De miraculeuze carriere van toneelschrijver Edward Albee kunst kateiöoscQQP IS BESLUIT ONTBINDING NED. OPERA RECHTMATIG? Euthanasie - proces in beslissend stadium H Zijn naam heeft nu wereldbekendheid Uitspraak valt op 8 mei Koningin Elisabeth opende Brussels muziek-concours Strijd tussen 71 pianisten EXPOSITIE OVER LEVEN KONINGIN WILHELMINA Cadeautje? -» alles Vlieland ROOK MET VERSTAND, ROOK MET SMAAK, ROOK SIGAREN Opgericht 1 maart 1860 Dinsdag 5 mei 1964 Vierde blad no. 31253 Adverterti- HOOFDSCHOTEL? VLEES! Who's afraid of Virginia Woolf?' (Van onze correspondent te Washington) Viereneenhalf jaar geleden was Edward Albee een volmaakt onbekende 31-jarige jongeman, van wie maar weinigen wisten dat hij toneelstukken schreef. Vandaag is zijn naam over de hele we reld bekend en is hij het succes van Amerika s toneelparadijs Broadway. De prijzendie hij met zijn in totaal zes stukken, waar onder vier eenakters, binnenhaalde vullen langzamerhand een vi trine. en het is dan ook niet te verwonderen dat Albee in het voor woord van de uitgave van zijn eerste stuk "The Zoo Story" zich dankbaar toont voor de hem bewezen belangstelling en de over hem uitgestorte lof. Albees grote succes is. ook in Amerika, zijn eerste avondvullend stuk ..Who's afraid of Virgina Wolf?", dat nu al 15 maanden op Broadway loopt en nog steeds volle zalen trekt. Vanavond en morgenavond wordt het stuk in de Leidse Schouwburg gespeeld. Eind april gaat men er mee op tournee door de V.S. en het be looft nog een hele tijd op het pro gramma te blyven. Amerika, dat Al bee nu in de watten legt, kan ove rigens niet de eer voor zich opeisen dit jonge talent meteen ontdekt te hebben, zyn eerste eenakters „The Zoo Story" en „The death of Bessy Smith" beleefden hun wereldpremiè res in Berlin in de vaak zeer vooruit strevende en voortreffelijke werk- scaat van het Schillertheater. Pas ryn volgende stukken: „The Sand box" en „The American Dream" kre gen een première in New York in 1961. Niet zo positief De pers, die jubelde over „Who's afraid of Virginia Woolf", was over de eenakters nog niet zo positief. Men erkende dat Albee talent had, maar velen verwierpen de volgens hen negatieve inhoud van de stuk ken. Vooral „The American Dream" heeft het zwaar te verduren gehad, omdat Albee daarin kritiek oefent op de Amerikaanse samenleving, die JU) onwaarachtig en onecht noemt. Het stuk, dat aan Ionesco doet denken en surrealistisch van opzet is, brengt deze kritiek door het ten to nele voeren van een typisch Ameri kaans echtpaar Mommy en Daddy. Zij domineert en hij is nog maar nauwelijks een man. Het kind, dat zij adopteerden werd Amerikaans op gevoed, maar stierf tenslotte aan de verminkingen, die daar volgens Al bee bijhoren: het wegsnijden van het hart, de ogen, de manlijkheid, de handen en de ruggegraat. Als aan het slot van het stuk een vol maakt lege, van alle menselijke kwa liteiten gespeende jongeman met een fraai uiterlijk bij Mommy en Daddy komt binnenwandelen wordt hij met vreugde opgenomen en zegt het Ame rikaanse ouderpaar:,.Hij is zoals we onze zoon hadden voorgesteld." In ..Who's afraid of Virginia Woolf" zet te Albee aan de eene kant zijn kri tiek op de Amerikaanse onwaarach tigheid voort, maar werkt hij aan de andere kant ook de droom van het kind uit. Maar ditmaal is het altijd gewenste maar nimmer geboren kind meer een symbool voor de eenzaam heid die bezworen wordt door de fic tie van het kind. Niet voor niets heette het stuk in Albees eerste opzet „Exorcisme": «Geesterbezwering." Eenzaamheid De eenzaamheid van de mens, de onmogelijkheid door te dringen tot werkelijk contact met de ander is ook al het hoofdthema van Albees eerste stuk, „The Zoo Story" en het staat opnieuw centraal in „The bal lad of the sad café", het laatste avondvullende stuk van zijn hand, dat op Broadway is gespeeld. Dit op 30 oktober 1963 in première gegane toneelspel is een bewerking van een novelle van de uit de zuidelijke staat Georgeia afkomstige, in 1917 geboren schrijfster Carson Mccullers, die zelf al eens haar novelle „The member of the wedding" voor het toneel be werkte. De samenwerking tussen Al- Moederdag - een nationale feestdag? Wie zijn ogen en oren de kost gaf, kon de laatste jaren bij het naderen van Moederdag een merkwaardig verschijnsel constateren. Zodra Moederdag in aantocht is, wordt het namelijk op de markt nog veel druk ker dan op andere dagen, terwijl het publiek dan voor een groter percen tage dan anders uit vaders en uit kinderen bestaat. Dit verschijnsel is, naar welingelichte zegslieden be weren. te verklaren uit het nuchtere feit. dat de markt een overvloedige keuze biedt in Moederdagcadeaus, dat het ongedwongen rondkijken en uitzoeken het kopen veel gezelliger maakt en dat de prijzen op de markt altijd zo veel lager zijn. Wie in deze tijd naar de markt gaat, kan zich ervan overtuigen, dat het er hoe langer hoe meer op gaat lijken dat Moederdag een nationale feestdag in de beste zin des woords aan het worden is. Marktkoopman en straat handelaar dragen daar door hun gro te en voordelige assortiment van kwaliteitsartikelen in ruime mate toe bij en bewijzen metterdaad: OP DE MARKT IS UW GULDEN EEN DAALDER WAARD bee en Carson Mccullers is overigens begrijpelijk. Ook in het werk van de zuidelijke schrijfster speelt het contact tussen de mensen, nog ster ker: de liefde de hoofdrol. De New Yorker Albee maakte van „The ballad of the sad café", dat door de Morning Telegraph werd uitge roepen tot beste stuk van 1963 en dat een hele serie goede kritieken kreeg, een stuk in de traditie van Wilders „Our Town" en Dylan Tho mas „Under Milkwood". Er is een verteller, die de tragische liefde be schrijft tussen Marvin Macy en de gevreesde zakenvrouw miss Amelia, die op haar beurt haar hart ver liest aan Cousin Lymon, een klein gedrochtelijk mannetje, dat haar ten slotte in haar eenzaamheid achterlaat als hjj Marvin Macy volgt op diens verbitterde zwerftocht door de we reld. En er zijn de verschillende stad genoten, die het tragische gebeuren becommentariëren in het café, dat miss Amelia tot aan het vertrek van Cousin Lymon drijft. Schematisme Het stuk heeft poëtische passages en het biedt mogelijkheden tot een gevarieerd toneelbeeld, maar het lijdt zowel aan een wat armelijk schema tisme in de „plot" als aan het door de geestige Gerald Weales in zijn „American drama since world war 2" al gesignaleerde manierisme in de vorm, waartoe Albee neiging heeft. De ballade is op Broadway bij het publiek dan ook geen al te groot succes geweest. In tegenstelling tot „Virgina Woolf" dat nog steeds loopt, wel vijf bekro ningen kreeg en door de critici uit geroepen werd tot het beste stuk met het beste samenspel en de beste regie van het seizoen 1962/63, is de ,3allad of the sad café" al weer van Grote interesse voor kunstveiling Gistermiddag is in de veilingzalen van Paul Brandt aan de Keizers- gracht in Amsterdam een begin ge maakt met de openbare verkoop van een collectie kunst en antiek, afkom, stig uit nalatenschappen en Neder lands particulier bezit. Twee vruchtenstillevens van Bal- thasar van der Ast werden verkocht voor f. 24000, een klein paneeltje van B. C. Koekoek voor f. 1450. Het Ste delijk Museum in Amsterdam werd met een bod van f. 2500 eigenaar van een aan J. M. Quinckhardt toege schreven voorstelling van een Hol landse familie. Een stadsgezicht van J. F. Spohler bracht f. 4000 op, een bloemenstilleven van P. van Woensel f. 3000. Het Gemeentemuseum in Arnhem kocht een stilleven van Raoul Hynckes voor f. 2000, Van dezelfde schilder bracht een land wegvoorstelling f. 1600 op. Een stads gezicht van Isaac Israels ging van de hand voor f. 9000. Een doek van Jan Sluyters voor f. 1100. een land schap van J. Voerman voor f. 1700. Twee stillevens van Piet van Wijn- gaert brachten resp. f. 120 en f. 540 op, wat zeer veel geld werd genoemd. De belangstelling voor deze drie dagen durende veiling was bijzonder groot. Kopers waren vrijwel allen Nederlanders. Poolse schrijvers bij Gomoelka Een groep vooraanstaande Poolse schrijvers heeft gisteren op haar ver zoek 'n onderhoud gehad met de lei der van de communistische party, Go moelka. Volgens het officiële Poolse persbureau Pap werd van gedachten gewisseld over „aangelegenheden van belang voor de ontwikkeling van de Poolse cultuur en over zekere pro blemen betreffende het letterkundige milieu". Waarnemers in Warschau leggen verband tussen het gesprek en het protest tegen de bestaande censuur dat 34 intellectuelen in maart j.l. tot premier Cyrankiewicz richtten. Aan de gedachtenwisseling van gisteren namen o.a. de voorzitter en de drie vice-voorzitters van de Unie van Poolse schryvers deel. terwyi Gomoelka de twee belangrykste par tyfunctionarissen op het gebied van ideologie en cultuur aan zyn zyde had. het New Yorkse programma afge voerd. Wel schynt echter Stockholms nieuwe theaterdirecteur Ingmar Bergman het plan te hebben het stuk in de loop van 1964 uit te brengen. De carrière van Albee lijkt pas te beginnen. Hy zit niet by zyn suc cessen neer, maar is hard aan het werk aan twee nieuwe stukken, die getiteld zyn „The substitute speaker" en „Tiny Alice", maar waarvan nog niet bekend is waarover zy gaan. Ook werkt Albee, die tot nu toe niets anders dan toneelstukken schreef en publiceerde, aan een no velle. Met enige spanning kykt men in de New Yorker theaterkringen naar deze nieuwe vruchten van dit originele talent uit. Een spanning, die nog verhoogd wordt door de vraag of Albee zyn avantgardistische uitgangspunt trouw zal biyven of dat hy met zyn nieuw ste stukken meer de richting uit zal gaan van „Who's afraid of Virgi nia Woolf" en „The ballad of the sad café", beide stukken die goed passen in de Amerikaanse theater traditie en die hun afkomst van Ten nessee Williams en Thornton Wilder niet verloochenen. Belangstelling voor Nijmeegse kunstmarkt Tientallen kunstenaars uit Neder land en van over de grens, dingen naar een plaatsje op de zesde Nymeegse kunstmarkt die vrijdag 26 juni wordt geopend en anderhalve dag duurt. Een streng selecterende jury zal ruim 40 kunstenaars van verschil lende artistieke pluimage een plaats toekennen. De Nymeegse kunstmarkt begint hoe langer hoe meer. inter nationale belangstelling te trekken. Vorig jaar werd op de markt in anderhalve dag voor f. 14.000 omge zet en werden bovendien aan tal van kunstenaars opdrachten toegekend. „Zeemeermin" in Kopenhagen De krant „N.T." in Kopenhagen heeft een anonieme brief ontvangen met het aanbod het hoofd van het standbeeld „De kleine zeemeermin" terug te bezorgen voor een losgeld van 10.000 kronen. Het hoofd van dit bronzen beeldje werd een week geleden afgezaagd door een onbe kende. Men is bezig een nieuw hoofd te gieten en de geschatte kosten gaan ver uit boven de geëiste som, schrijft het blad. Het beeldje is in de loop der jaren, sinds het in 1913 werd opgericht ter herinnering aan Hans Christian Andersen, het symbool van Kopenhagen geworden. Het euthanasie-proces in Limburg a d. Lahn is gisteren met het verhoor van een voormalige adviseur voor de kinder-euthanasie in een beslissend stadium gekomen. De 72-jarige kin derarts dr. Ernst Wentzler, een van de drie adviseurs van de vroegere Rykscommissie voor wetenschappe lijke registratie van ernstige ziekten, voortkomend uit erfeiykheid of ge stel". verklaarde, dat hy het altyd als een leemte had beschouwd dat kinderen met de ernstigste misvor mingen niet op doktersvoorschrift ge dood konden worden. De „rykscommissie", waarin Wentzler en de professoren Werner Catell en Hans Heinze los van el kaar werkten, moest over de verdere behandeling van misvormde en gees- teiyk gestoorde kinderen beslissen. De touwtjes waren er in handen van de beklaagde Hans Hefelmann, die zich moet verantwoorden wegens me deplichtigheid aan het doden van 73.000 volwassenen en kinderen in het raam van het „genadedood" pro gramma van de nazi's. Over het optreden van de „ryks commissiezyn, in tegenstelling tot de „Aktion T 4" (de euthanasie voor volwassenen), nimmer in het open baar klachten geuit. De ouders zou den vrywel steeds instemming heb ben betuigd met de pynloze dood van hun kinderen. Frankfort Het gerecht in Frankfort heeft gis teren de behandeling voortgezet te gen de beklaagden Krumey en Hunschke. die terecht staan voor (Van onze Amsterdamse correspondent) ,,Dit is geen kort geding maar een hersenschim", riep mr. J. Ph. Korthals Altes gistermiddag uit nadat in de kamer van de Am sterdamse rechtbank, met de president anderhalf uur lang was ge discussieerd over de vraag of het Stichtingsbestuur van de Ned. Opera al dan niet rechtmatig het besluit tot ontbinding heeft ge nomen. Mr. Korthals Altes pleitte namens de Opera-bestuurders, die waren gedagvaard door de Ned. beroepsvereniging van mu- ziek-dramatische kunstenaars. In de dagvaarding werd een verbod geëist de Stichting te ontbinden zoals lang niet op wettelijke en con tractuele wijze het dienstverband met de geëngageerden zou zijn beëindigd. Als dwangsom werd f 25.000 gevraagd van ieder der zes leden van het Stichtingsbestuur. sie van overleg en het scheidsgerecht tc trachten verbetering in de situa- By de beroepsvereniging zyn 197 van de ruim 200 geëngageerden van de Ned. Opera aangesloten. Mr. R. J. Polak stelde namens de eiseres dat het voorgenomen ontbindingsbesluit de bestaanszekerheid van enkele hon derden gezinnen aantast. Hy meen de dat het persoonhjk belang van de gedaagde opera-bestuurders te ver- waarlozem is by dat van het perso neel, welke opmerking president mr. U.W.H. Stheeman deed afvragen of de bestuursleden in hun kwaliteit van bestuurslid of als personen wa ren gedagvaard. Hy meende trouwens dat hun particuliere zaken volkomen buiten het geding stonden en mr. Polak boog het hoofd: „hy zou ze alleen als bestuursleden gaan zien". GEEN BELANG GEDIEND Mr. Polak vond dat met de ont binding van de Stichting geen en kel belang wordt gediend. Het ont bindingsbesluit is een rechtstreeks gevolg van de weigering van een dertigtal orkestleden om zich aan een proefspel te onderwerpen. „Als een gezagvoerder het oneens is met zyn bemanning laat hy zyn schip toch ook niet in de grond boren?" Mr. Polak achtte het juister eerst andere middelen toe te passen door byv. de commissie van overleg en het scheidsgerecht in te schakelen. Eventueel zou vervolgens ontslag by het Arbeidsbureau kunnen wor den aangevraagd. Als de Stichting wordt ontbonden wordt het arbeids bureau in een dwangpositie ge plaatst. Hy bestreed dat het orkest zich in een noodsituatie zou bevinden en stelde dat uitsluitend de dirigen ten Bauer Theussl en Erede hebben geweigerd te dirigeren maar dat an deren o.a. Bernard Haitink het or kest wel degeiyk willen leiden. Mr. Korthals Altes ging uitvoerig op de voorgeschiedenis van de be slissing van de directie om de or kestleden aan een proefspel te onder werpen in. Als dirigenten onder wie de algeheel muzikaal leider weige ren met het orkest samen te werken kan de Opera niet werken. „De kruik is zo lang te water gegaan tot zy barstte en zelfs een president van een rechtbank kan dat niet repareren", aldus pleiter. Vanzelf sprekend zal het ontslag van de ge ëngageerden by het Arbeidsbureau aanhangig worden gemaakt. Als te- gen-pleiter stelt dat eerst hau moe ten worden getracht via de commis- kwaliteit van het orkest daarmee niet verbetert VERSTARRING tie te brengen vergeet hy dat de spraak doen. De orkestleden staan in feite in dienst van de Opera tot hun pen sioengerechtigde leeftijd. Deze be scherming heeft geleid tot een ver starring en tot het afzakken van het artistieke peil. De zalen zullen steeds leger worden en men zal ten slotte geen enkele dirigent meer vin den. Het bestuur heeft de enig juis te oplossing gekozen maar deed dat met bloedend hart. De bestuursle den hebben trouwens niet het zin kende schip verlaten door zonder meer af te treden, neen, zy aanvaar den de verantwoordelykheid en heb ben by alle narigheden die zy de afgelopen jaren in hun. functie on dervonden nu ook nog de onplezierige afwikkeling van de liquidatie geno men, aldus mr. Korthals Altes. De president zal op 12 mei uit- (Van onze Brusselse correspondent) Met een zwak handgebaar gaf de 87-jarige Koningin Elisabeth van België gistermiddag toestemming 's werelds grootste muziek concours dat haar naam draagt officieel te beginnen. Deze wed strijd, welke van de deelnemers behalve de hoogste muzikaliteit een ongehoord uithoudingsvermogen vraagt, zal Brussel een maand lang in koortsstemming houden. Een van de beroemdste Belgische kunstenaars, de violist Eugene Ysaye, heeft altyd de droom gekoesterd dat eens in de Belgische hoofdstad een internationale vioolwedstryd zou worden gehouden. In 1937, zes jaar na zyn dood, nam de zeer artistieke koningin Elisabeth daartoe het ini tiatief. Het succes was zo groot dat een jaar later een soortgelyk toernooi voor pianisten werd uitgeschreven. De traditie is gehandhaafd, nog uit gebreid met een componisten-wed- stryd. In alle gevallen mogen de kandi daten niet ouder zyn dan 30 jaar. Voor de vyfde maal zyn ditmaal de pianisten aan de beurt. Meer dan 90 deelnemers hadden oorspronkeiyk ingeschreven, maar zoals elk jaar durfden verscheidene kandidaten te elfder ure de onverbiddelhjke jury niet onder oren te komen. Gisteren begon de wedstryd met 71 jonge mensen uit 28 landen. Bel gië is vertegenwoordigd met 17 pia nisten onder wie de 16 jarige Jean- Claude van den Eynden. De Ver. Staten stuurden het grootste contin gent: 20 deelnemers, terwyl de Rus sen maar 5 virtuozen afvaardigden. Zoals gewoonlyk is hun gemiddelde leeftyd veel hoger dan die van het gros der overige kandidaten. Zy 7,yn ryper en eindigen onver- anderiyk in de hoogste regionen. Voor het eerst is zowel onder de deelnemers als onder de juryle den Rood-China vertegenwoordigd, waarschyniyk als direct gevolg van de reis die de hoog-bejaarde vorstin vorig jaar naar Peking maakte. In de komende dagen zullen alle kandidaten een half uur lang de moeilykste werken uit de plano-lite- latuur moeten uitvoeren. 59 hunner dienen uit te vallen, want tot de fi nale worden maar 12 kandida ten toegelaten, zy krygen een week de tyd om in de „Kapel van de Koningin", een prachtig gelegen kas teeltje aan Brussels buitenkant ge- hee lalleen een nieuw, nog geheim concert van een Belgische compo nist voor te bereiden. Dat zullen ze, tezamen met het werk van hun eigen keuze, by hun beslissend op treden moeten uitvoeren. De hoofdpryzen zyn de moeite waard: gouden en zilveren medail les en klinkende geldbedragen. Maar van nog groter belang is de eer ver bonden aan een hoge plaats. Ze ver zekert de winnaar immers een op treden op alle concert-podia ter we reld. Koningin Elisabeth, nog altyd wilskrachtig, heeft zich de openings dag niet willen laten ontgaan. Ze zal ook zeker in de nacht van de uit slag aanwezig zijn en soms ook an dere avonden. Biyft ze thuis, dan verbindt een speciale telefooniyn haar palels met dat van Schone Kun sten. Met toestemming van Hare Majesteit de Koningin zal van 30 april t/m 31 augustus 1965 in het Paleis Lange Voorhout in Den Haag een tentoonstelling worden gehouden, die een zo volledig mogelijk beeld wil geven van het leven en werk van Koningin Wilhelmina. Het plan deze tentoonstelling te or ganiseren is uitgegaan van het bestuur van het Haags Cultureel Centrum. Het bestuur wil deskundigen op historisch gebied en vertegenwoor digers van de verschillende levens- beschouweiyke richtingen in een commissie van advies bijeenbrengen. Het ligt in de bedoeling al het tentoonstellingsmateriaal op losse schotten en In vitrines te exposeren, zodat het geheel later wellicht ook nog op andere plaatsen In Nederland kan worden geëxposeerd. Een catalogus wil men een zodanige vorm geven, dat de Inhoud niet louter een genummerde opsomming bevat van hetgeen getoond wordt, doch een herinneringsboekje van biyvende waarde kan vormen. hun aandeel in de uitmoording van 4'j0.000 -Hongaarse joden. By zyn ondervraging door de rechters ver klaarde de eerste beklaagde, de 59- jarige Hermann Krumey. destyds on dercommandant van Eichmanns spe ciale „Kommando" in Hongarye, nooit te hebben geweten, dat de de portatie van de Joden uit Hongarye voor hen de dood betekende. In mei 1944 had Eichmann ln Boedapest wel laten doorschemeren dat het hier om d° uitroeiing van de Joden ging. „doch ik wist niet of hy maar wat zei of niet", aldus Krumey. Ook zyn medebeklaagde, de 52-ja- rige Otto Hunschke, zei van niets te hebben geweten. Hy was in de oorlogsjaren juridisch adviseur van Eichmann by de veiligheidsdienst der SS en tevens verbindingsofficier voor het contact met de Duitse organisa ties in Hongarije, die de massale slachting der joden organiseerden. Op heftige toon verklaarde Hunschke, dat men 'n volkomen ver keerde voorstelling van Eichmanns .Kommando" in Hongarye had. Door de Duitse troepen Hongarije te laten binnen trekken, wilde Hitier een kliek van verraders vernietigen, en de in vloed der Joden op de Hongaarse regering en op de openbare mening elimineren „Toen ik Eichmann vroeg of Auschwitz wel alle uit Hongarye gedeporteerde joden zou kunnen bergen, antwoordde hy theatraal: weet je dan niet dat Auschwitz het grootste van alle Duitse wapencen tra is?", aldus Hunschke. Gesprek in Laos tussen prinsen Prins Soevanna Phoema, de neu- tralistische premier van Laos, heeft gisteren een onderhond gehad met zyn halfbroer Prins Soephanoevong, de leider van de linkse Pathet Lao. Het gesprek vond plaats te Khang Khay in tegenwoordigheid van af gevaardigden van de Sowjet-Unle en Engeland (als medevoorzitten van de Geneefse conferentie van 1954 in zake Indo-China) en de ambassa deurs van Frankrijk en Australië. By zyn terugkeer in Vientiane verklaarde Prins Soevanna Phoema, dat de Pathet Lao zich bereid heeft verklaard zyn voorstellen tot oplos sing van de crisis, die ontstaan is door de rechtse staatsgreep van 19 april, te bestuderen. Over drie of vier dagen zal de premier zich weer naar het hoofdkwartier van zyn halfbroer begeven om het antwoord van de Pa thet Lao te vernemen. De houding van deze linkse beweging ten aan zien van de eerste-minister wordt in Vientiane over het algemeen als een positieve factor beschouwd. In diplomatieke kringen is men van oordeel, dat de Pathet Lao welis waar gekant is tegen de voorgestelde fusie van rechtsen en neutralisten, maar dat zy de kwestie eerst terdege wil bestuderen. RAAK! Alles voor poes en hond: hals banden, lijnen, borstels en kam men, eetbakken, speelkluiven, speelballen, blikjes lekkers en knauwgom! Allesvoordevogeltjes: kooien, voederautomaten, badjes en snoepjes. Ook bloembakken. Ook alles voor de tuin, tot motor maaiers toe. Ook goede raad! RAAK. Nituwe Rijn 50 Tin 20624 (01710» Erna Spooreitberg in Strauss-Britten Op 11 Juli a.s. zal Erna Spoorenberg in Amsterdam een recital geven. z{j wordt begeleid door Géza Frid. In haar programma zal zy liederen zin gen van de 50-jarige Benjamin Brit ten en van de 200 jaar geleden gebo ren Richard Strauss. Voorts vermeldt het programma liederen van Clara Schumann ra Wees verstandig, puf niet als een vulkaan en trek niet nerveus. Hoe rustiger u rookt hoe meer u geniet! Öölc al amu fa tyaoju 7 Laat uw sigaar nooit uitgaan. Nederlands toneel in HoUand Festival Het toneelstuk van Grabbe „Scherts. Ironie en diepere betekenis" zal door de Nederlandse Comedie in het Hol land Festival in 9 steden gespeeld worden: op 15 juni ln Rotterdam, op 16 juni ln Arnhem, op 18 juni in En- schede, op 21 Juni en 1 juli in Den Haag. op 22 juni in Tilburg, op 23 juni en 4 juli in Amsterdam, op 2 juli in Deventer en op 3 Juli in Gronin gen. De regie berust by Ton Lutz. de decors en kostuums zyn van Nicolaas Wynberg. Het toneelstuk van Grabbe is bewerkt door Hugo Claus. Mede- spelenden zyn: Lo van Heilsbergen, Kitty Janssen, Ton Kuyi, Wil van Seist, Alex van Rooyen, Allard van der Scheer, Henk Rigters, John Soer, Wim Poncia, Ineke Swancvelt, Bob Verstraete, Dick Swlde, Gerard Schild Jacques Commandeur. Huib Broos, Ton Lutz, Therèse Steinmetz. Dimitri Frenkel Frank s nieuwste toneelstuk „Splnaza" zal zee opvoe ringen beleven ln het Holland Festi val. Het zal door de toneelgroep „Stu dio" gespeeld worden op 15. 16, 18. 19 en 20 juni in Amsterdam en op 17 Juni ln Den Haag. Tevens zal toneelgroep .Studio" g voorstellingen in het HoUand Festi val geven van Heyermans „De Wijze Kater". Het zal gespeeld worden op 22, 23. 24 en 25 juni in Amsterdam, op 3 Juli in Rotterdam, op 5 en 10 Juli in Den Haag en op 11 Juli in Groningen. Lukas Foss in Holland Festival De Amerikaanse dirigent Lukas Foss zal tydens het HoUand Festival Het Nederlands Kamerorkest leiden op 17 Juni in Amsterdam en op 18 Juni in Scheventngen. Behalve de Grosse Fuge opus 133 van Von Beethoven en het piano concert in d. kl. t. van Bach, waarin de dirigent tevens solist is. zuUen uitgevoerd worden ..Unanswered Question" van de Amerikaanse com. ponist Ch. Ives en „Time Cycle" van Lukas Foss.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 7