HERINNERINGEN AAN EEN VEELZIJDIG COMPONIST kunst kAleiöoscQQP Scheppingskracht en enorme fantasie jagraag! Frans-Duits gesprek over de graanprijzen pgericht 1 maart 1860 Donderdag 11 juni 1964 Derde blad no. 312C3 1 RICHARD STRAUSS (Van onze kunstredacteur) RICHARD STRAUSS: de scheppingskrachtige. veelzijdige en fantasierijke werd 11 juni 1864dus precies 100 jaar geleden te München geboren. Grootmeester en exponent der neo-romantische muziek, vóór al- les de componist der „Symfonische Dichtungen", der muziekdra- matiek (opera's) en der liederen. Voorts de veelbewonderde diri gent van wereldvermaardheid, overleden op 8 september 1948. Men mocht en mag hem stellig tot de zéér groten der muziek geschiedenis rekenen. Eenmaal door de conservatieven beschouwd als „hyper-modern" heeft deze zienswijze zich sedert lang gewijzigd. De muzikale ontwikkelingsgang sloeg reeds tijdens zijn leven gans andere wegen in en wijzigde zich daarna volkomen. De huidige generatie kan zich eigenlijk niet meer indenkendat een Richard Strauss „eenmaal" als „radicaal" beschouwd werd. Schatten", „Intermezzo", „Die Aegyptische Helena", „Arabella", „Die schweigsame Frau", „Der Frie- denstag", „Daphne". Daarbij, naast zijn werken voor piano en orkest, viool en orkest, hoorn en orkest, koor- en kamermu ziekwerken, de vele, niet steeds ge lijkelijk geïnspireerde, hoewel prach tige liederenreeksen, waaruit de zangwereld sinds jaar en dag put en speciaal in dit Strauss jaar blijft putten. Programmamuziek In kort bestek een analyse te ge ven van zijn velerlei stijlkenmerken, is vanzelfsprekend een onmoge lijkheid. Hoofdzaak is dat zijn mu ziek, ondanks de schokkende verba zingen, welke indertijd zijn psycho analytische „Salome" of zijn „Elek tra" met zijn enorme problematiek opriepen, door het fascinerende en meeslepende karakter steeds hevig is ingeslagen en een niet meer te ver dringen plaats verkregen heeft. Zelfs i de hofopera te München die slechts dweepte met een Men delssohn of een Schumann en voor wie een Liszt en een Wagner taboe waren, ging Strauss via Brahms toch naar Liszt en Wagner en stortte zich op de illustratieve programmamuziek met haar litteraire en visuele ele menten. De absolute muziek werd voorgoed afgezworen. „Wissen Sie was abso lute Musik ist? Ich nicht", zo zei Strauss eens. En tóch het op vallende en merkwaardige is, dat Juist het „zuiver-muzikale" veelal de bewonderende verrukking der toe hoorders blijft oproepen. Een lange reeks Na zijn romantische jeugdwerken kwam reeds met zijn symfonische fantasie „Aus Italiën" de wijziging, welke ten volle haar beslag kreeg met de „Don Juan" (1887). In snel tempo want Strauss werkte altijd, zelfs in de trein - volg den toen zijn andere Symphonische Dichtungen: „Tod und Verklaring", „Till Eulenspiegels lustige Streiche", „Also sprach Zarathustra", „Don Quichotte". „Ein Heldenleben". Na „Feurersnot" „Synfonia Do- mestica" en „Eine Alpensymfonie" (1915) werd Strauss volledig gevan gen in de ban der opera. Er ontstond toen die lange reeks, waarvan wij noemen „Salome", „Elektra", „Der Rosenkavalier", .Ariadne auf Naxos", „Die Frau ohne Hoe hij was Mijn veelvuldige herinneringen aan Richard Strauss zijn groot en sterk: ik zie de blozende, immer vi tale dirigent nog voor mij in de nse Staatsopera tijdens de uit voeringen van zijn opera's. Steeds rustig en beheerst, niets op vallends of sensationeels was aan hem. Eenvoud in de bewegingen, van extatische uitbarstingen, kon desondanks niemand zich aan zijn fascinerende invloed onttrekken. Vooral o.a. niet wanneer Strauss er zijn „Salome" dirigeerde en men ge grepen werd door de tover der exo tische klankenpracht. Het orkest volgde hem blindelings en de span ning, zowel bij auditorium als uit voerenden bereikte dan haar hoogte- ït was ook het weergaloos mees terschap aan ongehoord composito risch „kunnen", briljant en virtuoos, dat mij telkens weer in diepe be wondering sloeg, zelfs toen zijn mu ziek geen „vooruitgang" meer bete kende. Triomfen In Wenen leidde Strauss van 1919 tot 1924 met Franz Schalk de Opera en ook in later jaren trad hi) er veel vuldig als gastdirigent op. Hij woon de er in het paleis „Am Belvédère", waar ook een Bruckner in zijn klei ne huisje daar vlakbij in alle be scheidenheid zijn vrome symfonieën had geschreven. In Wenen, waar een ware Strauss- cultus heerste en men „muziekvorst" Strauss zijn grandioze hulde bracht, groeide elke nieuwe opera van zijn hand uit tot een triomf, zelfs toen het woord Strauss is nu nog slechts Sklerosenkavalier" er ad absur- dum werd uitgesproken. Zelfs ook „Die Aegyptische Helena", waar- ien toch de romantiek van „Die Frau ohne Schatten", de kamerstijl der „Ariadne auf Naxos" en ook het lieflijke „Der Josephslegende" (bal let) herkende, werd een triomf. Hij spreidde er weliswaar een ver zameling van vorig scheppen in ten toon. met uitzondering van de scher pe dissonanten uit „Salome" en „Elektra": het was zuivere tonale melodie en drieklank. Ondanks al dit „schon dagewesene" kon toch weer een ieder diep de hoed afne men voor een belangrijk werk. Niet minder dan zestien maal ging het doek voor de enthousiaste „bravo's" omhoog! En zo was het bijv. vooral met „Die Frau ohne Schatten" vol gens Strauss zelf zijn beste werk dat in 1919 reeds de eerste opvoe ring had beleefd en het „radicalis me" van „Salome" en „Elektra" be zat. Intiem Intermezzo Veel tammer was de muziek van „Intermezzo" (1924), hoewel gehou den in een nieuwe, doch uiterst moeilijke parlando-stijl en door Strauss „Meine kleine Ehe-Oper" ge noemd. Daarbij heeft hij stellig op te indiscrete wijze zijn eigen huwe lijksleven behandeld. De luimen van zijn vrouw, die waarlijk geen „Frau ohne Schatten" was en haar echtge noot „gar kein Damenmann" noem de, zijn er bitter nauwkeurig in ge schilderd, zulks in tegenstelling tot bijv. een Wagner, die slechts met het „Nie solist du mich befragen" iets van zijn intieme leven op het toneel bracht, daarbij zinspelend op min der pleizierige vragen van zijn eega. Maar misschien is het aan een ge nie als Strauss toch wel veroorloofd geweest zoveel huiselijke „grappen" openbaar te maken En wie kon beter de tekst voor dit werk schrijven dan Strauss zelf? „Heb dank!" Dit jaar herdenken wij deze grote componist. Overal op de wereld klinken zijn composities. Met gTote weemoed herdenk Ik Moge zijn overweldigende muzika le produktie, waarbij de naam van zijn congeniale, echter wel zeer ge compliceerd schrijvende tekstdichter Hugo von Hoffmannsthal, waarmee hij voor de eeuwigheid verbonden is, niet onvermeld kan blijven, slechts ten dele baanbrekend of bevruchtend geweest zijn, zij heeft toch de wereld veroverd, zowel in concert- als in operazalen. Laat ik, in harmonie met de titel van een zijner scnoonste, meest be kende en dankbaarste liederen eindi gen met een eerbiedig en oprecht gemeend „Habe Dank" voor zoveel schoons, dat hij de mensheid heeft willen en kunnen schenken! Th. J. Hannema Modern ballet in Italië goed ontvangen De Belgische groep „Ballet van de 20ste eeuw" is begonnen aan een serie uitvoeringen in Rome en heeft daar groot succes gehad. De groep maakt een tournee van vier maanden door vijf landen. Het programma bestond uit Parade van Satie, Temps van Anton Webern, Promethée van Maurice Ohana en Bolero van Maurice Ravel. Het moderne ballet was iets nieuws voor de meeste Italiaanse schouw burgbezoekers. In de pauze werd her haaldelijk de opmerking „vreemd maar goed" gehoord. Verscheidene sterren werden met bravo-geroep ontvangen. Keizer Maximiliaan t in Den Bosch onthoofd (Van onze correspondent) t De roemruchte VVV-slag- t zin „Den Bosch heeft weer J wat" indachtig en met de J „Zeemeermin" van Kopen- hagen als inspirerend voor- a beeld hébben even onbeken- de als wrede koppensnellers' Studio brengt „Viooltjes" De toneelgroep „Studio" heeft als eerste stuk voor het volgend speel- en op het repertoire genomen het muzikale blijspel „Viooltjes" van George Shéhadé, in de vertaling van Remco Campert. De regie voert Pe ter Oosthoek. Wim Vesseur ontwerpt de décors en kostuums. Ton Lensink zal in dit stuk een gastrol vervullen. Voorts treden er in op: Nel Koppen, Els Bouwman, Elsje Scherjon, Lex Goudsmit, Lou Steen bergen, Ad van Gessel, Jaap Hoog- stra, Henk Voges, Aart Staartjes, Pe ter van Rooij en Bram van der Vlugt. Ernst van Altena heeft de liedjes bewerkt. Een trio onder leiding van Henk van Dijk voert de muziek uit. De première kan half september wor den verwacht. Keizer Maximiliaan van Oos- a 4 tenrijk in Brabants hoofd- a stad onthoofd. In vroeger i l tijden prijkte de imperator j l op de oude Wilhelmina-brug, j die tegelijk met het nabijge- legen station ten offer viel f aan het oorlogsgeweld. In de f tweede wereldoorlog werd er f geen haar van het hoofd van de trotse keizer gekrenkt. De f nachtelijke aanslag, die nu i echter is gepleegd op de in- l middels sinds jaren in het j) Baselaarpark residerende j Oostenrijkse heerser, deed j Maximiliaan het hoofd ver- liezen. De onthoofde majes- 4 teit biedt op zijn stoere ros een allesbehalve vorstelijke aanblik en daarom hopen de t Bosschenaren, dat het fraaie staiidbeeld van Hilde Krop i snel in ere zal zijn hersteld, i Juist als man kun je dat zo waarderen Een lekkere Amerikaanse sigaret Componist Louis Grünberg overleden De componist Louis Gründig is dinsdagavond in een ziekenhuis in Hollywood na een beroerte overdeden. De 84-jarige componist van Pool se afkomst is het best bekend om zijn opera „The emperor Jones". Hij heeft als eerste jazz en negro spi rituals bij concertcomposities ge bruikt. Gründig schreeft ook de mu ziek van verscheidene films, alsmede talrijke symfoniën, kamermuziek stukken en een vioolconcert voor Jascha Heifetz. „COMEDIE FRAN£AISE" SUCCESSEN IN RUSLAND De „Comedie Fran<?aise" heeft gisteravond bij haar opvoeringen in Moskou evenveel bijval geoogst als verleden week in Leningrad. De toneelspelers brachten twee stukken, „Andromaque" en „Hom mage k Molière". Het gezelschap kreeg 20 open doekjes en het toneel werd bestrooid met talrijke bloemen. De voorstelling werd bijgewoond door de Russische onderminister van Cultuur, Gregory Vladikine. Het toneelgezelschap zal van 16 tot 21 juni te Moskou opvoeringen van „Le mariage de Figaro" geven en vervolgens naar Kiew en Riga reizen. Waarnemend directeur Schouwburg Eindhoven Tot waarnemend-directeur van de Eindhovense Stadsschouwburg-in- aanbouw is benoemd drs. J. J. Bou- mans, hoofd van de afdeling perso neelszaken en organisatie van de gemeente Eindhoven. Het gemeentebestuur en het Stich tingsbestuur van de Schouwburg zijn tot dit besluit gekomen, omdat aan de directeur, de heer G. Metzelaar, opnieuw ziekteverlof moest worden verleend. De heer Metzelaar had nog geen maand geleden zijn werkzaamheden hervat na enkele weken op ziekte verlof te zijn geweest, toen dit be sluit bekend werd gemaakt. Het ligt in de bedoeling de Schouwburg op 2 oktober te openen. Onenigheid over Zadkine's standbeeld van Yrausquin „lk ben beeldhouwer, geen kleermaker De samenwerking tussen het Arubaanse comité, dat zich beijvert op Aruba een standbeeld te doen verrijzen van wijlen minister Yrausquin (uit dankbaarheid voor wat hij voor dit eiland heeft ge daan) en de beroemde beeldhouwer Ossip Zadkine, die een borst beeld van klei van de vroegere minister heeft vervaardigd, zal waarschijnlijk worden verbroken. Reden is, dat op Aruba ontvangen foto's van het borstbeeld niet de gelijkenis vertonen, die het comité zich had gedacht. Begin 1963, maakte de „Stichting monument Juancho Yrausquin" be kend, dat aan Zadkine opdracht was gegeven een twee-en-een-half meter hoog bronzen standbeeld van wijlen minister Yrausquin te maken. Het beeld zou in drie fasen wor den gemaakt: in de eerste fase een borstbeeld van klei. Zou de Stichting dit hebben goedgekeurd, dan zou een miniatuur-standbeeld in brons wor den gegoten en tenslotte zou het ruim twee meter hoge bronzen stand beeld worden gemaakt De Stichting ontving reeds foto's, die echter werden teruggezonden, omdat men de gelijkenis niet goed vond. Opnieuw ontving de Stichting afbeeldingen en wederom kon men zich er niet mee verenigen, zodat verwacht wordt dat de samen werking, nu de eerste fase beëindigd is, zal worden verbroken. Zadkine, die reeds by voorbespre kingen de opmerking gemaakt zou hebben „beeldhouwer" te zyn en geen „kleermaker", had al te ken- gegeven geen fotografisch borst- Verwacht wordt, dat morgen beslo ten zal worden een nieuwe beeldhou wer voor de opdracht te vinden, waarbij de gedachte zouden uitgaan naar degene, van wie men de naam niet zou weten maar die een beeld van wijlen Paus Johannes XXIII zou hebben vervaardigd. Na verwerping plan-Mansholt Frankrijk en West-Duitsland zijn overeengekomen voorlopig op tweezijdige basis besprekin gen te voeren over een gemeen schappelijke graanprijs in de EEG, aldus deelde de Franse minister van Voorlichting, Pey- refitte, gisteren na afloop van de ministerraad mee. Men hoopt door deze bespreking tussen de twee voornaamste betrokkenen het vastgelopen graanprijs- vraagstuk weer op gang te bren gen. Zoals bekend weigert de regering in Bonn tot nutoe haar maatregelen op het gebied van de graanprijs aan te passen aan die van de overige vijf van de EEG, zoals die zijn neergelegd in het plan-Mansholt. Voorts heeft de ministerraad van de EEG gisteren in Brussel besloten een „kleine marathon" over de graan- prüzen te houden. Op 25 en 26 juni en daarna op 13, 14. 15 en 16 juli zul len de ministers van Landbouw van de „Zes" in Brussel bijeenkomen. Op die manier hoopt men erin te slagen zich vóór 15 december uit te spreken De Belgische minister van Land bouw. Heger, noemde dit na afloop de besprekingen „het positieve" de korte vergadering van giste- Tegen subsidies voor „concoursen" Een betere verdeling van de sub sidie voor Fanfare- en Harmonie-or kesten, dat is het doel van de voor stellen die de commissie van samen werking der vier Iandelyke organi saties op dit gebied aan verscheide ne gemeentebesturen, waaronder dat van Den Haag, zal voorleggen. De commissie staat afwüzend tegenover de „subsidie-concoursen" die in vele gemeenten worden gehou den. Volgens haar is het peil van de orkesten hoog genoeg om dergelijke concoursen te kunnen afschaffen. Liever ziet men dat de subsidie af hangt van de afdeling waarin het orkest speelt en dat deze wordt op gebouwd uit een basis subsidie, een bedrag voor elk bespeeld instrument en een bijdrage in de kosten van een vakbekwame dirigent (wat nu vaak de sluitpost van de verenigingsbegro ting is). De commissie stelt voor tot een dergelijke regeling voor drumbands te komen. Hoe hoog het niveau van de Ne derlandse Harmonie- en Fanfare-or kesten is, hoopt men te demonstre ren op het concert dat donderdag 25 juni in het Kurhaus wordt gegeven als onderdeel van het Holland Festi val. Vier van de beste orkesten zullen hier optreden: de R.-K. Fanfare St,- Caecilia uit Schlnnen, de Chr. Mu ziekvereniging uit Hattem, het Har monieorkest van de Staatsmijn Em ma uit Heerlen en de Prot. Harmonie ..Concordia uit Treebeek. Op het programma staan o.m. werken van Louis Toebosch, Flor Peeters en De sire Dordeijne, „Zes". Vorige week werd de minister raad door de Duitse oppositie tegen „het plan-Mansholt" gedwongen een beslissing daarover tot het einde van dit jaar uit te stellen. Op de vergadering van 25 en 26 Juni zal de raad eveneens onderzoe ken, of het alsnog mogelijk is de marktorganisaties voor rijst, rund vlees en zuivel toch op 1 juli te doen ingaan, aldus deelde minister Heger verder mee. De Europese Commissie stelde de vorige week voor de inwer kingtreding uit te stellen tot 1 no vember, daar nog vele technische kwesties van de uitvoeringsbesluiten moeten worden geregeld. Wegens ontucht Pater (51) gearresteerd (Van onze Bredase correspondent) De rijksrecherche in Breda heeft een 51-jarige pater uit Oud-Gastel gearresteerd, die ervan wordt ver dacht gedurende een reeks van ja- len ontucht te hebben gepleegd met minderjarige jongens. De man is in het Huis van Bewa ring in Breda opgesloten. Hij is een Nederlandse pater, die al monnik van een Belgische congregatie gedurende vier jaar een parochie in Oud-Gas tel bestuurde. De verdenkingen te gen de pater waren al eerder gere zen, maar dezer dagen zijn feiten aar het licht gekomen, die tot zijn arrestatie hebben geleid Het bisdom Breda heeft de pastor uit zijn func tie ontheven. In zijn plaats is de benoeming te venvachten van een andere monnik van dezelfde congre gatie. Moeilijkheden bij Grieks Nat. Theater De actrice Anna Synodinou en het lid van de adviesraad Giorgios Sefe- riades hebben ontslag genomen uit het Griekse Nationale Theater. An na Synodinou is eens door de Ame rikaanse actrice Helen Haves de grootste tragédienne van de wereld genoemd. Seferiades, die schrijft onder het pseudoniem Seferis, heeft in 1963 de Nobelprijs voor Letterkunde gewon nen. Hij noemde geen reden voor zijn ontslag, maar Anna Synodinou zei, dat zij heenging als gevolg van meningsverschillen met directeur Alexis Minotis. De ontslagen zijn gekomen op een ogenblik, dat het theater de opening van het jaarlijkse Epidaurus Toneel festival op 21 junr voorbereidt. De directie van het Nationale Theater zoekt koortsachtig naar een plaats vervangster van Anna Synodinou. Van Goghaquarel op veiling In het veilinggebouw van Paul Brandt aan de Keizersgracht in Am sterdam zal op de eerste van een drie dagen durende kunstveiling (15, 16 en 17 juni) o.a. een aquarel van Vin cent van Gogh onder de hamer ko men. Het werk, een profielportret van een boerenvrouw, stamt uit de Nuenense periode, (februari—april 1885), van de kunstenaar. In deze tyd ontstond ook het schilderij Da aardannplpforc"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5