Francois Billetdoux schreef
een
metafysische Western
Pianist Shura Cherkassy:
weer overrompelende techniek
kunst
kalei öoscqqp
Meesterlijke regie
menselijke tragiek
CONCERTGEBOUWORKEST
IN HET KOMENDE SEIZOEN
Orkestrale glans
in Ravel en Franck
TREVIRA
TONEEL IN PARIJS
In teken van Mozart
Diverse eigentijdse werken
BRILJANTE VIRTUOSITEIT
demi saison
- regenjas
Opgericht 1 maart 1860
Vrijdag 10 april 1964
Derde blad no. 31233
(Van onze Parijse correspondent)
FRANCOIS BILLETDOUX (34) behoort met een Dubillard,
een Óbaldia, een Pinget, een Gatti tot die groep van jongere
Franse dramaturgen die, enigszins parallel, niettemin een eigen
weg zoeken en vervolgen. Ze hebben zich resoluut afgewend van
het toneel zoals dat aan en achter de boulevards wordt bedreven
en wanneer ze niet duidelijk laten merken dat een Anouilh. een
Genet, een Brecht vooral ook, en de moderne „absurdisten" als
Beckett en Ionesco, lang niet ongemerkt aan hen voorbij zijn ge
gaan, dan weten ze die invloeden toch op volstrekt eigen wijze te
verwerken, zodat hun natuur, hun individualiteit, hun obsessies
steeds primair blijven domineren.
Billetdoux die een naam draagt
die bewijst dat het schryversam-
bacht in zyn familie sinds onheug-
üjke tijden al door zijn verre voor
vaderen beoefend werd een „bil
let doux" is een amoureus kattebel
letje dat vroeger in het analfabe-
tistische Frankrijk door de „pu
blieke schrijver" op de markt voor
zyn klanten placht te worden gere
digeerd is zeker met Dubillard
nog wel de veelzydigste dramaturg
uit de groep. Kort na de oorlog trok
hij al de aandacht als auteur van
hoogst originele radiospelen en in
zijn eerste toneelstuk dat sedertdien
in tientallen landen werd gespeeld,
het intiem-aangrijpende Tschin-
Tschin, ontpopte hij zich bovendien
nog als een rasacteur, die een at
mosfeer rond een figuur wist te
scheppen die men na jaren nog
nauwkeurig proeft en ruikt.
Zijn laatste stuk waarvan de lange
titel luidt: „Comment va le monde,
mossieu? il tourne, Mossieu", sluit
direct aan by „Va done chez Torpe"
dat, in tegenstelling met Tschin-
Tschin, geen kamermuziek maar een
„symphonie phantastique", met gran
dioze ambities die metafysische of
kosmische perspectieven bedoelen te
openen. Billetdoux, die als acteur nu
niet persoonlijk meer optreedt maar
dit werk wel zelf en meesterlijk
heeft geregisseerd, wenst dit laatste
stuk dan ook als een metafysische
Western" te presenteren.
Reeks monologen
en dialogen
Het verhaal of de intrige dient
slechts als de leidende draad voor
een lange reeks van monologen en
dialogen tussen een Amerikaanse ko
los Job, één bonk brutale, egoïsti
sche dierlijkheid en een Parijse Titi
of Banlieusard, de genereuze, naie-
ve, slappe en praatzieke Hubert
Schluz die elkaar in een Duits con
centratiekamp in Silezie leerden ken
nen, omdan ook samen uit te bre
ken en de lange weg naar Texas in
te slaan. Een weg vol bochten en
burleske en tragische avonturen
waarop de onverwoestbare Job zijn
Franse metgezel voor alle onfrisse
karweitjes laat opdraaien, hem tus
sen neus en lippen ook nog met zijn
vrouw bedriegt en die tenslotte ein
digt met een revolverschot door on
bekende hand dat de Amerikaan het
leven kost, en de Fransman moeder
ziel alleen in het beloofde doch
oneindig trieste paradijs zal ach
terlaten.
Billetdoux plaatst die beide man
nen (die zeker wel wat doen den
ken aan Lucky en Pozzo, de twee
vunzige bedelaars uit Becket's be
roemde Godot), temidden van een
tamelijk massale figuratie van sol
daten, SS-ers en vrouwen die ook
nog de Well-achtige muziek en
chansons van Joseph Kosma vertol
ken. Een sober en monumentaal
decor suggereert een tijdeloze ver
latenheid. In eerste aanleg nam het
manuscript vijf uur tijd in beslag
en was het toneel door nog veel
meer mensen bevolkt. Bij de pre
mière duurde het stuk (maar) drie
uur, en sindsdien heeft de auteur
nog een kwartiertje gekapt.
Onstuitbare
woordenstroom
Ik zou niet durven zeggen, dat
men in die laatste versie niet nog
een flink aantal fragmenten kan
missen, want Billetdoux ontketent
een onstuitbare woordenstroom die
de barokke overdadigheid van een
Claudel vertoont. Een Claudel die
zich evenwel van de bargoense voca
bulaire van een Celine bedient. As
sociaties dus weer te over, ofschoon
niettemin, nogmaals, Billetdoux ner
gens op enigerlei imitatie op epigo
nisme zou kunnen worden betrapt.
Het is dus zeker geen gekuiste
of gepolijste taal waarin Billet
doux de spanningen van zijn twee
slachtoffers onzer civilisatie laat
spreken, praten en beuzelen. En toch
wijst dat realisme met zijn prach
tige vondsten aan volkse humor en
beeldspraak bijna voortdurend in
de richting van een menselijke en
boventijdige tragiek, die hij niet zon
der recht als metafysisch om
schrijft.
Ambitieuze
mislukking
Een evenwichtig en geslaagd
kunstwerk heeft hij intussen stellig
niet gewrocht. Ik geloof trouwens,
dat Billetdoux kracht veel duidelijker
in de beslotenheid van het intieme
drama dan in de Wagneriaanse ex-
pansiviteit van het epische epos
blijft. Maar zjjn potentie en zijn ta
lent zijn ruim voldoende groot en
sterk gebleken, om deze ambitieuze
mislukking verre te doen stellen bo
ven talloze stukken van andere
schrijvers, die hun doelwit misschien
wél precies in de roos hadden ge
raakt, want terwijl men die laatste
produkten twee dagen na dato mees
tal al weer finaal vergeten is Iaat
Billetdoux u niet spoedig meer los.
En trots alle lengten en andere aan
vechtbaarheden van zijn metafy
sische Western had men zijn stuk
beslist dan ook niet graag willen mis
sen.
EXPOSITIE IN
KUNSTZAAL HEUFF
Zaterdagmiddag 18 april te vier urn-
wordt in Kunstzaal Heuff, Hoflaan 7
te Wassenaar een expositie geopend
van schilderijen van Huub Gerretsen
en van keramiek van Olgs Oderkerk
en Henny Radijs.
Expositie „Vormentaal"
In het Gemeentemuseum in Den
Haag wordt een expositie van werk
van leerlingen van de grafische en
typografische afdelingen van de Kon.
Academie van Beeldende Kunsten in
Den Haag ingericht. De expositie, die
de naam „Vox-mentaal" draagt, wordt
op 17 april door de directeur van de
Academie, de heer J. J. Beljon, ge
opend en is te bezichtigen tot 25 april.
Advertentie
?n Hond heeft ook *n bloeddruk!
Ja zeker! 'n Bloeddruk en spie
ren, een maag en darmen en
natuurlijk een stoelgang. Zin
tuigen en nieren en een zenuw
stelsel. En een groot hondehart,
dat alleen maar klopt
voor zijn baas. Voor een
gezonde, levenslustige
hond zijn twee dingen be
langrijk: lichaamsbewe
ging en goede voeding.
Geef uw hond voldoende
beweging. Laat hem re
gelmatig eens hollen en
laat hem stoeien en doldoen.
Daar knapt hij van op! En geef
hem goed voedsel, geen etens
resten of velletjes-lekkerijen,
maar Flora mopjes; zoutloos
voedsel waar hij wat aan
heeft: vlees, tarwe,
lever, mineralen, vita
minen en eiwitten. Als u
hem voldoende lichaams
beweging én FLORA
MOPJES geeft, dan leeft
hij bij u in het honden
paradijs!
FLORA HONDENBROODFABRIEK - POSTBUS 28 - DORDRECHT
Het schema van de programma's, die het Concertgebouworkest
gedurende het seizoen 1964/65 zal uitvoeren is reeds nagenoeg ge
heel vastgesteld. In het komende seizoen zal het Concertgebouw
orkest bijzonder aandacht schenken aan Mozart, de jongere tijd
genoot van Joseph Haydn, die in het afgelopen seizoen de cen
trale figuur was. Van Mozart worden zes karakteristieke symfo
nieën uitgevoerd. Een tweede belangrijk bestanddeel van het re
pertoire wordt gevormd door een reeks grote werken uit de eerste
helft van de 20ste eeuw, namelijk Bartoks „Hertog Blauwbaards
Burcht (1911) en .Concert voor orkest" (1943), Strawinsky's
"Les sacre du printemps" (1913). Ravels L'enfant et les sortilè-
ges" (1925). Hindemith's ..Symfonie Mathis der Maler" (1934)
en Sjostakowitsj's „Vijfde Symfonie" (1937).
Drie werken worden gespeeld die
hun ontstaan danken aan de figuren
Romeo en Julia, n.l. drie delen uit de
dramatisch symfonie van Berlioz, de
ouverture-fantasie van Tsjaikowsky
Opgravingen in Bladel
Resten van huis
uit Romeinse tijd
In de gemeente Bladel, nabij het
dorp Habert zijn de grondsporen ge
vonden van een huis uit de Romein
se tyd. Uit de aardewerkscherven,
die bij de opgraving gevonden zijn,
blijkt dat de nederzetting uit de
eerste eeuw na Christus dateert.
Behalve aardewerk zijn bronzen
fibulae (een soort gespen) en een
munt gevonden. De opgraving, die om
der leiding van de Rijksdienst voor
het Oudheidkundig Bodemonderzoek
te Amersfoort staat, werd in de eer
ste fase uitgevoerd door geïnteres
seerde leerlingen van het „Rythovius
College in Eersel. Het onderzoek
wordt voortgezet.
Zestienjarige jongen
wint culturele prijs
De culturele prijs 1963 van de ge
meente Apeldoorn, een litteraire
aanmoedigingsprijs voor jongeren
van 16 tot en met 19 jaar, ter grootte
van f 500.-, i.» gewonnen door de 16-
jarige Nico Goverts.
Hy is leerling van het christelyk
lyceum aan de Jachtlaan in Apel
doorn. Het bekroonde werk is een
gedicht: „Horizon".
De jury bestond uit ds. J. Wit, Jan
H. de Groot en dr. J. Elemans. Deze
jury heeft voorts geadviseerd eer
volle vermeldingen toe te kennen
aan mej. E. M. Zoete voor haar ver
haal „De toeschouwer" en aan de
heer W. Daub voor het prozafrag
ment dat hij inzond onder het motto
„Hojo". zy ontvangen elk een boe
kenbom
Auditief zowel als visueel was het in gelijke mate verrassend
boeiend weer eens kennis te nemen van het formidabel-virtuoze
spel van de Russisch-Amerikaanse wonderpianist Shura Sherkass-
ky, die op het achtste en laatste concert van het Residentie-
Orkest ditmaal de sluizen van zijn overrompelende techniek wijd
open zette in Rachmaninows muzikaal weliswaar zwakke, niette
min door de opeenstapeling van verbijsterend moeilijke passages
toch interessante Rapsodie op een thema van Paganini (op. 43).
Cherkassky is indertyd door ons de
mysterie-man" aan het firmament
der pianisten genoemd.
Hy is een „duivelskunstenaar" en
de „Paganini" onder de pianisten.
Ook nu maakte hy deze betiteling
tenvolle waar: niet alleen door zyn
feilloos en briljant „alles-kunnen",
ook door zyn veelzydig kleurenpalet
en zyn suggestieve zeggingskracht.
Daarby lykt hy te spotten met de
meest elementaire regelen der pia-
nistiek: het is een wonder zyn vin
gers veelal krampachtig over de toet
ten te zien gaan, met een markante
trefzekerheid in opperste graad en in
het resultaat niets van die kramp
achtigheid te bespeuren.
Hy voert elk onderdeel van Rach
maninows partituur op tot het sum
mum der mogelykheden. gedompeld
in een welhaast ongeloofwaardige
schittering, waarby hij tocb aan de
muzikale waarden, voor zover hier
aanwezig, geen moment tornt, inte
gendeel, deze in een sfeer van
schoonheid hult.
Uniek
Cherkassky is een unieke verschij
ning op het podium, wiens voorliefde
Vragen ontbinding
Nederlandse Opera
Het Tweede-Kamerlid de heer
Willems (PvdA) heeft de Staats
secretaris van O. K. en W., de heer
Van de Laar, schrifteiyke vragen ge
steld over het besluit van het be
stuur van de Stichting „De Neder
landse Opera" deze stichting te ont
binden en dit besluit ter goedkeuring
aan de overheid over te leggen.
Het Kamerlid vraagt, in hoeverre
de Staatssecretaris tevoren op de
hoogte is gesteld van het voornemen
van het bestuur van de Ned. Opera
een reorganisatie door te voeren, die
thans tot een ontbindingsbesluit
heeft geleid. Ook wil hy weten, welke
oorzaken het bestuur van de Ned.
Opera tot dit besluit hebben ge
bracht en, welke gevolgen deze even
tuele ontbinding voor de geënga-
geerden zal hebben. Welke plannen
bestaan er ten aanzien van een
„nieuwe" Ned. Opera. Is het waar,
dat wordt overwogen deze „nieuwe"
opera buiten Amsterdam te vestigen,
en welke motieven liggen dan aan
deze overweging ten grondslag, zo
vraagt het Kamerlid.
De heer Willems wil tenslotte we
ten, of de Staatssecretaris bereid is.
alvorens een beslissing te nemen met
de Kamer op geëigende wyze in over
leg te treden en hierbij of te voren
de Kamer zo volledig mogelijk in
te lichten, met name ook over de
wijze, waarop het voortbestaan van
een Ned. Opera kan worden verze
kerd.
naar werken uitgaat, waarin hy de
acrobatie hoogty kan doen vieren.
Enerzüds betreuren wij dit in hoge
mate, omdat van deze muzikale
„meesterpianist" toch ook andere fa
cetten verwacht mogen worden en
wjj hem op zyn mérites daarin zou
den kunnen beoordelen.
Indertyd hebben wy reeds opge
merkt, dat een recital die facetten
zou kunnen openbaren. In vele steden
heeft Cherkassky recitals gegeven:
ons land blijft daarvan helaas ge
speend. Wü houden echter vast aan
deze wens, omdat virtuositeit alléén
op den duur onmogelijk de toehoor
der geheel bevredigen kan.
Wat Cherkassky echter deze avond
op dit gebied gepresteerd heeft, over
trof onze stoutste verwachtingen. Het
was volkomen begrypelyk, dat het
auditorium hem na deze onder in
vloed van Moussorgsky staande
Rachmaninow. die hier ook sterke
reminicenties oproept aan zijn tweede
en derde pianoconcert, een triomfale
hulde bracht.
Ook aan het orkest, dat hem onder
Van Otterloo's leiding in hechte een
heid ondersteunde, wat in dit geval
zeker een uitzonderlijk zware opgaaf
was.
Cherkassky heeft zich deze avond
opnieuw het fenoneem betoond, dat
ook door zijn betoverende, rijk-ge-
varieerde aanslag voor de nodige ver
rukkingen heeft gezorgd.
Geliefde klanken
Verrukkingen waren er ook qua
orkestklank, deze avond te over: zo
wel in de gaaf gespeelde „Oxford"
symfonie van Josef Haydn, als in de
„Valses nobles et sentimentales" van
Ravel met tot besluit de symfonische
fragmenten uit César Francks
„Psyche": alle drie kolfjes naar Van
Otterloo's hand, welke op zyn pro
gramma's een geliefde plaats inne
men.
Er behoeft hier niet meer gevreesd
te worden voor ontsporingen, er kan
volop genoten worden van een fyn-
zinnig uitgebalanceerde, glanzende
orkestklank, welke in Ravel en
Franck, zelfs in de meest grandioos
denkbare exclamaties niets van haar
pure sonoriteit inboet. De uit het
hoofd dirigerende Van Otterloo en de
zynen kennen deze werken door en
door en beleven ze volkomen naar de
aard. Gevoel paart zich aan intelli
gentie en men geeft zich graag en
probleemloos over aan wat drie ge
nieën hier ieder op zo geheel eigen
wyze, aan ons voortoveren.
Bewogenheid
Vooral in Franck, die hier de
ontroerende liefde in zulke
tedere, verheven en lyrisch-ro-
mantische kleuren hoogst be
en een balletsuite van Prokofjew.
Voor enkele daarvan is de medewer
king van een koor vereist. Van
andere koorwerken die op het reper,
toire zijn genomen worden vermeld,
de Johannes Passion van Joh. Seb.
Bach (op 14 maart: de traditionele
uitvoeringen v. de Mattheus Passion
gaan normaal door), de tweede, de
z.g. „Auferstehungssymfonie' van
Mahler, en het eigentydse „II canto
sospeso" van Luigi Nono. Dit werk
voor koor, soli en orkest is gebaseerd
op fragmenten uit afscheidsbrieven
van tydens de tweede wereldoorlog
ter dood veroordeelde verzetsstrijders.
Andere hedendaagse werken die in
het a.s. seizoen worden uitgevoerd
zijn .Antifone" en Hans Werner
Henze, Willima Waltons „variaties
op een thema van Paul Hindemith"
en Honeggers „concerto da camera".
Nederlanders
De Nederlandse muziek is verte
genwoordigd met werken van Pyper,
Henkemans, Schat („Dansen uit het
labyrint"), Heppener (Eclogues),
Landré (die in het komende seizoen
60 jaar wordt) en Flothuis (die dan
50 jaar wordt). Van Marius Flothuis
wordt een nieuw werk voor blaas-
kwintet en strydorkest uitgevoerd,
gecomponeerd in opdracht van het
ministerie van O. K. en W.
De dirigenten die de concerten
zullen leiden zyn: Bernard Haitink,
Eugen Jochum, Peter Erös, Pierre
Boulez, Istvan Kertesz en George
Szell.
Anton Kersjes en
Joop van Zon
By het Concertgebouworkest zul
len voor het eerst als solist optreden
Edith Peinemann (viool), Renato
Capecchi, Yl-Wwei-Sze (zang) en
het duo Claude Frank en Lillian
Kaïllr (piano).
Voorts zyn om. opgenomen een
Beethovencyclus, bestaande uit drie
concerten waarvan twee onder lei
ding van Bernard Haitink en één
onder leiding van Anton Kersjes, die
daarmee voor het eerst het Concert
gebouworkest dirigeert. Voorts bevat
het schema een kerstmatinee (op 26
december) o.l.v. Joop van Zon.
Bovendien wordt overwogen twee
zgn. „experimentele" concerten te
geven. De bedoeling is na de pauze
een of meer werken te herhalen.
Pierre Boulez heeft zich reeds
bereid verklaard een dezer concerten
te dirigeren. Gedacht wordt aan de
uitvoering van werken van Van
Vlymen, Webem, Schat en Berco.
Buiten Amsterdam
Buiten Amsterdam zal het Con
certgebouworkest in het seizoen
1964 65 tien abonnementsconcerten
geven in de Kurzaal te Scheveningen
(zulks in verband met de verbouwing
van het Gebouw voor Kunsten en
Wetenschappen), voorts nog twee
concerten in Scheveningen (in sep
tember 1964), drie in Rotterdam, drie
in Arnhem (waarvan één voor liet
Ned. Theater Centrum'), één in Den
Bosch, Dordrecht, Eindhoven, Nyme-
gen. Tilburg en Utrecht. In voorbe
reiding is een tournee van 5 a 6
concerten door West-Duitsland in
mei 1965.
Met voldoening wordt geconsta
teerd, dat het aantal bezoekers van
de concerten van het Concertgebouw,
orkest tiog steeds stijgt. Op daarom
trent tijdens een persconferentie ge
stelde vragen werd geantwoord dat
een daarover in het buitenland (Lon
den) ingesteld onderzoek tot de
conclusie heeft geleid dat van de
zgn. „Promenade-concerten" in ons
land geen succes kan worden ver
wacht, dat begin oktober een „jazz
concert" kan worden verwacht en
dat het veelvuldiger uitvoeren van
werken ran Nederlandse componis
ten, b.v. Diepenbrock inderdaad
aanbeveling verdient en de aandacht
zal krijgen.
wogen bezingt, heeft het orkest,
onder de bezielende leiding van
Van Otterloo zijn hoogste troe
ven uitgespeeld en daarmee een
kroon gezet op de cyclus der
acht abonnementsconcerten, die
nu helaas alweer tot het verleden
behoren.
Gelukkig lag de aankondiging
van de concertenreeks in het
komende seizoen men zie el
ders reeds op de stoelen.
Wij kunnen van het optreden
in onze stad van het Residentie-
TOPOPBRENGST VEILING
SOTHEBY VERWACHT
Onder de 134 schilderyen van
Franse impressionisten uit Nederland,
Frankryk en de Verenigde Staten die
op 29 april by Sotheby in Londen zul
len worden verkocht, is een fraaie
Van Gogh uit de nalatenschap van
de Amerikaanse filmheld Errol Flynn.
Het schilderij stelt een vrouw by het
vuur voor. Deskundigen schatten dat
de veilingverkoop een recordbedrag
zal opleveren, meer dan de 736.356
pond sterling die drie jaar geleden by
Sotheby op één veilingdag omgezet
werden. Onder de te veilen doeken
zyn een naakt van Renoir, en werken
van Matisse. Monet. Degas, Manet,
Pissarro en Corot. Naast de schilde
ryen zyn er sculpturen, waaronder
acht zeldzame bronzen naakten van
Picasso.
SHURA CHERKASSKY
(Foto L.D./Holvast)
orkest hi 194-'65 verzekerd zijn,
een welkom geschenk voor de
vele, getrouwe aanhangers!
H.
Charly Chaplin
filosofeert
„TE WEINIG VREUGDE"
Charlie Chaplin heeft verklaard
zich zorgen te maken over het gebrek
aan vreugde in de wereld. Hy verblijft
op het ogenblik met zyn vtouw Onna
en al zyn kinderen voor een vakantie
in Zuid-Ierland. Chaplin, die volgen
de week zyn 75ste verjaardag viert,
zei, „Iedereen is veel te serieus tegen
woordig. Ik vind het leven een grote
bron van vreugde". Maar ook hy
maakt zich desondanks zorgen over
de wereldvrede. „De technische voor
uitgang heeft heel wat geestelyke
waarden gesmoord", zei hij.
Chaplin is een groot voorstander
van een wereldtopconferentie. „Het
mensdom heeft zichzelf in een hoek
laten drukken, waardoor hy zich op
het ogenblik geconfronteerd ziet met
een groot gevaar. Er bestaat slechts
een mogelijkheid om dit gevaar af te
wenden, dat is een wereld-conferentie
waarop alle problemen dienen te wor
den besproken", aldus Charlie
Chaplin.
Het voor de zesde achtereenvol
gende keer dat de familie Chaplin
hun vakantie in Ierland doorbrengt.
Advertentie
Voor zon en regen,
de jas, die U tien
maanden van het
jaar draagt.
Otto John krijgt
nieuw proces
Het in Karlsruhe zetelende opper
ste gerechtshof der Bondsrepubliek
heeft gisteren het verzoek van dr.
Otto John, voormalig hoofd van het
Westduitse bureau ter bescherming
van de grondwet, om een nieuwe be
handeling van zyn zaak ingewilligd.
Dr. John is in december 1956, wegens
„samenzwering tegen de staat" tot
vier jaar tuchthuisstraf veroordeeld.
Hy was op 20 juli 1954 plotseling
naar Oost-Beriyn vertrokken, om
anderhalf jaar later op even onver
wachte wyze weer in de Bondsrepu
bliek terug te keren. De Deense Jour
nalist Bonde-Henriksen had hem ge
holpen naar het Westen terug te
keren.
Dr. John heeft gedurende het in
1956 tegen hem gevoerde proces
steeds staande gehouden, dat hy met
verdovende middelen was bedwelmd
en vervolgens uit West-Berlyn ont
voerd. Hy zei ook dat alles, wat hy
tegenover de Oostduitse autoriteiten
had verklaard, leugens waren ge
weest, die hy slechts had geuit om
een vlucht gemakkeiyker te maken.
In de gisteren door het Westduitse
opperste gerechtshof uitgegeven me
dedeling wordt ook gezegd, dat tegen
de journalist Wittig, die in Frankfort
werkzaam was, een aanklacht wegens
meineed zal worden ingediend. Het is
de Westduitse Justitie niet bekend
waar Wittig zich thans ophoudt. Men
neemt evenwel aan dat hy zich in
een Oostduitse gevangenis bevindt.
Wittig heeft in het proces tegen dr.
John verklaard dat hy te Weimar,
in Oost-Duitsland. een ontmoeting
met hem had gehad. Hy heeft toen
een voor dr. John zeer belastende
verklaring afgelegd.
De Westduitse procureur-generaal
heeft reeds in maart JJ. verklaard,
dat hy het verzoek van dr. Otto
John om een nieuw proces voor in
williging vatbaar achtte.
De plaasteiyke bevolking is zeer op
hem gesteld. Hy vertelt de kinderen
grappige verhalen uit het verleden.
De bejaarde acteur heeft zojuist een
film beëindigd, die hy zelf regisseer- j
de.
licht in gewicht
vuil- en stofwerend
maximaal kreukherstellend
blijvend correct
kamgaren TREVIRA met
45% wol, de volmaakte stof
voor regenkleding.
Demi saison-regenjas
"Stefano" en "Falcon"
109.-,11975,129.-
LEIDEN
ROTTERDAM
ROTTERDAM
ROTTERDAM
ROTTERDAM
HOOGVLIET
Haorlemmenlraal
Watt-Krult koda
Kort# Hoogttraal
Maant
Kotandr. togtdijfc
Winkalcantrun
i VLAARDINGEN: Llatvald
ZEIST Slolloao