de versnapering van de eerste Collegium Musicum gaf concert in Zuiderkerk kunst kalei öosQg9P Een Frans Hals ontdekt: mansportret met hoed Goede stand van zaken in origineel program Verzekerde waarde: 2 miljoen gulden 395- Donderdag 21 mei 1964 Derde blad no. 31266 De Haarlemse dirigent André Kaart, wiens prestaties met het |Collegium Musicum" (Leids Studenten Koor en Orkest) wij Ijteds eerder in gunstige zin konden beoordelen, gaf gisteravond in k Zuiderkerk blijk een origineel programma naar een verrassend eind zowel qua keuze als uitvoering te kunnen leiden. Van de vele dirigenten, die in de loop der jaren het „Collegium Musi cum" onder hun hoede hadden, behoort Kaart zeker njet tot de minste. Hy bezit de capaciteiten om een amateurensemble begrip voor de muzikale waarden bij te brengen en legde in dit mei-concert al on middellijk een proeve van grondige bekwaamheid af met Psalm 130 ,Pe Profundus" van Michel-R'enard de la Lande (1657—1726), eenmaal Hof- en Kamercomponist van Lode- wjjk XTV. Verheven en verstilde muziek, waarin rust domineert. iGeheel in overeenstemming met deze rust is er gemusiceerd, waarbij orkest in welbegrepen har monie sagengingen, zich volledig bewust van de gewijde teksten. Solistische medewerking werd I verleend door de sopranen Christien Kalsbeek en Wendela Bronsgeest, de alt Grete Filippo, de tenor Nico lBoer en de bas-bariton Kees Pekel haring. Van hen leek ons de eerste met rein en zuiver geluid verreweg ;de meest geschoolde. De violist Paul Gribnau presen teerde zioh in het Concert voor viool en orkest van de „veelschrij ver" Georg Philip Telemann, wiens oeuvre, hier sterk op Vivaldi geba seerd, toch steeds van niveau ge- De opgaaf was zeker niet ge- vooral omdat i Kaart een geprononceerde rit miek ontwikkelde in de beide snel genomen hoekdelen, waarin hét orkest gelukkig geen moment verstek Het gaan, hetgeen een bijzonder compliment iiihoudt. De jeugdige Gribnau, wiens toon «anvankelijk wat schraal klonk, ter wijl zijn techniek in het Allegro 'oker nog niet vlekkeloos was te noemen, herstelde zich spoedig en Heek in het Presto prijzenswaardig boven de materie uit te kunnen bomen. Hy droeg het concert dan ook met veel élan naar een glorieus «inde. De bijval kon terecht enthou siast zjjn! tack sterk door de lichte, beschaaf- :<ie koorklank en de opmerkelijke homogeniteit. Van de in de kerk aanwezige componist Pauf Ohristiaan Westering speelde het orkest hierop een viertal gemakkelijk aanspreken de, goed in de vorm en voor de in strumenten geschreven compacte dansen: aardig klinkende niemen dalletjes, waarmee succes toch wel verzekerd kon zijn. Kaart maakte er |H heel wat van, zodat deze eerste titvoering, ook voor de componist, sen, dankbaar applaus oogstte. in de aanvang genoemde ver- tassende einde kwam met de „Ada- tium-Suite" van Albert de Klerk, waarin deze op satirische wijze ge segden uit diverse landen geestig Huzikaal verwerkt heeft. Daarbij «Jken diverse grote componisten 'Bach, Handel, Gounod, Verdi e.a.) om de hoek te kijken. De goede Vondsten zijn talrijk en ze komen Het zwier tot expressie. Koor en orke6t konden zioh hierin naar har telust uitleven, terwijl de dirigent het geheel ferm in de hand hield. Dit was min of meer een studentikoze Htsmijter, waaraan het auditorium Sin vreugde kon beleven. Een humoristisch slot van een Wond, waarop de goede staat, waar in het „Collegium Musicum" zich thans bevindt, dank zij de kundige en inspirerende leiding van André Kaart, nadrukkelijk tot uiting is ge komen. De solisten zyn met fraaie bloemen gehuldigd. Het Collegium Musicum" tijdens het concert van gister avond. (Foto LD/Holvast) De kleine meermin zal belicht worden Het standbeeld van „De klei ne meermin" in de haven van Kopenhagen zal in de toekomst worden beschenen door op grote hoogte te plaatsenfelle 'lampen, waardoor het onmogelijk zal worden opnieuw vernielingen aan te richten. De gemeenteraad van Kopenhagen besloot het eerder in de maand ont hoofde standbeeld op deze wijze te belichten. Het standbeeld werd ook vroeger door enkele lampen besche nen, maar de verlichting werd dik wijls vernield door vandalen. De gemeenteraad maakte bekend dat de kosten van de reparatie van het standbeeld niet hoger zouden ko men dan 15.000 kronen, het bedrag waarop de kosten der werkzaamhe den waren geschat. Buitenlanders in het bijzonder kinderen die bij dragen hebben geleverd, zullen schriftelijk door de gemeente worden bedankt. Mariene Dietrich in Moskou Mariene Dietrich is gisteren per vliegtuig uit Parijs in Moskou aan gekomen voor haar eerste bezoek aan do Sowjet-Unie. Zij zal daar de ko mende twee weken voorstellingen geven. Mariene is bij het Russische pu bliek weinig bekend. Ter introductie heeft de Russische pers haar anti fascistische houding geprezen. Mariene, die op het vliegveld werd afgehaald door de actrice Tamara Makarova en een leger van verslag gevers en cameramensen, vertelde dat zij er haar leven lang naar had verlangd Rusland te bezoeken. In antwoord op een vraag, ver telde zij dat zij haar beroemde, ,Lili Mariene" niet zal zingen. Zij noemde geen reden, maar mogelijk is haar redenering dat dit liedje om zyn na zi-achtergrond niet welkom zou zyn. Ze vertelde dat zij niet meer zal filmen; zij houdt het voortaan bij zingen. Gouden dukaat bracht 3300 pond op Op een verkoping in Londen is een 17de eeuwse Poolse munt van goud ter waarde van 70 dukaten, voor 3300 pond sterling van de hand gedaan. Het goudstuk, uit 1621, is even groot als zeldzaam en zou gesmolten niet meer dan ongeveer 80 sterling waard zijn. De munt is gekocht door de nu- mismaticus D. J. Crowther voor een onbekende opdrachtgever. Crowther zei dat de munt misschien niet uniek, „maar zeker uiterst zeldzaam" was. De veiling van in totaal 300 mun ten bracht 43.000 pond sterling op. Deskundigen uit heel de wereld ren op de verkoping aanwezig. Indertijd voor een paar tientjes gekocht: (Van onze Haarlemse correspondent) Een dertigtal jaren geleden bij een veilinghoudertje in ons land gekocht schilderij is gisteren gelijk kort gemeld door de di recteur van het Frans Halsmuseum te Haarlem, de heer H, P. Baard, erkend als een Frans Hals. Het doek dat, nadat op een veiling in een provinciestad voor enkele tientjes gekocht is, is twee jaar geleden schoongemaakt. 1 oen kwam een mansportret tevoorschijn dat zoals de heer Baard zegt een Frans Hals is". In de overgeschilderde versie waren alleen de ogen van het oor spronkelijke portret bewaard. De eigenaars zyn de heer en mevr Hotinow uit Muiderberg. De heer Hotinow (62), van Russische afkomst is pianist in het niet klassieke genre, zijn vrouw, die een bijzondere speurzin voor mooie voorwerpen heeft en reeds een aardige kunstcollectie heeft gevormd, heeft indertyd het doek gekocht, dat thans een ver zekerde waarde van twee miljoen gulden heeft. Rond 1640 geschilderd Het portret wordt door de heer Baard rond de jaren 1640 gesitueerd. Het werd hem een week geleden ge toond door de eigenaren, met de vraag of het „Haarlemse School" was. Toen de museumdirecteur de kist opende dacht hij een meester werk uit de Londen se, Weense of Boedapester verzamelingen voor zich te hebben. „Ik twijfelde geen ogen blik. Een prachtige Hals". Een on derzoek met de loep kon deze mening niet doen wankelen. De heer Baard betreurt dat vol gens hem voortijdige publikaties het nieuws hebben geopenbaard, vóór een nauwgezet onderzoek heeft kun nen plaatshebben, dat tot een zo volledig mogelijke beschrijving had kunnen leiden. Het portret stelt een man met hoed voor in regenten- dracht. De heer Baard plaatst het dan ook in de buurt van de regenten van 1641. De zwarte kledij is afgezet met een kantloze, puntige witte kraag. In zyn linkerhand houdt de geportretteerde een voorwerp, dat mogelijk een handschoen is, maar op het eerste gezicht aan een veer of een gewas doet denken. Het portret is %VA cm hoog en 65 cm breed. Bezichtiging De nieuwe Hals zal van zaterdag a.s. af. gedurende drie maanden, in het Frans Halsmuseum te bezichti gen zijn. De heer Baard heeft van de eigenaar, die het werk wil verko pen, bedongen dat Nederland voor keur van koop krijgt. Er wordt on derzocht of er een vrouwen-portret van Hals bestaat dat de pendant kan zijn van het pas ontdekte schilderij. Het is natuurlijk van het grootste belang dat het portret, in Nederland verworven en in bezit van Nederlan ders, ons land niet verlaat. De optie, die de heer Baard voor ons land heeft verworven, garandeert in ieder geval dat het portret niet naar een buitenlandse veiling zal gaan, voor Nederland definitief van aankoop heeft moeten afzien. Voorts moet eerste worden afge wacht of het onderzoek, dat in zijn eerste stadium thans is onderbroken nieuwe feiten aan het licht brengt! De zekerheid van de heer Baard omtrent de echtheid van het portret is echter zo volkomen, dat verder onderzoek alleen informatie omtrent de situering van het werk in het oeuvre van Frans Hals lij'kt te kun nen voortbrengen. Enthousiast Het echtpaar Hotinow is bevriend met de restaurateur de heer Middel- hoek uit A'dam, een leerling van de heer H. Mertens, die in het Rijks museum te Amsterdam De Nacht wacht heeft gerestaureerd. In parti culiere opdracht heeft de heer Mid- delhoek het schilderij gerestaureerd. De heer Baard was op een perscon- Hierboven de ontdekte Frans Hals, voorstellendeen man met hoed. ferentie, die gistermiddag onder meer werd bijgewoond door de directeur van het Mauritshuis, dr. A. B. de Vries, enthousiast over de ontdek king. Nieuwe proclukties voor Covent Garden Schönberg's „Moses und Aaron" is een van de zeven nieuwe produkties die op het programma staan voor het seizoen 1964—65 van het Royal Opera House, Covent Garden. Het werk van Schönberg, dat in een nieuwe En gelse vertaling zal gaan, zal door Jean Vil ar worden geregisseerd. Het nieuwe se: tember met een ,Das Rheingold begint in sep- e produktie van ,,^cw vuil Hans Hotter. Andere vooraanstaande regisseurs, wier werk in Covent Garden te zien zal zyn, zyn Sir John Gielgud, die „The Magic Flute" zal regisseren; Luchino Visconti, die is uitgenodigd om „II Trovatore" te regisseren; en Peter Hall, die „The Damnation lof Faust" voor zyn rekening zal nemen. Eenandere belangwekkende pro duktie Is die van Richard Strauss' „Arabella" met Lisa Delia Casa en Dietrich Fisher-Dieskau, die door Rudolf Hartmann zal worden gere gisseerd. De andere nieuwe produk tie is „Die Walküre" onder regie van Hans Hotter. Tito Gobbi zal de rol van Scarpia zingen in de heropvoe- - ring van de door Zeffirelli geregis seerde „Tosca" en men hoopt dat Maria Callas de rol van Tosca op zich zal willen nemen. Gobbi zal ook de „Mephistopheles" in de „Damna tion of Faust". Joan Sutherland treedt op in heropvoeringen van „Lucia di Lammermoor" en „La Sonnambula". meerpoel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5