SLAG ROOM kunst kaleiöoscoQp Premiere van Fliers ballet ..BARRIERE" Ned. Opera herdenkt componist Mascagni ANDRE RIEU STIMULEERDE HET ROTT. PHILH. ORKEST Prinses Irene opende Ednard v. Beinumliuis 44 Ontdek,wat men in Stockholm ontdekte: Opvoering vanUamico Fritz De enig-echte, gezelligste Sinterklaas-drank is chocolademelk met Jeugdconcert Toon ku nst Pro f. Hendrik Andriessen en Elgar: twee trekpleisters Unieke Goya's te Londen Queekhovenbi j Bilthoven In huiveringwekkende sfeer echte WITTE KRUIS Politiechef in Culemborg vrij LEIDSCH DAGBLAD DINSDAG 3 DECEMBER 1963 (Van onze kunstredactie) OP 7 december zal het 100 jaar geleden zijn, dat de in 1945 overleden Italiaanse operacomponist Pietro Mascagni in Li- vorno geboren werd. Mascagni: wie denkt dan niet onmiddellijk aan zijn opera ,,Ca- valleria Rusticana" („Boeren-eer"), de opera die hem wereldroem deed verwerven, maar vrijwel het enige werk van zijn hand is, dat stand gehouden heeft Mascagni was aanvankelijk voor bestemd om bakker te worden, maar diep in het geheim nam hij al mu zieklessen Nadat ex?n oom hem ge adopteerd had, zorgde deze voor zijn verdere opleiding, waarna Mascagni directeur werd van dU stedelijke mu ziekschool te Cerlgnola. Later was Mascagni nog directeur van het mu- zieklyceum te Pesaro en hoofd van de Nationale Muziekschool te Rome. Zijn eerste composities trokken weinig aandacht, tot hiU plotseling het was in 1889 met zijn „Ca- valleria Rusticana" voor de dag kwam, geschreven naar aanleiding van een door de uiteever Sonzogno georganiseerde muzkale wedstrijd, welke opera onmiddellijk een groot 6ucces werd. Van zijn andere werken heeft slechts alleen „Iris" (1898) nog suc ces geoogst. Met zijn „Cavalleria Rusticana", welke ilemationaal geprezen werd, had meteen een nieuwe richting haar intrede gedaan, n.l. het „verisme". Inplaats van zich aan de fantasie over te geven, bepaalde het verisme zich tot de realiteit: uitbeelding van het gewone volk, de werkman en de boer en hun primitieve instincten en hartstochten. Dit was volkomen naar Mascagni's aard: met directe en suggestieve kracht gaf hU hieraan uitdrukking. De 27-jarige componist kwam er door in de eerste rij te staan! In ruime mate legde Mascagni in deze opera getuigenis af van een geniale aanleg. Doch het tragische is, dat het hierbij bleef. Ondanks ver woede pogingen nog meer te schep pen, dat op gelijkwaardige hoogte stond is zijn werkzaamheid blijven steken in onmacht. Nog tien opera's verschenen van zijn hand, doch geen van deze heeft repertoire kunnen maken, hoewel een enkele een vrien delijk succes niet verwierf, maar mèèr Toch is er één opera, van Mas cagni, welke stellig meer dan gewone aandacht verdient en door de Ned. Opera als Mascagniherdenking voor het voetlicht gebracht zal wor den, namelijk „l'Amioo Fritz" waar over Verdi zijn bewondering heeft uitgesproken en ook de componist Hugo Wolf zijn waardering betuigde. De tekst, ontleend aan de roman en het toneelstuk „l'Ami Fritz" van het Franse schrijversduo Erckmanm— Chartrian", is van Suardon De opera speelt in de Elzas in het midden van de negentiende eeuw, de handeling omvat drie act es en vraagt de me dewerking van zeven solisten. In deze opera, die binnenkort tot opvoering gebracht zal worden, zul len uitsluitend Italianen zich doen horen. het verfijnde rookgenot van Overal ter wereld is de zuivere, voldoening schenkende smaak van EXPORT cigarettes de grote ontdekking. EXPORT gaat van land tot land, van hand tot hand.'jn Stockholm, in New York, in Rome, Parijs ennu in Nederland! Ontdek uw nieuwe cigarette: EXPORT ADVERTENTIE Morgen bij uw melkman datlekkerste flesje" be stellen. Dan bent u zeker dat u 't krijgt! Slechts twee composities sierden het programma van het 80e jeugdconcert van „Toonkunst", uitgevoerd door het Rott. Philh. Orkest, ditmaal onder directie van André Rieu. dirigent van het Limburgs Symfonie Orkest, die. naar wij menen, voor het eerst het podium van de Stadsgehoorzaal betrad. Twee composities: maar wat voor twee! AUeeerst Hendrik Andrles6ens „Ricercare", de zoals Rieu deze noemde „tóphit" onder de werken van de mi ruim 70-jarige componist. Gebouwd op het welhaast chromati sche B-A-C-H-thema, verleent hij aan dit instrumentale „motet", ge houden in typisch eigen stijl, en rijkcontrasterende kleurverecheiden- heid, een magistrale allure, al direct opvallend door de originele harp- inzet. Het geheel is geïnspireerd, met een groot en zuiver gevoel voor de prachtige orkestrale klank, waar in ook de houtblazers een belangrijke functie vervullen, geschreven. Cul minerend in de zwaardragende orgelende akkoordenstroom, die de rasechte organist, kenmerkend ver raadt. In dit Imposante werk speelt ook het koper tuba! een grote rol. Het verkreeg onder de bezielende leiding van André Rieu een sug gestieve verklanking, die ongetwij feld diepe indruk maakte, nadat de dirigent er een verhelderende toe lichting op had gegeven. Méér nog was André Rieu op zijn gezellige praatstoel tijdens zijn expli catie van de „Enigma" (raadsel >- variaties (Opus 36) van de op 2 juni 1857 te Broadheath bij Worcester (Engeland) geboren sir Erward Wil liam Elgar. Deze veertien uitermate knappe variaties op een klaar thema opgedragen aan zijn vrienden, waar- ln evenwel de invloed van Brahms niet te miskennen valt. onderschel den zich door een duidelijke karakte ristiek van de bedoelde figuren (zo wel dames als heren) Rieu wist in korte bewoordingen telkens een kostelijk licht te werpen op iedere variatie en gewaagde daart>ij van Elgars geestige, originele persoon lijkheid. Dat Elgar. onderhevig aan een enorme zelfkritiek, imponerend, compact dan wel ragfijn voor orkest kon schrijven, bewijst hij hier ten- volle Kennelijk draagt het werk Rieu's grote liefde, zó indringend ging hij er in op, waarbij hij zijn intenties aan een werkelijk fameus spelend orkest, met overgave wist over te dragen. Het is te betreuren dat deze .,Enigma"-variaties slechte zelden tot klinken worden gebracht deze serie, waarin Elgar allereerst hulde brengt aan hem steeds inspirerende Lady Elgar. dan weer de schijnwerper richt op een hem irriterende pianist, een avonturier, een deftig heer met een vreemd lachje, een schone dame, De Royal Academy of Art die op 6 december een grote tentoonatl- ling van schllderRden van de Spaan se meester Goya zal openen, is ver heugd omdat zij de hand heeft kun nen leggen op twee werken van de meester, die het Westen lange tijd niet heeft kunnen zien. Het zijn „De waterdragers" en „De messenslijper", welke schilderstukken behoren tot de kostbaarste zes van 't Museum van Schone Kunsten in Boe dapest. De Hongaren hebben beide doeken die voor iets minder dan 500.000 pond sterling zijn verzekerd, naar Londen gezonden. Humrey Brooke, secretaris van de Royal Academy of Art verklaarde dat juist de laat ste hand aan de catalogus voor de tentoonstelling werd gelegd, toen be richt werd ontvangen dat de Hon gaarse Goya's zouden woiden uitge leend. Er zullen meer dan 200 Goya's uit 13 landen op de tentoonstelling te zien zijn. De waarde van de gehele verza meling wordt geschat op zes mil joen pond sterling. die alt speelt, of wit dan ook. ge tuigen van zijn scherp observerings- vermogen. De componist spreekt van een rijke, ook dichterlijke verbeeldings kracht en mondt uit in een sprekend zelfportret met een teruggrijpen op alles, wat voorafgegaan is. De in 1934 gestorven Elgar, wiens Enigma variaties omstreeks de eeuwwisseling geschreven werden, is wel eens de „Musician Laureate" van het Ed- wardiaanse tijdperk genoemd. In dit opus bereikte hR ongetwij feld een hoogtepunt van zijn kunnen, dat ook de huidige jeugd nog volle dig kon boeien, getuige de geconcen treerde aandacht. Het enthousiasme na afloop had niet groter kunnen zijn! Wij hebben met voldoening vast gesteld, dat ook het „vroegere" nog voldoende aantrekkingskracht bezit om er met liefde naar te luisteren. André Rieu moge, ter nadere kennismaking, nog eens hier een der „grote avondconcerten" komen lei den! H Prix Interalliée voor Renée Massip De Prix Interalliée, een van de grote Franse letterkundige prij zen, is toegekend aan Renée Massip voor de roman ,,La bete quaternaire". Renée Massip isv56 jaar. Afkomstig uit het departement Basses Pyrenees, heeft zij van 1931 tot de oorlog jnet haar echtgenoot de journalist Roger Massip, in Roemenië en Polen ge woond. In 1939 trad zij in dienst van het persbureau Havas. Gedurende de oorlog dook zij onder in Lyon en hielp haar echtgenoot met onder gronds werk. Sinds 1949 is zij verbon den aan de „Figaro Litteraire". De „Prix Interalliée" wordt bij voorkeur aan een Journalist uitge reikt. Pas bij de vierde stemming viel de beslissing. Renée Massip kreeg toen zes stemmen, tegen Christian Yve vier voor zijn boek „L'amour de- main" en Philippe Diole één stem voor „l'Okapi" De winnares heeft al een reeks ge dichten gepubliceerd, gevolgd door „Le regente" (1954), „Le petite An- glaise" (1956), ..Les Deesses" (1958) en „La main paternelle" (1961). Literator I wan Kasjkin overleden Iwan Kasjkin, een belangrijke Russische vertaler en literaire des kundige, is na een ernstige ziekte overleden. Volgens „Tass" had Kasjkin, die voor zijn dood aan een boek over zijn vriend, Ernest Hemingway, werkte pennevruchten van Chaucer. Hemingway. Robert Frost en Carl Sandburg in het Russisch vertaald. Prinses Irene heeft gistermiddag onder grote belangstelling de officiële opening verricht van het Eduard van Beinumhuis ..Queek hoven" te Breukelen met de onthulling van het laatste actieportret van Eduard van Beinum in de hal van het 17e eeuwse buiten. Bij de ingang, waar een erewacht van de Utrechtse studentenweer baarheid stond opgesteld, werd de prinses verwelkomd door de burgemeester van Breukelen, Th. Th. M. H. Bijleveld, de com missaris der Koningin in de provincie Utrecht, mr. C. Th. E. graaf van Lynden van Sandenburg, de voorzitter van de Eduard van Bei num Stichting, mr. C. G. W. H. baron van Boetzelaer van Ooster hout. De 4-jarige Maria en de 9-jarige Jan Hermans, kinderen van de tuin baas van „Queekhoven", boden de Prinses bloemen aan. Baron van Boetzelaer van Ooster hout hield een korte toespraak. waar- In hij o.m. de staatssecretaris van O. K. en W.. drs. L. J. van de Laar. en mevrouw van Beinum welkom heette. Mevr. Phla Berghout, vice-voorzlt- ster van de Stichting, herinnerde aan de woorden van Eduard van Beinum: „Muziek is altijd groter dan de per soon. derhalve heeft de persoon zich te onderwerpen aan de muziek. De rust, om in deze tijd van technische perfectie ook de ziel mee te laten spreken hopen de toonkunstenaars hier te bieden," aldus mevrouw Berg hout. Als herinnering bood zij de Prinses een album met een aantal foto's van Jonge kunstenaars aan. die (Advertentie) in de afgelopen drie Jaar deelgeno men hebben aan internationale mu ziekstudiebijeenkomsten. De openingsplechtigheid werd mu zikaal omlijst, door de harpisten. Mart Nagasako (Japan. Lee Swinson (VS». Edward Witsenburg (Ned) gitarist Ju lian Cocq (Suriname), alt-violist Jo seph Gutmann (16 Jaar Israël) en fluitist Marius Ruysink (Ned>. Het Ned. Blazers Ensemble o.l.v. Thom de Klerk speelde als slot „In Holland staat een huis", een suite van Hugo de Groot. Tot, de aanwezigen behoorden o.m. de burgemeester van Utrecht. Jhr. mr. C. J. A. de Ranltz, de dirigent van het Concertgebouworkest Bernard Hai- tink. terwijl van elk conservatorium in Nederland twee vertegenwoordi gers aanwezig waren. Het thans zo actieve Ned. Dans Theater kwam gisteravond in de Kon. Schouwburg te Den Haag alweer met een première voor de dag, namelijk Jaap Fliers toneelbewerking van het reeds voor de televisie, in opdracht van de VPRO ontworpen ballet Collages", nu onder de titel Barrière". Deze avond was de eerste in het kader van het Haags Balletfestival voor de Jeugd, dat het Ned. Dans Theater tussen 2 en 21 december realiseert in samen V er king met de Commissie Cultureel Jeugd-Paspoort van de Haagse Kunststichting voor de Jeugd, waaraan de Haagse wet houder van Kunstzaken mr M. Vro lijk enige woorden wijdde, er daarbij op wijzend dat mogelijk voor het Ned. Dans Theater een verhoging der Rijkssubsidie in het verschiet kan liggen. Hetgeen o.i. ten zeerste verdiend zou zijn! De hoofdrollen In dit op psalm 139 en 140 geïnspireerde, eigentijdse bal let. waarvoor ook als motto dient het woord van Camus „Zo zien we, hoe een gespannen lichaam zich inspant om de enorme steen op te lichten, hem naar voren te wentelen en er steeds weer opnieuw een helling mee te beklimmen...." (De myte van Sisyfus). waren toevertrouwd aan Job. Sanders (de mens», Aart Ver stegen (zijn tegenstander» en Willy de la Bye (de vrouw). Ondanks al deze gegevens, uitge werkt op de suggestieve, concrete muziek van Otto Ketting en met een fantasierijk décor, alsmede een hui. ver ingwek kende, lugubrere sfeer scheppende kostuums van Roger Chailloux, bleef er nog veel duisters in de bedoelingen van de choreo graaf. De mens, die de barrières in zijn leven tracht te „nemen", daarbij van vele zijden belaagd wordt, daartus sen door de liefde beleeft en na een overwinning, tenslotte toch niet ont komt aan het noodlot, dat hem als In een getraliede kooi omklemt, werd expressief, ofschoon toch niet geheel overtuigend gedanst door Job San- gen Naast deze beiden paste zich een met dramatische kracht geladen vijand in de figuur van Aart Verste gen Naast deze belde paste zich een gevoelige Willy de la Bye zich als de vrouw harmonisch aan. In hoofdzaak echter zijn wij ge troffen door het originele décor van Chailloux. waarmee de eenzaamheid, waarin de mens kan verkeren, wel heel scherp belicht werd. Voorts bevatte deze avond enige reprises, t.w. het lyrische „El Viaje" (De reis), waarin wij wederom Han. nie van Leeuwen na haar Ameri kaanse verblijf mochten begroeten. Een sterke indruk maakte hierbij de weemoedige muziek van Heitor Villa Lobos. Nog dansten Alexandra Radius en Jaap Flier met vaart een elegante Pax de Deux „Casse Noisette" op de muziek van Tsjaikowsky, daarbij een leder overtuigend van hun hoogopgevoerd technisch kunnen en volledig begrip voor het klassieke genre. Na de pauze volgde de reeds meer- malen opgevoerde en door ons be- schreven prachtige „Carmina Bura- na" In de choreografie van John Buiier. met alle coryfeeën van Hei Ned. Dans Theater op de voorgrond. van wie wij spcelaal willen noemen Job. Sanders, Charles C'zorny en i Glen Tetley Een opvoering, welke wederom bewees over welke eminente Kon. subsidie vrije schilderkunst H.M. de Koningin heeft op voor dracht van de jury voor de konink lijke subsidie voor vrije schilder- kunst besloten aan de volgende Ne derlandse jonge kunstnaar een beurs van f2500 toe te kennen: Pat Andrea I (Den Haag), Gustave Assclbergs en H. Hamers (beiden Amsterdam), A. S. Klop en Joop van Meel (belden Den Haag). Prijs voor Ko Oosterkerk De Quarles van Ufford-prijs 1963 I voor grafisch werk Is door Ged. Sta- ten van Gelderland toegekend aan de I heer Ko Oosterkerk in Doetinchem. j De prijs, groot f 1.500, werd overeen komstig het advies van de daartoe j ingestelde commissie toegekend. De uitreiking van de prijs zal geschieden j door mr. H. W Bloemers, commissa- i ris van de Koningin in de provincie Gelderland, op vrijdag 20 december a.s. in het Huis der Provincie te Am- hem. krachten deze instelling op het ogen blik mag beschikken. Vele bloemen werden na de pre mière van „Barrière" aangedragen. Om nu te zeggen, dat er veel jeugd (In verband met dit Jeugdfestival) in de overigens goed bezette zaal aanwezig was, zou overdreven zijn. Maar misschien kan dat nog tijdens de komende voorstellingen verande ren. H. WITTE KRUIS Dl PIJNSTILLER Ren scène „Barrière" uit het ballet Een maand gaat vlug. Met WITTE KRUIS (poeders, tabletten of cachets) hoeft u niet meer op te zien tegen nare dagen. Meer dan honderd inbraken (Van onze Nijmeegse correspondent) De politie van Nijmegen heeft een 27- Jarige timmerman gearresteerd, die ervan verdacht werd een groot aan tal inbraken te hebben gepleegd. Tot nu toe heeft hij er 104 toegegeven. Deze moeten hem in totaal meer dan f 50.000- hebben opgebracht. De indrukwekkende lijst, die de timmerman op zijn naam heeft ge bracht, begint al in 1559. De grootste kraak, die hij heeft toegegeven is die in een kantoor van een zieken fonds op 2 augustus 1961. Toen werd uit een geforceerde brandkast 18.000. meegenomen. De timmerman kon verleden week worden gearresteerd door de attentheid van een winkel bediende, die hem van een oude po litiefoto herkende als een man, die wel eens elektronische artikelen kwam halen. Het spoor had in die richting geleid omdat 's nachts te voren was Ingebroken bi) een speel goedzaak, waar elektronische artike len werden vermist. Direct na zijn aanhouding bekende de timmerman reeds 8 inbraken Toen zijn wo ning doorzocht werd werd daar een enorme voorraad goederen aange troffen, bij elkaar een flinke kamer vol. De timmerman is vader van 6 kinderen (Van onze Utrechtse correspondent) De korpschef van de gemeentepo litie in Culemborg, ls gisteren weer vrijgelaten door de officier van Jus titie in Utrecht, mr. W. H. Over- beek, nadat hij zaterdag in verze kering was gesteld. Er was, zo zei ons mr. Overbeek geen aanleiding preventieve hechte nis toe te passen. Het onderzoek duurt voort. Verdachte heeft toege geven. dat hij auto-onderdelen en benzine op kosten van de gemeente I voor zijn eigen auto heeft gebruikt. Het is nu de vraag of er sprake is van slordigheid, of verrijking, al- j dus mr. Overbeek. De burgemeester van Culemborg heeft na overleg hoofdinspecteur B. D. Kalma uit Rotterdam tijdelijk met de leiding van het politiekorps belast. SONNEVELD voor j „Blijvend Applaus" De cabaretier Wim Sonneveld zal woensdag 1 januari in het nieuwe De la Mar Theater in Amsterdam voor de eerste maal zijn nieuwe pro- gramma „Een avond met, Wim Son neveld" brengen. Wim Sonneveld zal de gehele op brengst van deze première ter be- I schikking stollen van de stichting ..Blijvend Applaus". Deze stichting stelt zich ton doel acteurs en actri ces. die afscheid /an de planken hebben genomen, steun te verlenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 6