„Geloven in roeping" ons aller opdracht is Mr. Erdbrink denkt aan een stakingsverbod Aristo Groots spel van de KonMil. Kapel Verschillen in lonen van buschauffeurs ongemotiveerd groot HERDENKING IN PIETERSKERK Straf voor bedelen op liet station 1 oorzi tter Col lege R ijksbem iddelaa rs Feestelijke prijsuitreiking bloemen- en fruitexpositie Concilie over oecumene OECUMENE BESTAAT NIET IN ZOEKEN COMPROMIS steeds groter Opgericht 1 maart 1060 Woensdag 20 noremher 1069 Tweede blad no. 81116 Een 59-jarige -.jzervlechter bleek onverbeterlijk in het bedelen en is deswege reeds vaak veroordeeld. HU j I had zich thans weer voor de Haagse 1 rechtbank te verantwoorden, omdat by o.m. op het station in Leiden had lopen bedelen. Toen de chef hem wil de verwyderen. gaf dat moeiiykhe- I den. De officier van Justitie eiste tegen I hem 3 maal 12 dagen hechtenis en plaatsing in een rijkswerkinrichting voor de tijd van een jaar. De recht bank heeft uitspraak gedaan en ver dachte dienovereenkomstig ver oor- deeld. „Vragen rond de gebedsgenezing' De voorzitter van het College van Rijksbemiddelaars, mr. R. J. Erdbrink acht het thans de hoogste tijd om aandacht te schenken aan een regeling, die het gevaar van stagnatie van onze economie als gevolg van stakingen vermindert. De gedachte van een tijdelijk stakingsverbod en een afkoelperiode. waarin bemiddeld kan wor den. dringt zich zijns inziens dan direct op. Hij zei dit gistermiddag in een beschouwing voor het Haagse depar- .99 I tement van de Nederlandse Maat schappij voor Nyverheid en Handel - in her Kurhaus. Hij noemde daarbij De afdeling Leiden van de Chnste- het tudvak UuBm 1959 en 19«3 het I l'Jke Plattelandsvrouwen- en Meisjes- meest onwaarachtige in de geschie- bond heeft gisteravond m het denos van de naoorlogse loonpolitiek, formeerd Jeugdhuis het seizoen 1963- Een pen ode. waarin een doorlopend '64 geopend met een gezellige bijeen- schimmenspel werd opgevoerd, om- komst. Na een korte meditatie_sprak gegevens over de produktivi Teneinde het 150-jarig bestaan van het Koninkrijk der Neder- \mden te gedenken, is gisteravond een bijeenkomst in de Pieters- itrk gehouden, waar men naast leden van het College van B. en raadsleden vele andere prominente figuren aanwezig zag uit j ie bestuurlijke en academische sectoren van het maatschappelijk Ti hen hier ter stede. Centraal stond een rede van prof. mr. J. V. Rijpperda Wierdsma Prof. Rijpperda Wierdsma „In november 1813 hebben wy, al- las prof. Rypperda Wierdsma. on- inks alle vaagheid en onbepaald- »d, gevoeld dat wy Nederlanders iren en samen weer onafhankelyk ;n zyn. Dat gevoel hebben wy verloren en wy moeten het be- "fren. I de wereld van deze dagen ons volk een element van waarde en dat te beter, naarmate wy i eer eensgezind zyn en vastbesloten. et Is de taak van een Nederland. 150 jaar geleden herrees, en dat jaar geleden opnieuw herrees. 7 aar l jn krachten mee te werken aan een Here toekomst van Europa, en uit- mdelyk van de wereld. Prof. Wierdsma gaf als zijn mening kennen, dat in onze ontwikkeling 1813 tot 1963 voldoende elemen- zijn te onderkennen, die moed ge- De vrijwording van ons land, in .3 en in 1945, is niet voor niets ge- eest. Wij kunnen in Europa mee- erken. Er zijn gelijkgezinden buiten grenzen en met hen gunnen wij zeker gewicht in de schaal leg- Daarvoor zyn evenwel twee dingen toral nodig: 1. het geloof dat wij. Mn land, een roeping hebben in de ereld van nu, 2. het besef dat wij. [ij n die roeping tc voelen, onze ver gillen meer opzy moeten zetten, en r oog moeten hebben voor wat verbindt dan voor wat ons ver- i Kit. Misschien geldt het in deze da- wel in het bijzonder, dat grotere "iriteit in ons land nodig is. I toekomstige ontwikkeling van land hebben durven voorspellen? Duidelijke opdracht tidiri „Wanneer wij Nederlanders", aldus tof. Wiedsma, dit zouden kunnen brengen, dan zou ons in het ver- III er met het buitenland een beetje eer zelfgevoel best passen. Onze (derlandse gewesten waren tot ver i de middeleeuwen een afgelegen en igeten uithoek van het grote Duitse jt Wie zou toen hebben durven oorspellen, dat in de 17de eeuw de loei van die Nederlanden zou uit- irsten, op alle mogelijke terreinen [gelijkertijd? En wie zou in 1813 de Advertentie Zoekt een gouden armband of collier roor f 70.- en 1100.- Of f 300.- en f800.-. Juwelier v. d. WATER' Haarlemmerstr. 207, heeft ze. Grote keuze in alle prfjzen. N Officiële publikatie lf) VERKEEK. Burgemeester en Wethouders van «den brengen ter openbare kennis. Ff »t zij hebben besloten: a. als voetgangereoversteekplaats aan lij vijzen het nieuw aangebrachte ovcr- J kkpad op de Herensingel nabij de BI tUlnastraat: a een wachtverbod vast te stellen 13 oor de Oude Rijn-Noordzijde, voor zo- II 'gelegen tussen de Pelikaanstraat en 15 Havenplein, aan belde zijden van 1 Hjbaan. Afschriften van deze besluiten zijn "ronden aan de Hoofdlngenleur- ttcteur van de Rijkswaterstaat ln "W-Holland, aan de door de minister "0 Verkeer en Waterstaat aangewe- verenigingen, behartiging van ver- •ovbelangen ten doel hebbende en Gedeputeerde Staten van Zuid rand. VERKEER. - Burgemeester en Wethouders van 11' «den brengen ter openbare kennis, '"■«zij hebben besloten met ingang 15 november 1963 een verbod -.Ih&falaan vast te stellen voor de Ij wburgerslngel op de hoek Schut- 11 "iTeld. voor het verkeer, dat uit de 2>Tlng stationsweg dit kruispunt na- wt. J Afschriften van dit besluit zijn ge il «den aan de Hoofdlngenleur-Dlrec- "■"Vvan de Rijkswaterstaat ln Zuid- Wand, aan de door de minister van "keer en Waterstaat aangewezen ver- •Jflngen. behartiging van verkeers azen ten doel hebbende en aan *fcputeerde Staten van Zuid-Hol- "W. Voor ons volk is de opdracht van deze tijd duidelyk. In aardrijkskundig opzicht liggen wij in Europa centraal. Er is een tijd geweest, dat de wereld handel zich voor een 'groot deel con centreerde in onze havens en onze pakhuizen. Maar niet alleen dat: ook in geestelijk opzicht hebben wij een ontmoetingspunt gevormd. Wie uit zijn land moest wijken, kon hier een woonplaats vinden. Boeken die in het buitenland waren verboden, konden hier worden gedrukt. Om zyn gods dienstige overtuiging werd men hier vrijwel nooit lastig gevallen. Wij heb ben als volk nooit gevoeld voor uiter sten. Dit kan deze gunstige kant heb ben, dat wij, beter misschien dan sommige anderen, begrip kunnen op brengen voor het goede recht van verschillende meningen en overtui gingen, en dat wy daardoor soms ge schikt zyn als tussenpersonen, als bemiddelaars tussen landen en groe pen, die tegenover elkaar staan. Vroeger heeft ons land dikwyis een brug gevormd voor de overbrenging van stoffeiyke dingen, en ook van dingen van de geest. Ook nu kunnen wij dienst doen als tussenpersonen, in een westelijke wereld, die in haar levensbelangen méér dan ooit samen hangt en op samenwerking is aange wezen. Maar om dat te kunnen moe ten wij ons bewust zyn van de taak, die de historie ons Nederlanders schynt op te leggen. Wy moeten ge loof hebben in onze roeping. Voordat hij aan deze conclusie kwam. had prof. Wierdsma gespro ken over de wedergeboorte van Ne derland in 1813, waarmee hij de toe stand in het Jongste verleden, in en direct na 1945. vergeleek. De vraag of het nu werkelijk nog zin heeft cm. terwyl wy leven in 1963 en in de na sleep van de tweede wereldoorlog, ons weer in 1813 te gaan verdiepen, be antwoordde hij bevestigend, omdat het niet om vaststaande feiten gaat. maar om de manier waarop wij, als volk, ons rekenschap geven van ons verleden. Iedere nieuwe generatie kan bepaalde tijdperken opnieuw gaan beschouwen, van haér gedachtenwe- reld uit, en er iets anders in ontdek ken. Daarvoor is de geschiedenis al tijd weer nieuw. Wat wij de geschie denis noemen is ook afhankelijk van onze geestelijke insitelling. Niet apart blijven Wat wy de geschiedenis noemen is ook afhankelyk van onze geestelijke instelling. En nu wij vandaag-de-dag niet meer apart en opzij kunnen blij ven en moeten meedoen en ons deel bijdragen in de samenwerking van het nieuwe Europa kunnen wy moed putten uit de ontwikkeling van 1813 tot 1863. Dit mag idealistisch klin ken en het is goed en nuttig zich voortdurend rekenschap te geven van de werkelyke toestanden, die in veel opzichten niet zo vrolyk zijn. maar bij een herdenking van ons in 1813 herwonnen eigen volksbestaan past het zich óók rekenschap te geven van meer ideële dingen die óók tot de werkelijkheid behoren. Zonder nader ceremonieel is deze rede alleen muzikaal omlijst geweest door klankstukken van orgel en van harmonie. Alvorens de Kon. Militaire Kapel als tweede hoofdmedewerker zich horen deed. speelde de organist Adri- aan Blankenstein het beroemde in leidingspreludium in Es tot de z.g. „Orgelmesse" van Bach, welke Messe de koraalvoorspelen bevat over de ca techismus op teksten van Luther. De bij het Preludium behorende Tripel- fuga in Es sluit bedoelde Orgelmis af en ook Blankenstein deed deze sa menkomst uitgeleide met deze super- monumentale fuga. De KMK, geleid door luitenant-ko lonel Rocus van Yperen, speelde uit sluitend gearrangeerde muziek. een omstandigheid die tot het stellen I van vragen kan leiden. Vooral omdat. naast de door Leidzen bewerkte Toc- De Kon. Mil. Kapel tijdens het herdenkingsconcert in de Pieterskerk. cata et Fuga in d van Bach, in een j arrangement van Van Yperen zelf een Choral van César Franck (het I 2de). ten gehore is gebracht, mis schien voor het eerst ter wereld door een blazerskorps. Dit noemen we opzienbarend en er is wel moed nodig geweest voor deze daad. Er is toch immers van het gros der muziekbeoordeiaars een gebod uitgegaan: geen kunstwerk zult gij verklanken dan in oorspronkelijke staat. We hadden alvast willen doorgronden welke gedachten waren, opgeroepen by de man boven de wen teltrap op de hoge orgelbank. Hoe dan ook: er werd grote ontroering geschonken! De Toccata met Fuga in d van Bach is.al veel eerder voorwerp van arrangement geweest. Een paar jaar geleden bracht het Hohner Wereld Accordeon Orkest haar hier en dit werd alle kenners in de Stads zaal een openbaring, daar van ontwijding geen sprake was. Verder zijn door de Ka pel enkele delen uit Handel's 5de Concerto weergegeven (bew. v. Ype ren). de Doxology van de Heilsoffi- de presidente, mevrouw W. Dorre- paal-Parlevldet een hartelijk woord van welkom in het bijzonder tot de heer J. van den Hoek, hulpprediker der hervormde gemeente in Leider dorp, die met zijn lezing: „Vragen rond de gebedsgenezing" in ruime mate bijdroeg tot het welslagen van de avond Enkele huishoudelijke pun ten werden vlot afgewerkt. De heer Van den Hoek wees er in zijn lezing allereerst op, dat men als christen belijdt, dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn. In de prak tijk komt er. aldus spreker, echter weinig van deze belijdenis terecht en de bijbelhoofdstukken 1 Cor. 12 en Jac. 5 hebben voor vele christenen geen actuele betekenis meer. Na met enkele voorbeelden te hebben aange toond, dat Jezus Christus destijds zijn wonderen bij voorkeur in alle so berheid verrichtte, legde hij de na druk op het feit. dat zoals er verband bestaat tussen zonde en ziekte het verband tussen geloof en genezing eveneens onmiskenbaar is. De ont plooiing van de medische wetenschap en de genezing op het gebed noemde hij beide genademiddelen van God. Cor. 12 en Jac. 5 roepen ons op tot een christelijke bewogenheid met on ze zieken, aldus de heer V. d. Hoek. En wie alles van de dokter verwacht is ongelovig, maar wie de medische wetenschap afwijst is onbybels. Na op dit onderdeel iets verder te zjjn in- gegaan, legde hü tot besluit van zijn muzikale lezing er de nadruk op, dat het van grote betekenis is. dat arts en gees telijke verzorger in nauw contact met elkaar staan en zo nauw mogelijk sa menwerken. cier E. Leidzen (ook bew. v. Yperen) en ten laatste de koraalfantasie ..Hal leluja. eeuwig dank en ere"' van Jo- han Wagenaar 'bew. Walther Boer). Na het zingen van heit aloud Wilhel mus werd de zitting opgeheven. V. teitsontwikkeling niet van dien aard waren, dat ze exact genoemd kon den worden. Een groot deel van het bedrijfsleven, waarbij ongeveer een derde van het aantal werknemers werkzaam was. beschikte zelfs in het geheel niet over cijfers. Mr. Erdbrink merkte op. dat van de in 1959 in het vooruitzicht gestel de grotere vrijheid en differentiatie bitter weinig terecht is gekomen als gevolg van de gedetailleerde tussen komst van de regering. Hij acht het begrijpelijk, dat het bedrijfsleven daarna van de overheidsinvloed af wilde. Zo begon in 1963 de voorlaat ste fase van de centraal geleide loon politiek, waarin de preventieve in vloed van de overheid tot een mi nimum werd teruggebracht. Het karakter van het Buitengewoon Be sluit Arbeidsverhoudingen 1945 werd geheel gewijzigd. Slechte start De heer Erdbrink constateerde, dat de start, van het nieuwe systeem niet bepaald gelukkig is geweest met de ruimte voor loonsverhoging in 1963 te bepalen op 2.7 procent. „Het getuigt van weinig psychologisch in zicht. dat het bedrijfsleven zelf. dat jaren aaneen zich verzet had tegen gemillimeter en tegen cijfers achter de komma, op het moment, dat het zelf kon bepalen met dit cijfer kwam", aldus mr. Erdbrink. Door de .steeds meer gespannen wordende toestand, meende de Indivi duele werkgever het voortbestaan van zijn eigen onderneming te moeten stellen boven het door zijn organisatie nagestreefde algemene belang, „een begrip overigens, waar van de inhoud bepaald wordt door de toevallig aan de macht zijnde groeperingen". Mr. Erdbrink merkte vervolgens op: „De vonnissen, die de rechter lijke macht over deze belagers van de Nederlandse huishouding uit sprak, waren van dien aard dat er weinig preventieve werking van uit gaat. De aan de Nederlandse econo mie door dit soort overtredingen be rokkende schade wordt door onze rechterlijke macht blykbaar lager aangeslagen dan een onjuiste belas tingaangifte. Die wordt met enige maanden gevangenis voor de over tredende werkgever gehonoreerd. hoewel de onjuiste belastingaangifte verband. anderen niet in een positie van ge dwongen navolging plaatst". Schermutselingen By het realiseren ln af zonder ïyke collectieve arbeidsovereenkomsten van hetgeen in het mammoet-ak koord van de Stichting is vastgelegd acht mr. Erdbrink de kans op schermutseling niet denkbeeldig", zeker niet als de werkgevers hun natuuriyke taak weer zullen gaan vervullen". Daarom dacht hy aan een stakingsverbod. De verdere ontwikkeling hangt af van de groei van de produktiviteit. van de gang van zaken in het bui tenland. van de arbeidsmarkt en van de discipline van de partners. „De ellende van vandaag veroorzaakten wij eergistar en die van overmorgen veroorzaken wy. wat we ook doen. vandaag", aldus de heer Erdbrink de woorden van prof. Schouten citeren de. Wat de discipline van de partners betreft zei de voorzitter van het Col lege van Rijksbemiddelaars te hopen, dat men er in slaagt een verder gaan van de zwarte loonvorming te voorkomen. Als het bovendien zal lukken de nu betaalde zwarte lonen ten dele met de komende loonstij gingen te verdisconteren, dan zal naar zijn oordeel de werkelijke kos tenstijging minder zyn dan de no minale. Hy merkte op. dat de presi dent van de Nederlandse Bank deze mogelijkheid bewust of onbewust niet heeft betrokken in zyn onlangs gehouden rede over werkelijke en schijnbare ruimte voor leden van het Nederlands Katholiek Werkgevers- Leidse volkstuinders bijeen Tijdens de in september j.l. gehou-1 in hy zowel de heer Kleibrink als Nelly Lepelaar, die de avond met haar accordeon muzikaal opluisterde, hartelyk dankte voor hun bijdragen tot het welslagen van de avond. den tentoonstelling van dahlia's en fruit, die door de amateur-fruitteelt club „Prof. ir. Sprenger" en de Leid- se Dahliavereniging „Johan Mater" gezamenlijk in het clubhuis „Ons Buiten" werd georganiseerd, heeft een deskundige jury de inzendingen be oordeeld en op punten gewaardeerd. Onder grote belangstelling heeft de voorzitter van deze jury, de heer J. G. Ballego, gisteravond in het gebouw voor Chr. Belangen de pryzen aan de gelukkige winnaars uitgereikt. De bijeenkomst, die in verband met het 20-jarig bestaan van de Dahlia vereniging een feestelijk karakter droeg, werd geopend door de voorzit ter van de fruitteeltclub, de heer J. v. d. Zwart. Na een bijzonder wel komstwoord tot het dagelijks bestuur van de Leidse Bond van Volkstuin verenigingen te hebben gericht, sprak de heer Zwart onder meer zyn grote voldoening uit. dat de tentoonstelling, ondanks de minder gunstige weers omstandigheden. weer bijzonder ge slaagd kon worden genoemd en een groot aantal betalende bezoekers trok. Vervolgens sprak de voorzitter van /?e jubilerende Dahliavereniging een korte herdenkingsrede uit, waarin hij de oprichters en de opeenvolgende besturen hulde bracht voor hun ini tiatief en het tot bloei brengen van de vereniging, die thans ruim 150 ac tieve leden telt. Daar de vereniging sedert 1949 samen met de fruitteelt- club exposeert, richtte hy nog een dankwoord tot het bestuur van deze club voor de prettige samenwerking bij het organiseren van de exposities. Sprekende namens de Leidse Bond van Volkstuinverenigingen memoreer de de heer Zaalberg in zyn felicita tietoespraak nog enkele vermeldens waardigheden uit de 20-jarige ge schiedenis van de dahliavereniging, die destijds voortkwam uit de aange sloten Volkstuinverenigingen en in de Leidse bond een zeer aparte plaats Innam. In dit verband wees hij op de bloemschikcursussen, die de dahlia vereniging al enige jaren met succes organiseert. Ter opluistering van het program ma vertoonde de Leidse amateu.- cineast Herman Kleibrink. zijn ge luidsfilm „Molen De Valk" waarin hij op suggestieve wijze de historie en de voormalige produktiviteit van deze. Leidens laatste korenmolen weergee/t. j Later op de avond reikte de heer i Ballego met een toepasselijk woord de prijzen uit. Hierbij memoreerde hij, dat de heer J. Koevoet definitief beslag had gelegd op de Joh. Mater- wisselbeker voor welke fraaie presta tie hij de heer Koevoet in het bijzon der complimenteerde. Onder groot bijval kon de voorzitter in aansluiting hierop bekend maken, dat de heer Mater die verhinderd was de avond by te wonen wederom een fraaie wisselbeker beschikbaar had gesteld. Tot besluit van de avond vertoonde Herman Kleibrink nog zijn fraaie ge luidskleurenfilm „In Hollands Dui nen". waarin hij, voorzien van eigen commentaar het leven van de flora en fauna in het Hollandse duinland schap de revue liet passeren. De heer Van der Zwart sprak nog een kort opwekkend slotwoord, waar- Uitslagen De uitslagen waren als volgt: Afde ling bloemen: Johan Materwissel- beker voor de best gekweekte dahlia: J. Koevoet, definitieve bekerhouder. 27 p.; VTL-wisselbeker voor de best gekweekte cactus-dahlia: J. Koevoet. 24 p.; LC-wisselbeker voor de best verzorgde stand: H. H. Dongelmans, 26 p.: wisselplaquette voor de best gekweekte pompon-dahlia: mevrouw J. van Zijp-van der Hees: die met 27 p. tevens de zilveren LC-bonbonnière kreeg: wisselplaquette voor de best gekweekte halskraag-dahlia: H. H. Dongelmans. 24 p.: Hofman-medaille voor de meest waardevolle mand: A. Zaalberg, 24 p.: prys voor de mooiste dahlia's van één variéteit: J. Koe voet, 26 p.; medaille voor de mooiste dahlia's in vaas: H. H. Dongelmans, 26-p.; prys voor de mooiste pompon dahlia van één variéteit: A. Hofman. 26 p. prijs voor de best gekweekte grootbloemige chrysant in vaas H. H. Dongelmans, 26 p.: prijs voor de best gekweekte tros-chrysant: W. Dool. 25 p. idem voor de best gekweekte zinnia's: L. J. J. Dooyenburgh, 24 p.; idem voor de best kwaliteit andere soorten: A. Hofman, 25 p.; idem voor de best gekweekte plant in pot: niet toegekend, wisselbeker voor de beste zaailing: A. Hofman, 24 p.: idem voor de beste gecombineerde stand: A. Hofman. 27 p.; Afdeling fruit: wissel plaquette voor 12 appels van één va riéteit: J. H. Lepelaar. 70 p.; 2de prys L. J. J. Dooijenburgh, 68 p.: idpm Aristo geeft wat het heeft: mild licht. Hang gordijnen van knappe stof-ontwerpers aan uw ramen. Kies uit Aristo cretonne of weef. stof. Altijd Mfht-, kleur- en was echt. En dan die dessins! Een verrukking. Vraag uw woninginrichter. gegarandeerde gordijnstoffen ARISTO gordijnstoffen Haarlemmerstraat 174 „Hoofdstuk over Joden uiterst nuttig, docli niet op juiste plaats" (Van 0112e correspondent in Rome) Op de tweede dagdie het concilie aan de oecumene wijdde, was kardinaal Léger, aartsbisschop van Montreal, de eerste spre ker Dit schema, zo zei hij. verdient niet alleen ons aller eerbiedigste aandacht, maar het verdient ook onze goedkeuring en het is nodig dat dit schema is zoals het is. de grootst mogelyke moeite geven om een hereniging der christenheid mogelijk te maken. Maar zulk een hereniging kan niet in één dag of in één jaar gebeuren, doch alles moet langzaam voorbereid worden en langs wegen van geleideiykheid tot stand komen. Zonder dat wy iemand onze opvattingen moeten willen op dringen. is het nodig dat we niet in verwarring vervallen en daarom moe ten wij onze r. katholieke visie van de oecumene openlijk uitdragen en aan de gesprekspartner uiteenzet ten. Het schema spreekt steeds, wan neer het het over de afgescheiden kerken heeft, eenvoudig over gemeen schappen of zelfs over sekten. Het zou veel juister zyn om te zeggen: kerkgenootschappen Waardevolgeschenk De opvatting van de oecumenische gedachte, die het dichtst zou kunnen komen by wat men daar in protes ts tantse kringen onder oerstaat, werd asIoor: VCr^SSjSC j uiteengezet door de aartsbisschop van Alx-enProvence, mgr. De Pro- 1 ersoeningspogmg „nchirf, dl, ,„„d hwft: htl de. creet over de eocumene moet be- KiOOf 111 Bcclv schouwd worden als een waardevol Het geeft aan de zieleherder en aan de gelovigen tc kennen welke de grondslagen zyn dio zij nodig hebben voor de oecumenische ge dachte en die verder kunnen worden aangepast aan de omstandigheden, zoals men die vindt in de ver schillende delen van de wereld. Wat de hoofdstukken over de joden en over de godsdienstvrijheid betreft, die zyn op zichzelf zeer goed en uiterst nuttig, maar ze zyn waar- schynlyk in dit schema niet op de juiste plaats. De criteria die daar worden aangeduid, gelden voor alle I godsdiensten en het zou verstandiger zyn om deze onderwerpen in een apart schema te behandelen, aldus de kardinaal. Kardinaal König, de aarts bisschop van Wenen, heeft gezegd, dat dit schema ten volle overeen- I komst met het doel waarvoor dit cocilie door de vorige Paus werd uit geschreven. Dit doel moet men te allen tyde voor ogen houden en zich voor 12 peren: A. Cats, 71 p.; 2de prys: J. H. Lepelaar. 69 p.; LD-leg- penning voor 6 appels van eén va riéteit: G. J. Spanjaard. 68 p.: 2de prys: J. Stouten. 66 p.; NLC-legpen- ning voor 6 peren van één variéteit: J. Tegelaar, 68 p.. 2de prijs: A. Hof man. 65 p.: 1ste prys gevarieerd fruit: A. Cats, 72 p.; 2de prys: J. Voskuil. 69 punten: LC-wisselbeker voor mooi ste mand appels en peren: J. H. Lepelaar, 74 p. Waar niet nader ge noemd bestonden de prijzen uit huis houdelijke artikelen. De vaikafdeling personenvervoer van de protestants christeiyke bond van vervoerspersoneel heeft gisteren in Utrecht een resolutie aangenomen, waarin de vakafdeling zich volledig distantieert van de acties der geza menlijke oommissies van busperso- neel. In de resolutie wordt geconstateerd, dat in de loop van de laatste twee jaar een ongemotiveerd grote achter stand is ontstaan tussen de beloning van de werknemers ln de streek ver- voersbedrijven en in die van de ge meentelijke vervoersbedrijven. Deze volgens de resolutie schrijnend grote loonsverschillen worden veroorzaakt door de sterk uiteenlopende mogelijk heden In het loonbeleid van de ge meentelijke- en particuliere bedrij ven. In feite is het door de gemeen telijke vervoersbedrijven gevolgde loonbeleid de oorzaak van de thans voor de stxeekvervoersbedryven ont stane achterstand, die niet. wordt ge rechtvaardigd door werkomstandig heden. In de resolutie wordt van de rege ring, de Stichting van de Arbeid en de werkgevers volledig begrip ge vraagd voor de hierdoor ontstane uiterst moeilijke situatie. In de reso lutie wordt er met 'ie grootste klem op aangedrongen, dat de regering, df Stichting van de Arbeid en de werk gevers aan de bonafide vakbonden van werknemers voldoende ruimte zullen laten om bij de contracts wijziging op 1 april 1964 deze loon- verschillen zoveel mogelijk ongedaan te maken. (Van onze Roermondse correspondent) De kloof, die in Beek is ontstaan tussen het gemeentebestuur en de Gemeente in dit Limburgse dorpje door de afwijzende houding van het gemeentebestuur over een subsidie aanvraag voor restauratie van de hervormde kerk en pastorie is thans breder dan ooit. Pastoor Voncken in Beek heeft gisteren vergeefs gepro beerd een verzoening tot stand te brengen Dominee Muller zei na afloop van het gesprek met burgemeester en pastoor: „Elk woord van burgemees ter Mlnkenberg voel ik als een be lediging. Wy begrijpen elkaar niet. Er heerste tijdens het gesprek een babylonische spraakverwarring, zou ik haast zeggen". vDe 'katholieke) nestor in de Beekse gemeenteraad, die in de raad op de bres stond voor de belangen van de hervormde gemeente in Beek. heeft op zyn pleidooi uit heel het land veel vriendelyke recaties ge kregen. De 71-jarige ingenieur, die ander half jaar geleden, zoals hy zegt de raad byna is ingeöleept, wordt van alle kanten lof toegezwaaid: „wy zyn bly. dat wij mensen als U tot ver tegenwoordigers in 's lands raad zalen hebben gekozen" „Ik ben geen politicus", zegt de heer Heymans. „Ik wil slechts vrede en rechtvaardieheid. In een Limburg se gemeente, waar een dommee en pastoor elkaar byzonder hoog waar deren (als in Beek een nieuwe pastoor wordt benoemd spreekt domi. nee Muller op de kansel gebeden voor hem uit) moet de oecumenische geest niet worden vertroebeld". Dat is ook de mening van dominee Muller, maar zegt hij. „Als de ge meente nu de pastorie neemt, volgt 'ater de kerk". Overigens dient de hervormde gemeente binnen enkele weken een nieuwe subsidieaanvraag in Dat zal zijn als de huidige bur gervader met pensioen ls gegaan. geschenk. De kwestie van de oecumene ls zo belangrijk, dat alle geestelijke en alle gelovigen in de RH .Kerk er voortdurend hun aandacht aan moe ten wyden. Een werkelijke oecume ne. ernstig bedoeld, vraagt onvermij delijk dat ook wy. r. katholieken, al thans wat de meerderheid betreft, onze geestesgesteld volkomen veran deren. Het ls nodig, dat wy alle vrees uitbannen om de waarheid aan te horen, ook wanneer die waarheid heel hard in onze oren klinkt. God heeft geen behoefte aan ons wan neer wij angstvallige, armoedige zieltjes zUn. die niet in staat zyn de waarheid tc verdedigen en de waarheid van een ander in ons op te nemen. Het is verder nodig, dat wy ons bevryden van elk minach tend neerzien op de religieuze over tuigingen van niet r.katholieken en dat wy loyaal erkennen dat ook die mensen schatten van waarheid bezit ten, even goed als wy. Wij moeten vermyden dat wy ons lui neervly- en in de gedachte, dat wy ovei alle dingen de zekerheid hebben Integen deel moeten wy voortdurend de waarheid bRjven zoeken en die waar heden die we gevonden hebben steeds verdiepen. Men moet denken aan Sint Paul us. die gezegd heeft, dat de gaven van de heilige geest zeer ver schillend kunnen zyn en daarom moet men eenheid niet verwarren met eenvormigheid. Oecumene bestaat niet in bet zoe ken van een compromis inzake de dogma's of in het afstand doen van regels inzake de pastorale voorzich tigheid, maar bestaat evenmin in eenvoudig maar aan onze afgeschei den broeders te vragen of ze nu maar In alles en ln ieder opzicht het m©t ons eens willen zyn en on ze rooms-katholieke opvattingen ook als voor hen geldend willen aanne men. aldus de kardinaal. Dit Is waarschijnlijk dt meest hel dere stem die over deze zaak tot nog toe Is opgegaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 3