Maarten Rijkens won met haast niets" E.E.G.-prijs „HELDEN VERERING BIJ KAARSLICHT 1 „EEN SLECHT FILMPJE Paspoort voor dansen Russische meisjes moeten mooier worden (LEIDSCH DAGBLAD Duitse fanclubs tellen tweehonderddu izend leden Zaterdag 4 april 1964 K 1 CB r ASSENAAR. Toen ik vijf minuten film had, hield ik haast niets meer over zegt Maar ten Rijkens, 17 jaar, die men echter gerust enige jaren ouder kan schatten zonder een I flater te slaan. Hij is groot van stuk, innemend en voor een zeventienjarige erg zeker van zijn zaak. Maar met zijn filmpje had hij het toch grandioos mis. Vijftien minuten film had hij eerst, ofschoon het filmpje maar vijf minuten mocht duren. Hij ging snijden en monteren en hij hield tien minuten over. Nog meer eruit. Weer zoeken, het materiaal kritisch beoordelen. Couperen. Wat blijft er nog over. zuchtte Maarten. Hij hield, wat hij zelf zegt, ..een slecht filmpje" over. Reportage: PIET GOOSEN Foto HOLVAST VERBAASD HIJ ZOND het op aanraden Tan vrienden toch in Toor de filmprys- vraag Toor de jeugd Tan de E.E.G. En de jury oordeelde andere. Maar ten is er nog Terbaasd over. Zijn vijftien meter film bleek zoveel „inhoud" te bevatten en hU was van dermate goed gehalte, dat de film de inzendingen van jongens uit Frankrijk, Italië, Duitsland, België en Luxemburg overtrof. Maarten behaalde met „haast niets" de Grote Parijs van de Eu ropese Gemeenschappen, en hij houdt er een driedaagse reis naar Parijs aan over. Van zijn vele ge maakte filmpjes, was dit het eerste dat hij voor een prijsvraag Inzond. Het werd het hoogst gewaardeerd. In het Brusselse stadhuis kreeg Maarten onlangs met andere prijs winnaars lof toegezwaaid. De win naars werden daar toegesproken door de burgemeester van de Bel gische hoofdstad en door prof. dr. Walter Hallstein, voorzitter van de E.E.G. en wel, om in stijl te blij ven, via een projectie van een kleu renfilm. Het is met de winnende film iet wat raar gelopen. Maarten, die ka mers bewoont in een riante villa tussen het Wassenaarse groen, en wiens vader in Hamburg bi) Uni lever werkt, hoorde vorig jaar juli van de foto-, dia en filmwedstrijd, die door Fotokina in Keulen was uitgeschreven voor deelnemers die niet ouder dan twintig jaar moch ten zijn. Een kleurenfilm werd o.m. gevraagd, met als onderwerp „Wij Europeanen, ons leven, ons werken, en onze genoegens". VIER FILMPJES ZONDER ZICH om de regie renten te bekommeren, pakte Maarten zijn Bolex-Paillard en liet vier filmpjes door zijn ca mera snorren. Hij filmde in Den Haag en omgeving en in de ha ven van Hamburg. Alles wat hem interessant genoeg, leek ving hij in beelden. Autobussen, mensen op de markt, mensen in de straten, tijdens hun werk, fietsers en dit afgewisseld met gebouwen en mooie luchten. Maarten is niet lichtvaardig te werk gegaan. Hij zag bijvoorbeeld eens werklieden bezig met een groot karwei in het in aanbouw zijnd ge bouw van Provinciale Staten. HU liep het gebouw binnen en wilde juist gaan filmen, toen hU eruit werd gestuurd. Want hU was geen cineast, niet van de pers, maar gewoon amateur en die mocht niet binnen. Geen werklieden dus? Niets daarvan. HU liep om het ge bouw heen naar de achterkant, schoof een telelens op zUn toestel en kreeg zo de werklui in het ca mera-oog. PIJNLIJK ZO KWAM vijftien minuten ruw filmmateriaal tot stand. Toen las Maarten de reglementen. Vijf mi nuten film en geen seconde meer, was de eis. Snijden, plakken, keu- ren. Tien minuten nog over het mes sneed wéér in de film, pijnlijk als werd Maarten elf geopereerd. „Dat was erg. Scènes waarop je uren zat te staren, knipte je weg". HU was helemaal niet tevreden over zUn eindprodukt; het filmpje was veel te kort naar zUn zin. Het acht millimeter filmpje, dat één dag in het leven van een Eu ropeaan uitbeeldde, werd van een „stukje" muziek voorzien van een uitvoering van het Modern Jazz Quartet. En weg ermee. Eén dag voor de sluitingsdatum kwam het in handen van de Nederlandse se lecteurs, die het als enige Neder landse representant naar Brussel stuurden. VOOR TELEVISIE EEN STERK filmpje, zei de jury in Brussel. Maarten niet. Maar hij is natuurlijk wel ingenomen met de „Grote Prijs". Enfin, men kan zelf oordelen. De winnende film is al uitgezonden door de Vlaamse tv en op 17 april zal de MAARTEN RIJKENS economie en filmen AVRO-televisie hem in het pro gramma Rooster op het beeld scherm brengen. Oordeel zelf, maar doe dat niet te snel. Het is een kleurenfilmpje, dat uiter aard in zwart-wit overkomt. Hierdoor zal de degradatie niet geheel tot haar recht komen. Het idee voor een grote Europese foto- en filmwedstrUd voor de jeugd kwam van het voorlichtings apparaat van de E.E.G. De ver- wezenlyking werd mogelUk toen en kel grote fotografische bedrUven en luchtvaartmaatschappUen de helpende beurs boden .Zo konden prUzen beschikbaar worden gesteld voor verschillende leeftUdsgroepen, voor de beste film, kleurenfoto, zwart-wit foto en dia. HOGE KWALITEIT HET IS enigszins merkwaardig, dat de als technisch maar niet zo zeer artistiek bekend staande Duit sers met hun inzendingen aan de spits staan. In Nederland wordt betrekkelijk weinig gefotografeerd, maar de gemiddelde kwaliteit is hoog. België zou men voor wat de jeugd betreft fotografisch onderont wikkeld kunnen noemen en de Fransen staan op een redelijk peil. Het is gebleken dat fotograferen en filmen nog typisch een hobby is voor jongens. De jury had narae- lUk moeite een prijs aan een meisje toe te kennen. Drie jaar geleden kreeg Maarten RUkens voor het eerst een film camera in handen. Een eenvoudige Kodak. Maar anderhalf jaar gele den stapte hU over op de Palllard, waarmee technisch veel meer is te bereiken. HU heeft er drie lenzen bU- De gewone uiteraard, een tele- en een groothoeklens. VIJFTIG GULDEN ZIJN VIER filmpjes, die hy aan de prijsvraag heeft gespendeerd kosten bUna zeventig gulden. Maar hU heeft er van zUn zakgeld maar één betaald; de rest kreeg hU voor zUn verjaardag. HU heeft er met zijn winnend filmpje het geld dik uitgehaald, want bU de voorselectie door de Nederlandse Stichting voor Amateurfotografie kreeg hU de eer ste prijs een waardebon van vUftig gulden. De kunst van het filmen heeft hij van zijn broer afgekeken, die als fotograaf op een schip de wereld rond vaart. Maar Maar ten, hoogste klas Rijnlands Ly ceum, wil noch van cineast, noch van cameraman zijn be roep maken. „Nee", zegt hij, „als hobby vind ik filmen leuk, maar meer niet". ECONOMIE „IK GA economie doen", zegt hU nog als wU weggaan. De deur zwaai de dicht. WU stonden buiten op het tegelpad, waaromheen de bomen al een vleugje lente uitstraalden. En binnen in de Wassenaarse villa pakte Maarten zUn koffers. Want tydens de paasvakantie was hU bU zUn ouders in Hamburg en aan de haven. Van de zomer gaat hij naar Parijs. Met de filmcamera. Want de K.L.M. betaalt de reis en levert hem gratis mate riaal. Misschien zien wij nog een filmpje van hem. Wie weet Zullen wij vanavond gaan dansen?" „Nee, ik heb geen paspoort." Dit dialoogje zou in de noord- Limburgse gemeente Helden kunnen worden gevoerd. In dat plaatsje is weer wat nieuws. Het gemeentebestuur houdt daar van orde en regel. Het heeft besloten het bezoek aan danszalen strenger te con troleren wegens „ongewenste toestanden die de aanwezigheid van te jeugdige personen in de zalen heeft teweeg gebracht", zoals gemeentebesturen dat zo fijngevoelig kunnen zeggen. Daarom zullen de jon gelui in dat schone Limburg se Helden een soort paspoort op zak, of in het damestasje moeten hebben, wanneer zij wil len gaan dansen. De jongeren zullen aan de hand van een le gitimatiebewijs (met foto) moe ten kunnen aantonen wie wie is en dat zij ouder zijn dan zeven tien jaar. Er wordt nu „overleg ge pleegd" zoals dat bij gemeente besturen heet, met naburige ge meenten om ook daar met straffe han<J toezicht op het dansen te houden. Orde moet er wezen. I De Russen, die er op uit zijn ,1 het Westen in alles te overtref fen, hetzij in de produktie van staal of het bereiken van de maan, hébben zich een nieuw doel voor ogen gesteld: de Rus sinnen moeten mooier worden dan Elizabeth Taylor of Brigitte f Bardot. Russische meisjes, weest mooi", zegt het regeringsblad „Izwestia", „maar bedenk dat gij burgers zijt van een grote natie. Laat uw schoonheid, uw kleding en uw gedrag de groot heid van onze maatschappij waardig zijn". Ophouden met Litz en BB na te apen, schijnt de kern van het betoog in de Izwestia te zijn. Ophouden met de Parijse mode te imiteren. Waarom kan Tasj- kent (in centraal-Azië) niet een modehoofdstad zijn als Parijs of Florence? Izwestia vindt het best dat Russische meisjes op naaldhak ken lopen, mascara gebruiken en zwarte kousen aantrekken, maar dan moeten zij de mode ook een Russische toets geven. „De psychologie van de mode in het Westen", aldus Izwestia, „is gebaseerd op imitatie van de zogenaamde modemakers. Zo krijgt men een stijl Brigitte of een stijl Elizabeth Taylor". „Hoe komt het dat onze tele- visie-omroepsters niet te onder scheiden zijn van de omroep- sters in Wenen, Parijs, Stock holm? Omdat zij niets bepaald Russisch hebben". Dameslaarsjes, nu de grote mode in het westen, zijn in wer kelijkheid in Rusland uitgevon den, aldus het blad, en toch werden zij in Rusland niet op gemerkt tot zij uit Parijs naar Moskou werden overgebracht. Izwestia vindt het te erg, dat „wanneer het op de kleding aankomt, wij altijd in het voet spoor van anderen treden. Wij (Van onze correspondent in Bonn) Hebben wy dan eindelijk werkelijk een zakelijke, sceptische, cynische jeugd? Geloof het maar niet. Tweehonderdduizend Westduitse tieners zyn lid van een fanclub, gewijd aan de eredienst voor filmster of populaire zanger. In het boek „Jeugd", dat Horst Hachmann dezer dagen het licht deed zien, beschrijft de auteur een bijeenkomst van zo'n fanclub, die hij in Frankfort heeft bijge woond. De vereerde: De Zwitserse zanger Vico Torriani, een man die jongens maken een diepe buiging. De laatste jongen wist vervolgens met zUn zakdoek de lipstick van het glas. LUISTEREN De leden nemen vervolgens weer plaats en luisteren naar Torriani- platen. Steeds als er een plaat is afgelopen, roept de presidente: „Onze geliefde Vico leve hoog!" En de anderen echoën: „Ja hoog, ja hoog". Na het concert volgt een bespreking van het actieprogram ma vqor de komende week. Alle leden verplichten zich aan colle ga's op kantoor of bedrijf ten- geheel en al uit de zeldzame lege ring van goud en suiker vervaar digd schijnt te zijn. De vereer ders: elf meisjes en twee jongens tussen de 16 en de 21. Plaats van handeling: de dakkamer van de presidente, de 19-jarige steno typiste Petra. FOTO'S Aan de muren van haar kamer hangen 42 foto's van Vico Tor riani. De resterende ruimte aan de wanden wordt in beslag ge nomen door entreebewU zen van Torriani-recitals, platenhoezen en filmplakkaten. De byeenkomst begint klokko acht met een plaat van Vico, een lied dat meedeelt dat Calcutta aan de Ganges ligt. Vervolgens wordt het licht gedoofd en gaan er kaarsen - luchters aan. De dertien clubleden verheffen zich van hun zetels en schrijden naar de grootste foto van het Idool. De president gaat voorop: alle elf meisjes kussen de glasplaat voor de foto, de twee minste twee Torriani-platen te verkopen. Vervolgens schrUft men een brief aan een filmmaatschap- PU om haar aan te sporen weer eens een Torriani-film te ver vaardigen. De televisie krijgt een dankbrief voor de laatste Tor riani-uitzending. De jongen met de zakdoek krijgt opdracht voor de volgende byeenkomst een voor dracht op te stellen, waarin het leven van de zanger wordt ge- eerd. Tenslotte treden de clubleden weer voor de foto. Ieder meisje zegt: „Ik heb je lief, Vico". En de twee jongens zeggen: „Ik vereer je, Vico". Dan gaan zU zwygend uit elkaar. NORMAAL.... De volgende ochtend zUn alle der tien weer als normale jonge men sen aan het werk. Maar zy zeggen langs hun neus weg tegen hun collega's: „Zeg, heb je de laatste plaat van Vico Torriani al ge hoord? Werkelyk geweldig hoor» Die moet je zeker kopen" moeten voor de mode vechten, instede van ertegen te strijden. Wij verwaarlozen een goudmijn van nationale sieraden en ont werpen". „Maar", zo troost IzwestU zichzelf, „de wereld zal spoedic, spreken over Skobllkowa-kap- seis en -hoeden". Lydia Skobli- kowa is het Russische meisje dat van de Olympische Winterspelen in Innsbrück met vier gouden medailles thuis kwam. HET BOSKOOPSE zangeresje Jannie Pieters heeft een nieuw grammofoonplaatje gemaakt (uitgebracht door C.NJt.). Ofschoon muziekpedagoge Bep Ogterop aan haar muzikale talenten geruime tijd geleden tijdens een tv-uitzending van Jong Talent ernstig heeft getwijfeld, schijnt de grammofoonindustrie en het publiek toch veel ivelluidends in de stem van Jannie te horen. De Bos- koopse zangeres zingt in het Nederlands twee Japanse lief desliedjes. Mitsou en Tokyo, begeleid door de exotische klanken van samisens (Japanse snaarinstrumenten)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 7