5 Kom er ACHT-er Oud Egyptisch graf geeft geheim prijs Het maatlatje van Viergever IN HOFJES TEVREDENHEID? DUBBEL SNIJDEN? '00nanenrijphuis HOE WERKT HET! BEU ventilatoren j In het rijphuis wonden de trossen eerst,.getrimd" (van slechte vruchten ont daan) op draaitafels. ventilatie- paneel radiatoren De bananenboten hebben speciale laadinrichtingen,en ruimen, waarin de lucht gekoeld wordt, gedroogd en eventueel ozonhoudend gemaakt (ter vertraging van het rijpen"). transportband Een tros bestaat uit 6-9,.handen" van tot 25 ,,vingers"(vruchten) ieder. Verpakking in pliofilms tros Bridgevraag dezer week: Noord gever, NZ kwetsbaar. Viertallenwedstrijd. Zuid: Sch. 7 6 5 Ha. 8 4 Ru. H B 8 7 3 Kla. H 10 5 Noord een Sansatout (16/ 18 punten, Sansverdeling) oost twee harten wat moet zuid doen?? Antwoord elders op deze pagina. Antwoord op bridgevraag: Situaties van deze soort doen zich veelvuldig voor na de sterke Sans-opening. Noord heeft een uitstekende vijf- kaart en voldoende punten om drie Sans voor mogelijk te houden maar hij heeft niets in harten. Moet hij nu drie ruiten bieden? Neen, het goede bod is twee Sansatout; de Sansbieder wordt veron dersteld een dekking in har ten te hebben. Drie ruiten biedt men met een ander soort spel waarmede men géén drie Sans, maar wél 3 ruiten wil spelen, b.v.: Sch. 7 6 Ha. 8 4 Ru. H B 8 7 6 3 Kla. 10 9 4 Is het spel veel sterker, zo dat men naar slem wil, dan moet men kiezen uit de vol gende mogelijkheden: een bod in de kleur der tegen partij een sprongbod in de eigen kleur (dus vier rui ten over twee harten) dan wel een directe slem conventie (b.v. 4 Sans). Met radiatoren en ventilatoren wordt de hogere temperatuur naar behoefte plaatselijk geregeld, terwijl eth(yl)een- damp de rijping nog versnelt. Zaterdag 4 april 1964 Pagina 4 Afkomstig uit tropisch Azië, bereikte de banaan reeds vroeg Afrika, maar Centraal en Zuid-Amerika pas ca 1870. fungicidetonk De onrijp geplukte trossen worden soms ondergedompeld in een schim melgif, veelal verpakt in pliofilm-zakken en bijv. per smalspoor naar de haven vervoerd. Foto* Chris Stapeis, Leiden. Westduitse archeologen hebben in Egypte een sen sationele vondst gedaan. Tijdens reinigingswerk zaamheden in het vierdui zend jaar oude graf van Antef op de westelijke Nijloever bij Luxor - kwam een opmerkelijk goed be waard gebleven, bijna le vensgrote kop van een beeld uit het begin van het Mid delste Rijk voor de dag. Daar uit deze tijd tot nu toe slechts zeer weinig kunstwerken bekend zijn, spreekt men van een van de belangrijkste archeologische ontdekkingen van de laatste decennia. Generaal Antef, zoon van één van de voornaamste adellijke fa- nilies van Thebe en waar schijnlijk verwant mei het ko ningshuis, was een volgeling van farao Mentuhotep III. Deze heerser van de elfde dynastie (2160 tot 2000 v. Chr.) regeerde omstreeks het jaar 2040 en ging de geschiedenis in als een bij zonder energiek man, omdat hij na de politieke chaos aan het einde van het Oude Ryk Egypte weer verenigde en de orde her stelde. Door zijn activiteiten wa ren de machtige Amenemhet en Sesostris van de twaalfde dy nastie (2000 tot 1788 v. Chr.) in staat het machtige zogenaamde Middelste Rijk op te bouwen. Zo als uit inscripties in zijn graf blijkt, was Antef zijn heer zeer behulpzaam bij deze acties tot hereniging van het ryk. Men tuhotep liet nog tijdens zijn le ven zoals dat destijds in Egypte gebruikelijk was een schitterende graftempel voor zichzelf bouwen, waarvan de ruïnes thans nog te zien zijn. Toen Antef stierf, werd hjj dicht in de nabijheid van deze tempel in een groot graf bijgezet. Archeologen kennen het graf van Antef sinds ongeveer 130 jaar:, het werd destijds door de Duitser Leps:'us, één van de grondleggers van de moderne Egyptologie vluchtig onderzocht. De zeer fraaie sarcofaag werd bij die gelegenheid naar Berlijn overgebracht. Een nauwkeurig onderzoek van het graf was ech ter niet mogelijk, daar zich in het voorportaal een aantal gra ven uit een duizend jaar latere tijd bevonden en omdat het bo vendien half ingestort en met een dikke laag puin bedekt is. Ongeveer zeshonderd jaar na de -o~-' in bouw liet namelijk farao Tut- mosis III (1491 tot 1436 v. Chr.) over het graf heen een proces sieweg aanleggen naar de dicht bij het graf van Mentuhotep III in Der-el-Bahri gelegen graf tempel van zijn zuster en gema lin, de beroemde koningin Hat- schepoet. De metersdikke puinlaag, die de archeologen altijd zo had afge schrikt, bleek achteraf de beste bescherming van het graf ge weest te zijn. Men mag aanne men, dat het gedurende meer dan drieduizend jaar niet is aangeraakt. De reinigingswerk zaamheden, die alleen werden verricht om latere onderzoekin gen met tekenpotlood en camera mogelijk te maken, bevinden zich nog in een beginstadium. Tot nu toe hebben de medewerkers van het Duitse Archeologische Insti tuut in Cairo slechts in enkele schachten tot een diepte van vier meter gegraven, zonder dat zy op de natuurlijke stenen bo dem gestoten zijn. Behalve de uit zandsteen vervaardigde en beschilderde Antef-kop werden er fragmenten van de schou derpartij van het daarbij beho rende beeld gevonden. Ook delen van de wanden uit de reeds be kende grafkamer konden gebor gen worden. Aan de tien pylers van deze kamer beginnen echter bij verwijdering van het puin prachtige schilderingen zicht baar te worden, met jachtscènes, de bestorming van een vesting in de Nijldelta en een zeeslag. Voor welke verrassingen zal men nog komen te staan in de nog niet onderzochte zijkamers en nevengangen? Hoewel het overdreven is. de hoop te vestigen op soortgelijke vondsten als die welke bij de ontdekking van 't graf van Toet Ank Amon in de twintiger Jaren werden gedaan, toch mag men er wel op rekenen, dat er be paalde kostbaarheden gevonden zullen worden. De Westduitse archeologen zijn tenminste zeer optimistisch. Onze damruhriek Probleemstukken van componist Viergever zijn niet zo gemakkelijk op te lossen, dat is genoegzaam bekend. Deze in het kleine Baren drecht wonende ingenieur heeft op zijn gebied een grote naam gekre gen. Toen de Haagse eindspelcom ponist Schaaf hem eens vroeg door middel van welk systeem hij com poneerde, antwoordde Viergever: „Ik doe het met een maatlatje". Er werd toen veel gelachen om die opmerkingmaar in het duis ter bleef of het nu eiiist of scherts van de Barendrechter was. Men mag aannemen dat een wis kundig onderlegd man als Vierge ver met deze uitspraak geen grapje OP het in de wereld der Leidse hofjes altijd pais en vree is, meen ik te moeten betwijfelen, maar pittoresk zijn deze bezienswaardigheden van onze stad ongetwijfeld. Die hofjes vervullen sinds eeu wen nog altijd een functie in het maatschappelijk leven, zy vor men bovendien oases van rust in het jachtige, hedendaagse be staan. Als ee even uw rechtlij nige koers laat varen en binnen wipt door de poort, ligt daar de rij van kleine huisjes, waar oudere of héél oude mannen en vrouwen hun eigen bedoening proper op peil houden, wat hun. gesteund door een welkome AOW, in de meeste gevallen best lukt. HET is er in dit jaargetijde nog niet zo kleurig en fleu rig als het zijn kan in de volle, zonnige zomer. Dan staan de perken in volle bloei, zingt er, aangetrokken door de stilte de vogel zijn hoogste lied en zitten de buurtgenoten gezellig (of soms minder gezel lig?) op de groene bankjes te keuvelen over de wetenswaardig heden van de dag of over die van hun niet altijd „bewogen" leven. Dat leven beperkt zich binnen de grenzen, welke de ouderen meestal worden opgelegd, maar niettemin of misschien juist daardoor voelen de bewoners er zich gelukkig, omdat de hofjes een weldadige bescherming bie den tegen de onzekerheden van deze gecompliceerde wereld. ZIJ. die hier wonen, hebben een „eigen" wereld gevon den. Alleen of tezamen, wellicht nog in gezelschap van poes of kanariepiet. gaan de dagen voor. bij, zonder al te veel schokken. Mogen sommigen het instituut der hofjes verouderd vinden, zo is het toch niet. Het mooie ervan lijkt mij, dat velen, die een arbeidzaam, dik wijls inspannend en vermoeiend bestaan achter de rug hebben, hier wat op adem kunnen komen en gezegende jaren mogen door maken, mits zij zelf meewerken om de tevredenheid te vinden, waarnaar ieder mens jong of oud toch in de grond van zijn hart verlangt. En ik ben er zeker van. dat de meesten van hen daartoe wel in staat zyn. Zo ja: geluk gewenst ermee! FANTASIO maakte. Het ligt voor de hand dat hij doelde op het door hem ge bezigde „telraamsysteem", dat te genwoordig steeds meer wordt ge bruikt, sinds het in 1954 in de „Damspeler" werd gepubliceerd. Ir. Viergever maakte in 1947 ken nis met het damspel toen hij het rubriekje van Van Dam in „De Denksport" onder ogen kreeg. Hij vond de problemen slecht(l) en ging ze verbeteren. Als componist maakte hij snel naam. Zijn eerste prijs veroverde hij in de ladder- wedstrijd van „Het Kompas", een blad dat inmiddels ter ziele is. Daarna won hij de tweede prijs „Reünie-1949" in Eindhoven in de snelcompositie, eerste prijs van l*Effort. afdeling A". Het ging steeds hoger en hoger. Hieronder vindt u vier problemen van Viergever, waarbij wordt, ver klapt dat alle stoelen op eenzelfde motief. Kent men de oplossing van het eerste dan zal men logischerwijs ook de rest dienen te vinden. Des ondanks blijft het toch een behoor lijke opgave, zelfs al schenken wij u de oplossing van nr. 1: 28-22, 32-28, 40x29, 42-38 enz. wint. Ons prijsprobleem bestaat dit keer uit het aangeven van de oplossingen van de drie andere problemen. On der de goede inzendingen wordt een prijs van f5.verloot. Oplossingen dienen binnen tien dagen na publi- katie te worden ingezonden. Z 6 8, 10, 11, 13. 14, 17, 19/21, 24 26. W 16, 27/29, 31/33, 35. 37, 39, 40, 42. 45, 49. III Z.: 4. 6. 7. 9, 11, 14, 17, 24/26, 29, 30. 33, 34. 39. W.: 16 18, 21, 22, 27, 28, 32, 35, 38, 40, 42, 45. 49. IV 19, 21, 25, 26, 30, Z.: 6 9, 25. 30. W 15, 16. 37/40, 42, 45. Z.: 6/11, 13, 18, 35, 36. W 16. 20, 22. 27/29, 32, 37, 45, 47. Voor alle standen speelt en wint". geldt „Wit Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel. Zweden, dat de laatste jaren tij dens de Europese kampioenschap pen geen belangrijke rol meer speelt, was één van de sterkste deelnemers in de jaren tussen 1947 en 1953. In 1952 slaagde een ver maard Zweeds team (Wohlin, Lar- sen, Kock-dr. Werner) erin Euro pees kampioen te worden, wat de spelers het recht gaf in 1953 uit te komen in de stryd om het wereld kampioenschap. In januari 1953 vond de wed strijd Ver. Staten-Zweden in New York plaats en het werd een ge makkelijke, grote overwinning voor de Amerikanen. Kock-Werner za ten er met hun nogal verouderde biedsysteem herhaaldelijk naast, terwijl Wohlin—Larsen hoofdzake lijk opvielen door gewaagde kunst stukken die wel aardig waren als vermaak voor het publiek, doch die de Zweden meestal groot verlies op leverden. Ziehier een typerend spel uit die wedstryd: WEST OOST Sch. V 10 9 N Sch. A 3 Ha. H 10 8 jjn Ha. A 3 Ru. 10 7 5 Ru. A H B 6 3 2 Kla. A 10 7 6 b Kla. V 9 4 De Amerikanen hadden in de OW-lijn met het rustige, goede contract van drie Sansatout niet de minste moeite gehad (oost een rui ten- west een Sans oost drie Sans). Oost was gever, NZ stonden kwetsbaar. Het Zweedse bieden ging als volgt: oost een ruiten west een schoppen oost 3 Sans atout west vijf Sansatout oost zes ruiten. Wat één schoppen betekent, is een door west (Larsen) diep bewaard geheim. Waarom west nog vijf Sans bood is evenmin duidelijk: op zijn zachtst gezegd lijkt dat bod een dwaze overbieding. Toch zijn overdreven contracten hiet altijd kansloos en u kunt er eens op oefenen. Zuid speelde har ten vijf voor, op tafel (west) werd de acht gelegd, noord hartenboer, oost hartenaas. In de 2e slag rui tenaas, bij noord viel de vrouw; in de twee volgende ruitenronden ruimde noord schoppen vijf en schoppen zes op. Hoe moet oost verder spelen?? Eenvoudige kans West (Wohlin) nam de eenvou dige kans op een gunstige klaver verdeling. Hij trok klaver negen uit oost na en sneed. Noord maakte klaverboer en trok harten na, wat hem met zekerheid markeerde met schoppenheer. Op wests derde har ten gooide oost een schoppentje weg en hierna beproefde west op nieuw zijn geluk met een snit op klaverheer. Noord bleek die ook te hebben en het contract was dus één down. Daar het spel zeker niet „al leen maar" van de klaververdeling afhangt, maar ook van het vallen der ruitenvrouw was het geen goed slembod. Heeft Wohlin juist gespeeld? Ik geloof van niet om de volgende redenen. Zuids uitkomst w|jst met vrij grote zekerheid op enige leng te in harten. Noord zal dus korter in harten zijn en bovendien bleek noord slechts één ruiten gehad te hebben. Het was dus iets waar schijnlijker dat noord lengte in klaver had en ook het opruimen van twee schoppens door noord had oost in dat vermoeden kunnen ster ken. Het lijkt dan ook beter, de derde troefslag op tafel (west) te winnen met ruiten tien en dan van west uit een kleine klaver te spelen. Het noordspel was Sch.HB765 Ha.B74 Ru. V Kla.HB52. Als noord klaver heer genomen zou hebben geeft élk naspel van noord aan oost het con tract. Zou noord een kleine klaver hebben durven spelen, dan staat oost voor de keuze de klaver negen of de vrouw te leggen. De negen zou met open kaarten goed geweest zijn, maar ook het spelen van kla vervrouw had oost winst gegeven. Want door hierna eerst de klaver verdeling 3 3 te proberen (wat niet het geval was) en later op de harten vrouw te snijden (over zuid), had oost zijn verlies kunnen beper ken tot één klaverslag. Het is natuurlijk gemakkelijker deze analyse achteraf te vinden dan aan de tafel en Wohlin's speel wijze kan men dan ook niet als erg slecht aanmerken. Toch bevat het spel wederom de les, dat men plaat jes in een bepaalde kleur als regel moet zoeken in de hand van de speler, die vermoedelijk de grootste lengte in die kleur heeft. De twee de les is, dat men zulke riskante slems niet moet bieden! H. W. FILARSKI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 12