T.V.-SCHOOL HEEFT AL 150 CURSISTEN OPGELEID MIDDAGJE KAAGCONCOURS TAL VAN MOGELIJKHEDEN BIJ DE TELEVISIE Zaterdag 25 juli 1964 De schooltijd is voorbij, het einddiploma is behaald (of niet) er is vakantie ..gevierd en nu moet er maar eens gewerkt worden. Wat ga je doen? Er zijn duizend en nog wat beroepen. Kiezen is moeilijk. Maar als je kiest, kijk dan ook eens met meer dan huis-tuin-en-keuken-ogen naar het televisietoestel. Daar achter dat bolle glas leidt een onzichtbare draad naar Bussum en daar ligt nog een schat aan mogelijkheden voor de beginneling. We willen van deze pagina hele maal geen beroepskeuzegids maken.- maar wel trachten wij een tipje van een stukje televisie- sluier op te lichtende waas die hangt over een gloednieuwe school die merkwaardigerwijs nog in het duister werkt. Daar op de televisieschool kun je ook terecht. Wéér een school, ja. maar een praktijk-school voor slechts enkele maanden. En: je slaagt altijd, want een einddiploma krijg je (gelukkig) niet. Bij de televisie zijn heel veel mogelijkheden: als we de piratenzendstations netjes als we zijn buiten beschouwing laten, ligt nog een heel tweede net op ons te wachten. Daarvoor moeten veel nieuwelingen worden aangetrokken. En voor het derde net. en het vierde en Nee. dat duurt allemaal nog te lang. VITUSSTUDIO BUSSUM Nu even stil zijn. De opnamen beginnen. Wij staan in de camera-controlekamer. Achter een langwerpig stalen bureau zitten vier technici gebogen over een serie lichtflitsende knoppen, waarmee handen spelen. De hoofden gevangen in koptelefoons, bewegen niet; de ogen kijken star vooruit naar vier monitors, die wazige beelden geven van een schemerig decor-interieur. De technici draaien aan knoppen, kijken en kijken. De beelden worden scherp. De regisseur in zyn kamer (weer een serie monitors, een indruk wekkend tableau met bosjes scha kelaars) dringt aan: „Kom jon gens het is tijd", toetert hij in een microfoon. De klok wijst half acht. Achter hem, in een glazen huisje zet de geluidstechnicus een plaatje op. De regisseur kijkt rechts uit een raam, waar niets anders te zien is dan een wirwar van planken, kabels, stangen, buizen en schijn werpers. Maar onder die orgie van televisie-attributen tasten een stuk of wat camera's muren en mensen af. Daar wordt een toneelstuk „ge maakt" en opgenomen. Daar vind je de cameramensen, die soms hoog te „dolly" rondrijden, de hengelaars Het was dan ook geen rechtstreek- niet naar de zin van de regisseur die als hij zich kwaad maakt, OP AMPEX Service van de \.T.S. Hoe kom je nou als cursist op de televisieschool terecht? Als je aardig tekent of leuke va kantiefoto's maakt, zodat je vindt dat je gevoel voor beeldcompositie hebt, kun je je dan zomaar aanmelden? Nee. Als je carrière bij de televisie wilt maken, moet je solliciteren bij de N.T.S., of bij één van de omroeporga nisaties. Als je dan op een zenuwachtige dag bij een televisie-organisatie bin nenkomt, dan kan de directie je vriendelijk, maar zeer dringend verzoeken je licht eens te gaan opsteken bij de NTS-cursus. De gehele opleiding is voor rekening van de NTS, ook al zou je bij één van de zuilen in dienst tre den. Dat is service. Er zijn drie dagcursus-opleidingen: één ten behoeve van de techni sche dienst voor onderhoud en bedieningstechniek (duur zes maanden), van de programma- dienst NTS voor cameraman- belichters (4% maand) en een Leider S. J. Strijkstra aan de montagetafel oriënteringscursus regie, voor re gisseur-producers, alsmede regie assistenten, oftewel script-girls (4 maanden) De vakken worden gedoceerd door specialisten uit het eigen (NTS-) bedrijf en door mannen van naam van de secties. Leider van de televisieschool is de heer S. J. Strijkstra die de aspirant-regis seurs onderwijst. Vaste docenten zijn de heren B. G. A. van Velu- wen (camerawerk) en Joop V06 technische opleiding)Voorts zijn als losse' medewerkers aan de regie-opleiding verbonden oa. Kees van Langeraad, Pier Tania, Willy van Hemert, Frits Butze- laar, Gijs Stappershoef, Jos van der Valk. Eimert Kruithof en vele anderen. Als vooropleiding van de cursisten wordt geadviseerd middelbaar on derwijs. Voor de opleiding tot ca meraman wordt ook interesse of ervaring in het film- en fotovak op prijs gesteld, maar geen ogen met brillen. Voor de bedieningscursus is middelbaar B-onderwijs wel pret tig en voor de onderhoudscursus hts-elektro of een gelijkwaardige opleiding. do toneelmeester en uiteraard de teurs. Het is een moeilijke uitzending. Tekst PIET GOOSEN Foto's W. DIJKMAN tusstudio rondwaarden. Het toneel stuk werd opgenomen op de ampex. Maar het zal nooit worden uitge zonden. Wel zal het filmpje nog eens worden afgedraaid en kri tisch worden bekeken door al de genen die er aan meewerkten. Die medewerkers zijn de ten van de eerste Nederlandse te levisieschool van de N.T.S., en in direct, hun docenten. Elke dinsdag avond wordt de Vitusstudio bevolkt door de N.T.S.-opleiding, dat is de speciale oefenavond, waarop rant-regissc.urs, cameramense lichters, technici en iedereen die de eerste stap in de televisiewe reld heeft gezet, met elkaar trach ten een programma te maken. Voor het overige ontvangen de cursisten zo'n maand of vijf, zes hun op leiding in de verschillende vakken gescheiden: in kasteel Groeneveld Tn Baam, waar theorie wordt gege ven. in zaaltjes in Bussum voor re gisseurs en technische mensen, en in diverse studio's. De N.T.S. is wat de verspreid liggende lokaliteiten be treft, aardig op weg een Z wolsman - netje te worden. Dat heeft zijn na delen. Die verschillende gelegenhe den waar moet worden geoefend, doet de school geen goed; er gaat (te) veel tijd verloren met reizen. De hengelaar vangt de woorden op. Bij de ingang van boerderij- dancing Meerrust in waterrijk Warmond stonden ze opgesteld: vier keurig in het zwart geklede jongens met oranjegestreepte witte showhoedjes op. Eén jon geman droeg een glimmende be ker, twee anderen torsten een langwerpig bord met in sierlijke letters „Les gars du Nord". Het toneeltje werd gestoffeerd door een achter de jongens gepar keerde bestelwagen, iets lichter groen getint dan de machtige bomen, wier overhangend gebla derte een landelijk accent gaf aan een zoet show-tafereeltje. Wegen moeten breder om te vrijen Colin Buchanan is een Engelse verkeersplanoloog die de Britse auto-indus trie erop heeft gewezen, dat ze geen al te smalle auto's moet bouwen, om dat die geen ruimte bieden om te vrijen. „Ik wil niet gaan mora liseren over de breedte van automobielen", aldus Buchanan, „maar het is 'n vaststaand feit dat veel jongemensen met auto's deze nu en dan gebruiken om er mee uit vrijen te gaan". Schuin voor de jongens de on vermijdelijk artistiek geklede fo tograaf. „De armen even om hoog jongens". Klik. Een plaat. „Nu even met de hoeden voor de borst". Klik. Weer een foto. Voor een platenhoes? Misschien wel „Les Gars du Nord" hadden de eerste prijs gewonnen op het Kaagconcours en grammofoonplatenmaat schappij Bovema neemt van de beste drie ensembles een plaatje op. De Rotterdamse jongens met hun Franse naam (waarom toch?) waren uitverkoren boven meer dan honderd groepjes, al lemaal gepresenteerd door de onvermoeibare talentenjager Jaap van Praag. De derde prijs ook een plaat) ging naar de zingende zusjes Oorthuysen uit de Zilk, pitto resk buurtschapje bij Lisse Het zijn kleine meisjes van nog geen vijftien jaar, maar ze zingen en presenteren hun liedje leuk. „Goed commercieelgoed ver koopbaar", zei Leids jurylid Gé Hofink. Goed, drie amateurbandjes krijgen de kans door een plaatje bekend te worden. Of ze ooit beroemd zullen worden is een andere vraag, Het is allemaal wel aardig, dat lief-zingen en die gitaar-deuntjes, maar het is weinig origineel. Al die ama teurbandjes geven maar flauwe aftreksels van wilde melodieën van eens roemruchte figuren. Er is eigenlijk weinig opzienbarends bij. Je kunt niet zeggen: „Die band dóét het nu. Dat is het". Maar geluid maken konden de meer dan twintig bandjes zon dagmiddag wel, soms héél hard zelfs. En dan klapten en dein den de honderden zich in de toch al broeiërige uitspanning in het zweet. Die honderden be stonden uit familieleden van de deelnemers, impressarioaspira ties koesterende heren, énige optimistische geïnteresseerden in nieuw talent en veel fans, die zich lijf-aan-lijf stonden en hingen te verdringen om ivat van de musicerenden te zien. De boerderij is eigenlijk een ietsje te klein voor dergelijke culturele manifestaties. Wij van de krant hadden ons bezoek aangekondigd, maar nog voor het spektakel begon, was er in de boerderij al geen binnen komen meer aan. Gelukkig maar, buiten op het achterter ras konden we nog heel wat ho ren. En het was er veel koeler. Toen we genoeg hadden van een heleboel alsmaar dezelfde gitaarakkoorden, zijn we nóg verder weg gaan zitten. Hele maal aan het water. Maar een plezierboot je kwam langs, en meerde aan. Vol met jongens en meisjes en met een concours-bandje dat over het zonnige water de zoete tonen van oude jazz blies. Doorgaans hebben wij daar niets op tegen, maar toen merkwaardig genoeg wel. Wij zijn maar weggegaan. We stapten in een rondvaartboot en voeren over de Kaag. Heerlijk rustig. De regisseur, temidden van twee assistenten, geeft aanwij zingen aan de cameramensen en kiest het juiste beeld. STAP VOORUIT Op 2 januari 1962 werd de t.v.- school opgericht en na eigenlijk twee jaar ambulant lesgeven, wil men wel een permanent gebouw, waar alle cursisten bij elkaar kun nen worden gebracht, waar zowel theorie- als praktijklessen kunnen worden gegeven. Het experimenteel stadium van de bedrijfsopleiding is achter de rug: de heer S. J. Strijk stra, sinds de oprichting leider van de bedrijfsschool, weet nu wat hij voor accommodatie nodig heeft om zijn cursisten enigszins voorbereid aan de maatschappij af te leveren. Er is gezocht naar een groot ge bouw, waar o.m. leslokalen, kan toorruimten, een kantine en een studio kunnen worden ingericht, dat is gevonden in het oude ho- Tel Santbergen, vlakbij het station in Hilversum. Het is door de N.T.S. aangekocht en het wordt thans voor t.v.-school geschikt gemaakt. „Dat is een grote stap vooruit", meent de heer Strijkstra, „dan heb je gelukkig alles bij elkaar". In de twee kinderjaren van de televisieschool heeft zy al een dik ke 150 cursisten in de ver schillende vakken opgeleid. Opge leid betekent dat, dat zy vol waardige vakmensen zijn gewor den? Geenszins. De dames en he ren ontvangen diploma, noch getuigschrift. De televisie school is slechts een (belang rijke!) schakel tussen nietsweten en de praktijk van de televisiewe reld; zij maakt de cursisten gron dig vertrouwd met de technische middelen waarmee een uitzending kan worden gemaakt, en met de mogelijkheden daartoe. In de prak tijk, en alleen daar, moet een ieder bewijzen wat hij waard is. BOEIEND Maar de cursus is ook verre van theoretisch. Je moet de aspirant cutters bijvoorbeeld maar eens be zig zien aan de montagetafel.Het couperen van een film eist grote technische vaardigheid, met daar naast artistieke geaardheid. Het ia een boeiend en zeer turbulent leven in die televisiewereld dat werd ons al duidelijk tijdens een gewone oefenavond. Een dertigtal cursis ten maakte toen, onder het kri tische oog van bekwame docenten met vallen en opstaan vele meters film, waarvan later weer ettelijke meters worden afgesneden om er een draaglijk beeldverhaal van te maken. Draaglijk, nou ja; het komt niet voor uitzending in aan merking. Dat hoeft ook niet, want de cursus is nog niet afgelopen en de cursisten zijn nog niet volleerd. Maar tegen het einde, over enige tijd moeten de regisseurs, technici en cameramensen die thans in op leiding zijn een eindprodukt wroch ten. Ze moeten dan gezamenlijk een film en telerecording maken, zonder de hulp van hun docenten. Hiervoor wordt wel een onderwerp opgegeven, maar over de uitvoering ervan laat leider Strijkstra de cur sisten helemaal vrij. „Nou ja, ze moeten natuurlijk niet Mariene Dietrich voor de camera halen", vindt de heer Strijkstra. Dat on derwerp kan bijv. zijn afgestemd op de actualiteit, of het kan een drama behelzen. De jongelui moe ten dan zelf regisseren, filmen en monteren. „De film mag. in het raam van het onderwerp overal overgaan, als er maar continuïteit in zit". Ja als. Het werkstuk wordt ge showd en bekritiseerd en dan blijkt er nog wel eens een schoonheids foutje in te zitten. Dat mag ook wel, want ook dat produkt wordt niet op het huiskamerbeeldscherm gebracht. Maar als de film nu eens héél goed goed is, ja dan bestaat er misschien kans op uitzending. A-mol-mysterie De Engelse jazzmusicus Johnny Dankworth werd on langs beboet met tien pond sterling, omdat hy de maxi mumsnelheid had overschre den. Dit ondanks zijn verze kering dat de auto muziek maakte om langzaam bij te rijden. „Mijn uitlaatpijp speelde ln A-mol", zei de saxofonist, „en wanneer mijn uitlaatpijp A- mol speelt, dan kan dat maar één ding betekenen: 45 tot 48 km in de derde ver snelling". Het waren er 96 geweest, zei de rechter. Stilte: camera 2 is „in".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5