DE FLINKSTE JONGEN VAN DE HELE SCHOOL kunst kalei öoscqqp EDERLANDS KAMERKOOR"' Vondst va.. ING SUBLIEM IN ALPHEN een Giorgone? |f. Verbazing over brief werkgeversvoorzitter „Oude C.A.O. geldt mi nog PAUL STEENBERGENSfi/E Veertig jaar acteur H< 10 es precies eensgeestes LOONTOESLAG MEELFABRIEKEN t 1 maart 1860 Dinsdag 8 oktober 1963 Vierde blad no. 31079 Een kunstverzamelaar in Gö- teborg verkeert in de stellige overtuiging, dat hij een uniek schilderij van een Italiaanse meester uit de 15de eeuw in een voddewinkel heeft gekocht. Volgens een artikel in een Zweedse krant ls de heer Hugo Nygren van mening, dat hij een origineel schil derij van de Italiaan Giorgone (1476—1510"» heeft gekocht. Giorgone zou slechts ongeveer 20 schilderijen hebben gemaakt, waaronder het be roemde „Dc storm", dat in bezit is van de „Academia di belle arti" in Venetië. Volgens een kunstkenner uit Chi cago, Ulrich Meddeldorf. lijdt het geen twijfel, of het betreft hier een echte Giorgone. Een andere kunst expert is echter van mening, dat het schilderij afkomstig lijkt te zijn uit de school van Giorgone .terwijl weer andere kunstkenners niet verder dan het uitspreken van vermoedens dur ven te gaan. De eigenaar beweert tevens, dat hij na een veelzijdig onderzoek de hand tekening van de schilder heeft aan- getroffen. Mocht dit waar zijn, dan is het 't enige bekende door de Ita- liaanse meester gesigneerde werk, al dus het artikel. kan men het Nederlands Kèmerkoor" ontmoeten: in iVk en in Salzburg, in Montreal en in Warmond, in pp en in Alphen. magistrale solist ter wereld doet en schenkt evenzo? raagt: een koor als solist"? Ongetwijfeld, zo is zelfs z'n per. Het Nederlands Kamerkoor is een onfeilbaar rea- istrument, maar door één bespeeld, ondanks de omstan- Jat alle leden bezitters zijn van soliërende capaciteit. misschien waar zijn. dat obel als dirigent er even- en van ontvangst als hij er beeft, in koorverband zijn ws als was in zijn handen. Itegenwoordigt een ideaal een ideale wisselwerking genten. a voorbeeld blijft het ar- ©orbeeld, de vertolking ft toon in duur en hoogte, pn houding zich met het dat er door de componist |jld werd. Hier ligt het hele I het Ned. Kamerkoor: al- k^recies ..eensgeestes" wat Ittioet. iedere waarde, iedere lere spanning en ontspan- tijd opent De Nobel met is van Clemens non Papa. Vijfstemmige canon maakt één vocaal-,,orkestrale" p bemerkt het evenwicht, in heeft kunnen groeien «waardigheid en de gelijk- d van alle partners (ten *17.. Bij liet Sanctus wel len sevoegd van Gascogne iszler alles 16de eeuw. Koster van deze laatste Iriêstemmig in Venetiaan- at het ene koor zonder de Jker het andere zonder de j,len groep wereldse neder- Jen dierzeLfde eeuw. droef n balladetoon. van welke .Laet ons nu al verblij- 1 heest voor ons betekende. Merlander Roeland van der Q Lass us, mocht hierop Unsluiten en Antonio Scan. Val. Van hun groep verko- 'jEcholied; O la! o che bon %nus van Sem Dresden regen al het voorgaande af- -i stuk, per stem bekeken ■I, maar in de samenklank Vkerig in de beweging. Hoe loerend in tegenstelling ^ong Rudi Mengelbergs An- Morte, zich richtend tot fc, ondergaande mens, niet rdanis Orkest igen op reis Ttrdamsch Philharmonlsch ^rekt donderdag.voor een tournee door Zwitserland Je optreden, onder leiding Migent Franz-Paul Decker, agavond plaats in het blastico in Ascona. Solist It Peter Zeugin. Het orkest door naar Bazel, Biel. ^nkfurt en Mannheim, k&furt dirigeert Eduard ■>p deze tournee twee van Ten voor zijn rekening pen van Weber, Franck en i concert in Frankfurt ken in de Grosser Sende- Te Hessische Rundfunk en J door de Duitse ook door Bndse Radio worden uit- [In beide Duitse steden ■bianist Theo Bruins het fs van Liszt en het concert 'Mozart. Verder zullen op werken worden uitgevoerd bven (Vijfde Symphonies, iKchtste Symphonie) en (Symphonie Mathis der j.iert in Frankfurt zal wor- Pond door een Rotterdam- Je onder leiding van bur- l'mr. G E. van Walsum. k een officieel bezoek J deze Duitse stad. tot zijn theoretische kenvermogens! Niet minder geldt hetzelfde van een „Canzone per coro" van Hendrik An- driessen, zo fijntjes en gezond. Men ziet. hoe De Nobel noch eigen land, noch eigen tijd verwaarloost. Want het vermaarde gedicht „Zeven zonen had moeder" van Slauerhoff, toegespitst op Wankja's „Schalmei" was aanwezig in de toonzetting van Oscor van Hemel en daarnaast het „Amaryl" van onze lierdichter Hooft in de voortreffelijk geslaagde verbeel ding ervan door Piet Ketting. Kunststukjes waren voorts en meesterstaaltjes van rertoikingskunst vier koorliederen van Ravel en het Het Ned. Kamerkoor zong gisteravond in Alphens' Salvo- torikerk. (Foto Leldsch Dagblad) bekronend einde vormde de merk waardige Brazilian Psalm (Ps. 150) van de Franse globetrotter Jean Ber ger, die de geestesinhoud daarvan doet samensmelten met een samba- ritme boven een bassenfundament als trommen van een dorpsorkest! Dit uitstekend bezochte concert, in de Alphense Salvatorikerk, was een goede daad van de organiserende in stantie: de „Vereniging Alphens Be lang". V. Simon Vestdijk geen kandidaat voor Nobelprijs De Nederlandse auteur Vest dijk, die vier a vijf maal kandi daat is gesteld voor de Nobel prijs voor literatuur, is dit jaar van de voordracht verdwenen. Dr. Victor van Vriesland heeft verklaard, dat Simon Vestdijk steeds kandidaat is gesteld, doch zonder resultaat. „Deze voordrachten halen niets uit. Er zit te veel politiek achter de toe kenning en bovendien wordt land voor land afgewerkt. Er wordt geen rekening mee gehouden wie de beste is en bovendien worden nog eisen gesteld aan bijv. de ethiek van de in houd en aan het onderwerp, zaken, die met literatuur niet veel te maken hebben", zo verklaarde hij aan de „Tel". De ontmoediging ls blijkbaar te groot geworden, om Vestdijk opnieuw kandidaat te stellen. Hij draagt een echte houtje-touwtje- jas met dubbeldikke capuchon! Wat is de fijnste kleur? Camel natuurlijk, favoriet voor dit seizoen. En bijzonder In deze Monty-coat: de aangeweven ruitvoeringl 12 jaar 34.75 andere maten-andere prijzen aan bie ding Expositie in kunstzaal „Heuff" Zaterdagmiddag as. om vier uur wordt in kunstzaal Heuff te Wasse naar een tentoonstelling geopend van schilderijen van Doreen Mouton (Den Haag) en pottebakkerswerk van Meindert. Herman en Gijb Zaalberg (Leiderdorp». 77 (Van onze Haagse correspondent) De Algemene Bedrijfsgroepen Centrale, aangesloten bij het N.V.V.. is zeer verbaasd over i H. J. de Koster, aan de leden van dit Verbond heeft qezon- den. (Van onze kunstredactie) In memoriam Gnstaf Griindgens Zware slag Het overlijden van de grote acteur, regisseur en toneelleider Gustaf Griindgens. wiens heengaan wR gis teren meldden, heeft in Duitsland diepe indruk gemaakt. Dit „theater- genie", dat ook een uitstekend finan cier was. heeft met „Don Carlos" van Schiller, het stuk, waarmee hjj on langs in Hamburg op indrukwek kende wRze afscheid nam, zijn laatste rol gespeeld. De stad Hamburg heeft hem bij zRn 60ste verjaardag geëerd met de medaille voor Kunsten en Weten schappen. In 1959 heeft hij nog een succesvolle tournee door de Sowjet- Unie gemaakt met Goethes Faust I én Von KleLsts „Zerbrochner Krug". Hij bezat voorts de Danneórag Orde en het kruis van verdienste met ster van de Bondsrepubliek. De op 22 december 1899 te Düssel- dorf geboren Griindgens, stamde uit één familie van Rijnlandse indus triëlen. Na zijn studie aan de Diis- seldorfer Theaterakadenüe, debu teerde hij reeds tijdens zijn diensttijd als 18-jarige. Zijn hierop volgende loopbaan voer de hem naar de hoogste toppen, zo wel als acteur als toneelleider, met als laatste functie van 1937—1945 di recteur-generaal van de BerlRnse Staatstheaters. Na zijn zuivering hervatte Griind gens in 1947 zyn activiteiten in Düs- seldorf als directeur-generaal van de stedelijke schouwburgen, waarna hij in 1955 naar Hamburg vertrok. Het aantal rollen, dat hij vervulde, is onnoemelijk veel: daarbij was hij de grote beschermer der traditie. Ook als filmacteur verwierf hR zich bekendheid. Men herinnert zich hem als de voorzitter van het tribunaal der boeven in de film „M" van Fritz Lang. Zijn laatste filmrol was die van Lord Bnllingbroke in de verfilming van Scribes „Een glas water". Griindgens heengaan betekent voor het Duitse toneelleven een zware slag. Première ballet „Sebastian" In dit eerste lustrumseizoen brengt 't Nederlands Dans Theater op dins dag 22 oktober in de Kon. Schouw burg te Den Haag de première van het ballet Sebastian, dat de Ameri kaanse choreograaf John Butler t.g v. dit lustrum in opdracht van het Ned. Dans Theater heeft ontworpen, op muziek van Cian-Carlo Menotti. De decors en kostuums werden ontwor pen door Nicolaas WRnberg, OEWEL van een officiële huldiging geen sprake zal zijn ofschoon de ..Haagse Comedie" na afloop van de opvoering van ..Macbeth" op 14 oktober, er toch wel enige aandacht aan zal wijden herdenkt de vermaarde acteur Paul Steenbergen, direc teur van de ..Haagsche Comedie", deze maand het feit. dat hij veertig jaar op de planken staat. Waarschijnlijk heeft hij dat reeds vóór 1923 gedaan, want hij stamde uit een acteursfamilie en het is niet onwaarschijnlijk, dat Steenbergen reeds als kind zo af en toe kleine rollen vervulde. I toen hij met zijn vader in de provincie meereisde, wanneer deze op kermissen placht te spelen. Steenbergen geboren 22 maart 1907 te Amsterdam is nu reeds vele jaren «sinds 1950» directeur van de „Haagsche Comedie" en is daar van de stuwende kracht. Gedurende tien jaar werkte hR als zodanig samen met Cee.s Laseur, doch nadat deze in de nacht van 1 op 2 januari 1950 overleed, leidt hR dit voortvarende gezelschap alleen met vaste hand, tezamen met de zakelijk leidster Loes Wieringa. Zo er ooit bR een toneelgezelschap sprake is van „teamgeest", dan is dat wel het geval bR de .Haagsche Comedie". Dat ls in hoofdzaak te danken aan Paul Steenbergen, eminent acteur en regisseur, wiens talrRke rollen in het geheugen vast liggen en getuigen van zRn enorme veelzRdigheid. ZRn distinctie, zijn gevoeligheid, zijn menselijkheid en vóór alles zijn frappant acteurstalent, waarmee hR de uit te beelden figuren tot in finesses doorgrondt, maken dat elke créatie van hem tot waarachtig leven komt. Steenbergen behoort dan ook tot onze allergrootste acteurs, aan wie het toneel ontzaglRk veel te danken heeft. ONNOEMELIJK groot is het aantal rollen, dat Steenbergen met grote artistieke vermogens en onverflauwde energie uitbeeldde, zowel bR het Rott. Hofstandtoneel (1932*38 Residentie-Toneel «.1938 —'471 en de .Haagsche Comedie". WR denken aan zRn Oswald in Iben's „Spoken", Marchbanks in Shaw's „Candida", Arnold von Melchtal in Schiller's „Wilhelm Tell", Algernon en later John Worthing in Wilde's ,,De ernst van ernst", Charles in Sheridan's „Les sen in laster", Orestis in Goethe's „Iphigeneia", zRn talrRke Shake- speare-rollen. o.a. Hamlet, Figaro in Beaucharmais' „De bruiloft van Figaro", Ant.ropos in Wilder's „Met de hakken over de sloot". Creon in Anoulh's „Antigone", Crofts in „Me vrouw Warren's bedrRf", Ezra en Orin Mannon in O'Neill's „Rouw past Electra", in Christopher Fry's werken, De Hertog in „Venus be spied", Thomas Mendip in „Deze vrouw mag niet branden". Richard Gettner in „Het donkere is licht ge noeg", Géjew in Tschjechow's ,J3e kersentuin", de Ridder in Giraudoux' „Ondine", Pater Provinciaal in Hoch- walder's „Het Heilige Experiment", Doc in William Inge's „M n kleine Sheba", Leicester in Schiller's „Maria Stuart", Tjatski in Gribojedow's „Verdriet door Verstand', de auteur in Anouilh's ..De grot", de rol van de schrRver In O'Neills ..Tocht naar het duister" en laatstelRk zijn als alt.Rd schitterend spel in „Quadrille" van Noel Coward, tezamen met zijn echtgenote Myra Ward, waarvoor hR gisteravond in de Leidsche Schouw burg nog een groot applaus verwierf. MOGF Paul Steenbergen, die ook talrRke stukken regisseerde o.a. Anouilh's Orpheus en i Furidice", Thornton Wilder's „Onze stad". Shaw's „Mevrouw Warren's I BedrRf". Odets' „Het meisje van bui- I ten". Lorca's „Bloedbruiloft". Christo pher Fry's „Deze vrouw mag niet j branden" en John Whiting's „Be slissing" in de komende jaren met I hetzelfde voortreffelijke inzicht zijn gezelschap leiden en ons n«g vele I figuren ten tonele voeren, die als tot nu toe evenzorele getuigenissen zullen zijn van zRn grootse gaven. Voor die gaven ontving hij in 1955 de gouden medaille der Nederlandse Schouwburgdirecties. Misschien „haalt" Paul Steenber gen zRn gouden jubileum. Iedere rechtgeaarde toneelliefheb ber, zal dat zowel voor hèm als voor zichzelf hopen! H. Zoals wij gisteren nog in een groot deel van onze oplage hebben kunnen berichten, zet hR in dit schrRven uit een. waarom de meelfabrieken in de Randstad een verzoek aan de Stich ting van dc Arbeid hebben gericht om een loontoeslag te mogen uitbeta len. Een loontoeslag. welke volgens inlichtingen van andere zijde vijf gul den per week zou bedragen. De heer I)e Koster betoogt in zijn brief, dat de C.A.O. voor de maalindustrie op 31 maart is afgelopen, zodat niet af geweken kan zijn van een geldende C.A.O. Voorts is de situatie ten aan- zien van de arbeidsvoorziening nR- 1 pend. Er moet rekening gehouden worden met de noodzaak de brood voorziening van de Nederlandse be volking onder alle omstandigheden te waarborgen. Ook een El Greeo aan liet licht? Een schilderij dat enige jaren in ccn gang van het administratiege bouw- van de universiteit van St. Edwards (Texas) heeft gehangen is wellicht een zeer waardevolle El Greco. Het doek, dat ruim 1,5 x 1 meter groot ls, werd vrijdag j.l. in een kluis van een bank te Austin geplaatst Men heeft deskundigen verzocht hei te komen bezichtigen. Het schilderij stelt de doop van Christus door Johannes de Doper bij de rivier de Jordaan voor. Victor Mcgee. een 30-jarige docent Engels, zei dat hR er van overtuigd is dat het doek afkomstig Ls van de beroemde Spaanse schilder El Greco, die van 1541 tot 1614 heeft geleefd. Mcgee ontdekte de vermoedelRke signatuur van El Greco toen hR de „bRgewerkte" linker-bovenhoek van het schilderij onder een vergrootglas bekeek. Een paar Jaar geleden ontdekte deze docent een waardevol schilderR te New Orleans. Het doek werd de universiteit ge schonken door Dale Francis, de thans In Rome vertoevende hoofdredacteur van de „Troy Daily News". Hij zou het doek in Spanje hebben gekocht. 3 erfiliniiig van O „De gouden zweep"? I Het Friese boek van Abe Brouwer, I „De gouden zweep", maakt kans ver- t filmd te worden. De Engelse regis- seur Paul Rotha, die ook de Neder landse film De Overval regisseerde, is sterk in het verhaal geïnteresseerd. „De gouden zweep", in het Engels, het Noors en het Nederlands ver taald. handelt over de strRd tussen vader en zoon die op de renbaan wordt beslecht. Rotha heeft al uit voerig met Abe Brouwer, die op het ogenblik stratenmaker is in Diever (Dr.), gesproken. De Algemene BedrRfsgroepen Cen trale heeft met verbazing kennis ge nomen van deze brief. De heer D« Koster en de leden van het Verbond, waarvan hR voorzitter is, hebben medio 1962 het standpunt ingeno men, dat er een loonstop moest ko men. Dat er de mogelijkheid van 2,7 procent is gekomen, is vooral het werk geweest van de Kroonleden van de Sociaal Economische Raad, die de „ruimte" van 1,2 procent be slist te gering vonden. Het is juist, aldus de leden van het hoofdbestuur van de Algemene Be drRf sgroepen Centrale, dat de CA.O. voor de maalindustrie op 31 maart j.l. is afgelopen. Werkgevers- en werk nemersorganisaties hebben overlegd en zijn overeengekomen een loons verhoging van 3 cent per uur in t« voeren. De Stichting van de Arbeid heeft deze loonsverhoging tot driemaal toe geweigerd. Om nu te zeggen, dat er geen rechtsgeldige C_A.O. van kracht was sedert 31 maart, is ten enenmale on juist. Het moet de heer De Koster, als voorzitter van het Verbond van Nederlandse Werkgevers, bekend zRn, dat het tot de spelregels behoort, dat een C.A.O. rechtsgeldig blRft, zolang er geen nieuwe CAO. voor in de plaats gekomen is. Trouwens, met het BRzonder Be sluit Arbeidsverhoudingen van 1945 in handen is het moeilRk te verdedi gen, dat er geen rechtsgeldige ar beidsovereenkomst. aldus de Alg. Be- dr R fsg roepencentrale. In Leiden Nijpend tekort aan los- en laadkaden Er hebben zich in het afgelopen jaar geen omstandigheden voorga- daan die van noemenswaardige in vloed op de scheepvaartbeweging in Leiden zRn geweest. Hoewel het aan tal binnengekomen voor Leiden be stemde vaartuigen opnieuw een te- ruggangs-percentage vertoonde van 13.7 nam de totaal-tonnage toe met 4.2 G. waaruit moge blRken, dat. de kleinere bedriifsschappen meer en meer terrein gaan verliezen om ruimte te maken voor de steeds nog in tonnenmaat toenemende binnen vaartschepen. De cRfers van de scheepvaartbes- weging in 1962 tonen overigens dui delijk aan, dat de scheepvaart voor Leiden in 1961 wel haar dieptepunt heeft gehad. Niettemin blRft het nRpende te kort aan los- en laadkaden de aan dacht vragen. Dit tekórt Ls van di recte invloed op de scheepvaartbe weging c.q. de ontvangsten van ha vengelden. aldus het jaarverslag 1962 van de Markt- en Havendienst. Officiële publikatie WIJZIGING VERORDENING HET BOUWEN EN SLOPEN Burgemeester en wethouder» van Lelden brengen ter openbare kennis, dat op de secretarie van die gemeente (kamer 111 i voor een leder gedurende drie maanden ter inzage ts gelegd de verordening van 22 Juli 1963, houdende wijziging van de verordening van 12 oktober 1905 (gemeenteblad no. 25) op het Bouwen en Slopen. laatstelRk ge wijzigd bR verordening van 10 lull 1961 (gemeenteblad no. 34 van 1961) De wijziging betreft een verbod om ge bouwen en hun aanhorlgheden te (doen) gebruiken ln strijd met een geldend uitbreidingsplan, of met een verordening betreffende de aard van de bouwing en het gebruik vsn gronden ln de bebouwde kom. als bedoeld ln artikel 43 van de Woningwet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 11