„Ex Animo" zong Bachs „Matthaeus Passion" Aristo kunst Bps WEIGERING VAN OOSTDUITSE AUTEUR: ULBRICHT ONTZET kaleiöosQg9P Uitvoering opende geen nieuwe visie OELOOFSKRACHTIGE STIMULANS De dooi grijpt verder Geen beschrijving meer over het leven der arbeiders Radio Filharmonisch Orkest gaat op tournée UEFA-toernooi HOOFDPIJNPOEDERS Sportsplinters !^pgericht 1 maart 1860 Woensdag 25 maart 1964 P=rffe Bfed no. 31221 gordijnstoffen gezelligheid voor uw vensters. Keuze uit853dessinfen kleuren. Prijzen vanaf f 4.25tot f 13.90p.m. Vraag uw woninginrichter. Wyers afd. decorstoffen. ELK jaar vormt Bach „Matthaeus Passion" voor tallozen de religieus-muzikale belevenis, waarmee de Chr. Gem. Zang vereniging „Ex Animo" onder directie van Herman de Wolff hen gedurende enige uren confronteert. Al doen zich niet veel nieuwe gezichtspunten voor. toch mag men dankbaar zijn voor de bereikte resultaten, die van een onver flauwde toewijding aan het geniale oeuvre van de grote Thomas- cantor getuigen. De „Matthaeus Passion" is thans ook b(j de grote massa terecht ge meengoed geworden, evenwel met de daaraan verbonden restricties en ge varen: die van de routine en van de vervlakking, zowel aan de zijde van het podium als aan die van de zaal. Gelukkig is daarvan In onze stad nog geen sprake, al dient men de eisen der uitvoeringspraktijk op hoog peil te houden, om waarlijk volledige be vrediging te schenken. Vooral nu er, door middel van radio of grammofoonplaat zulke perfecte voorbeelden gegeven worden, waar door de luisteraar vanzelfsprekend uitermate verwend is. Natuurlijk kan men aan een pro vinciale vereniging niet dezelfde normen stellen als aan die, aan wie de meest voorbeeldige middelen ter beschikking staan, doch ook op min der niveau is de mogelijkheid groot dat het gehoor aan de ontroering tot komt. Wat dan ook gisteravond, door de naar traditie gegroeide wijze, speciaal na de pauze vele malen het geval geweest is! Het moeilijke voor iedere dirigent ls doelbewust een zekere eenheid tot stand te brengen in de uiteenlopende elementen, welke de Matthaeus Pas sion behelst: de dramatische, de episch-verhalende en de meer lyrisch-bespiegelende. Al slaagt diri gent De Wolff daarin niet steeds, hij schenkt aan dit alles sinds jaren zijn beste krachten en weet, gesteund door een koor. dat technisch feil- en moeiteloos zijn zware „turbae" en koralen zingt, de aandacht toch ge spannen te houden, hoewel in het eerste deel de concentratie zeker nog niet op haar hoogtepunt was. Daarbij kwam dat het Rott. Philh. Orkest aanvankelijk ztjn taak te lauw en on verschillig opvatte. Dit is het nadeel I van een M.P.-uitvoering: de veelvul- i digheid der vertolkingen werkt het in de hand. Ook al kunnen wij ons in denken, dat de intensiteit niet steeds naar de volle maat opgebracht kan worden, te verontschuldigen is dit stellig niet. De rpproduktie van een meesterwerk vereist onder alle om standigheden en onder de noodzake lijke bezieling de hoogste inzet! De Wolff heeft het geluk over uit stekend en homogeen zingend mate riaal te mogen beschikken, dat in staat is grote expressie te verlenen aan diverse obsederende scènes, o.a. die van de aardbeving, waarbij sug- gestiviteit en realisme om de voor rang strijden. Dat ook het jongens koor met veel succes paraat is, vormt mede een voldoening gevende noot, al werd het ditmaal wel eens door de massaliteit van het grote koor over stemd. Over het geheel genomen mocht ook nu waardering heersen voor de beschaafde koorklank, de zuivere dic tie en het geestelijk inlevingsvermo gen, dat het culminatiepunt vond in het zo diep ontroerende slotkoor „Wir setzen uns mit Tranen nieder", waar van zulk een oneindige rust uitgaat. Een verheugende factor was, dat De Wolff zijn tempi deze avond iets minder snel dan vorige malen heeft genomen, hetgeen de rust bevorderde, hoewel in het slotkoraal van het eer ste deel toch een onnodige gejaagd heid zich van hem meester maakte. Het komt er op aan, hier het juiste midden te vinden. Van de „solisten" zij allereerst als nieuwe figuur de Vlaming Renaat Verbruggen genoemd. Diens sonore bas trok de aandacht. HU lUkt ons echter voor alles opera-zanger en dit vormt toch wel een nadeel voor de interpretatie van de ChristuspartU. waarvan in zUn visie onvoldoende wyding uitging. De andere bas Henry Blackmon als vertolker der kleine partyen was in één woord voortreffelük. Zyn prach tig geschoolde, ver dragende stem en zUn bewonderendswaardig karakte ristieke uitdrukkingskracht hebben ons sterk getroffen. Chris van Woer- kom was weer de intelligente, soepele en tot het einde tot onvermoeibaar fris reciterende Evangelist, wiens voornaam aandeel tot een boeiend verloop hogelyk bUdroeg. De met de tenoraria's belaste Jan Handerson was helaas lang niet altyd bestand tegen zijn veeleisende opgaven, voor al niet in de hogere regionen, waar in zUn geluid onedel klonk en sterk aan het beruchte „meckern" deed denken. Nelly Groenevelt openbaarde een sympathieke gevoeligheid, maar haar sopraan kan aan straling winnen en mist genoegzaam kern. De alt Diet Kloos moest plotseling voor de ver hinderde Wilhelmine Matthès inval len. Dat zU niet van den beginne af aan op volle kracht was, kunnen wU haar dus niet kwalUk nemen. Later ontplooide zU zich meer en meer en droeg indrukwekkend bU tot een juist verloop. Jaap Hillen (klavecimbel) en Adri- aan Blankenstein (orgel) verlenen aan een uitvoering als deze onschat bare diensten en leggen er een stem pel op van hoog muzikaal niveau. Dat Herman de Wolff ook nu de M.P.. met een lofwaardig zoeken en streven naar het hogere in onze stad gebracht heeft, mag tot erkentelijkheid stemmen. Dit werk behoort in de Lijdenstijd thuis en vormt voor de talrijke liefhebbers een wel kome gelegenheid tot bezinning. De opkomst was bijzonder groot een teken dat ondanks de vluch tige tijd van omgekeerde waar den waarin de mensheid leeft, de behoefte aan een geloofs- krachtige stimulans sterker is, dan men oppervlakkig denkt. Of vergissen wij ons en be hoort een bezoek aan de M.P. tot de vele statussymbolen, die het heden kenmerken? Hoe ook: het strékt De Wolff en zijn Solisten en dirigent tijdens de Matthaeus Passion uitvoering van ..Ex Animo". V.l.n.r. Renaat Verbruggen. Chris van Woerkom. Nelly Groenvelt. Diet Kloos. Herman de Wolff. Jan Handerson en Henry Blackmon. (Foto L.D./Holvast) Een overzicht van koor. solis ten en orkest tijdens de Mat thaeus Passion-uitvoering. (Foto L.D./Holvast) getrouw koor tot eer. dat zij in bovengenoemde behoefte blijven H. (Van onze correspondent) De met nationale prijzen onderscheiden Oostduitse schrijver Franz Fiihmann heeft geweigerd nogmaals in een fabriek te gaan werken en ook om nog verder boeken te schrijven over het leven der arbeiders. In een verklaring die gisteren door het S.E.D. in het partijblad „Neues Deutschland" werd gepubliceerd, zegt Fühmann: ..Ik heb vroeger wel op scheepswerven gewerkt. En wat heb ik daar ge leerd? Dat arbeiders mensen zijn die het vooruitzicht hebben voor de rest van hun leven ongeveer hetzelfde werk te moeten doen voor ongeveer hetzelfde loon. Het is mij persoonlijk een raadsel hoe iemand er vrede mee kan hebben. En over dat raadsel willen de arbeiders zelf niet praten. Wat moet ik er dan verder over zeggen?" HongarUe en in de Sow jet-Unie zélf frisse winden opsteken. Een voorbeeld daarvande Hongaarse marxistische filosoof Lucacz, die reeds een <rol speelde in de door anti-stalinistische communisten be gonnen opstand van Boedapest, schreef in een Tsjechisch literair blad: „WU eisen in de socialistische landen de absolute meningsvrU- heid". „Eietochrigheid" Diezelfde absolute meningsvrij heid was in Oost-Berlijn al door prof. Havemann gevraagd. Wie met Marxistisch-Leninistische begrippen op de hoogte is. zal begrijpen hoe onorthodox hoe revisionistisch deze eis is. Want „absoluut" Ls in het Marxistisch Leninisme slechte de wetmatigheid van de historische processen. Absolute meningsvrijheid zou het recht inhouden te twUfelen aan die wetmatigheid, waaraan het communisme zUn doel en de recht vaardiging van zijn middelen ont leent. Prof. Havemann ls inmiddels ten- delUk uitgeschakeld door het artikel dat een West-Duitser, die wel sociaal-democraat maar geen jour- Teken aan de wand Fühmann is geen communist. HU ls lid van de gehjkgeschakelde nationaal-democratische (partij, een organisatie „van de bourgeoisie, die bereid is socialistische opbouw als grondslag van de maatschappü te aanvaarden". Maar voor Ulbricht is het alweer een teken aan de wand dat de Oostduitse intelligentia niet langer aan het Stalinistische, socialistische realisme wil meedoen nu in Polen, Tsjecho-SlowakUe, Tussen 8 en 30 mei zal het Radio Filharmonisch Orkest Hilversum de rug toekeren om zich in Italië, Zwit serland en Duitsland te laten horen. Er zuilen in totaal vijftien concerten gegeven worden, waarvan zeven in Italië, één in Zwitserland en zeven in Duitsland. De tournee zal onder leiding staan van de dirigenten Jean Fournet en Willem van Otterloo. Als solisten zullen de pianisten Daniël Wayen- berg, Hans Richter Haas er en Hen- riette Faure, de violisten Herman Krebbers. Dick de Reus (concert meester RFO) en Ellen Söregy plus de solo-klarinettist van het RFO Jos D'hondt hun medewerking verlenen. In de meeste programma's tUdens de tournee is een Nederlands werk opgenomen: voor Italië en Zwitser land is de keus gevallen op Hendrik Andrlessens Symphonische Etudes. In Duitsland wisselen Wagenaars Ouverture Cyrano de Bergerac en de Symphonische Proloog van Badings elkaar af. In Aschaffenburg, Kiel en Hamburg heeft men afgezien van een Nederlands werk; in Brahms' geboortestad Hamburg speelt het RFO een volledig Brahms-program- ma bestaande uit Tragische Ouver ture. Pianoconcert in Bes en le Sym- phonie. Deze tournee brengt het Radio Filharmonisch Orkest voor de derde keer op concertpodia In West-Euro- pese landen. Bovendien wordt het concert in Marburg opgenomen en via de Hessische Rundfunk uitge zonden. Groningse studenten brengen musical „Carnival" Ter gelegenheid van het 350- jarig bestaan van de Rijksuniver siteit te Groningen zullen Gro ninger studenten in juni de mu sical „Carnival" brengen. De mu sical, naar het boek van Michail Stewart en op muziek van Bob Merrill, zol zes maal in de Gro ninger stadsschouwburg worden opgevoerd. De regie berust WJ SteUe van Brandenberg terwUl Jack Bow de choreografie voor zUn rekening neemt. Er is een orkest van 18 man samengesteld dat onder leiding staat van Frans van Eeden. Ook de Gro ninger student-cabaretier Seth Gaal- kema verleent aan deze musical zUn medewerking en is betrokken bU de artistieke leiding. De galapremière is vrïjdeg 19 juni. Tegen verscheping van kunstwerk Spaanse kunstexperts hebben gis teren een beroep gedaan op de rege ring in Madrid om het meesterwerk van El Greco, „El entierro del conde de Orgaz" (de begrafenis van de graaf van Orgaz) uit de Santo Tome kerk in Toledo, niet ter expositie naar de wereldtentoonstelling in New York te sturen. De Spaanse regering heeft verleden week meegedeeld toestemming tot het tentoonstellen van het werk in het Spaanse paviljoen op de wereld tentoonstelling te zullen geven, wan neer een commissie van kunstexperts geen bezwaar zou hebben. De commissie vindt het weghalen van het doek uit de kerk in Toledo een te riskante onderneming, en is voorts van mening dat de kans op schade te groot ls. Ze heeft erop ge wezen dat de meesterwerken van Goya die onlangs in Londen zUn ge- exposeerd, enigszins verkleurd wa ren door de reis. Ronds van Tunesië Nederlanders in achterste gelid Ook in de tweede etappe van de Ronde van Tunesië Is de Neder landse ploeg niet tot opvallende prestaties gekomen. In de ploegen - tydrit, die op een parcours van 39,8 km. rond La Marsa werd gehouden, eindigden onze landgenoten op de negende plaats op bUna vier minu ten achter winnaar Oost-Duitsland. De uitslag van de tweede etappe: 1. Oost-Duitsland 52.53,-; 2. Frank, rijk 52,55,-; 3. Denemarken 53,51,-; 4. Zweden 54.34 5. Oostenrijk 55.06 - 9. Nederland 56,28,-. Na de tweede etappe ziet het alge. mene individuele klassement er als volgt uit: 1. Marks (O.-Did) 3 uur 6 min. 40 sec.: 2. Buzke. Kazmierzak en Kel- lermann (allen O.-Dld) 3,07,10; 5. Chappe (Fr.) 3.07,12 25 Roel Hen driks (Ned.) 3,10.56; 26. Jan Fransen (Ned.) 3.10.59 Het algemene ploegenklassement luidt: 1. Oost-Dulteland 7.35,14; 2. Dene marken 7.36.53; 3. Zweden 7,37,35: 4. België 7,37,58; 7. Nederland 7,42,34. Zoals bekend ral zaterdagmiddag om 4 uur op Nleuw-Zuld te KatwUk aen Zee een wedstrUd voor het UEFA-toernool worden gespeeld tus sen het Jeugdelft-al van FrankrUk en de verliezer van de wedstrUd Tsjecho- SlowakUe-BulgarUe. welke laatste morgen op het ADO-terrein te Den Haag wordt gespeeld. De KNVB heeft de organisatie van eerstgenoemde wedstrUd in handen gelegd van het bestuur van Quick Boys. Het bestuur van de Katwykse vereniging ver wacht een grote belangstelling. nalist was. aan een Hamburgs boulevardblad verkocht. HU heeft de conversatie met Havemann als een interview gepubliceerd. Serieuze Duitse kranten hóe anti-com munistisch ook die het artikel afwezen hebben hem voor deze schandeiyke ezelachtigheid gewaar schuwd. Inmiddels geeft Havemann de strijd niet op. HU heeft beroep aangetekend bij hogere party - organen en de ontheffing uit zyn functie en zyn party lidmaatschap zyn inmiddels in een schorsing ver anderd. Niet meer dansen Na het geval-Havemann komt dus nu de zaak-Führmann. En achter hen staan Oostduitse stu denten, jonge p.Krty-functionaris sen en technocraten, die er genoeg van hebben om, terwijl in Oost- Europa de dooi steeds verder om zich heen grijpt, te dansen naar de pijpen van de Stalinistische ijs- heilige Walter Ulbricht. Die deed gisteren een beroep op de schrijvers om zich af te wenden van het modernisme. Hjj had hen even goed kunnen vragen zich af te wenden van de tweede helft der 20ste eeuw. §3 PER ETUI VAN 6 EN 12 Boodschap Werekltheaterdag Wederom wordt, thans voor de derde maal. op 27 maart de Wereldtheater- dag gehouden. Op het ogenblik wordt de wereldtheaterdag gevierd in meer dan honderd landen. Het theater legt vooral op die dag getuigenis af van de wil in en voor onze tijd te leven. In Nederland zal betrekkelijk weinig aandacht aan deze dag kunnen wor den besteed, omdat 27 maart dit jaar op Goede Vrijdag valt en de meeste theaters dan gesloten zijn. Niettemin heeft het Nederlands Centrum van het Internaionaal Thea ter Instituut de ter gelegenheid van Wereldtheaterdag opgestelde interna tionale boodschap weer in druk doen verschUnen. Nadat Jean Cocteau en Arthur Miller er in 1962 en 1963 een hadden geredigeerd, zal de boodschap dit jaar bestaan uiteen dialoog tussen Sir Laurence Olivier en Jean-Louis Barrault. De vertaling, die ook in het Nederlandstalige deel van België zal worden gebruikt, is van de Belgische auteur en regisseur Tone Brulin. De boodschap is ook op de geluids band vastgelegd. De „rol" van Sir Laurence Olivier, die ten tyde van de opname ziek was, is op deze band overgenomen door Michael Redgrave. Voor de eerste divisie van de Engelse league werd dinsdag slechte een wedstrUd gespeeld: Arsenal Sheffield Wednesday. De ontmoeting eindigde onbeslist: 11. De Piëta, het wereldbefaamde beeldhouwwerk van Michelangelo, dat een der pronkstukken is van de Sint Pieterskerk in Rome. zal. nadat daar vele onderhandelingen en zelfs betogingen aan zijn ge wijd. worden verscheept naar de V.S., om te worden geëxposeerd op de komende wereldtentoonstelling. In de Sint Pieter wordt de Piëta voor het transport gereed gemaakt. Hoewel wij ons ervan bewust zijn, dat dit niets zal helpen, laten wij toch een dringende waarschuwing niet achterwege: het versche pen van dergelijke kostbare objecten bergt onnoemelijke gevaren in zich. Men moge het niet tot een, o.i. beslist afkeurenswaardige ge woonte maken. Men denke in dit verband aan de beschadigingen toegebracht aan de Venus van Milo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5