Van Dartelen als componist Weerzien met een oud-geliefde y£T SCHOOPEEFL Nederland—Egypte HOE "WERKT HET! KX3 Wenen: stad mijner dromen 1 veer thuis in mijn hart Eindgebroken kopje is niet te herstellen door de stukken krachtig tegen elkaar te drukken. stool als men PISTOOL Als men echter twee stukjes metaal héél glad polijst, kleven zij I ("~y^ aan elkaar: er komen I deeltjes in eikaars 1 aa n t rek ki ngssf eer. weggeschoten zinkdedtjes ca. I O 015 m m - 200 rrysec enkele miljoenste millimeters gepolijste oppervlakken zink laagje Dat komt doordat de (veel soortige) aantrekkingskrachten tussen de deeltjes, waaraan vaste stoffen haar samenhang danken, met de afstand snel afnemen. tgeb metaal nevel met kracht tegen een oppervlak schiet. I Zaterdag 14 september 1963 Pagina 4 Dat dezelfde Van Dartelen in vroeger jaren een ijverig probleem componist is geweest is iets dat maar weinigen weten. Series pro blemen verschenen van zijn hand. en zelfs ook een aantal eindspelen waarvan één de merkwaardigste remise bevatte, die men zich maar denken kan en waarvan men de beschrijving kan vinden in het boek „Wat wij misten". Natuurlijk waren de ideeën, de opzet en de resterende standen totaal anders dan tegenwoordig. Ook Van Dartelen heeft zijn jeugd gehad in een soort van dam-wild- west tijd en zijn werk was er dan ook naar. In stand III ziet men wel de ver rassendste combinatie naar de dam- lyn die er volgens kenners in het werk van de oud-wereldkampioen G hes tem is te vinden. Wat zou men denken van 25—20? Probeert U het maar eens, het loopt altijd op wieletje6 maar is in sommige op zichten fantastisch. Roselaar, naar wie Springer in zijn „Damsleutel" een variant noemde, dacht wel dat zijn partner remise zou gaan maken met het offer 22—27 en dan 6—28 met de serie dreiging 3641. Maar toen openbaarde zich dan ook de val die deze pionier had gesteld via 2132, 28x37, 3—26, 3641 of, 26x42, en de reet van dit klassieke slot ziet u vanzelf. Onze damrubriek Men zou beslist een uitgebreid boekwerk kunnen publiceren over „dammers zoals men ze niet kent": het zou heel wat ge heimen onthullen. Wie de nog niet zo lang geleden overleden bondsadministrateur. J. W. van Dartelen, voor de geest haalt, ziet hem niet anders dan als een ijverig ambtenaar, een goed clubdammer en een succesvol auteur: van het bekende boekje voor beginners, „Hoe leer ik dammen". J. W. van Dartelen Z 4. 6, 8 10. 14, 22, 26 dam. 27. W 11, 24, 25. 29, 33, 35, 42, 44 47. 49. 50. Wit speelt en wint. II J. W. van Dartelen 1 2 s 4 8 Z 4, 6, 8 dam, 9, 10, 11 18 20. 23 25. 30 W.: 17, 21. 27. 31. 33, 35, 37, 39, 42. 44. 45. 47 dam 49. Wit speelt en wint. III Plèrre Ghestem 12 8 4 8 Z 4, 7/9, 11, 13, 14, 16, 19. 23, 24, 26. W 25, 28, 31/36, 38. 47/49 Wit breekt door naar de damlijn. IV J. Roselaar 1 2 8 4 8 Z 6 dam, 22, 36. W 3 dam. 46. 48, 49 dam. Zwart remise door 22—27 en 6—28? an voert de weg naar Grinzing |j met Kahlenberg en Leopolds- ■I—berg en het Schloss Cobenzl. Van daaruit heeft men een schitte rend uitzicht over de ganse stad, vooral 's avonds een feeëriek ge zicht. Grinzing, waar Beethoven en Schubert en zoveel anderen hun zoudt minstens een zevendaagse werkweek nodig hebben, om ze grondig in u op te nemen. Even ook nog een blik op het majestueuze hotel „Imperial" aan de Ring, dat na de oorlog en de bezetting door de Russen grootser en prachtvoller naar voren komt dan ooit, haast niet te geloven in een stad, waar het onderscheid tus sen ryk en arm voor de goede be schouwer toch nog wel héél groot is Terzijde, op de Schwartzenber ge r plat z een groot Russisch ge denkteken, dat er moet blijven staan, hoewel de Weners het liever zouden weg-kyken Dan vertoeft ge natuurlijk ook in de geweldige Stephansdom met de lugubere catacomben een stad op zichzelf daaronder: plek van stilte en voor inkeer in een rumoe rige wereldstad, waar de auto's in oneindige rüen daveren, de ver keersagenten handenvol werk heb ben en de fiakers uit de „goeie, ouwe tijd" verdrongen zijn, al ziet ge er zo af en toe nog wel een enkele voor de schijn?, op luchtbanden nu, opduiken En 's avonds pikt ge een ritje in het Riesenrad op het Prater, waar de vele kermisattracties een nog even chaotische en ook wel ar metierige indruk maken als wel eer. Weerzien met een „oud-gelief- Daaraan zün altijd risico's verbonden. Maar als ge de voor- en nadelen tegen elkaar afweegt, blijkt het ge lukkig bijzonder mee te vallen, on danks velerlei veranderingen. Ik ben nog een ogenblik in mjjn vertrouwd „Brauhaus" van vroeger op de Michaelerplatz gedo ken, na vergeefs te hebben gezocht naar het nu verdwenen kunste naarscafé „Herrenhof", daar dicht in de buurt. Alles was er nog hetzelfde, on danks de uiterlijke vernieuwing. Er bediende een nieuwe, jonge kracht. De tijd raast immers voort: on verbiddelijk en niet te stuiten. Men keert altijd naar zijn oud- geliefde terug. Ik ben blij het gedaan te heb ben. Al was dit rendez-vous beslist te kort. Voor deze stad mijner dromen. Nu weer thuis in mijn hart! THEO J. HANNEMA TtfT" HERZIEN met een oud-geliefde: Wenen! Een «tad, waar ik in jonge jaren veelvuldig dwaalde, waar ik iedere „Gasse" hoe klein of hoe groot ook kende, «venals de talloze (kunst)-historische bijzonderheden. Over die stad Is de oorlog heengegaan. Nu ligt rij daar, na de periode van wederopbouw, sinds de Jaren der bezetting en van The third man", gemoderniseerd voor xnfj» d« oud-geliefde is een jonge" geworden, met alle charmes van dien, Charmes? De mensen weten véél meer Enerzijds wel, anderzijds dan vroeger waar „Abraham de niet, mosterd haalt" en vooral de vreem- Er is veel van dat „gemoedelijke" delingen zyn daarvan wel eens de Wenen verloren gegaan. dupe: men is er zakelijker mge- Onze bridgerubriek Quadrille in de Spanische Reitschule. steld dan vroeger en dat uit zich soms in formidabele prijzen. Maar ook kan men terecht in die goeie, oude cafeetjes, waar nog al tijd de onverwoestbaar getrouwen bij een stapel kranten hun kopje koffie drinken. Of in de goeie oude „Stuben" hun biertje tegen een ver rassend laag bedrag. Het is maar, waar ge 't zoeken wilt. De échte Wener weet ze nog te vinden, ook al zijn er vele in mo derne Espresso's veranderd. Zo dwaalt ge opnieuw door*al die vanouds bekende straten: de Kartnerstrasse en Opem- ring; luxueuzer dan ooit. met on dergrondse doorgangen en roltrap pen voor de opera Onder de grond rijen zich de winkels en cafetaria's aaneen en ge staat menigmaal versteld over het snelle herstellingsvermogen van een stad. die in de oorlog zo zwaar geleden heeft. Ook al zyn er hier en daar nog de toegebrachte won den van bombardementen te ont dekken. Laat u zich, bij alle luxe in het centrum, echter niet verleiden door de gedachte, dat 't nu in Wenen alles „botertje-tot-de-boom" is. Oostenrijk is, ondanks de snel groeiende industrialisatie, nog al tijd een betrekkelijk arm land. Dat uit zich nadrukkelijk zodra ge in de buitenwijken komt. De gevels der huizen zijn er. als gevolg van de ..huurdersbescherming'' (Mieter- schutzi nog even armoedig, wel licht nog armoediger dan eertijds. Ondanks het feit. dat het socia listische gemeentebestuur van We nen ontzaglijk veel voor verbete ring van de woningbouw heeft ge daan ganse complexen, o.a. het Karl Marxhof getuigen daarvan zijn er nog heel wat woningen zon der waterleiding of closets. Schrik barende cijfers zijn mij daarover ter ore gekomen. Ik bezoek de totaal gerestaureer de Opera en ben met het mo derne interieur, waarover zo hoog opgegeven is, niet bijster in genomen. De stijlen passen niet meer bij elkaar en de loges lijken meer op kippekooien dan op de fraaie en weelderige loges van weleer. Misschien een kwestie van per soonlijk smaak Amerikaans aandoende gebouwen wisselen af met wat sinds eeuwen Wenens roem uitmaakt. De weg voert niet slechts naar de wereld vermaarde Opera, ook naar het Parlementsgebouw, het Rathaus met daartegenover het grootse, stijlvolle Burgtheater, waar even eens nog altijd de meest vooraan staande kunstenaars de scepter zwaaien, naar de imposante Hof- burg. waar Keizer Franz Josef en Keizerin Elisabeth tSisi» resideer den. evenals in het grandioze pa leis Schönbrunn. Bridge vraag dezer week: Uit de Europese dameskampioen schappen. West gever, allen kwetsbaar. De zuidspeler heeft: 86 HAV6 RAH86 KHVB52 West, noord en oost begin nen te passen, zuid opent met een klaver (geen conventie), west past, noord biedt een schoppen, oost past. Wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze pagina. In de ut succesrijk voor onze da tnee geëindigde wedstrijd tegen de Egyptische wereldkampioenen, viel tijdens het Europese kampioenschap aan Nederlandse zijde veel goeds te zien, In het onderstaande spel wonnen onze landgenoten 240 pun ten (6 m.p.) door beter afspelen. De technische kanten van deze schermutseling geven aanleiding tot diverse eenvoudige, doch leerzame beechou wingent 8 r 5 4 H H 10 9 R B 10 8 7 S K V 2 8MB M SB® H A 8 5 4 2 WN0 H V B 7 RH VI R A 9 6 2 KH61 Z KB 10 97 8 A 10 7 6 3 2 H 6 3 R 5 K A 8 5 4 Oost gever, allen kwetsbaar. Aan tafel 1, waar Nederland OW ■peelde, ging het bieden: oost en ■uid pasten, west een harten, noord paste, oost een Sansatout, zuid twee schoppen, west en noord pas ten. oost drie harten, allen pasten. Met oosts bod van een Sansatout ben lk het bepaald niet eens: twee harten ls duidelijk het betere bod. Had zuid wat meer gevoel voor de situatie gehad en geen twee schop pen geboden (als noord schoppen- steun heeft gaat een Sans zeker down als noord die niet heeft, gaat het eigen twee schoppencon tract slecht)dan had NZ 200 of 300 gescoord. Oost kreeg de gelegenheid zich te herstellen en bood in de laatste biedronde terecht nog drie harten, waarop ieder paste. De vraag, of noord nog drie schoppen had moe ten bieden is moeilijk: het spel blijkt voor NZ erg goed te zitten, maar met dichte kaarten weet men dat niet; toch valt er voor drie schoppen meer te zeggen dan voor „pas" daar zuid kwetsbaar twee schoppen bood en zijn spel nog iets beter had kunnen zijn. Tegen drie harten kwam noord met schoppen vier uit, zuid nam schoppen aas en speelde ruiten vyf terug. West nam in eigen hand en realiseerde zich zeer goed, dat er aftroefgevaar dreigde in ruiten. Bo vendien had het weinig in harten te snijden als zuid de harten heer heeft en de vrouw of boer (van oost) dekt, gaat er toch een harten slag verloren, daar west in troef geen tien of negen heeft. West speelde dan ook hartenaas en harten na. waardoor het con tract precies werd gewonnen (140 voor Nederland). Aan tafel 2 ging het bieden: west (1n derde hand) een harten, noord paste, oost twee harten, zuid twee schoppen, west drie harten, allen pasten. Ook hier nam noord dus niet de kans drie schoppen te bie den en zij werd in zoverre door de gebeurtenissen in het gelijk gesteld, dat west in drie harten down ging. Het begin van het spelen was precies hetzelfde: slag 1 voor schop penaas. slag 2 ruiten vijf na die nu op tafel werd genomen met ruiten aas en waarna troef harten-vrouw werd gespeeld en gesneden. Deze nutteloze snit kostte het contract noord kwam aan trek met har tenheer en speelde prompt ruiten terug die zuid nog met haar laat ste troefje kon aftroeven. Ook ging klaveraas nog verloren en Neder land had er nog eens 100 punten bijverdiend. Hoe had west moeten spelen, als zuid ln slag 2 schoppen had nage speeld? Om zich te wapenen tegen heer-tien-vierde in troef bij noord, is de goede speelwijze zo nodig twee malen een kleine harten uit west naar de vrouw-boer-zeven in oost toe te spelen. Era als zuid dan troefheer sec heeft? Dan gaat west down, maar de kans is slechts 1 op 5. dat zuid's enkele troef de heer is: dergelijke eenvoudige kansen moet de goede speler aan de tafel kun nen berekenen. H. W. FILARSKI. Antwoord op bridgevraag van deze week: De ene zuidspeler bood direct drie Sansatout. noord nam het bod weer uit met vier schoppen en ging drie down! Ook 3 SA was een kans loze geschiedenis geweest, daar noord slechts had: S V 10 7 5 3 2 H 8 5 3 R975 K8. De andere zuidspeler deed het veel beter bood twee ruiten, waarna iedereen paste en maakte dat con tract met een overslag. Daar éérst klaver en dim ruiten bieden, aan geeft, dat men een sterk spel bezit, is het twee ruitenbod zeker meer aan te bevelen dan 3 SA. Noord zal, met een redelijk spel, zeker nog na twee ruiten bieden, zodat er niet zo'n haast is de manche uit te knallen. Een andere mogelijkheid is. dat zuid twee SA biedt doch met de enkele schoppen is dat een weinig aanlokkelijk bod. Zelfs als noord wat betere schoppens gehad zou hebben, blijft vier schoppen een bijna kansloos parcours. Overigens toont het spel, dat het altijd gevaarlijk is op zeer wemig punten (plus lange kleur», een antwoord te geven op een bod dat niet forcing is. Als noord op een klaver past. was dat contract ge maakt: zou zuid zwakker zijn, dan biedt de tegenpartij meestal nog wel en kan noord zijn schoppenlengte, zo nodig alsnog introduceren. Alles is er nog in dezelfde staat als eertijds. Drommen belangstellenden ver dringen zich regelmatig om de serie kamers en zalen te zien. waar zij woonden. Men komt onder de in druk van de tragiek van zoveel vor stelijke personen De Republiek joeg Franz Josefs zoon Karl weg. maar diezelfde Re publiek verdient door middel van de bezichtigingen aan de Habsbur- gers een mooie duit. Bevreemdende tegenstelling! Of ge betreedt de Spanische Reitschule in het machtige, door standbeelden omgeven Hofburgcomplex. dat te midden van een weloverwogen aanleg van talrijke historische gebouwen ligt. Daar regeert de nu ongeveer 70 jarige Hofrat Oberst Podhasjkv sinds jaar en dag als een vorst en volvoert er met zijn getrouwe, kun dig opgeleide rijders iedere morgen beheerst en weloverwogen de onge loofwaardigste dressuur met zijn Lippizanerhengsten. Telkens toege juicht door honderden belangstel lenden. Ook betreedt ge het intieme „Theater in der Josefstadt" met nog altijd de prachtige, gouden kaarsenkroon, die in het plafond verdwijnt, zodra het stuk begint: ditmaal Lilian Hellmans „Die klei nen Füchse" met de grote actrice Luise Rainer in de hoofdrol men kent haar uit de film „De goede aarde" van Pearl Buck een Strindbergachtig drama, waar mee Caro van Eyck in ons land reeds triomfen vierde en de Bouw- meesterring verkreeg. Er wordt voortreffelijk gespeeld hoe zou het anders kunnen in een „kunststad'" als Wenen0 maar toch anders van stijl dan in ons land. meer ouderwets en lich telijk sentimenteel. Iedereen wil Luise Rainer met haar grote, don kere en gevoelige ogen zien. Ook wil men elkaar graag in dat kleine theater, waar indertijd de grote Max Reinhardt regisseerde, ontmoeten. werken schiepen en af en toe bij een glas „Heurige" (de landwijn van dit seizoen) wat vrolijkheid zochten Plaatsje vol weemoedige herin neringen. met terzijde het landweg getje waar Beethoven wandelde. In Wenen zyn overigens de hui zen van door schuldeisers geplaag de componisten als het zand der zee. Men kan Pr een serie opnoe men met die van Johann Strauss erbij waar geen einde aan komt. Nog is de pelgrimstocht naar al het oud-vertrouwde, dat de tand des tijds doorstond, niet besloten: een indruk van de formidabele luxe, waarin de vorsten leefden, krijgt ge bijv. ook in het Palais Auersperg met zijn fantastische plantentuin en zijn schat aan oude schilderijen. Een vleugje van die luxe waait u ook nog altijd tegemoet in het Sacherhotel u weet wel van de onvergetelijke Sachertort daar brachten die vorsten in hun scparé's 's avonds en 's nachts heel wat amoureuze uren door. Luxe: zy is ook te vinden ln de beroemde Konditorei Dehmel. Daar smelten de wonderbaarlijkste taartjes en andere verrukkelijkhe den. geserveerd aan marmeren ta feltjes, op de tong. Ge zult er echter wél voor moe ten betalen! Eigenlijk zoudt ge weken in We nen willen blijven, om alles weer in u op te nemen, wat de moeite waard is. Het verblijf is echter beperkt. Even nog een wandeling door het „Kunsthistorisches Museum": de grote meesters van weleer o.a. Nederlanders. Vlamingen of Ita lianen zijn er niet te tellen: iedere zaal is een wonder apartGe tuurstof waterstof lucht WENEN: blik op de Stephansdom Men vernevelt een metaal o.a. door het In een knalgasbrander te smelten en dan in een gas- stroom te verstuiven. De nevel koelt zosnel.dat men zelfs textiel en kunstbloemen kon me talliseren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 12