HENK ELSINK Gospelsongs op dozijn singles xeggettf dut ik lijk op,.,99 Dagelijks een dozijn toppers - of - floppers BIEDT ZICH AAN: RUIMTEJONGEN WIM KAN CHARLES AZNAVOEK WIM SüNNEVELU ome VOOR GEEN KLEINTJE VERVAARD van eigen intiem theatertje 12 oktober 1963 radioprogramma's voor de V.A.R.A. steeds weer met andere artiesten ver- hebben de jonge cabaretier Henk (28), die dit seizoen zes televisie- en moet dat toch?" vraagt hij zich tegenover ons zit in zijn werkkamer van een van de weinige nieuwe wo- aan de Van Oldenbarneveltstraat in wat sombere buurt, sfeerloos in zijn fantasieloze eentonigheid. Henk Elsink weg, maar waar vind je een andere Hij, zijn vrouw en zijn vierjarig zoontje rijn al gelukkig met de gemakken van flatje. En met de mogelijkheid van waarin Henk rustig kan werken. toch die vergelykin- iekert hij hardop. „De een ik iets heb van Charles Dat komt door mijn ander ontdekt iets van in mij. Nu ja, ik heb bij hem gewerkt. Weer denkt aan Wim Sonne- hij my ziet. Waarom? Ik niet zeggen. Maar het op wit. Waarom moet Hij lykt op die of heeft het voor zin? We echt geen behoefte aan een Toon Hermans of een Wim Kan. Die hebben we hoe? Wat we in ons land is een andere Rudi als u begrijpt wat ik be en jong artiest, die op eigen een carrière opbouwt. Geen maar met een eigen per- ïeid. Ach en dan is het toch jk, dat zulke jonge krach- van elkaar weghebben. Ze van één tyd. Zoals Witte dat ook waren. En zoals :hilders ook een bepaalde [kan ontdekken. Ik geloof, belangryk is, dat het Ne- „na ja, na twee jaar'' „door mijn stem'' cabaret versterking krijgt, it kan alleen als jonge ar- een redelyke kans krijgen. kan by de televisie lig- >t is immers een medium tyd. De jeugd hoort daar in. Alleen vraag ik my wel of Hermans en Kan in hun ook zoveel kritiek hebben Men is vandaag de dag tot afbreken geneigd. Maar •geet, dat het zoveel moei- geworden. Louis Davids altyd mateloos heeft ge- rd) en zyn tydgenoten had- tarlg de mogelykheid een pro- an ergens op het platteland proberen voor zy ermee in leaters kwamen. Waar moe- nu naar toe. Gezelschappen laast niet meer. Wy worden voor een groot forum gezet. rvJljoenen publiek, dat zo ge- s kritisch is". zou ik het geheel verschillend uit werken. Ik ben toch een andere persoon met een andere geaard heid. Wat ze van hem zouden ne men, nemen ze van my niet. En waarschyniyk omgekeerd. Om een voorbeeld te geven: hy had altyd een ballètje in zijn show. Daar houd ik niet van. Ik zoek een wat intieme sfeer. Ik hoor niet thuis in een grote produktie. Ik weet het best, myn eerste televisie-uitzen ding was niet goed. Ik heb er een voudig naast gegokt. O.K., dat we ten we dan. De tweede was al beter. Laten we zeggen: „Niet on tevreden, zonder tevreden te zyn". Maar ik geloof, dat ik de richting gevonden heb. Vergeet echter niet, elke uitzending blyft nieuw. Tele visie wordt niet ouder dan 24 uur. AIS je een slecht programma maakt, maar je komt twee maan den later met een goede, dan zyn ze dat eerste wel vergeten. Daarom bbjft het steeds nieuw." „Weet je wat myn streven is? Om over een jaartje ergens in Am sterdam met een cabaretachtig pro gramma to beginnen in een eigen theatertje. Zo'n zaaltje, waar 100 tot 150 personen in komen. Prettig intiem. Daar wil ik dan zo'n zeven jaar blyven. En daarin wil ik er varing opdoen voor als ik later nog een artiest zou worden. Dat wil niet zeggen, dat ik de televisie op geef ,maar het theater moet toch de hoofdzaak worden. Ik hoop, dat anderen zoiets ook zullen gaan doen. Het Nederlands cabaret heeft het nodig". I Ven s ver vu ld Opvolger een groot nadeel te moe- 0(kinnen, waar Rudi Carrell ccesvolle televisieserie af- 100 )e publieke opinie wil dan ozo fjjj dat Henk Elsink zyn plaats IE#? gU uurt even voor wij antwoord Zyn blik glydt door het am over de boomtoppen en fgjl antennes bezaaide daken, (241 voortdurend aan de tele- nn ren. misschien wordt het wel maar het is toch niet te Zyn manier van wer- ^iniek. Ik heb er diep respect zou het niet kunnen, om- heel anders ben. Al zou idee hebben, dan nog Het was toch nog een goede tyd voor schnabbelaars. Myn program ma was niet duur en acceptabel. Dus trok ik door heel Nederland. Ik had een vry goede boterham. Om meer te leren ging ik ander half jaar by Tom Manders in Saint Germain des Prés werken. Toen dat achter de rug was: van alles wat. Tentoonstellingen organiseren, jazzconcerten op poten zetten, ja zelfs kroegbaas in Enschede. „Porte des lilas" heette dat ding. Voor En schede was het uniek. Het begin was goed, maar later ging het toch in de puree. En juist tegen het einde van die toestanden kwam Dick van Bommel met zyn televi sie-sprookjesserie. Door hem kwam ik by de televisie terecht. Ik deed heel veel, by het walgelyke af. By na iedere week stond ik op het scherm. Gelukkig maar, dat de te- Dat is dus het doel van de En- schedese jongeman, die op zyn tiende jaar al wist,'dat hy dit vak in wilde, al heeft het er aanvan- keiyk niet op geleken, dat zyn wens in vervulling zou gaan. Want Am sterdam leek zo ver weg. Hy „ama- teurde" wel veel, toen hy nog op school zat eerst de mulo, later de grafische school (lithograaf). Hy schreef en zong liedjes en zette zelfs hele revues op papier. Maar beroepsartiest werd hy pas, toen hy als 18-jarige jongeman voor de zoveelste maal moeilykheden had in het Enschedese grafische bedryf, waar hy werkte. „Ik had in die amateurtyd een wel redelyk programmaatje opge bouwd van ongeveer 20 minuten. Daarmede heb ik de sprong ge waagd. In Utrecht tekende ik myn eerste contract. Drie jaar ben ik opgetreden voor duivensportclubs, voetbalverenigingen en dergelyke. levisie toen nog niet zo'n vlucht had genomen. Anders had het het einde kunnen betekenen. Het was een leuke tyd en hoewel het niet altyd even goed was, kon je er toch veel van leren. Maar toen het afge lopen was, ben ik toch bewust weg gebleven. Het is geen kunst iets te doen, maar je moet het goed doen. Daarom voelde ik, dat er iets an ders moest gebeuren. Ik werd en tertainer in bars. Een hondebaan. Je kimt er rijk in worden. Als je jezelf geheel kunt wegcyferen, kun je er veel geld in verdienen. Louter en alleen omdat er zo weinigen zyn, die het volhouden. En kyk er niet op neer, want ik heb diep respect voor de mensen, die dat goed doen. Ze hebben een heel byzonder vak. In die tussentyd deed ik tweemaal „De zaak-HE." voor de televisie. Luchtig amusement. Het ging weL „laat mij niet lachen" Toen twee; jaar by Wim Kan. Daar wilde ik eens goed rondkyken. Het bezwaar was, dat we twee jaar het zelfde programma („Herexamen") hebben g(ïbracht. Dat wist ik tevo ren ook miet .anders had ik het wellicht iriet gedaan. Maar ik heb Kan vaal: aan het werk gezien, nou, daar isteek Je wel wat van op". En nu voorlopig een jaar radio („Vry eritree") en televisie. Met een eigent programmaatje in een eigen the:ri.ertje in Amsterdam voor ogen. „Da?nom doe ik af en toe nog eens wat top een schnabbelavondje. Dat kan tik niet missen. Ik moet toch het «contact met de planken behouden!^. Koos Post Andréa Parisy is voor geen kleintje vervaard, 'n Maand lang zal deze Franse vedette als enige vrouw in gezelschap van dertig mannen in de Marokkaanse Atlas-woestijn door brengen. Maar ja, dat hoort nu een maal bij haar werk. Ze speelt een rol in de film „100.000 dol lar au soleil", waar voor regisseur Henri Verneuïl opnamen zal maken in Ouza- zate. Enige van de mannen, die Andréa Parisy daar in de woestijn élke dag zal tegenkomen zijn Jean Paul Belmon- do, Lino Ventura en Reginal Kernan. Zij spelen de mannelij ke hoofdrollen in deze film. In de Bondsrepubliek wor den dadelijks rond een dozijn nieuwe pophits geproduceerd. Bijna 5130 componisten. 100 tekstschcijvers. 170 muziekuit gevers en 15 grote en kleine grammcjjoonplaten-maatschap- pijen proberen van de schlager- conjunctuur te profiteren, maar zij slaaiz de plank, of beter de plaat, dikwijls mis. De handelaren kunnen allang niet meer alles, wat hun dagelijks aan ni<twwe platen aangeboden wordt, in voorraad nemen. Veel blyft liggen, veel wordt weer ver nietigd. En het afgelopen half jaar konden oit 2400 titels niet meer dan 50 een plaats op d? top-lijst veroveren. Van deze 50 titels zijn tenminste 20 uit het buitenland afkomst ig en de top-hits, die een oplage 'tan een miljoen stuks be reiken, nijn op de vingers van één hand af'te tellen. Dit jaiar bleek voor het eerst de ongunstige uitwerking van de ge bruikelijke overproduktie. De schla ger-,.boom" begint tekenen van vermoeidheid te vertonen, want de overstroming van de markt met steeds nieuwe titels heeft er toe geleid dat de teksten steeds bana ler worden en de muziek steeds kleurlozer. Zelfs de teenagers en de twens, van wie de tophit-pro- duktle het voornameiyk moet heb ben, hebben er genoeg van steeds weer hetzelfde deuntje te moeten aanhoren. Stereofonische grammofoonpla ten hebben tot dusver nog niet zoveel succes gehad, als men hoopte. Dat vindt misschien zyn oorzaak in het feit, dat er dure apparatuur voor nodig is om de klank tot zyn recht te laten ko men. Toch is de omzet in het afge lopen jaar met 28 procent toege nomen. De slechts traag verlopende sty- glng van de afzet van stereofoni sche platen baart de grammofoon platen-industrie zorgen. De beide opname-mogelijkheden dwingen tot verschillende procedé's, aangezien stereoplaten niet op gewone pick ups kunnen worden gedraaid. Men wordt dus geconfronteerd met het probleem van dubbele aanmaak en dubbele voorraad zowel by de pro ducent als by de handelaar. De consument heeft nog geen definitieve beslissing genomen stereo-apparatuur is hem nog te duur. De grammofoonplaten-industrie heeft haar hoop gevestigd op de Berliner Funk Ausstellung van dit jaar. die de problemen en de re sultaten van de stereofonie zal be lichten. Ook verwacht zy van de omroepverenigingen dat deze ein delijk gebruik zullen gaan maken van de langbeproefde stereofoni sche weergave. Een negenjarige Australische jongen heeft president Kennedy een brief geschreven, waarin hij hem vraagt de eerste „ruimte jongen" te mogen zijn. „U hebt ratten, apen en man nen in de ruimte gehad en ik vind het tijd worden een jongen de ruimte in te zenden", zo schrijft hij. De Amerikaanse ambassadeur in Australië heeft geantwoord, dat Kennedy hem tot zijn spijt niet in het ruimteprogramma kan opnemen". Nauwelijks is Henk Elsinks vierjarig zoontje Remco thuis of hij klautert op zijn vaders knie om het produkt te laten zien, dat hij met nog onhandige vingertjes in het kleuterschool tje heeft vervaardigd. Op zo'n moment is Henk Elsink al zijn zorgen om een volgende tele visieshow vergeten. „Gospelsongs" (Stateside serie singles). The Staple Singers (HSSA 5008); The Patterson Singers (HSSA 5009); Princess Stewart (HSSA 5010); Alex Bradford (HSSA 5011); The Sally Martin Singers (HSSA 5012). elders in Europa, Is de laatste tyd de belangstelling voor gospelsongs sterk toegenomen. Het is overigens niet het religieuze aspect van deze liederen, dat het vry exclusieve groepje genieters van enkele jaren geleden heeft uitgebreid tot de grote, sterk geschakeerde schare liefhebbers van nu. De een wordt aangetrokken door het primitieve van deze liederen, een ander door de spontaniteit van de zangers, enz. Zeker is, dat de serie „Gospel songs" van Stateside er zdjn in deze gevarieerde serie al twaalf singles verschenen in een be hoefte voorziet. Opnamen van vele gospelsingers zajn nu binnen het be reik gekomen van liefhebbers met een krappe beurs. Wel ontbreken in deze serie (nog?) de namen van de Grote Drie: „Sister" Rosetta Thar- pe, Mary Knight en Mahalia Jack son. Maar in elk geval hoeft de discofiel die zich geen langspeel plaat kan permitteren, niet langer The Staple Singers te ontberen. The Simple Singers (vader, zoon en 2 docltiiïlers) behoren thans tot de populairs iöe gospel-ensembles van Amerika, plun voordracht is voor dit genrej althans vry revolutio nair. De wijze waarop zy Born in Bethlehem en Good news zingen, is „close to» close harmony". Wy helblben er onlangs nog op ge wezen inj ons land, en trouwens ook Van gisoepen als The Patterson Singers <ai The Sally Martin Sin gers gaa:n er twaalf in een dozyn: hun niveau is behooriyk, maar niet uitzondea cBjk. Het laatste is eerder het gevat met de groep van Alex Bradford^ die met zyn enorme vo lume en dito zeggingskracht de gro te man was van „Black Nativity" Op de Skateside-stngle kan men de Bradford. Singers beluisteren in Walk thajough the streets en I left my sins 'behind me. Princess Ste wart hcxwt al zingt zy Nobody like Jesus1 en That's God fantastisch eigenlijk niet in deze reeks thuis, want zy lis een uitgesproken spiri- tualzangvaes. Countg Baste. „This i time by Basie" (Reprise MMRR 523 l.pJ. This could be the start of so methingf big I left my heart in San Rrancisco I can't stop loving you moon river Fly me to the moon Walk don't run One mint Julep The swingin' shepherd blues. Zelfs van doodgespeelde deuntjes kan goede muziek worden gemaakt, schynt het uitgangspunt van Count Basie te zyn geweest. Hy schrok er tenminste niet voor terug zyn repu- COUNT BASIE tatie te wagen aan schlagers als I can't stop loving you, Moon river en Fly me tot the moon. En om het laatste nummer by de kop te ne men: dat is in handen van Basie en arrangeur Quincy Jones goede muziek geworden. Niettemin houdt men het gevoel, dat tijdens dit „experiment" Basie is blijven balanceren op de scheids lijn tussen entertainment en Jazz. Een kennis van ons vond een aar dige definitie voor deze muziek: „lichte jazz". Dus toch: jazz. En in elk geval: volop swing. De beste nummers van deze plaat zyn het eerste, met een solo van tenorist Frank Foster, en het laat ste nummer, met een spiritueel duet van de fluitisten Frank Wess en Erie Dixon. Geen .must" deze plaat, maar toch wel byzonder ple zierige muziek. Dinah Washington (Roulette RL 21.173 single). Soulville You're a sweet- hart. Soulvllle wordt een combinatie van gospel en twist genoemd, maar is net iets teveel twist om door gospelliefhebbers gewaardeerd te worden. Beter vinden we de 39- jarige Dinah trouwens in YouYe a sweetheart, ondanks de zwymelende begeleiding.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 15