Een briljant duo: Koos Verheul, Jan v. d. Meer ZU HEEFT bifinfa Oud en nieuw in zuiver evenwicht DIET VERSCHOOR (17 JAAR) SCHREEF TWEE BOEKEN kunst Imposante Johannes Passion te Wassenaar Hoofdstadoperette Frühling in Wien kAleiöoscöop LEXINGTON BENDER FLUIT EN PIANO BIJ TOONKUNST -jüfWö*" ONTBETEN! Bescheiden meisje Zij wil graag actrice worden HPjjjh~A |H Leids Kamerkoor dringt steeds dieper tot het iverk door Voorstelling met kwaliteiten en veel levendigheid IFT Culturele manifestaties tijdens Oostenrijkse week Opgericht 1 maart 1860 Doniïertïag S maart 1964 Derde blad no. 31204 Een piano is een prachtig bezit voor heel het gezin. Ook voor u is dit ideaal beslist bereikbaar. Kom gerust eens bij ons kijken naar de vele merken en praten over de talrijke mogelijkheden. Wij geven u graag alle gewenste inlichtingen. Bel of schrijf om onze foto-brochure nr. 60A Leiden, Hoogewoerd 90. tel. 20097 Amsterdam Arnhem Breda Rotterdam deskundig in klank f direct met de deur in huis te vallen: het duo Koos Ver- V.heul (fluit) Jan van der Meer (piano) heeft op het derde en laatste avondconcert van „Toonkunst" een volledige overwinning behaald, nadat het ook 's middags voor de jeugd was opgetreden. Beide musici zijn in de onmiddellijke omgeving van Leiden geboren: Verheul te Boskoop, Van der Meer te Oude- Wetering. Zij hebben het vér gebracht: de eerste is solo-fluitist van het Residentie-Orkest, de tweede heeft grote bekendheid als pedagoog (leraar Leidse Muziekschool), concertpianist en koor dirigent. Wij mogen trots op hen zijn! Vooral als propagandisten voor de moderne muziek bouwden zy zich een grote reputatie op en daarvan kregen wij 's avonds na de pauze diverse interessante proeven Voorop zij gesteld, dat beiden volmaakt op elkaar zijn ingespeeld, de een verstaat de ander tot in finesses. Verheul frappeert telken male door de stralende, glanzende toon in rijke, warme verscheidenheid van timbres uit zijn prachtig klin kend metalen instrument, Van der Meer is een ideaal comparant. Hier is sprake van een intens muzikale combinatie, welke zelfs tot over de landsgrenzen meer en meer bewon deraars begint te tellen. ZIJ draalt op volle toeren... In zuiver evenwicht speelden zij oude en moderne composities. Zeker niet alle even belangrijk, maar het is ook leerzaam van het oude kennis te nemen, wanneer het slechts zelden of nooit gespeeld wordt. Als inzet een statige, nobele Sonate In e kl. t. van Handel, waarin de drie Allegri voor een briljante, levendige afwisseling zorgen. Een Sonate in D gr. t. van Joh. Chr. Fr. Bach, oudste zoon uit het tweede huwelijk van Joh. Seb. Bach, die niet minder dan 19 kinderen had, klonk op in hoge verfijning en subtiliteit. Volgde een merkwaardige „ouder wetse" keuze: de Sonate „Undine" van Carl Reinecke, groot man uit de vorige eeuw, eens hof pianist van Christiaan VIII van Denemarken en doctor honoris causa van de univer siteit te Leipzig. Groot Beethoven- kenner bovendien: cadenzen! In Jan van der Meer en Koos Verheul voor het concert. (Foto L.D./Holva«t) magnifiek samenspel deden Verheul en Van der Meer ons welhaast de overjarigheid van deze zoetvloeiende, langdurige compositie, waarin invloe den van Schuman, Mendelssohn en Brahms sterk merkbaar zijn. wel haast vergeten. Romantiek van de eerste orde met het steeds weer kerende Undine-motiefmuziek waarmee voorgaande generaties dweepten en die het ook nu nog „doet", mits men zich in de sfeer van héél de wereld dezer waternimf met klaterende watervalletjes en wèt al niet meer weet te verplaatsen. Er werd zó subliem geblazen welk een adembeheersing! en ge. speeld, dat deze muziek toch nog tot een verrukking werd. Na de pauze een algehele meta morfose. Een ware ontdekking was het met meesterschap en groot constructief besef geschreven .Divertimento" op. 26 van de Engelsman Humphrey Searle, een der coryfeeën van de Britse avant-garde, ex-leerling van Schönberg, wiens fantastisch moei lijke fluitpartij, waarin alle denk bare spitse grillen voor komen, door Verheul met een enorme beheersing werd voorgedragen. De eensdeels zwaarmoedige, midden in de oorlog door Marius Flothuis geschreven „Sonate da Camera" op. 17 staat niet op hetzelfde plan. maar ook hier troffen enkele spiri tuele vondsten in de licht-beweeglij ke delen rond het trieste Lamento. De Franse componist Jean Rivier schreef zijn bondige, puntige „Cinq mouvements brefs" (voor pianosolo) onder de suggestie van grote tijd genoten (Milhaud, Poulenc e.a.) met geestrijke inventies en telkenmale verrassende, abrupte afsluitingen. Van der Meer heeft deze kleine stuk ken met meesterhand gehanteerd en betoonde al zijn virtuositeit in de markant-ritmische Finale. Tenslotte de Sonate 1945 van de Tsjechische componist Bohuslav Martinu, waarin speciaal de meesle pende hoekdelen met formidabele stuwkracht tot hun recht kwamen. In al deze werken zijn wij onder de indruk gekomen van het briljante kunnen der beide concertgevers, die ons 's avonds echter veel geïnspireer- der leken dan 's middags, toen zij slechts een deel van het avondpro gramma ten gehore brachten. De geboeide luisterconcentratie ontlaadde zich in geestdriftige toe juichingen, waarmee vanzelfsprekend een toegift werd afgedwongen: de Fantasie op. 79 van Fauré, welke nogmaals een scala bracht van de velerlei uiteenlopende mogelijkheden, waarover deze fijnzinnige en eminen te musici beschikken. Wij voorspellen dit sublieme duo nog vele grootse successen, vooral als het zjjn hoogste niveau weet te vin den. zoals dat 's avonds zonder enige twijfel het geval is geweest. (Van onze correspondent) Diet Verschoor, een 17-jarig meisje uit Vlissingen. zou een boekhandel binnen kunnen stappen met een: ..Een paar exemplaren van mijn eigen boeken, alstublieft. Ja. m'n laatste is zojuist uit gegevenZij doet het niet. want zij is een bescheiden meisje. Hoogstens loopt ze even langs de étalages van de Vlissing- se boekwinkelswaarin o.m. haar boeken zijn uitgestald: ..Karin vindt haar weg", geschreven toen Diet 15 was. en ..Morgen begint nu", dat onlangs van de persen rolde. Diet heeft haar aanleg tot schrij ven bepaald niet van een vreemde. Haar moeder. Nel Verschoor—van der Vlis. heeft niet minder dan 65 school- en kinderboeken en „romans voor oudere meisjes" op haar naam staan. Toch was Diets schrijftalent voor haar moeder eigenlijk een verrassing. Het meisje schreef haar ..Karin vindt haar weg „heimelijk op haar kamertje en kwam er pas mee voor de dag, toen zy het manuscript kant en klaar had. Zij vindt haar weg „Ik had nooit verwacht dat het nog eens zou worden uitgegeven", vertelt de jonge schrijfster. „Toen ik het mijn moeder had laten lezen, riep ze: ..Kind, dat moet je naar een uitgeverij sturen, 't Is best een aardig verhaal!" Een half jaar later schoof Diet «Karin vindt haar weg" tussen de 65 boeken, waarop de naam Nel Verschoorvan der Vlis stond ver meld. Enkele weken geleden bladerde de nu 17-jarige vol trots in haar tweede boek. Hierin verhaalt Diet hoe de mens uit zijn isolement verlost kan worden. De hoofdpersonen van „Morgen be gint nu" is een zich eenzaam voe lend meisje, dat van huis wegloopt en zich in een pension vestigt. Na het verlaten van het ouderlijk huis begint hier voor de hoofdper soon de eenzaamheid pas goed. Maar Gisteravond vond in Wassenaar de herhaling plaats van de uit voering van Joh. Seb. Bach's Johannes Passion. welke onlangs in de Stadsgehoorzaal werd gehouden. Deze uitvoering vond plaats in de oude Dorpskerk, dè plaats, die het werk toekomt. De Johannes Passion" is door Bach ge componeerd voor kerkelijk gebruiken de eerste uitvoering in 1724 te Leipzig was bedoeld als liturgisch element van de kerkdienst op Goede Vrijdag. Het was Bach's eerste Passion. Een goed gevulde Schouwburgzaal kon gisteravond genieten van de operette in drie bedrijven Frühling in Wien", door de Hoofdstad Operettespelers gebracht. Onder regie van Walter Kochner. In een levendige voorstelling, met veel bravour ten tonele gevoerd, werd verteld, wat gebeurt, wanneer twee Weense jonge lieden Wenen ontvlucht, omdat één van hen. Hans. door een rijke en knappe jongedame wordt belaagd in een dorpje te rechtkomen. Zij maken kennis met de „Kapell meister" Romer, zjjn jonge dienst bode Babele en de kleine, kordate vrouwelijke burgemeester, weduwe Jürgen. De knappe en verlaten Ween se jongedame. Mal wine, ook niet mis. spoort de jongelieden aan op de voor avond van het grote dorpsfeest. Op dit feest denkt zij Hans alsnog aan de haak te slaan, maar dat slaan loopt alleen uit op een „slaande" dorpsrel. In deze vechtpartij raakt een zojuist tijdens het tweede bedrijf uit Berlijn aangekomen oudachtig heerschap zonder duidelijke antecedenten, „Herr Schmussheim". volkomen „in de kreukels" en vervolgens in de dorps- fontein. Van nu af aan is het hek van de dam. Omdat genoemde fon tein ter ere van het feest waarschijn lijk alleen nog maar „verlof B" spoot, was de heer Schmussheim hierna door het dolle heen. Hij trapte met twee voeten in de snode trouwplan nen van de burgemeesteressee werd meteen brandweekcommandant en liet zich in een kinderwagen over het toneel voeren, dolle pret. Mal wine geeft haar Hans maar op en trouwt met zijn vriend Richard, die haar al lang aanbad. Hans wordt de geluk- 55 tenslotte heeft Diet toch naar een „happy ending" geschreven. Toekomstmuziek Ondanks haar literaire aspiraties wil Diet haar beroep zoeken in de toneelwereld. „In augustus moet ik examen doen voor de Amsterdamse Toneelschool. Om goed voorbereid aan te komen volg ik op 't ogenblik privé toneellessen. Hoewel zU het beroep van actrice verkiest- boven dat van schrijfster, zegt Diet: „Ik geloof nooit, dat ik het schryven zal kunnen laten". Haar ideaal is dan ook: toneelstuk ken schrijven en deze zelf voor het voetlicht brengen. Het is echter toe. komstmuziek waar ze nog maar nau welijks naar durft te luisteren.... Claire Clairy en Harold Hor sten in een der scènes. Wij missen in de Johannes Passion de gevoelige dramatische effecten, Daarentegen worden we ondergedom peld in de diepe mystiek van het lij den van Jezus. En Bach geeft ons dit grote geheimenis tussen het moeilijk uit te voeren en moeilijk te begrijpen inleidingskoor en het boven tijdelijk slot koraal. Het „Leids Kamerkoor" onder Wil lem Mizée dringt steeds dieper door in dit ontroerend passieverhaal van Bach. Dynamisch goed en rustig in genet klonk ditmaal het aanvangaköor, waarbij vooral de mannenstemmen opvielen. Trouwens het gehele koor en het begeleidend apparaat. Het Residentie Kamerorkest onder aanvoering van Adrianne de Smet toonden een rust en zekerheid die hebben bijgedragen tot deze indrukwekkende uitvoering. De grote fuga's verliepen uitste kend en de koralen werden vol devo tie gezongen. Niet dat we het altijd eens zijn met Mizées opvatting van Baoh's muziek. Oi. kent de barok muziek geen dimendu-ando's en rite- nuto's. Hier kwam de romantiek wel eens om het hoekje kijken en de per soonlijke gevoeligheid van Mizée. Machtig echter klonken de massako ren vaak met ingewikkelde contra- puntiek. Innig mooi en bovenaards bijna werd het slotkoor en koraal ge zongen. Van de solisten blijft Herman Schey altjjd een prachtige Christusparty vertolken. Zijn krachtige steun lijdt niet onder de vermeerdering van zijn jaren. Bram Martijn begeleidde hem op het orgel met een juiste register- keus. Ook zijn begeleiding van de koren vooral van het slotkoraal was subliem. Chris van Woerkom is tooh wel de uitgesproken Evangelist met zyn prachtig timbre en voodracht. Het „Krahete der Halm" en „Weinete bit- terlich" zijn sterke voorbeelden daar van. Henry Blackmon zong met een vol bosgeluid beheerst en gevoelig zijn aria's en vertolkte op uitstekende wijze de Pilatuspartij. Simon van der Geest heeft Bach nog niet beleefd, maar technisch heeft hij zijn moeilijke aria perfect, zij het wat zwak van volume, ge bracht. Ank Reinders zal een ideale Bach- vertolkster kunnen worden. Haar stem klinkt in alle registers goed. Rijkje Wolleswinkel heeft een prachtig aangepast aan de vocale soli, dat hinderlijk vibrato toepast en nog wel bij Bach, is ons een raadsel. Het .,Es 1st vollbracht" zong zy daaren tegen mooi en gevoelvol. De obligaatpartijen werden door de solisten van het Residentie Orkest, pracht! aangepast aan de vocale soli, gespeeld. Lof voor hen allen! Hans Schouwman was een zekere steun voor de Evangelist in zyn con tinuo spel op het klavecimbel. Onder de hoge gewelven van de oude Dorpskerk heeft Mizée met zyn koor. solisten en orkest een indruk wekkend concert gegeven. Ad. Int. Maart je Lauren tius speelt met het R.O. Vanavond speelt de pianiste Maartje Laurentius, vroeger wo nende te Oegstgeest en thans te Eindhoven, met het Residentie- Orkest op een concert dat aan het gemeentebestuur van Den Haag wordt aangeboden ten be hoeve van de Haagse burgerij. Zij vertolkt het vierde piano concert van Saint Saëns. De pianiste, geboren 18 maart 1932 ontving na haar studie aan de Mu ziekschool Toonkunst te Leiden haar verdere opleiding aan het conserva torium te Den Haag, waar zy op 1 januari 1949 haar intrede deed in de klasse van Léon Orthel. Op 2 decem ber 1952 behaalde zy het diploma piano Cl (onderwysbevoegdheid) met onderscheiding voor pianistische eigenschappen. Op 23 november 1955 verwierf zy het diploma pia.no CII (solospel) met onderscheiding voor muzikaliteit. Vervolgens ontving zy een uitnodiging om door te studeren voor de Prys van Uitnemendheid. Op 8 juni 1962 deed zy met goed gevolg tentamen voor deze Prijs voor een jury bestaande uit de directeur van het conservatorium. Kees van Ba-a ren, Stefan Askenase, Nelly Steuer Wagenaar en de docenten voor piano van het conservatorium Johanna Wagenaar, imon Admiraal. Gerard Hengeveld, Jan de Man en Léon Orthel. Haar optreden vanavond kan wor den beschouwd als bet sluitstuk op de studie voor de Prys van Uitne mendheid, de hoogste onderschei ding, die aan de Nederlandse conser vatoria kan worden behaald. Het concert vindt plaats onder leiding van Willem van Otterloo. Nog worden uitgevoerd de Arlesienne Suite van Bizet, de Tweede Sympho nic van Willem Pyper en „Daphnis et Chloë" (tweede suite). PETER BOOM NAAR GENÈVE De Nederlandse bas en filmspeler Peter Boom is geëngageerd om in Genève op 19 maart a s. de basrol te zingen in een speciale uitvoering in de St. Gervais kerk. Andere solisten zyn Montserrat Caballe, Victoria Canale en Herbert Handt. kige echtgenoot van de. inmiddels door een grote erfenis flink gespekte, bekoorlijke dienstmaagd Barbele ter wijl door het Jolig gedoe van het oude Culturele manifestaties en economische tentoonstellingen vormen de hoofdschotel van de Oostenrijkse week die in juni ln ons land wordt ge houden. Het eerste evenement wordt op 18 Juni geopend. Een van de ten toonstellingen, nameiyk van grafische werken uit de Albertina In het mu seum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam, duurt tot ln juIL „Jonge" burgemeesterspaar tenslotte niemand meer enige belangstelling weet op te brengen voor de treurende „Kapellmeister" die zyn heimeiyke liefde Bftrbele ziet verdwijnen aan de arm van Hans. In het kader van het Holland Festival zullen de Wiener Philhar- moniker onder leiding van Herbert von Karajan en het Wiener Burgh- theater uitvoeringen geven. Andere Oostenrykse by dragen tot het Hol land Festival zyn liederenrecltals door Christa Ludwig en Elisabeth Schwarzkopf van de Weense Staats- opera. Ook de Wiener Mannergesangverein komt naar ons land. De tentoonstellingen van grafische werken in Rotterdam draagt het motto „Van Barok tot Biedermeier". Oostenrykse folklore zal tot haar recht moeten komen door het op treden van muziekkapellen in kleder dracht in de drie grote steden. In de Ahoy-hallen in Rotterdam en de Apollo-hal in Amsterdam wor den van 19 Juni tot 28 juni economi sche tentoonstellingen georganiseerd. In Amsterdam zullen voornamelijk textielgoederen worden geëxposeerd, in Rotterdam talryke andere pro- dukten. Op 20 juni zal in Rotterdam en op 26 juni in Amsterdam een „Wiener Ball" worden gehouden. Een aantal winkelstraten, resp. warenhuizen ln Amsterdam. Den I Haag en Rotterdam zal tijdens de economische tentoonstellingen een Oostenrijks accent krijgen door de aankleding van de etalages. Als dankbetuiging voor de hulp aan Oostenrijkse kinderen wil men de Nederlandse pleegouders huldigen, die na de belde wereldoorlogen Oos tenrijk daarmee zo'n grote dienst hebben bewezen. uit de zuiverste tabakken Met grote vaart en vaak geeteund door zeer humoristische vondsten ver. liep deze voorstelling bekwaam en trefzeker, waarbij de nadruk tijdens het laatste bedrijf wat te veel op het clowneske kwam te liggen. Maar, alles bijeen een vertoning met zeer vele kwaliteiten, vaak uitstekende duetten en ook een vlot en gemakkelijk ge speelde toneeltekst. In dit opzicht zagen wy vooral van Jan Handerson als de vriend Richard en van Herman Valsner als .Kapell meister" Romer uitermate kundige en zeer sympathieke creaties. Harold Horsten als Schmussheim was. voomameüjk in het tweede be drijf een zeer bekwame komiek; in de laatste acte stond hy nogal eens met één van zyn malle benen over de schreef. Llzzt Schöffmann was een heel geestige en vaak aandoeniyk naïeve, maar toch zeer strak gespeelde en ge zongen Barbele. Daarnaast zagen wij een zeer fiere, goedgetroffen Mal wine door Antonia Galll. Claire Clalry als burgemeester se had weliswaar weinig stem. maar speelde daarentegen met veel aan stekelijke humor. De kostumering was vaak bijzonder fraai, de décors wel wat pover. Min der grote décorstukken, maar wat meer ruimtelyk en yier uitgewerkt zouden hier beter op hun plaats zyn geweest. Het kleine orkestje speelde de muziek met een plezierige onder worpenheid aan het toneelgebeuren. Aan het slot gaf het publiek een welgemeend en lancdurig biyk van enthousiasme voor deze „Frühling in Wien" die by het verlaten van onze schouwburg alleen maar in de schone schyn tot ons bleek te zyn doorge drongen. B. H. Jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 5