Oude dames i zich over in India ergeren nieuwe mode 1 Communisten brengen Fes ival van Spoleto in gevaar Organisator Menotti volkomen over stuur Zaterdag 4 juli 1964 Pagina 2 zij (vroeger!) alleen de vrouw uit de laagste standen zilveren siera den droegen. De dorpsschonen, de boerenmeisjes, die naar de bron gingen om water te halen, tooi den zich met zilveren ringen om vingers en polsen en met zilveren belletjes aan de enkels. Daarom kon een deftige dame zodanige sieraden niet dragen heette het toen. Thans echter is het anders. Thans zijn zilveren sieraden de „dernier cri" in India. Thans zijn zilveren halskettingen en zilveren armbanden (en ze mogen heus wel een beetje rinkelen!) je van hét! India's deftige oude grootmoeders slaken menige verzuchting als zjj het moderne zilveren spektakel zien. „Het was anders in mijn tijd", mompelde zij. Net zo dus, als veel oma's bij ons plegen te doe. Als India's grootmoeders haar klein dochters getooid zien met zilveren sieraden (die heus heel mooi en smaakvol, en stellig niet opzichtig zijn), denken zij, en sommigen zeg gen het ook: „Waar moet dat heen. Dat kan niet goed gaan En wat zeggen en doen de klein dochters dan? Zij glimlachen. Zy zeggen: „Ja, oma Zeker, oma En wat DOEN zij? Zjj dragen haar zilveren sieraden rustig verder. Want net als by ons is ook in In dia de stem van de mode vaak krachtiger, althans gezaghebbender dan de stem van oma. Zilveren schaal volgens model van een boot zoals die CLE1PSCH DÜ vroeger in India gebruikt werd. Jonge vrouwen zeggen „ja en doen „neen" (Bijzondere medewerking) ZILVER is door de eeuwen heen een metaal geweest, dat in India op grote schaal toepassing vond. Dit is geen wonder, want van oudsher verstonden India's handwerkslieden bij uitstek de kunst om uit zilver te halen wat er in zat, dus om de sier lijkheid en schoonheid van het blanke metaal in hun werkstukken ten volle recht te doen wedervaren. Gebruiksvoorwerpen, tafel gerei, toiletgerei, sieraden en siervoorwerpen waren sedert eeuwen en zijn nog de belangrijkste produkten van India's zilversmeedkunst. Delhi. Lucknow, Bombay, Madras, Calcutta en vooral het paradijsachtig mooie land Kashmir waren en zijn de belangrijk ste centra der zilversmeedkunst. India's paleizen, woningen en museau bevatten staaltjes van zilversmeedkunst, die ware ju weeltjes zijn. Zij dateren uit alle perioden van India's bewogen en rijke geschiedenis. Op het ogenblik houden Delhi en Lucknow zich nog tamely k sterk aan de oude, traditionele mo tieven en modellen. Bombay en Madras ontwikkelden zich echter in een eigen, moderner richting. De handwerkslieden dezer beide steden munten thans uit door de artikelen van bewerkt zilver, die zy vervaardigen. Kashmir neemt (nog steeds) een geheel eigen en apar te plaats in India's „zilverwereld" in en brengt zilveren voorwerpen in grote variatie voort. Geen plechtigheid zonder Zilveren sieraden zoals ze India veelvuldig worden India's dorpsschonen tooiden zich vroeger met zilveren belletjes. Ordinair? „Ja", zei men toen. „Helemaal niet' zegt men thans. toen de roepie nog van vrüwel zui ver zilver werd gemaakt, namen armen mensen, die geen zilveren schalen (thals) bezaten, wel eens hun toevlucht tot een zilveren muntstuk om die verlovingssymbo len op te dragen. Zozeer behoorde zilver by plechtigheden en feeste- lykheden, dat men dus met een „symbolische", maar niettemin zil veren, schal genoegen nam. MEN IS IN REP EN ROER tenis in het familieleven is aanlei ding om het zilver te voorsclujn te halen. Er vindt geen geboorte, doop, verloving of huwelijk plaats zonder dat het familiezilver en tal van zilveren geschenken er aan te pas komen. Grillige mode De vrouw is grillig, ook waar het de mode betreft. Dat weten wy van de Europese vrouw, doch geldt tevens voor de vrouwen van India- Heel duideiyk biykt dit, als men de Zilver dernier crivoor deftige mensen zilver Zilveren vaatwerk vond men ook vroeger in alle deftige en welge stelde huishoudingen in Mahatma Gandhi's land. Zonder zilveren drinkkroezen was en is geen In diase familie van enige naam denk baar. Iedere belangryke gebeur- Een pas geboren of gedoopt kind krijgt steevast een zilveren beker tje cadeau. Een zilveren „thal" (dat is een ronde platte schotel met op staande rand) dient om de rode zakdoek en de zoetige lekkerrujen te dragen, die verloofden elkaar schenken zodra hun engagement een voldongen feit is. Ja, vroeger, geschiedenis der zilveren sieraden in Inplia in het oog vat. De dames in India zyn altyd trots geweest op haar tafelzilver en andere zil veren gebruiksvoorwerpen. Zilveren sieraden echter verafschuwden zy vroeger. Waarom? Omdat zeiden (Van onze Romeinse correspondent) OGORIZIA, weest vervloekt door een hart op de juiste plaats smartelijk was ons vertrek en voor velen was ei geen terugkeer". Dit is de strofe die volgens afspraak gezongen zou worden in het Theater Ciao Melisso als onderdeel van één der „Protestliederen tegen de oorlog". In plaats daarvan zong Michele Straniero, etnoloog en zeker naar oude volksliederen: „Verraders gij heren officieren: die de oorlog hebt gewild: aas gieren van verkocht kanonnenvlees en moordenaars van onze jeugd". bestaande uit authentieke en vrij- wel totaal vergeten volksliederen uit dé vorige eeuw, een overweldi gend succes behaalde. Zo groot was de geestdrift der toehoorders, dat men reeds voorspelde, dat „Bella Ciao". evenals twee jaar geleden „Black Nativity", van Spoleto uit een zegetocht door geheel Europa zou beginnen. Helaas werd het onder zo gunstige auspiciën begon nen optreden der groep bedorven door een misplaatste communisti sche propaganda. Voor een pu bliek als dat van Spoleto zingt men niet: ,En de vrijheid wil niet komen (omdat er geen eenheid is) onderkruipers en patronen: we slaan ze allemaal dood"! Dit was één van de andere .sociale" pro testliedjes. Wordt verdere steun onthouden Spoleto is nu in rep en roer. Alle muren zyn volgeplakt met manifesten en patriottische vereni gingen. Aan de leraren en leerlin gen der officierenschool en ook aan de troepen van het sterke gar nizoen is verboden verder nog ma nifestaties van het festival by te wonen. De Romeinse graven en prinsessen, die het Festival, dat met een jaarlijks toenemend defi cit te kampen heeft, financieel steunden, hebben aangekondigd, Een tilnfftwifdJtttn Men moet zich de omstandighe den indenken. Beide strofen, zo schynt wel vast te staan, werden in 1916 in de loopgraven gezongen toen, na anderhalf jaar strijd om het „Vervloekt Gorizia", een sterke bergvesting, op de Oostenrijkers te veroveren, voor de elfde maal een offensief tegen die stad werd ge opend, waarby honderdduizenden Italianen sneuvelden. Dat soldaten in een loopgravenoorlog wild zyn van geestdrift en ongeduldig het ogenblik verbelden, waarop zy de „gehate vyand" te Ujf te gaan, ge looft waarschijnlyk niemand meer, hoewel het hoera-patriotisme der krijgsliederen het ons graag zo voorstelt. Maar de oorlog van 1914 —1918 behoort tot het verleden. Was het nu nodig, dat te Spoleto voor het meest elegante publiek, dat Italië, Engeland en Amerika bijeen kunnen brengen, juist die strofe werd gezongen? De man, die het Festival organiseert, de compo nist Giancarlo Menotti (Ameri kaan van Italiaanse afkomst) wist er niets van. Bij de generale repe titie was de eerste, vry onschuldige strofe gezongen. By de première werd zy vervangen door de andere, die het Festival oneindig veel af breuk doet. Was het toeval, dat de meest oproerige communistische Kamerleden, Giancarlo Pajetta in de eerste plaats, die dag in de schouwburg aanwezig waren, ter wijl zy gewooniyk voor de „Bour- geois-kunst" van Spoleto niet de minste belangstelling tonen? Aanklacht tegen zanger Straniero Menotti is volkomen overstuur door dit voorval en geen wonder. De zaal was stampvol, een parterre van Romeinse en Florentynse hoge adel, Italiaanse en Ameri kaanse miljardairs ental van hoge officieren verbonden aan de opleidingsschool voor officieren van Spoleto. Een groot deel van dat publiek verliet uit protest de schouwburg. De zanger-etnoloog Straniero werd door de carabinieri gearresteerd en tegen hem Ls een aanklacht ingediend wegens bele diging der Italiaanse strijdmacht. In het stadhuis van Spoleto werd onder voorzitterschap van de (communistische) burgemeester aan wie echter de belangen der stad meer ter harte gaan dan der gelijke propaganda-stunts, een vergadering gehouden, die 24 uren onafgebroken heeft geduurd. Me notti wilde wegens schending van het contract het eehele optreden van de groep volkszangers. ..Bella Ciao" (..Adieu myn schone") laten vervallen. Dat zou een zwaar offer zijn geweest, daar de groep tien maal zou optreden en met het «enrto cteei fan b dat zy hun steun verder zullen ont houden en zelfs de subsidies uit Amerika, waar het festival op dry ft, lopen gevaar. De secretaris generaal Nanni Ricordi (van het vermaarde geslacht der Milinese muziekuitgevers Ricordi) heeft zyn ontslag ingediend en in reeds naar Milaan vertrokken. Geen wonder, dat Menotti wanhopig is. Zeven jaar lang heeft hy met enorme of fers (zyn gehele fortuin heeft hy aan Spoleto ten offer gebracht!) dit Festival verreweg het belang rijkste van geheel Italië, misschien wel van Europa, op de been ge houden en plotseling dreigt door de party digheid van een volkszanger de met zoveel moeite gekweekte „good will" verloren te gaan. Rosenkavalier is een triom f! Verder is het begin van het Fes tival een triomf geweest. By de première van de „Rosenkavalier", een uitvoering zo volmaakt als men alleen maar te Spoleto weet te ver- wezenlyken, waar Menotti met ui terste zorg het allerbeste byeen- brengt wat Europa en Amerika te bieden hebben, waren voor het tal van ministers en ook de eerste miniater Moro tegenwoordig. Dit deed de hoop ryzen, dat de Itali aanse regering eindelyk aan dit Festival voor het arme Spoleto een zaak van levensbelang, een redely- ke subsidie zou toekennen. De „Ro senkavalier", die zeven maal zal worden opgevoerd, is werkelyk een gebeurtenis. In de orkestbak een der aller beste orkesten van Italië, het Phil- harmonisch van Trieste. Dirigent de jonge Amerikaan (van Zeeuw se afkomst) Thomas Schippers, een naam naast welke alleen die van Von Karajan nog kan worden ge noemd wanneer het gaat om het dirigeren van opera's. De regie van Louis Malle, een der meest bekende jongere Franse filmregis seurs, bewyst dat hy ook in staat is een opera op levende, overtuigen de wyze op de planken te zetten. Decors en kostuums van verfynde smaak. Een reeks jonge zangers en zangeressen, voor het merendeel Amerikanen, die niet alleen vocaal de moeihjke partituur beheersen, maar tevens goede acteurs zyn, zo dat het geheel luchtig en beweeg- ïyk wordt als blyspel van Go) doni. In het b een „Rosenkava lier" zoals meioch in Italië nod zelfs in DuitsM of Oostenryk oo heeft gezien n zoals vanzej spreekt een cweldigend succef Ook danrroep van PaulTaylor De tweede piière bracht on de dansgroep Paul Taylor. Ii Amerika is Paraylor een gewei dige naam. Hsrordt op één llji gesteld met M*a Graham, wien leerling hy ien met Jerom- Robbins. Voor e Europese smaal is zyn werk niyk aanvaardbaar wanneer hy tri de oude, acade mische dans tervangen door zyi hoekige bewegitaal, die eigen lyk geen taal kt te zyn, maai een ietwat athistisch dialect gegrondvest ojen abstractisme dat niet past de vormen vat het menselyk iaam. Daarin doet danseres in hel zuiver klassiekallet 'denken aai een zwaan, zy vordt, blootsvoet zich wringend /reemde bochten by Taylor tot kikvors. Stellig een minder ediier. De „Arabes que" is in hetssieke ballet eer der meest edelanden. By Tay lor ontwikkelt zich tot zy bijm het hoogtepunteft bereikt. Dai plotseling kruipe gestalte ineen rolt zich op tten gedrochtelijk wezen en kruip: voor- en achtei poten (dit zyieen handen en voeten meer) tn de knieën door van de partenaen wriemelt zich op een of andeyze op zyn rug, tot beiden in.aar verkronkeld over de grond ?n. Deze nieuwe bewegingen, dieylor met de yver van een prof verkondigt en waarvan hy ode „natuuriyk- heid" tracht cfeiyk te maken, zyn alleen aamdbaar, wanneer het gaat om koihe effecten. En gelukkig is dëioreograaf een man, die niet humor is ver stoken. Zoals steeds t|s Spoleto's Fes tival is er keuzi over. Men kan van 's middags Uf tot 's nachts één uur vier m;iedere dag een verschillende voelling bijwonen: concerten, operallet, avantgar- defilm, „folksor, pantomime. Er ontbreekt nii Spoleto beleeft weer haar grotel! Een scène uit *Dei Rosenkavalier." in Spoleto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 8