„De plaatsbekleder": Hochhuth eerlijk verontwaardigd kunst kalei öoscoqp Orkestleden weigeren aflegging proefspel ..dit is NESTOR MARTIN In veelslachtige uitwerking en óók dit is NESTOR MARTIN Stroom historische gegevens Zal dirigent Bauer-Theussl op de zwarte lijstkomen Uitvaart Willem Andriessen Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 3 april 1964 Derde blad no. 3122T Advertentie Vanavond gaat bij het Nieuw Rotterdams Toneel te Rotterdam men zie ook elders de Nederlandse première van het veel besproken stuk van de Duitser Rolf Hochhut ,,Der Stellvertreter" („De plaatsbekleder"). Althans een groot gedeelte daaruit. Ook in het buitenland, in Berlijn, Wenen. Parijs. New York speelde men een bewerking, die in bijna elk land anders was. Het stuk lijkt aldus op een kassa waar ieder het bedrag van zijn keuze aanslaat. Naar de keuze van de bewerker of regisseur kan men de rol van Paus Pius XII zwarter of blanker maken. Hochhut heeft daardoor zijn doel deels gemist. Oprecht geschreven Als hy zijn zeker oprechte veront waardiging over gebeurtenissen m de jongste wereldoorlog via een toneel stuk had willen duidelijk maken en dat doet men toch als men regel recht historische feiten kiest dan had hij een speelbaar drama moeten schrijven. De Berlijnse regisseur Erwin Pis- cator mag dan in zijn inleiding tot het boek stellen dat het er niets toe doet hoe lang een stuk is (daar het slechts gaat om hoeveel de schrijver het publiek te zeggen heeft» juist in een drama als dit .dat zich op zoveel historische feiten wenst te baseren, gaat dat natuurlijk niet op. Komt Hochhuth inderdaad tot een verantwoorde samenvatting dan is elke coupering een vervalsing. De be werkers zullen namelijk doorgaans minder bronnenstudie hebben kun nen plegen en zullen het gewicht van omissies tegenover de gehand haafde fragmenten niet juist ver mogen te beoordelen. Wel artistiek natuurlijk, want in dat opzicht is een kunstwerk een autonome zaak. In het geval van „De plaatsbekle der" geldt dat echter niet, het gaat juist in het bijzonder om het op halen der historie. Onzuivere bij- elementen „Der Stellvertreter" zoals het werk de wereld is doorgegaan heeft een aantal onzuivere bijelementen ge openbaard en de veelslachtige opzet is daar niet vreemd aan. Hochhuth had beter gedaan naar Brechts prin cipes een „Verfremdung" toe te pas sen en eventueel ter inleiding een doorwrocht rapport te laten verschij nen, dat zich strikt aan de feiten kan houden. Arthur Miller leverde met zijn „Vuurproef" een prachtig voorbeeld van de herkenning van een actueel probleem in een histori sche entourage. En hij zou zelf slachtoffer van een heksenjacht, toch heel eenvoudig een volledig authen tiek drama hebben kunnen schrij ven. Het vormen van een mening over ..Der Stellvertreter" is een moeilijke gecompliceerde zaak Het onderwerp is zo beladen met onze emoties over dit nabije verleden van de gruwelijk heden, die zich tegenover de Joden hebben voorgedaan, dat het onzin nig zou zyn naar louter artistieke maatstaven te oordelen, evenmin als dat met de toneelbewerking van „Het Achterhuis" kon. Zuiver in de sfeer van het schrijversmetier faalt Hoch huth nogal eens. De stof geeft van zelfsprekend aanleiding tot de felst denkbare contrasten, maar zyn zwartwit-versimpeling bevredigt niet als hy by herhaling manipuleert met het kegelspel, kopjes thee en koek jes etc. Te gemakkeiyke kunstjes om zyn figuren vast te leggen. Is erger voorkomen 'i Dat mag men vaststellen los van het oordeel over de te grote passi- viteit van Pius XII tijdens de oorlog. De kerk heeft van haar aanzien- lyke invloed geen gebruik gemaakt om onomwonden de misdaden je- gen de Joden te laken. Om erger te voorkomen? Als men by daden van een dergelijke omvang, die het Vaticaan niet onbekend konden zyn, nog een diplomatiek stilzwygqp biyft bewaren, wat rest dan nog van de door Christus gepredikte levenshou ding? Niet alleen de Paus, maar alle christenen, rooms-katholieken en protestanten, die zich niet militant hebben getoond, moeten zich schul dig voelen. Dat Hochhuth in het byzonder de figuur van de Paus heeft gekozen laat zich begrijpen. Hy is allereerst symbool als „Gods plaatsbekleder". Hy vertegenwoordigde ook een reeële macht, die tegewicht kon bieden, maar dat helaas niet deed in een Ton de Leeuw: „Muziek van de 20ste eeuw" By N.V. Oosthosks Uitgeversmaat- 6Chappy te Utrecht verscheen „Mu ziek van de twintigste eeuw", een on derzoek naar haar elementen en structuur van de hand van de be kende componist Ton de Leeuw. Dit is een met grote deskundigheid ge schreven en van een brede visie ge tuigende beschouwing, welke, gezien het feit, dat de uitgebreide muziek literatuur over dit onderwerp nog weinig te bieden heeft, in een grote leemte voorziet. Belangrijk is ook, dat Ton de Leeuw de lezer invoert tot' an dere kunsten dan die van de muziek alleen. Vooral de schilderkunst en de literatuur hebben tevens zyn aan dacht. Het boek is allereerst bedoeld voor de hedendaagse muziekstudenten, voorts voor alle musici, die zich met de nieuwe muziek bezighouden, zowel uitvoerende kunstenaars als pedago gen. Maar ook de muzikale dillettant zal zich voor de hierin behandelde problemen stellig in hoge mate inte reseren. Het boekwerk is verlucht met 111 muziek voorbeelden en 7 figuren en bespreekt na eer uitvoerige inleiding en een algemeen overzicht de navol gende onderwerpen: „Ritme", „Melo die", „Samenklank", "Klankkleur". „Exotiek en Folklore", „Van vrije ato naliteit tot twaalf toonmuziek" en „Van twaalf toon muziek tot De meeste moderne componisten en vele van hun composities worden aan een analyse onderworpen, welke van een grondige beheersing van de be handelde materie getuigt. De auteur, de componist De Leeuw, thans hoofdleraar in compositie en analyse aan de conservatoria te Am sterdam en Utrecht schreef o.a. het radiofonisch oratorium „Job", (1956), „Mouvements rétrogades" voor orkest (1957), „Antiphone" voor blaasinstru menten en electronica (1960), „Om- bres" voor orkest (1961) en de tele, visie-opera ..Alce ste" (1962). Hy werd onderscheiden met de Prix dltalia, de Prix des Jeunesses Musicales en de Fonteyn Tuinhout- prys. Met zijn serie lezingen voor de AVRO heeft hij in brede kring be langstelling voor de moderne muziek gewekt. Een werk. dat in het bezit moet zyn van een leder, die zich voor de he dendaagse muzikale uitingen interes seert. opportunistische vrees van zoiets als „Mussert of Moskou". Subjectieve indruk De indruk die men aan het lezen van „De plaatsbekleder" overhoudt is dat Hochhuth zyn beschuldiging niet uit de naar voren gebrachte fei ten laat spreken, maar dat zyn he le opzet al bepaald was naar de to taalindruk, die hy uit het complete bronnenonderzoek overhield. Daar door maakt het een subjectieve in druk, die echter recht uit het hart stamt. De stroom historische gege vens, waarmee de dialoog verzadigd is, dient meer een ideaal van eeriy- ke compleetheid dan van artistici teit. Het doel gemist Dat Hochhuth over de hoofden van de figuren heen spreekt maakt het al duidelijk, dat onvermydelijke coupures, hoogt schadelijk zyn. Met de speelpraktijk voor ogen heeft de schryver zyn doel gemist, hoeveel aangrypende scènes zyn stuk ook bevat. De vraag, die de titel oproept wordt door Hochhuth naar zyn per soonlijke mening beantwoord. Zyn stuk is immers een optelling van historie en literaire fictie. Pro testen en opgewonden taferelen, die de Nederlandse voorstellingen wel niet zullen oproepen, liiken dan ook wat overdreven. Het boek „De Plaats bekleder" ligt zelfs in de étalages van katholieke boekhandels! ROLF HOCHHUTH Toespitsing conflict Ned. Opera De leden van de NTB die werkzaam zijn bij de Ned. Opera hebben zich beraden over de situatie die ontstaan is na het ver zenden van de aankondigingen voor proefspel aan de 34 musici door de directie van de Ned. Opera. De vergadering heeft zich unaniem achter het besluit van het hoofdbestuur van de NTB geschaard, waarbij de betreffende leden wordt geadviseerd géén proefspel af te leggen. Jeleua Tchikwaidze bij Nat. Ballet Gistermiddag is met het lyntoestel van de Russische luchtvaartmaat schappij Aeroflot uit Moskou op Schiphol gearriveerd de voormalige prima ballerina madame Jelena Tchikvaidze. By haar aankomst op de luchthaven werd ze met bloemen begroet door de directrice van het Nationale Ballet Sonia Gaskell. Madame Jelena Tchikwaidze. die getrouwd is met de choreograaf La- browski. directeur van het Bolsjoi Ballet, staat in Rusland bekend als een zeer „verdienstelyke artieste". Thans treedt zy niet meer op. zy geeft les en studeert rollen in. Op uit nodiging van het Nationale Ballet is zy naar ons land gekomen om gedu rende vier maanden aan dit ballet les te geven en tevens de vierde acte van het ballet „La Bayadère" in te stude ren. Madame Tchikwaidze heeft zelf vele malen de hoofdrol in dit ballet gedanst. Het wordt door het Natio nale Ballet op het komende Holland Festival in premère gbracht. Première van „Sol y Sombra" Maandag 13 april brengt het Ned. Dans Theater in de Kon. Schouwburg te Den Haag de première van „Sol Y Sombra" in de choreografie van Benjamin Harkarvy en op muziek van Mauricio Ohans. De décors en de kos tuums zyn van Roger Chailloux. Het programma vermeldt voorts re prises van Pierrot Lunaire. Concer tino en de Pas de deux uit Casse Noi sette. Veilig wassen" in zijn mooiste vorm dat is de trommelwascombinatie van Nestor Martin. Drie maal voorzichtiger: 1. wast voorzichtiger, 2. spoelt voorzichtiger, 3. droogt voorzichtiger. Gaat behoedzamer met uw goed om dan uw eigen handen. Nestor Martin... Europa's topmerk! trommel-wascombinatie Cap. 5 kg droge was. Keuze uit electr.- of lasverwarming. 'rommel uit roestvrij metaal. Centrifuge, cap. 21 Kg. Roestvrije korf met sta- bilisatiering. Veiligheidsschakelaartl KOELKAST Tabletop-model. Inh. 135 I. Grote bergruimte in deur. Bovenblad van Resopal. f 335.- GASFORNUIS „MIAMI GRAND LUXE" 5-Vlams, compleet met ther mostaat, tijdschakelaar, electrisch draaispit, infra- rood-grill natuurlijk berekend op AARDGAS! f 645,. Geïllustreerde folder met alle bijzon- derheden over de NESTOR MARTIN- collectie Is bij uw handelaar gratis ver- v «j| i krijgbaar. U kunt hem ook aanvragen V ~rï?£ aan bovenstaand verkoopkantoor. Verkoopkantoor voor Nederland: NELL STUTTERHEIM N.V. Den Haag. Postbus 1143. Tel. (070) 986750 Zend mij zonder enige verplichting folder 600 NAAM: STRAAT: PLAATS: Argumenten In een communiqué geeft het hoofdbestuur de argumenten die voor dit besluit worden aangevoerd: a. De Opera-directie heeft tot dusverre nagelaten de brieven te beantwoorden van het hoofdbe stuur van de NTB waarin om over leg wordt gevraagd over de hui dige crisis. De weigering om over leg te plegen met vertegenwoordi gers van een belangryk deel van de opera-musici zyn de NTB-leden als een aantasting van het grond- wetteiyke recht van „vrye vereni ging". b. Van de in de Opera bestaande mogeiykheden voor de directie, om by kwaliteitsvermindering van mu sici in te grijpen, is geen gebruik gemaakt. c. De wyze waarop en de termyn waarbinnen het proefspel zou moe ten worden afgelegd zUn in stryd met de redeüjkheid en alle bestaan de gebruiken in de Nederlandse en Internationale orkestwereld. Reeds hieruit bUjkt dat het de Opera-di rectie om iets anders gaat dan de verbetering van de artistieke pres taties van het ensemble. d. By zyn argumentatie voor het proefspel heeft de intendant aan de pers medegedeeld, dat er sprake zou zyn van „voorspelen" en niet van „proefspelen". Er werd echter aan toegevoegd, „dat in geval van ontslagen, sociale regelingen zou den worden getroffen". „Tweeslachtigheid" Deze verklaringen tonen opnieuw de gevaariyke tweeslachtigheid die het beleid van de leiding van de Opera kenmerkt. Onder deze omstan digheden kan van geen musicus ver wacht worden dat hy één week na een oproep een proefspel aflegt, dat n.b. zyn ontslag tot gevolg kan heb ben na vele jaren in de Opera te hebben gewerkt en zonder zelfs maar dat hijzelf en zyn vertegenwoordi gers zyn gehoord. Evenmin kan een musicus gedwongen worden een proefspel af te leggen om hem de plaats van een collega te doen in nemen. Een reden voor het proefspel werd nl. aan niemand gegeven. Tenslotte overweegt het hoofdbe stuur van de NTB de FIM te ver zoeken de dirigent Bauer Theussl op de Internationale zwarte lijst te plaatsen, aldus het communique. De beroemde choreograaf Serge Lifar is naar Argentinië vertrokken voor een tweemaan delijkse reis. Hij zal o.a. verge zeld worden door zijn topster Nina Vyroubova. Serge Lifar. die aangekon digd heeft een boek te gaan schrijven over zijn vele interes sante herinneringen, ziet men hier tijdens een receptie, die hem aangeboden werd in Parijs' ..Chez Maxims". Links Nina Vyroubova. rechts de danseres Ludmina Tcherina. Eerste Kamerleden dringen aan op kunstnota Nog in deze parlementaire periode zou naar de wens van vele leden der Eerste Kamer, geuit in het voorlopig verslag, een kunstnota moeten wor den samengesteld waarin met het oog op desiderata voor de naaste toekomst de hoofdzaken van de cul tuurpolitiek worden geschetst. Dit tegen de achtergrond van de feite- lyke toestanden op verschillende culturele gebieden. Over het Holland Festival zeggen vele (andere) leden dat de Staats secretaris uiteraard geen recht streekse zeggenschap heeft in de programmering, zy stellen het ech ter toch op prijs, dat de bewindsman in het met het bestuur van het Holland Festival te voeren gesprek over de vraag op welke wil ze meer Nederlandse kunstenaars aan bod kunnen komen, duidelyk zal doen uitkomen dat een en ander voor hem consequenties zou kunnen hebben in het vlak van de subsidiëring. Vele leden vragen verder of de Staatssecretaris een onderzoek wil instellen naar de situatie van het toneel, welke naar sommigen bewe ren, hier te lande slecht zou zyn, maar in de nabuurlanden bjjv. België goed. Zy zouden daarin ook gaarne het amateurtoneel betrokken zien. In de Obrechtkerk te Amster dam is gisterochtend een plech tige requiemmis gecelebreerd als uitvaart van de eerste paasdag op 76-jarige leeftijd overleden musicus, componist en pedagoog Willem Andriessen. De kerk was bijna geheel gevuld met fa milieleden, vrienden, relaties en belangstellenden, vooral uit kunstkringen. De mis werd gecelebreerd door ka pelaan N. Th. Stolwyk met assisten tie van pastoor H. Brants en kape laan P. Hink. Het zangkoor voerde het requiem uit, dat Willem Andries sen heeft gecomponeerd. Organist was de heer B. Bartellnk. Daarna volgde onder zeer grote belangstelling de teraardebestelling op de r.-k. begraafplaats Buitenvel- dert. Tot degenen die de baar volg den behoorden staatsraad en oud- wethouder voor de kunstzaken van Amsterdam, mr. A. de Roos, prof. dr. K. Bernet Kempers, de directeur van de Ned. Stichting tot beheer van het Concertgebouworkest, de heer P. C. Heuwekemeyer, de administrateur der afdeling Kunstzaken van de ge meente Amsterdam, de heer D. A. M. Binnendyk, de directeur van de toneelschool, de heer W. Ph. Pos en de oud-directeur van de Ned. Opera de heer Piet Tiggers. Voort* waren er verschillende componisten, uitvoerden musici en andere verte genwoordigers uit de wereld van de kunst. Rond de groeve lagen kransen en bloemstukken van o.m. de Staats secretaris van O. K. en W., bestuur en directie der Ned. Opera, bestuur van de Ned. Orkest Stichting „Het Concertgebouw", van het Residentie- Orkest, het Amsterdams Conservato rium. de Stichting Volksmuziek school en de KNTV Pastoor H. Brants verrichtte de ateoute, geassis teerd door de kapelaans N. Th. Stol wijk en P. Hink. De zoon van de overledene, de heer J. Andriessen, dankte voor de belangstelling. Twee bronzen beeldjes gestolen Van een expositie, omvattende 130 plastieken en 70 tekeningen van de kunstenaar Pieter Starreveld in de Oudezydskapel te Amsterdam, zyn dinsdag twee bronzen beeldjes gesto len. Het ene beeldje, 25 cm hoog, stelt een baadster voor. Het andere. 8 cm hoog, is een vrouwenfiguurtje met vleugeltjes. De waarde bedraagt resp. f. 950 en f. 700. Buitenlandse artiesten in V.S. Het Amerikaanse ministerie van Arbeid heeft bepaald, dat met ingang van 15 april buitenlandse artiesten „die niet over unieke talenten" be schikken. pas In de V.S. mogen op treden. als hun werkgevers kunnen aantonen, dat er geen werkloze Ame rikaanse artiesten zyn, die hetzelfde kunnen. Veenbrug uit 2000 voor Christus Ten zuidoosten van Emmen is in het veen een veenbrug ontdekt da terend van ongeveer 2000 jaar voor Christus. De brug, die gemaakt is van balken en stammetjes, is waarschyn- ïyk de oudste veenbrug van ons land Het hout moet met stenen byien ge kapt zyn. By de nu ontdekte weg rijn by vorige opgravingen reeds enkele gebruiksvoorwerpen gevonden. Dit jaar zal nog vyftig meter van de brug worden opgegraven. De opgraving staat onder leiding van dr. W. Cas- pari van het biologisch-archeologisch Instituut te Graningen. Als gast to hierby aanwezig dr. Mac. Andrews uit Minnesota (VS). Koffiekamer museum Boymans van Beuningen Het college van B en W van Rot terdam heeft de gemeenteraad voor gesteld een krediet van f 74.500 be schikbaar te stellen voor de bouw van een koffiekamer by het Museum Boy mans van Beuningen. Blijkens het door architect A. Bodon ontworpen plan zal buiten het museumgebouw, maar daarmee verbonden door ge bruikmaking van de luifel langs de gevel aan de buitenhof, een glazen uitbouw worden aangebracht, waar dan ongeveer 50 bezoekers een ver versing kunnen gebruiken. Door dez® lichte constructie zal het mogelijk rijn de koffiekamer in twee maande:, op de bestaande funderingen te bouwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5