Studenten speelden in snelle
vaart „DE GETEMDE FEEKS"
PRINSESSEN BIJ OPENING
VAN „HOLLAND FESTIVAL"
kunst
kalei öoscqqp
„TOONKUNSTKOOR" ZINGT
WEER BACHS HOHE MESSE
REUS I
Jant
Aquarel van Vincent
y. Gogh voor 60.000
SHAKESPEARE IN DE ACADEMIE
Bezielde leiding van
Anne Marie Prins
LUISTERRIJKE AVOND
Typisch Hollands
concert in Kurhaus
Tsjombe doet aanval
op Amerika en prijst
de Franse politiek
Dolce Vita
in Delft
Opgericht 1 maart 1860
Dinsdag 16 juni 1964
Derde blad no. 3128Z
Tijdens „Holland Festival"
Ootmoedige belevenis op
23 juni in de Pieterskerk
Bij de tiende uitvoering van de ..Hohe Messe" van J. S. Bach,
op 23 juni a.s. in de Pieterskerk is een kleine terugblik op de acti
viteiten van dit koor wel op zijn plaats.
De „Hohe Messe" is niet alleen het meest veeleisende maar ook
het zwaarste koorwerk dat Bach heeft geschreven. Nog nimmer
was de „Hohe Messe" in onze stad uitgevoerd door een Leids koor
met een Leids dirigent. Weliswaar heeft Daniël de Lange in de
negentiger jaren grote delen van de „Hohe Messe" in de Stads
gehoorzaal ten gehore gebracht en gaf de Ned. Bachvereniging
op uitnodiging van K. en O., een volledige uitvoering in Leiden,
de eerste echte Leidse première, werd gegeven in de Stadsgehoor
zaal op 22 januari 1953. Een historisch moment in de koorgeschie
denis van de Sleutelstad!
De gloed die van dat concert uit
ging, het enthousiasme waarmee het
concert ontvangen werd, stonden wel
in scherp contrast met het ongemo
tiveerde scepticisme waarmee som
migen deze uitvoering tegemoet
zagen. Voor diegenen die dit concert
hebben meegemaakt, is deze avond
onvergetelijk gebleven. De vocale
solisten waren toen Dora van Doorn-
Lindeman, Annie Hermus, John van
Kesteren en Hermann Schey, terwijl
Gris-Ritsema en Bram Martijn resp.
het klavercimbel en het orgel be
speelden.
Een bevestiging van het kunnen
van het Toonkunstkoor beleefde men
met de uitvoering van het Requiem
van Verdi, met Gré Brouwenstijn
sopraan in januari 1954. In juni
datzelfde jaar werd een herhaling
van de „Hone Messe" gegeven nu met
leden van het Concertgebouworkest.
Hoewel de zaal akoestiek te verkiezen
valt vraagt de muziek van een
Bach om de wijding van een kerk. De
Hooglandse Kerk, met zijn prachtige
intimiteit vormde de juiste omlijsting
van Bach's Mis. De prestaties van
het koor werden zo hoog geschat, dat
opname in hef Holland-Festival volg
de. Sindsdien is de „Hohe Messe' er
als jaarlijkse traditie in opgenomen.
Slechts gedurende twee jaren is er
geen „Hohe Messe" uitvoering ge
weest, namelijk in 1957 en in 1958.
(Advertentie)
Uitkering ineens
op Vaderdag
Het cadeaufestijn voor vaders be
looft dit jaar een extra plezierige
aangelegenheid te worden. Het is
namelijk gebleken, dat tallozen op
de goede gedachte zijn gekomen,
eens op de markt te gaan rondneu
zen. omdat naar verluidt, daar zó veel
welkome vaderdag-geschenken te
koop zijn, dat het de moeite ruim
schoots loont een kijkje te nemen.
Wie naar de markt toe stapt zal in
zijn verwachtingen niet teleurge
steld worden. In de gezellige kra
men van marktkoopman en straat
handelaar liggen honderden artike
len uitgestald die voor vaders „ge
knipt" zijn - te veel om op te noe
men. De prijzen zijn natuurlijk veel
lager dan elders en dat verdiende
geld mag dan ook met recht een
„uitkering ineens" genoemd wor
den. Daar komt bij dat het gezellige
uitzoeken een veel betere kijk geeft
op alles wat er alzo te koop is. Wie
op de markt koopt - ook voor Vader
dag - doet verstandig, want
OP DE MARKT IS UW
GULDEN EEN DAALDER
WAARD
Jubileumexpositie
Piet Bulthuis
In de kunsthandel „Liernur", Zee
straat 63 in Den Haag wordt van 20
juni tot 10 juli een jubileumtentoon
stelling gehouden van werk van de
thans 65-jarige kunstschilder Piet
Bulthuis. De expositie zal worden
geopend door zijn broer, de auteur
en kunstcriticus Rico Bulthuis. Piet
Bulthuis heeft indertijd ook in onze
stad geëxposeerd.
miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!
Technici zijn in de werk- j
plaatsen van de Amerikaanse 1
„General Electric Company" in j
Schenectady bezig met het ver- j
vaardigen van een machine die
een mens in een „reus" omto- j
vert. De machine bestaat uit een i
5 meter hoog metalen skelet, I
waarin een man kan gaan zit- j
ten. Iedere beweging van diens j
armen en benen worden ver-
sterkt uitgevoerd, zodat hij in I
staat is zonder moeite zware ge- I
wichten te tillen, op zijn gemak j
door ruw terrein kan wandelen j
en daarbij alles wat hij tegen
komt opzij schuift.
De machine heeft ook al een i
naam: Pedipulator. Zy wordt i
ontwikkeld voor het Amerikaan- 1
fijn voor vader!
after
shave
lotion
Veroverend fris..
In 1957 werd er een klassiek pro
gramma uitgevoerd met werken van
Carissimi, Bach en Bruckner.
Vooral Bruckners Mis zal bij
velen nog in de herinnering
blijven, omdat tijdens het concert een
hels
losbrak, waarbij de tem- gaan.
peratuur steeg totdat alle Neder
landse records gebroken waren! In
1858 was het een modern programma
dat de aandacht vroeg, waarbij o.a.
St. Joris van Sem Dresden zijn eer
ste uitvoering beleefde.
In verband met de restauratie van
de Hooglandse Kerk, wordt de „Hohe
Messe" nu in de Pieterskerk gegeven
al sinds vele jaren onder Iskar Ariko.
Vele solisten hebben In de afgelopen
jaren aan de uitvoeringen der Hohe
Messe meegewerkt. Behalve de reeds
genoemden o.a.: Corry Bijster, Watty
Krap, Erna Spoorenberg, Hanni
BackCosack, Emmy Lisken en
Charles Holland. Aan de komende
uitvoering zullen als solisten mee
werken: Nelly van der Spek, sopraan;
Aafje Heynis, alt; George Maran,
tenor en David Hollestelle, bas;
Albert de Klerk, orgel; Jan Keessen,
Viool.
De belangstelling voor de „Hohe
Messe" blRft groot. Muziekliefheb
bers uit w\jde omgeving van Leiden,
uit Rijnstreek en bollenstreek trek
ken jaarlijks op naar de Pieterskerk
om er het werk van de allergrootste
muzikale evangelist in bewondering
ootmoed te beleven en te onder-
De kunst van het Europese lied
Vooraanstaande zangers uit ver
schillende Europese landen zullen
deelnemen aan een speciale serie re
citals die volgende maand onder de
titel „De Kunst van het Europese
Lied" in Londen zal worden gege
ven. Deze serie maakt deel uit van
het Festival van de City of London
(6—18 juli).
Hermann Prey opent de reeks op
6 juli; met begeleiding van Gerald
Moore zal hij liederen van Richard
Strauss en Schubert zingen. Janet
Baker vertegenwoordigt Groot Brit-
tannië met enkele bewerkingen door
moderne componisten van liederen
van Shakespeare en Britse volks
liedjes. Elisabeth Söderström zal
Scandinavië vertegenwoordigenzij
brengt een gevarieerd programma
met werk van Beethoven, Purcell,
Schubert, Strauss en Britten. Franse
liederen van Lully, Debussy, Ravel
en liederen van Shakespeare in de
bewerking van Auric, Milhaud en
Sauget zullen door Gerard Souzy
worden gebracht. Italië wordt verte
genwoordigd door Magda Laszlo en
Hugues Cuenod, Rusland door Gali-
na Vishnevskaya en Mstislav Ros-
tropovich. De recitals zullen worden
gegeven in de historische Goldsmith's
Hall.
BAYER helpt miljoenen mensen:
Aspirin tegen pijn.
Daarom staat de naam BAYER
op elk tablet Aspirin.
U kunt vertrouwen op de snelle
werking van Aspirin bij hoofdpijn,
verkoudheid of griep. Aspirin,
de wereldvermaarde pijnstiller!
ASPI RINdaar staat BAYER achter!
Op de eerste van een drie avonden durende kunstveiling bij de
firma Paul Brandt te Amsterdam is gisteravond een aquarel van
Vincent van Gogh voor f 60.000.- verkocht. Het werk (25 x 18
cm), „profielportret van een boerenvrouw", stamt uit de Nuenense
periode van de schilder februarl-april 1885).
De aquarel werd aangekocht voor
Nederlandse particuliere rekening.
Tijdens het verdere verloop van de
veiling zijn nog hoge prijzen ge
maakt voor o.a. litho's en tekenin
gen. Een litho van Edouard Ma
net „Au paradis", de afbeelding van
een schellinkje in een Parijs'
theater, ging voor f 5200 van de hand
en een litho van dezelfde meester
„Polichinelle" voor f850. Voor
aquarel van Karei Appel „Een slui- betaald.
pende poes" werd f 1200 betaald en
voor een pastel van Kees van Don
gen f7400. Een voorstudie van het
schilderij „La corne d'or" van Paul
Signac bracht f3800 op, een teke
ning van Jongkind „Havengezicht
met gemeerde scheepjes in Zuid-
Frankrijk" f 1300, terwijl voor werk
van Edgar Tij tg at „Carrousels et
baraques" en „La flute enschantée
de Mozart" resp. f 720 en f 1400 werd
In het kader van de Leidse
Shakespeare-herdenking hebben
de leden van het Leids Univer
sitair Toneel onder leiding van
Anne Marie Prins, gisteravond
op het binnenplein van het Aca
demiegebouw een voorstelling
gegeven van „De getemde
feaks", een blijspel in 5 bedrij
ven en een voorspel. Shakes
peare (1564 1616) schreef dit
spel omstreeks 1590.
De inhoud
In het voorspel wordt een stom
dronken ketellapper op straat, lig
gend, door een edelman aangetrof
fen. Hij laat hem naar zijn huis
brengen, in schoon linnen kleden en
naar bed brengen om een kostelijke
grap met hem te beleven. Bij zyn
ontwaken bewijst men hem de eer
die een edelman toekomt en weet hem
te overtuigen dat hij 15 jaar krank
zinnig is geweest en thans is genezen.
Om het spel verder te spelen vormt
de komst van een rondreizende troep
komedianten een gerede aanleiding
het gezelschap voor een voorstelling
te engageren.
Met koninklijke allure is het Holland Festival 1964 gisteravond
begonnen. De officiële opening van deze traditionele reeks
culturele manifestaties, die zich ieder jaar in een aantal Neder
landse steden, maar voornamelijk in Den Haag-Scheveningen en
Amsterdam afspeelt, werd namelijk bijgewoond door Prinses
Christina van Zweden en door Prinses Margriet. De aanwezig
heid van deze jeugdige vorstenkinderen gaf het gala-concert, dat
het Residentie-orkest onder leiding van Willem van Otterloo op
deze eerste avond van het Holland Festival 1964 in de met
bloemen versierde Scheveningse Kurzaal gaf, een extra feestelijk
tintje.
De beide Prinsessen zaten natuur
lijk op de ereplaatsen in de voor deze
gelegenheid van een groot deel van
zijn vaste rijen stoelen ontdane zaal,
omgeven door een groot aantal bin
nen- en buitenlandse hoogwaardig
heidsbekleders. Want evenals in
voorgaande jaren zetten ook nu weer
vele vooraanstaande gasten met hun
aanwezigheid deze (zeventiende)
Holland-Festival-opening luister bij.
Zo waren er o.m. de ministers Toxo-
peus, Bot, Andriessen, Veldkamp en
de gevolmachtigd minister van Su
riname in Nederland, mr. Emanuels.
Verder de staatssecretarissen Die
penhorst, Haex, Grosheide, Van de
Laar, Keyzcr en Bakker en een
groot aantal vertegenwoordigers van
liet Corps Diplomatique. Minister
Biesheuvel die had aangekondigd
ook te zullen komen, was helaas
verhinderd, daar zijn broer zaterdag
j.L bij een auto-ongeluk in Frank-
om het leven is gekomen-
Hartelijk welkom
Buiten het Kurhaus, achter de af
zettingen op het Gevers Deynoot-
plein hadden zich vele belangstellen
den opgesteld, om een glimp van de
hoge bezoekers en als het even kon,
van de beide Prinsessen op te van
gen. zy zagen tussen half negen en
negen uur een lange rij in avondkle
ding gestoken gasten de trap van het
hotel Kurhaus zoveel waardiger
dan de gebruikelijke Kurzaalingang
opgaan.
Toen de Prinsessen Margriet en
Christina van Zweden arriveerden
werden zij in de hal verwelkomd
door burgemeester mr. H. A. M. T.
Kolfschoten en de Commissaris van
de Koningin in de provincie Zuid-
Holland, mr. J. Klaasesz.
Onmiddellijk nadat de beide Prin-
ssen met haar gevolg de zaal wa
tt binnengetreden en. geflankeerd
door de hierboven genoemde dames
en heren hun plaatsen hadden inge
nomen begon het concert met het
door de koperblazers van het Resi
dentie-orkest gespeelde Wilhelmus.
Vervolgens werd een programma van
uitsluitend Nederlandse muziek ten
gehore gebracht.
Galaconcert
Het Wilhelmus opende het gala-
concert als elke andere festiviteit
van allure, doch ditmaal deed het
extra goed ons volkslied eindelijk
eens niet in het gebruikelijke ro
mantische arrangement te horen
maar voor koperblazers en slagwerk
conform de stijl bij het ontstaan
van „La melodie de Chartes". Boven
dien sloot deze bezetting stilistisch
en praktisch heel handig aan bij de
Intrada (1958) voor het 150 jaar
oude Rijksmuseum gecomponeerd
door Willem van Otterloo, de man,
die het Residentie-Orkest opvoerde
naar zijn huidige, vooraanstaande
plaats, in het Nederlandse symfoni
sche concertleven.
Op deze twee min of meer func
tioneel gekozen composities van
eigen bodem volgden er nog drie,
die met de voorgaande een overzicht
in a nutshell van de compositorische
produktie van ons land door de
Wij slaan ons wel op de borst als
wü weten hoe wij componisten had
den in de tijd tussen de geniale af-
Alphons Diepenbrock (18621921).
Fn wij verguizen de domoren, die in
de overeenkomst in de geboorte- en
sterfjaren lange tijd reden zagen tot
een onderstelling van het tegendeel.
Maar als we nu op één avond Swee-
lincks Chromatische Fantasie in B
grote terts in de strijkersbewerking
van v. d. Sigtenhorst-Meijer horen
na Diepenbrocks „Te Deum" uit
1897, dan vraagt men zich af hoe
het mogelijk was dat een grondleg
ger 25 minuten lang Wagner zo
openlijk en zo slapjes kon imiteren
zonder het zelf te merken.
Twee antwoorden passen op deze
vraag. Primo: daarvoor was het een
f .ondlegger. Sec undo: hoeveel com
ponisten ondergingen niet de invloed
van Bayreuth? Men kon het nu af
lezen aan Leo Orthels „Piccola Sym-
fonia". Dit misstaat overigens Orthels
Symfonische Tweede uit 1940 min
der dan Diepenbrocks „Te Deum".
Overigens verlangt men na her
haalde uitvoeringen van zijn „Twee
de" eindelijk weer eens zijn veel
sterkere „Derde" te horen.
Dit geheel afgescheiden van de
uitvoeringskwaliteiten in Diepen
brock, waarin het prachtige solisten-
kwartet Annette de la Bije. Aafje
Heynis, Tom Brandt en Herman
Schey, alsmede het Groot Omroep
koor der NRU even gunstig konden
delen als het Residentie-Orkest en
Willem van Otterloo, die alles vast
In de hand had.
In dit spel „De getemde feeks",
stelt Batista, een rijke edelman van
Padua als eis dat hij z'n jongste, lief
tallige maar nogal oppervlakkige
dochter Bianca slechts zal uithuwen
als zijn oudste, intelligente, recht
door zee gaande maar uiterst zelf
standige, weerbarstige en snibbige
Katharina is getrouwd. Er zijn drie
sollicitanten voor Bianca, geen en-
man uit Verona zich meldt met de
kennelijke bedoeling die „harde noot
te kraken", waarin hij tenslotte op
spectaculaire wijze slaagt en het is
een gelouterde Katharina die de
harde, maar standvastige en krach
tige Petrucchio gelukkig maakt, Lu-
centio is één van de drie aanbidders
die voor de taak gesteld wordt Bian
ca gelukkig te maken.
Doeltreffend
„De getemde feeks"
waarvoor studenten met ambitie
het toneel warm kunnen lopen. An
ne Marie Prins Is de uitgezochte spel-
leldster om hen op temperatuur te
houden. Dat ls gisteravond wel over
duidelijk aan het licht gekomen! Op
het binnenplein van de Academie
had men het primitieve toneel uit
Shakespeare's tijd met bescheiden
maar doeltreffende middelen opge
bouwd, compleet met proscenium en
galerijen, wat in de beslotenheid sug
gestief en sfeervol werkte.
Het voorspel ,1e, 2e en 3e bedrijf
speelden achter elkaar, slechts even
onderbroken door de oud-Engelse
muziek door een goed getraind en
semble voortreffelijk weergegeven.
Een extra vermelding voor de zuivere
en gevoelvolle zang van Jan Lokin
mogen wfj niet achterwege laten.
De mise en scène was uitermate
levendig, doch onze grootste bewon
dering gaat uit naar het voor ama
teurs opvallend snelle tempo. Het
voorspel en de vijf bedrijven vorder
den een tijd van rond drie uur, in
clusief 20 minuten pauze. En in die
20 minuten scheepten de musici zich
in en concerteerden spelevarend in
de verlichte gondel voor de Academie.
Het opmerkelijke van deze voor
stelling was het volstrekte gemis aan
zwakke punten in de rolbezetting,
waarmee de spelenden in één woord
geprezen zouden zijn indien wij voor
de meest op de voorgrond tredenden
geen uitzondering wilden maken.
Dat zijn dan Saskia Noordhoek
Hegt als Katharina, die „de feeks"
met overtuiging en volkomen begrip
ten tonele voerde en, na haar „loute
ring" een hoogtepunt bereikte in de
doorvoelde uiteenzetting van haar
nieuwe, en betere levensbeschouwing.
Bob Erenstein, die als Petrucchio
niet voor haar onder deed en door
krachtig en mannelijk spel volkomen
waar maakte dat de „feeks" het on
derspit zou delven.
Mirjam de Kok was een lieftallige
Bianca. B. G. J. Hias een voor Bian
ca te strenge en voor Katharina te
toeschietelijke vader, in John Bosnak
vond de spelleidster de juiste, ietwat
weke Lucentio, Jan Westerman gaf
een goede uitbeelding van de reeds
op jaren gekomen Gremio, Floris de
Graaf een sympathieke Hortensio in
Lex Hagenaar excelleerde als Franio,
als bediende en als meester. De be
dienden Grumio, Biondello en Curtis,
gespeeld door Joop Valstar, Herman
de Liagre Böhl en Paul Bijvoet
muntten uit door soepele en leven
dige actie. Opvallend was de goede
Cor van den Brink
door Nicolette Seyffert en Pit de
Groot.
Bestaansrecht
bewezen!
Met deze opvoering heeft het werk
van het Leids Universitair Toneel
Akkoord, onder de bezielde leiding
van Anne Marie Prins, zyn be
staansrecht onomstotelijk bewezen!
Het beperkte aantal plaatsen was
gisteravond uitverkocht; het zal ons
niet verwonderen als dit met de nog
volgende elf voorstellingen óók het
geval is.
«SE
(Van i
i Haagse correspondent).
Een ietwat bruisend en vooral
luidruchtig feest in een boerderf
aan de Schieweg in Delft is in de
nacht, van zaterdag op zondag
voortijdig geëindigd. De oorzaak
hiervan was het ingrijpen van de
politie omstreeks één uur 's
nachts. Voorbijgangers hadden
de politie erop attent gemaakt,
dat er een feest gaande was bij de
Schieweg. Ongeveer zestig meisjes
en jongens uit Amsterdam, Rot
terdam en Leiden luisterden het
feest op door hun aanwezigheid.
Een 23-jarige Delftse student en
een meisje uit Arnhem werden
meegenomen naar het bureau.
De eerste omdat hij de toegang
tot de boerderij belemmerde voor
de politie, het meisje omdat zij
minderjarig was.
Blijkbaar geïnspireerd door het
Italiaanse filmwerk „La dolce
vita" was zij gekleed in een sloot
gesprongen. Zondagmiddag is
het meisje aan haar ouders over
gegeven.
De voormalige president van Ka-
tanga. Moise Tsjombe, heeft de Ver
enigde Staten verweten zich met de
binnenlandse aangelegenheden van
Kongo te bemoeien. Hy voegde daar
aan toe dat Frankrijk een land is,
dat „nog altijd een belangrijke rol in
Kongolese aangelegenheden kan spe
len".
In een vraaggesprek met bet Ame
rikaanse persbureau United Fress
International verklaarde Tsjombe dat
„het afgelopen is met premier Adoela
van Kongo omdat hij een volslagen
wanorde in de hand heeft gewerkt".
De ex-president van Katanga keer
de zaterdag jl. vanuit Mali in Parijs
terug. Tsjombe beschreef zijn bezoek
aan president Keita als „het eerste
bezoek aan enige Afrikaanse hoofd
steden op verzoek van de betrokken
staatshoofden".
Tsjombe verklaarde niets te weten
van een uitnodiging van president
Kasavoeboe aan president Keita van
Mali om als voorzitter te fungeren
van een ronde-tafelconferentie van
Kongolese leiders, onder wie Tsjombe
en aanhangers van wijlen premier
Loemoemba. Tsjombe zei echter:
„Het wordt hoog tijd de balans van
vier jaar moord en doodslag op te
maken. Ik moet naar Kongo te
rugkeren. Ik ben nimmer de oorzaak
van moeilijkheden geweest, slechts
van vrede".
Toen Tsjombe naar zijn contacten
met de Verenigde Staten werd ge
vraagd, zei hij„Ik heb mij nooit ge
keerd tegen vriendschappelijke lan
den, maar ik kan niet toelaten dat
Amerika zich met de binnenlandse
aangelegenheden van Kongo be
moeit". Hij ging op deze kwestie niet
verder in. Daarop prees hy Frankrijk
als „een land dat altijd zeer veel voor
zyn voormalige kolonies heeft, gedaan
en deze landen heeft vrijgelaten zich
naar hun eigen wensen te organise-
Toen de kwestie van het verlenen
van technische bystand door de Bel
gische luchtmacht aan Kongo ter
sprake kwam, zei Tsjombe: „Dit is
zeer gevaarlyk voor de Belgen In
Kongo. Het resultaat zou kunnen zyn
dat Kongolese burgers door aanval
len van met Belgen bemande straal
jagers worden uitgemoord. Hierdoor
zal de bevolking zeer worden verbit
terd en zich keren tegen de in Kongo
wonende Belgen. Iets dergeiyks is al
eerder gebeurd. Ik heb de Belgische
regering zowel in het verleden als on
langs gewaarschuwd dit niet te
doen".
B(j het opsommen van de politiek die
by in gedachten heeft zei Tsjombe:
„Voor my Is het probleem heel een
voudig. Alle huidige Kongolese strijd
krachten dienen zich te verenigen
rond één gcmeenschappelyk pro
gramma. Kongo is volkomen vernie
tigd en is overgelaten aan vreemden.
Ik ben een groot voorstander van het
houden van vrije verkiezingen. In
dien de bevolking my weer aan de
macht wil zien dan kan ik niet wei
geren".
Prinses Christina
opende expositie
kleinplastiek
Gistermiddag heeft prinses
Christina van Zweden de ten
toonstelling van Zweedse klein
plastiek in Madurodani geopend
door de onthulling van het beeld
je Lenteoffervan de Zweed Ha-
kan Bonds. Dit werk werd door de
jury bekroond met de Maduro-
damkleinplastiekprijs groot 1.500
gulden. Een zilveren medaille
werd toegekend aan de beeldhou
wer Lasse Cederberg voor zijn
„Gestalten". Deze medaille was
beschikbaar gesteld door Prinses
Beatrix, die prinses Christina gis
termiddag vergezelde.
De ontmoetingsscène tussen
Petrucchio en Katharina
(Foto LD/Holvasfc)
Een prys van de gemeente Den>
Haag groot f 1.000 ging naar A. R.
Lennart Jonason voor zyn creatie
„Thelma".
Voor het eerst werd ook een
„Kunst-kritiek-prijs" toegekend groot
f 750. Drie kunstcritici kenden deze
prijs toe aan Stig Blomberg voor zijn
gehele inzending. Verder spraken de
ze critici met waardering over in
zendingen van de beeldhouwers Arne
Jones en Willy Gordon.
Onder de genodigden bevonden zich
o.a. minister van Buitenlandse Zaken
mr. Luns. de Zweedse ambassadeur in
Nederland, de heer Eng, de Indone
sische zaakgelastigde in Nederland
dr. Mohammed Sharif, de Commis
saris van de Koningin Ln de provin
cie Zuid-Holland mr. Klaasesz. en de
burgemeester van Den Haag mr.
Kolfschoten.
De expositie die geopend zal zyn
tot 8 augustus omvat 88 werken van.
27 Zweedse beeldhouwers.