i tl l L Ct L L l L i L l KAFKAS HET PROCES WANSTALTIGE DROOM wereldmerk Films can deze week in Leiden Stefan Askenase bij, Kunstkring voor Allen Verloren onschuld" traag, knap, sfeervol Jeugdpuistjes w L L immii ln visie van Orson Welles Vernietiging van 't individu Aznavour in lOpgejaagdeii" „Alle vrouwen van de wereld" te fragmentarisch filmwerk Rein Dool en Chris Tonbreeker exposeren in Boerhaavezaal Liz Taylor en Burton echtpaar in „Internationaal Hotel" Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 19 oktober 1963 Derde blad no. 31089 f* iiiilllllll V) STUDIO In dc bewerking en onder regie van de vermaarde Orson Welles is hier dan de veelbesproken film ..Het proces", naar de beroemde roman van Franz Kafka. Een stroom van lugubere nachtmerries trekt aan het oog voor bij in deze geschiedenis van Joseph K. De invretende tragiek van de auteur zelf. Een man wordt beschuldigd Waarom HU wordt ln arrest gesteld. Waarom? De man wordt achtervolgd. Telkens w telkens weer, tot krankzinnig wor sens toe. Obsessie na obsessie in een huiveringwekkende wereld van waan- rin, waarin de eigen persoonlijkheid niet geldt, maar slechts de gemeen- ichap. Het oordeel der rechters is onduidelijk, èlles is onduidelijk ln deze wereld van wans tal lige verden kingen, waaronder duizenden en dui zenden te lijden hebben en waarin tenslotte het individu hopeloos ten onder gaat Orson Welles zegt in het voor woord: ..De logica van ..Het proces"' li de logica van de droom". En wie wel eens gedroomd heeft, weet dat die logica dikwijls verre is te zoeken. Zo is het ook in deze film. met meesterhand gehanteerd en waarin de scènes als in een wervel wind op U los stormen. Telkens weer wordt, het individu gepijnigd door de kwellende, beklem mende. beangstigende vraag van het „Waarom?"Totdat de liquidatie ian hem voltrokken wordt. De onschuldig-beschuldigde Is door de collectiviteit vernietigd. In vele landen gaat het zo toe. En ln deze visie van Orson Welles zeer vrj) naar het boek van Kafka wordt men geconfronteerd met gruwzame werkelijkheid. waar- Tan reeds tallozen het wanhopig slachtoffer zyn geworden. U moet een film als deze niet voor uw plezier gaan zien. Daarvoor is zy snijdend. Zij zal ook velen wellicht rrfet aanspreken, omdat de ganse on- duidelijkheid der gebeurtenissen haar t weerslag vindt in de overigens foto grafisch duidelijke verfilming, waar voor Edmond Richard verantwoorde ls. o; LUXOR Het scenario van deze I J ÖJ ilm mag dan hier en daar mank aan aan de kwaal van bijna alle renario's: niet al te geloofwaardige I oevalligheden, toch is ,.De opgejaag- |j en" rijk aan fascinerende episoden. lovendien verdient het gebruik van e kleurenfilm speciale waardering. Hees tal worden kleuren gebruikt voor J= serie gezellige, maar eigenlijke s Extra factoren, welke de bitterheid van dit monsterachtige drama in hevige mate accentueren zijn de vreemdsoortige massa-scène* en de suggestieve muziek, sterk contraste rend in haar twee uitersten: ener zijds gebaseerd op Bach, anderzijds op jazz, samengesteld door Jean Led rut. Anthony Perkins speelt de hoofd rol in deze reeks van angstaanja gende, on wezenlijke voorvallen, voornamelijk terzijde gestaan door Jeanne Moreau en Romy Schneider, I de laatste evenwel een geheel andere en veel geraffineerdere dan in haar zoetelijke Sisi-films. Bovendien ls er cie acteur Orson Welles zelf, geweldiger en vrees wekkender dan ooit in zijn rol van de dubbelhartige, tyrannieke advo caat. die met zijn slachtoffers speelt i en lijkt te heulen met degenen, die LIDO „Alle vrouwen van de hen moeten straffen. 1 wereld" is de titel van een film, die Er ls een eindeloze reeks verdach- de inhoud er van niet helemaal dekt. ten: zij allen zullen dezelfde weg De film staat op naam van de Ita- gaan als Joseph K. Nooit heeft hij I liaan Jacopetti. die op vrijpostige, geweten, waarom hij onder verden- maar soms achterbakse wijze van king stond en niemand zal dat ooit zijn camera gebruik heeft gemaakt. WTOCn. Hij moet met zijn filmploeg heel wat Zo gaat dal in die landen, waar j steden en dorpen hebben afgereisd, Spiedend camera-oog van Jacopetti „De stropers van Alaska" Avontuurlijk REX „De stropers van Alaska" is het merkwaardige verhaal van een man. die Alaska voor tien mil joen dollar wilde kopen, maar in plaats daarvan huiswaarts keert met een Russische gravin ln zijn armen. Jonathan ls een ruwe Amerikaan se zeebonk, die op vele gebieden zijn mannetje staat. HU wordt door de Russen gehaat, maar de Amerikanen vereren hem en hebben hem de bynaam ..Boston-man" gegeven. De ze mannetjesputter heeft natuurlijk ook veel succes by de meisjes, en vooral bij een jonge Russische gra vin, die met haar gevolg echter van San Francisco terug moet naar Rus land. om daar to trouwen met een hooggeplaatste functionaris, die ze niet liefheeft. In de film lopen voorts nog een Portugese zeeman en een oersterke Eskimo rond. die eigenlijk niet ter zake doen maar wel leuk zijn. Als de Boston-man I na een spannende 'en uitstekende i verfilmde) zeilwedstrijd in Rusland j aankomt, weet hij daar met veel moeite de vrouw van zijn keuze van het altaar weg te kapen. Tijdens de thuisreis staan ze samen aan het I roer. en dan pas is de oorspronke lijke Engelse titel van kracht:,.The world in his arms". Een romantischer einde is moeilijk denkbaar. „De stropers van Alaska" is een amusante, vlotte film geworden. Gre gory Peck is de Boston-man, Antho ny Quinn de Portugees en Ann Blyth de mooie Russische gravin. Advertentie het schandalig onrecht heerst. T lissen al deze bedrijven door haalt Jacopetti nog een aantal sof te non baby's voor de camera. Jammer eigenlijk, want hü zorgde voor een goed en hoopvol begin door de mi litaire opleiding van Israëlische meis jes prachtige close-ups! als een van ziln onderworpen te kiezen. O ji, voordat we het veraten de film j jub0eum van b,t soud leert ook. dat iedere vrouw a raison van twaalfduizend gulden een cur- museum in Utrecht wordt in dit Expositie over Nederlands goud Ter gelegenheid van het zilveren zilver sus pijnloos bevallen kan volgen. In Zwitserland ORSON WELLES als de advocaat dat kan bijna niet anders. De film. waarvan de kleurrijke beelden, althans in technisch op- zicht, een lust voor het oog zijn, is echter te fragmentarisch om ruim anderhalf uur achtereen te kunnen I boeien. De cineast heeft kennelijk de na druk willen leggen op het ongewo- ne in de wereld van de vrouw. Een I wereld, die ook ongewoon vulgair kan zijn. Gezeten in de bestelauto van een wasserij houdt Jacopetti stiekem het camera-oog gericht op de etala- gemeisjes van Hamburg, die in een voor jongeren afgesloten straat wo nen. Een volgende keer is de Itali aan in Hongkong om de Chinese tippeljuffrouwen in het beeld te krij gen en op een ander ogenblik woont hij een bijeenkomst bij van het syn dicaat der nachtvlinders in Singa pore. waarvan de voorzitter een te vreden man blijkt te zijn. Verder laat h-U gefrusteerde meisjes zien. die ln Parijse nachtclubs persé met leden van de eigen sekse willen dan- sen, en meisjes, die er letterlijk alles voor over hebben om tijdens het filmfestival in Cannes „ontdekt" te worden. Een scherp contrast vormen de beelden van de liefdezusters, die de boodschap van het evangelie in het hart van Afrika brengen, en die J van de mannequins, die de bood- in datzelfde donkere werelddeel ver- |De eerste nu ook als schilder te zien spreiden. De kunstenaars lijken zich te verdringen om hun werken te tonen. Thans zijn daar de „figuratieven" Rein Dool en de 27-jarige Chris Ton breeker uit Zandvoort, wier expositie gisteravond door drs. H. Rookmaker, verbonden aan de kunsthistorische afdeling van het Rijksprentenkabinet, in de Boerhaavezaal is geopend. Deze stelde in «ün openingswoord de creatieve kunstenaar, die nieuwe wegen inslaat, gelijk aan de kunstenaar per traditie, die schoonheidsbezoe ker is. Beide caegorieën zijn even belangrijk. Reis van Prinses Beatrix kostte meer De reis, die Prinses Beatrix ge maakt heeft naar verscheidene Azia tische landen, ls duurder uitgekomen dan het departement van Buiten landse Zaken had begroot. Voor de reri was toegestaan een bedrag van f 150.000. Minister Luns vraagt in een wetsontwerp tot wijziging van de begroting van zijn departement dat hij bij de Tweede Kamer heeft ingediend een verhoging van dit bedrag met f125.000. museum een tentoonstelling gehou den van Nederlands goud. De helfi van het totale bezit aan produkten van Nederlandse goudsmeedkunst is bier uitgestald. De expositie omvat circa 145 stuk ken. waarvan net oudste dateert uit 1050. het jongste voorwerp op deze tentoonstelling Ls in 1036 vervaar digd. Het is de pen waarmee Ko ningin Juliana en Prins Bernhard de huwelijksakte ondertekenden. Het is de eerste keer dat in on« land een tentoonstelling is ingericht, die lou ter aandacht besteedt aan de Neder- i l&ndse goudsmeedkunst Koningin Juliana stond een groot aantal voorwerpen voor deze expo sitie in bruikleen af. Een ervan is een prachtige rammelaar, die zij by haar geboorte cadeau kreeg van de Friese vrouwenvereniging. De expositie duurt tot 1 december. I Het getuigt voorts van weinig smaak om het grappige filmgedeel te, dat over Sporting Widow Orga- i nisation in Australië gaat. met treur - muziek te illustreren. jiMiiiiiiniiitiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiniiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiin lakke plaatjes. In dit werk van de fcryse „Franco Landen Films" kan tien herhaaldelijk genieten van de leurenfilm als functioneel medium iiardoor suggestieve beelden ont- die een boeiende sfeer oproe- Kn. Het verhaal speelt zich af in een tiet alledaagse omgeving: aan de elfkant van de Zuidamerikaanse sa- lenleving in Paraguay, Bolivia en Ihlli. De Fransman Charles (Char- ss Aznavour) heeft het na de oor log niet meer in zUn vaderland kun- len uithouden en hij zoekt het avon- in het „beloofde land" aan de todero kant van de oceaan. Maar de ene ontgoochling na de andere alt hem daar ten deel. Het begint 1 dadelijk met de koe'.e ontvangst verre familie in Asuncion, die een belangstelling heeft voor een rme neef. Charles wil in zyn le- ensonderhoud voorzien door te wer- iea, maar dat kunnen Europeanen bar alleen als zy over speciale kun- le of kennis of over veel geld be- chikken. Het gaat al spoedig van 'aad tot erger. Hij wordt verdacht »n een wisseltruc, waarbü de cais- !«re, Maria niet vrijuit gaat. Zy be- lalt hem namelijk honderd maal 3 oveel uit als de oude franken, die hij 'gegeven heeft, waard zyn. Maar m te voorkomen dat het meisje Iflhar hele leven zal moeten werken het geld terug te betalen, geeft Wies £yn per abuis verkregen ka- ilaaltje terug. Maria wordt ontsla- tn en samen beginnen zy het le- r«i van havelozen, die bovendien, als IJ eerst helpen by de wapenlevering opstandelingen en later zUde- Dgs betrokken raken bU een moord. tnWs opgejaagden door onherbergzame reken trekken. Al spoedig begint Wies te denken over de terugkeer iar Frankryk, maar het geld ont weekt hem om de overtocht voor tiden te betalen, wy kunnen talry- - i avonturen van het tweetal, hun H t'deiyke scheiding, de arbeid in de "Pennynen en de teleurstellingen iet op de voet volgen. Het is dik- T„ 11b een boeiend verhaal, vol ver eende wendingen. Ook hun lief- ma t UPS en do*ns. Maar tenslot te is er een vrachtschip, waarmee naar Marseille kunnen terug- all n Zoals gezegd komen er in deze film hchtise beelden voor, niet alleen *n het indrukwekkende landschap M> Zuidamerikaanse bergen en vlak- maar ook van de mijnen, van ittaferelen, van onbekende men en dingen, die de aandacht ge houden. Het verhaal mag zijn zwakke zijden hebben, de M ies van vele gebeurtenissen en 'Til* prachtige fotografie in Eastman- ïet Jtolog wegen daar ruimschoots legen- iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiii.niiiiiiiiiimiinHnnimininffliMi Sterke besetting in strakke film TRIANON Voordat ..In ternationaal Hotel'' (The VIPs) in première ging, wist men al dat deze film een kassucces zou worden. Een golf van publiciteit over een steeds weer tegenge sproken en steeds weer gesug gereerde romance tussen de twee hoofdrolspelers, Elizabeth Tay lor en Richard Burton, was er immers aan voorafgegaan. En wie wil niet. als een dorstige in de woestijn, het water proeven, als hij de druppels heeft gevoeld? Wie alleen daarom deze film gaat zien. zal niet bedrogen uitkomen. Want de twee damesbladromances die de ruggegraat van „The VIP's" vormen, zyn van hetzelfde suikerge halte als de fondantachtige ver haaltjes die over de schuchtere Ri chard en de schone „naar geluk hunkerende" Liz ln omloop zijn ge bracht. Men heeft in deze by na twee uur durende film in korte tyd veel wil len laten gebeuren. Een aantal Very I Important Persons, die allemaal dringend met het vliegtuig naar New j York moeten, wordt door de Lon- dense mist gedwongen de nacht door 1 te brengen ln een hotel.- Onder hen I bevindt zich de vrouw (Liz Taylor» I van een schatryke zakenman <Bur- ton). Omdat zij meent dat haar man haar niet nodig heeft, wil zy met een knappe playboy (Louis Jordan) m het buitenland een nieuw leven beginnen. Na een kwartiertje weet men al, dat dit plannetje uiteinde- lyk niet door zal gaan. Het tegen- aeol zou immers ».e zeer in strijd met de Amerikaanse moraal zyn geweest om daaraan de toch al gedeukte reputatie van Liz bloot te stellen? Nog onwaarschijnlijker is de roman ce tussen een zakenman die op het punt staat failliet te gaan (Rod Tay lor) en zyn aanhankeiyke, absuro dienstvaardige secretaresse (Maggie Smith), die er tenslotte in slaagt (Orson Welles» die met een film sterretje Elsa Martinelli) trouwt om belastingtechnische redenen en een Engelse hertogin (Margaret Ruther- ford» die dank zy deze producer haar kasteeltje kan behouden omdat daar filmopnamen zullen worden gemaakt. Kortom: als de nacht voorby is. is iedereen tevreden, behalve natuuriyk de verstoten playboy, al krijgen we wel de verzekering dat hy zich zal weten te redden. Het geheel is, el hangt het ietwat als los zand aan elkaar, niet on amusant. De typetjes worden uit stekend gekarakteriseerd, wat men trouwens wel mag verwachten van acteur als Welles en Rutherford. Richard Burton geeft biyk van een met te onderschatten dramatisch ta lent. En Liz? Elizabeth Taylor wan delt als een koele schoonheid door de film. Zy moet een conflict uit vechten «kiezen tussen twee man nen). huilt en lacht wanneer dat in het draaiboek wordt voorgeschreven, maar kan ons geen moment doen ge loven in haar problematiek. Mis schien heeft zij er zelf niet in geloofd en dat kan haar moeilyk kwalyk worden genomen. Hein Dool ls in onze stad een oude bekende. Men kent sinds lang zyn volwaar dige. gerUpte, vaak getroffen etsen en tekeningen, welke een vreugde voor ieder oog betekenen. Voor het eerst brengt hy nu zyn roodkryttekeningen 'sepia), alsmede zyn impressies uit Spanje, waarin het rood eveneens domineert. Een verrUkende vernieuwing, in hoofd zaak ontstaan als gevolg van het feit, dat hy zich nu ook met de schilder kunst bezig houdt. Een geheel ander facet van zijn kunnen komt hiermee naar voren. Zyn voorliefde voor ikonen en folklo ristische kunst openbaart zich in het veelvuldig door hem gebruikte rood. Er zyn grappige kinderfiguren, waar in meermalen het anecdotische pre valeert: ln dit genre is Rein Dool bezig zich een uitgesproken styl meester te maken. Evenwel: naar ons gevoel Ls hy vooralsnog sterker in zijn tekeningen en etsen dan in zyn olieverven, doch hy lykt op de goede en in ieder geval veelbelovende weg. Wij zyn benieuwd, wat uit deze nieu we aanpak der dingen groeien zal. Dat Rein Dool een kundig en kunstzinnig man is. zal niemand be twisten. Hij beschikt daarbij tevens over genoegzaam zelfkritiek, om zich met dezelfde ernst, waarvan zyn werk tot nu getuigde, aan het genre, dat hem thans gegrepen heeft, te wijden. Naast hem presenteert Chris Ton breeker. die indertijd de grafische school bezocht en zich sinds vier jaar geheel aan zyn kunst wijdt, in grote variatie een aantal van zijn gouaches, etsen en olieverven. Speciaal in zijn etsen geeft hij blijk van gevorderde vermogens, in zijn overig werk zal hy de zwakhe den van dilettantisme nog moeten overwinnen en stellig degeiyke lei ding behoeven. Het volkomen op eigen staan Tonbreeker is immers auto didact waarborgt vanzelfsprekend volledige vryheid van expressie, maar het bergt tevens ook grote gevaren in zich. Juist omdat Tonbreeker in meer dere opzichten bewys van talent levert, zouden wy gaarne zien, dat dit in goede banen wordt geleid. Moge hy dit advies ter harte nemen! De expositie duurt tot 6 november en is dageiyks te bezichtigen van 15—17 uur en van 19—21 uur. H. Bij Ned. Opera: De vier huistirannen HET is werkelijk ongelofelijk: hoeveel malen hebben wij hier al niet als trouwe gast van de ..Kunstkring voor Allen" de Poolse pianist Stefan Askenase gehoord. Nog steeds speelt deze met hetzelfde onverflauwde élan, be* zield en bezielend enthousiasme de werken voor, die hem door de jaren heen vertrouwd en geliefd geworden zijn en nog steeds zijn daar zijn al even onverflauwde getrouwe aanhangers, aangevuld met vele jongeren, die van zijn spel genieten willen. Dat dit spel zijn eigenaardigheden kent en het technisch tegen woordig niet meer altijd op het hoogste peil staat: ach. wie z^l 'I hem euvel dulden? CASINO Wie bij deze sugges tieve filmtitel mocht hebben gedacht aan een nieuwe versie van het be kende verhaal over een jonge on schuldige deerne, die per abuis met het rosse leven in aanraking is ge komen. komt bedrogen uit. „Verloren onschuld", een niet byster gelukkige „vertaling" van „Les adolescente", is ofschoon Frans gesproken van Ita liaans makeiy. Het doet wat sfeer werking betreft in de verte denken aan het beroemde en bekroonde „II posto" 'Het baantje». By zonder knap. uiterst zorgvuldig camerawerk dus, hem voor een bankroet te behoeden reinig opvallende dialogen en een en zyn liefde te winnen. Voor de trage verteltrant. „Verloren on- rest nog wat typetjes: een producer schuld" vertelt het verhaal van een 17-jarige, in goede doen levend hbs- meisje. Francesca, dat de liefde by wyze van spreken in de toppen van haar vingers voelt tintelen, ma ar nog geen richting aan haar gevoelens weet te geven. Zy maakt de adoles centie in alle hevigheid door met al die stemmingen die, liggen tussen „hochstjauchzcnd" en „zum Tode be- trübt". Zy voelt dat haar kinderja ren al achter haar liggen. Met me lancholie kykt zy er al op terug. Francesca wacht nu een geheel an dere periode; vol spanning en ook vol onzekerheid. Oude waarden worden verdrongen, de nieuwe zyn nog niet tot consolidatie gekomen. Zy beleeft een dag met talloee vier De Nederlands* Opera heeft gister avond in de Stadsschouwburg te Am sterdam Wolf-Ferrari's charmant- komische opera „De vier huistiran nen" In een nieuwe bezetting en enscenering op de planken gebracht. Deze speels-amusante opera vol in triges. waarin een paar jaar geleden de inmiddels overleden Greet Koe man en Gee Smit nog de hoofdrollen zongen, speelt zich af in de laat-18d* eeuw en is doorweven met bewer kingen van oud-Italiaanse volkswijs jes. De opera draait om de totstand koming van het huwelijk van de dochter van een van de vier huis tirannen. Frans Boerlage had de regie en Leo Driehuys de muzikale leiding van dit operablijspel, waar voor Gebriel Smit de Nederlandse vertaling verzorgde Pieter van den Bergh. Cornells Schell, Henk Smit en Paole Gorin zongen en speelden de vier huistirannen. De beslist niet onderdanige vrouwen waren Cora Canne Meijer, Mizzi van der Lanz en Cora van Doesburg, terwijl Nel Du val het meisje waa waarom alles draaide. De kleinere rollen werden door Rudolf Kat, Chris Reumer en Marijke Frarwsen gezongen. Het Nat. Ballet en het Kunstmaand-Orkest verleenden medewerking. Met veel applaus en bloemen werd deze pre mière begroet. ,X>e vier huistiran nen", die als ..Botterikken" by de Ned. Comedie reeds bekend zyn, gaan op 26 oktober naar Den Haag. vreemde situaties en ontmoetingen. Tenslotte is er s avonds de ontmoe ting met de wat oudere tuinarchi tect Enrico, die zy ook 's morgens al heeft bezocht. Een man, die Fran cesco al Jaren kent. maar die zy nu met andere ogen beziet. En hy van zyn kant eveneens. Enrico leidt haar binnen in de nieuwe fase van haar leven. Het is een periode, waarin zy zelf de richting moet bepalen. Dat is zy aan het einde van de emotievolle dag zich wel bewust. Verloren onschuld is be list geen film vol actie en sensatie. Daan-oor gebeurt er zo op het oog te weinig, daarvoor ook is de verteltrant te langzaam. Wat sfeer en gevoeligheid betreft hebben de Italianen weer een knap stuk werk afgeleverd. Askenase: de pur sang romanticus uit de oude school, met een voorliefde voor rubati. met een pedaalgebruik, dat de klank wel eens té klankrijk maakt, zodat de stemvoering daardoor aan duidelijkheid inboet, maar des ondankshoeveel relief, speciaal aan de bascant demonstreert hy, hoeveel ais uit graniet gehouwen beeldend vermogen is hem eigen, hoeveel innerlijke bewogenheid ook en hoeveel vreugde beleeft hy zelf aan het eigen spel, een vreugde, die hy op het auditorium doet overslaan, een auditorium, dat geniet en opge togen wordt, speciaal wanneer hy bij zyn geliefde en zo innig verwante Chopin is aangeland. Op deze avond heeft Askenase, wiens voordrachten wij reeds her haaldelijk analyseerden, overigens overduideiyk aangetoond nog wel iets anders in zijn mars te hebben dan Chopin alléén: de Haydnsonate in Es gr. t., interessant door haar vernieuwingen van die tyd is een juichend feest, drie sonates van Scarlatti (G. gr. t.. b kl. t Bes gr. t.) al evenzeer, hoewél de klavecim belklank hierin te weinig benaderd wordt door een meermalen te kank- rUk toucher en de geniale Beethoven - sonate in A. gr. t.. op 101. met haar genadevolle inzet lykt helaas in menig opzicht te hoog gegTepenhier verbrokkelt de eenheid, zij kan in haar spanningen Fuga! niet volgehouden worden. Het is zekee geen ideale Beethoven, geestelyk noch technisch. Deze prachtig® sonate schynt, opgedragen aan Frei- frau Dorothea von Ertmann <vaa» 1816» Askenase, na het gelijk voor geschreven met het allerinnigst® gevoel voorgedragen eerste deel. toch wel de nodige obstakels te bezorgen. Maar bij Chopin hervindt hy zich volkomen: Nocturnes. Scherzo in ongebreideld snelle vaart! Mazur ka's. walsen en tot. slot de Tarantella, giyden glad en soepel uit zyn han den. Hij openbaart hierin héél zyn affiniteit met zyn grote landgenoot zuiver naar geest en karakter. Dit is de vertrouwde Askenase met zijn diepe en warme muzikaliteit, zyn boeiende en magistrale allure. Ook een Askenase, die de tederheid lief heeft en deze uitzingen kan. En gelukkig nog altyd uitzingen mèg! Geen wonder, dat de toegiften niet konden uitblijven, na het enthousias te applaus, hem door een welhaast volle zaal gebracht. In die zaal geluk kig w eer een tussen pad. dat velen niet dankbaarheid begroet hebben en het concertbezoek ongetwijfeld weer sterk stimuleren zal. De naam Askenase alleen al bracht tallozen op de been: voor de Kunst kring was dit eerste concert der seri® dus een goede inzet! H. STEFAN ASKENASE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 5