Dood van één Vietcong-rebel kost Amerika 35.000 dollar ZOEKLICHT RIJKDOM EN ARMOEDE Cleidsch^dagblad löPTELSOM IJIUh argument voor het ten koste 1 alles vasthouden aan Zuid- li nY'n3m ia de theorie der vallende Tiinostenen: als Zuid-Vietnam it, dan gaat Cambodja en als 21|ibodja gaat, dan gaat Thailand WOORD VAN BEZINNING Jeugd-fabriek in Moskou Jaterdag 25 Januari 1964 Pagina 1 at de •r 81 vordej 'geteld loudej s vooj <J n NaJ age. art li HOI >orne 4 feb f UUJ yeldei LEI iet er (Van onze relsredacteur W. L. Brugsma) (slot) int 4" #ii SAIGON, januari Vraagt men het Amerikaanse militaire loofdkwartier in Saigon waarom daar geloofd wordt dat de 1 |oorlog tegen de Vietcong zal worden gewonnen, dan luidt het intwoord: „Het aantal militaire acties tegen de Vietcong is sinds staatsgreep toegenomen". Vraagt men het Amerikaanse diplomaten, dan hoort men: l|,Het nieuwe regime heeft nog niet de fouten van het vorige ge smaakt. We moeten het een kans geven, in elk geval het voor deel van de twijfel laten". Vraagt men het de Amerikaanse militaire adviseurs te velde n zeggen die: „Wie beweert er dat wij geloven, dat deze oor log gewonnen wordt?" fc optelsom van gereserveerd aiptimisme, twijfel en zwart jessimisme is niet hoopgevend joor een land dat jaarlijks 500 p'ljoen dollar aan militaire en Iconomische steun in Zuid- f'ietnam pompt. Aangezien er per jaar hoog- ïfn I 15 .000 Vietcongrebellen om 1,6 ft leven komen, kost iedere ïeijde communistische rebel de merikaanse belastingbetaler ipl< is 35.000 dollar. En er zijn er lijd nog 80.000 over. En iede- t dode rebel wordt kosteloos |j)or de Vietcong vervangen. Deze calculatie» en de alge- tlo sombere politieke situatie heb- ta niet-Amerikaanse waarnemers I vooral de Franse diplomatie tot overtuiging gebracht, dat de kiog tegen de Vietcong niet ge- re ar.nen kan worden. Resteert de fog of men kan bereiken dat zij et verloren wordt. Dat pro- olkm kan met groter koelbloedig- —f" onder ogen worden gezien pr niet direct bij het conflict trekkenen dan door de Verenig- i Staten, die niet alleen hun geld iar ook hun prestige in Zuid- ttnam op het spel hebben gezet. »nt men kan Amerikaanse mili- fen nu wel „adviseurs" noemen. of trien miljoen Zuidvietna- |een voor goede raad alleen 31)00 adviseurs nodig hebben, laat ji betwijfelen. M beide komen en ten tweede schuilt er in het eindeloos voort zetten van een niet te winnen oor log in Zuid-Vietnam het risico dat juist door dat eindeloos voortzet ten van die oorlog een toepasbaar alternatief wegvalt. Het repressieve karakter van een contra-guerrilla drijft de bevolking doorgaans in de armen der rebellen. En men kan niet voortgaan steeds maar weer nieuw» regimes in Saigon te vesti gen. Wat Is een alternatief voor door gaan met vechten, dat, zo het al niet onmiddellijk toepasbaar is, toch in leder geval onder ogen moet worden gezien? Het is de oude oplossing voor elke impasse die niet met militaire middelen doorbroken kan worden: onder handelen. Omdat als men de volle winst niet kan verkregen, men moet proberen het verlies te beper ken. Die onderhandelingen zouden uiteraard de neutralisering van het voormalige Frans Indo-China (Cambodja, Laos en Noord- en Zuid-Vietnam) ten doel hebben. En tot de gesprekspartners zou uiteraard China moeten behoren. De Amerikanen mogen dat verve lend vinden, maar men kan lastig verlangen van een land ter grootte van China dat het onverschillig blijft voor wat er aan zijn zuid grens gebeurt. In een gebied nog wel dat duizend jaar lang tot zijn Invloedssfeer heeft behoort, dat wil zeggen: lang voordat Karl Marx het levenslicht aanschouwde. IAAI Domino daarna gaat Malakka en ten- J« Indonesië. Dat ts Inderdaad .Tpnaal niet onmogelijk en het I een lelijk ding wezen voor het Sten. En toch schuilt er een [fljr simplisme in die redenering Int ten eerste ie Cambodja al ER Jg om op eigen houtje te gaan kuifn geen men® kan daar tussen_ u Redenen Het zullen moeizame onderhan delingen zijn: het ongelukkig ver loop van de Laotiaanse neutraliteit Is geen hoopgevend voorteken. Maar voor Noord-Vietnams Ho Tsjl-mlnh bestaan twee gegronde redenen om met de neutralisering ran een herenigd Vietnam genoe- Waar de bevolking vooral ge noeg van heeft, is het leven in een land. waar elk dorp een vesting is geworden. gen te nemen. Ten eerste: de voed selsituatie in Noord-Vietnam is nijpend, het kan zonder de rjjst- vlaktes in de Mekong-delta niet leven. Ten tweede: het zou hem ln een onafhankelijker positie van Peking brengen en de wens daar toe is een constante ln een land dat duizend jaar door China is ge koloniseerd. Het is voor de A men kanen geen aangename oplossing, maar het al ternatief is nog minder opwekkend. De voortslepende oorlog ln Zuid- Vietnam zou vermoedelijk alleen door een directe Amerikaanse In terventie op grote schaal kunnen worden beslist. En dat zou met grote waarschijnlijkheid tot een tweede Korea leiden. China voelt zich, al of niet terecht, door Ame rika bedreigd en zal dus prefere ren Amerikaanse interventies in Azië buiten de eigen grenzen uit te vechten. I i'espennest Er ls geen aanwijzing voor, dat de Amerikanen zo ver willen gaan. Integendeel: tot het complex van drukmiddelen op het regime Djem behoorde ook de aankondi ging dat duizend van de 16.000 Amerikaanse adviseurs zouden worden teruggetrokken. Die maat regel ls na de staatsgreep ten uit voer gelegd. En omdat de militaire situatie echt niet zo briljant ls, blijft er slechts één uitleg over: een begin van „disinvolvement", van het langzaam terugtrekken van de hand uit het Vietnamese wespen nest. Niet voor niets heeft Kennedy gezegd: „Het blijft tenslotte de oorlog van de Vietnameeen, zij moeten hem beslissen". >rden igen II en lur. Een neutraal, hereniod Viet nam (hoe dan ook. wanneer dan ook) blijft de wens van de meerderheid in Zuid-iVetnam. Ook van deze vrouwen van de Cao-secte (één miljoen aan hangers). die de val van het Djem-regime heeft begroet in de hoop dat zij ..legaal voor de neutralisering van Vietnam zal kunnen ijveren Op zijn laatste persconferentie voor zijn rampzalige dood heeft Kennedy nog iets gezegd: „Als China bereid is met zijn buren en met ons in vrede te leven, zijn wij genegen handelsbetrekkingen met China aan te knopen". En ook dat beperkte, maar concrete aanbod wees op het prepareren van het terrein voor onderhandelingen. Inmiddels zal de tijd moeten leren of president Johnsons politiek pers pectief even ver reikt als dat van Kennedy. Dit prepareren van het terrein zal nog veel voeten in de aarde hebben. Het is mogelijk, dat Sai gon zich eerst, in een sterkere posi tie tegen de Vietcong uil vechten. Het ls ook mogelijk dat uitgere kend de militaire regering hele maal niet van onderhandelen zal willen weten. De generaals houden vol dat één van de dwingendste redenen voor hun staatsgreep de contacten waren, die Ngo Dinh Nhoe via Franse en Poolse kana len met Ho Tsji-minhs regering ln Hanoi zou hebben opgenomen. Maar als zelfs de maniak Nhoe de onmogelijkheid van de zege zou hebben beseft, is er voor niemand anders aanleiding er op te hopen. Geen heimwee Het is in het licht van dit alles, dat men De Gaulles aanbod van goede diensten en het voortzetten van het contact tussen Parijs en Hanoi moet zien en zeker niet al leen als het helmwee naar de gran deur van het verleden van een Franse invloedssfeer In Azië. De Amerikanen mogen lachen om De Gaulle, die niet een herenigd en neutraal Duitsland wenst en wel een herenigd en neutraal Vietnam. De Fransen lachen om de Ameri kanen. die In Latjjns-Amerika niet en ht Zuid-Vietnam wel een mili taire junta willen steunen. Het blijft tenslotte heel goed mo gelijk dat d« Amerikanen, die di rect In het Vietnamees conflict betrokken zijn, nog eens politiek in Saigon zullen moeten interve niëren. Zjj brachten het regime- Djem ten val omdat het de oorlog niet kon winnen. Het Is niet uit gesloten. dat zij eens de militaire regering beentje zullen lichten, omdat die de oorlog niet wil be ëindigen. EEN vïui de meest ingrypen de inzichten, welke de maatschappij grondig heb ben veranderd, is wel de ont dekking geweest, dat armoede niet een natuurlijk noodwendig en onveranderlijk gegeven is. maar een gevolg is van haar sociale en economische struc tuur. Toen men dat eenmaal door had, is dat proces op gang gekomen, dat gelukkig aan de armoede stelselmatig een einde maakt. In onze westerse wereld is dat nu tot op grote hoogte al gelukt. Wij leven in de zgn. welvaartsstaat en zijn rijk. ver geleken bij de onderontwikkelde gebieden, wy hebben de be schikking gekregen over een stroom van goederen en moge lijkheden, waar onze voorouders worden wat hy aanraakte, ver vuld kreeg en toen van de hon ger omkwam, in onze wereld be zig Ls een harde waarheid te worden. Geld verdienen en bezit, het veroveren en hebben van goederen beheersen steeds meer ons leven, werken en denken. De loon- en pryzenstryd Ls daar van actueel concreet het bewijs. De mens raakt op drift in een ongebreidelde hebzucht, die on verzadigbaar is. En hy biyft „Alleman", film van Bert Haanstra. tekst van Simon Carmiggelt en Anton Koolhaas. „De Bezige B(j". Amsterdam 1963. Wie „Alleman van Neerlands stam" in zyn huis wil halen, komt met dit boek maar gedeeltelik aan zyn trek. De film zelf heb lk nog niet gezien, daar die over een paar Jaar pas ln de provincie komt. Dat gaat altyd zo. Nederland ls ook zo machtig groot. Als ik echter op deze verzame ling foto's af moet gaan, dan ge loof ik dat ik maar helemaal niet zal gaan kyken, want lk kryg dan zo'n gevoel, dat ik daar al dertig Jaar lang tege-naangekeken heb en gewooniyk niet tot myn genoegen. Want wat wordt my hier geboden? De zoveelste verheeriyking van de kleine man en dat ls altyd raak in Nederland, als die maar goed opgediend wordt. Kyk maar. Wat zyn we weer braaf en gevoelig, wat zyn we weer dierbaar en slim, wat zyn we weer smakeloos en ver velend. „Alleman" heet de film. Maar voor zover Uc hier zien kan. Is het alleen „Jan" geworden. De reet van Nederland schijnt er weer niet by te horen. Want waar zijn de buitenstaanders b.v.? Mogen ze weer niet meedoen? Waar bent u, mynheer Carmiggelt? En u, myn heer Koolhaas? En u, uitgevers van „De Bezige By?" Ga my niet vertellen dat u in een van de strandstoelen zit of onder een van omdat hy niet om rijkdom vroeg of een lang leven, zo zegt het verhaal «1 Kon. 3). kreeg hy een wy« en verstandig hart. dat zijns gelijke niet heeft. Zo staat hij te boek in de geschiedenis als de grote wyze koning, die zijn begaafdheid en talenten in dienst stelt van zyn volk. Als een man. die de grond zUner mogeiykheden en eigen grenzen daarbij onderkent leven bij genade ontplooit hij zich tot de scheppende kunstenaar, die een tempel Gods bouwt. Paulus schrijft ln deze iyn in zijn eerste brief aan Timotheüs: „Wek hen. die rijk zyn in de tegenwoordige wereld, op hun hoop niet gevestigd te houden op onzekere rijkdom, maar op God. die ons alles rykeiyk ten een eeuw geleden niet van had den durven dromen. Zijn wij waarlijk ryk? Hoe materialistisch wij plegen te denken blijkt wel hieruit, dat de woorden rijkdom en armoede allereerst in substantiële zin worden gebruikt en begrepen. Zij zijn echter evenzeer van toe passing en gangbaar met betrek king tot de wereld van geeste- ïyke waarden. Met het oog daar op werd de vraag gesteld: Zijn wy waarlijk ruk? Het komt mij nml. voor. dat wy trots onze zichtbaar groeiende welvaart en rykdom of misschien nog beter: Juist daardoor nochtans op weg zyn om armer te worden naar de ziel. Het is alsof het sprookje omtrent koning Midas, die zijn hartewens, dat alles goud mocht daarbij onvoldaan en ontevre den. Want een zo verkregen wel stand kan geen voldoening schenken. Hij is nml. niet het verdiende resultaat van inspan ning en prestatie en daarmee beroofd van zijn intrinsieke waarde en betekenis. Als een oordeel gaat dat woord van Jezus steeds meer voelbaar wor den: wat baat het een mens. zo hij al de gehele wereld gewint, maar schade ïydt aan zijn ziel? In dit licht wordt de bede van Salomo begrijpeiyk, toen God hem verscheen in een droom en vroeg: „Wat zal Ik u geven?" Hy antwoordde: „Geef uw knecht een opmerkzaam hart. opdat hij aan uw volk de Juiste leiding geve do*r te onderschei den tussen goed en kwaad." En gebruike geeft om wél te doen, nik te zijn in goede werken, vrygevig en mededeelzaam, waardoor zij zich een vaste grondslag voor de toekomst verzekeren om het ware leven te grijpen." Wat wij moeten leren ls ver antwoord en op de rechte wyze met de ons geschonken moge lijkheden om te gaan door het onderscheid tussen goed en kwaad hierby levend te houden in ons hart. Een goed rentmees terschap in de bybelse zin be vordert het welzijn van allen en maakt geesteiyk ryk. W. J. H. HU BEEK. Herv. pred. Voorganger Ver. Vryz. Herv. te Leiden. de kruisjes ligt. Hoort soms niet by Alleman en dankt a daar de hemel voor? En waar zyn de talloze anderen, die niet naar de kerk gaan op zondag, die niet op brom mers en ln auto's de weg onveilig maken, die geen koeden verkopen en geen schipper zyn? Waar zyn de mensen ln de pakhuizen, ge naamd kantoren? Waar zyn de mishandelde kinderen en de ver waarloosde ouden van dagen? Waar zyn de nozems en de rovers? Zouden die de ysoo-pret maar bederven? En waar zijn de archi tecten, de schilders, de musici, de schrijvers? Mogen die niet mee, omdat uw Alleman ze met de nek aanziet? Het Rjkt my dat deze film wel de zoveelste zoetsappige verheeriyking van wat men .ge wone mensen" noemt, zal zyn. En dus maar allemaal naar de bioscoop met de roze bril op de neus en allemaal naar bulten komen met dat bevredigde gevoel van: hoe dankbaar ben lk, dat lk niet ben zoals zy, die niet mee hebben mo gen doen. Mogelijk ls Alleman technlaoh voortreffelijk, maar tegen de mentalltett heb flc so het een en ander. Irving S hulman. „West Side Story*. (Vertaling) De Arbeiderspers. Amster dam IMS. Het verhaal van óeae «oman en de geschiedenis van de film zijn volkomen geiyk. Deze roman geeft het realistische verhaal van de twee benden, de Sharks en de Jets, die elkaar totterdood bevechten. Het ls een afschuwelijk en treurig verhaal van Jongs mensen, dis eigenlijk al dood *yn voor ay ge leefd hebben, goed en eenvoudig verteld. Het ls merkwaardig dat de film, die toch eigenlijk een musi cal of operette la. een zoveel diepe re indruk achterlaat dan deze tekst. Meeetal ls dat andersom. Dan ls men teleurgesteld door een film, die naar een roman gemaakt is. Dat dit by „West Side Story" niet het geval ls, komt waarachyn- ïyk, omdat deze film artistiek zo goed verantwoord is. Het is een drama in balletvorm zelfs de moordparty is een dans fantas tisch van ritme, prachtig van kleur en geluid. Een zeldzaam filmisch kunstwerk. Noël Degaulie. „Revan che". De Bezige By. Am sterdam 196S. Oei, dat ls nogeens een spannend boek! Dit ls nu eens een spionage- en vooral een detectiveroman, waarin geen stoplappen, dl. ver velende passages, zitten. In een Nato-hoofdkwartier in Duits land heeft men by de inlichtin gendienst te kampen met een al lergeheimzinnigst lek. De luite nant-kolonel bd. Willen Coole- brander wordt uit zyn vakantie in Noorwegen weggerukt om dat var kentje eens even te gaan wassen. Dan breekt er een periode van ra zende activiteit aan en dat is geen wonder. Want naast diefstal van TS-documenten, ontvoeringen en moorden, spelen liefde en vriend schap een grote rol. die van tyd tot tyd machtig veel verwarring kan stichten. En laat ik dot boek nu by na niet gelezen hebben vanwege dat rare pseudoniem ven de schryver! EG GINK. In Moskou wordt ten fabriek ge vestigd waarin 2.500 schoolkinde ren komen te werken en waar micro-elektrische apparaten en onderdelen voor mlnlatuur-- radlo's zullen worden gemaakt. Deze Chaika-fabriek Is, aldus meldt Tass, niet bedoeld als een pro- duktie-spelletje. maar als werke lijke deelneming van schoolkinde ren In de produktle. Voorlopers ervan waren „tienduizenden werkplaatsen waar kinderen ln verschillende beroepen worden opgeleid". In de fabriek zullen de kinderen ln totaal drieëneenhalf uur per week werken onder toezicht van vol wassen groepsleiders. De jongere kinderen, van 12 tot 14 Jaar, maken speelgoed. De oudere kin. deren ontvangen een gedeelte van hun loon rechtstreeks. EEN OP DE BOEKENMARKT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 7