in „Annie get your gun CHRISTINE SPIERENBURG „Filmgriezels" maken komedie AAN OPERETTE VERPAND KESSLER- ZUSJES SCHEIDEN I HEEFT HART EN CARRIERE Graag eens in musical Zaterdag 28 december 1963 De dame, die 14.000 en thousiaste vereerders ertoe verleidde een luchtreisje naar de oude Duitse hoofd stad te maken en bovendien meer dan een miljoen bezoe kers aanlokte, is van het to neel verdwenen. Na precies 641 voorstellingen heeft de succes-musical ..My Fair Lady" haar plaats afgestaan aan de schietgrage ..Annie" uit het Wilde Westen. „An nie get your gun" heeft in het BerliJnse „Theater des Westens" haar intrede ge daan en is nu bezig het pu bliek voor zich te winnen Annie, de meesterschutter in de show van de legenda rische Buffalo Bill. zou eveneens met zekerheid mid den in de roos geschoten hebben, ware het niet zo. dat de Berlijners haar be roemde voorgangster te zeer in hun harten gesloten had den. Steeds weer worden er vergelijkingen getrokken. Zij beginnen bij de handeling en eindigen bij de vertolkers. ..My Fair Lady" had als voorbeeld Shaws „Pygma lion". ..Annie get your gun" daarentegen berust op een ware gebeurtenis uit de tijd. dat in Amerika figuren als Buffalo Bill en de Indianen- hoofdman Sitting Bull le gendarische roem verwier ven. Met hen treedt Annie, het trefzekere natuurkind uit de prairie, in een revue op. Niemand kan zich met Annie meten, ook niet de schutter Frank Buttler. An nie wordt echter verliefd op hem en laat zich tenslotte door haar „concurrent" overtroeven om uiteindelijk des te zekerder te winnen Ongetwijfeld heeft deze handeling minder dramati sche hoogtepunten dan die van het bloemenmeisje Eliza Doolittle, die door het toe doen van professor Hlgglns een deftige dame werd. Daar voor in de plaats staat An nie voortdurend in het mid delpunt van de handeling. waardoor de zwaarste last van de musical op haar schouders rust. Zij kan niet. zoals voor haar Eliza dat wel kon. beschikken over van humor tintelende, be zielende pointes en zij moet zwakke punten in de tekst overbruggen. Heidi Brühl. tot voor kort nog een sterretje aan het Duitse film- en schlager firmament. speelt het des ondanks klaar, een musical ster van formaat te zijn. ook al doet zU alles wat minder ..heerlijk" brutaal en met minder stemvolume dan des tijds Karin Hübner als Eliza, die eveneens een ontdekking van theaterman Hans Wölf- fer was. Met genoegen kijkt men naar Heidi Brühl als Annie en haar partner Ro bert Trehy als Frank Butt ler. maar de Amerikaanse zanger maakt het er som tijds naar. dat men zich. in plaats van in een musical- hall. in een operette theater waant. De muziek van Irvin Berlin evenwel en de over weldigende décors en kos tuums kunnen het opnemen tegen die van „My Fair La dy" en overtreffen deze zelfs. Ook ..Annie get your gun" zal met behulp van een ..musical-luchtbrug" zeker weer vele duizenden bezoe- gers naar Berlijn lokken en de grammof oonplatenindu- strel zal zich de meeslepende melodieën voor haar pro- duktie niet laten ontgaan. De critici zijn het er echter ook over eenl, dat Annie het succes van haar grote voorgangster moet overwin nen zoals ,My Fair La dy" na 13 augustus 1961 de gedeprimeerde Berlyners weer naar het theater moest lokken. Destijds had nie mand gedacht, dat Eliza twee jaar lang avond aan avond het publiek een uit verkocht huis in vervoering zou brengen. Ditmaal heeft men echter geen voorspel lingen durven doen. Zal de toekomst dat nog mm brengen? Het «iet er niet naar uit. Want voorlopig wtl ze op de gewo ne voet doorgaan. „Hoe lang? Ik heb nog geen idee. Maar in geen geval té lang. Ik ben gelukkig kritisch genoeg ingesteld om te weten, wanneer mijn tijd voorbij is. De operette mag dan tijdloos zijn, ik niet. En je kan niet te oud romantische operetteliederen zingen Koos Post De drie musketiers van de grie zelfilms Boris Karloff, Vincent Price en Peter Lorre, tuilen gezamenlijk optreden in een film, die het bioscooppubliek enerzijds de stuipen op het lijf jaagt en anderzijds doet gie ren van het lachen. Gewoon- lijk valt er om griezelfilms he lemaal niet te lachen. Het maakt echter veel verschil uit als de drie griezelvertolkers bij uitstek gezamenlijk optre den in de ..Komedie van ver schrikkingen", het verhaal van twee luie begrafenison dernemers. In deze film speelt de 75-jarige Karloff de rol van een stokoude gepensio neerde begrafenisondernemer die moet toezien, hoe zijn dwaze schoonzoon de begrafe nisonderneming snel bergaf waarts laat gaan. Boris Karloff vindt het lach- griezeleffect een schitterend idee. ..Teveel zogenaamde griezelfilms willen de mensen alleen maar shockeren en be rusten op verzinsels", ver klaarde de filmacteur in een vraaggesprek. ,J)e griezelfilm heeft zijn toevlucht tot uiter sten moeten nemen. In de we reld, waarin wij thans leven, komen zoveel schokkende ge beurtenissen voor, dat geloof waardige griezelfilms geen kans van slagen hebben, tenzij ze zeer goed zijn", zei hij. In het verleden heeft Karloff dikwijls kritiek geuit op de bruutheid, die vaak in heden daagse griezelfilms wordt aan getroffen. Vele malen verwees hij naar zijn eigen Franken steinfilms van jaren gele den. „Om de schrik gaat het, niet om bloedschande of gevechten. In Frankenstein was weinig bruutheid te vinden. Het mon ster had een zacht en edel moedig karakter. Na de eerste voorstellingen van deze film ontving ik honderden brieven, waarin de schrijvers en schrijfsters uiting gaven van hun gevoel van mededogen voor het monster", zei hij. Karloff was van mening, dat aan „Frankenstein" een su bliem verhaal ten grondslag lag in tegenstelling tot de monsters van thans, die meestal zijn ontleend aan oude prenten. première gaat. Dus ik vrees, dat ik het volgend seizoen zonder hem zal moeten stellen" Gouden gondel Natuurlijk komt de „Gouden Gondel" nog even ter sprake, wel ke een AVRO-ploeg in 1956 in Venetië veroverde. Christine zong daar met „De Zaaiers" onder lei ding van Jos Cleber het toepasse lijke lied „Avond in Venetië". „Het waren mede door dat succes acht verrukkelijke dagen. Bovendien en dat had lk echt niet verwacht kreeg ik daardoor nog meer bekendheid. De sneeuw bal rolde hoe langer hoe harder. Ik heb dat lied nog vele malen voor radio en televisie moeten zingen". Maar het was eigenlijk een zij paadje van Christine Spierenburg, die zich steeds meer op de operette en de moderne versie daarvan, de musical, ging toeleggen. „Ik zing ln feite haast niets anders meer", zegt ze. Maar ze heeft nog nooit een volledige ope rette op de planken gezongen „Daar bestaat ln ons land zo wei nig gelegenheid voor", aegt ze. Ook stond ze nog nooit in een musical. „Maar dat zou lk graag eens een keer doen" bekent ze. Al jarenlang wisten de Duitse Kesslerzusjes, Europa's bekendste en populairste tweeling dat zij eens op een dag door Cupido uit elkaar zullen worden gedreven. Oorspron kelijk hadden deze dansende, zin gende en filmende meisjes, Alice en Ellen, zich hiertegen beschermd. Zij hadden een uniek contract met el kaar aangegaan. De inhoud hiervan kwam er op neer, dat zij elkaar er van moesten weerhouden, verliefd te worden. Zou een van belden des ondanks op een bepaald moment willen trouwen, dan moest zij wach ten tot het overblijvende zusje over zoveel geld beschikte, dat zU niet meer van haar beroep behoefde te leven. In 1957 moest Ellen haar zusje aan deze clausule herinneren, toen Alice op het punt stond, verliefd te worden op een Weense zakenman. Een jaar later kon Alice met hun contract wapperen, toen Ellen haar hart wilde schenken aan een Parij- se sportjournalist. Maar in de lente van 1962 werden Alice en Ellen vrijwel tegelijk ver liefd. Alice op de Franse zanger en acteur Marcel Amont. Ellen op de Italiaanse acteur Umberto Orsini. Kortbesloten vernietigden zij hun onderling anti-huwelijkscontract en in de loop van 1962 werd gemikt op de 20ste januari van dit jaar als de dag voor het dubbele Kessler-huwe- lijk. De Duitse amusementswereld bereidde zich er helemaal op voor. een belangrijke attractie armer te worden. Maar daarmee was men te vroeg. Op hun „trouwdag" bevon den Alice en Ellen zich in Holly wood. Zij hadden een handvol Ame rikaanse contracten aangeboden gekregen en de verleiding daarvan niet kunnen weerstaan. De meisjes zongen en dansten bij Perry Como en Red Skelton. een van hun foto's kwam op de voorpagina van .Xife" terecht en de beide huwelijken le ken van de baan. In februari J.L schreven verschillende Duitse tijd schriften tevreden, dat Alice en El len definitief hadden afgezien van de riskante sprong ln het huwelijk". Dat „definitief" heeft acht maan den stand gehouden. Alice schijnt nu de knoop te hebben doorgehakt- Zij heeft aangekondigd dat zij zeer binnenkort in Rome zal trouwen met Marcel Amont. Ellen aarzelt nog. maar elk moment verwacht men van haar te horen, dat zij in Rome in het huwelijk hoopt te tre den met Umberto Örsinl. Wellicht dezelfde dag. Het lijkt allemaal erg definitief. Alice en Ellen Kessler werden op 20 augustus 1936 in Leipzig geboren Alice is de oudste van de twee. Zij kwam enkele minuten eerder dan Ellen ter wereld. De zusjes lijken zo sterk op elkaar, dat bijna iedereen moeite heeft, hen uit elkaar te houden. Toch Is het niet zo moeilijk Alice lacht altijd Iets gemakkelijker, iets sneller en iets royaler dan El len. INI Zoon Rob moet het allemaal nog leren Schminken en verkleden voor een optreden in de revue van René Sieeswijk. nu Iedere avond omringt. Zonder de glans van geraffineerd uitge kiende decors en op effect afge stelde kostuums. Maar Christine Spierenburg geeft daar niet om. Voor haar is en blijft dat bijzaak. Ze houdt van haar werk. En bo venal houdt ze van de operette! Onsterfelijk „De operette is onsterfelijk". Ze zegt het niet éénmaal. Ze zegt. het herhaaldelijk tijdens het korte, maar prettige gesprekje, dat wij met haar hadden in haar flatje driehoog aan de Amsterdamse Overtoom. Haar echtgenoot Jan Assman. verwoed knutselaar in de spaarse vrije uren, die de grammo- foonplatenhandel hem laat heeft de woning van vele gemak ken voorzien. De sfeervolle aankle ding en de gedurfde, maar harmo nische kleuren, dragen echter een duidelijk vrouwelijke signatuur. Onze ontvangst is hartelijk, de gast vrouwe charmant. Ons gesprek verloopt gemakkelijk en ongedwon gen. vooral als het om de operette draait. Want daaraan heeft Chris tine Spierenburg hart en carrière verpand. Tenminstenu. Want aan vankelijk lag die richting niet fti haar bedoeling. Oh ja. zingen heeft ze altijd graag gedaan. Al op heel jonge leeftijd riep ze uit, dat ze zangeres wilde worden. Daarom ook werd ze lid van een koortje onder leiding van Henk van der Heide Wij ma. wiens zoon Ko eens de vaste pianist van Christine zou worden. Maar dat lag nog in het verre verschiet, toen ze op aanraden van de diri gent, die plezier had ln het jonge frisse sopraantje, haar stem verder ging ontwikkelen. Op klassieke ba sis. En na vier jaar was ze zover, dat ze durfde te solliciteren naar een vacature bij het koor van de Nederlandse Opera. Zowaar, het lukte. Ze was nog geen achttien, maar toch kreeg ze een plaatsje in dit koor. De stap naar het profes sionalisme u-as gemaakt. „Wel de benjamin, maar echt niet de lieveling", herinnert ze zich die tijd in het koor. „Hoe kan het ook anders. Vergeet niet, dat zo'n koor een verzameling is van am bitieuze zangeressen en zangers, die elk voor zichzelf hopen eens verder te komen. Maar zo jong als ik was had ik al wat uitzendingen bU de radio. Kijk, dat geeft, na tuurlijk wat haken en ogen. En ik kreeg steeds meer werk bij de ra dio. U weet. hoe zoiets gaat. Ze vin den het leuk en je krijgt meer en meer aanbiedingen. Zo'n soort sneeuwbal. Dolf van der Linden, Benedict Silberman en Gerard van Krevelen. Ik heb by" alle drie ge zongen. Voornamelijk operette. Mijn voorliefde daarvoor werd daardoor nog verder gestimuleerd. Na zes jaar heb ik afscheid geno men van het operakoor. Ik was in middels getrouwd en mijn zoon Rob nu alweer twaalf en begin nend lyceist was geboren. En dat radiowerk werd steeds omvang rijker. Het werd mij te druk. Ik nam ontslag en noemde mij van dat moment af: free lance". Drukke tijd Christine Spierenburg baret in een heldere schaterlach uit. „Ik had toen het heilige voornemen om het wat kalmer aan te doen. Iedere dag repeteren, vier voorstellingen per week. Ik be dankte ervoor. Maar ik was amper enkele maanden thuis of daar kwam de KRO opdagen. Of ik zin had om mee te gaan met de KRO- revue. Op tournee. Ik voelde er niet zo erg veel voor, maar mijn man vond het toch wel aardig voor me. „Probeer het eens", zei hij. Ik heb het gedaan, maar ik heb het geweten ook. Vijf avonden per week voorstelling. Zaterdag was de zesde dag. Altijd wel ergens een 1 os- lid*' se voorstelling en bovendien iedere zaterdagmiddag opnamen voor de Bonte Dinsdagavondtrein. Het was verschrikkelijk. Ik doe het nooit meer. Er volgde prompt een zenuw- Inzinking. Mijn dokter zei echter: „Doorgaan. Als je het niet doet. wordt het nog erger. Alleen wat kalmer aan.". Nu ja, daar is na tuurlijk niets van terecht gekomen. Maar ik was blij, toen dat jaar achter de rug was". Daarna kwam het losse werk. Een avondje hier, een uitvoering daar. Christine werkte veel met ko ren. Voor de pauze een wat serieu zer programma, daarna de operet te. „Nu ja. u begrijpt wel, wat ik met serieuzer bedoel. De operette Is ook serieus natuurlijk, maar an ders. Overigens. zelfs bij zulke schnabbels moet Je nog door er varing wijs worden. Als in het be gin een theaterbureau je belt en vraagt of je dan en dan vrij bent, zeg Je Ja" zonder meer. Maar dan kan het gebeuren, dat je ergens komt, waar geen kleedkamer is, geen water en nauwelijks een pia nist. Dat gebeurt me nu echt niet meer. Als ze opbellen heb ik mijn lijstje met vragen al klaar. Tot .voor de revue was Ko van der Heide Wij ma mijn vaste begeleider. Toen Sieeswijk my vroeg, heb ik dan ook toegestemd onder voorwaarde, dat Ko ook een plaats ln de revue kreeg. Dat kon, zei Slees, en het ge beurde. Maar nu heeft Ko zijn handen vol aan de musical van René Sieeswijk. die binnenkort in Heerlijk ontspannen thuis aan de Amsterdamse Overtoom Christine Spierenburgs con tract met de René Sieeswijk Revue loopt pas in april af. maar nu reeds bellen theater- bureaus en impresario's haar op om afspraken te maken voor het nieuwe seizoen. Dan zal de draad weer wor den opgenomen, welke zij deze zomer voor de revue even heeft laten schieten. Jammer, dat dit artistieke uitstapje voorbij is? Ach neen. Ik moet zeggen, het is fijn in de revue. Leuk werk. Gezellige sfeer. En natuurlijk prettig re gelmatig. Het lijkt wel eentonig, iedere avond dezelfde nummers, i maar toch voelt het steeds an- ders aan: het publiek, de reac- j tie, ja zelfs het applaus. Echt, t het is fijn. Voor mij natuurlijk j vooral zolang we hier in Am- H sterdam waren, 's Avonds niet jj te vroeg van huis en niet te laat weer terug. Dat valt nu in Den Haag en straks in Rotterdam n wat tegen. Maar ook zonder dat geloof ik toch wel, dat ik blij zal z\jn als het in april achter de rug is. Een jaar is mooi. Maar dan moet er weer eens wat an ders komen." En dat „wat anders" betekent dan weer terug naar de routine e van weleer. Veel radio. Af en toe televisie. Zo nu en dan een gram- mofoonplaatje maken. Maar voor de al de „schnabbels", zoals dat in het vakjargon heet. De avondjes over al in het land. Feestjes, uit- voeringen en concerten met plaat- di aelijke koren. Zonder de schitte- k ring, waarmee René Sieeswijk haar a a: 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 5