Maurice Bejart presenteert zijn „DE GROENE KONINGIN" Problemeii Acol bracht Britten fantastisch succes LANGE AFSTAND: ALLES O.K.! Surrealisme dat opgewarmdis A' N' D m i HET IS ALLES VALS GEWEEST leJ f Zaterdag 9 november 1963 Pagina 4 (Van onzt Parijse correspondent) B Franse danser-choreograaf Maurice Béjart die de laatste Jaren zijn activiteiten bijna uitsluitend in de Muntschouw burg In Brussel ontplooitis in het begin van dit seizoen naar zijn stad van herkomst. Parijs, teruggekeerd om een vertoning ..totaal theater" te demonstreren. Met behulp van helaas veel te weinig dans. gesproken toneel, mime. film. concrete- en ..normale" muziek en music-hall elementen, heeft hij een scénario van eigen hand in scène gezet. Béjart ten tonele voert. Z(jn dood Is een soort opera-koningin, ge speeld door de grote Frans-Spaanse tragedienne Maria Casarès, die zich door kleedsters en toneelknechten laat opdoffen met kronen, veren en praalzieke gewaden, en die majes teitelijk over de planken schrijdt. In een zalige zekerheid tóch aan het langste eind te zullen trekken slaat ze het overbodig gedoe van al die menselijke schepselen gade, soeverein het moment verbeidend dat ze .leder op de eigen beurt, zal kunnen Inrekenen. De tegenspeler van de dood. die derhalve het leven incarneert, ls een jongeman In de nadagen van zijn jeugd, die door de danser Jean Babilée wordt uit gebeeld en die in die rol bewijst dat ln hem een belangrijk acteur verloren dreigde te gaan. Een voorstelling, die onder de titel ..La reine verte" „De groene koningin" getuige het program - macommentaar, vragen als dood en leven aan de orde pretendeert te stellen. „Men verbeeldt zich altijd op het punt te staan te vertrekken, doch in werkelijkheid verandert niemand van plaats verzekert het programma. .Men draait altijd in hetzelfde kringetje rond. En onder tussen hakt de klok de tijd in steeds fijnere schijfjes". Béjart, de choreografische voor trekker van de Europese avant- garde. wordt, zo heeft hij ln een interview verklaard, door de dood Zo ziet Sennep Jean Babilée in de Figaro in z'n bad kuip. geobsedeerd „Omdat de dood dp enige zekerheid is, die we in het leven hebben". Groot tragedienne: Maria Casarès Het is overigens geen sombere en evenmin een zegevierende dood die Onze bridgerubriek Brldgevraag dezer week Sch. 8 8 Ha. 6 2 Ru. V 7 4 KI. A H B 9 6 5 Noord gever, niemand kwetsbaar. viertallenwed- strijd. Noord opent een schoppen o.w. passen zuid twee klaveren noord twee harten wat moet zuid doen?? Antwoord elders op deze pagina. Nadat het Engelse bridgeteam in het laatste Europese kampioen, tehap na de eerste 20 (der 40) spel len tegen Italië een kleine achter stand had opgelopen, besloot de Britse teamcaptain zijn grote ka- nonen, Reese-Shaplro, te verzoe ken het nieuwe hiedsysteem ..The Little Major" tijdelijk op stal te zetten en weer „gewoon Acol" te •pelen. Het werd een groot succes, want zowel genoemd paar als Har. riaonGray-Konstam speelden voor treffelijk en de Italianen verloren de wedstrijd dan ook met 0—6. Op het volgende spel wonnen de Engelsen 10 matchpunten en het is leerzaam te zien, hoe listig zU dat klaarspeelden Sch. V 10 8 5 2 Ha. A Ru A 6 KI. V 7 4 3 2 Sch. A 9 4 v Sch. 7 3 Ha. 8 6 5 4 n Ha. 9 3 2 Ru. V 9 8 5 y Ru. H 10 7 3 KI. A 6 Z KI. H 10 9 8 Sch. H B 6 Ha H V B 10 7 Ru! B 4 2 KI. B 5 We6t gever, allen kwetsbaar. Aan beide tafels pasten o.w. Aan de tafel waar Italië nz speelde ging het bieden: noord een schoppen zuid twee harten noord twee schoppen, allen pasten. Dit is, met open kaarten, het beste contract, daar o.w. bij ruiten uitkomst (of klaverenuitkomst en ruiten na), te verliezen hebben twee klaveren, een ruiten en troefaas. Noord kan er n l. niet in slagen zuid tijdig aan slag te krijgen, om op harten een verliezende ruiten aS te gooien. De Engelsen vonden tegen twee schoppen het beste tegenspel niet en noord maakte tien slagen, voor een score van 170 punten voor Italië. Aan de tafel waar Engeland n.z. zat, verliep het bieden heel anders. Noord opende daar met een klave ren zuid bood twee Sansatout noord drie schoppen zuid vier schoppen. Let U speciaal eens op zuids twee SA-bod. Vrijwel iedereen zou met dit zuidspel eerst een harten ge boden hebben, maar Shapiro dacht er anders over: hij achtte het beter zijn algemene kracht aan te geven en de hartens daarom maar te ver zwijgen. Zou 3 SA het eindbod worden, dan moest de tegenpartij nog maar gissen waar zuids zwakte zou zitten Na noords bod van drie schop pen. steunde zuid op een drieka&rt, terecht inziende, dat zijn partner schoppen bood omdat hij die kleur eventueel wilde spelen en waarbij dus Heer Boer. zes een welkome bijdrage was. Drie kleuren Oost moest uitkomen: let U erop. dat hij. door zuids bieden, nu drie kleuren had die voor de uitkomst in aanmerking kwamen; schoppen, harten of ruiten. Oost was sterk in klaver en noord had de kleur ge boden; het leek erop, of noord aan gewezen zou zijn op het aftroeven van klavers in zuid. Kan men het oost daarom kwalijk nemen, dat hU besloot met troef uit te komen? Deze schoppen-uitkomst was pre cies wat n.z. nodig hadden, om hun „onmogelijke" contract toch te ma ken. West. het gevaar ziende, pakte direct schoppenaas en speelde rui ten vijf na maar het was te laat. Noord won de (2e) slag met ruiten aas. Incasseerde hartenaas. speelde twee hoge troeven eindigend op tafel (zuid en kon toen nog vier slagen ln harten maken. Het contract werd dus gewonnen en Engeland scoorde 620. Moet men zuids acties nu ..geluk" noemen of .goed bridge"? Starre systematici zullen zuids twee SA-bod afwijzen, maar de Engelsen lachen daarom en zeggen: „men moet zo bieden, dat men punten wint!" Als U daar óók voor voelt, is Acol üw biedsy- steem! H. W. FILARSKI. Antwoord op bridgevraag: Zuid moet niet de veel ge maakte fout begaan, nu twee Sansatout te bieden. Zijn ruitendekking is dun, zijn klaverenkleur is slechts wat waard als noord daarin enige hulp heeft. Zuid moet volstaan met drie kla veren; hij geeft daarmede een uitstekende kleur aan en laat verder initiatief aan noord over. Noord kan passen of. als hij wat in ruiten èn in klaveren heeft, drie SA zeggen. Zuid zou wél twee SA hebben kun nen bieden in het geval zijn zeskaart klaveren met A H V begonnen was. De voorstelling die twee-en-een half uur duurt, is in drie bedrijven onderverdeeld: 1. De zwaan (geopend met de on vermijdelijke gelijknamige cello- solo van Saint-Saens)„het afge sloten universum van de adoles centie: de man zingt, danst, amu seert zich. zweert bjj de vrijheid en tart de dood. die door haat en on vermogen is bevangen, doch haar moment afwacht 2. „Het verschrikkelijke uur": de man in de kracht van zijn jaren, die door de groene koningin, die haar macht voelt stijgen, In de „warme en soepele bankschroef" wordt geplaatst en langzaam wordt fijngedrukt, en die haar „zoemende insekten" haar knechten en die naressen uitzendt om zijn on dergang nog te verhaasten. 3. De schone: de mensen verdoen hun krachten in de agitatie van een absurd bestaan en een grijs aard wacht op de dood. Er verschijnt echter een schone vrouw met wie hij op „een reis door de tijd" vertrekt om zichzelf terug te vinden. Wanneer het einde gekomen schijnt, breekt het leven evenwel weer nieuw en onweer staanbaar door: een mens sterft, doch de mens herleeft die zich verheft tegenover de dood die „maait nogmaals en eeuwig". Literaire onmacht Op dit patroon van een dus wel even duistere als pretentieuze me tafysiek heeft Béjart zijn tekst ge schreven. Een tekst, die bovenal van zijn schrikwekkende literaire onmacht getuigt. Zo is het een vreemdsoortige mélange geworden van opgewarmde symbolen uit het surrealisme van Lautreamont tot en met Jean Cocteau, sedert de laatste twintig, dertig jaar. Wat Béjart, ln tegenstelling met een Cocteau in zijn „Testament d'Or- phee", of zelfs een Salvador Dali in zijn Tristan-ballete, nu juist ge heel mankeert is de onontkoombare greep, de onweerstaanbare visie op de materie, waaruit de beklemming, de fascinerende noodzaak had moe ten ontstaan. Béjart goochelt en UTORIJDEN gaat tegen woordig voor velen met pijn en moeite gepaard De gezellige tijd, waarin men voor z'n genoegen een ritje ging maken, lijkt voorgoed van de baan. Niet alleen dat uitkijken con stant de boodschap Ls. ook het parkeren baart de grootste zor gen. En wie 't in z'n zorgeloze hoofd mocht halen, fluitend achter het Muur te zitten en ge noeglijk tijdens het rijden naar links en rechts te kijken om van de fraaie dreven te genieten, krijgt beslist de kous op de kop hij botst tegen een boom of een ander voor hij het weet. EE voor mij liever géén auto. De aardigheid is er allang af. vooral nu er bijna geen garages meer zijn en al die „wagens" aan wind en regen staan blootgesteld, met alle nare gevolgen van dien. Er moet voortdurend gepoetst en geboend worden om het vehi kel in orde te houden en wie daar nu plezier in heeft, moet dat zélf weten, maar mij „liever niet gezien", zoals dat heet. Het moet een ware hartstocht zijn alles te laten blinken in de zon, maar ik heb er eenvoudig de last en de moeite niet voor over. Dat zal in anderer oog natuur, lijk verschrikkelijk zijn Helaas: 't ls nu eenmaal zo, niets aan te doen. lozen, die per se een auto móeten hebben. Die er voor hun werk niet aan ontkomen kunnen. Die uren- en urenlang over de autobanen scheren bij dag of bij nacht zonder enige aflei ding. Zo iets wreekt zich onherroe pelijk. Klaas Vaak wordt maar al te vaak heer en meester over die arme stakkers. Ze verweren zich tot het laat ste toe. totdat de overgave niet meer tegen te houden is. Dan komt 't punt, waarop het gevaar voor de deur staat en het ergste gevreesd kan worden AT punt, stond de uitvinder voor ogen. toen hij een ingeving kreeg. Ik kan uitvinders altijd om die ingevingen benijden. Ze komen als een flits of langs de weg van zweet, bloed en tranen. Hoe deze uitvinder er aan kwam. weet ik niet: hij dacht aan alle mannen en vrouwen, die op de lange afstand plotse, ling door de slaap overmand worden en zoetjes-aan ïnsuffen. En hij vónd daar wat tegen: wanneer het hoofd omlaag lyiikt gaat er in het onder de kin met schuimrubber beklede kussentje een belletje, waardoor men uirect weer tot z'n positieven komt. Dit alarmkussentje werd op de uitvinderstentoonstelling te Neurenberg getoond en 't werd direct een sensatie. U hoeft van nu af voor insla pen-achter-het-stuur geen angst meer te hebben: het belletje schrikt U wel wakker en alles Ls weer O.K FANTASIO. Jongleert met de stunts, clichés en trucs van het surrealisme: danse ressen die als insekten zijn uitge dost, een koorddanser die (waar schijnlijk) boven de afgronden van de dood equillbreert, een Jongeman die ln een wintertuin gekleed in een badkuip is gestapt en honderduit zeurt over de temperatuur van het water, dat te koud, te lauw of te warm is en onderwijl bevelen geeft aan een toneelknecht die niet ant woordt en van wie men, halverwege de hemel, alleen de zevenmijls- schoenen in de leegte ziet bengelen. Men kan die symbolen desge wenst natuurlijk met allerlei diep zinnigheden verbinden .Maar alle frasen en pretenties over het „to tale theater" en de ondertussen ook al weer erg versleten ge luidseffecten van stereofonie en concrete muziek, verhelpen helaas toch niet dat men geen moment door een „totale inspiratie" of een globale opzet of conceptie wordt getroffen, laat staan meegesleept. Zelfs de fenomenale talenten van Casarès en van Babilée, die zich gedurende de eerste acte als danser óók nog van het projectiescherm af doet bewonderen, verhelpen daar niets aan. li a ri teilen ka bi net Een surrealistische bric a brac. een rariteitenkabinet van avant- gardistische Ingrediënten, die al lang weer zijn achterhaald. De ver schijning van een Casarès. een paar geslaagde effecten van Pierre Hen ry's muziek en vooral de slotpassa ges van het ballet waarbij dansers en danseressen vluchten in een frenetieke stormloop waarhij het achterscherm verdwijnt en de ver vuilde buitenmuren zichtbaar wor den. frapperen echter. „Het les vals geweest", roept Rahilét| uit en met die conclusie lijkt) publiek zich zonder veel moei» kunnen verenigen. Zuinige outran De prodüktievan de v ling moet zijn managers 1/0 joen oude Franse franken bi gekost. Doch de ontvangst toJ de première al zó zuinig, rfafl jart het wenselijk oordeelde <M tréeprijzen voor de volgende a stellingen tot minder dan de I' te verlagen. Gelijktijdig ontkê hij een campagne met strooil ten in Saint-Germain en de Pi studentenwijk van het quartiek tin, om de jonge generaties ia geweer te roepen tegen het i grip en het geborneerde H vatisme van de oude garde.i Na de flop die Béjarts 0| bach-re visie in West-Berlijnl nog ten deel is gevallen, magi voor hem slechts hopen dat hm de Parijse spes patriae tenrrk enige (morele) steun zal frul vinden. Ofschoon zelfs op datt enig scepticisme mij niet P plaatst voorkomt K Onze dam rubriek Hieronder laten wij de auteurs oplossing volgen van Prijsprn- bleem No. I 47—41. 36x47. 33— 28. 47 x 49. 26—21, 17 x 37. 21 x 10, 37 x 19. 25 x 1. 49 x21. 16 x 7. 5 x 14 ad. lib. 1—6. 2x 11 ad. lib. 6 x 26. en wit wint door zich bu de volgende zet op de lijn 1—45 te plaatsen. Een prachtig staaltje van combinatiekunst van de be kende Haarlemse problemist Dit probleem munt uit door fantasie, waardoor de oplossing lang niet gemakkelijk is Het meest frappan te is wel het plaatsen van een schijf op 19. waardoor de laatste grote slag van 25 naar veld 1 mogelijk wordt gemaakt. Eigenlijk is ook hel moment waarop wit van 26 naar 21 speelt een diagram waard, wegens het bizarre complex schijven. Er aan toegevoegd moet worden dat de aanvangspositie volkomen natuur lijk is en een tegenstelling vormt met de vele eveneens wel fantasti sche constructies, die echter een aanvangsstand bezitten die als partijstand eigenlijk niet geaccep teerd kunnen worden. De enige goede oplossers van dit moeilijke probleem waren A. A. Smal en P. Olivier, beiden te Lei den. Na loting werd de prijs van f. 5 00 gewonnen door A. A Smal, Leeuwkcnstraat 14, te Leiden. Het doet ons genoegen twee inte ressante problemen te ontvangen van de bekende problemist J. van den Bogaard, die onlangs van Rot terdam naar het roemruchte Huis- sen verhuisde. De problemen zijn beide moeilijk te ontleden doch het loont de moeite daar de oplossin gen veel voldoening geven. Het prijsprobleem is ook weer niet gemakkelijk en het zal ons dan ook niet verwonderen wanneer er weinig inzendingen zullen zijn. Men kent de voorwaarden, de auteursoplossing moet binnen 10 dagen ingezonden zijn in de be kende notatie die de zetten voor wit en zwart aangeeft. Ook bij op lossingen, positionele winsten etc., etc geven een extra punt. Bij ge lijke aankomst wordt geloot om de prijs van f 5.00. In IV vindt men een eindspel- letje dat niet zó eenvoudig is als het er uit ziet, het is n.l. een van 8 me' I die verborgenheden van de j trak die voor het oog zo lastig! Wij hebben het in 1942 sai steld naar een partij die wjj maals speelden met de in de lopen oorlog naar de moor. pen getransporteerde Rotten meester Cohen. Prijsprobleem No. 1 2 S 'S .M. M i/9, 11, 13. 14, 17, 31 Zwart: 33. 36. Wit: 18. 20, 22, 24. 26, 39, 40, 44, 47, 49. v d. Bogaard 2 8 4 a H I mmf a a 1 4 Zwart: 7, 9/11, 13, 14, 19 30. 33, 35. Wit: 18 22 23 27, 28 31, 42 44, 45 48, 50. J. v. d. Bogaard Voor alle standen speelt en wint". Voor alle standen geldt speelt en wint".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 12