Japan trekt aandacht op autoshow in Geneve HAAGSE COMEDIE" SPEELDE SHAFFERS „HOREN EN ZIEN" kunst kalei öoscoQp 395' Films van deze week in Leiden Ereplaats voor DAF bij vrachtwagens Verf? Plasticolor! Kleur? Plasticolor! K. en O. voorstelling Do van Stek in twee haar prachtig liggende rollen Voorzichtig met pri js indexcijfer Honda Sport: curieusmaar niet goedkoop Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 13 maart 1964 Derde blad no, 31211 Het K. en O.-publiek van gisteravond kon genieten van het op treden van de ..Haagsche" Comedie met een tweetal één-acters van Peter Shaffer, getiteld „Horen en Zien" ("The private ear" en "The public eye") waarover in ons blad indertijd reeds uitvoerig gerefereerd is. Deze beide één-acters zouden wij kunnen opvatten als twee mi niaturen binnen één groot kader, het kader van het onderling men selijk verkeer, dat tussen man en vrouw in het bijzonder. Dat wij hier aan miniaturen denken, vindt zijn oorzaak in de sterke be grenzing van het probleem. Geen uiteenwijkende lijnen in de intriges, die tot situatiespan ningen leiden, maar juist een sterke afronding van het gegeven binnen de geschetste situatie. Daardoor werden beide één-acters gave werkstukken met ieder voor zich een eigen intense bewogen heid. Deze sterke intensivering binnen de eigen afronding van elk der één-acters ontstond bovendien doordat dialoog en handeling als het ware gefascineerd cirkelen om de centrale situatie. Voor de regie van de eerste één- akter tekende Broes Hartman, voor die van de tweede Erik van Ingen, en van beiden kan weinig anders dan goeds worden gezegd. Ditzelfde geldt voor de zeer toepasselijke en stijlvolle décors van Lou Steenbergen. Aan het slot van beide éénakters betoonde het publiek zich uiterst enthousiast, terwijl Do van Stek vol komen verdiend en uitvoerig in de bloemen werd gezet. B. H. jr. Uitbreiding van museum Boymans De gemeenteraad van Rotterdam heeft een bedrag van f233.000,be schikbaar gesteld ten behoeve van de uitbreiding van het Museum Boy mansVan Beuningen. Met dit kre diet zal de eerste fase van de uit breiding worden gefinancierd. Deze uitbreiding zal, evenals het huidige museum, uit drie bouwlagen bestaan. De begane grond en de verdieping zijn voor tentoonstellingsdoeleinden bestemd, terwijl de kelder als dienst ruimte zal worden ingericht. Op de begane grond is aan de zuidzijde voor de bezoekers van het museum een koffiekamer met terras geprojecteerd, vanwaar men een uitzicht op de tui nen van het museum heeft. Wanneer de eerste fase van de uitbreiding ge reed is zullen de tentoonstellings ruimten van het Museum Boymans Van Beuningen, die thans een op pervlakte hebben van 3170 m2, zijn uitgebreid met 2325 m2. Hoewel beide stukken duidelijk binnen de omlijsting vallen van het geestelijke aanrakingsvlak man vrouw, geven zij binnen deze lijst weer facetten van twee verschillen de stadia. De eerste één-akter het stadium van de toenadering, de tweede het stadium der verwijde ring. Wat sfeer en doorzichtigheid in verband met het gegeven betreft, spreekt de eerste, de toenadering, het sterkst aan. Een schuchtere, wat naïeve en in cultureel opzicht nogal verheven weggedoolde jongeman, Bob. heeft een meisje op zijn kamer uitgeno digd. Nu blijkt zijn peiling op ge noemde jongedame, die hij verge lijkt met een vergeestelijkte Venus, er volkomen naast te zijn. Het meisje heeft aspiraties die niet verder reiken dan haar status van „gewone typiste". Elk geestelijk contact met Bob ontbreekt, terwijl i een vanzelfsprekend, een soort smeuKge geestelijke relatie met Bob's vriend Ted, die ter opluiste ring is opgetrommeld, ontstaat. Als een zielige bellenblazer blijft Bob tenslotte achter, verslagen door zijn eigen onmacht normale relaties op gewoon menselijk niveau aan te knopen. In deze één-akter zagen wg een prachtige rol van Do van Stek als een soort modern natuurprodukt van de grote stad. Haar volslagen ontoegankelijkheid voor de „toenade ringspogingen op cultureel niveau" waren juist zo kundig en speels ge accentueerd, dat hierdoor de humor om de duidelijke herkenning van dit sociale type het, in wezen wrange, gegeven weldadig doorbrak. Daarnaast werd aan de figuur van het meisje een uitstekend relief ver leend door Jules Rooyaards als de geestelijk ingesponnen en door Wim van Rooy als de geestelijk uitgelaten vriend. Minder direct in het waarmaken van des schrijvers bedoeling maar van een zeer grote humoristische vindingrijkheid getuigde de tweede één-akter. Een Engels zakenman van acade misch niveau heeft een veel jonger vrouwtje. Hy verdenkt haar van ontrouw en laat haar volgen door een privé detective. Een knappe vondst van de schrijver, die hiermee het feit, dat beide één-akters als het ware eikaars pendanten zijn, accentueert, is dat het hier juist de zwijgende, schaduwende maar amoureuze detec- tieve is die het vrouwtje in zijn ban brengt. In tegenstelling tot de eerste één-akter, waar juist de geestelijke scheidsmuur door een stroom van grappenmakerij wordt doorbroken, is het hier dus de tedere zwijgzaamheid die het wonder van de openstelling teweegbrengt. Ook in dit stuk komt de rol van de vrouw voor rekening van Do van Stek, een rekening die zij tot de laatste stuiver heeft voldaan. Nu eens „edele verontwaardiging" die precies de diepgang miste die er ook niet mocht zijn, dan weer het „in tense verdriet" waaraan eveneens de zwaarmoedige geloofwaardigheid op grappige wijze was ontnomen. Op gravingen Gevangenpoort Bij opgravingen in het Rijks museum Gevangenpoort in Den Haag zijn een deel van een ste nen trap en een riool, vermoede lijk uit 1400 daterend, bloot ge legd. Aanleiding tot het onder zoek was een verzakkende vloer in de zogenaamde „folterkamer die door Rijksgebouwendienst wordt vernieuwd. De Gevangenpoort was oorspronke lijk een buiten- of voorpoort van het grafelijk complex, dat door een omtuining van het dorp dat zich rondom vormde was afgescheiden. De Gevangenpoort werd omstreeks 1400 gebouwd en was vroeger met stro bedekt. Het gevonden riool blijkt in later eeuwen nog te zijn schoongemaakt. Er werden dan ook geen oudheidkun dige vondsten in gedaan Wel werden bij de opgraving nog enkele scherven Siegburger aardewerk en enige tegels van rond 1630 gevonden. Het onderzoek, dat thans vrijwel is afgesloten, staat onder leiding van de heer J. G. N. Renaud, wetenschap pelijk hoofdambtenaar van de Rijks dienst Oudheidkundig Bodemonder zoek. EXPOSITIES IN ARNHEM In 't Arnhems Gemeentemuseum zal van 3 april tot 3 mei werk wor den geëxposeerd van de hoog bejaar de graficus Chris le Roy, wiens werk zich in de laatste jaren ontwikkeld heeft In de richting van de abstrac te kunst en wiens werkterrein vooral de bosvegetatie van Noord-Limburg is geworden. Van 19 april tot en met 5 juli wordt in het museum een overzichtstentoonstelling gehouden van de landschapskunst in de zeven tiende eeuw, waarop bekende Neder landse landschapsschilders vertegen woordigd zullen zijn met een zestig tal schilderijen. Coen Flink als privé detective was tegenover zijn broodheer-tegenstan der een mooie lawaaierige opschep per en voor Belinda een begrijpende, sympathieke toeverlaat. Kees Coolen speelde een zeer Engelse, zeer strakke en een tikje perverse echfT"r,~o\ SCHILDER JOVAN BIJELIC OVERLEDEN Een van Joegoslavië's bekendste schilders Jovan Bijelic is op 78-jarige leeftijd overleden. Bijelic's schilderijen hangen in musea in Washington, Londen, Rome. Kopenhagen, Barcelona en Praag. De prijsindexcijfers van het levens onderhoud staan sinds enige maan den weer in het middelpunt van de belangstelling. De kritiek, waartoe deze cijfers steeds aanleiding blij ken te geven, wordt nog gevoed door het feit, dat het verloop sinds oktober 1963 zou afwijken van wat algemeen werd verwacht. Dit schrijft dr. A. van Braam, plv. hoofd van de afdeling sociaal- economische statistiek van het C.B.S. in Economisch-Statistische berichten. De prijsindexcijfers van het levens onderhoud, aldus de schrijver, zijn verhoudingscijfers. Zij geven een temporale prijsvergelijking en geen vergelijking van de kosten van levensonderhoud. Andere factoren dan de prijs, die de kosten van levensonderhoud beïnvloeden, blij ven bij de berekeningen buiten be schouwing. De cijfers zijn gebon den aan bepaalde groepen van de bevolking en behoeven dus geen geldigheid te hebben voor de be volking als geheel. Strikt genomen heeft het cijfer betrekking op één dag. ongeveer in het midden van de maand. Voor iedere dienst en ieder goed wordt een gemiddelde gewogen landelijke prijs bepaald. Uit de landelijke gemiddelden wor den maandelijks de prijsindexcijfers per artikel gemaakt. Men doet er volgens de schrijver ver standig aan de cijfers niet op korte termijn te beoordelen. Van maand tot maand treden schommelingen op, maar over de gehele werkings periode van het indexcijfer kan men een duidelijk oplopende ten dens onderscheiden. Ook pakket veranderingen van maand tot maand oefenen hun invloed uit, hetgeen tot een omzichtige han tering van deze cijfers noopt. SLOPEN 62x72 cm Uitstekende kwaliteit. Be roemd merk.Handigehotel- sluiting. Met haast onzicht bare foutjes f. oc tijdelijk Jl /h per 2 stuks ■■fcw Nederland heeft in 1963 18.9 mil joen ton kolen verbruikt, 800.000 ton meer dan in 1962. Het aandeel van de Limburgse mijnen bedroeg 8 9 miljoen ton, 300.000 ton minder dan ln 1962. Tienmiljoen ton steenkolen werd dus Ingevoerd, een styglng met 1,1 miljoen ton. Haarlemmerstraat 179 (hoek Hooglandse Kerksteeg) Herenstraat 9 MIDZA Kunstcollectie in Apeldoorn? De gemeente Apeldoorn ontvangt binnenkort waarschijnlijk een grote verzameling werken en documenten in bruikleen van een aantal Neder landse kunstenaars uit het begin van deze eeuw, onder wie Jan Toorop, Anton Derkinderen, Willem A. van Konijnenburg, Johan Thorn Pricker en R. N. Roland Holst. Het ligt in de bedoeling de collectie onder te brengen in het gebouw „Marialust". Naar verluidt zal voor het beheer een stichting in het leven worden geroepen, de „Stichting scho ne kunsten rond 1900". Kroonorde voor Willem Ravelli De vroegere bas-bariton Willem Ravelli uit Den Haag is gistermiddag in de Belgische ambassade in Den Haag door de ambassadeur van Bel- eie in ons land. F. X. baron van der Straten—Waillet, de onderscheiding van officier in de kroonorde van België uitgereikt. De onderscheiding is de heer Ravelli vooral toegekend wegens de lessen, die hij jarenlang aan het conservatorium in Antwer pen heeft gegeven. I Advertentie Amerika en Panama hebben een modus gevonden voor een hervatting van de diplomatieke betrekkingen en het beginnen van onderhandelingen over hun geschil, zo ls van Latfjns- Amerlkaanse diplomatieke zijde verno men. (Van onze speciale verslaggever» De internationale autohandel vindt Zwitserland 'n luxe-markt. Dat blijkt weer op de internatio nale autotentoonstelling in Ge- nève. De weelde kan niet op. In de eerste plaats bij de ..gro te" merken", zoals Chrysler, Mer cedes, BMW, waar een begerige menigte zich verdringt om de grootste modellen en de meest luxieuze uitvoeringen, maar ook bij de carrossiers, die om een standaardmotor en -chassis een droomwagen willen bouwen. Daar vindt men de grote en dure na men, zoals Michelotti, Bertone, Moretti en Graber. Hun creaties, de haute couture van de auto-in dustrie, domineren op de show. Toch zijn de auto-experts na een vluchtige blik op al dat schoons niet van een andere stand weg te slaan, n.l. die van de Japanse autofabriek Honda, waarvan de Sport S. 500 nu voor het eerst in Europa is te zien. Dat gebeurt bovendien op aantrek kelijke wijze: men heeft naast een complete wagen een „opengewerkt" model tentoongesteld, waardoor vele technische details kunnen worden bestudeerd. En dat is de moeite waard. Ja, die Honda Sport is een hoogst curieus geval. Naar het uiter lijk heeft het Japanse wagentje iets weg van de Austin Healey Sprite, maar daarmee houdt de vergelijking dan helemaal op. Onder de motorkap zit een krachtbron, die een automan in opperste verbazing brengt: een vier-cilinder watergekoelde viertakt- motor met twee bovenliggende nok- kenassen van 531 cc De brand stofvoeding geschiedt door vier zwak stroomcarburateurs, die zorgen voor een zo volmaakt mogelijke gastoe- voer. Dat is wel nodig, want het ge val levert zijn hoogste rendement, n.l. 42 p k., bij 8.00 toeren per mi nuut. Dat toerental correspondeert, bij deze afmeting, met een zuiger snelheid van rond 14 meter per se conde en dat betekent weer, dat de allerhoogste eisen worden gesteld aan de metallurgische kwaliteiten van de gebruikte metalen. Het is al lemaal best mogelijk de Honda Sport loopt tenslotte maar de grote vraag blijft hoe lang zo'n mo tor het uithoudt: de slijtage moet enorm zijn. Wonderen Maar als hij loopt, verricht hij ook wonderen: een topsnelheid van 135 kilometer per uur en een benzi neverbruik (niet bij die topsnelheid overigens) van 1 op 20. Ook de ach- teraf-constructie is merkwaardig: een vrij starre as, gewoonlijk ge bruikt om 't onafgewerkte gewicht zo laag mogelijk te houden, maar dat onafgeweerde gewicht is hier toch vrij hoog gebleven, zodat het geheel technisch een beetje een raadsel is. De afwerking van de nieuwe Japan ner is redelyk, de afmetingen zijn wat afgestemd op de Japanse mens: een forse Nederlander zit wat klem achter het stuurrad. De bevoorra ding met onderdelen van de Japanse tweewielers in Nederland schijnt goed te gaan, zodat men ook op dit punt met de Honda Sport geen moei lijkheden hoeft te verwachten. Over de prijs kon men nu in Genève nog niet veel zeggen, maar voorzichtige berekeningen leren dat de Japanse sportwagen geen goedkoop autootje wordt: de prijs zal wel rond de f 10.000,komen te liggen en daar voor kan men een aardige wagen kopen op de Europese en de Ameri kaanse markt. Trabant Het tweede achte nieuwetje van de Geneefse autosalon is de nieuwe Trabant 610. afkomstig uit Oost- Duitsland, een wat gemoderniseerde versie van de 600. De kruissnelheid van de wagen is nog altijd niet hoog <90 kilometer) en een top van 100 is voor een auto van deze afmetin gen niet zo indrukwekkend. Maar de wagen is niet to duur en biedt inder daad ruim plaats voor vier personen. Veel van wat nu tot autonieuws in Genève wordt geproclameerd, is in middels kort voor de expositie al vrijgegeven. Allereerst natuurlijk de drie nieuwe Opeis: de nieuwe Kapi- tan en de luxe versies daarvan, de Admiral en de Diplomat, met een ruim 4.5 liter motor. 223 p.k. en een topsnelheid van rond 200 kilometer. Zij staan nu hier in Genève, maar zijn nog niet leverbaar. Deze exem plaren schijnen nog met de hand vervaardigd te zijn en de produktie zou nog op gang moeten komen. Nieuw en aardig is een Sprite-je: de nieuwe Austin Healey Sprite Mark n, een hele mond vol voor zo'n klein wagentje, dat ook in Nederland echter veel liefhebbers kent. Het mo torvermogen is nu op 61 p.k. gebracht. Bij de grote Duitsers is B.M.W. hier gekomen met zijn nieuwe 1600. die een gat in het B.M.W.-gamma opvult en waarvan de motor 83 p.k. ontwikkelt Snelle vogel De snelste vogel, die beloofd was. komt niet: de nieuwste Ferrari 500 zal voor het eerst den volke worden vertoond bij de opening van de nieu we tunnel onder de Mont Blanc, waar deze Ferrari als eerste wagen doorheen zal rijden: een verdiende eer voor dit grote Italiaanse auto merk. Opmerkelijke verschijningen ten slotte op deze salon zijn de Checker automobielen, speciaal ontwikkeld voor passagiersvervoer in de klasse tussen taxi en autobus in. dus bij voorbeeld voor het passagiersvervoer van en naar de vliegvelden. Doeltref fende, maar wat lompe auto's met zware motoren van 3768 en 4637 cc., maar die trekken dan ook zes of ne gen passagiers met al hun bagage. Uit deze opsomming zou men de indruk kunnen krijgen, dat op deze Geneefse salon slechts personen auto's te zien zijn: zij vormen maar een onderdeel van een enorme ex positie, die tot ver buiten de tentoon- J stellingshallen wordt voortgezet. In de hallen nog veel zware en bijzonder zware vrachtwagens, waar onze D.A.F. een ereplaats inneemt, maar op de Plaine du Plainpalais, een groot plein in het midden van de stad, dichtbij de tentoonstellingshal len, staan nog weer andere giganten: reusachtige kranen, liftkranen voor de bouw en enorme landbouwwerk tuigen zijn hier ondergebracht in een opblaasbare tent, die op zichzelf het bezichtigen waard is. Een reusachtige show dus hier In Genève maar Zwitserland is een rijk land met een respectabele auto- mnbielmarkt: die geïnvesteerde ka pitalen zullen wel met royale rente terugkomen. En als de hele zaak de zer dagen soms in vlammen mocht opgaan: verzekering dekt de schade I tot 33 miljoen glasharde Zwitserse franken. Advertentie AAA/ n P H gig zag naalrr werkt ook mat 2 naalden - electrlach MEERPOEL breestraat 171 leiden, telefoon: 24815 Ted Wim van Rooy) links en Bob Jules Royaards) in een scène van Horen en Zien". Maigret bewijst meesterschap LIDO Kritisch beschouwd ls commissaris Maigret in een film als deze in de letterlijke zin een onmoge lijke figuur. Want deze schrik van het Parijse geboefte is omringd door een aantal klungels, althans collega's die hg in Ijver en bekwaamheid verre overtreft. Als de anderen er geen gat in zien, weet Maigret feilloos de op lossing, kortom hg is een super rechercheur, die dan wel eens even tegenslag mag hebben, maar zgn te genstanders tenslotte royaal overtreft. Die uiteindelijke onfeilbaarheid is voor de liefhebbers de grote attractie en op dit punt komen zij in dit werk volledig aan hun trekken: Maigret mag zgn reputatie dan hebben ver kregen door het uitschakelen van Franse „amateurs", als het er op aan komt moeten ook twee zeer gevaar lijke Amerikanen van Siciliaanse ori gine, die als „beroeps" worden geka rakteriseerd, het onderspit delven: Maigret triomfeert op alle fronten! Het is een waar genoegen Jean Gabin weer in de rol van Maigret en onder regie van Gilles Grangier over het witte doek te zien wandelen. Zijn ondergeschikte, inspecteur Lognon, is er getuige van geweest, dat er 's nachts een man vanuit een auto is neergeschoten. Lognon noteert het nummer, belt om assistentie en ziet bij terugkomst nog juist een auto wegrijden, waarvan de inzittenden zojuist het slachtoffer hebben mee genomen. Dit geheimzinnige voorval boeit de aandacht van Maigret en al spoedig komen Lognon en hijzelf in de Man hattan-bar terecht; de auto staat op naam van Pozzo, de eigenaar van die bar. De zaak komt pas goed op gang, als Maigret ontdekt, dat Pozzo via het kasregister aan een kelner op dracht geeft een bepaald telefoon nummer te waarschuwen De affaire wordt steeds ingewikkelder, maar de voornaamste tegenstanders van Mai gret zijn de beide Amerikanen, de ex- bokser Charlie Clnaglia en Tony Ci cero. Zij zijn uit Amerika naar Frankrijk overgekomen om een ze kere Curtiss uit de weg te ruimen, die de belangrijkste getuige is in een proces tegen een gangsterleider aan gene zijde van de Atlantische Oceaan. De climax nadert als mevrouw Cur tiss vermoord in haar bad wordt aan getroffen en Maigret op zeker ogen blik voelt, dat hij geschaduwd wordt. HIJ belt om assistentie en dan volgt de afrekening. De verbeten vechter Maigret heeft zijn meesterschap be wezen! Dit verhaal uit de pen van Georges Simeon weet sterk te boeien. Het be vat alle ingrediënten die daartoe no dig zijn. En Gabin in de hoofdrol van Maigret is weer de eenvoudige, maar tegelijk sluwe en doortastende commissaris, wiens intuïtie hem zel- I den of nooit in de steek laat. Pikant verlof in Parijs Vlot en vrolijk CAMERA De Amerikanen, wier humor in Europa lang niet altijd enthousiast wordt ingehaald, produ ceren zo nu en dan een blijspel dat zonder meer geschikt is voor alle rangen en standen. Zo'n film is „Pi kant verlof in Parijs" met o.a. Tony Curtis en Janet Leigh. Het is humor, maar niet uitblin kend door originaliteit maar door een lichte toets, die voortdurend aan wezig is. Tony Curtis speelt de rol van een korporaal, die faam heeft opgedaan als vrouwenjager. Met 104 andere militairen is hy vele maanden lang op een basis op de noordpool ge detacheerd. Verlof aan een grote groep kan niet worden gegeven. Daar de toestand van de militaire na zeven maanden als „onrustig" wordt ge kenmerkt, mag een van hen zo is in Amerika door de sectiecomman dant in samenwerking met een vrou welijke officier bepaald een va kantie doorbrengen op een plaats en met een persoon naar zijn keuze. De eer valt na een zonderlinge loting te beurt aan de gewiekste korporaal en hij verkiest met een beroemde film ster naar Parijs te gaan. De overige 104 militairen moeten zich dan later tevreden stellen met zijn boeiende reisverhaal. De vrouwelijke officier neemt aan dat dit de mannen vol doende compensatie zal geven. De korporaal wordt in Parijs ech ter begeleidt door een staf van bewa kers, want men kent het dossier van hem en men wil voor alles geen schandaal. De charmante strijd tus sen de korporaal, de vrouwelijke of ficier en de filmster begint Vijfde week van „De grote stilte" STUDIO Het derde deel van Ingmar Bergmans trilogie (na „Als in een donkere spiegel" en „De Avondmaalsgasten" nu „De grote stilte") draait voor de vijfde week in het theater aan de Steenstraat. De Zweedse cineast heeft in boeien de en soms aangrijpende beelden in de trilogie getekend, hoe resp. ziekte, dood en overspannen erotiek het in nerlijk evenwicht verstoren en als het ware „de weg naar de hemel blokkeren", zoals een Zweedse recen sent het uitdrukte. Hij tekent in deze derde film twee zusters, de lesbische Esther en de nymfomane Anna, die tijdelijk verblijven in een vreemd land, waar men haar taai niet spreekt. Rondom Esther en Anna, zijn nog andere personen gegroe peerd, o.a. twee kelners, een toevalli ge „vriend" van Anna en een hulp vaardige oudere man, die zich het lot van de eenzame, zieke Esther aantrekt. Ook het zoontje van Anna, dat eerst door de gangen van het hotel dwaalt, speelt een belangrijke rol: hU herkent met kinderlijke, scherpe instuïtie de aard van zijn in wezen keiharde moeder en kiest voor dc tante, die door haar jongere zus ter in de steek wordt gelaten. Toch moet hy met zijn moeder mee naar huis. Maar Bergman heeft het kind beide karakters (van moeder en tan te) tegen elkaar laten afwegen: het kiest voor de wel zieke en oneven wichtige, maar aan liefde rijkere tante. f iiiininiiiiiiiniüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM Geen meisjes is er veilig voor Komedie LUXOR „Geen meisje is er vei lig voor!" (Nederlandse titel). Waar voor? Voor „A new kind of love" (Amerikaanse titel). Ook de jeugdige mode-ontwerpster die zich zo graag mannelijk gedraagt en kleedt, is niet veilig voor „een nieuw soort liefde", en mede-slachtoffer is een knappe journalist die uit hoofde van een lange amoureuze ervaring beter had kunnen weten. Joanne Woodward en Paul Newman spelen de hoofdrollen in deze luchthartige komedie, welke vooral in de tweede helft verscheide ne goede vondsten telt. Overigens blijkt tenslotte het nieuwe soort lief de even degelijk (zo men wil) als het oude soort was. Het verhaal speelt zich af in Parijs, dat weer met een typisch Amerikaans, dus vertroebeld oog gezien wordt. Nadat het zich een tijdje heel traditioneel heeft ont wikkeld, wordt het ineens veel „gek ker" dan men bij het zien van de eerste paar honderd meter had dur ven hopen. „Karima en de gemaskerde ridder" REX. Het verhaal van de film „Karima en de gemaskerde ridder" is waarschijnlijk verzonnen, want de toeschouwer komt ei niet achter waar en nog minder wanneer de geschie denis zich afspeelt. Wel is er een kasteel, waar een zekere Astolfo on rechtmatig en onrechtvaardig re geert. Opstandelingen onder leiding van het „Rode Masker" bestrijden zijn regime, en natuurlijk wordt pas aan het eind onthult wie nu wel dat rode masker heeft gedragen. In de film speelt een zigeunerin, van beroep danseres, een even ge mene rol als die van Astolfo. Zjj voe len zich dan ook tot elkaar aange trokken. Maar gelukkig krggt de ge rechtigheid haar loop: geliefden krygen elkaar en schurken de dood. „Karima en de gemaskerde ridder** draait tot en met zondag Van maan dag tot en met woensdag kan men kyken naar „Alleenstaande vrouw". Barabbas Tweede week TRIANON „Barabbas" is een spektakelfilm van het bekende soort over een onderwerp, waar rond men eigeniyk geen spektakel behoort te maken. De (hypothetische) ziela- stryd van Barabbas na de kruisiging van Jezus Christus in zyn plaats, Leitmotiv in hetb oek van Pör La- gerkvist, wordt veelal overschaduwd door fysiek geweld in de vorm van roofovervallen en arenagevechten. De film, nu geprolongeerd, is afwisse lend kitscherig en spannend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5