W illem Andriessen: -76- overleden TTÖP Er dreigt een tekort bollenschuren aan kunst kalei öoscqqp KREYMBORG WINDJACK KREYMBORG Meer afzet van zeevis in het binnenland Kampkind zoekt zijn familie Groot pianist en beminnelijk mens fan ant Geslaagde sprong van Seth Gaaikema EEN GROOT VERLIES Poolse intellectuelen willen vermindering van censuur IKimiaÏÏ? RciiSS toestand van de 84-jarige ge- Mae Arthur zeer verzwakt nü 19?° Als het areaal wordt uitgebreid Onvoldoende reserves Naar beroeps-cabaretier Opgericht 1 maart 1860 Dinsdag 31 maart 1964 Derde blad no. 31224 (Van onze kunstredactie) De bekende pianist Willem Andriessen is in de nacht van zondag op maandag op 76-jarige leeftijd in zijn woning in de Frans van Mierisstraat te Amsterdam aan een hartaanval over leden. De overledene genoot vooral bekendheid als muziekpe dagoog en vertolker van de pianoconcerten van Beethoven en Chopin. Kunstschilder Teun Bakker overleden De Amsterdamse kunstschilder Teun Bakker is in een ziekenhuis te Amsterdam op 69-jarlge leeftijd overleden. De schilder was een oud-leerling van de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Am sterdam. Hij schilderde voorna melijk stillevens. De heer Bakker werd te Purmerend geboren, maar woonde vrijwel zijn gehele leven in Amsterdam. HU was daar lid van de schilder- en beeldhouwersvereni ging „Arti et Amicitae". In de jaren van 1960-1963 Willem Christiaan Nicolaas An- terd en steeds werden wij getroffen drlessen werd op 25 oktober 1887 te Haarlem geboren. HU ontving zUn eerste muziekonderricht van zUn va der en studeerde vervolgens aan het conservatorium te Amsterdam, waar Bernard Zweers (compositie) en J. B. C. de Pauw (piano) zUn leer meesters waren. Reeds drie jaar la ter behaalde hU zUn einddiploma. In 1908 verwierf hU de Prix dTSx- cellence voor piano en orkest. In 1910 volgde zUn benoeming tot leraar aan het conservatorium in Den Haag. Van 1918—1924 was hU hoofdleraar aan de muziekschool van de MU tot bevordering der Toon kunst te Rotterdam, waarna hU weer naar Amsterdam kwam als hoofdle raar aan het Conservatorium, waar hU zelf zUn opleiding genoten had. In 1937 werd hU directeur van het Amsterdamse Conservatorium als opvolger van Sem Dresden. HU heeft deze functie tot 1953 bekleed. Willem Andriessen heeft verschil lende werken gecomponeerd, o m. een mis in es voor soli, gemengd koor en orkest. Deze mis is na 30 jaren voor het eerst uitgevoerd in 1943, ter gelegenheid van het Paas feest, in de kathedraal in Den Bosch. Voorts een concertouverture, twee pianoconcerten, muziek voor het lustrumspel „Willem van Holland" van het Utrechts Studentencorps en tal van liederen. Toch verwierf hU als pianist de grootste bekendheid. De grote en vele successen, die hU niet alleen in eigen land, maar ook over de grenzen be haalde, stempelden hem tot een pia nist van internationale reputatie. HU was Officier in de Orde van Oranje Nassau, en Officier der Kroonorde van België. Ter gelegenheid van zUn 50-jarig Jubileum in 1957 als musicus werd Willem Andriessen ereburger van de stad Amsterdam. Aan Willem Andriessen bewa ren wU ook als „mens" bijzondere herinneringen. Zjjn beminnelijkheid was groot, evenals zijn levenswijs heid en humor. Zijn talrijke recitals, welke inder tijd steeds een getrouw en warm ge stemd auditorium trokken, be hoorden tot de hoogtepunten van het muziekseizoen. Talloze malen hebben wU hem met eerbied beluis door zijn intens muzikaal, evenwich tig spel. Grote liefde werd hem toegedra gen door de talrijke leerlingen, die deze sympathieke kunstenaar als op handen droegen. Ook heeft Willem Andriessen veel vuldig op de bres gestaan voor Ne derlandse componisten, wier werken hU in het buitenland grote bekend heid heeft verschaft. Tot op hoge leeftUd is hU opgetreden. Ook zUn vele lezingen voor de radio over mu zikale onderwerpen trokken sterk de aandacht, want hU was een briljant causeur. Ondanks zUn vele successen is Willem Andriessen steeds de een voudige, bescheiden mens gebleven, die zich volledig in de dienst stel de van hetgeen hem het liefste was: de muziek in al haar veelzUdige fa cetten. TUdens zUn gUzelaarschap gedu rende de tweede wereldoorlog heeft Willem Andriessen zUn medegevan genen bU voortduring de schoonste uren geschonken, zowel met zUn spel als met zUn causerieën. Deze voortreffelijke pianist en even voortreffelijke mens, die tot tien dagen voor zUn heengaan nog met ongekende vitaliteit de „Kunst" diende en dagelijks piano „studeer- kg en 20.635.000 kg. De export van de tong was in 1962 14.281.000 kg en hiermee Wjna het dubbele van 1960 toen deze export 7.540.000 kg bedroeg. In 1963 was deze uitvoer lager, mede veroorzaakf, door de lagere tongen- vangsten. De uitvoer van schol was in 1960 bijna 5 miljoen kg en in 1963 ruim 7.6 miljoen kg. De invoeren van zeevis zUn onge veer gelUk als de uitvoeren. Deze be droegen in de jaren 1960 tot en met 1963 achtereenvolgens 13.842.000 kg, 16.000.000 kg. 17.287.000 kg en 19.884.000 kg. Minstens 80% van deze invoeren is rond vis en wel in hoofd zaak kabeljauw. Deze vis komt in hoofdzaak als gefileerde vis of als diepvries in ons land. De invoer van platvis nam in 1963, vergeleken met 1962 toe, maar bleef van geringe be tekenis. De invoer van makreel nam aanzienlijk toe als gevolg van de sterke daling in de eigen aanvoer. De binnenlandse afzet van de vier belangrijkste rondvissoorten kabel jauw, kool vis. schelvis en wUting is sinds 1960 met 10% toegenomen. Dea hoeveelheden bedroegen resp. 30.2 miljoen kg, 31.5 miljoen kg, 32.7 mil joen kg en 33.7 miljoen kg. Hiervan maakt de kabeljauw minstens voor 40% deel uit. De afzet in het binnenland van. platvis is ook toegenomen van 11.2 miljoen kg in 1960 tot 14.9 miljoen kg in 1963. De schol blUft steeds de be langrijkste platvissoort en wel 8.9 miljoen kg in 1960 en bUna 13 miljoen kg in 1963. Bjj de conservenindustrie zien wjj j een teruggang in de verwerking van makreel. Deze was in 1960 10.2 mil joen kg en in 1963 2.8 miljoen kg. De 1 vismeeündustrie kreeg in 1963 bijna 2.5 miljoen kg vis (haring niet inbe- j "repen). Hiervan maakte de wijtinr j deel uit voor 1.7 miljoen kg. In 1960 werd 0.7 miljoen kg vis naar de vis- meelfabricage gedirigeerd. WILLEM ANDRIESSEN de" om op peil te blijven, daarbij zUn aandacht bleef besteden aan en kele bü uitstek begaafde leerlingen, wier studie bü Willem Andriessen voor hen van uitzonderlUke waarde was ,zal nog lang in onze herinne ring bewaard blüven. Voor muzikaal Nederland betekent zjjn dood een schok. Voorstelling Ned. Dans Theater Het Ned. Dans-Theater geeft maandag 6 april een voorstelling in de Kon. Schouwburg te Den Haag. Het programma vermeldt: Als openingsballet „Grand pas Espag- nol" met voor het eerst in Den Haag Milly Gramberg en Job San ders als solisten. De choreografie is van Benjamin Harkarvy op muziek van Maurice Moskowski. Het ballet „Interieur" in de cho reografie van Jaap Flier op speciaal hiervoor gecomponeerde muziek van Otto Ketting, in opdracht van de Johan Wagenaar Stichting. Décor en kostuums zUn van Roger Chailloux. Solisten zUn Willy de la BUe en Charles Czarny. Na de pauze gaat het ballet „Symphony in three movements' van Hans van Manen op de gelijk namige muziek van Igor Stravinsky. Décor en kostuums zUn van Nico laas WUnberg. De voorstelling wordt besloten met de première voor Den Haag van het humoristische ballet „Omnibus", dat Hans van Manen onlangs maakte t.g.v. de gala voorstelling van het Boekenbal 1964. De muziek is van Stan Getz, Eddie Sauter en Jean Sibelius. Solisten zijn o.a. Anne Hyde, Hannie van Leeuwen, Marian Sar- stadt. Charles Czarny, Han Ebbe- laar, Gérard Lemaitre, Glen Tetley en Richard Zelens. Onderscheiding voor Feike Asma Gelijk gemeld, is de organist Feike Asma die telkenjare zoa groot aandeel heeft in de KatwUkse zomerconcerten, is een byzondere onderscheiding ten deel gevallen. De Franse „Académie pour Arts et Sciences" heeft hem de zilveren medaille toegekend voor zUn ver diensten voor de Franse orgelkunst. Deze onderscheiding, die elke drie laar wordt toegekend, is bestemd voor de kunstenaars met grote ver maardheid, wier verdienste voor de Franse cultuur of de daaruit stam mende kunstuitingen in andere lan den algemeen erkend is. Feike Asma zal de medaille in ParUs in ontvangst nemen op zon dag a.s. 26 april in het „Grand Palais de Mutualité". Een der Franse ministers zal de decoratie uitreiken. Na zUn terugkeer in ons land zal de heer Feike Asma m enkele plaatsen van ons land spe ciale Franse concerten geven. Expositie te Schiedam In het StedelUk Museum van Schiedam zal van 4 april tot 4 mei een tentoonstelling worden gehou den van het werk van de in Mexico levende Nederlandse schilder Bart van der Schelling. Brief aan premier Jozef Cyrankietcics Vierendertig vooraanstaande Poolse intellectuelen hebben een brief aan de Poolse premier. Jozef Cyrankiewicz, onder tekend. waarin dringend ver zocht wordt om vermindering van de censuur „overeenkomstig de waarborgen van de Poolse grondwet". Tot de onderteke naars behoren bekende mannen en vrouwen op het gebied van wetenschap, filosofie, literatuur, geschiedenis, sociologie, kunst en economie. De brief, die tien dagen geleden werd verzonden, is nog niet beant- oword en ook niet gepubliceerd. De censuur vormt een „bedreiging voor de nationale cultuur", aldus de brief. Er wordt in gepleit voor eerbiedi ging van de rechten van de mens in de vorm van een vrUe nieuws voorziening en uitwisseling van me ningen. Het voorstel tot het zenden van een dergehjke brief werd voor het eerst geopperd op een recente bU eenkomst van de Poolse schrij ververeniging. toen verscheidene sprekers kritiek leverden op het of ficiële beleid ten aanzien van on- derwUs, publikaties en pers. Volgens hen wordt geschiedenis op de Pool se scholen „verdraaid" onderwezen en geeft de pers slechts „halve waar heden". Een hoogleraar vroeg zich af. waarom de Russische „bestsel ler". „een dag in het leven van Iwan Denisowitsj" niet in het Pools was uitgegeven Advertentie TV-reclame door openlucht-reclame dagelijks overtroefd Over het nut en de wensehjkheid van reclame op de beeldbuis lopen de meningen uiteen. WU willen ons hier dan ook niet in deze discussie mengen. Zonder ook maar één woord ten nadele van reclame op de TV te willen zeggen, kunnen wU echter wèl vaststellen dat er in Nederland honderden plaatsen be staan waar reclame in de meest daadwerkehjke en beste betekenis bedreven wordt, die TV-reclame in vele opzichten de baas is: de markt. Nergens immers vindt het publiek zo een grote hoeveelheid artikelen tegen zulke lage prUzen als déér, nergens bestaat een dergelUke mo gelijkheid tot kiezen, keuren en vergelUken. Marktkoopman en straathandelaar staan borg voor uitstekende kwaliteit (zij hebben niet voor niets zo veel vaste klan ten) en nergens is het zo gezellig en voordelig als op de markt, want OP DE MARKT IS UW GULDEN EEN DAALDER WAARD Poolse schrijvers mogen hun ziens wijzen officieel vryelUk uiten. Als hun werken echter niet door speci aal daartoe in het leven geroepen commissies worden goedgekeurd is de kans klein, dat deze het publiek in boekvorm, op het toneel of in films bereiken. Internationale liarpweek De Eduard van Beinu'm Stichting houdt van 27 juli tot 3 augustus in Huize „Queekhoven" te Breukelen bü Utrecht een harpweek voor jonge harpisten. Deze week zal onder lei ding staan van Phia Berghout (Am sterdam) en Maria Korchinska, (Londen). Elke deelnemer (ster) speelt een zelfgekozen programma, waarna tus sen uitvoerenden en leiding een open gedachtenwisseling zal plaatsvinden. Voorts zullen voordrachten gehou den worden, nieuwe composities wor den geïntroduceerd en zoveel moge- lyk tot uitvoering gebracht. Voor de avonduren ligt het in de bedoeling vooraanstaande harpisten uit ver schillende landen voor de deelnemers te laten optreden, zodat een duide- hjk inzicht in de verschillende me thoden en speelwüze verkregen wordt. De week zal worden besloten met een of meerdere openbare concerten. De leiding zal uit de deelnemers de hier voor in aanmerking komende kunste naars aanwUzen. (Van een bUzondere medewerker Nu de cyfers met betrekking tot de aanvoer, de import en de export van zeevis over het jaar 1963 bekend zün, is het wellicht van belang na te gaan. welke hoeveelheden zeevis op de bin- j nenlandse markt in genoemd jaar j werden afgezet. Teneinde een inzicht i te kunnen verkrijgen hoe de afzet j zich in de laatste jaren heeft ontwik keld geven wü hieronder de rijfers van 1962 en 1963. De totale aanvoeren waren in 1962 en 1963 resp. 79.978.000 en 79.088.000 kg met een gemiddelde prUs van f 0.95 en f 0.88 per kg. De aanvoeren van rondvis waren resp 25.828.000 kg en 30.746.000 kg gemiddeld f 0.58 en f 0.50- platvis resp. 34.817.000 kg en 35.829.000 kg en een gemiddelde prUs van resp. f 1.59 en f 1.36; makreel 18.973.000 kg in 1962 en 11577.000 kg in 1963 voor resp. f 0.30 en f 0.41 per kg. Het totale aanbod van zeevis uit eigen aanvoer is de laatste jaren vrU constant; de voortdurende daling in de aanvoer van makreel sedert 1961, werd gecompenseerd door betere aan voeren van rondvis en platvis. In 1963 lag de gemiddelde prijs voor platvis door een geringer aanbod vav tong, welke vissoort doorgaans voor hoge prijzen kan worden afgezet, op een lager niveau dan in 1962. In het afgelopen jaar kon een grotere aan voer van rondvis dan in 1962 slechts tegen lagere prijzen worden geplaatst, In de rondvissector zijn kabeljauw, koolvis, schelvis en wUting de belang rijkste vissoorten. Minstens 95%. Dit zelfde geldt voor de platvissoorten; schol, schar, tong en tarbot. BU de rondvissoorten zien wU de laatste 4 jaren een toeneming in de wUtingvangst, in 1960 was deze aan voer 7.991.000 kg en in 1963 10.206.000 kg met een gemiddelde prUs van resp. f 0.32 en f 0.36. Ook de aanvoer van schelvis was in 1963 behoorlUk voor uitgegaan. In de kabeljauwvangsten zien we een daling. De aanvoeren van platvis zUn sinds 1960 goed vooruit gegaan. In 1960 totaal 23.294 kg. 1961 totaal 27 457 000 kg. 1962 33.791.000 kg en in 1963 35.105.000 kg. De prijs van de tong bewoog zich op een hoog ni veau van f 2.74 tot f 3.10 per kg. Tar bot bleef ook duur. Schol daarentegen was in 1963 goedkoop if 0.31 per kg). De export van rondvis is de laatste i 4 jaren toegenomen, zo bedroeg deze resp. 5.616.000 kg, 5.645.000 kg, 5.614.000 I neraaj Douglas Macarthur is giste- kg en 8 633.000 kg. Dit grote verschil ren weer verslechterd, doordat de in 1963 is vooral toe te schrijven aan werking van de nieren vermindert, de grotere export van De dag tevoren had de generaal koolvis. Deze bedroeg in 1963 samen 6.8 miljoen kg, terwUl dit in de voorgaande jaren circa 4 miljoen kg bedroeg. De uitvoer van platvis is ook sinds 1960 sterk vooruitgegaan, alleen zien wij in 1963 een kleine daling. De cüfers waren achtereenvolgens: 12.958.000 kg. 16.834 000 kg. 21.186.000 Advertentie Veroverend fris.. •f _r. after shave lotion. een spoedoperatie ondergaan wegens een darmafsluiting. Vorige week was ook een darmoperatie, toen de pa tiënt herstellende was van een gal blaasoperatie die in het begin van deze maand plaats vond. Volgens de artsen van het Walter Reed zieken huis in Washington wekt de toe stand van Macarthur „ernstige be zorgdheid',' ook al doordat bloedingen optreden in de slokdarm. foamback In modern blauw leeftijd 7 Jaar kleine stijging per maat Alleen geldig 1 april STILLE RIJN tegenover de Hartebrugkerk. Exclusief verkrijgbaar bij de kapper! (Van een bijzondere medewerker) Binnenkort gaat het bestuur van het PVS zich beraden over de vraag of de bloembollenkwe- kers meer hyacinten en tulpen zullen mogen opzetten dan ver leden jaar en hoeveel. Houdt het zich aan zijn woord, dan zal het areaal tulpen met tien procent worden uitgebreid. Als de heren na het gewichtige besluit terug zakken in de zetels moesten ze eigenlijk meteen beginnen met opstellen van een smeekschrift aan de minister van Bouwnijver heid om alle aanvragen voor de bouw van bloembollenschuren het predicaat urgenter dan ur gent te .verlenen. Want als er meer geteeld wordt zal er ook meer verwerkingsruimte moeten komen. Te meer daar nog vele schuren niet intern kunnen wor den gebouwd, waarbij de be schikbare ruimte nuttiger zou kunnen worden gebruikt. En dat moet, omdat er juist kansen zijn op een stijging van de export. In 1932/33 trachtte men een eind te maken aan de enorme overproduk- tie door de te betelen oppervlakten aan een vergunning te onderwerpen. Men sneed eerst een flink deel af, maar de zachte heelmeesters van toen hebben, aldus dr. H. J. Busé, niet diep genoeg gesneden. De „sane ring" bleef slepen. De kwekers hebben de nadelen van de produktiebeperking voor een groot gedeelte opgevangen. Ze plantte meer plantgoed op dezelfde opper vlakten, voerden nieuwe bewaarme thoden in, kregen steun van ziekten- bestrijdingsmiddelen en wisten wat hygiëne in het bedrijf betekent. Ze verdienden niet veel. maar bU het economisch herstel raakten de half lege schuren jaarlUks ook weer een beetje voller. Na 1955 begon de export wat sneller te stUgen dan de produktie. De kwekers konden aan het langzame herstel van hun be drijven beginnen. De exporteurs za gen hun winsten dalen. Er is aan de staging voorlopig geen einde te zien. Zelfs bestaat de kans dat de curve door een aantal vindingen in het ge bruik van bloembollen in plaats van een flauw oplopende lUn een hoek naar boven krUgt. Een arbeidseconoom heeft ons en kele jaren geleden gezegd, dat de bloembollenstreek blU mocht zUn met deze geleidehjke stUging. Men zou plotselinge uitbreidingen niet eens kunnen verwerken. De schuur- capaciteit zou onvoldoende worden en er zouden geen mogelykheden tot beter gebruik van de ruimte zUn. Indien het bestuur van het PVS zich aan zUn woord houdt en de teelt van tulpen inderdaad met tien procent uitbreidt, zodat er in drie jaar tUd ongeveer 33 meer geteeld zou wor den dan moet men met de schuur - ruimte in de knel komen. Dat gebeurt ook. Te meer daar men geen bouwvergunningen kan losbranden. Men behoeft niet te ver bouwen ook, want dat zet geen zoden aan de dUk of men kan niet verbou wen. Vele bollenschuren steunen op de stUlen van de stellingen, waarop de bollen worden bewaard. Zaagt men die stellingen er uit om met mo dern transportabel fust te werken, dan zouden die „knotsen" van schu ren als een kaartenhuis in elkaar zakken. Juiste gegevens over het aantal stellingenschuren zUn er niet, maar men hoort toch wel hoge per centages noemen. „Uit de la" Sinds de Jongere en een aantal oudere progressieve vakgenoten zUn gaan beseffen, dat fiscale boekhou dingen bedrijfseconomisch waarde loos zUn, heeft men ontstellende za ken ontdekt. Het bollenvak leeft „uit de la". Het is ieder jaar weer blU als het weer zonder al te grote kleer scheuren ls rondgekomen. ZUn we wel ingelicht, dan zUn er wel enige reser ves voor de handel, maar echt ge reserveerd voor vervanging van on roerende goederen schUnt er bUzon- der weinig te zUn gedaan. Jonge vak genoten verklaarden, dat hun groot vaders en vaders met veel moeite en veel opofferingen de zaken van de grond hebben getild en groot ge maakt. maar dat ze aan het consu meren zUn geweest.. Nu men voor het feit staat, dat het isolement, waarin het vak altUd heeft verkeerd opgeheven is en men zich aan de lonen en werktUden in de omringende steden moet aanpassen, blUkt dat er niet voldoende reserves zUn om arbeidsbesparende systemen in te voeren. Dat kunnen wel de mensen, die in de laatste jaren schuren hebben ge bouwd en daarin geen stellingen hebben. ZU kunnen allerlei nieuwe vindingen op het gebied van trans port en opslag toepassen. De laatste is zelfs mogelUk geworden in grote blokken. Door het aanbrengen van een dubbele wand in een afdeling kan men enorme hoeveelheden bol len in bakken met gaasbodems bU el kaar zetten. Die bakken zet men na- melUk op laadborden. De zUkanten daarvan vormen een luchtkoker. De door een gleuf ontsnappende lucht uit de dubbele wand moet door die koker. De laadborden zUn open aan de bovenkant en aangezien de koker aan het eind wordt afgesloten ont snapt de lucht door de bollen in de kisten. Deze kisten vormen met el kaar een kolom en zodoende kan men kist na kist acht hoog stapelen! Ze worden getransporteerd op hef- wagentjes. Geen bol wordt gegooid, en dus niet gekneusd. De lucht is overal hetzelfde. In die oude stellingenschuren moe ten alle bollen uit manden op de stellingbladen worden geschoven en later weer opgeraapt. Er zUn geen grote hoeveelheden te vervoeren ln die benauwde ruimten, die voor het (Van onze A'damse correspondent) Het cabaretprogramma «Avondje Nederlands" dat Seth Gaaikema sa" men met pianist Roelof Stalknecht vorige week ln de kleine zaal van het Concertgebouw ln Amsterdam presenteerde, werd als „première" aangekondigd. Toch was het voorlo pig ook de enige voorstelling in de hoofdstad. Jammer voor degenen, die haar gemist hebben. In het westen van het land ls de 24-Jarige Groninger student-cabere- tler Seth Gaaikema vooral bekend als tekstschrijver ,o.a. door zUn spitse vertalingen van de liedjes van de musicals ,My fair Lady" en „Oliver"! en zUn teksten voor Wim Kan. In het noorden is hU vooral ook bekend door zUn optreden in het Groninger studentencabaret De Jongeman, die het verwende Amsterdamse publiek tegemoet trad. bleek niet langer de student-ama teur-artiest van weleer, maar een cabaret-artiest van een formaat, dat zich in geen jaren heeft aangediend. Dat wil niet zeggen dat hU op één lUn staat met Kan, Hermans en Sonneveld. Maar wel dat er eindelUk eens een cabaretier naar voren is ge komen, die te zUner tUd hun plaat sen kan innemen. Gaaikema heeft alles mee: voor tref f el Uke teksten, originele ideeën, een grote dosis zelf vertrouwen en de wil om een eigen stUl te creëren. Die teksten zUn vooralsnog de grote kracht van Seth Gaaikema. HU bracht naast enkele oude nummers een geheel nieuw programma, waar in nauwelUks een zwakke plaats was te ontdekken. HU stoeit met woorden, deze student Nederlands, en steeds weer verrast hU met verrukkelUke woordspelingen en vertekeningen van zegswijzen. HU heeft met zorg een programma samengesteld van teksten waarvoor grote cabaretiers de vingers zullen aflikken. De presentatie, hoe goed voorbereid ook, ls die van een man die zUn eigen vorm nog zoekt. En hoe kan het ook anders van een 24-Jarige. die de theater-ervaring nog moet krUgen. HU heeft getracht iets geheel nieuws te creëren en liet tevoren uitdruk- kehjk bUjken dat het een „duo-show" met Roelof Stalknecht zou worden. Maar hoe verdienstelUk en hoe be langrijk het aandeel van deze be gaafde pianist ook ls. het is niets anders geworden dan één mans werk, waarbU de presentatie soms zeer door Toon Hermans scheen be ïnvloed. Seth Gaaikema is een jonge man met veel pretenties, maar h\J beschikt gelukkig ook over zelfken nis. Terecht meent hU zich op zUn leeftUd nog niet de politieke satire tc kunnen veroorloven. HU heeft het gehouden op de scherts en daarin is hU nu al een meester. arbeldstempo van vUftig jaar gele den zUn gemaakt, toen er mensen genoeg waren. Dat alles zou tegen de grond moe ten. In de bloembollenstreek gebeurt wat er ln de wereld ln het groot ook bezig is. De „achter gebleven" schu ren dreigen met het jaar ver achter op te geraken door de veel snellere ontwikkeling in de moderne bedrU ven. Onafwendbaar Zeer veel mensen zün büzonder benieuwd naar de ontwikkelingen in de komende rijf jaren, omdat de fouten onafwendbaar bedrijven zul len vernietigen. We hebben wel ge merkt, dat er bfj flink wat bedrijven haast geboden is. Maar wie helpt de mensen aan de zo broodnodige bouw vergunningen? We weten uiteraard niet hoeveel er wordt aangevraagd. Gaan we af op de klachten in onze kring dan is de nood bjj velen wel hoog gestegen. En die wordt nog er ger als men weer een uitbreiding te verwerken krUgt. De op 2 januari 1942 in het nazi- concentratiekamp van Gross Rosen geboren Romuald Henschel, nu wo nend in Krakau in Polen, is op zoek naar zün familie en afkomst. ZUn ouders zün destüds omgekomen en als baby, met het nummer 183961 op zün arm getatoeëerd, is hü toen door een andere kampbewoonster, een Nederlandse vrouw wier naam hem niet bekend is, verzorgd en later meegenomen naar het kamp Ausch witz waarheen zü werd overgebracht. Deze vrouw hield de kleine onder haar hoede tot aan de bevrijding. In januari 1945 werd de toen drie jarige Romuald, toen hU samen met een groep andere kinderen van zijn leeftUd naar Krakau zou worden ge bracht, geadopteerd door andere pleegouders aan wie de Nederlandse verzorgster zün papieren overhan digde. Romuald kreeg zün algemene onderwUs en een beroepsopleiding en werkt nu in Krakau. HU doet alle moeite om zUn Nederlandse verzorg ster, die hem in de verschrikkelijke omstandigheden van het kamp van Gross Rosen uit de klauwen van de dood heeft gehouden, terug te vin den en eventueel anderen die henj daar gekend mochten hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5