kunst laleiöoscgqp Operaconcert Alma Materkoor bracht veel afwisseling „Macbeth" bevredigt niet geheel ondanks boeiend bewogen spel Europa's geurige lichte pijptabak Purcell's „Dido and Aeneas" liooïdseholel Schitterende liulde Paul Steenbergen moutbrood Bijdrage Sha kespea rejaa r Paul Steenbergen een mens met velerlei aspecten In Kon. Schouwburg Aanbieding Van Dalsum-ring en Haagsclie onderscheiding liloemenschat iidsche Broodfabriek N.V. Opgericht 1 maart 1860 Dimdag 15 oktober 1963 Derde blad no. 31085 99 Gaan kijken naar Paul Steenbergen betekent al weten wat er komen gaat. Een protsenmaker. een raisoneeur kan modegrapjes uit de mouw toveren, die een moment frapperen. Het is het bijzon dere van de grote Haagse acteur en toneelleider dat hij vermag méér te zijn dan dat. namelijk een ..mens". Dat lijkt iets gewoons maar is dat op de planken bepaald niet. De acteur immers heeft een natuurlijke neiging tot pathos, tot hol gebaar. Paul Steenbergen heeft die neiging al heel lang geleden onderdrukt. Dat heeft gemaakt dat hij op het toneel een herkenbaar mens kon verzinnebeelden in welke verschillende figuren dat ook nodig was. De toeschouwer weet wie die ..mens" Steenbergen is en kijkt er daardoor telkens weer gefascineerd naar. Steenbergens spel is sober en naar binnen gericht, wat men wellicht Haags zou kunnen noemen. Albert ran Dalsum drukte het gis- eravond tijdens de huldiging na de oorstelling van „Macbeth" in de [on. Schouwburg te Den Haag gees- ig uit: „Hij maakt de indruk of hij jjn creaties liever in zich zou willen ouden". Zo is het. Steenbergens scheppingen suggere- jn borrelende vaten vol inwendige anningen. Met bewonderen,swaar- ge terughouding van uiterlijke mid den weet hij die te dwingender ge tuite te geven aan zijn publiek. Hij bleef zichzelf Zo was het ook gisteravond met lacbeth. een geteisterd mens op een jzichtbare roltrap, die hem mee- lert nadat zijn even liefhebbende Is kritische echtgenote hem daarop eeft geduwd. Bij Steenbergen kan I iemand geen eenzijdige figuur rden. Men kon gisteren gemakke- met het idee naar de Schouwburg d gegaan van: vanavond bij zijn lileum toont zich een geheel nieu- Steenbergen. Maar het is teke- nd voor hem dat hij ook in de rol n deze tragische held geheel en al taelf bleef. Een boeiende mense- ke figuur, heel wat gecompliceerder q zyn vijanden (in Shakespeare's kst) bevroeden. Joris Diels regisseerde de eerste drage van de Haagsche Comedie n het Shakespeare-jaar in een rial fraai klinkende vertaling van q hand, een vertaling, die meer a alleen goede speelkwaliteiten be iels is geen voorstander van een k bepaalde stijl. HU werkt liever t de middelen, die de tekst als het i vraagt, een zeer rechtstreeksse 'er van theater zonder omwegen. dat principe valt te strijden, j 1 betekent vereenvoudiging, weg- ig. Het complete, het universele J lt ontdaan van één of meer di- tóes. In die simpeler wereld is mensen met hun beperkingen keiijker een ideale harmonie te «en. Wie willekeurig uit het to- l van mogelijkheden wil putten, jenzelzigt zich met de almachtige, "i, het is maar een opvatting. üngelse auteurs zoeken ons land auteurs Lord en Lady Clan- s, en hun dochter Charlotte iam, zullen van 16 tot 22 oktober bezoek brengen aan ons land. Clanmorris is onder de naam Bingham bekend geworden door in acht landen uitgegeven mis- l-romans, Lady Clanmorris heeft toneelstukken op haar naam en hun 20-jarige dochter Char- Bingham heeft bekendheid ver met haar autobiografie vind ik hem?" („Conoret the weeds"), die haar leven Ift van haar 14e tot haar 20e e familie Bingham zal morgen - tend uit Londen op Schiphol arri- in. Naast enige tv- en radio-acti- iten zal het Genootschap Neder- l-Engeland een ontvangst in Den g arrangeren, waarvoor ook een tal jongelui uit de eindexamen- Ben van enige lycea en uit de lse studentenwereld zijn uitgeno- en, De Engelse gasten zullen verder iteden Amsterdam. Rotterdam en Haag bezichtigen. Hoop; toneelpeil Ondertussen heeft het kiezen door Diels uit alle middelen waartoe de tekst hem voerde zonder inacht neming van nauwe stylbegrenzingen een heterogene opvoering in de hand gewerkt. Vele boeiende tafe relen op zeer hoog toneelpeil waren er te waarderen. Maar zij vloeiden niet samen tot een groot intensief te beleven drama. Soms dacht men aan een schilderij van Rembrandt dat tot leven kwam, dan weer stond met militante Elizabethaanse van de ko- ningsdrama's (Crofs) voor de geest, een volgend moment gaf Vilar-as- sociaties. Daarmee wil niet gezegd zyn dat er van „copiëring" sprake was. Diels is er een te groot en oorspronkelijk vak man voor, maar wel was er een zeer groot totaal van invloeden in dit hu welijksdrama gerealiseerd. De klei- mere wat opzichzelf staande rollen kwamen in die visie beslist gemakke lijker voor: een gewonde hopman plastisch door Kees Coolen gedaan en een met galgenhumor neergezette portier van Broes Hartman. Zij be hoefden niet te zoeken naar de gril lige lyn in deze opvoering. Tot grote hoogte reikte het spel van Coen Flink als Macduff. Zijn sprakeloosheid bij het vernemen van de koningsmoord was adembene- mend. In zijn aandeel in het vierde bedrijf Macduff hoort dan hoe zijn kasteel in Schotland door Macbeth is overvallen overtrof hij zich nog met aangrijpend spel. Wim van Rooij was hier als Malcolm zijn gedreven tegenspeler. Anny de Lange, die als Lady Mecbeth een zuivere balans vond tussen eerzucht en aanhanke lijkheid in de introductie van het stuk, bleef in de beroemde slaapwan- delscène ruim onder haar kunnen en overtuigde daar ook niet. De spel- regie verraadde zeer vaak de be kwame hand van Diels bij Koning Duncan van Gijsbert Tersteeg. bij Banquo van Frans van der Lingen en bij talrijke andere;.. Jurriaan Andriessen had weer eens voor goed steunende muziek gezorgd, de aankleding van Harry Wich deed wat mee in het heterogene beeld al viel er veel fraais te genieten. „Macbeth" bevredigt niet helemaal, j De titelrol van de altijd boeiende Paul Steenbergen, een bewogen ver tolking van Coen Flink en de mise en scène in de massataferelen laten echter ruim voldoende positiefs over. „Bartokdag 1963" In samenwerking met het gemeen tebestuur van Beverwijk en de afde ling Beverwijk en omstreken van de Maatschappij ter bevordering van de Toonkunst, uitgaande van het Ned. Bartokgenootschap, wordt zaterdag 9 november ln het Kennemer Theater te Beverwijk een muzikale manifes tatie. „Bartokdag 1963" gehouden. 's-Middags zullen de Hongaars- Belgische violist Adré Gertler en zijn echtgenote, de pianiste Diane Gertler drie werken van Bartok uitvoeren, namelijk de eerste en tweede sonate voor viool en piano en de sonate voor vioolsolo. 's Avonds concerteert het Ned. Ka merkoor onder leiding van Felix de Nobel, dat werken zal uitvoeren van Bartok, Kodaly, Van der Horst, Dres den, Piet Ketting en Wagenaar. Uit vier continenten komen ze naar Groningen, de achttien kostbare tabakken waarvan Niemeyer Voortrekkers maakt. l\ Voortrekkersde geliefde tabak van alle Europese pijprokers die van licht en geurig houden Dagboek van Jean Cocteau De vorige week overleden Franse kunstenaar Jean Cocteau heeft, naar vrienden van hem meedeelden, de laatste 12 jaren een dagboek geschre ven getiteld „Le passé défini" dat voor publikatle thans na zijn dood be stemd is. Hoofdprijs loterij voor Mexicaanse gevangene De Mexicaan Juan Francisco Mal- donado maakt zich geen zorgen meer over de toekomst hoewel hij nog een j jaar in de gevangenis zal moeten j doorbrengen. In de nationale loterij won hjj namelijk dezer dagen 1 mil- i joen pesos, ruim 250.000 gulden. Mal- donado zit een gevangenisstraf van twee jaar uit in Tampico wegens politieke misdrijven. Hii werd rijk met een lot dat hij eerst niet wilde hebben. Toen hij een cipier twee lo ten van elk 50 pesos voor hem liet kopen, had hij deze op het hart ge drukt dat het nummer zou moeten be ginnen met zeven en eindigen op zes. Hij kreeg loterijbriefjes met het nummer 15368, dat eenter toch goed bleek te zijn voor de hoofdprijs. De cipier die hem de loterijbriefjes be zorgde is met 1500 gulden bedacht. Maldonado gaf zijn medegevange nen elk tien gulden en de rest van het geld zette hij op de bank. Hij zal nog een poosje moeten wachten voor hij er gebruik van kan maken. Noordlimburgse toneelprijs In 1964 zal voor de eerste maal de „Noord-Limburgse Toneelprijs wor den uitgereikt. Die prijs is thans door de Werkgroep voor amateurtoneel in Noord-Limburg" ingesteld. Hij zal voortaan jaarlijks beschikbaar wor den gesteld voor de toneelvereniging die ais winnaar uit een speciaal een- aktertoernooi te voorschijn komt. De werkgroep zal nog bezien of deze prijs zal bestaan uit een geldbe drag of een ereteken. Aan het toer nooi kunnen alle toneelverenigingen deelnemen uit het werkgebied van het r.-k. vormingscentrum „Kasteel Well". Op die manier wil de werk groep bereiken, dat de belangstelling voor de technische scholing groter wordt en dat er een aantal op hoog niveau staande toneelwedstrijden te voorschijn komt. Na afloop van de opvoering van „Macbeth" in de Kon. Schouw, burg te Den Haag is Paul Steenbergen uitbundig gehuldigd in ver band met zijn -40-jarig toneeljubileum. Eerst had de jubilaris tezamen met de overige medewerkers aan deze voorstelling het applaus van een enthousiast publiek, dat de zaal tot de laatste plaats vulde in ontvangst genomen. Daarna stond Paul Steenberggn nog steeds gekleed in zijn Macbeth- kostuum in het centrum van het hele gezelschap, een schat van bloe men. tientallen geschenken en een aantal genodigden. wier aanwezigheid op het toneel al gauw verklaard werd. Ze bleken, ondanks het feit, dat Steenbergen geen huldiging had ge wild, de feestredenaars te zijn. die de Jubilerende directeur van De Haag sche Comedie in het zonnetje wilden zetten. Mr. Th. H. Bot. de minister van O. K. en W.. gewaagde van de waar dering van de regering en bood Paul Steenbergen een „schilder van bete kenis", in overleg met de jubilaris aan te wijzen, de opdracht te geven een schilderij van Steenbergen te maken. Dit portret zal dan komen te hangen op een plaats, die ook in Na afloop van de première van ..Macbeth" bood Albert van Dalsum de jubilerende Paul Steenbergen de Van Dalsum- ring aan en schoof deze aan de vinger van de grote Haagse ac teur. Advertentie TARVO GARANTIE: TARVO HOUTBROOD WORDT NOOIT LOS VERKOCHT, DOCH AL TIJD IN DE ORIGINELE TARVO -VERPAKKING MET DE NAAM'TARVO' EN DE AFBEELDING VAN DE TARVO-BOER. ZO ALLEEN HEEFT U ZEKERHEID DAT U HET ORIGINELE TARVO MOUTBROOD ALLEENVERKOOP voor Leiden en omstreken TELEFOON 23345 IN een constante wisseling van tragiek en opgewektheid heeft het R.-K. Alma Materkoor onder leiding van Jan Smit, een volle Stadsgehoorzaal gisteravond geboeid bezig gehouden met een Opera-concert, dat werken van Purcell. Lully, Rameau, Marcello en Andriessen bevatte. Immers, de door Purcell (1659-1695) voor de adellijke kost schoolmeisjes van de heer Josias Priest op een libretto naar Ver- gilius van Nahum Tate geschreven opera „Dido and Aeneas" (1690) houdt naast luchtigheid en vrolijkheid, toch wel zoveel diep-ontroerende zielsbewogenheid in. dat men er hevig van onder d« indruk komt. In alle eenvoud schreef Purcell, de grootste Engelse componist van zijn tijd, die zoveel anderen geïnspireerd heeft, in dit werkje twee aria's, n.l. „Ah, Belinda, I am pres t" en „When I am laid in earth", beide in de z.g. Lament©-trant, waarin het ostinate- motief steeds weer terugkeert, van de Italiaanse Opera. Deze aria's groeiden uit tot hoogtepunten van het klassieke repertoire, aria's, waar mee de grootste zangeressen ons in kennis hebben gebracht en waarvan de sterk-dramatische werking, mede door de chromatische-dalenrie kwart, tot op de dag van vandaag onver flauwd Is gebleven. Die aria's zyn door de sopraan Heieen Verkley op onverbeterlijke wijze gezongen, volkomen in zuivere stijl en met de vereiste, bewogen voordracht. In dit melodische werkje, zorgen de koren voor pittige, blijde en mar kante afwisseling. We hebben er met plezier naar geluisterd, telkens weer getroffen door Purcell's contra- puntische vondsten, die overduidelijk zyn persoonyke en originele styi be- wyzen. Het verhaal van Dido en Aeneas Is echter heel wat droeviger dan eigeniyk in overeenstemming is met de merkwaardige opgewektheid van deze muziek, waarvan voorbeel den te over zyn aan te wyzen in de ingelaste dansjes en ritornellen. Naast Heieen Verkley heeft ons vooral ook de haast instrumentaal aandoende zang van de sopraan Leny Stevens—Ridderhof in hoge mate geboeid. Verder wist alleen de bariton Cor Niessen, soepel, vloeiend en sonoor zingend, zich te handha ven. Noch de mezzo sopraan Ded HüskenReuderink. uier stem in de rol van de toverkol te kelig klonk, noch de tenor Dick Kuiters in die van de zeeman, konden hun hoge niveau bereiken, om van de uiterst kinderlijk aandoende zang van de sopranen MargTiet Buys, Carla Os- sendryver en Margreet Smit (koor leden), maar niet te spreken. Intussen heeft dit ongecompliceer de werkje, waarin toch telkenmale de vonk van het genie met zijn nieuwe inzichten doorbreekt voor de pauze de nodige spanning opgeroe pen, met een koor dat aan alle eisen van homogeniteit en expressie ruim schoots voldeed, onder leiding van een man. die zich met Purcell ver want voelde en de voorbeeldige par tituur raak wist te typeren. Een enthousiast applaus met aan bieding van fraaie bloemen aan de solisten, was dan ook de welverdien de beloning. De keuze was voorts gevaflen op de charmante muziek van Lully: aria en koor uit „La mascerade de Ver sailles", het „Soyez fidéle", waarin Cor Niessen byzonder voldeed, on danks het feit, dat wy het tempo wat traag vonden en de koorzang pétillanter en luchtiger had kunnen klinken. Leny StevensRidderhof leverde een briljante prestatie in de aria „Rossignol amoureux" van Rameau, dialogiserend met de supe rieur blazende fluitist Koos Verheul. Coloraturen en trillers leverden voor haar geen moeiiykheden op en haar zang was in het hoge register be wonderenswaardig egaal en stralend Deze aria, alsmede het omlijstende koor „Chantons sur la musette!" waren ontnomen aan de opera .Hip- polyte et Aricie": de kennismaking ermee was een alleszins verrassende. Met Heieen Verkley en Cor Niessen als voortreffelyke solisten klonken nog enige fragmenten op uit Bene detto Marcello's opera .Ariana": enthousiast, markant en met grote ritmische precisie weergegeven. De ..Due Madrig&li" van Hendrik Andriessen, het smartelijke, zielvolle „Che debbo far" geïnspireerde climax ln zyn oeuvre! en het daar mee in scherp contrast staande juichende „Ah, Eviwa Bacco" zyn welverdiende standaardwerken van het koorrepertoire en naar wy menen reeds eerder door het Alma Materkoor gezongen. Ook hierin paarde zich beschaafde toongeving aan doorleefde voor dracht, met een toegewijde en spe ciaal in het eerste madrigaal fijnzin nige toongeving van het begeleidende Residentie-Kamerorkest, dat trou wens de ganse avond een gelukkige hand bleek te hebben. Alle hulde ook hier aan dirigent Jan Smit, die met stylistisch inzicht ruik een gevarieerd programma wist samen te stellen en zowel koor als orkest in een vaste greep hield Tot slot een compliment aan de claveciniste Leni van der Lee, wier punctuele en betrouwbare ondersteu ning ons getroffen heeft. Het was een avond, waarop men pure muzikale schoonheid heeft mogen ondergaan. H. overleg met Steenbergen Bal worden gevonden Duizend maal „daiiA/" Burgemeester mr. H. A. M. T. Kolf schoten van Den Haag bood met de woorden „Duizend maal dank voor uw vorstelijke werk ln de Koninklijke Schouwburg" Paul Steenbergen de in 1951 Ingestelde zilveren onderschei ding van de stad Den Haag aan. Deze onderscheiding is in het leven geroe pen om die eminente burgers te eren, die zich op het gebied van de cul tuur bijzonder verdienstelijk voor de residentie hebben gemaakt. Jhr. Van Kamebeek offreerde als voorzitter van de Haagse Kunst stichting traditiegetrouw de recette van deze ere-avond aan Paul Steen bergen en daarby nog een set kristal- len glazen. De nestor van de Nederlandse ac- i teurs. Albert van Dalsum. sprak een zeer persoonlijk woord tot zyn jon- gere collega. Hij bood Steenbergen tenslotte onder daverend applaus van de als één man opgerezen zaal de van I Dalsum-ring aan, die hem by zijn j 70ste verjaardag werd gegeven. Van Dalsum had de volle overtuiging hier- i mee de man te eren. die deze ring I thans het meeste toekomt. Paul Steenbergen hoorde vervol gens nog hoe hy werd gehuldigd door Ida Wasserman, die namens de ge hele Haagsche Comedie een cadeau aanbood, en door een lid van het technische personeel van de Kon. Schouwburg en hoe tenslotte de di recteur van deze schouwburg, de heer Bob van Leersum een aantal binnen gekomen gelukstelegrammen voorlas, van dp meer dan 70. die waren bin nengekomen. Een ontroerde jubilaris, aanvankelijk met moeite zyn woorden vindend, kon op zyn beurt danken „voor de grootse huldiging", die hem op deze Jubileumavond-tegen-wil-en dank ten deel was gevallen. Ter herinnering aan het 40-jarig Jubileum van Paul Steenbergen heeft de Konlnkiyke Begeer te Voorschoten een bronzen gietpenning vervaardigd. De voorzijde, belangeloos gemo delleerd door de medailleur Pol Dom. toont het portret van de jubilaris met als randschrift: .Paul Steenber gen 40 Jaar toneelspeler". Op de keerzyde zyn de titels ran 18 der belangrykste toneelstukken, waarin Paul Steenbergen een hoofd rol speelde, vermeld. Deze 2rijde werd gesneden door de jonge ontwerper Wim Vis. Deze legpenning Ls gister avond aangeboden. Harde broodjes By archologische opgravingen op het eiland Helgo in het Marlarmeer in midden-Zweden zyn ook enkele verschroeide broden in een stenen oven gevonden, die dateert uit de pe riode 200 jaar na Chr. Tien Zweedse oudheidkundigen onder leiding van dr. Wilhelm Holmquist hebben in de afgelopen zomermaanden na 10 jaar hard werken sporen mtdekt van een tot nu toe onbekende periode van stadsvórming in Zweden. Op 'n diep te van 80 cm. nebben dc geleerden goed bewaard gebleven overbiyfse- len ontdekt van terraswoningen (veertig meter lange huizen gebouwd op palen) en van holen, die werden gebruikt als woningen. De vondsten omspannen een periode van 800 jaar kolonisering en worden uniek in hun soort genoemd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 5