„MASSADA" OVERTREFT DE STOUTSTE VERWACHTING f Opgravingen in de woestijn bij de Dode Zee EXPEDITIE ONDER DE STRAFFE LEIDING VAN PROF. J. JA DIN DE BEDEVAART VAN DE PAUS D1 Israël volgt met resultaten de grootste spanning WOORD VAN BEZINNING Zaterdag 11 Januari 1954 Pagina 1 ji (Van een bijzondere medewerker) Zes maanden lang werken archeologen, soldaten, jongens uit de jeugdbeweging en vrijwilligers zowel uit Israël als uit ver schillende delen van de wereld samen om het verleden van de berg Massada aan de Dode Zee weer tot leven te brengen. Op dit rotsmassief in het woestijnlandschap liet Herodes de Grote koning over Judea, omstreeks 30 voor Christus een immense vesting en paleis bouwen. Tijdens de Joodse opstand tegen de Romeinen in 66 na Chr., nam een groep streng-orthodoxe Joden, de Zeloten (Grieks voor „ijveraars") bezit van de vesting. Van 70 tot 73 verdedigden zij de veste tegen 'n groot Romeins leger, dat zijn tenten om de gehele berg had opgeslagen. De strijd vond een abrupt einde door de massale zelfmoord van 960 mannen, vrouwen en kinderen, die de dood verkozen boven Romeinse slavernij. Deze geschiedenis heeft Massada gemaakt tot een symbool van Joods verzet. Geheel Israël volgt dan ook met span ning de resultaten van deze archeologische expeditie (zie ook L.D. 7—12— 63). deze opgravingen en zü blijven vaak veel langer, soms twee tot drie maanden, dan aanvankelijk in hun bedoeling lag. Internationale steunverlening De opgravingen staan onuer de straffe en deskundige leiding van prof. Jigael Jadin, van de He breeuwse Universiteit in Jeruzalem. Een expeditie van bijna 200 leden in dit ontoegankelijke, barre woes tijngebied vraagt een krachtige organisatie en die is aan prof. Jadin ten volle toevertrouwd. Als gewezen stafofficier en enige tijd opperbe velhebber van het Israëlische leger heeft hü zijn sporen verdiend. Zo als zovele oud-militairen in Israël, die zich na de onafhankelijkheids oorlog in 1948 in korte tijd een vooraanstaande positie in de bur germaatschappij hebben verworven, heeft prof. Jadin zijn volle krach ten gegeven aan de ontwikkeling van zijn land. HU is de zoon van de vermaarde kenner van het Midden- Oosten en archeoloog prof. Sokonic (vele Israëlische immigranten ver anderden hun naam in een He breeuwse) en heeft diens werk op het gebied van de ontcijfering van de Dode-Zeerollen voortgezet en voorts tal van archeologische on derzoekingen in Israël geleid. Deskundigheid en goede organi satie zijn dan ook de voornaamste kenmerken van deze expeditie. De technische voorbereidingen, zoals het inrichten van het tentenkamp, het aanleggen van paden en het uithakken van toegangstrappen tot het plateau van Massada, berusten bij het Israëlische leger. Financieel zijn de opgravingen mogelijk door verscheidene donateurs in het bui tenland en het Londense blad „The Observer". De samenstelling van de expeditie weerspiegelt in vele op zichten de Israëlische maatschap pij. Het is hier een waar Baby Ion. Zoals in Israël de gehele wereld verenigd is, zo is het ook hier bij Massada Stoere ldbboetzniks (leden van een kibboets, d.i. een kolonie van pioniers). Engelse studenten, Deense verpleegsters, een Neder lands echtpaar, Israëlische solda ten. een Pakistaanse arbeider, een Noorse econoom, een Zuidafrikaan- se tekenares, Israëlische veteranen, kortom Joden en niet-Joden, allen werken hier eendrachtig samen. Zij slapen in oude tochtige legertenten, staan des ochtends om half vijf op en klimmen, in het duister, langs een steil pad omhoog om een zware, maar interessante dagtaak te be ginnen. Het is hier een waar inter nationaal werkkamp, met de pio niersgeest van Israël en een pret tige, kameraadschappelijke sfeer. Er wordt gewerkt in perioden van veertien dagen. Elke twee weken wisselt de samenstelling van de expeditie: vrijwilligers vertrekken, nieuwe arriveren Verscheidene bui tenlanders zijn speciaal naar Israël gekomen om deel te nemen aan Onvergetelijk Het eerste ochtendgloren werpt zijn stralen over de bergen van Moab, die aan de overzUde van de Dode Zee zUn gelegen, als het werk in alle vroegte begint. En opeens is Gezicht op de Dode Zee. Mid den onder zijn de vierkante om trekken te zien van de Romein se kampementen uit de jaren 70-73 na Chr. daar de zon, die hier zo overvloe dig schünt en die het mogelijk maakt zelfs half december met alleen een short aan te werken. Alleen reeds het uitzicht vanaf Massada over de Dode Zee en het omliggende landschap maakt het verblUf hier onvergetelijk: de wis selende kleurschakeringen op elk nur van de dag over dit fascineren de panorama leveren een ongekend mooi schouwspel. Maar niet altUd is het goed weer in de woestyn! Het kan er in de wintermaanden even hard stormen en regenen als in Nederland in die tUd van het jaar. De gevolgen van een flinke bui in dit kale land zUn ongeloof- Ujk. In korte tyd stromen alle wadi's (droge rivierbeddingen) vol en overal in de bergen hoort men dan het gekletter van watervallen. Met niets ontziende heftigheid sleurt het water grote rotsblokken en geweldige hoeveelheden zand met zich mee. Op vele plaatsen worden de wegen vernield. Ons kamp lag dientengevolge enige dagen lang afgesloten van de bui tenwereld. Lang duurt dit evenwel niet. Na enkele dagen schUnt de zon weer volop en stUgt de tempe ratuur overdag weer tot ver boven de 20 gr. C. Zivaar werk. Het went is zwaar, vooral in de beginfase als het oppervlaktepuin van de ruïnes verwijderd moet wor den. Geweldige stenen, die eens een muur of toren vormden, verdwijnen ln het ravijn. De grond wordt losge- hakt en gezeefd om vooral geen eventuele vondsten verloren te laten gaan. Spoedig komen dan de vragen naar voren, zoals: waar zitten de oorspronkelijke muren, is dit de vloer al, maken deze stenen deel uit van een trap of hebben ze geen be tekenis? Moeilijker wordt het als blijkt, dat er sprake is van verschil lende woonlagen of perioden van bewoning. Steeds voorzichtiger vindt het werk dan voortgang. De z.g. tandenborstelfase nadert. Met klei ne gereedschappen wordt er verder gewerkt om de vloer te bereiken. Schepjes, borstels en zelfs penselen komen er aan te pas om vooral geen fouten te begaan en eventuele vondsten als het kan intact uit de grond te halen. Langzaam aan wordt het duidelijk welke contouren het bouwwerk heeft gehad en hoe de oorspronke lijke vertrekken er ongeveer uit zagen. Een gehele wereld gaat er open. een wereld waar eens tien tallen eeuwen geleden mensen hun dagelijks leven hebben geleid Vooral nabij en op de vloeren worden velerlei interessante vond sten gedaan. Naast grote hoeveel heden potscherven, die vaak weer tot gehele potten gereconstrueerd kunnen worden, zijn er gevonden: bronzen en ivoren gebruiksvoorwer pen, munten, stukjes glas, touw en kleding, ringen, een kam. zilveren gespen, stenen kogels, zout, graan etc. Zeer veel is er goed gebleven door het droge klimaat. Elke dag weer komen, van de verschillende punten waar gegraven wordt, vond sten naar beneden, naar de admini stratie van de expeditie, waar ze nauwkeurig worden onderzocht en op een ponskaartsysteem ge registreerd. Her odes'1 paleis De opgravingen in Massada heb ben al aan zeer veel ruïnes op het plateau vorm gegeven. Allereerst Is daar het paleis van Herodes, dat uit drie gedeelten biykt te bestaan, uit gehouwen in de terrassen van de noordelUke punt van het massief. De verschillende delen van het pa leis waren verbonden door torens met trappen. Ook nu weer staat men er versteld van hoe het moge- iyk was, meer dan 2000 jaar geleden met betrekkeiyk weinig technische hulpmiddelen midden in een woestynlandschap en op een rots punt, die alleen bereikbaar was langs enkele slingerende bergpaden, zulke machtige bouwwerken te doen verryzen. In het onderste gedeelte van het paleis, waar Herodes zijn pompeuze ronde uitzichtkamer moet hebben gehad, zijn goed bewaard gebleven fresco's blootgelegd. Deze muurver sieringen, met een zeer eenvoudig geometrisch motief, bezitten nog een zeer heldere kleur en worden gerekend tot de oudste in Israël. De Unesco-specialist op het gebied van fresco's, Luciano Maranco, is spe ciaal enige dagen uit Rome overge komen om leiding te geven aan het conserveren van deze vondsten. In het midden van het rotspla teau worden de enorme, door He rodes aangelegde voedselopslag plaatsen onderhanden genomen. Het gaat hier om een zeer ambitieus programma van reconstructie en uitgraven tegelijkertijd. Veel van de gebouwen in Massada zijn verwoest door aardbevingen. Dit is op tal van plaatsen duidelijk te zien aan ge hele muren, die alle naar één kant zijn omgevallen en waarvan de ste nen nog netjes in rijen naast elkaar liggen. Door met behulp van hijs kranen deze stenen weer op te lich ten en op de oorspronkelijke muur te stapelen, wordt die tegelijkertijd opgebouwd en opgegraven. Onder de grote stenen, die eens de muren der opslagplaatsen vormden, liggen de gebroken potten in rijen. De grootte der potten, in de verschillende naast elkaar gelegen magazijnen, verschillen en duiden er op dat in elk magazyn aparte artikelen waren opgeslagen, zoals: wijn, olijven en granen. g - A' «Cs k E pelgrimage van Paus Paulus VI naar het Heilige Land heeft in de gehele christenwereld sterk de aan dacht getrokken. Reeds bij de aankondiging ervan was erop gewezen te Megiddo nadruk kelijk herhaald dat deze reis een zuiver religieus karakter droeg zonder politieke oogmer ken. Uit de pers zal U voldoende duidelijk zijn geworden welke netelige kwesties van zuiver politieke aard nochtans onmid dellijk en onvermijdelijk aan de orde kwamen. Die laten wij hier rusten. Ons interesseert de gods dienstige betekenis, die aan deze spectaculaire daad kan worden toegekend. Duidelijk is door de plaats van de bekendmaking, dat deze reis in een of ander opzicht verband houdt met dit concilie, dat Paus Johannes XXIII had samenge roepen. Gelet op de oecumeni sche gezindheid, die zich in alle kerken doorzet, begreep Paus Johannes dat zijn eigen kerk hierbij niet achter mocht blij ven. Het concilie kreeg daarom de opdracht door vernieuwing van de eigen kerk de Weg te banen naar hereniging der christenheid. Een van de belangrijkste agendapunten van het concilie werd in verband hiermee de kwestie omtrent de organisato rische structuur van de kerk en haar ambten, in het bijzonder de verhouding tussen het Petrus-ambt en het apostel- of bisschopsambt. In zijn boek ..Kerk in concilie" heeft Hans Kling er al op gewezen, dat Vaticanum II hiermee aansluit op en bepaald wordt door Vati canum I, dat in 1870 het ambt des Pausen regelde. Dat der bisschoppen bleef onbepaald, doordat het concilie voortijdig moest worden afgebroken. De regeling van deze kwestie be paalt tevens hoe de Kerk van Rome de overige christelijke kerken ziet en stelt ten opzichte van zichzelf, in subordinatie of in co-ordinatie, onderschikkend of nevenschikkend. Paus Johannes gaf al bij de opening van het concilie er dui delijk bltjk van, dat hij voor dit laatste koos. HU weigerde veel zeggend zich als Paus, verheven boven de concilievaders, op zijn sedia gestatoria de Pieterskerk in te laten dragen. Hij wilde niet meer zijn dan „primus inter pares", d.w.z. eerste onder gelij ken. In overeenstemming hier mee luidde zijn laatste wilsbe schikking, dat hü niet als Paus en kerkvorst in de Pieterskerk na zün overlüden mocht worden bygezet. maar ongebalsemd moest worden begraven in zün diocesane kerk. De ontmoeting met patriarch Athenagoras op de O lij fberg sluit vrijwel by deze woorden aan. De persverslagen wekken de indruk, dat kerkpolitiek van een geslaagde reis kan worden ge sproken, waarvan de gevolgen nog niet zyn te overzien, al wil len wy daarbij niet vergeten, dat de geschiedenis leert, dat kerk politieke successen kerk en evangelieverkondiging niet altüd ten goede zün geweest. En al mag men aan een ontmoeting als deze haar waarde en moge lijkheden niet ontzeggen, 9 eeuwen van scheiding en het volgen van een ieder eigen ont wikkeling kunnen moeiiyk zo Zet. Paus Paulus deze lyn van beleid voort of kiest hü anders? Deze vraag houdt de ganse christenheid gespannen bezig sinds de aanvaarding van zyn pontificaat. Opmerkelük is, dat Paus Paulus in tegenstelling tot zün ootmoedige voorganger wel gebruik heeft willen maken van de sedia gestatoria. Niet minder het feit, dat Paus Paulus by de sluiting van de tweede zitting van het concilie de bisschoppen verraste met zijn brief „Proprio motu" („Uit eigen beweging"! waarin hü hun rechten verleen de. In zün toespraak te Bethle hem richtte de Paus een oproep tot „allen, die nog niet in vol komen eenheid met de kerk van Christus leven". „Wü zün bereid alle redelüke mogelükheden te overwegen om de weg te effenen voor begrip, eerbied en liefde voor een toekomstige en God geve een spoedige ontmoeting met de christelüke broeders, die nog van ons gescheiden zün. De deur der schaapsstal staat open." maar worden teniet gedaan. Küng herinnert er bovendien aan, dat pauselyke voorgangers reeds zo vaak hfet „Keert terug naar de schaapsstal!" hebben geproclameerd, zü het zonder resultaat. Aleer zulks mogelijk zou worden, moet in de kerk het nodige veranderd zün, hervormd en vernieuwd. Persoonhjk dunkt mü de be tekenis van deze bedevaart lou ter en alleen te zün gelegen in zijn religieus karakter, zoals dat in het reisdoel en het welgeko zen tüdstip tot uitdrukking komt. Reisdoel waren de bijbels ge denkwaardige plaatsen, die spre ken van Hem, die God gezonden heeft om de wereld te behouden. De ontmoeting met patriarch Athenagoras vond daarbü plaats op de OHJfberg. een van de meest merkwaardige plaatsen van Jeruzalem, nml. daar, waar Jezus het bericht profeteerde over het priesterlijk hoovaardig Jeruzalem, waar Hü zün inner - lü'ke sfcrüd streed van „Uw wil geschiedde" en haar naar de overlevering zün verhoging en hemelvaart mocht vinden. Het reisdoel van Paus Paulus was daar overal te bidden met de beelden voor ogen, die deze plaatsen oproepen. Het gekozen tüdstip was Epifanle. Het woord betekent „verschüning", hetzü als mani festatie van een godheid, hetzü profaan als hof term ter aan duiding van voornaam vorstelük bezoek. In beide betekenissen was het woord al gangbaar in de eeuwen vóór Christus' ge boorte. In beide betekenissen heeft de jongP christenheid er gebruik van gemaakt, hetzü ter verwüzing naar de geboorte en doop van het Christuskind, het zü om de komst van de aanzien lijken der aarde en hun ootmoe dige aanbidding van dit Kind als duidend teken voor tüdge- noot en nageslacht, vast te leg gen. Beide betekenissen vinden wü terug in de toespraak van Paus Paulus. In dit licht bete kent zün bedevaart een epifanle, die wil zeggen: Zoekt uw heil. uw vrede, uw broederschap en eensgezindheid daar, waar zü te vinden zün, nml. bü Hem, die oproept tot dienen, niet tot heersen, en die gezegd heeft: „Ik ben de goede herder en Ik ken de müne en de müne ken nen Mü- Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zü zullen naar mün stem horen en het zal worden één kudde, één herder." Wü kunnen de r.-k. kerk alleen toebidden en wensen, dat deze Epifanle Paus Paulus en het concilie tot richtsnoer en stimulans zal zün bü hun arbeid tot grondige vernieuwing van de kerk. Daarmee zou zü Immers niet alleen zelf zün gebaat, maar ook de overige kerken en de wereld! W. J. H. HU BEEK. Ned. Herv. pred. Voorganger Ver. Vrüzinnig Hervormden Leiden. Langzaam worden de ver schillende woonvertrekken uit gegraven. Archeologen, leden van de Israëlische jeugdbewe ging en internationale vrijwil ligers werken hier samen. Belangrüke ontdekkingen zün er ook gedaan ln de vestingmuren, die het plateau omringden. Deze brede muren dienden tot woonruimte voor de Romeinse soldaten en later voor de Joodse opstandelingen (de Zelo ten). Zo zün er woonvertrekken, kamers met baden van verschillen de grootte, kookplaatsen, een soort bakkerij en opslagruimten te voor- schün gekomen. Het interessantste vertrek is ongetwüfeld een grote kamer met twee rüen pilaren ln het midden en stenen banken rondom, behalve aan de zyde, die in de rich ting van Jeruzalem wüst. Als zeer waarschüniyk wordt aan genomen, dat men hier te doen heeft met een synogage, te meer omdat in het vertrek 21 olie-lamp jes zün gevonden en een ostracon (een potscherf waar een Inscriptie op staat) met de woorden „Ma'aser Cohen" (tiende voor de priester). Indien deze opvatting juist blijkt te zün, zou men hier te doen hebben met de oudste tot nu toe bekende synagoge en de enige uit de periode van de Tweede Tempel, die begon met de bouw van de tweeue tempel. In 516 v. Chr., na de Babylonische ballingschap, en duurde tot de ver woesting van de tempel in 70 na Chr. door Titus. Oude rollen In de vertrekken rondom deze synagoge zün opmerkelüke vondsten gedaan. Behalve vele munten, ge slagen ln de jaren van de Joodse op stand in Jeruzalem (66-70), een pot. met zilveren sjekels uit de zelfde periode met hei, opschrift: „sjekel van Israël", „Jeruzalem de Heilige", zijn er een paar papyrusrollen ge vonden. De rollen bevatten o.a. de hoofdstukken 81 tot 85 van het boek der Psalmen, een gedeelte uit het boek Leviticus en een niet-bybelse tekst. In schrift- en woordgebruik blüken deze rollen identiek te zün met de Dode-Zeerollen, die sinds 1947 gevonden zün in Qumran. thans gelegen in Jordanië. Dit. is van groot belang, want, mocht er nog discussie beslaan omtrent de ouderdom der Qumranrollen, over de datering der vondsten op Mas sada bestaat geen twüfel Zü zün begraven onder de ruïnes en moeten derhalve geschreven zijn vóór 73 na Chr. Na deze datum zyn de door de Joden bewoonde vertrekken grondig verwoest en heeft de berg zo goed als geen bewoning meer gekend Een opmerkelük aspect biedt de. niet-bübelse rol. Het gaat hier om gebeden, die naar inhoud en schrift gelük zijn aan de niet-bübeise rol len, die in Qumran gevonden zün. Naar Flavius Josephus. de Joods- Romeinse historicus, al mededeelde, leefde omstreeks het begin van de christelüke jaartelling in Qumran een strenge Joodse secte, de Esse- nen of Esseeërs. De niet-bübelse geschriften, ln Qumran gevonden, geven een overzicht van de leef regels dezer orde, die in vele op zichten doet denken aan een kloos tergemeenschap. Gebruiken als het celibaat, bezitloosheid, het gezanten - lük gebruiken i-an gewüde maait ü- den. het nemen van rituele baden, namen een belangrüke plaats in bü deze groep. De Essenen Algemeen wordt tegenwoordig verondersteld, dat Johannes de Doper lid is geweest van deze secte der Essenen of althans enige tüd bü hen heeft doorgebracht. In hoe verre ook Jezus in de veertig dagen, dat hij in woestyn verbleef, in con tact is geweest met deze secte biyft nog een open vraag. Mogelijk zal de verdere bestudering van deze niet- bybelse rollen, die zowel in het Jor daanse als het Israëlische deel van Jeruzalem naarstig plaats vindt, nog meer Ieren over deze opmerke- lyke „vóór-christeiyke" groep en een nader licht werpen op de betrek kingen tussen het vroege christen dom en het jodendom. De hier in Massada gevonden rol zou een aanwijzing kunnen zUn dat een gedeelte van de Essenen, na de verwoesting van hun nederzett'ng door de Romeinen in het jaar 70. naar het zuiden Is gevlucht en zich heeft aangesloten hij de Ze loten. De vondsten, die tot nu toe zyn gedaan, hebben deze expeditie stellig al tot een succes gemaakt en prof. Jadin de uitspraak ont lokt: „In myn mooiste dromen had ik niet durven hopen, dat wij dit alles in Massada zouden vinden." Zorgvuldig wordt alle aarde gezeefd. Aan de overzijde van het ravijn de grillig gevormde kale bergen van het Dode- Zeegebied.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1964 | | pagina 7