeni Lewitan, een kenner va; Westeuropese grafiek, die verklaart dat Rembrandt de grondlegger de etskunst V. uitgesloten worden geacht. Eveneens uit de boutique-col- lectie van het huis Dior is deze nauwsluitende cocktailjapon, ge borduurd met goudkleurige bloe men en pareltjes. Het ronde de colleté eindigt op de rug in een geborduurde strik. een originele, fleurige kijk op de mode. Hij werkt veel met gedrapeer de halzen en rokken, wat erg ouwe lijk aandoet. Ook overdaad was hean ndet vreemd. Vooral zijn avondtoilet ten gingen daar nogal eens mank aan. Geweldige avondcapes, slepen en stola's markeerden die onevenwich- tigheid. Op het hoofd droegen twee mannequins nog grote strikken van fluweel, die ons deden denken aan opgesierde chocolade-paaseieren. Estarel had nog meer „hoofdse grapjes". Zo had hij een van zijn mannequins kaal laten scheren schrikt U niet! Helemaal blootshoofds hebben we haar niet gezien, zij droeg voortdurend een hoed, maar dat was al bloot ge noeg. Zijn collega Louis Féraud had aan gekondigd met een bloteboezemjapon te komen. Hij heeft het bü deze be lofte gelaten. Wat we nu van hem zagen was zün hele vorige collectie, afgestemd op het jonge meisje. Klei ne, frêle manteltjes in prinsesseniijn of getailleerd gingen vooraf aan tail leurs met gérende rokken en korte jasjes. Féraud gebruikt er een mooie opengewerkte wol voor. Ook hier weer voor de avond züden mousseline tod letjes met wervelende plissé-rokken en volants. Dat belooft in ieder geval de grote mode te gaan worden. Jacques Esterel liet voor zijn wintercollectie het hoofd i van zijn mannequins kaalscheren. Ze draagt i japon bij. een mooie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 4