COR STEYN best betaalde organist onder meubelmakers Marijke Ouwejan in Sonnevelds show Geboren Leidenaar iaat raat FOTO'S W. DIJKMAN Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 27 september 1963 Zesde blad no. 31071 Als accordeonist kwam hy bü de VARA. Er waren in die dagen niet aoveel personen, die dat instrument konden bespelen. „Ik kreeg een briefje van de VARA of ik eens wilde komen repe teren. Nu wilde het toeval, dat ik juist tevoren geschrever had of ik mij eens mocht laten horen. Ik dacht dus. dat het een snel ant woord was. Enfin, na de tiende uitzending, kreeg ik weer een brief of ik eens wilde komen proefspelen. Ik ben heel gewoon gegaan. En weer een hele tüd later, kwam er weer een schrijven, dat ik op de lijst van medewerkers was ge plaatst. Voor als er eens wat was. Maar toen had ik inmiddels al heel wat uitzendingen achter de rug". Vaste dienst Later vroeg de VARA hem of hy ln vaste dienst wilde komen als pianist-accordeonist. „Het beteken de een flinke financiële stap terug, maar ik mocht er op het orgel oefenen. Na drie weken stond pro grammaleider Eli Bomli plotseling achter my. „Over vier weken een uitzending van 20 minuten", baste hy my toe. Huilend holde ik ach ter hem aan: „Dat kan ik toch niet". Maar hy hield voet by stuk. „Je kan het en je doet het" Ik heb heel wat aan hem te danken. Maar ik studeerde hard. Al myn vrye tyd bracht ik achter het or gel door". Altyd, met slechts een onderbre king in en kort na de oorlog ka pelmeester by Snip en Snap is hy de VARA trouw gebleven. Zelfs toen hy in het City-Theater speel de. eerst als organist, later als or kestleider. is hy aan de VARA ge koppeld gebleven. Deze omroepver eniging onthief hem slechts van zyn contract als hy bereid was uit zendingen te maken Maar wat graag! Sinds 1947 zit hy echter ten opleggen. „Man. dat kan toch niet, ik heb morgen een directe uitzending", protesteerde ik. „Dat gaat niet", meende de dokter. „Maar ik kan niet by myn baas komen en zeggen, dat die uitzen ding maar moet worden afgelast omdat de organist zich by het za gen de duim bezeerd heeft". Enfin, het werd een pleister. Ik had echt nog geluk gehad. Maar goed. ik moest myn vrouw beterschap belo ven. Bovendien kan ik niet meer alles met de hand doen. Als ik een kwartier zou zagen, blyven myn vingers krom staan. En dat kan ik niet hebben in myn vak". Hnrde stadie Want hoe dierbaar Cor Steyn zijn hobby's knutselen, filmen en vissen (Oprichter van het ar- tiestenviscollege „Club der Hon derd") ook zijn, zijn vak, waar in hy al meer dan veertig jaar meeloopt, gaat hem voor alles. In derdaad. meer dan veertig jaar! Om precies te zUn 42. Men ziet het Cor Steyn niet aan, dat hij byna 57 jaar is. Men geeft de tengere, pezige man nauweiyks vijftig. Toch werd hy op 22 de cember 1906 in Leiden als het ware voor de muziek in de wieg gelegd. „Myn moeder beweerde altyd, dat ik op driejarige leeftyd al zei. dat ik pianist wilde worden. Voor de juistheid van deze verklaring kan ik echt niet instaan. Maar zeker is. dat ik op vyfjarige leef tyd al piano- en vioollessen kreeg. En van' het begin af heel serieus. Toen ik zeven jaar later vervroagd toelatingsexamen voor het Konink lijk Conservatorium in Den Haag deed, studeerde ik tien uur per dag. Ja, dat is veel. Veel te veel zelfs. Helaas heb ik het Conservatorium niet kunnen afmaken. Een jaar voor het einde kreeg myn vader een ongeluk. Het zou vyf jaar du ren voor hij weer kon werken. Dat betekende het einde van myn stu die. Ik moest gaan verdienen om de zaak thuis draaiende te houden. Jammer, vooral van myn viool. Zeven jaar studie voor niets. Ik kan geen noot meer spelen. Dat spyt my nu heel erg. Om zo'n di ploma geef ik niet zoveel, dat maakt zo weinig uit. Dat biykt wel by de piano. Daarin heb ik trou wens veel privelessen gehad van Jaap Stotyn. Als ik op de piano iets bereikt heb. heb ik dat beslist aan hem alleen te danken". Held Op zestienjarige leeftyd moest hy dus geld gaan verdienen. Dat ging het beste in de lichte muze. waarin hy trouwens al enige erva ring had opgedaan. Toen hy veer tien was had hy al de muzikale leiding van een revue. „Dat viel in die dagen niet eens op Er was er nog éen. Nico de Rooy Hy noemde zich „Nico, le Roi'. Hij was een jaar ouder". Als beroeps begon Cor Steyn in een Haags bioscooporkest „Dat was hard werken. Van 's middags half twaalf tot 's nachts zelfde tyd. Iedereen had pauze, behalve de pianist. Die moest zyn boterham met éen hand opeten, terwijl de andere doorspeelde. En op vrydag- ochtend kreeg je een dik pak mu ziek voor begeleiding van allerlei Cor Steyn met zijn Deensevrouw en zijn dochter Joyce. Collega-musici hebben Cor Steyn eens gekscherend ,.de best betaalde organist onder de meubelmakers" genoemd. Een treffend grapje. Want niet alleen in studio en theater achter de piano of het orgel of met een dirigeerstok tussen de slanke vingers is Cor Steyn een volbloed-artiest. Hij is het ook thuis, in zijn royale woning aan de Hilversumse Loosdrechtseweg. Alleen bespeelt hij daar een heel ander „instrument". Een „alles-in-één"-apparaat, waar aan de meeste amateur-knutse laars slechts in hun wildste dro men durven denken. Het staat in zijn „werkkamer" vlak onder de dakpannen. De mogelijk heden, welke het biedt, zijn schier onbeperkt. En in de ove rige kamers van zijn woning kan men talloze bewijzen vin den ,dat Cor Steyn deze moge lijkheden tenvolle weet te be nutten en dit „instrument" met een vrijwel evengrote vaardig heid kan bespelen als het orgel. „Ach, ik heb nu in anderhalf Jaar haast niets meer gedaan. Geen tyd", zegt hy byna verontschuldi gend. Maar deze „werkeloosheid" zal wel niet zo lang meer duren. Want hy wil nog een kast maken voor zyn vrouw «van Deense origi ne. hoewel dat nagenoeg niet te ho ren is». De kastjes in de kamer van dochter Joyce 15zyn wel in gebruik, maar nog niet af. De snufjes, die hy tien jaar geleden by het bouwen van de keuken maakte, voldoen niet meer hele maal. En hy denkt er hard over een nieuw slaapkamerameublement te gaan maken „Maar dan laat ik het hout uit Denemarken komen, want daar hebben ze zon pracht kwaliteit. En we gaan daar toch elk Jaar naar toe". In pla fond „Kyk, die grote kast daar heb ik zelf gemaakt. Ja. ook het beeld houwwerk. Twee jaar heb ik er over gedaan. Maar dat is wel heel- wat jaartjes geleden". De bel gaat. Hy staat op. drukt op een knopje en de buitendeur gaat open. Zyn zoontje Ivo <5>, de jongste van zyn drie kinderen, kan binnenkomen. „Dat heb ik maar aangelegd, toen die knaap steeds maar in en uit draaide". En als hy voor ons een plaatje draait op de in een kast ingebouw de grammofoon, kyken we verwon derd naar boven, wanneer het ge luid ineens in volle hevigheid op ons neerploft. De luidsprekers zit ten prachtig ingewerkt in het hou ten plafond van het verbindings stuk tussen voor- en achterkamer. Wat indirecte verlichting ertussen „Vroeger zat daar een schuif deur. Toen ik het plafond open brak, daalde er een grote hoeveel heid havermout op me neer. Er kwamen twee zakken met dat spul uit. Ze waren half weggeknaagd. De vorige bewoners hebben ze zeker in de oorlog vergeten. Hoe bestaat het, niet? Zoiets toen vergeten. Ik kan me er nog kwaad over maken". Zyn vaardigheid op de „knutsel- machine" is onmiskenbaar. „Ik had dat ding al jaren in Amerikaanse tydschriften zien staan. Een droom. Maar hy was hier niet te koop. Myn vrouw heeft echter doorgedrukt, dat ik hem liet komen. Die had de schrik te pakken, doen ik eens myn duim sneed in een zelf gemonteerde cir kelzaag. Het was op een middag, dat ik zeker zeventien keer de trap pen was afgehold voor de telefoon. Net was ik weer boven, toen dat ding weer rinkelde. Even onacht zaamheid en het was raak. Het bloed spoot eruit. Ik naar de dok ter. Die wilde er een dikke dot wat- weer vgst by de VARA. Ook zyn werk met Tom (Dorus' Manders heeft hy als een onderdeel daarvan gezien. „Zes jaar lang heb ik als een soort verlengstuk van Dorus gefun geerd Toen was het welletjes. Ik ben met opzet een tydje weggeble ven Maar alles was een stuk van myn werk by de VARA. Ook toen ik met hem op tournee ging. Ik kom trouwens maar sporadisch op het toneel. Anderhalf jaar heb ik een eigen orgel gehad. Maar al dat gesleep is niets voor my Je houdt je hart vast. Al was het maar. dat zij tydens het optreden de stekker er niet uittrekken, zoals my eens is gebeurd. Ik heb hem nu verkocht. Ik heb genoeg aan myn werk voor de radio. Ik werk daar onder zo n negen pseudoniemen Eén daarvan mag u wel weten: Pietro Cordone. Die verdwynt toch binnenkort In totaal heb ik zo'n dikke 5000 uit zendingen achter de rug". Hiaten En dan natuuriyk myn gram mofoonplaten. Precies het aan tal weet ik niet, maar het moet in de buurt van de 500 liggen. Zelfs opnamen van opera-aria's. Onder anderen met Wilma Driessen. Maar toen ze er achter kwamen, dat Ik uit de lichte muze kwam, was het gedaan met myn naam op het eti ket. Toen werd het een pseudoniem. Zoiets mag nu eenmaal niet. Waar om weet ik niet. Zo is er ook altijd weer een strydvraag over nieuwe orgels. Wie kan de muzikale waarde daarvan bepalen? Zet zo'n ding in een kerk, speel erop, zoals op een kerkorgel gespeeld moet worden en maak dan een vergelijking. Dat ge beurt niet. Zeker, ze zijn vaak be knopter in hun mogelykheden, maar je speelt toch ook geen amu sementsmuziek in een kerk? En met het nieuwe Magic-orgel kan ik wellicht meer doen dan Ik met het mooiste pijpenorgel zou kunnen be reiken. Neen, Ik houd er niet van de muzikale waarde van zoiets te bepalen." l (Van onze Arnhemse 4 correspondent De Nederlandse theater- v wereld krijgt er dit seizoen 4 een nieuw gezicht by: het is 4 de 23-jarige Maryke Ouwejan, 4 dochter van een Arnhemse j oogarts. Haar entree in deze a bruisende wereld van repete- a ren en optreden is al meteen f raak. want van 1 september af is zij geengageerd bij niemand v minder dan Wim Sonneveld. f Samen met Riek Schagen zal 4 Marijke Ouwejan de one-man- 4 show van Sonneveld, een vol- j komen nieuw eabaretprogram- a ma, gaan assisteren en dirige- a ren. Het charmante Arnhemse J meisje, dat enkele maanden geleden in het huwelijk trad v met Jacques Luijer van toneel- 4 groep Theater. heeft deze 4 unieke kans heel toevallig ge il kregen en prompt benut. Maryke. tot 1 .september f werkzaam bij de VARA-televi- 4 sie als produktie- en regie- 4 assistente vertelt over de toe- 4 vallige ontmoeting met Son- f neveld het volgende: „Op die a bewuste dag in april had ik in a de studiohal net getelefoneerd Ik stapte de hal weer in. doch op dat moment passeerde mij I Wim Sonneveld Deze infor 4 meerde elders direct wie ik a was en nog geen dag later had a ik een gesprekje met hem Hij J vroeg of ik zin had in zijn show te willen werken en je v begrijpt, dat ik deze kans met beide handen heb gegrepen" 4 En dat. nadat men Maryke 4 aan het eind van haar "tweede i schooljaar aan de Arnhemse a Toneelschool zei, dat het maar beter was dat ze ermee ophield omdat de leerkrachten er niet van overtuigd waren of zij v talent had Marijke was 4 er echter de vrouw niet naar f om toen by de pakken neer te 4 gaan zitten. Met haar gym- 4 diploma in haar zak. een on- a voldoende toneelschool-oplei- a ding. maar een grote dosis J hoop en vertrouwen in de toe- komst, werkte zfl verscheidene maanden in Schotland en Beleié om de taal te leren 4 Begin 1962 solliciteerde zij 4 bij de VARA als omroepster 4 doch er was op dat moment a geen plaats vrij. Maar wel kon ze produktie- en regie-assis- a tente worden. Het is voor haar J een enorme goede leertyd ge- i „Wel geboren in Leiden, maar niet getogen. Nog voor ik mijn eerste verjaardag vierde verhuisde mijn ouders naar Den Haag", zegt Cor Steyn als wij hem daar natuurlijk eens in het bijzonder naar vragen. „Ik herinner mij er dus niets van, maar toch heb ik aan die stad een verrukkelijke herinnering. Ik heb het aanplakbiljet van die avond nooit weggegooid. In de krant zal je het wel niet zo kunnen lezen, maar links on der aan staat het duidelijk. Kijk maar: „Cor Steyn, de 14- jarige kapelmeester"Binnenkort word ik 57, dus reken maar uit hoe lang het geleden is. Het werd een voor mij onvergete lijk succes met als bekroning een enorme krans in de Leidse kleuren. Met een massa distels in elkaar gezet. Het werd laat die avond. Ik moest hollen voor de laatste trein. Compleet met krans om mijn nek. In mijn haast om de trein te halen, gleed ik met mijn krans langs iemands jas. Er zat een fikse scheur in. Natuurlijk ivas de man boos. Ik moest mijn naam en adres opgeven. Maar het kon mijn geluk niet verstoren. In de wolken reisde ik naar huis. Van de kapotte jas heb ik nooit meer iets gehoord. Ook niet bij de talloze malen, dat ik nog in Leiden ben teruggeweest". J Een nuchter oordeel van een nuchter mens. Dat blijkt ook wel. als wij hem de onontbeer lijke vraag over zijn toekomst plannen stellen. „Ach man, ik moet als muzikant verder. Veel radio, veel plaatjes ,af en toe televisie. Ik hoop nog vele jaren mee te gaaji. Maar een top kan ik niet gebruiken. Iemand, die binnen korte tijd een aantal gouden platen in de wacht sleept, die moet eens vallen. Dat kan niet anders, want na elke berg komt er een dal. En dat is nu iets, wat ik mij net niet kan permit teren". Koos Post wilde scènes en die moest je 's mid dags laten horen. Maar ik heb er wel veel geleerd". Daarna ging hy zeven jaar met een eigen trio op stap. Later speel de hy in bars om meer te kunnen verdienen. Inmiddels had hy har monica leren spelen. („Zo'n ding heet een harmonica als je hem con tant betaalt, accordeon als hy op de pof gekocht wordt. Ik zie echt geen verschil"). Jongste zoon Ivo (5) is er altijd als de kippen bij als zijn vader boven in zijn werkkamer gaat knutselen. Zoonlief heeft in dat kamertje trouwens een eigen hoekje, waarin hij naar hartelust kan spijkeren, zagen, boren en wat niet al meer. WASAUTOMATEN Nog voor het filmspectakel ..Lawrence of Arabia" in de nieuwe Eurocinema te Den Haag in pre mière ging. was de langspeelplaat met de originele filmmuziek in ons land al in de handel. Of deze elpee een glorieus verkoopcyfer te gemoet gaat .zal ook afhangen van het succes van de film. De muziek steekt in elk geval boven de mid delmaat uit. Behalve de hier al be kende tune „The voice of the guns" zyn alle werken gecomponeerd door de Fransman Maurice Jarre, die ook het London Philharmonic Orchestra dirigeert. Jarre heeft bovendien gebruik gemaakt van een elektronisch instrument, de zoge naamde Onde Martinot, waarvan het illustratieve effect de luisteraar deels ontgaat als hy de film er niet by ziet (Colpix). Bekender is al de muziek uit een andere grote film „55 Days at Peking". The Brothers Four, op het ogenblik een van de beste kwartet ten in Amerika, zingen de prettig in het gehoor liggende titelsong. „The Peking theme" (So little time» en ..Hopeless" worden zowel in het Duits als in het Engels twee verschillende plaatjes dus gezongen door de meer-dan-mid- delmatige zanger Andv Williams. Van The Brothers Four willen we ook nog even ..Ringing bells" noe men. dat zy al eerder met veel succes op de Nederlandse platen- markt hebben geïntroduceerd (alle vier singles van CBS). Langzaam maar zeker kerft ook de country «fc western zich ren raste plaats in de Nederlandse discotheken verworven. Het label Stateside heeft een speciale single serie aan dit genre gewijd onder de titel Wonderful West". Enkele namen uit deze reeks: B i U Clifton, Cowboy C o p a s en Chuck Hes s. Vooral de eerste twee sullen hun weg naar de liefhebbers wel vinden. Een gewild artikel is nog steeds de bossa nova en niet alleen de Amerikanen zijn er de leveranciers van Het „Rote Rosen" van de Duitse zanger Detlef Engel mag er beslist ook zyn Aan de keerzijde staat „Himalaja" de Duitse versie van ..Let's do the limbo" (Telc- funken). De bossa nova schiint zelfs tot de Sowjet-Unie te ziin doorgedrongen, als we tenminste Betty Dubois mo gen geloven die ..Russian Rocha Bossa" zingt (Imperial). weest en zij werkte met de vele groten uit de Nederlandse artiestenwereld, zoals bijv. Willy van Hemert, Paul van Steenbergen en Caro van Eyk. Dé wens van Marijke Ouwe- Jan is van de schoolbanken af het toneel geweest Vooral de zware rollen in het drama trokken haar De tijd dat zij nu by de VARA heeft gewerkt, had zij hiermee dikwijls te maken Maar van zware toneelrollen komt nu nieta meer. „Misschien Is het cabaret wel helemaal mijn richting niet", zegt Maryke. „maar het kan evengoed zijn dat het mij geweldig ligt. Je kunt er nu nog niets van zeggen". Een feit is in leder geval, dat op 1 januari 1964 in het De la Martheater in Amsterdam de premiere gaat van de juhi- leumshow van Wim Sonne veld. die 25 jaar aan het toneel verbonden is. Ook een combo tal aan de show meewerken. i i i t i i i i i i i i i t t t i i i i i i i i i t t i t i i t i i i i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 19