Alban Bergs Wozzeck',
Prokof jews „Assepoes"
DE FLEXIBELE TÏMER
Kom er
ACHT-er
Zwakke sansatout
Openingsco
HOE
WERKT
HET!
Achterstand wordt
ten dele ingelopen
Kom er ACHT-er
Hoogtepunten van Parijsseizoen
LjaL Él
<k m m a i
Het vervoer van petroleum of
andere vloeibare stoffen ge
schiedt normaal met tankers,
tankwagons of tankauto's.
Dit is echter alleen mogelijk
in gebieden waar de wegen
goed zijn of spoorrails aanwe
zig is.
Onze bridgerubriek
Brlgdevraag van deze week:
Zuid heeft Sch. 6, 4; Ha. H,
B. 8. 7. 4; Ru. B. 6; Kla. A.
H. 9. 6.
Zuid gever, NZ kwetsbaar,
parenwedstrijd. Biedverloop:
zuid een harten OW pas
sen noord twee klaver
zuid drie klaver noord
drie ruiten zuid drie har
ten noord vier klaver
wat moet zuid nu doen??
Antwoord elders op deze pag.
De zwakke Sana is in wedstrijd-
bridge een twee-snijdend zwaard
gebleken. Enerzijds is hü in staat
grote voordelen te scheppen, bijv.
door het bereiken van manches
waartegen het juiste tegenspel
moeilijk is te vinden, maar ook door
het belemmeren van de communi
caties tussen de tegenstanders
anderzijds veroorzaakt hjj soms
rampen in het eigen kamp. Dit
laatste geschiedt nogal eens als de
partner zwak is en de tegenpartij
gemakkelijk voor straf kan double
ren. In de wedstrijd Studiecentrum
(Den Haag)—Bridgekring (Rotter
dam), voor de competitie der mees
terklasse, zag ik het volgende spel:
Sch. H, B. 10. 2
Ha. V, B. 8. 6
Ru. V. B. 8. 6
Kla. V. 9
Sch. V, 8,4,3 M Sch. A. 9
Ha. 5. 4. 3 WN0 Ha. A. H. 9. 7
Ru. B. 4 W Ru. H. V. 10 3, 2
Kla. A, 6,5.4 z Kla. 7. 2
Sch. 7. 6. 5
Ha. 10. 2
Ru. A. 8 7
Kla. H, B, 10, 8. 3
West was gever en niemand
kwestbaar. Het bieden aan beide
tafels was gelijk en het ging: west
pas noord een Sansatout oost
doublet zuid twee klaver west
doublet allen pasten.
De westspeler verdient zeker een
compliment voor zijn goede straf-
doublet, dat natuurlijk gebaseerd is
op oosts doublet van één Sansatout.
De Hagenaars gingen ln twee kla
ver twee gedoubleerd down, de Rot
terdammers drie gedoubleerd down.
Aan twee tafels had de zwakke
Sans dus een totaal-verlies van 800
punten op zijn geweten en er was
géén manchebod voor OW mogelijk
geweest. Dit brengt mi) weer op de
1. motorrijder meer op achter
grond
3. hand man rechts op de hoek
3. spiegel van auto weg
4. wandelstok Schot korter
5. halsopening colloctante voor
grond dieper
6. rok collectante op voogrond lan
ger
7. lantaarnpaal ls anders
8. man ln auto rechts heeft andere
mond
oude theorie, reeds vastgelegd ln
mijn eerste boek over het A col-
fa ied systeem, dat een zwakke Sans
vermeden moet worden als men
twee goede vierkaarten heeft in de
hoge kleuren (schoppen en harten).
Had noord deze theorie gevolgd en
bijv. met een schoppen geopend,
dan was de ramp met grote waar
schijnlijkheid vermeden. Logisch is
dat als men sterk in de hoge kleu
ren ls, de tegenpartij zelden in één
van die kleuren een goede manche
zal kunnen bieden, terwijl voor een
manche in een lage kleur de tegen
partij toch altijd nog elf slagen zal
moeten kunnen maken. Zwakke
Sans openen met lengte en kracht
in de hoge kleuren, betekent dus
bijna alle risico's dragen die aan de
zwakke Sans kleven en diverse
der voordelen mislopen, die dit bod
kan hebben als de hoge kleuren
minder robuust zijn.
Het spelen van twee gedoubleer
de klaver gaf een weinig gunstig
beeld van het spelpeil onzer huidige
mees ter klassers. West vond aan de
ene tafel de goede uitkomst met
ruitenboer, direct in noord genomen
met ruitenaas. De tafel (noord)
speelde klavervrouw na, die west
natuurlij k had moeten laten lopen
om noords tweaie troef weg te
krijgen. West nam echter in slag 2
direct met klaveraas, speelde rui
ten en de slagen 3 en 4 waren voor
hoge ruitens van oost (west een
hartentje weg). Oost zat nu ln last,
want daar er nog troef in noord lag
kon bü ruiten niet doorspelen
oost speelde troef, zodat zuid ln
staat was wests troeven weg te ha
len (ln noord ging een hartentje en
een schoppentje weg).
Zuid speelde toen (slag 8) schop
pen na en moest taxeren of hü de
heer, dan wel de boer in noord
moest gooien. Om welke reden zuid
het waarschijnlijk achtte, dat west
schoppenaas zou hebben, weet ik
niet ik elk geval zette hij schop
penheer op tafel en deze laatste
van een serie mislukkingen kostte
twee slagen. Want als oost schop
penaas op de boer had moeten zet
ten, zou zuid met één down er af
gekomen zijn. Nu ging hü drie
down - minus 500. Natuurlük had
oost, als noord schoppenboer had
gespeeld (slag 8) door te duiken
met de schoppen negen, het de lei
der bijzonder lastig kunnen maken.
Zulk goed bridge ziet men zelden
en of de oostspeler in die wedstrijd
tot zo'n prestatie gekomen zou zijn,
is een vraag, die wij gaarne beves
tigend beantwoord zouden zien,
doch waaraan wü wel een beetje
twijfelen
H. W. FILARSKI.
Antwoord op bridgevraagr
Zuid goed geboden. In som
mige systemen wordt welis
waar aan het vermogen van
het bieden tot het drie
niveau rigoureuze eisen ge
steld, hier kan men zien
waarom dat onlogisch is.
Zuid kan prachtig partners
kleur steunen een herbie
ding van twee harten zou de
natuur van zijn spel geweld
aandoen. Na drie klaver was
noords bod van drie ruiten
natuurlijk forcing, maar niet
forcing tot een manchebod.
Zuid deed zün plicht door de
hartenkleur te herbieden
waarmee duidelijk schoppen-
kracht (voor SA) werd ont
kend. Nu noord niet meer
dan vier klaver kon zeggen,
moet zuid passen: als vijf
klaver redelijk ls, had noord
die al moeten kunnen bie
den. Noord had:
Sch. 9. 5. 2: Ha. A; Ru. A,
V, 7. 3; Kla. V. 8. 7, 5 2.
Voor het slagen van vijf
klaver is het niet voldoende
dat alleen de ruitenheer goed
zit ook de troeven mogen
niet slecht vallen (zelfs 3 1
in troef kan funest zün). Vjer
klaver is het goede contract
in een paren wedstrijd moet
men vooral niet op dubieuze
manches avonturen, al geluk
ken die wel eens.
Zaterdag 11 januari 1964
(Van onze Parjjse correspondent
DE zware slagen zijn gevallen en de grote kanonnen hebben
hun hoogste woord gesproken. Het Parijse opera- en ballet
seizoen kan voor de komende maanden desnoods op zijn lau
weren blijven rusten, want, elk in het eigen domein en naar de
eigen maatstaven, zal noch de „Wozzeck" in de opera, nóch
„Cendrillon" in het Champs-Elyseés-tehater voorlopig moeilijk
meer overtroffen kunnen worden. Er werd hoog gemikt, doch
men heeft de roos getroffen. Precieser: twee zcér verschillende,
contrasterende rozen.
Ideale weergave
onder Bnalez
De opvoering van Alban Berg's
Wozzeck onder de meesterlijke, on
overtrefbare en muzikale leiding
van Pierre Boulez, in een be
weeglijke, doch soms iets te nadruk-
kelük regie van Jean-Louis Bar-
rault en met de trefzekere, kaf
kaiaanse décors en kostuums van
André Masson, moet in de eerste
plaats wel geboekstaafd worden als
een verheugende overwinning op
het steriele conservatisme waarin
Fr ankrijks nationale muziektheater
sedert zo ongeveer een kwarteeuw
allengs was vastgeroest.
Componist Georges Auric die en
kele Jaren geleden uit de handen
van cultuurminister André Malraux
de (bankroete) erfenis van de Opera
aanvaardde, had toen als eerste
namen op zün programma van actie
geschreven: Wozzeck, Barrault en
Boulez. En hü beschouwde de reali
satie van dat project als een test,
zowel ten aanzien van de artistieke
krachten waarover Frankrük in de
sector van de Opera vandaag nog
beschikt, als vooral met be
trekking tot de smaak, de ambities,
de Intelligentie van het auditorium.
Op dat laatste punt lUken Aurlc en
de rest van het publiek dat alle
hoop nog niet definitief had opge
geven, nu wel gerust te mogen zün.
De Chatelet-esthetiek die Jarenlang
in de Opera gehuldigd werd en
waarbü het klaterende kükspel alle
aandacht ten koste van de muziek
absorbeerde, heeft de Parüzenaars
gelukkig toch niet helemaal im
muun gemaakt voor muzikale en
dramatische waarden en emoties die
wat dieper graven en daarom mis
schien ook wel wat hogere eisen
aan de inspanning stellen.
Tot dusver zijn alle Wozzeck-op-
voeringen voor een uitverkocht huis
gegeven en zo heeft Parijs dan ein
delijk voor een deel zün achterstand
in de muzikale ontwikkeling inge
lopen, door nu kennis te nemen van
deze ideale weergave van een opera
die zo'n 40 jaar geleden werd ge
componeerd om een nieuwe episode
in de geschiedenis van het muziek
theater in te luiden. Een eerste
stap, die tevens een mijlpaal ls!
GÊRALDINE CHAPLIN
als Perzische prinses in ..Pro-
Kofjens Assepoester-ballet.
De exclusieve belangstelling voor
het repertoire van vorige eeuwen
waarvan de opera-directies tot dus
ver getuigden, heeft ondertussen
óók tot gevolg gehad dat Frankrijk
nu niet meer over de zangers be
schikt die een modern (er) werk
konden bezetten. Alle (tien) rollen
werden daarom door Boulez uitslui
tend aan Duitse en Belgische
krachten toevertrouwd, zodat de
Wozzeck voorlopig nog niet op het
Géraldine Cliaplin
Niettemin werd de (zwaar geor
kestreerde) publiciteit voor dit mil
joenenspektakel vooral geconcen
treerd op een 19-jarig danseresje
dat ook nog even met een klein rol
letje naar voren mag komen en cfat
de glorieuze naam draagt van Ge-
raldine Chaplin. Ze is gracieus en ze
Is lief Geraldine, maar voor de rest
nationaal balletfestival, óók een
pagina omgeslagen, maar eerder in
de tegenovergestelde richting. De
voormalige balletten van wtjlen de
Markies de Cuevas, hebben daar
onder leiding van diens pleegzoon,
de Chileense schilder-décorator
mag men haar toch wel aan haar
eigen woorden houden toen ze ver
klaarde, dat ze van het (zware»
dansermétier nog alles had te leren.
DotVi wie zo'n overdadig aange
klede show in rococostül bemint,
kan bij Assepoester terecht. Al
blyf ik, 't er persoonlek dan ook
op houden, dat Prokofjew aan deze
partituur die van de Stalinist
sche richtlenen van conventionele
begrüpelükheid met geen noot is af
geweken de eeuwigheid die hü
met zün andere werken verwierf,
zeker niet verdiend zou hebben.
Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen
vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel.
Jean Louis Barrault (I.) en Pierre Boulez.
Ditmaal demonstreren wij een
aantal openingscombinaties die vrij
gecompliceerd zün. maar af en toe
uit de praktische partü gehaald
worden.
Allereerst een schijf winst in de
34-29 opening die gebaseerd is op
een damzet.
Men spele dus vanuit de aan-
vangspositie met twintig tegen 20
schijven op het bord de volgende
zettenreeks: 3429, 1621, 4034
21—26, 4540, 19—24, 31—27, 17—22,
3631. 11—17. 41—36. 6—11, 59—45.
1—6, 32—28, 11—16? Dit is Zwart*
fout zet, maar het is dan ook niet
gemakkelük te zien wat er komt:
27—21, 16—27, 37—32. 26x37, 32x21,
17x26, 28x17. 12x21. 42x31. 26x37.
3530, 24x35. 29—24. 20x29, 34x1.
en de schijf op 37 gaat in elk geval
verloren.
Nu een combinatie met de aloude
centrum openingszet 33—28, zwart:
17—21, 31—26, 11—17, 36—31. 18—23.
31—27, 12—18, 41—36, 7—12 46—41,
2024, 39—33. 15—20. 44—39 10—15.
37—31, 24—29, 33x24. 20x29. 42—37
en nu heeft zwart vreemd genoeg
geen goede ziet meer!!! Op 2—7,
27—22; op 6—11, 26—22; op 1—7,
3833, 2822, enz. met dam naar
1; op 14—20, 38—33, 26—22, 26x17,
34—29 en 32x25; op 15—20, 28—22,
26x17, 27—22, 32—27, 37x28, 34x21.
21x22! Daarom moet zwart wel
5—10 spelen, maar dan komt 5044.
en weer heeft zwart geen enkele
goede zet op in de meeste gevallen
bovenstaande gronden!
Sommige zetten mogen niet ge
nomen worden, zoals: 3228,
17—21, 37—32, 21—26, 41—37. 18—23,
21—27, 11—17, 34—30. 20—24 40-34.
17—21, 45—40, 7—11, 50—45, 1—7,
4641? Hetgeen mag want op
26—31, 37x17, 11x31, 36x27, 23x29.
34x23, 16—21, 27x16, 7—11, 16x18.
13x22. 28x17, 19x46. 30x19. 14x23
volgt door wit 17—11, 6x17 en 30—22
met partü winst.
Zeldzaam mooi is de beruchte
Stalhbergdamzct die door deze
meester o a. werd toegepast in zün
partüen tegen Dijkstra en Sopar.
twee sterke Amsterdammers: 32
28. 19—23. 28x19. 14x23. 33—28.
23x32, 37x28. 10—14, 41—37, 14—19,
37—32, 5—10. 46-41, 10—14,
18—23. 39—33, 12—18. 34—30.
44—39 17—21, 31—27. 21—26
8—12. 40—34. 11—17? En
prachtige ontleding die
er ook de eerste maal voor
uithaalde!
26—23, 30x8,
41—46
1x12.
heeft
zet die de moeite van het
den waard is!
No. 1.
Opening 34—29.
12 8 4
Z.: 2
W.:
No. n.
Opening 33-
2 3
Pagina 4
vaste repertoire kon worden gezet.
Maar de belangstelling is gewekt en
men kan op Auric vertrouwen dat
hü die overwinning zal consolideren.
In de Paryse Opera is een bladzüde
omgeslagen, en de hele twintigste
eeuw is hier voor de muziek nu k
priori en in beginsel niet persé meer
taboe.
Ballet niet alle
denkbare brille
In het Theatre des Champs Ely-
sées is, als besluit van een Inter-
Larratn de Parüs première gegeven
van Cendrillon (Assepoester). Een
groot avondvullend ballet dat door
Prokofjew in de jaren '40 voor Mos
kou werd gecomponeerd ln de lijn
en in de geest van de vorige-eeuwse
romantiek en van Tsjaikowski's
„Schone slaapster" in het büzonder.
Nieuws zal de balletomaan hier
dus beslist niet vernemen en die
bedoeling heeft bü Larrain dan ook
kennelijk niet voorgezeten. Er is
niet één pas of beweging die men al
niet ontelbare keren had gezien,
maar gezegd mag worden dat Lar
rain zyn Assepoester met alle brille
en ingrediënten van veelgekleurde
pruiken, veren, wolken, golven, dui
ven, paleizen en wouden heeft op
gesierd. zonder op een paar franken
te willen zo niet te hoeven
küken.
Het schouwspel moet de lieve duit
van 150 miljoen (oude) franken
hebben gekost, en die uitgaven zie
je er ook rykelUk van af. Op de
koud-geïnspireerde-precisie van de
Bolsjoi of zelfs Sadler's Wells-bal
let ten moet ge bü deze troep nog
altyd niet komen, maar met Tessa
Beaumont als fee, de nieuwe ver-
schüning Galina Samsova in de
titelrol en de robuuste Hongaarse
danser Victor Aona als de Prins,
wordt door de voornaamste solisten
zeker geen geringe dosis virtuositeit
weggedanst.
Wit verlokt tot het nemen van
dam.
Z.: 2/16, 19, 21, 23. 24, 26
W.: 27. 28. 30, 32/40. 42/49.
No. IV.
M. R. C. Stalberg.
12 3 4
J o a
- i~)
i i I I 1
7iJL1 m~m
O O
De Stahlberg damzot.
Z 1/4, 6, 7. 9, 12/19 23 24
W.l 26, 27, 26, 34/39. 42/45, 47/49
In moeilijk toegankelijk terrein,zoals
woestijnen en poolstreken, wordt
gebruik gemaakt van flexibele tankers.
De ROLLI-TANKER is geschikt voordk
terrein en kan ook over water ver -
voerd worden.
Ook bij het vervoer te water gebruikt
men wel flexibele tankers. Deze bestaan
uit een grote nylonzak waarin lot 320 ton
SSïSrï1 vyoTÏt. gepompt. Door het lagere
S22CÏ 1? van Petroleum blijft de
zak op het water drijven.
De ROLU-TANKER bestaat
uit een serie grote rubber
banden, die volgepompt wor
den met petroleum. Door
een assenstelsel worden er
steeds twee verbonden, zodat
de tanken als gewone wielen
voortbewogen kunnen worden
In volle toestand is een DRACONE
ruim 30 meterlang en 1,50meter
dik. Deze vorm von vervoer is aan
merkelijk goedkoper dan die i
l tanker.
Wit wint een
Z 1/6. 8. 9 12/
W.: 26/28, 31. 32
47/50.
No. ni.
Opening 32—28.
12 3 4