Muziek breekt allerwegen uit Jong Russisch hart ook wel wispelturig Overvoorde in groene oase MUSEUM - DROOM - BROERS Ru Sevenhuysen ..Rat dit kttn met kinderen" Oceral Sym fonie ivonds nog JAZZ op l.p., e.p. en single WELK BEROEP! Zaterdag 31 august** organisaties verzucht Seven- huvsen. „Maar", voegt hü er opge ruimd aan toe, voor de zoveelste maal naar de deur lopend, „het in nerlijke leven van de vereniging wordt steeds beter". Noemt als een van de symptomen het zomerkamp, waarmee vorig jaar werd begonnen. Dit jaar waren er meer gegadigden dan bedden. rri USSEN DE BOMEN klinkt een barokke melodie Voor de ogen van de verbaasd kwekkende een den ontvouwt zich een tafereeltje dat zo uit een nou- velle-vague-film kan zijn geknipt: terwijl de strijkstok in hun rechterhand nerveus de snaren streelt van de viool die zij onder hun kin houden geklemd, stappen twee meisjes in spijkerbroek en trui op de maat door het park. De wandelende vedelaarsters zijn twee von de 113 deelnemers aan het zomerkamp van Jeugd en Muziek in het jeugdcentrum Overvoorde. Overvoorde, een Haagse en clave in de gemeente Rijswijk, ligt als een groene oase in de zich steeds uitbreidende steen woestenij van het Haagse con glomeraat. Omgeven door vij vers, sloten, boomgroepen en gazons rijst een met klimop be groeid, internaat-achtig gebouw op, waar de meeste van de 113 amateurmusici, uit heel Neder land afkomstig, zijn onderge bracht. De rest zit in De Hoeve, waar, net als in het hoofdgebouw, de zalen tijdelijk naar moderne Nederlandse componisten zijn vernoemd. Zo wordt er gezongen in Ba- dings, repeteert het orkest in Pijper, worden er platen ge draaid in Flothuis, slaapt nien in Landré, worden er instru menten gebouwd op Van Hemel (de zolder) en eet men in Men gelberg. Ru Sevenhuysen, de kampleider, loodst ons Dresden binnen, de rom melige stafkamer. Het slot van de deur is kapot. Steeds als er wordt geklopt, moet hij opstaan en vijf meter lopen om open te doen. Hij vertelt over Jeugd en Muziek, de Nederlandse sectie van de Fédera- tion Internationale des Jeunesses Musical es in 1946 heel bescheiden begonnen als een Brussels ideetje „om de jeugd van de straat te houden en ze grammofoonplaatjes te laten horen". Nu doet men het onder 't wakend ook van de Unesco allemaal wat grootser en telt de I federttie een miljoen leden, waar- van Nederland er 3.500 voor zijn rekening neemt. Over wat J. en M. wil zegt hjj kernachtig: „De jeugd in haar vrije I tjjd met muziek bezig houden op allerlei mogelijke manieren, les ge- ven uitgezonderd". Jeugd en Muziek telt 32 plaatselijke afd. waarvan men de meeste merkwaardig ge noeg buiten de Randstad Hol- I land moet roeken. Hoewel het lid- maatschap openstaat voor iedere amateurmusicus van 12 tot 25 jaar, zijn de middelbare-scholieren het j sterkst vertegenwoordigd. Er wordt geklopt: vijf meter lo pen, deur open. Even later ratelt een schrijfmachine. Sevenhuysen, in het dagelijks leven adjunct-di- recteur van het centraal bureau van i J. en M. dat zorg draagt voor de gehele gang van zaken in het land. praat ongehinderd verder. Over wat er in de afdelingen gebeurt (samen musiceren, lezingen, ballet, concert bezoek i en wat er in dit tiendaagse zomerkamp wordt gedaan (hoofd zakelijk orkest- en koorrepetities, pianocursussen instrumentbouw en muziektheorie) Over de avonden in het kamp. De eerste avond was gereserveerd voor Pierre Janssen. Het geratel I houdt abrupt op en het meisje achter de schrijfmachine valt I enthousiast in de rede: „Het is I fantastisch wat meneer Janssen I doet. Niet alleen wat hij vertelt. I maar ook hoe. Hij speelt op de I zaal". Over de belangstelling voor J. en M. Groei zit er de laatste jaren niet in het ledental. „U weet zelf wel, hoe het tegenwoordig is met jeugd- In de tuin wordt Bach weggespeeld met The Saints. ggt. V In het Russische jongeren blad Komsomolskaja Prawda hebben twee Leningradse amb tenaren van de burgerlijke stand een artikel geschreven, waarin zij er bij de jeugd op „Er zitten veel jongens bij, die nog nooit eerder in een orkest hebben gespeeld. Je begrijpt, dat dit enorm goed is voor hun vor ming". fluistert de kampleider ons in het oor. „Jullie piano is nog bijna fortissimo!" roept Van Zon. En als eindelijk het orkest Bachs bedoeling beter tot zijn recht laat komen, zegt Sevenhuy sen tevreden: „Fijn he, dat dit kan met kinderen.." „Muziek breekt allerwegen uit" is het kamp-motto. Tevens de titel van een muziekstuk, dat Bram Hij- mans voor het eerste kamp compo neerde. „Juist omdat er in elke kamer de hele dag muziek wordt gemaakt, vonden we het zo'n leuke naam, dat wij ons kamp zo hebben genoemd". Hij wijst in de richting van de gang; „Daar zit het orkest. Daarnaast zit het koor In de lucht wijzend: „Hierboven zit de instru mentbouw. In het andere gebouw zitten de pianisten. Overal is muziek". Muziek breekt allerwegen uit, als de deur van Dresden achter ons in het (ondeugdelijke) slot valt. Als we Badings passeren, horen we het koor „Heer Halewjjn" instuderen, een qua bezetting elastisch werk dat Hijmans voor dit kamp heeft ge componeerd. In Pijper repeteert het orkest een sinfonia van Johann Christian Bach. „Wat een Tsjai- kowski-geluid!" valt docent Joop van Zon uit tegen de blazers die, nadat de strijkers in alle toonaar den zijn bekritiseerd, het nu mogen proberen. „Het moet veel en veel zachter. Jullie smijten de klank er maar in!" S 2 „Dat dit kan met kinderen", her haalt hij, als wij de trap oplopen. „En ze zijn onvermoeibaar. Als zij de hele dag hebben gerepeteerd, zijn ze 's avonds op bun zaal nog aan 't repeteren". Koorleider Hans Keuning: „Ze zitten dan zelfs tot in de w.c. met hun instrumenten" - lachend: „nee, nee, bij wijze van spreken, maar wel in de douchecel. „Of, tussen de middag, in het park. Of op het grote gazon voor het hoofdgebouw, waar het orkest Bach wegspeelt met een jammeren j „When the Saints". Waar het koor, aangemoedigd door docent Keuning fortissimo „Geen woorden maar daden" aanheft. Maar zelfs die .„uitstapjes" van koor en orkest zijn nog hemelse mu ziek vergeleken bij wat ons boven aan de trap staat te wachten. In Van Hemel (de zolderzaal» lijkt eerder de hel dan de muziek te zijn losgebroken. Het snerpende geluid van metaal dat op snel draaiende slijpstenen wordt gedrukt, over stemt het chaotische geklop en ge kras van hamers en vijlen. Compo nist-dirigent Hijmans, „toevallig ook handig met knutselen", voelt zich in deze herrie wel thuis. „Eerst was het een hobby van me, nu is het een onderdeel van mijn werk geworden". Onder zijn leiding bouwen jon gens en meisjes uit Groningen, Twente, Utrecht en de Randstad zelf instrumenten. Zij beginnen met een eenvoudig slagwerk en een pri mitief klokkespel om via een klein model xylofoon bij een bootharp te eindigen. De bootharp is een eigen vinding van Bram Hijmans: het ge hele geraamte is van hout met aan de onderkant een klankkast in bootvorm en de snaren zijn dezelfde als voor gitaren worden gebruikt. Een handige jongen maakt zo'n harp, die aan materiaal twaalf gul den kost, binnen twee dagen. „Dit zijn de twee grote voordelen: het is door kinderen te maken en een voudig te bespelen", aldus de ont werper. Overal is muziek in het zomer kamp van J. en M. Behalve in de uren dat er geslapen wordt in De Roos. Landré, De Leeuw en Van Delden. dat er gegeten wordt in Mengelberg. Andriessen en Henke- mans. en.... dat er wordt gesport op een naamloos veldje. Want als er tijdens het middageten wordt aangekondigd dat er 's middags om kwart over vijf handbalwedstrijden zullen zijn, breekt allerwegen ge juich uit Een uurtje later is het op merkelijk stil in Overvoorde. Behalve in zaal Badings. waar luidsprekers op volle sterkte een symfonie uitbazuinen, ter wijl een kleine honderd jongens en meisjes ademloos luistert. En kijkt. Naar de man in hemdsmouwen voorin de zaal die druk gebaart en ons schijnt te wenken als we binnenkomen. Hij wenkt ons niet. maar geeft een onzichtbare fluitist een aanwijzing. Ru Sevenhuysen dirigeert.-in plaats van Pierre Monteux het orkest-op-de- plaat. ..Nu de fagot, nu de fluit, de fagot weer". En daarna legt hij zijn toehoorders uit wat zij hebben gehoord. Tekent hij op een schoolbord ..het bouwplan". Zegt lachend: ..Wij compone ren met papa Haydn mee", waarna hij de tweede symfonie van Beethoven op de draaitafel legt, zijn dirigeerstok weer pakt en de muziek allerwege laat uitbreken Frits Koffijberg aandringen eerst te verloven alvorens te trouwen. Dit zou volgens deze twee ambtenaren. Belik en Slizkowa, het huwelijk ten goede komen en het aantal echtscheidingen doen verminderen. Volgens hen hoeft er bij een verloving nog geen ring aan te pas te komen. In Rusland kent men nog geen verlovingen en gewoonlijk worden er ook geen ringen gewisseld bij het trouwen. Belik en Slizkowa vinden, dat hierin maar* eens verandering moet komen: Jonge mensen moet de tijd worden gegeven hun gevoelens te onderzoeken en na te denken over zulk een grote stap als trouwen is. Een jong hart Is vaak nog wis pelturig. De wijsheid van hun om geving (familie, vrienden, chefs) zal hen helpen bij hun beslissing". De beide ambtenaren zijn net als de Russische regeringsleiders voorstanders van meer plechtig heden bij het sluiten van een hu welijk echter zonder dat de kerk er aan te pas komt. Als voorbeelden van „echt com munistische" bruiloft-festiviteiten noemen zijhet planten van bomen het uitwisselen van duiven, het strooien van bloemen en het aan elkaar binden van de handen van het paar door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Komsomolskaja Prawda drukte ook de opinie af van een jonge vrouwelijke kantoorbediende die meent dat het veel eenvoudiger kan: „Wij worden verliefd en trouwen". Onder leiding van Bram Hijmans laten acht JM'ers horen, dat de samenklank van acht boot- harpen met verschillende stemmingshoogten bijzonder aardig is. De bootharp is een vinding van Hijmans. Het instrument is makkelijk te maken en men leert er snel op spelen. Behalve boot harpen maken de instrumentbouwers ook kleine xylofoons (op de foto rechts onder ziet men er een), slagwerken en primitieve klokkenspellen. Jazz Museum 1, 2 en 4 (Coral 94251, 94252 en 94254 epee's). King Oliver 1926/28 Frank Teschemacher 1928 Alabama Jug Band 1934. Het label Coral, dat onlangs nog de liefhebbers van oude jazz aan zich heeft verplicht met de opmer kelijke epee-seric Pioniers of Jazz, heeft nu een soortgelijke reeks 45- toerenplaatjes gelanceerd onder de titel Jazz Museum. Museum Ls van oudsher een woord dat associaties oproept met stof, stilte en bordjes „niet aanraken". Horst Hohenbö- ken en Hans Herder, de conserva tors van het Jazz Museum, hebben het woord echter op de moderne wijze geïnterpreteerd welke Janssen als de enige juiste beschouwt. Een museum is er niet voor de schil derijen, maar voor het publiek. Dit principe ligt ook ten grondslag aan het Jazz Museum: een verzameling historische opnamen en kleine plaatjes (binnen het bereik van elke beurs dus), verpakt in pittige hoesjes (een vlotte tekening op de voorkant en eon verduidelijkende tekst op de achterzijde). Naast grootheden als King Oliver zijn ook anonieme musici in de col lectie vertegenwoordigd. Zo weet nog steeds niemand, wie deel heb ben uitgemaakt van de Alabama Jug Bank, die in het najaar van 1934 een serie kostelijke opnamen maakte. Het was een merkwaardige band. zowel wat betreft de bezet ting (behalve trompet, klarinet, pia no en gitaar een wasbord en.... een lege whiskeykruikals de mu zikale opvatting van de leden. Zel den hebben we primitieve jazz ge- I ym;„. ..ui Ook als cc geen repetities zijn. klinkt er overal muziek. De JM'ers nemen elk vrij uurtje te baat om te studeren - op hun slaapzaal o[ in de douchechel hoard, die zo volslagen pretentie loos en tegelijkertijd zo oncommer cieel ls als deze. Er wordt gemusi ceerd alleen omwille van het musi ceren. En de leget?» whiskykruik doet dienst als een soort tuba. King Oliver behoeft geen nadere introductie, Frank Teschemacher wel. Ruim dertig jaar terug was Techemacher een veelbelovende klarinettist, die echter te Jong stierf (in 1932. toen hij 26 was» om alle beloften te kunnen inlossen. Hij was een zeer consciënteuze werker met een enorme dosis zelfkritiek; wat hij heeft laten opnemen, is dan ook altijd de moeite waard. Zijn spel is bijzonder evenwichtig en smaakvol. In drie van de vier num mers horen we hem met de Chicago Rhythm Kings, waarvan o.a. Mugg- sy Spanier, Eddie Condon en Gene Krupa deel uitmaakten. Thelonious Monk. Monk's Dream (C.B.S. BPL 62135 l.p.). Monk's dream Body and soul Just a gigolo Sueet and lovely Bye-ya Five spot blues Bright Mississippi Bolivar blues. Eindelijk een nieuwe plaat van Thelonious Monk en een droom van een plaat! Het lange wachten blijkt de moeite waard te zijn ge weest. We horen hem samen met de drie musici, met wie hU ruim een jaar geleden ook in ons land optrad. Tenorist Charles Rouse, bassist John Ore en drummer Fran- kie Dunlop spelen z<» Monkiaans als mindere gorden maar mogelijk is Wat Mank zelf betreft: zijn spel is, menen wij. iets solider dan in vroe gere opnamen, al zijn z'n aanslagen op onze comfortabele klankenwe reld nog even direct. Iemand met een volkomen ge brek aan Interesse voor jazz. wie wij Monks „Just a gigolo" voor draaiden, zei: ..Het doet me den ken aan Charlv Kunz en aan De bussy of nog moderner." De opmer king .hoe ondeskundig en onterecht op zichzelf ook. duidt toch wel enigszins de sfeer aan waarin „de hogepriester van de bebop" werkt. Zijn muziek heeft soms een bekend accent dat ons in slaap dreigt te wiegen, tot een grillige frase of een hoekige dissonant ons weer wakker schokt. Een voordeel: men valt er niet bij in slaap, hoogstens droomt men mee en dat is een puur plezier. Wes, Buddy en Monk Mont gomery. The Montgomery Story F on- tana 688.113 ZL Up.). Sound Carrier Bock to Bock Hymn for Carl Bau bles. bangles and beads Montgomery funk Stompin' at the Savoy. The Montgomery Story is een verhaal dat (hopelijk) nog lang niet uit ls. Deze plaat kan men dus beschouwen als een eerste, zjj het niet bijzonder representatieve afle vering die in elk geval duidelijk maakt waarom Buddy er beter aan deed zijn vibrafoon in te ruilen voor een piano en waarom hij bin nen een paar jaar werd voorbijge streefd door zjjn broer Wes. Het laatste is trouwens gauw ver teld: in de periode dat Buddy zich nog niet bad ontworsteld aan de Invloed van Milt Jackson gaf Wes al blijk van een oorspronkelijk ta lent. Men luistere maar eens naar „Baubles, bangles and beads" het oudste nummer op deze plaat (1958», een brokje jazz romantiek waarin het prachtige akkoorden- spel van gitarist Wes al opvalt. In de in hetzelfde jaar opgenomen num mers "Sound carrier" en "Bock to Bock" die samen een hele plaat - zijde beslaan domineert nog steeds Buddy met zijn vibrafoon. Aparte vermelding verdienen hier de bij dragen van trompettist Freddie Hubbard. Na 1960 is het echter terecht Wes die de toon aangeeft. De drie nieuwe nummers die The Montgomery Story brengt, zijn ■•Hymn for Carl". ..Montgomery funk" en „Stompin" at the Savoy", waarin Buddy nu eens niet achter de vibrafoon staat maar achter de piano zit wat hem vooral in de begeleidingen veel beter afgaat. Zijn pianospel is sober treffend en vloeiend. De broers Bud, Wes, die weer subliem is. en Monk «elek trische bas» worden terzijde ge staan door de tenorist Harold Land en de drummer Tony Bazely. Tussen 20 en 25 oktober zullen tweeduizend jonge mensen naar het Thomas a. Kempis-lyceum in Zwolle komen om door deskundigen te worden voorgelicht over de keuze van hun beroep. Het *Un alle leer lingen van de hoogste klasse van het voorbereidend hoger en middel baar onderwijs. De jongelui zijn afkomstig van scholen in de vier noordelijke pro vincies. Het Idee van deze beroe pen-voorlichting is ontstaan in de kring van leraren van het Thomas a Kempis-lyceum. Zü zijn van oordeel, dat de leerlingen die zich voor het eindexamen voorbereiden, voor een belangrijke keuze staan: welk beroep, welke verdere studie richting. Veertig procent van hen die een universitaire opleiding kie zen. mislukt, in de meeste gevallen door een verkeerde keuze. De voorlichting zal volkomen algemeen 'zijn. Het is voor het eerst, dat zoiets wordt georganiseerd ln het noor den van het land. Honderd deskun digen. vertegenwoordigers van universiteiten en andere onderwijs instellingen, zullen de jongelui voorlichten. In de praktijk werken de artsen en juristen zullen aanvul lende voorlichting geven. Een ten toonstelling zal het gesprokene illustreren Ook zullen excursies in Zwolle worden gemaakt, waarbij met mensen van de praktijk kan worden gepraat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 15