Grandioze
Krebbers
prestaties van duo
Dechenne
Nieuwe Hitchcock vol
ontzetting: De vogels
SKODA
Toppunt van sensatie
Films van deze
1 week in Leiden
Spionage in Hongkong:
lost de beloften van
de titel ten volle in
Geestelijke groei
liet opvallendste
l
CONCERT KUNSTKRING VOOR ALLEN99
„Phaedra
bewogenheid
f.4990
[Jj»«rer?c)it 1 maart 1860
Vrijdag 10 januari 1964
Derde blad no. 31157
kentelijkheid voor zoveel groot
se prestaties.
Het was een verrassende
avond uit duizenden, vol mee
slepende en onvergetelijke ver
rukkingen.
H.
150 jaar Noord-Brabant
Vanavond wordt in hot stedelijk
van Abbemuseum te Eindhoven door
burgemeester ir. H. B. J. Witte een
tentoonstelling geopend ..150 jaar
Noord-Brabant". Deze expositie is sa
mengesteld door de historische sectie
van het provinciaal genootschap ran
Kunsten en Wetenschappen in Noord
Brabant in het kader van de pro
vinciale herdenking van 150 jaar na
tionale onafhankelijkheid.
„Othello" bij
Haagsehe Comedie
De „Haagsehe Comedie" is begon
nen met de repetities van Shakespea
re's ..Othello" onder regie van Bob
de Lange. De vertaling is van Bert
Voeten. Has Noordhoek Hegt heeft
de kostuums ontworpen en Hep van
Delft de decors. De muziek is van
Jurriaan Andriessen. Ko van D(jk
speelt de titelrol, Paul Steenbergen,
Ja go. Anny de Lange Emilia, Anna
Wil Blankers Desdemona, Coen Flink
Cassio, en Eric van Ingen Rodrigo.
De verdere medewerkenden zijn
Camille de Vries. Carl van der Plas.
John Koch, Wim van Rooy. Broes
Hartman. Jules Roy aards. Wim de
Haas. Kees Coolen, Gerard de Groot,
Wiebe Brandsma en Jan Veelo.
j Het oorspronkelijke plan om de
rollen van Othello en Jago afwisse-
1 lend door Ko v. Dijk en Paul Steen -
j bergen te laten spelen, is vervallen,
j om gezondheidsredenen bij laatstge-
1 noemde. Paul Steenbergens medicus
heeft hem namelijk ontraden om
zich ln zijn toch reeds overbelaste
werkschema de verwezenlijking van
dit plan, dat immers extra inspan
ning vereist op te nemen.
Beeldhouwer
Belloni (81)
overleden
De in Uruguay geboren beeldhou
wer Giuseppe Belloni beter be
kend als José Belloni die in brede
kring de beste Zuidamerlkaanse
beeldhouwer van dc Jongste halve
eeuvf werd genoemd, is in een zie
kenhuis te Mendrision ln Zwitserland
overleden. Hij was 81 Jaar.
SEGOVIA INTRODUCEERT
„SUITE COMPOSTELANA"
Andres Segovia (71). de beroemdste
gitaarspeler van klassieke werken, is
z(jn concertseizoen voor 1964 in de
Universiteit van Princeton begonnen
met het spelen van stukken van
Bach. Paganini en Albenlz.
Het concert, tevens de wereldpre
mière van de ..Suite Compostelana"
van F. Ompou. werd beluisterd door
meer dan 1.300 mensen.
Segovia speelde ook enkele stukken
die hem waren opgedragen door Tu-
rina en Torroba. die worden be
schouwd als de voornaamste eigen
tijdse componisten van gitaarwer-
ken.
Aanwinsten voor
Frans Halsmuseum
Door schenkingen heeft het Fran*
Halsmuseum bi Haarlem tekenin-
gen verworven van W. A. van De-
I venter. Leo Gestel en het portret
van de bekende Haarlemse kunsthan
delaar J. H. de Bois door T. Kel
der. Ook is de verzameling verrijkt
met een schilderij door N. Bastert
en de aan de heer H. F. Boot uit
gereikte ..Keerkring"- penning, die
vervaardigd is door Arthur Spronken.
Aangekocht werden een tekening
van Is. Israëls. etsen van Co Weste-
rik. twee gouaches van Corneille en
een schilderij van K. Appel. De col
lectie werd verder uitgebreid met
werken van de Haarlemmers Mies
j Deinum. H. W Klijn. K. Okx. J G.
j M. Post ma, F. Souwer en Fr. H. Ver
poorten.
De Canadese luchtvaartmaat
schappij Canadian Pacific Airline*
heeft ln 1963 een bedrijfswinst ge
maakt van meer dan anderhalfmU-
loen gulden. In 1962 had zijn maat-
Schappij een verlies van meer dan
I vlermlljoen gulden en ln 1961 van
meer dan tweeëntwintigmiljoen.
Iv-
'ir X
,en Herman Krebbers-Danielle Dechenne: thans, na jarenlange
»e*amenwerking. uitgegroeid tot een ideaal duo voor een sonaten-
JJivond.
it- Geëvolueerd, technisch, maar bovenal geestelijk tot dc hoogst
^denkbare top. geven zij sublieme en verheffende voorbeelden, die
naar ons gevoelen thans nauwelijks of niet meer overtroffen
worden.
Een artistieke gebeurtenis van de grootste fijnzinnigheid voltrekt
een avond als deze wordt opnieuw tot een der meest grandioze
van het muziekseizoen!
Krebbers spel is bij voortduring
"rervuld van een maximale spanning.
en doordacht tot in het
détail. Het heeft geen zin
uit'te wijden over de superi-
techniek, de glasheldere toon,
Ie mogelijkheden tot het volkomen
'ealiseren van de hoogst denkbare
"Acrobatische virtuositeit van deze
violist, die nu toch wel tot de groot
meesters van het internationale po-
jjSium behoort. W(j deden dat her-
0
O* Frangoise Sagans' nieuwste
^toneelstuk „Bonheur. Impair et
Passé" zal binnenkort in het
Edouard Vil-Theater in Parijs
in première gaan. De regie wordt
foor Frangoise Sagan zelf ge
voerd. Medespelenden zijn o.a.
Juliette Greco. Daniel Gelin.
^Jean-Louis Trinsignant. Michel
ekde Ré en Alice Cocea.
haaldelijk en het lijkt alsof in dit op
zicht de climax is bereikt.
Wat ons deze avond echter nog
véél meer getroffen heeft, is de gees
telijke diepgang, welke Krebbers in
ieder der gespeelde werken demon
streert. Naast hem een pianiste als
Danielle Dechenne: zij kan nu. bijna
als aan hem gelijkwaardig beschouwd
worden, even intelligent qua stijl en
inzicht als zij Is en met een opval
lend helder toucher, al zou af en toe
Het stuk behandelt de ge
schiedenis van een geruïneerde
adellijke Russische familie in St.
Petersburg. eind 1800.
V.l.n.r. zittend Alice Cocea en
Michel de Ré. Staand v.l.n.r.
Daniel Gelin. Frangoise Sagan.
Jean-Louis Trinsignant en Ju
liette Gréco.
Danielle Dechenne en Herman
Krebbers oogstten een grandioos
succes.
(Foto L.D./Holvast)
J iets meer matiging en minder mar-
I kante puntigheid harerzijds, de
I overigens volgroeide eenheid wellicht
ten goede komen.
Mozarts' sonate no 6 in G gr. t.
en Beethovens' sonate no 1 met daar
tussen de rapsodische Sonate no 1
van Willem Pijper, namen het con
certgedeelte vóór de pauze ln beslag;.
En men komt tot de conclusie, dat
deze Pijper uit zijn begintijd, toen
nog niet de cerebraliteit overheerste,
zich uitnemend tussen de beide groot -
meesters handhaaft. Hij lijkt hier
hemels-mystieke sferen te betreden,
onderbroken door passages, waarin
de emotie doortrilt. Een Pijper, wiens
genie al duidelijk spreekt, een Pijper,
die volkomen ..in de tijd" gegroeid is.
De dankbaarheid voor deze kennis
making kon dan ook groot zijn. Ge
lijk gestemd was beider ver boven de
materie uitgegróeoide interpretatie.
Eenzelfde hooggestemde vertolking
viel César Francks' enige Sonate ten
deel. Daarin bloeide de lyriek open
en sleepte de hevige hartstocht het
geboeid luisterende auditorium mede.
Alles doordrenkt van een muzikali
teit, welke tot op de bodem reikte.
Verbazingwekkend was het. na
zulk een vcelseisend programma nog
als extra Ravels' ..Tzigane" te bie
den. Vermoeiender opgaaf is niet
denkbaar. Violistische acrobatie en
raffinement vindt hier haar climax.
Hoewel w(j persoonlijk van dit stuk
niet houden, moet toegegeven wor
den, dat Krebbers hier in opperste
graad alle denkbare effecten kon uit
spelen met een gemak en een sou
plesse, welke aan het ongeloofwaar
dige grensden, bijgestaan door een
Danielle Dechenne. die, ook al moge
zjj in Mozart en Beethoven niet het
unieke niveau van haar partner
evenaard hebben, in dit briljante
opus alle fonkelende eigenscliappjen
openbaarde, die voor een welslagen
nodig waren.
Met de grootste bewondering
hebben wij dit recital, dat Kreb
bers' verbluffende techniek, zijn
opvallend innerlijke groei en de
opmerkelijke kwaliteiten van
Danielle Dechenne in het
schoonste licht stelde, aange
hoord. Overtuigd als wij zijn.
dat Krebbers' meesterschap
nauwelijks door een ander over
troffen kan worden.
De stormachtige ovaties, die
beide concertgevers tegemoet
stroomden, moeten hen wel
overtuigd hebben van de er-
LIDO Hitchcock en griezelen: deze combinatie faalt nooit! -----
Ook niet in de veelbesproken film ..De Vogels" "The Birds"), j "radUie^a^wu"—"even~ngrenk
zéér vrij geïnspireerd op een novelle van Daphne du Maurier. Zij
behandelt de strijd van mensen op een eiland, twee uur rijdens van
San Fransisco (Bodega Bay), tegen zwermen vogels, die dreiging,
angst en zelfs paniek veroorzaken door hun systematisch opgezet
te woede-aanvallen, waarbij niets en niemand gespaard wordt.
kele momenten tenminste lichte ver
ademing brengt. Een nieuwe, opval
lende actrice, t.w. Tippi Hedren be
toont zich een persoonlijkheid van
formaat, haar sterke tegenspeler Is
Rod Taylor.
Hitchcock bezorgt iedereen weer de
de
der
eerste scènes te zien.
Dan gaat het nog luchtig toe!
Maar pas op voor het vervolg: zet
u terdege schrap!
niiMiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiiiiiiiiiininiinHiiniiiimiiiiiiiiniiiiiiHni
iiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiininiinimiMnniiiiimniiiiiiiiiiniiiiiniii
Waarom deze vogels meeuwen,
raven en kraaien deze afschuw
wekkende aanvallen doen. wordt niet
uit de doeken gedaan, maar dat het
beangstigend toegaat, daarvoor zorgt
een man als Hitchcock, die blijkbaar
geen moeite gespaard heeft, om, zoals
TRIANON De geheimzinnige
sfeer van het Verre Oosten blijft een
nooit opdrogende bron voor filmpro.
ducenten en scenarioschrijvers. De
mogelijkheden zijn dan ook niet ge-
I ring, vooral als ze. zoals in deze film,
op het brede doek en in voortref fe-
lijke kleuren worden geëtaleerd. Wie
j van die Oosterse sfeer houdt: raad-
j selachtig, dreigend, met nachtclubs
en charmante vrouwen, met half
duistere kamers en valluiken, met
harde gevechten op de vuist en op de
revolver, kan deze week terecht in
het theater in de Bre est raat. „Spio
nage in Hongkong" moge dan aan
vankelijk niet uitblinken door over
zichtelijkheid. dat verandert al spoe
dig en de toeschouwer leeft mee met
de verrassende ontwikkelingen, waar-
In de liefde het laatste woord heeft.
Hongkong is een zeer gevaarlijke
stad voor de nieuwsgierige journalist
Pierre Dalbert, die op zoek is naar
zijn vriend Dean Mallory. Van zijn
vrouwelijke collega Joan Kent. die
niemand anders is dan Mallory's
zuster hoort hij, dat deze niet meer
in leven is: vermoord in op
dracht van de eigenaar van de nacht
club Plaza House, Marek Joan wil
trachten het geheim van haar broe
ders dood te ontraadselen, een
hachelijke onderneming. De situatie
wordt nog ingewikkelder, omdat
Dalbert toevallig in het bezit is ge
komen van een microfilm met zeer
kostbare formules op het gebied van
de industriële spionage. En daarvoor
toont die nachtclubeigenaar juist
bijzonder veel belangstelling. Pierre
en Joan geraken hoe langer hoe meer
in moeilijkheden, waarbij Mareks
vriendin Colette May Wong een
uiterst geraffineerde rol speelt. Ook
zij wil zich wreken op de demoni
sche aanstichter van zoveel kwaad,
de niets ontziende schelm Marek. Dit
leidt tot zeer boelende en hoogst
spannende taferelen, die, al zijn dan
sommige elementen voor de met dit
soort onderwerpen vertrouwde toe
schouwer niet helemaal onbekend,
telkens toch onverwachte en zelfs
overrompelende situaties in het
leven roepen. „Spionage in Hong
de vogels dat in deze film doen. de
toeschouwers de stuipen op het lijf te
Jagen
Temeer, omdat dit een kleurenfilm
Is en dus het rode bloed aan alle
kanten goed zichtbaar is, wordt deze
film naar de toppunten van sensa
tie gebracht, wat natuurlijk ook in de
bedoeling van de maker lag.
WU zijn geen vogeldeskundigen en
weten dus niet, of deze aanvallen op
waarheid berusten. Voor een buiten
staander lijken zij ongeloofwaardig, aii
Even ongeloofwaardig lijkt het, hoe Alleman
de regisseur erin geslaagd is. al deze I
duizenden vogels zó te dresseren, dat
zy tegelijkertijd in zwermen aanvlie
gend, hun vervaarlijke snavels richten
op de ongelukkige slachtoffers, zowel
volwassenen als kinderen, wanneer zij
uit school komen.
Hóe men zijn huis ook barricadeert.
zU komen er in. pikkend tegen ruiten
en houten deuren, overal bloedige
verwondingen aanrichtend. Enfin
Hitchcock is er de man naar om de
luguberste tonelen voor te toveren,
waar men met de grootste ontzetting
naar kijkt.
De dreiging loert constant, een
dreiging, welke beklemt en beang
stigt, totdat uiteindelijk de mensen,
waar het in deze film om gaat. ln een
auto weten te ontsnappen uit dit oord
van allerhoogste verschrikking.
Hitchcock is er weer eens in ge
slaagd het publiek de angsten te doen I
meevoelen van hen, die in contact
komen met de horden vogels welke
het eiland waarvan prachtige beel
den te bewonderen zijn! bevolken.
Door dit fantastische geheel Is een
liefdeshistorie geweven, welke op en- I
Crime passionnel
Plotselinge moordenaar
STUDIO. Mot schokkende beel-
den laat regisseur George Lautner
ons al meteen de val van een man
zien. Eén ogenblik van ongeremde
passie maakt van een notabel een
moordenaar. De politie arresteert
hem echter niet, maar een ander. Is
het voldoende voor de gemoedsrust
van de dader dat hij als gezworene
vrijspraak voor de onschuldige kan
bereiken?
Al kan men „Crime passionel" geen
spanning ontzeggen, het is geen heuse
thriller. George Lautner laat de
moordenaar zijn gruwelijke daad vol
trekken en daarna verliest hij hem
eigenlijk geen moment uit het oog.
We zien allereerst zijn schamele po
gingen om althans voor zichzelf een
rechtvaardiging te vinden of wellicht
beter: we horen het, want in dit ge
deelte vindt het, woord nauwelijks
versterking bij het beeld. Beter gaat
het als het verhaal wat meer vaart
krijgt, dan toont Lautner zich een
filmische verteller bij uitnemendheid.
De acteertalenten van een Bernard
Blier als moordenaar en Daniele De-
lorme als zijn vrouw buit hij tenvolle
uit. maar hij waakt er zorgvuldig
voor, dat zij zouden gaan domineren
en het toneelmatige het cinemato
grafische zou overvleugelen. Hij is de
echte beeldverteller, die de emoties
op het witte doek gestalte weet te
geven, de spanning weet te creëren
de Juiste sfeer weet te treffen en het
effect niet schuwt. Een sterk gegeven
i in handen van een goed cineast met
j bekwame acteurs moet een meer dan
bevredigend resultaat opleveren. Dat
blijkt weer bij „Crime passionnel".
CAMERA. Een inderdaad
belangwekkende reprise is in dit
theater aan de orde: de film
„Phaedra", met Melina Mer-
couri (bekend uit „Nooit op zon
dag") en Anthony Perkins in da
hoofdrollen.
Euripides heeft het thema
de fatale liefde van een schone
vrouw voor haar stiefzoon
reeds in zijn drama "Hyppoli-
tus" behandeld, de Romeins»
filosoof Seneca schreef er over
en ook Racine hield er zich in de
17de eeuw mee bezig in zijn stuk
„Phaedra".
Nu 2300 Jaar na Euripides, behan
delde de Griekse schrijfster Marga
rets Liberaki het onderwerp in een
orglneel scenario en de regisseur
Jules Das6in. de echtgenoot van Me
lina Mercoun, maakte er een opzien
barende film van.
In moderne trant herleeft dus het
Griekse treurspel met zijn noodlot
tige afloop: Phaedra en haar stief
zoon Alexis gaan aan hun grenze
loze liefde voor elkaar te gronde.
Een melodramatisch gegeven, mis
schien niet meer volledig voor deze
tijd, maar zo voortreffelijk gespeeld
en geregisseerd, dat U er schier
ademloos naar kijkt en U met dit
spel van een alles vernietigende lief
de tenvolle meeleeft, het tot ln het
uiterste ondergaat.
Met Raf Vallone als de bedrogen
j echtgenoot, voeren Melina Mercouri
Vierde week en Anthony Perkins deze film np
fv-wno naar vele hoogtepunten, waarin dra
LUXOR. Wat Leiden betreft is matische spanning en sterke bewo-
Alleman een blijvertje. Luxor pro- genheid als om de voorrang strijden,
longeert deze kostelijke film. waarin Jules Dassin onderkent hier alle mo-
Bert Haanstra het Nederlandse volk gelijkheden van de actrice Melina
een spiegel voorhoudt, nu al voor de j Mercouri en weet ze uit te buiten
derde keer. Het boelende kijkspel Daarbij k <">k het spel van haar
wordt ondersteund door een fijne twee mannelijke partners van supe-
tekat van Slmon Carmlggelt. rieure klasse.
Advertentie
OLIFANT OP TAFEL
Voor de een 'n Jonge, voor de ander
een oude. maar voor allemaal een
echte, eerlijke Olifant-borrel op tafel.
Dat is echt genieten. Genieten van
Olifant Jenever uit Schiedam. Daar
om: wees gezellig en pak ook n
Olifantje. Proost
een veilige keuze
geheel compleet
REX ln Rex draaide gisteren
nog de film „Meisjes langs de weg".
De voor deze en volgende week vast-
kong", een Frans-Duitse co-produk- gestelde film „De IJzeren Hertog"
tie. is met kennis van zaken samen- i wordt pas vandaag in roulatie ge- j
gesteld en voldoet tenvolle aan de bracht, zodat hiervan geen recensie
verwachtingen, die door de titel wor- kon worden opgenomen. Morgen zui
den gewekt! len wij op deze film terugkomen. 1
H. ENGLEBERT N.V. VOORSCHOTEN TEL (01717) 2010
DEALERS:
Autobedrijf .V. A. REYS, Hoge Rijndijk 55, Zoeterwoude, tel. 22381
Automobielbedrijf L C. OTTO, Herenweg 21, Noordwijk-B., tel 2820