„RONDVLUCHT" IN HELIKOPTER ROVEN VIJANDELIJK GEBIED Piano van mademoiselle Gach( nu in het Brussels Museum Elk moment kan mitrailleur ratelen mmmm De Vietcong-rebellen worden steeds sterker en bruinier Vincent van Gogh schilderde haar „IJZEREN DRIEHOEK" Zaterdag 28 december 1963 Pagina 4 Een leger dat niet vechten wilEen eenheid van het Vietnamese leger is door de Vietcong overrompeld en moet per Amerikaanse helikopter worden geëvacueerd. Op dc haastige vlucht hebben sommi gen hun uniformen en één zelfs zijn broek verloren. Het oponthoud in On Noeong The duurt een kwartier. De Amerikaan se kapitein geeft instructies aan de luitenant en de sergeant, die dienst doen als adviseurs voor de Vietna mese kapitein en een handjevol soldaten en burgerwacht, die de bezetting van deze buitenpost vor men. Er wordt hier by na elke nacht gevochten. „Maar ditmaal", zegt de sergeant, „was het rustig Er is alleen een karbouw met twee kinderen op een mijn gelopen en er is vanochtend een Skyraider neergeschoten". Regenbui lermin&i voor onze opgeluchte ademhaling. Adviseurs Zo toeren we van buitenpost naar buitenpost en de hele slechte plaatsen blijven ons verder be spaard. We landen op voetbal veldjes en wegen en stukjes ryst- veld, waar de H-28 byna in weg zakt. Ik zie de Amerikaanse „ad viseurs" en natuurlijk is dat woord een eufemisme, want natuurlijk vechten ze mee. Ik zie eersteklas officieren, fysiek in topvorm en kenneiyk zorgvuldig geselecteerd Ze spreken allemaal zachtjes en bedaard. Hun voornaamste advies bestaat uit voorbeeld geven aan de zeer voorzichtig ingestelde Vietna mese officieren en het hoofd koel houden als er paniek dreigt onder de Vietnamese soldaten. Die solda ten moeten op operatie soms door hun sergeants uit de helikopters getrapt worden. Een hele compag nie liet zich uitmoorden in een Vietcong-hinderlaag. omdat de mannen door angst weerhouden werden zich te verspreiden en aan te vallen. (Van onze reisredacteur W. L. Brugsma) De tijd van vertrek nadert Iedereen wordt erg kalm, behalve ik. De kapitein en de luitenant- vlieger zoeken op de stafkaart de minst riskante uitweg. De voorste boordschutter roept tegen Wilson: „And forget about airspeed, mac, get goin"omhoog en weg". Als de banaan zich van de grond verheft, breekt er een onvoorstel baar geratel los. Uit de éne dikke wolk in de blauwe lucht stort een tropische regenbui neer en hamert op het aluminium van de H-28 Verborgen in de watergordijnen, onzichtbaar voor de Vietcongs, schroeven wij ons omhoog, steken sigaretten aan en generen ons al- Ongeduld De Amerikaanse officieren, die tien minuten uittrekken voor een blikjes-lunch, zyn verbaasd over hun Vietnamese collega's die in de mess idjf gangen laten opdienen en vervolgens ter siësta gaan. Maar zy bewaren hun tact. Zij knikken beleefd als een Vietnamese majoor uitlegt, dat hy de kans op een verrassingsaanval tegen een Viet- cong-eenheid niet mag aangrijpen zonder zijn helaas afwezige divi siecommandant te raadplegen. Maar achter de Amerikaanse oog leden brandt het ongeduld. „In myn boek", zegt de Ameri kaanse kapitein tegen my, ..zyn dit helemaal geen soldaten". En een majoor vraagt: „Wie wint er hier? Waarom wordt de Vietcong sterkei' in plaats van zwakker?" „Waarom", zegt. een luite nant, „vechten de Vietnamezen als leeuwen voor de Vietcong en niet voor hun regering? Ik wou dat ik adviseur van de Vietcong was". Van 25 Amerikaanse adviseurs op deze buitenpost-toer was er niet éen, die geloofde dat men bezig was de strijd tegen de Vietcong te winnen. Wat geloofden ze wel? Dat Een Amerikaanse adviseur geeft ergens o buitenpost aanwijzingen Vietnamese burgerwacht de dorpen moet bescherm gen aanvallen van de Vie ze hier veel leerden omtn guerrilla-oorlog en alles wat samenhangt. „Dat is veel", luitenant, „misschien hebben straks in Latijns-Amerika nc aan". Die luitenant had helder nagedacht. V redig Tai Ninh (Zuid-Vietnam), december De eerste-luitenant Elliott Wilson, helikopter-pi loot van het Amerikaanse leger, ligt in de scha duw van zijn vliegende banaan, blaast rook naar de vliegen, die op zijn bezwete gezicht af komen en geeft college over het vliegen op „buitenpost-inspectie". Dat moet door de lucht omdat het over de weg niet meer kan. Hij wijst naar zijn H-28 en zegt: „Ten eerste zijn dit Luitenant Wilson opent een blikje pindakaas uit zijn „com- batrations" en vervolgt: ..Er lijn hier maar twee soorten plaatsen: slechte en hele slechte. We zijn hier vlak bij de ..ijzeren driehoek", een ge bied dat we niet eens aan de Vietcong betwisten. Op één van de hoeken ligt de buiten post On Noeong The. Inge sloten door drie Vietcong- compagnieën met luchtdoel- mitrailleurs. En geen plaats om snel binnen te komen. Je moet je langzaam als aan een draadje laten zakken. Als je naar On Noeong The moet, kan je er zeker van zijn, dat je geperforeerd wordt". Hy veegt het zweet van zyn gezicht en zegt: „Ik hoop by God, dat we vandaag niet naar On Noeong The hoeven". Van het groepje Amerikaanse adviseurs dat verderop om 'n stafkaart staat gebogen, maakt zich een majoor los. Hy stapt naar ons toe en zegt: ..Wilson, prepare for take off. Jul lie gaan naar On Noeong The". Luitenant Wilson krabbelt over eind en zegt zeer militair: „Yes oude bakbeesten en moet je met handen en voeten roeien om in de lucht te blijven. Ten tweede wemelt dit gebied van Vietcong-rebel len als een rijstschuur van de ratten. Zij zien ons, wij zien hen niet. Ten derde hebben de VC's op kopters leren schieten en ze leren raken ook. Van de 25 H-t8's die gisteren op missie waren, kwamen er 17 lek terug". Siiiiir". Ik zeg tegen myzelf. zeer on-militair: „Ik kan natuurlijk best zeggen, dat ik onwel ben ge worden". En als we vyf minuten later om de heilige berg van Tal Ninh heen roffelen, betreur ik hevig dat ik niet moed genoeg had om te zeg gen dat ik bang was. Hoewel het landschap er vredig uitziet. De zon glinstert in het water van de rijst velden. over de kanalen glijden kleine sampans. Maar in het groen beneden liggen de dorpen achter wallen en prikkeldraad, want het zijn strategische dorpen waarin de Vietnamese boeren zyn samenge dreven om de Vietcong af te snij den van hun mankracht- en voed selbronnen. Ik moet dit tafereel gadeslaan tussen de benen door van de boord schutter. De H-28's hebben er twee. Zy hangen, aangegordeld en leu nend tegen ijzeren stangen, achter hun machinegeweren, voor drie kwart buiten boord, zware helm op het hoofd en kogelvrij vest om de borst. Zij turen 700 meter in de diepte en speuren naar VC's, Mao's „vissen in het water". Omdat lid- maatschapsbewijzen van deze hoogte niet waarneembaar zijn, worden er andere criteria aange legd. Een os met een ploeg zonder boer betekent dat de afwezige landman tot de Vietcong behoort. Vermoedelijk heeft- hij zyn geweer onder de ossebuik vandaan ge haald en zal hy ons straks een paar schoten nazenden. Sommige boordschutters gaan verder, zy zeggen: „Wat er aan Vietnamezen blyft staan, zyn „good guys". Wat er wegloopt, als wij er aankomen, zyn de slechte jongens. En daar wil dan weieens op geschoten worden". Er is zelfs een Ameri kaanse generaal, die voor de pret als boordschutter meegaat, wan neer zyn collega'6 zich vermaken op de golfbaan. Gehamer Overwegend dat wat generaals wagen ik ook moet durven, krijg ik toch een leiyk gevoel in de maag als wy ineens hoogte verliezen. Reeds geperforeerd? Nee. luitenant Wilson maakt zyn aanloop" naar On Noeong The. De boordschutters hangen nu helemaal buiten, vin gers aan de trekker en hun ogen verteren elk bosje en elk rystveld. We zakken en komt dat gehamer nu van de rotobladen of van VS- mitrailleurs? Wilson en zyn co-pi loot zien net zo bleek als ik wel zal zijn. Zij smyten hun vliegende banaan aan de grond. Buiten staat een Amerikaanse sergeant op blote voeten in sanda len. Hij heeft een karabyn in de hand. gichelt en zegt: „Daar had den ze jullie dan bijna. Ze scho ten van twee kanten". We hebben niets gezien omdat de Vietcongs zich niet de luxe van lichtspoor munitie permitteerden en niets ge voeld omdat ze ons niet geraakt hebben. „Het vervelende is", zegt luite nant Wilson, „dat opstijgen altijd riskanter is dan landen. Ten eerste gaat het langzamer, ten tweede hebben ze tyd alles in stelling te brengen wat schieten kan". (Van onze Brusselse correspondent) GISTEREN en eergisteren heb ik het portret van made moiselle Cachet geschilderd, dat je hopelijk spoedig zult zien. De japon is roze, de muur op de achtergrond groen met oranje stippen, het kleed op de grond rood met groene stippen, de piano donkerpaars, het is 1 meter hoog bij 50 breed". Zo schreef Vincent van Gogh ongeveer een maand vóór zijn dood aa nzijn broer Theo. Hij was toen te Auvers aan de Oise. Éénentwintig mei 1890 was hij er aangekomen. Hy was naar het plaatsje ge trokken op aanraden van zyn be schermengel Theo, die advies had gevraagd aan zyn vriend Pissarro. Laatstgenoemde onderhield sedert jaren by zonder vriendschappeiyke relaties met dr. Paul Gachet. een Parijs geneesheer, die zyn praktijk in de Fauborg St.-Denis had en die voor de gezondheid van zijn vrouw te Auvers woonde. Dokter Gachet. die een groot liefhebber van de schilderkunst was en een aanhanger van de In zyn tijd meest moderne geneeswijzen, zou zo dachten Theo en zyn vrouw voor de schilder in dubbel op zicht een steun en toeverlaat kun nen zijn. Of dat werkeiyk ook zo is geweest, kan men thans nauwe- ïyks meer beoordelen. Wy weten dat Vincent geregeld bij dr. Ga- Alleen de zwokke stuurstroom goot over de contactpunten, die doordoor niet inbranden. Boven dien kon TRANSICOILookbij hoge toerentollen en compressiever- houdingen sterke vonken geven. chet aan huis is gekomen, dat hun relatie zelfs in die korte tyd nogal eens is vertroebeld door kleine en grotere botsingen, dat de schilder aan Theo schreef: „Ik geloof dat men in geen geval op dokter Ga chet moet rekenen. Hy is name lijk zieker dan ik voor zover het me schynt of laten we zeggen: net even ziek. dat is alles". Men weet dat hy een aantal werken in dr. Gachets huis en in zijn thuin heeft geschilderd, dat dr. Gachet er de hand in had dat Vincent één ets heeft gemaakt en dat diens zoon in de nacht van 27 op 28 juli by de gewonde Van Gogh in diens zolderkamertje bo ven het café van Ravouz heeft ge waakt. Een „cultus" Zowel vader als zoon Gachet hebben sedert de dood van de schilder een soort cultus met zyn schilderijen bedreven. Een goede cultus echter. De dokter had be paalde schilderyen op bepaalde plaatsen in zyn huis opgehangen. De zoon heeft ze er laten hangen. Hij heeft duizelingwekkende aan biedingen van Amerikaanse kunst handelaren gekregen doch hij heeft met uitzondering van enige keren dat hy het geld hard nodig had. nooit iets verkocht. Hij heeft als een eenzelvig man geleefd in het oude huis te Auvers. Reporters cn fotografen liet hij aan de deur staan. Naar het schynt is uw dienaar een van de weinigen, die het was in 1957 toegang tot zyn huis hebben ge had en die er hebben mogen foto graferen. Wy bewaren nog altijd zuinig het fraai gecalligrafeerde briefje, waarin hy schreef, ons be zoek te zullen verwachten. Hy leefde toen eenzaam in de wat vervallen villa. De wanden waren op verscheide ne plaatsen uitgeslagen van het vocht en men zag aan de lichte plekken, waar de schilderijen had den gehangen, die hy namens zijn zuster en zichzelf aan de Franse staat had geschonken. Binnen het tijdsverloop van acht jaren kreeg het Louvre negen schilderyen van Van Gogh, zeven van Cézanne, één Renoir, één Monet, vier Pissar- ro's en nog zo een en ander meer. Maar Marguerite Gachet. die on derwijzeres was geweest, vroeg tegen het einde van haar leven of zij hulplokettiste kon worden op het postkantoor van het dorp om er nog wat te kunnen byverdie- nen Toen Vincent haar schilderde, aan de piano, was het misschien juist de dag van haar 21ste ver jaardag, zy was namelyk 21 juni 1869 geboren. Haar voornamen wa ren Marguérite Clémentine. Ouder (hm zij zelf Hij schreef overigens 4 juni 1890 aan Theo dat zij eerst 19 was, doch dat moet een vergissing zyn geweest want Paul Gachet haar broer heeft haar geboortedatum in zijn boek over zijn vader duide lijk vermeld en er is geen reden de by zonder secure man niet te ge loven. De piano, waarop zy speel de. toen zij werd geschilderd, was toen al ouder dan zij zelf. Voordat dr. Gachet trouwde stond hij namelyk reeds in een buitenhuisje, dat hij in het voor jaar van 1868 te Villenomble had gekocht. In september 1870 wer den de meubelen daaruit onder het vuur van de Pruisen weer naar Faubour St.-Denis overgebracht en daarby was ook de piano. Die moet waarschynlyk reeds rond 1854 in het bezit van de dokter zyn geweest, toen deze nog in dc Rue de Seine, achter het Insti- tut de France zyn vrygezellenka- mer had. De Vlaamse componist Peter Benoit behoorde daar tot zijn vrienden cn de traditie wil dat deze op het instrument heeft ge speeld evenals zyn vriend, de even eens Vlaamse componist Gevaert. De piano van Marguerti1 chet zoals zij thans in h(. gazijn van het Brusselse seum voor muziekinstrun staat. VINCENT VAN GOGH Mademoiselle Gachet aan de piano, schilderij uit 1890. thans in het bezit van het Kunst museum te Bazel. Het is wel daarom dat d< zich thans in het Brussels seum voor muziekinstrument vindt, dat zy in 1952 van t Gachet ten geschenke heef vangen. Tegen het einde v leven heeft deze namelyk alles, wat hy nog aan herii gen bezat, weggegeven. De wilde aanvankelijk nieman ben. Ik neem aan dat hi niet heeft aangeboden aan kunstmuseum te Bazel, wa portret van mile Gachet piano thans hangt. Het heeft het doek in 1934 gek De plano, die nog lang huis te Auvers is gebruikt thans in het magazyn vi Museum op restauratie te ten. Zy is van palissandeii m 43 breed en 1 meter 01 Het geluid is niet al te bei doch naar het schynt is heel goed te restaiu'eren. Ei ivoren plaatje aan de bini van de klep draagt het. adi de maker: Rue St.-Maur 166 se Juvenois, facteur de pian ris. De koperen handvaten en peren kandelabers zitten aan, de pedalen zyn verlor gaan. Geen „portre Vincent heeft naiuurlyl „portret" van de piano gi Dat bestaat echter ook. 1 maakte de schilder Leopold ook weer een van de vrien< de dokter, een tekening vat che Derousse aan de piano huis. Daarop herkent men c de gebogen steunen en de labers. Men ziet hoe het bol sel wat openstaat om het naartje eruit te kunnen k Blanche Derousse. dochter vriend van de dokter, het hem tekenen geleerd nadat onder de indruk was gekort de schilderyen, welke zij 1 had gezien. Naar het schyt zy altyd in Pointoise gewofl is er in 1911 overleden. Marguerite moet nog vaal piano hebben gespeeld, ook dood van haar vader in 19

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 10