Hoofdpijn DRIE ZINGENDE MEISJES UIT AMSTELVEENDIE... Oostduitse politie is doodsbang voor nieuw wapen': de filmcamera ...VEEL RIJDEN... Retire ....EN VEEL PRATEN Foto's W. DIJKMAN „Gevaarlijke stroming'* Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 31 augmtu» 1963 Derde blad no. 31048 wijaer. Het publiek siet Je liever in een eenvoudig fleurig jurkje. Daar hebben we nog eens dure tol voor moeten betalen. We gingen naar Amsterdam om stof te kopen. Daar kwamen we een goede beken de, een couturier tegen. Die werd meteen wild enthousiast. Hij ging mee inkopen doen. We kozen een oranje lap. In het neonlicht in de winkel leek die zacht oranje. Eerste tegenvaller: in het daglicht bleek de kleur knalhard. Op de vraag van onze vriend moesten we antwoorden, dat we nog niemand hadden om de jurkjes te maken. „Prachtig", juichte hy. „Dan doe ik dat wel. Ik ben net terug uit Parijs. Daar heb ik zoiets moois gezien. Net iets voor jullie. Ik zeg nog niet wat, dat zullen Amstelveen 14659 „Met mevrouw Groenendijk", klinkt het aan de andere kant van de lijn. Ehmet The Spotlights?", vragen wij, tegen beter weten in een tikkeltje verrast. „Ja, zeker". We zijn aan het goede adres. Het enig juiste eigenlijk. Want mevrouw Groe nendijk vormt als het ware de enige poort, waardoor men tot de drie zingende Amstelveense meisjes kan doordringen. „Ik behartig al haar zakelijke belangen", vertelt dez$ vitale grijze dame ons later. „Ik sluit alle contracten at. Ik regel de financiële en andere details. Ik maak afspraken, enfin, ik doe zo alles, wat er bij te pas kan komen. Ja, dat geeft handenvol werk. Maar het is erg leuk. En vroeger was het nog veel drukker. Toen moest ik ook nog alle arbeids- en theaterbureaus aanschrijven. Dat is nu wel voor bij. Ze weten ons nu wel te vinden Ze spreekt met het volste recht over ,.ons". Mevrouw Groe nendijk is immers de moeder van de kleine, donkere Marjan, met haar 24 jaar de oudste van het trio. Door het huwelijk van haar zoon is ze tevens de schoonmoeder van de rijzige, blonde Paula (23). En voor de lange, slanke jongste Spotlight, Petty van Blanken (21) betekent ze zoveel als een tweede moeder. Bovendien past mevrouw Groenendijk in het seizoen bijna ieder avond op de baby va nde bij haar inwonende Marjan en staat haar deur altijd wagenwijd voor ..haar drie dochters' open. als die willen repeteren. En dat gebeurt nog al eens. Democratisch Het trio kent geen leidster. Ze rijden alle drie in een auto, maal ais ze gezamenlijk op stap gaan, zitten ze om beurten duizend kilo meter achter het stuur. Voor het overige gaat alles heel democratisch in zijn werk: de meeste stemmen gelden. „Daardoor kon het een keer gebeuren, dat Paula en Petty een jurk mooi vonden, die ik afschuwe lijk vond. Ik durfde het ding haast niet aan te trekken, maar ik moest wel. Gelukkig maar, want ik vind hem nu ook prachtig. Ja, als we optreden, gaan we altijd hetzelfde gekleed. In het begin dachten we wel eens. dat we het in exclusief mooie japonnetjes moesten zoeken, maar de ervaring maakt je snel jullie wel zien". En toen kregen we drie enorm stijlvolle toiletjes thuis gestuurd. Prachtig vonden we ze. Een glad lijfje met een ballonrok en daarop een bruine roos. Maar wij bleken de enigen, die ze enig vonden. Mijn man. mijn vader, de orkestleden, enfin iedereen vond ze afschuwelijk. We hebben ze ook maar een paar keer gedragen. Toen kregen we een pracht idee. We lie ten ze zwart verven. En een rode roce erop. Maar helaas toen we ze voor een optreden wilden aan trekken, bleken zestukken gekrom pen te zijn. We konden ze met geen mogelijkheid meer aan. Dag. dure zoveel als normaal lapjes. Dag, maakloon. Viermaal ..Heerlijk" Ze zullen er wel niet lang om ge treurd hebben. Ze zijn jong en le venslustig. Ze houden van haar De Oostduitse grenswachters aan de Berlijnse muur onttrekken zich tegenwoordig snel aan het gezicht als het nieuwste „wapen" van de West duitse politie op hen wordt gericht: een filmcamera. Volgens de comman dant van het Westberlijnse politie korps. Werner, heeft de uitrusting van fift politiemannen met camera's van bijzondere kwaliteit het aantal grensincidenten verminderd. De „Vopo's" voelen er namelijk niets voor. dat hun foto's in de West- duitse archieven over grensinciden ten worden opgenomen. „Zij zouden zelf op zekere dag wel eens kunnen besluiten te vluchten", zo zei Werner. De nieuwe foto-oorlog heeft ertoe geleid, dat ook de Oostduitse politie haar mannen van camera's heeft voorzien. Zij worden gebruikt voor het maken van foto's van betogers in West-Berlijn die dan in Oostduit se kranten worden afgedrukt. De Westduitse grenswachters heb ben strenge consignes van de geal lieerde autoriteiten om slechts van de vuurwapenen gebruik te maken als zij zelf worden aangevallen, of als zij een persoon moeten bescher men die zich reeds op West duits grondgebied bevindt. Dat betekent dat menig Westberlijnse politieman neerrr in het verleden hulpeloos moest toe zien wanneer Oostduitse politieman* nen vluchtelingen beschoten of mis* handelden. Met behulp van de camera kunnen zU echter elk incident vastleggen zo dat de Oostduitse autoriteiten dit la ter niet meer kunnen ontkennen. Fo to's die enige documentaire waards hebben worden naar Salzgitter ge stuurd. waar zich het archief over grensincidenten van de Westduitse regering bevindt. Men beschikt daar thans over gegevens van 2.025 grens conflicten. die in Berlijn of elders langs de zonegrens plaatsvonden. Een derde van de Oostduitse grens wachten die bij deze incidenten wa ren betrokken kon worden geïdenti ficeerd. Het is onder de Oostduitse grenswachters bekend, dat bjj een vlucht naar het Westen een bezwa rende foto in het Westduitse archief zou kunnen leiden tot weigeren van politiek asiel en gerechtelijke vervol ging. De Westberlijnse» politieman nen maken van deze wetenschap ge bruik. Als zy een incident aan de andere kant van de grensversterkin- gen zien. richten zij hun camera's op de Oostduitsers. „Dat verontrust hen meer dan een geweer. Zij duiken dan haastig achter een boom", aldus Wer ner. die hieraan nog toevoegde da* de filmploegen, die voor elk ernstig incident worden gewaarschuwd, „bin nen een kwartier op elk punt langt de grens kunnen zijn". Iemand heeft dan wel plomp verloren voor Radio Veronica staan te beweren, dat The Spotlights uit elkaar gingen, maar hjj heeft dat moeten terugnemen. Ze denken er niet aan er mee op te houden. Ze weten wel, hoe dat gerucht in de wereld is gekomen. In het begin van dit jaar heeft een ander meisje tijdelijk de plaats van Marjan moe ten innemen, toen deze haar eerste baby verwachtte. Maar die is nu al weer enkele maanden oud. En na een heerlijke Spaanse vakantie staat het charmante Amstelveense trio weer bruisend van enthousias me gereed om te blijven vechten voor het behoud van de vooraan staande plaats, die het in de Ne derlandse lichte muze heeft ver overd. Maar daarvoor moet veel ge oefend worden. Het repertoire moet bij blijven. Hoe sterk de persoon lijke voorkeur ook mag uitgaan naar de „evergreens" de melo dietjes. die door de jaren heen hun blijvende waarde hebben bewezen vooral het jeugdige publiek eist nu eenmaal de hits van vandaag de dag. Daar de ervaring leert, dat zulke tophits het zelden langer dan drie maanden uithouden, moet er voortdurend hard gewerkt worden om aan de vraag van het ogenblik te kunnen voldoen. Tivee verjaardagen The Spotlights vieren dezer da gen twee verjaardagen. In augus tus is het acht jaar "geleden, dat zij voor de allereerste keer als ama teurs voor het voetlicht traden. De maand daarop vieren zij haar eer ste lustrum als beroeps. Van dat allereerste (amateur) optreden in een sanatorium in Bilt- hoven herinneren ze zich overigens niet zoveel meer. „We waren zo doodzenuwach tig, dat w.e niet eens wisten of we wel succes hadden", lacht Marjan, die tijdens ons onderhoud in hoofd zaak het woord doet. Want Paula neemt de honneurs als gastvrouwe waar, terwijl Petty, die zich niet lekker voelde, even een uiltje knapt. Petty kan trouwens toch niet ver tellen over dat optreden in Bilt- hoven. Ze was er niet bij. Pas een half jaar voor het trio beroeps werd, nam zy de plaats in van Leni Ser- vaas. Paula en ik zijn met zijn tweetjes begonnen. We waren schoolvriendinnen. Maar ja, twee stemmetjes van kinderen van vijf tien klinken een beetje iel. Daar om zochten we een derde meisje. En vonden Leni. We zijn wel niet meteen driestemmig gaan zingen. Dat durfde we toen nog niet. Dat is pas later gekomen", vervolgt Mar jan. „Maar toen we de doop daar in Bilthoven hadden ondergaan, hadden we de smaak te pakken. In het begin zat ik aan de piano. La ter namen we heel duur een pianist. Een vriend van mijn broer. We hebben een reuze leuke tijd met hem gehad. Hij had een klein, heel oud tweepersoons wagentje. Daar moesten we dan telkens met zijn vieren in. Twee in de laadbak. Soms deed het ding het niet. Nu ja. dan gingen we maar duwen", zegt ze laconiek. Rei -oeps „Maar langzamerhand Petty was er inmiddels by gekomen liep ons de drukte toch boven het hoofd. Van de ulo waren we op kantoor gekomen. Dikwijls kwa men we echter diep in de nacht thuis. Met het gevolg, dat we de volgende dag op zaak een beetje zaten te soezen. Bovendien, moes ten we zoveel* vrijaf of toestemming voor een paar urntjes eerder weg viagen, dat het op den duur niet houdbaar bleek. Het was geen doen. Toen hebben we de knoop maar doorgehakt en de sprong naar het beroep gewaagd. Als we tien avon den per maand werk hebben is het voldoende, dachten we. Ons eerste optreden als beroeps was op een landbouwtentoonstelling in Steen- wijk. Die duurde drie dagen. Als u de juiste data wilt weten, moet u die maar aan Paula vragen. Die is een kei in zulk soort dingen. Ik vergeet het. Nou. en daarna is het heerlijk vlot gegaan. Tegenwoordig zijn we eigenlijk geen avond meer thuis". In haar amateurtijd hebben The Spotlights al het eerste plaatje ge maakt. ,,'t Was in december", zo herinnert Paula zich de titel van het liedje. Hoeveel ze er daarna nog gemaakt hebben? Zelfs Paula weet het niet precies. „Misschien een stuk of vijftien. Maar het juis te aantal is heel moeilijk te zeg gen, temeer, daar sommige alleen in Nederland zijn uitgekomen, an dere alleen in het buitenland en weer andere hier en over de gren zen". Voor de radio zijn zij vaak ge hoorde artiesten. Vast éénmaal in de veertien dagen in VARA's „Me lodieën Express", maar daarnaast ook bij de andere omroepen, zoals by AVRO's Zaaiers onder leiding van Gerard van Krevelen of by het orkest van Johnny Ombach voor de KRO. Voor de televisiecamera's hebben ze ook al weer diverse keertjes ge staan, Ze gingen voorts een jaar op stap met cabaretgroepje van Ben ny Vreden en een jaar op tournee voor de VARA met onder andere Rudi Carrell. Neen, over gebrek aan werk heeft het drietal beslist nooit te klagen gehad. Het werk brengt mee. dat The Spotlights veel tussen de wielen zitten. Ze hebben alle drie een eigen wagen (van links naar rechts Paula. Peggy en Marjan), maar ze gaan altijd gezamenlijk op stap als zij ergens moeten zingen. Om de beurt zitten ze duizend kilometer achter het stuur. werk. Iedere keer weer. als ze kun nen zingen, genieten ze. „Heerlijk werk", zegt Petty uit de grond van haar hart en de beide andere Spotlights knikken bevesti gend. Het steeds weer van huis moeten, de langdurige en verre rei zen. de wisselende begeleiders, de ongemakken van onaanzicniyke theaters en te kleine kleedkamers („oh ja. ze praten wel graag over ons artiesten, maar ze zien er vaak geen been in om een heel gezel schap bij elkaar in een klein hokje te stoppen, waar ledereen zich moet verkleden") en al het andere onge rief, dat aan het vak verbonden kan zijn, nemen ze graag op de koop toe. Ze hebben vijf jaar gele den een keus gemaakt en ze hebben er geen spijt van. „Het hoort er nu eenmaal bij", zeggen ze. Bovendien, er staat zo veel positiefs tegenover. Het plezier in de arbeid bijvoorbeeld. En de vele plaatsen, waar je zo heerlijk kunt eten. Want hoe verschillend ze inneriyk en uiteriyk ook zyn, één ding hebben ze gemeen: ze zijn alle drie verzot op lekker smullen. Het vak brengt nu mee. dat ze vaak buitenshuis moeten eten. Van die nood hebben ze een deugd gemaakt. En nu kennen ze bijna overal de gelegenheden, waar koks de scep ters zwaaien, die haar langzamer hand verwende tongen kunnen strelen met verrukkelijke extreme liflafjes. Koos'Post ..Hete lijn" komt morgen gereed De directe lijn tussen Washing ton en Moskou is thans gereed voor gebruik en zal morgen in dienst worden genomen. Dit heeft het Ame- I rikaanse ministerie van Defensie I gisteravond bekend gemaakt. De „hete Ujn" heeft .zoals men weet. tot doel in geval van een nood- toestand de kans op een door beide partyen ongewilde kernoorlog te voorkomen. Hoewel de Amerikaanse installa tie in het „Pentagon" (Ministerie van oorlog) staat, zal de verbinding uitsluitend worden gebruikt door de staatshoofden van beide landen. Er zyn vaste verbindingen tussen Pen tagon en de plaats waar de president zich kan bevinden, zo zeiden Ameri kaanse functionarissen. President- Kennedy kan op elk uur van de dag worden bereikt, waar hy zich ook be vindt. By de installatie is gebruik ge maakt van spraak vormende toestel len om te voorkomen, dat er afge luisterd kan worden Hoe bouwt zo n vocaal groepje nu een repertoire op? „Ach, dat is niet zo moeilyk meent Marjan. „Soms heeft een van ons iets gehoord. En als wij het dan ook leuk vinden, gaan we op zoek naar de muziek. Meestal ligt die dan al thuis tussen de grote stapels, die we geregeld van de uit gevers ontvangen. Zo niet, dan zoe ken we net zo lang tot we het vin den. Is het een eenvoudig liedje, dan durf ik de arrangementen wel zelf te maken. Zo niet, dan gaat de muziek naar onze vaste arran geur. In „Melodieën Express" krij gen we de nummers steeds toege wezen. Met de arrangementen er- by. Als we er een erg aardig vin den, nemen we die ook op ons re pertoire. En weet u. hoe we aan die evergreens zyn gekomen? Heel eenvoudig. We hebben een stapel grammofoonplaatjes op de kop kunnen tikken met alle top its uit de jaren dertig. Daar hebben we heeriyk in kunnen grasduinen". De presentatie van de liedjes is natuuriyk weer een heel ajider punt. Vaak is ook dit eigen werk, maar toch ook heel dikwyis de vrucht van training by choreograaf Kris van der Velden. Zeker, wan neer het een televisie-optreden be treft. Want zoals zovele artiesten konden zy haar angst voor de macht van dit Jonge medium nog niet geheel overwinnen. „Alles moet dan tot in de puntjes kloppen. Een kleinigheid, die niet in orde is, kan als het ware een uitzending bederven. En één slechte uitzending kan je veel kwaad berokkenen. Daarom komen we ook niet teveel voor de ca mera's", merkt Marjan op. Drie hoofden dus drie zinnen. Deze moeilijkheid hebben The Spotlights zeer de mocratisch opgelost: de meeste stemmen gelden. Maar dat neemt niet weg. dat er toch overlegd moet worden over de plannen. Alleen met de agenda, daar bemoeien ze zich niet mee. Dat is het werk van Marjans moeder, mevrouw Groenendijk die alle zakelijke beslommeringen voor haar rekening neemt. Van haar horen de drie zingende Amstel veense meisjes, waar ze naartoe moeten. Hier nemen ze de agenda met haar door. Van links naar rechts Peggy. Marjan, mevrouw Groenendijk en Paula. Voorzitters van concilie benoemd Paus Paul us VI heeft gisteren drie nieuwe leden benoemd van de voor- zittersraad van het tweede Vaticaan se concilie, nameiyk kardinaal Siri. aartsbisschop van Genua, kardinaal Meyer, aartsbisschop van Chicago en kardinaal Wyszynski. aartsbisschop van Warschau. Het presidium telde aanvankeiyk tien leden, onder wie de aartsbisschop van Utrecht kardi naal Alfrink, maar de Spaanse kar dinaal Play Deniel was later uitge treden. Thans zyn er dus twaalf voorzitters, die by toerbeurt de alge mene vergaderingen zullen voorzit ten wanneer binnenkort de tweed® fase van het algemene concilie is be gonnen. De r.-k. bisschoppen van Noord- Europa hebben zich gekeerd tegen Italiaanse persberichten, waarin de op maandag en dinsdag in Fulda ge houden gemeenschappelijke confe- I rentie van de Duitse bisschoppen met j hun ambtgenoten uit een tiental an- i dere landen als een soort van „frac tievorming" binnen het Vaticaanse concilie is voorgesteld. In een ver klaring voor de pers in Fulda hebben zij gisteren hun bevreemding over deze persberichten uitgesproken, i De voorzitter van de Duitse bis- schopsconferentie. de Keulse aarts bisschop kardinaal Frings, heeft ver klaard. dat de conferentie na diep gaande theologische debatten in zeer goede en rustige sfeer verlopen is en in een verrassend grote eenheid van opvatting besloten. De schemata voor het concilie zyn in positieve geest behandeld. Over liturgische kwesties is niet gesproken. De conferentie had zich ook bera- den over maatregelen om te voorko men dat door publikaties van niet- 1 conformistische rooms-katholieken een verkeerd beeld van de kerk ont- I staan. De r.-k. kardinaal Frings heeft op een persconferentie in Fulda bekend gemaakt, dat de Duitse bisschoppen een gemeenschappeiyk schryven zul len publiceren, dat gericht is tegen „een jonge gevaariyke stroming on der de Duitse rooms-katholieken: de beweging der non-conformisten Deze beweging is ontstaan rond d® boeken van twee r.-k. Duitse schry- vers Heinrich Böll en Karl Amery. De een woont in Keulen, de ander in München. Hun boeken ..Die katho- liache Kirche" en „Die Kapitulation over Deutscher Katholicismus" be vatten een krachtige aanval op de r.-k. kerk van heden, vooral op het jrooms-katholicisme zoals het in bre de milieus wordt beleefd. De Duitse pers stemt over het algemeen met deze kritiek in. De beweging zelf steunt op een kleine groep jonge in tellectuelen. Kardinaal Frings deelde mee, dat de bisschoppenconferentie in Fulda zich met deze stroming had bezig gehouden, nadat kardinaal Dopfner daarover een pre-advies had uitgebracht. In de literatuur zo zei kardinaal Frings wordt soms een vals. vergeesteiykt beeld van de kerk gegeven en de kerk als een „kerk van heiligen" voorgesteld. Aan leiding tot deze publikatie noemde kardinaal Frings de pogingen die de kerk in deze tyd doet om zich aan de hedendaagse levensvormen en aan de eigen cultuur der volkeren aan te passen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 5